abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220579101
quote:
Zelfrijdende Tesla's mogen de weg op in Nederland. De RDW heeft goedkeuring gegeven voor het rijhulpsysteem Full Self Driving Supervised (FSD). Nederland is het eerste land in Europa waar Tesla dit systeem mag gebruiken.

Het rijhulpsysteem werd anderhalf jaar onderzocht en getest. Als het systeem goed wordt gebruikt, levert het een positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid, concludeert de RDW. Hierbij benadrukt de dienst dat de bestuurder altijd verantwoordelijk blijft en de controle moet houden.

Op je telefoon kijken of een boek lezen achter het stuur, mag dus niet. Een automobilist moet altijd de ogen op de weg houden en in staat blijven om het stuur over te nemen. De RDW stelt daarom dat de auto's met het FSD-systeem niet zelfrijdend zijn, maar dat ze de bestuurder ondersteunen.

Het systeem checkt tijdens het rijden of de bestuurder voldoende oplet. Als dat niet zo is, gaat er een melding af en moet de bestuurder bewijzen dat hij wel alert is. In het uiterste geval kan het systeem tijdelijk niet meer worden ingeschakeld.

Aanvraag Europese Commissie

Mogelijk mogen de zelfrijdende Tesla's straks in de hele Europese Unie de weg op. De RDW gaat hiervoor een aanvraag indienen bij de Europese Commissie. De EU-lidstaten zullen hier vervolgens over stemmen.

In de Verenigde Staten zijn Tesla's met het FSD-systeem al langer toegestaan. De voertuigen in de VS zijn volgens de RDW niet één op één te vergelijken met de zelfrijdende Tesla's die straks in Nederland rondrijden. In de Verenigde Staten gebruiken de auto's andere softwareversies.

Bron; https://nos.nl/artikel/26(...)erste-land-in-europa
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken

Niet mijn OP, vervolg van:

NWS / Zelfrijdende Tesla's mogen de weg op in Nederland

Hier verder.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220579340
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 11:54 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Mensen willen vrijheid zelf te bepalen waar ze heen willen. Dat zit in onze 'exploration' behoefte. En dat is niet alleen bij ons zo, maar bij ieder dier.

Snap niet waarom dat opeens aan hele strakke restricties onderhevig moet zijn.
Ik neem dat soort ideeën niet al te serieus. Ook al heeft het Marxisme gewonnen aan populariteit onder met name jongeren, het tij is alweer aan het keren.

Het is ook makkelijker om te filosoferen over een wereld waar mensen hun geld en ruimte 'eerlijk' delen met eenieder die minder heeft, als je geen geld hebt, laat staan eigen ruimte, maar zodra je dat wel hebt is het ineens een ander perspectief.
pi_220579344
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 11:53 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Welk personeel? Wat voor personeel zou ik nodig hebben om zelfstandig auto te kunnen rijden?
Brandstofleveranciers, politie, wegenbouwers, stroomvoorziening voor de verkeerslichten, horecapersoneel zodat je overal een hapje kan eten, boeren die zorgen voor voedsel, monteurs voor het geval dat je pech hebt met de auto. enz enz.
pi_220579371
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 10:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus je hebt liever dat de weg er alleen voor auto's is? Maar dan wel allemaal met hun eigen bestuurder?
Waar zeg ik dat? Is dat nu het geval dan? En ja, die vrijheid zélf te besturen blijft wat mij betreft altijd aanwezig.
pi_220579377
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 12:10 schreef torentje het volgende:

[..]
Brandstofleveranciers, politie, wegenbouwers, stroomvoorziening voor de verkeerslichten, horecapersoneel zodat je overal een hapje kan eten, boeren die zorgen voor voedsel, monteurs voor het geval dat je pech hebt met de auto. enz enz.
Wat?

Want die heb je niet nodig als alle auto's FSD zouden zijn?
pi_220579417
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 12:14 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Waar zeg ik dat? Is dat nu het geval dan? En ja, die vrijheid zélf te besturen blijft wat mij betreft altijd aanwezig.
Als je in de VS een voetganger aanrijdt die zich niet op het trottoir of een oversteekplaats bevond (soms alleen als ze ook met een vlag zwaaien), dan is het hun eigen schuld. Zou je het een goed idee vinden om dat ook hier in te voeren?

In de VS mag je in de meeste staten als bestuurder rechtsaf gaan als het licht rood is. Lijkt je dat een goed idee om dat hier ook te doen? Dan gaat het aantal dodelijke ongelukken met fietsers wel heftig omhoog.

We hebben hier heel veel voorrangsrotondes waar fietsers en voetgangers voorrang hebben. Studies hebben uitgewezen dat dat gevaarlijk is zolang we ook nog rotondes hebben waar dat niet het geval is. Kunnen we dan niet beter de automobilisten op rotondes altijd voorrang geven?

Waarom hebben fietsers ook voorrang als ze van rechts komen of als ze rechtdoor rijden? Het zou de doorstroming sterk bevorderen als auto's altijd voorrang hebben (behalve bij trams), nietwaar?

Waarom is het eigenlijk toegestaan dat fietsers op de weg rijden als er geen fietspad is? Er zijn al genoeg fietspaden, laat ze daar maar rijden.

Of vind je, dat fietsers en voetgangers net zoveel recht hebben om van de weg gebruik te maken als automobilisten?
pi_220579446
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 12:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als je in de VS een voetganger aanrijdt die zich niet op het trottoir of een oversteekplaats bevond (soms alleen als ze ook met een vlag zwaaien), dan is het hun eigen schuld. Zou je het een goed idee vinden om dat ook hier in te voeren?
Ja. Dat ís dan gewoon je eigen schuld. Alles op het bordje van de automobilist schuiven is waanzin. Wat wij met de VS te maken hebbensnap ik verder niet zo goed.

quote:
Of vind je, dat fietsers en voetgangers net zoveel recht hebben om van de weg gebruik te maken als automobilisten?
Prima, maar dan ook gelijke plichten. En dan af van die onzin dat de automobilist altijd de schuld toegeschoven krijg. Als jij op je fietsje op je telefoon loopt te kutten ipv op de weg te letten, je geeft geen voorrang waar je dat moet, en je belandt op mijn motorkap, dan moet die verantwoordelijkheid enkel en alleen bij jou liggen.
pi_220579466
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 12:15 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Wat?

Want die heb je niet nodig als alle auto's FSD zouden zijn?
Waarom verander jij ineens van onderwerp? Ik stel slechts dat je goed en veel personeel nodig hebt om te kunnen autorijden en dat die een goed salaris verdienen.
pi_220579473
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 12:31 schreef torentje het volgende:

[..]
Waarom verander jij ineens van onderwerp? Ik stel slechts dat je goed en veel personeel nodig hebt om te kunnen autorijden en dat die een goed salaris verdienen.
Ja, en dus? Dat is nu toch ook al zo?
pi_220579496
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 11:51 schreef Red_85 het volgende:
quote:

Op dinsdag 14 april 2026 11:41 schreef 215 het volgende:

[..]
Zou een uber voordeliger zijn als ik zo nu en dan een dagje 100 km verderop wil zijn?
quote:
Hangt er vanaf wat 'zo nu en dan' is.
Om de tarieven te zien van Uber moet je een account aanmaken en dat ga ik niet doen. Verder vond ik dat een rit van twintig km ongeveer zestig euro kost. Een rit van 100 km zal dan gauw iets van 150 euro zijn als het al niet ruim over de 200 euro is. Vergeet vooral niet dat je ook weer naar huis wilt.

Een enkel dagje uit alleen al kost je dus minimaal 300 euro aan vervoer, mogelijk nog veel meer. Tel daar je regionale vervoer op andere dagen nog eens bij op en je komt tot de conclusie dat je niet verder hoeft te rekenen. Een Uber is door de tarieven geen alternatief is voor een eigen auto voor iemand die niet alles op de fiets gaat redden. Als de kosten voor een chauffeur er af gaan dan wordt het opeens een heel ander verhaal.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  dinsdag 14 april 2026 @ 12:36:32 #11
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_220579500
Ik neem aan dat ik als fietser geen gevarengeld ga ontvangen voor mijn rol als test-dummy voor de amerikaanse tech bro's. Ik ben wegwerpbaar.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_220579509
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 12:27 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ja. Dat ís dan gewoon je eigen schuld. Alles op het bordje van de automobilist schuiven is waanzin. Wat wij met de VS te maken hebbensnap ik verder niet zo goed.
[..]
Prima, maar dan ook gelijke plichten. En dan af van die onzin dat de automobilist altijd de schuld toegeschoven krijg. Als jij op je fietsje op je telefoon loopt te kutten ipv op de weg te letten, je geeft geen voorrang waar je dat moet, en je belandt op mijn motorkap, dan moet die verantwoordelijkheid enkel en alleen bij jou liggen.
Als een fietser of voetganger tegen een auto aanrijdt, is de kans dat ze daardoor langdurig het ziekenhuis in moeten een heel stuk kleiner dan andersom. En die automobilist gaat daar niet veel van merken.
pi_220579523
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 12:37 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als een fietser of voetganger tegen een auto aanrijdt, is de kans dat ze daardoor langdurig het ziekenhuis in moeten een heel stuk kleiner dan andersom. En die automobilist gaat daar niet veel van merken.
Dan is het aan de fietser of voetganger te beseffen dat diegene een kwetsbare bestuurder is. En zich niet als kamikazes te gedragen. Het geeft je geen vrijbrief maar te doen wat je wil. En velen lijken dat wel te denken.

Daarom dus dashcams. Kan ik tenminste bewijzen dat het absoluut niet mijn schuld is als er wat gebeurt.
pi_220579550
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 12:40 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Dan is het aan de fietser of voetganger te beseffen dat diegene een kwetsbare bestuurder is. En zich niet als kamikazes te gedragen. Het geeft je geen vrijbrief maar te doen wat je wil. En velen lijken dat wel te denken.

Daarom dus dashcams. Kan ik tenminste bewijzen dat het absoluut niet mijn schuld is als er wat gebeurt.
Voor kinderen en oma's scoor je extra punten?
pi_220579557
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 12:44 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Voor kinderen en oma's scoor je extra punten?
Man man man, maak er maar weer onzin van.

Zo klaar met het volk hier. Niet gek dat de tent bijna failliet is.
pi_220579606
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 12:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Geen idee waar je dit vandaan hebt, maar ik heb er jaren gewoond en dit is simpelweg niet waar.
pi_220579619
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 12:36 schreef SpecialK het volgende:
Ik neem aan dat ik als fietser geen gevarengeld ga ontvangen voor mijn rol als test-dummy voor de amerikaanse tech bro's. Ik ben wegwerpbaar.
Want jij ontvangt wel gevarengeld van het experiment om mensen met 2.000 kg en 500 pk onder hun reet zich te laten vervoeren?
  dinsdag 14 april 2026 @ 13:00:46 #18
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_220579648
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 12:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Want jij ontvangt wel gevarengeld van het experiment om mensen met 2.000 kg en 500 pk onder hun reet zich te laten vervoeren?
ik vertrouw mensen meer dan clankers, vrind
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_220579746
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 13:00 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Ja, computers hebben geen concept van leven en dood. Voor hun bestaan er alleen dingen. Ze denken niet in termen als hoeveel een actie de betrokken mensen beschadigt, alleen wat de meest voor de hand liggende actie is aan de hand van hun trainingsdata.
pi_220579755
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 12:32 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ja, en dus? Dat is nu toch ook al zo?
Volgens mij betaal jij het personeel te weinig, ondanks dat jij daardoor de vrijheid hebt om te kunnen autorijden. Slechte werkgever ben jij dus.
pi_220579813
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 13:19 schreef torentje het volgende:

[..]
Volgens mij betaal jij het personeel te weinig, ondanks dat jij daardoor de vrijheid hebt om te kunnen autorijden. Slechte werkgever ben jij dus.
Zoek hulp met je onsamenhangende gewauwel.
  dinsdag 14 april 2026 @ 13:51:38 #22
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220579866
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 12:36 schreef SpecialK het volgende:
Zal allemaal wel zo dichtgetimmerd zijn dat je je eigen zorgverzekering maar mag aanschrijven.
Best raar allemaal inderdaad. Een commerciële partij maakt iets voor winst, een overheidsinstantie denkt dat het allemaal prima is en als het verkeerd gaat is het het slachtoffer wat lekker op de blaren mag zitten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220579988
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 13:00 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Maar wel ten onrechte.
pi_220579989
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 13:18 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, computers hebben geen concept van leven en dood. Voor hun bestaan er alleen dingen. Ze denken niet in termen als hoeveel een actie de betrokken mensen beschadigt, alleen wat de meest voor de hand liggende actie is aan de hand van hun trainingsdata.
Als het onder de streep veiliger wordt, hoe is dat dan relevant?
  dinsdag 14 april 2026 @ 15:09:59 #25
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_220580123
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 14:26 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maar wel ten onrechte.
Eh nee.

Ik heb nog geen enkel goed bewijs gezien dat die FSD van tesla echt goed werkt. Vooral in een diverse niet-amerikaanse setting zoals Amsterdam waar 1000x meer gebeurt waar feitelijk geen trainingdata voor is.

Er zal vast een dag komen dat FSD veiliger is dan menselijk rijden maar... ik heb geen zin om een statistiek te worden in de route om daar te komen.
pi_220580532
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 15:09 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Eh nee.

Ik heb nog geen enkel goed bewijs gezien dat die FSD van tesla echt goed werkt. Vooral in een diverse niet-amerikaanse setting zoals Amsterdam waar 1000x meer gebeurt waar feitelijk geen trainingdata voor is.
Zo doet de zelfrijdende Tesla (FSD) het in Nederland: Rijd met ons mee door Amsterdam
Bekijk deze YouTube-video
quote:
Er zal vast een dag komen dat FSD veiliger is dan menselijk rijden maar... ik heb geen zin om een statistiek te worden in de route om daar te komen.
Als inwoner van Nederland ben je sowieso deel van een statistiek. Statistiek is een belangrijke methode voor overheden en bedrijven om informatie te verkrijgen. Hoe ermee om te gaan en het te interpreteren is een belangrijk vraagstuk voor de kritische geest ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  Redactie Frontpage dinsdag 14 april 2026 @ 17:22:35 #27
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220580707
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 16:46 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zo doet de zelfrijdende Tesla (FSD) het in Nederland: Rijd met ons mee door Amsterdam
[..]
Als inwoner van Nederland ben je sowieso deel van een statistiek. Statistiek is een belangrijke methode voor overheden en bedrijven om informatie te verkrijgen. Hoe ermee om te gaan en het te interpreteren is een belangrijk vraagstuk voor de kritische geest ;)
En dat is dus het gevaar, net als toen de tomtom net bestond. Mensen denken zelf niet meer na.
pi_220580716
Heb al wel gezien dat zeker in aso-dorpjes als Amsterdam het niet lang zal duren voordat iedereen misbruik maakt van hoe voorzichtig en subassertief die teslas rijden. :P
pi_220580736
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 17:22 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
En dat is dus het gevaar, net als toen de tomtom net bestond. Mensen denken zelf niet meer na.
Ik verwacht dat evenals navigatiehulp zoals tomtom nu min/of meer standaard is geworden, hetzelfde gaat gebeuren met zelfrijdende autos.
pi_220580750
quote:
19s.gif Op dinsdag 14 april 2026 17:24 schreef TwenteFC het volgende:
Heb al wel gezien dat zeker in aso-dorpjes als Amsterdam het niet lang zal duren voordat iedereen misbruik maakt van hoe voorzichtig en subassertief die teslas rijden. :P
Dat is inderdaad een effect wat zou kunnen optreden als er veel meer zelfrijdende autos rondrijden in de centra van grote steden :Y
pi_220580769
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 17:31 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat is inderdaad een effect wat zou kunnen optreden als er veel meer zelfrijdende autos rondrijden in de centra van grote steden :Y
Merk het zelf ook, als ik met mijn provinciale fatsoenlijke gedrag door amsterdam zou rijden dan zou ik niet verder komen dan de eerste rotonde.
pi_220580984
Ik hoor net dat Maarten van Rossem interesse heeft in de zelfrijdende Tesla :D
Vanaf 23:00 min

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 14-04-2026 18:50:43 ]
pi_220581160
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 13:35 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Zoek hulp met je onsamenhangende gewauwel.
Dat weet ik, dat ik tegen automobilisten veel hulp nodig heb.
  dinsdag 14 april 2026 @ 19:38:20 #34
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220581568
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 11:00 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Massa's containers die allemaal hetzelfde soepele tempo rijden in 1 groot lang lint op een voorgebouwd pad.

Lijkt verdacht veel op wat we nu al hebben: de goederen trein.
Vind je? Want treinen kunnen niet bij elk distributiecentrum komen, maar zelfrijdende auto's of trucks kunnen waar nodig wel de gewone wegen volgen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_220581775
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 15:09 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Eh nee.

Ik heb nog geen enkel goed bewijs gezien dat die FSD van tesla echt goed werkt.
Nee, ik had niet verwacht dat jij bij de RDW werkt.
pi_220581867
twitter

Dit is ook wel netjes gedaan.
pi_220583880
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 april 2026 19:38 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Vind je? Want treinen kunnen niet bij elk distributiecentrum komen, maar zelfrijdende auto's of trucks kunnen waar nodig wel de gewone wegen volgen.
Zeker als we alle andere soorten rijbanen, zoals rails, fietspaden en voetpaden schrappen en daar echte wegen van maken: alleen voor automobilisten.
pi_220583941
Er zijn dus zeker mensen die willen dat automobilisten altijd voorrang krijgen en overal mogen rijden.

Mogen ze ook bij jou voor de deur parkeren? Of op je oprit?

Is doorstroming belangrijker dan dode voetgangers en fietsers?

Wil je overal tol voor betalen om niet in de file te staan?

Waarom heb je geen eigen oprit naar de snelweg?

Winkelcentra en winkelstraten waar auto's niet zijn toegestaan moeten verboden worden.

Trage invalide voertuigen die altijd in de weg rijden ook.

Vergeet ik nog wat?
pi_220583953
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 00:19 schreef SymbolicFrank het volgende:

Die steken ze tegenwoordig met inzittenden en al in fik :P

NWS / Man in scootmobiel in brand gestoken
pi_220584462
quote:

Vergeet ik nog wat?
Ja, een zinnig argument.
  woensdag 15 april 2026 @ 08:00:38 #41
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220584519
quote:
Er zijn dus zeker mensen die willen dat automobilisten altijd voorrang krijgen en overal mogen rijden.

Winkelcentra en winkelstraten waar auto's niet zijn toegestaan moeten verboden worden.

Vergeet ik nog wat?
Ik ben SybolicFrank, ik ben 12 jaar en doe Jesse Klaver na
pi_220584695
quote:

Vergeet ik nog wat?
De drank vloeide weer rijkelijk vannacht?
pi_220597791
quote:
Altijd wel bijzonder: ik lees van de ene na de andere gebruiker foutloze ritten, maar Autoweek scoort meteen een boete.
  vrijdag 17 april 2026 @ 10:09:07 #45
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220597842
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 09:59 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Altijd wel bijzonder: ik lees van de ene na de andere gebruiker foutloze ritten, maar Autoweek scoort meteen een boete.
Gebruikers proberen het gewoon of het werkt, journalisten zoeken naar een reden reuring te maken, clicks te genereren.
pi_220597888
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 10:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Gebruikers proberen het gewoon of het werkt, journalisten zoeken naar een reden reuring te maken, clicks te genereren.
Indeed.

En ze wisten waarschijnlijk dat Google maps je over die straat heen leidt…
pi_220597903
Als je constant moet opletten en niets anders mag doen heeft dat zelfrijden echt 0,0 nut. Kun je net zo goed zelf rijden :')
pi_220598030
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2026 10:22 schreef FL_Freak het volgende:
Als je constant moet opletten en niets anders mag doen heeft dat zelfrijden echt 0,0 nut. Kun je net zo goed zelf rijden :')
Dat is niet waar. Het is meer ontspannen en daarmee ook minder vermoeiend.

Daarnaast weet je zelf natuurlijk goed wanneer opletten echt geboden is of je puur aan het kijken bent of je echt moet gaan opletten.

Een snelweg vereist een totaal andere vorm van opletten dan het centrum van Amsterdam.
  vrijdag 17 april 2026 @ 10:46:03 #49
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220598045
Het lijkt mij verder een genot, een geheel zelfrijdende en veilige auto voor forenseren of (zakelijke)lange ritten in Duitsland of naar Frankrijk, denk echter dat dit nog lang gaat duren voordat we zover zijn.
pi_220598862
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2026 10:22 schreef FL_Freak het volgende:
Jij vindt adaptive cruise control ook nutteloos?
pi_220603581
RDW over toelating Tesla FSD
quote:
We spreken exclusief met keuringsinstantie RDW over het toelatingsproces, het toezicht, de uitrol in Europa en meer.
pi_220603894
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 09:59 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Altijd wel bijzonder: een positief bericht over Tesla geloof jij altijd klakkeloos, maar bij elk bericht dat ook maar een beetje negatief is trek je meteen de bron in twijfel.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220606389
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 10:02 schreef knoopie het volgende:

[..]
Altijd wel bijzonder: een positief bericht over Tesla geloof jij altijd klakkeloos, maar bij elk bericht dat ook maar een beetje negatief is trek je meteen de bron in twijfel.
Geef eens een voorbeeld van een positief bericht over Tesla waar het logisch was dat ik daar een nuancerende reactie op had gegeven en ik dat toch niet heb gedaan.

Je gaat tot exact 0 voorbeelden komen.

Met je ad hominem.
pi_220608366
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:24 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Geef eens een voorbeeld van een positief bericht over Tesla waar het logisch was dat ik daar een nuancerende reactie op had gegeven en ik dat toch niet heb gedaan.

Je gaat tot exact 0 voorbeelden komen.

Met je ad hominem.
Grappig dat je dat een ad hominem noemt. Want jouw opmerking richting Autoweek was natuurlijk net zo goed een ad hominem.
pi_220608384
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 21:09 schreef knoopie het volgende:

[..]
Grappig dat je dat een ad hominem noemt. Want jouw opmerking richting Autoweek was natuurlijk net zo goed een ad hominem.
Nee.

Zoek maar eens op wat een ad hominem is.

Verder is het ook op de media in het algemeen gericht, zoals ik de afgelopen week meerdere keren vergelijkbare opmerkingen heb geplaatst over hoe de media opereert.
pi_220610057
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 21:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee.

Zoek maar eens op wat een ad hominem is.
Misschien moet je zelf even een woordenboek pakken, want je gebruikt hier op FOK "Ad hominem" voor iedereen die het niet met jou eens is, en dat betekent het in ieder geval niet.
quote:
Verder is het ook op de media in het algemeen gericht, zoals ik de afgelopen week meerdere keren vergelijkbare opmerkingen heb geplaatst over hoe de media opereert.
Maar wat is er nu inhoudelijk mis met het stuk? Want zelfs al zouden ze die situaties waar een stoplicht uit staat en waar google maps niet klopt bewust hebben opgezocht, dan is het toch ook goede journalistiek om juist die randvoorwaarden op te zoeken? Iedereen weet ondertussen wel dat het in 99% van de gevallen prima werkt, dus dat heeft geen nieuwswaarde.
  zondag 19 april 2026 @ 09:49:09 #57
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220610401
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 10:02 schreef knoopie het volgende:

[..]
Kijk dit is een Ad hominem aka jij bak
pi_220610557
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 20:04 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Dit is ook wel netjes gedaan.
Ziet er inderdaad goed uit.
Ik vraag mij ook af hoe die het doet op wegen waarbij je elkaar niet kan passeren en om de zoveel meter een passeerplek hebt.
  zondag 19 april 2026 @ 19:22:50 #59
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220614756
Ik zou serieus in slaap vallen:

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220615597
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 09:11 schreef knoopie het volgende:

[..]
Misschien moet je zelf even een woordenboek pakken, want je gebruikt hier op FOK "Ad hominem" voor iedereen die het niet met jou eens is, en dat betekent het in ieder geval niet.
[..]
Maar wat is er nu inhoudelijk mis met het stuk? Want zelfs al zouden ze die situaties waar een stoplicht uit staat en waar google maps niet klopt bewust hebben opgezocht, dan is het toch ook goede journalistiek om juist die randvoorwaarden op te zoeken? Iedereen weet ondertussen wel dat het in 99% van de gevallen prima werkt, dus dat heeft geen nieuwswaarde.
Nee, ik gebruik ad hominem correct. Ik heb werkelijk 0,0 moeite met mensen die een andere mening hebben.

Overigens is dit verwijt wederom een ad hominem. Gaat lekker met je. Probeer het eens inhoudelijk.

En ik vind het onzinnig om bewust een route te kiezen waar google maps de fout in gaat, omdat die fout vanuit google maps komt.

Hetzelfde met snelheden. Daar gaat het systeem achter ISA de mist in doordat overheden hun taak niet altijd goed uitvoeren.

Heeft allemaal niets met fsd supervised te maken.
pi_220615617
quote:
9s.gif Op zondag 19 april 2026 19:22 schreef ACT-F het volgende:
Ik zou serieus in slaap vallen:

Gelukkig kan je het stuur weer overnemen als fsd als een oude oma over de weg kruipt.

Ook is de Nederlandse versie in een beginstadium. In de VS is het steeds beter geworden.

De controle op de aandacht van de bestuurder is in NL ook lachwekkend streng.
pi_220616259
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 20:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, ik gebruik ad hominem correct. Ik heb werkelijk 0,0 moeite met mensen die een andere mening hebben.

Overigens is dit verwijt wederom een ad hominem. Gaat lekker met je. Probeer het eens inhoudelijk.
Oh de ironie... Ik gebruikte woordelijk dezelfde argumentatie die jij initieel gebruikte om het stuk van autoweek af te wijzen. Ik probeerde je te laten zien hoe slecht jouw argument tegen autoweek was, maar je hebt het niet eens in de gaten. |:(
quote:
En ik vind het onzinnig om bewust een route te kiezen waar google maps de fout in gaat, omdat die fout vanuit google maps komt.

Hetzelfde met snelheden. Daar gaat het systeem achter ISA de mist in doordat overheden hun taak niet altijd goed uitvoeren.

Heeft allemaal niets met fsd supervised te maken.
Dan heeft weldegelijk met FSD supervised te maken, want dat is dus afhankelijk van input van Google maps bijvoorbeeld. Als een menselijke bestuurder klakkeloos google maps zou volgen zonder zelf op te letten, dan zou je zo iemand een slechte bestuurder noemen, maar als FSD supervised het doet, dan is het ineens niet hun schuld?

[ Bericht 2% gewijzigd door knoopie op 19-04-2026 22:50:31 ]
pi_220616340
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 09:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Kijk dit is een Ad hominem aka jij bak
Kijk eens naar het bericht waar ik op reageer, en dan zal je de ironie begrijpen. Ik gebruik letterlijk zijn eigen argumentatie om hem te laten zien hoe slecht die is, maar de boodschap lijkt niet aan te komen.
pi_220616560
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2026 22:38 schreef knoopie het volgende:

[..]
Oh de ironie... Ik gebruikte woordelijk dezelfde argumentatie die jij initieel gebruikte om het stuk van autoweek af te wijzen. Ik probeerde je te laten zien hoe slecht jouw argument tegen autoweek was, maar je hebt het niet eens in de gaten. |:(

Ik heb kennelijk een keer op dat kleine pikkie van jou gestaan in het verleden.

Grow up, get over it.
pi_220617227
quote:
10s.gif Op zondag 19 april 2026 23:31 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik heb kennelijk een keer op dat kleine pikkie van jou gestaan in het verleden.

Grow up, get over it.
Oei, iemand persoonlijk aanvallen in plaats van inhoudelijk te antwoorden, hoe heet dat ook al weer?

Anyway, ik probeer nog een keer weer terug te gaan naar de inhoud.
Als Tesla FSD zo afhankelijk is van onder andere google maps als jij zegt, dan is misschien niet de schuld van Tesla, maar weldegelijk een probleem voor FSD. Want google maps en dergelijke is best goed, maar er zitten toch regelmatig foutjes in. Het feit dat de matige journalisten van Autoweek binnen een paar dagen al een paar van dat soort situaties kunnen vinden onderstreept dat alleen maar, en dat een tiental gebruikers een youtube filmpje uploaden waarin dat niet gebeurt doet daar niks aan af.

Hier in de buurt ken ik ook een straat met eenrichtingsverkeer die op google maps in de verkeerde richting gaat bijvoorbeeld. En een woonerf met de creatieve bebording "schoolstraat" omdat er een school staat, wat voor ieder mens duidelijk is maar wat voor een software waarschijnlijk niet duidelijk is? En als klap op de vuurpijl kan google maps al sinds jaren niet naar mijn eigen woonadres navigeren met de auto, omdat ze denken dat men hier niet met de auto in mag (waarschijnlijk omdat elke donderdag de hele straat is afgesloten vanwege de markt, maar google maps niet met tijdelijke toegangsverboden overweg kan? Geen idee, het is al sinds jaren zo.)

Het opzoeken van de uitzonderingen door journalisten is compleet gerechtvaardigd, omdat het verkeer een continue verzameling van uitzonderingen is. Zoals ik al eerder schreef, iedereen weet ondertussen wel dat FSD supervised in 99% van de gevallen prima werkt. Maar wat doet het in geval van die andere 1%?
En in principe is het nu dus supervised juist vanwege die 1%, maar daarmee komt het hele verhaal dat het een opmaat naar unsupervised is wel ontzettend op losse schroeven te staan. Want hoe ga je ooit al die kleine foutjes uit google maps halen? Als ik nu een FSD Tesla zou hebben (of een robotaxi zou bestellen) dan zou die zelfs niet zelfstandig vanuit de garage tot voor de woningsdeur kunnen rijden, omdat men volgens google maps in mijn straat niet autorijden mag. |:(
pi_220617256
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 09:08 schreef knoopie het volgende:

[..]
Oei, iemand persoonlijk aanvallen in plaats van inhoudelijk te antwoorden, hoe heet dat ook al weer?

Als Tesla FSD zo afhankelijk is van onder andere google maps als jij zegt, dan is misschien niet de schuld van Tesla, maar weldegelijk een probleem voor FSD. Want google maps en dergelijke is best goed, maar er zitten toch regelmatig foutjes in. Het feit dat de matige journalisten van Autoweek binnen een paar dagen al een paar van dat soort situaties kunnen vinden onderstreept dat alleen maar, en dat een tiental gebruikers een youtube filmpje uploaden waarin dat niet gebeurt doet daar niks aan af.

Hier in de buurt ken ik ook een straat met eenrichtingsverkeer die op google maps in de verkeerde richting gaat bijvoorbeeld. En een woonerf met de creatieve bebording "schoolstraat" omdat er een school staat, wat voor ieder mens duidelijk is maar wat voor een software waarschijnlijk niet duidelijk is? En als klap op de vuurpijl kan google maps al sinds jaren niet naar mijn eigen woonadres navigeren met de auto, omdat ze denken dat men hier niet met de auto in mag (waarschijnlijk omdat elke donderdag de hele straat is afgesloten vanwege de markt, maar google maps niet met tijdelijke toegangsverboden overweg kan? Geen idee, het is al sinds jaren zo.)

Het opzoeken van de uitzonderingen door journalisten is compleet gerechtvaardigd, omdat het verkeer een continue verzameling van uitzonderingen is. Zoals ik al eerder schreef, iedereen weet ondertussen wel dat FSD supervised in 99% van de gevallen prima werkt. Maar wat doet het in geval van die andere 1%?
En in principe is het nu dus supervised juist vanwege die 1%, maar daarmee komt het hele verhaal dat het een opmaat naar unsupervised is wel ontzettend op losse schroeven te staan. Want hoe ga je ooit al die kleine foutjes uit google maps halen? Als ik nu een FSD Tesla zou hebben (of een robotaxi zou bestellen) dan zou die zelfs niet zelfstandig vanuit de garage tot voor de woningsdeur kunnen rijden, omdat men volgens google maps in mijn straat niet autorijden mag. |:(
Dit is dan ook de reden dat Waymo zelf de omgeving minutieus in kaart brengt voordat ze daar hun auto's laten rijden.
pi_220617336
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 09:14 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dit is dan ook de reden dat Waymo zelf de omgeving minutieus in kaart brengt voordat ze daar hun auto's laten rijden.
En daarbovenop heeft Waymo nog steeds 24 uur per dag 70 "remote operators" online, die de self-driving auto's helpen als het moeilijk wordt. Tesla wil niet openbaren hoeveel remote operators ze hebben voor hun robotaxi's, maar het feit dat ze dat getal niet willen noemen spreekt naar mijn mening al boekdelen. Als het er minder waren dan Waymo, dan zou Elon het waarschijnlijk allang getweet hebben.
pi_220617393
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 09:08 schreef knoopie het volgende:

[..]

Je hebt alleen maar persoonlijke aanvallen op mij afgevuurd en gaat nu als een peuter stampvoeten omdat ik een keer de bal terugspeel?

Hoe dan ook: de inhoud, vele malen interessanter dan mijn persoon…

Je mist dat de basis google maps is, maar FSD zelflerend is en dus die fouten er door gebruik uitgaan. Tot het punt dat supervisie niet meer nodig is.

Dat is ook het bijzondere aan de opzet van FSD en de reden waarom FSD steeds beter wordt en als eerste systeem level 5 aan zal kunnen.
pi_220617396
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 09:14 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En dat is meteen waarom het niet schaalbaar is en Waymo veel te duur is.
pi_220617404
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 09:28 schreef knoopie het volgende:

[..]
En daarbovenop heeft Waymo nog steeds 24 uur per dag 70 "remote operators" online, die de self-driving auto's helpen als het moeilijk wordt. Tesla wil niet openbaren hoeveel remote operators ze hebben voor hun robotaxi's, maar het feit dat ze dat getal niet willen noemen spreekt naar mijn mening al boekdelen. Als het er minder waren dan Waymo, dan zou Elon het waarschijnlijk allang getweet hebben.
Waarom zou hij de concurrentie wijzer willen maken?

Genoeg redenen om dat juist niet te doen. Dus pure speculatie van jouw kant.
pi_220618163
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 09:38 schreef VEM2012 het volgende:

Je mist dat de basis google maps is, maar FSD zelflerend is en dus die fouten er door gebruik uitgaan. Tot het punt dat supervisie niet meer nodig is.
Dat is inderdaad een mooi marketingverhaal van Tesla.

FSD is op dit moment niet zelflerend, het leert tot nu toe van de data van de huidige en vroegere menselijke Tesla chauffeurs. Een auto met FSD zal bijvoorbeeld nooit mijn straat inrijden, omdat hij denkt dat hij dat niet mag volgens google maps, dus zal hij nooit kunnen leren dat hij dat mag, omdat hij er nooit komt en nooit uit eigen beweging zal komen.
Om te leren dat dit wel mag, moeten er eerst menselijke bestuurders zijn die hun tesla door de straat rijden om data te genereren. FSD is dus niet zelflerend, het leert van menselijke bestuurders.
quote:
Dat is ook het bijzondere aan de opzet van FSD en de reden waarom FSD steeds beter wordt en als eerste systeem level 5 aan zal kunnen.
Het probleem waarom Tesla in de EU heel moeilijk toestemming voor level 3 of meer zal kunnen krijgen, is het feit dat ze sinds FSD12 naar eigen zeggen vol inzetten op enkel Neural Networks. De certification requirements voor level 3 en hoger vereisen rule-based logic voor bepaalde fallback functies en verified decision logics. Dat staat beide fundamenteel haaks op pure neural networks, die in principe een black box zijn waar geen logic rules in zitten. Certificeren op basis van enkel emperisch bewijs is expliciet uitgesloten door de instanties, dus zelfs al rijden ze miljoenen veilige kilometers, dan mag het nog steeds niet toegelaten worden.

Om een concreet voorbeeld te noemen: stel dat iedereen met een Tesla ineens altijd stopborden zou negeren of op een bepaalde weg iedereen te hard gaat rijden, hoe ga je dan voorkomen dat het "zelflerende" systeem dat gaat overnemen, als je puur een neural network hebt? Er zit namelijk niks hardcoded in het neural network dat dat tegen houdt. En hoe gaat Tesla bewijzen aan de instanties dat FSD ook in de toekomst niet perongeluk zoiets gaat leren, als het hele neural network een blackbox is?

Iets klopt er niet aan alle beloftes die er gedaan worden voor de toekomst in combinatie met de huidige regelgeving en software-architectuur.
pi_220618317
quote:
0s.gif [b]Op [url=https://forum.fok.nl/topic/2756782/1/25#p220579417]In de VS mag je in de meeste staten als bestuurder rechtsaf gaan als het licht rood is. Lijkt je dat een goed idee om dat hier ook te doen? Dan gaat het aantal dodelijke ongelukken met fietsers wel heftig omhoog.
Je hebt ook in Amerika kruispunten waar de auto voorrang heeft die het eerst er is, dus je moet soms 3 kanten opkijken en dan gaan rijden. Lijkt me lastig voor zo'n Tesla.
Na Amerika zijn we verhuisd naar Spanje, ga daar eens een rotonde op, de brutaalste wint en fietsers zijn loslopend wild vaak.
life is like a box of chocolates
pi_220618542
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 11:12 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Je hebt ook in Amerika kruispunten waar de auto voorrang heeft die het eerst er is, dus je moet soms 3 kanten opkijken en dan gaan rijden. Lijkt me lastig voor zo'n Tesla.
Na Amerika zijn we verhuisd naar Spanje, ga daar eens een rotonde op, de brutaalste wint en fietsers zijn loslopend wild vaak.
Het probleem hiermee is, dat de bestuurder aansprakelijk is, niet de producent van de besturingscomputer. Als je die leert om gewoon gas te geven en dan af en toe een fietser of voetganger omver rijd, ben jij als bestuurder aansprakelijk voor moord of doodslag als ze het niet overleven. Wij mensen lossen dat op door te kijken naar de intenties van de andere bestuurders en dat kan een computer niet. En zelfs dan gaat het natuurlijk regelmatig fout.

Verder is het natuurlijk ook wat @Knoopje al zegt: hoe ga je dan als fabrikant bewijzen dat je auto zich aan de verkeersregels houdt? Want dat is voor de wetgever wel de eerste eis om een vergunning af te geven.
pi_220618814
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 11:05 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat is inderdaad een mooi marketingverhaal van Tesla.

FSD is op dit moment niet zelflerend, het leert tot nu toe van de data van de huidige en vroegere menselijke Tesla chauffeurs. Een auto met FSD zal bijvoorbeeld nooit mijn straat inrijden, omdat hij denkt dat hij dat niet mag volgens google maps, dus zal hij nooit kunnen leren dat hij dat mag, omdat hij er nooit komt en nooit uit eigen beweging zal komen.
Om te leren dat dit wel mag, moeten er eerst menselijke bestuurders zijn die hun tesla door de straat rijden om data te genereren. FSD is dus niet zelflerend, het leert van menselijke bestuurders.
[..]
Het probleem waarom Tesla in de EU heel moeilijk toestemming voor level 3 of meer zal kunnen krijgen, is het feit dat ze sinds FSD12 naar eigen zeggen vol inzetten op enkel Neural Networks. De certification requirements voor level 3 en hoger vereisen rule-based logic voor bepaalde fallback functies en verified decision logics. Dat staat beide fundamenteel haaks op pure neural networks, die in principe een black box zijn waar geen logic rules in zitten. Certificeren op basis van enkel emperisch bewijs is expliciet uitgesloten door de instanties, dus zelfs al rijden ze miljoenen veilige kilometers, dan mag het nog steeds niet toegelaten worden.

Om een concreet voorbeeld te noemen: stel dat iedereen met een Tesla ineens altijd stopborden zou negeren of op een bepaalde weg iedereen te hard gaat rijden, hoe ga je dan voorkomen dat het "zelflerende" systeem dat gaat overnemen, als je puur een neural network hebt? Er zit namelijk niks hardcoded in het neural network dat dat tegen houdt. En hoe gaat Tesla bewijzen aan de instanties dat FSD ook in de toekomst niet perongeluk zoiets gaat leren, als het hele neural network een blackbox is?

Iets klopt er niet aan alle beloftes die er gedaan worden voor de toekomst in combinatie met de huidige regelgeving en software-architectuur.
Ik begrijp dat jij het concept van zelflerend niet begrijpt.

Als jij zelfstudie doet mbv boeken… is dat ineens niet zelfstudie???

Verder kunnen de huidige regels veranderen. FSD supervised kon ook niet in de EU omdat de regels dat verhinderen.

Natuurlijk kan de EU ervoor kiezen om er stug aan vast te houden en een openluchtmuseum te worden… en ik sluit dat niet eens uit. Maar dat is een probleem met de overheden, niet met FSD zelf.
pi_220618816
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 11:12 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Gaat juist perfect in de praktijk.
pi_220618827
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 11:31 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het probleem hiermee is, dat de bestuurder aansprakelijk is, niet de producent van de besturingscomputer. Als je die leert om gewoon gas te geven en dan af en toe een fietser of voetganger omver rijd, ben jij als bestuurder aansprakelijk voor moord of doodslag als ze het niet overleven. Wij mensen lossen dat op door te kijken naar de intenties van de andere bestuurders en dat kan een computer niet. En zelfs dan gaat het natuurlijk regelmatig fout.

Verder is het natuurlijk ook wat @:knoopje al zegt: hoe ga je dan als fabrikant bewijzen dat je auto zich aan de verkeersregels houdt? Want dat is voor de wetgever wel de eerste eis om een vergunning af te geven.
Zodra FSD unsupervised in de VS veel veiliger blijkt te zijn dan de mens, dan moet de EU wel heel stupide zijn om te blijven kiezen voor de mens die, laten we eerlijk zijn, ook verdomd veel fouten maakt.
pi_220619049
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 11:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik begrijp dat jij het concept van zelflerend niet begrijpt.

Als jij zelfstudie doet mbv boeken… is dat ineens niet zelfstudie???
Jezus, ik leg haarfijn uit wat het probleem is, en dan kom jij met zo een vergelijking?!? Als ik het dan niet begrijp, vertel dan eens hoe een tesla neural network ooit gaat leren dat hij in een straat mag rijden, als hij er nooit komt omdat hij denkt dat hij er niet mag komen?
quote:
Verder kunnen de huidige regels veranderen. FSD supervised kon ook niet in de EU omdat de regels dat verhinderen.

Natuurlijk kan de EU ervoor kiezen om er stug aan vast te houden en een openluchtmuseum te worden… en ik sluit dat niet eens uit. Maar dat is een probleem met de overheden, niet met FSD zelf.
Welke EU regelgeving is er dan volgens jou aangepast zodat FSD supervised nu wel kan? De laatste updates van UN R-171 hadden weinig te doen met thema's die in het voordeel van FSD supervised zijn volgens mij.

Het grootste verschil tussen de EU en de VS is vooral dat in de VS de fabrikant zogenaamde self-certification kan doen, en in de EU is self-certification gelukkig niet mogelijk voor zulke kritische zaken. Dat lijkt mij een goede zaak.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 14% gewijzigd door knoopie op 20-04-2026 12:23:46 ]
pi_220619445
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 12:11 schreef knoopie het volgende:

[..]
Jezus, ik leg haarfijn uit wat het probleem is, en dan kom jij met zo een vergelijking?!? Als ik het dan niet begrijp, vertel dan eens hoe een tesla neural network ooit gaat leren dat hij in een straat mag rijden, als hij er nooit komt omdat hij denkt dat hij er niet mag komen?
[..]
Welke EU regelgeving is er dan volgens jou aangepast zodat FSD supervised nu wel kan? De laatste updates van UN R-171 hadden weinig te doen met thema's die in het voordeel van FSD supervised zijn volgens mij.

Het grootste verschil tussen de EU en de VS is vooral dat in de VS de fabrikant zogenaamde self-certification kan doen, en in de EU is self-certification gelukkig niet mogelijk voor zulke kritische zaken. Dat lijkt mij een goede zaak.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tesla merkt het toch als iemand FSD uitschakelt en die straat in gaat rijden? Het is wat lastig te leren als Tesla niet meeneemt wat er gebeurt na een ingreep.

Verder wat er allemaal precies is gewijzigd en wanneer en waarom dat FSD mogelijk heeft gemaakt is besproken op X. Te lang geleden om dat nog te kunnen reproduceren.

(Edit: een staat mij zo nog bij: de maximale bochtversnelling die zo laag was dat zelfs bij een flauwe bocht de auto al moest afremmen tot 40 km/u ofzo)

Heel relevant is het niet: de regels die er zijn kunnen gewoon aangepast worden. Dat concept hoef ik hopelijk niet bewijzen.
pi_220626589
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 13:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Tesla merkt het toch als iemand FSD uitschakelt en die straat in gaat rijden? Het is wat lastig te leren als Tesla niet meeneemt wat er gebeurt na een ingreep.
Dat is precies wat ik bedoel. Het leert van de menselijke bestuurder die ingrijpt. Dat doen ze bij Waymo bijvoorbeeld net zo goed, waar de output van elke ingreep door een remote controller als input gebruikt wordt om beter te worden.
Maar dat is dus niet zelflerend. En zodra het merendeel van de auto's volledig zelfstandig rond gaat rijden, zijn er dus bijna geen menselijke ingrepen meer waarvan geleerd kan worden. En helemaal als je op een gegeven moment vooral robotaxi's rond zou hebben rijden, waar niet eens door een mens ingegrepen kan worden omdat er geen stuur meer in zit. Dan leert het fantastische algoritme dus niks nieuws meer, en zal bijvoorbeeld altijd mijn straat blijven ontwijken, omdat de auto's nooit zelf op het idee gaan komen om er toch eens doorheen proberen te rijden. (hmm, dat klinkt eigeniljk helemaal niet zo slecht)

Hoe dichter Tesla dus bij compleet zelfrijdende auto's komt, des te meer hebben ze precies dezelfde problemen die Waymo nu ook al heeft. Ze worden steeds meer afhankelijk van de aanwezige database en kaartmateriaal, omdat ze steeds minder input krijgen van zelfrijdende mensen. Best ironisch.
quote:
Verder wat er allemaal precies is gewijzigd en wanneer en waarom dat FSD mogelijk heeft gemaakt is besproken op X. Te lang geleden om dat nog te kunnen reproduceren.

(Edit: een staat mij zo nog bij: de maximale bochtversnelling die zo laag was dat zelfs bij een flauwe bocht de auto al moest afremmen tot 40 km/u ofzo)

Heel relevant is het niet: de regels die er zijn kunnen gewoon aangepast worden. Dat concept hoef ik hopelijk niet bewijzen.
Ik ga niet op X op zoek voor jou om jouw standpunt te onderbouwen. In de EU database vind ik daarover helemaal niks. Bovendien, dit gaat niet om een kleine verandering van bochtsnelheid of iets dergelijks. Hier zou het gaan om een fundamentele definitie over hoe bedrijven de veiligheid van hun software moeten kunnen bewijzen.
Daarnaast, regels kunnen natuurlijk aangepast worden maar alle veranderingen in de regelgeving van het afgelopen jaar zijn juist regels die strenger zijn geworden, zie bijvoorbeeld de aanscherpingen van de regels voor het in de gaten houden van de oplettendheid van de bestuurder.
Er is niks makkelijker geworden, en al helemaal niet om Tesla FSD toe te laten. Het is waarschijnlijker dat alle aandacht voor Tesla juist er voor gezorgd heeft dat ze die eerder genoemde regels aangescherpt hebben. Er is dus geen enkele reden om aan te nemen dat EU zo een rigoreuze versoepeling in de regelgeving zou invoeren voor Level 3.

Als FSD12 echt puur neural network is, dan is het binnen de huidige EU regelgeving kansloos voor Level 3 of hoger. Maar het kan natuurlijk heel goed zijn dat dat "Neural Network" al die tijd alleen maar marketingpraat was.
pi_220626628
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 14:39 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat is precies wat ik bedoel. Het leert van de menselijke bestuurder die ingrijpt. Dat doen ze bij Waymo bijvoorbeeld net zo goed, waar de output van elke ingreep door een remote controller als input gebruikt wordt om beter te worden.
Maar dat is dus niet zelflerend. En zodra het merendeel van de auto's volledig zelfstandig rond gaat rijden, zijn er dus bijna geen menselijke ingrepen meer waarvan geleerd kan worden. En helemaal als je op een gegeven moment vooral robotaxi's rond zou hebben rijden, waar niet eens door een mens ingegrepen kan worden omdat er geen stuur meer in zit. Dan leert het fantastische algoritme dus niks nieuws meer, en zal bijvoorbeeld altijd mijn straat blijven ontwijken, omdat de auto's nooit zelf op het idee gaan komen om er toch eens doorheen proberen te rijden. (hmm, dat klinkt eigeniljk helemaal niet zo slecht)

Hoe dichter Tesla dus bij compleet zelfrijdende auto's komt, des te meer hebben ze precies dezelfde problemen die Waymo nu ook al heeft. Ze worden steeds meer afhankelijk van de aanwezige database en kaartmateriaal, omdat ze steeds minder input krijgen van zelfrijdende mensen. Best ironisch.
[..]
Ik ga niet op X op zoek voor jou om jouw standpunt te onderbouwen. In de EU database vind ik daarover helemaal niks. Bovendien, dit gaat niet om een kleine verandering van bochtsnelheid of iets dergelijks. Hier zou het gaan om een fundamentele definitie over hoe bedrijven de veiligheid van hun software moeten kunnen bewijzen.
Daarnaast, regels kunnen natuurlijk aangepast worden maar alle veranderingen in de regelgeving van het afgelopen jaar zijn juist regels die strenger zijn geworden, zie bijvoorbeeld de aanscherpingen van de regels voor het in de gaten houden van de oplettendheid van de bestuurder.
Er is niks makkelijker geworden, en al helemaal niet om Tesla FSD toe te laten. Het is waarschijnlijker dat alle aandacht voor Tesla juist er voor gezorgd heeft dat ze die eerder genoemde regels aangescherpt hebben. Er is dus geen enkele reden om aan te nemen dat EU zo een rigoreuze versoepeling in de regelgeving zou invoeren voor Level 3.

Als FSD12 echt puur neural network is, dan is het binnen de huidige EU regelgeving kansloos voor Level 3 of hoger. Maar het kan natuurlijk heel goed zijn dat dat "Neural Network" al die tijd alleen maar marketingpraat was.
Leren door te kijken naar hoe anderen het doen is gewoon een vorm van zelflerend.

En mijn standpunt is dat wetten gewoon kunnen worden gewijzigd. Dat hoef ik niet te onderbouwen, dat is een feit van algemene bekendheid.

Verder raad ik je aan een andere foto bij jouw naam te zetten, want dhr. Titulaer zou jou met jouw wantrouwen aangaande nieuwe techniek behoorlijk uitlachen.

Hoe dan ook, deze discussie is vermakelijk. Het gaat van A kan nooit. Ok, A wel, maar stap B gaat nooit lukken. Ok, B is gelukt, maar stap C... onmogelijk. Ok, C is gelukt, maar stap D: nooit! Enz.

Ondertussen heb ik FSD supervised en komt FSD unsupervised naar verwachting later dit jaar in de VS.
pi_220627929
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 14:51 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Leren door te kijken naar hoe anderen het doen is gewoon een vorm van zelflerend.
Als dat de definitie van zelflerend zou zijn, dan is Waymo net zo goed zelflerend. En hoe je het ook noemt, mijn punt blijft nog steeds staan: als straks veel minder mensen zelf in hun Tesla zouden rijden, dan wordt er niks meer geleerd. Dan heb je precies dezelfde opschaalproblemen als waymo nu.
Maar uit het feit dat jij er een semantische discussie van probeert te maken begrijp ik al dat je er inhoudelijk niks meer tegenin te brengen hebt.
quote:
En mijn standpunt is dat wetten gewoon kunnen worden gewijzigd. Dat hoef ik niet te onderbouwen, dat is een feit van algemene bekendheid.
Nee, jouw standpunt was dat het aannemelijk is dat de wetten wel versoepeld gaan worden voor FSD unsupervised, omdat ze dat voor FSD supervised ook al gedaan hebben. Wat dus niet zo is. Er is niks versoepeld. De regels zijn alleen maar strenger geworden de laatste tijd. En er is weinig reden om aan te nemen dat de EU dat dus voor Level 3 wel ineens zou versoepelen.
quote:
Verder raad ik je aan een andere foto bij jouw naam te zetten, want dhr. Titulaer zou jou met jouw wantrouwen aangaande nieuwe techniek behoorlijk uitlachen.
Ha, je moest eens weten waar ik mijn geld mee verdien. Hint: denk de volgende keer maar aan mij als je de deur van je Tesla open trekt. _O-
Maar als je minder technisch bent opgeleid dan kan ik mij voorstellen dat de beloftes allemaal wel heel mooi klinken.
quote:
Hoe dan ook, deze discussie is vermakelijk. Het gaat van A kan nooit. Ok, A wel, maar stap B gaat nooit lukken. Ok, B is gelukt, maar stap C... onmogelijk. Ok, C is gelukt, maar stap D: nooit! Enz.
Geen idee waarom jij inderdaad de hele tijd de doelpalen verschuift. Mijn standpunten zijn al de hele tijd in dit topic hetzelfde.
quote:
Ondertussen heb ik FSD supervised en komt FSD unsupervised naar verwachting later dit jaar in de VS.
Fijn voor je, en voor de Amerikanen. Doet helemaal niks af aan mijn twee standpunten. FSD unsupervised loopt uiteindelijk tegen dezelfde opschaalproblemen aan als waymo, en binnen de huidige regelgeving in de EU gaat een puur Neural Network FSD per definitie niet toegelaten worden.
En waarschijnlijk weet je dat zelf ook wel, want je antwoord ineens niet meer inhoudelijk maar begint op de man te spelen.
pi_220628073
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 18:35 schreef knoopie het volgende:

[..]
Als dat de definitie van zelflerend zou zijn, dan is Waymo net zo goed zelflerend. En hoe je het ook noemt, mijn punt blijft nog steeds staan: als straks veel minder mensen zelf in hun Tesla zouden rijden, dan wordt er niks meer geleerd. Dan heb je precies dezelfde opschaalproblemen als waymo nu.
Maar uit het feit dat jij er een semantische discussie van probeert te maken begrijp ik al dat je er inhoudelijk niks meer tegenin te brengen hebt.
[..]
Nee, jouw standpunt was dat het aannemelijk is dat de wetten wel versoepeld gaan worden voor FSD unsupervised, omdat ze dat voor FSD supervised ook al gedaan hebben. Wat dus niet zo is. Er is niks versoepeld. De regels zijn alleen maar strenger geworden de laatste tijd. En er is weinig reden om aan te nemen dat de EU dat dus voor Level 3 wel ineens zou versoepelen.
[..]
Ha, je moest eens weten waar ik mijn geld mee verdien. Hint: denk de volgende keer maar aan mij als je de deur van je Tesla open trekt. _O-
Maar als je minder technisch bent opgeleid dan kan ik mij voorstellen dat de beloftes allemaal wel heel mooi klinken.
[..]
Geen idee waarom jij inderdaad de hele tijd de doelpalen verschuift. Mijn standpunten zijn al de hele tijd in dit topic hetzelfde.
[..]
Fijn voor je, en voor de Amerikanen. Doet helemaal niks af aan mijn twee standpunten. FSD unsupervised loopt uiteindelijk tegen dezelfde opschaalproblemen aan als waymo, en binnen de huidige regelgeving in de EU gaat een puur Neural Network FSD per definitie niet toegelaten worden.
En waarschijnlijk weet je dat zelf ook wel, want je antwoord ineens niet meer inhoudelijk maar begint op de man te spelen.
Jij bent degene die er een semantische discussie van heeft gemaakt...

En Waymo interesseert mij niets. Dat was niks, is niks en wordt niks. Niet schaalbaar en veel te duur.

Verder heb ik niet geschreven dat het aannemelijk is dat de wetten kunnen veranderen, maar dat ze kunnen veranderen. Sterker nog: ik heb zelfs aangegeven dat ik niet uitsluit dat Europa kiest om een openluchtmuseum te worden...

Verder heb jij duidelijk geen flauw benul van in welke business ik zit. En waar ik mee ben opgegroeid. Onder meer met dhr. Titulaer over de vloer.

Ook grappig dat je doet alsof ik de doelpalen verschuif. Ik heb hetzelfde standpunt als eerst: FSD unsupervised gaat het gewoon halen en dan is de concurrentie met hun dure hardware de sjaak.

Met de huidige regelgeving heb ik niets te maken. Europa loopt met regelgeving structureel achter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')