abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220603581
RDW over toelating Tesla FSD
Bekijk deze YouTube-video
quote:
We spreken exclusief met keuringsinstantie RDW over het toelatingsproces, het toezicht, de uitrol in Europa en meer.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220603894
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 09:59 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Altijd wel bijzonder: ik lees van de ene na de andere gebruiker foutloze ritten, maar Autoweek scoort meteen een boete.
Altijd wel bijzonder: een positief bericht over Tesla geloof jij altijd klakkeloos, maar bij elk bericht dat ook maar een beetje negatief is trek je meteen de bron in twijfel.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220606389
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 10:02 schreef knoopie het volgende:

[..]
Altijd wel bijzonder: een positief bericht over Tesla geloof jij altijd klakkeloos, maar bij elk bericht dat ook maar een beetje negatief is trek je meteen de bron in twijfel.
Geef eens een voorbeeld van een positief bericht over Tesla waar het logisch was dat ik daar een nuancerende reactie op had gegeven en ik dat toch niet heb gedaan.

Je gaat tot exact 0 voorbeelden komen.

Met je ad hominem.
pi_220608366
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:24 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Geef eens een voorbeeld van een positief bericht over Tesla waar het logisch was dat ik daar een nuancerende reactie op had gegeven en ik dat toch niet heb gedaan.

Je gaat tot exact 0 voorbeelden komen.

Met je ad hominem.
Grappig dat je dat een ad hominem noemt. Want jouw opmerking richting Autoweek was natuurlijk net zo goed een ad hominem.
pi_220608384
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 21:09 schreef knoopie het volgende:

[..]
Grappig dat je dat een ad hominem noemt. Want jouw opmerking richting Autoweek was natuurlijk net zo goed een ad hominem.
Nee.

Zoek maar eens op wat een ad hominem is.

Verder is het ook op de media in het algemeen gericht, zoals ik de afgelopen week meerdere keren vergelijkbare opmerkingen heb geplaatst over hoe de media opereert.
pi_220610057
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 21:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee.

Zoek maar eens op wat een ad hominem is.
Misschien moet je zelf even een woordenboek pakken, want je gebruikt hier op FOK "Ad hominem" voor iedereen die het niet met jou eens is, en dat betekent het in ieder geval niet.
quote:
Verder is het ook op de media in het algemeen gericht, zoals ik de afgelopen week meerdere keren vergelijkbare opmerkingen heb geplaatst over hoe de media opereert.
Maar wat is er nu inhoudelijk mis met het stuk? Want zelfs al zouden ze die situaties waar een stoplicht uit staat en waar google maps niet klopt bewust hebben opgezocht, dan is het toch ook goede journalistiek om juist die randvoorwaarden op te zoeken? Iedereen weet ondertussen wel dat het in 99% van de gevallen prima werkt, dus dat heeft geen nieuwswaarde.
  zondag 19 april 2026 @ 09:49:09 #57
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220610401
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 10:02 schreef knoopie het volgende:

[..]
Kijk dit is een Ad hominem aka jij bak
pi_220610557
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 20:04 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Dit is ook wel netjes gedaan.
Ziet er inderdaad goed uit.
Ik vraag mij ook af hoe die het doet op wegen waarbij je elkaar niet kan passeren en om de zoveel meter een passeerplek hebt.
  zondag 19 april 2026 @ 19:22:50 #59
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220614756
Ik zou serieus in slaap vallen:

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220615597
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 09:11 schreef knoopie het volgende:

[..]
Misschien moet je zelf even een woordenboek pakken, want je gebruikt hier op FOK "Ad hominem" voor iedereen die het niet met jou eens is, en dat betekent het in ieder geval niet.
[..]
Maar wat is er nu inhoudelijk mis met het stuk? Want zelfs al zouden ze die situaties waar een stoplicht uit staat en waar google maps niet klopt bewust hebben opgezocht, dan is het toch ook goede journalistiek om juist die randvoorwaarden op te zoeken? Iedereen weet ondertussen wel dat het in 99% van de gevallen prima werkt, dus dat heeft geen nieuwswaarde.
Nee, ik gebruik ad hominem correct. Ik heb werkelijk 0,0 moeite met mensen die een andere mening hebben.

Overigens is dit verwijt wederom een ad hominem. Gaat lekker met je. Probeer het eens inhoudelijk.

En ik vind het onzinnig om bewust een route te kiezen waar google maps de fout in gaat, omdat die fout vanuit google maps komt.

Hetzelfde met snelheden. Daar gaat het systeem achter ISA de mist in doordat overheden hun taak niet altijd goed uitvoeren.

Heeft allemaal niets met fsd supervised te maken.
pi_220615617
quote:
9s.gif Op zondag 19 april 2026 19:22 schreef ACT-F het volgende:
Ik zou serieus in slaap vallen:

Gelukkig kan je het stuur weer overnemen als fsd als een oude oma over de weg kruipt.

Ook is de Nederlandse versie in een beginstadium. In de VS is het steeds beter geworden.

De controle op de aandacht van de bestuurder is in NL ook lachwekkend streng.
pi_220616259
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 20:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, ik gebruik ad hominem correct. Ik heb werkelijk 0,0 moeite met mensen die een andere mening hebben.

Overigens is dit verwijt wederom een ad hominem. Gaat lekker met je. Probeer het eens inhoudelijk.
Oh de ironie... Ik gebruikte woordelijk dezelfde argumentatie die jij initieel gebruikte om het stuk van autoweek af te wijzen. Ik probeerde je te laten zien hoe slecht jouw argument tegen autoweek was, maar je hebt het niet eens in de gaten. |:(
quote:
En ik vind het onzinnig om bewust een route te kiezen waar google maps de fout in gaat, omdat die fout vanuit google maps komt.

Hetzelfde met snelheden. Daar gaat het systeem achter ISA de mist in doordat overheden hun taak niet altijd goed uitvoeren.

Heeft allemaal niets met fsd supervised te maken.
Dan heeft weldegelijk met FSD supervised te maken, want dat is dus afhankelijk van input van Google maps bijvoorbeeld. Als een menselijke bestuurder klakkeloos google maps zou volgen zonder zelf op te letten, dan zou je zo iemand een slechte bestuurder noemen, maar als FSD supervised het doet, dan is het ineens niet hun schuld?

[ Bericht 2% gewijzigd door knoopie op 19-04-2026 22:50:31 ]
pi_220616340
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 09:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Kijk dit is een Ad hominem aka jij bak
Kijk eens naar het bericht waar ik op reageer, en dan zal je de ironie begrijpen. Ik gebruik letterlijk zijn eigen argumentatie om hem te laten zien hoe slecht die is, maar de boodschap lijkt niet aan te komen.
pi_220616560
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2026 22:38 schreef knoopie het volgende:

[..]
Oh de ironie... Ik gebruikte woordelijk dezelfde argumentatie die jij initieel gebruikte om het stuk van autoweek af te wijzen. Ik probeerde je te laten zien hoe slecht jouw argument tegen autoweek was, maar je hebt het niet eens in de gaten. |:(

Ik heb kennelijk een keer op dat kleine pikkie van jou gestaan in het verleden.

Grow up, get over it.
pi_220617227
quote:
10s.gif Op zondag 19 april 2026 23:31 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik heb kennelijk een keer op dat kleine pikkie van jou gestaan in het verleden.

Grow up, get over it.
Oei, iemand persoonlijk aanvallen in plaats van inhoudelijk te antwoorden, hoe heet dat ook al weer?

Anyway, ik probeer nog een keer weer terug te gaan naar de inhoud.
Als Tesla FSD zo afhankelijk is van onder andere google maps als jij zegt, dan is misschien niet de schuld van Tesla, maar weldegelijk een probleem voor FSD. Want google maps en dergelijke is best goed, maar er zitten toch regelmatig foutjes in. Het feit dat de matige journalisten van Autoweek binnen een paar dagen al een paar van dat soort situaties kunnen vinden onderstreept dat alleen maar, en dat een tiental gebruikers een youtube filmpje uploaden waarin dat niet gebeurt doet daar niks aan af.

Hier in de buurt ken ik ook een straat met eenrichtingsverkeer die op google maps in de verkeerde richting gaat bijvoorbeeld. En een woonerf met de creatieve bebording "schoolstraat" omdat er een school staat, wat voor ieder mens duidelijk is maar wat voor een software waarschijnlijk niet duidelijk is? En als klap op de vuurpijl kan google maps al sinds jaren niet naar mijn eigen woonadres navigeren met de auto, omdat ze denken dat men hier niet met de auto in mag (waarschijnlijk omdat elke donderdag de hele straat is afgesloten vanwege de markt, maar google maps niet met tijdelijke toegangsverboden overweg kan? Geen idee, het is al sinds jaren zo.)

Het opzoeken van de uitzonderingen door journalisten is compleet gerechtvaardigd, omdat het verkeer een continue verzameling van uitzonderingen is. Zoals ik al eerder schreef, iedereen weet ondertussen wel dat FSD supervised in 99% van de gevallen prima werkt. Maar wat doet het in geval van die andere 1%?
En in principe is het nu dus supervised juist vanwege die 1%, maar daarmee komt het hele verhaal dat het een opmaat naar unsupervised is wel ontzettend op losse schroeven te staan. Want hoe ga je ooit al die kleine foutjes uit google maps halen? Als ik nu een FSD Tesla zou hebben (of een robotaxi zou bestellen) dan zou die zelfs niet zelfstandig vanuit de garage tot voor de woningsdeur kunnen rijden, omdat men volgens google maps in mijn straat niet autorijden mag. |:(
pi_220617256
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 09:08 schreef knoopie het volgende:

[..]
Oei, iemand persoonlijk aanvallen in plaats van inhoudelijk te antwoorden, hoe heet dat ook al weer?

Als Tesla FSD zo afhankelijk is van onder andere google maps als jij zegt, dan is misschien niet de schuld van Tesla, maar weldegelijk een probleem voor FSD. Want google maps en dergelijke is best goed, maar er zitten toch regelmatig foutjes in. Het feit dat de matige journalisten van Autoweek binnen een paar dagen al een paar van dat soort situaties kunnen vinden onderstreept dat alleen maar, en dat een tiental gebruikers een youtube filmpje uploaden waarin dat niet gebeurt doet daar niks aan af.

Hier in de buurt ken ik ook een straat met eenrichtingsverkeer die op google maps in de verkeerde richting gaat bijvoorbeeld. En een woonerf met de creatieve bebording "schoolstraat" omdat er een school staat, wat voor ieder mens duidelijk is maar wat voor een software waarschijnlijk niet duidelijk is? En als klap op de vuurpijl kan google maps al sinds jaren niet naar mijn eigen woonadres navigeren met de auto, omdat ze denken dat men hier niet met de auto in mag (waarschijnlijk omdat elke donderdag de hele straat is afgesloten vanwege de markt, maar google maps niet met tijdelijke toegangsverboden overweg kan? Geen idee, het is al sinds jaren zo.)

Het opzoeken van de uitzonderingen door journalisten is compleet gerechtvaardigd, omdat het verkeer een continue verzameling van uitzonderingen is. Zoals ik al eerder schreef, iedereen weet ondertussen wel dat FSD supervised in 99% van de gevallen prima werkt. Maar wat doet het in geval van die andere 1%?
En in principe is het nu dus supervised juist vanwege die 1%, maar daarmee komt het hele verhaal dat het een opmaat naar unsupervised is wel ontzettend op losse schroeven te staan. Want hoe ga je ooit al die kleine foutjes uit google maps halen? Als ik nu een FSD Tesla zou hebben (of een robotaxi zou bestellen) dan zou die zelfs niet zelfstandig vanuit de garage tot voor de woningsdeur kunnen rijden, omdat men volgens google maps in mijn straat niet autorijden mag. |:(
Dit is dan ook de reden dat Waymo zelf de omgeving minutieus in kaart brengt voordat ze daar hun auto's laten rijden.
pi_220617336
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 09:14 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dit is dan ook de reden dat Waymo zelf de omgeving minutieus in kaart brengt voordat ze daar hun auto's laten rijden.
En daarbovenop heeft Waymo nog steeds 24 uur per dag 70 "remote operators" online, die de self-driving auto's helpen als het moeilijk wordt. Tesla wil niet openbaren hoeveel remote operators ze hebben voor hun robotaxi's, maar het feit dat ze dat getal niet willen noemen spreekt naar mijn mening al boekdelen. Als het er minder waren dan Waymo, dan zou Elon het waarschijnlijk allang getweet hebben.
pi_220617393
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 09:08 schreef knoopie het volgende:

[..]

Je hebt alleen maar persoonlijke aanvallen op mij afgevuurd en gaat nu als een peuter stampvoeten omdat ik een keer de bal terugspeel?

Hoe dan ook: de inhoud, vele malen interessanter dan mijn persoon…

Je mist dat de basis google maps is, maar FSD zelflerend is en dus die fouten er door gebruik uitgaan. Tot het punt dat supervisie niet meer nodig is.

Dat is ook het bijzondere aan de opzet van FSD en de reden waarom FSD steeds beter wordt en als eerste systeem level 5 aan zal kunnen.
pi_220617396
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 09:14 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En dat is meteen waarom het niet schaalbaar is en Waymo veel te duur is.
pi_220617404
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 09:28 schreef knoopie het volgende:

[..]
En daarbovenop heeft Waymo nog steeds 24 uur per dag 70 "remote operators" online, die de self-driving auto's helpen als het moeilijk wordt. Tesla wil niet openbaren hoeveel remote operators ze hebben voor hun robotaxi's, maar het feit dat ze dat getal niet willen noemen spreekt naar mijn mening al boekdelen. Als het er minder waren dan Waymo, dan zou Elon het waarschijnlijk allang getweet hebben.
Waarom zou hij de concurrentie wijzer willen maken?

Genoeg redenen om dat juist niet te doen. Dus pure speculatie van jouw kant.
pi_220618163
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 09:38 schreef VEM2012 het volgende:

Je mist dat de basis google maps is, maar FSD zelflerend is en dus die fouten er door gebruik uitgaan. Tot het punt dat supervisie niet meer nodig is.
Dat is inderdaad een mooi marketingverhaal van Tesla.

FSD is op dit moment niet zelflerend, het leert tot nu toe van de data van de huidige en vroegere menselijke Tesla chauffeurs. Een auto met FSD zal bijvoorbeeld nooit mijn straat inrijden, omdat hij denkt dat hij dat niet mag volgens google maps, dus zal hij nooit kunnen leren dat hij dat mag, omdat hij er nooit komt en nooit uit eigen beweging zal komen.
Om te leren dat dit wel mag, moeten er eerst menselijke bestuurders zijn die hun tesla door de straat rijden om data te genereren. FSD is dus niet zelflerend, het leert van menselijke bestuurders.
quote:
Dat is ook het bijzondere aan de opzet van FSD en de reden waarom FSD steeds beter wordt en als eerste systeem level 5 aan zal kunnen.
Het probleem waarom Tesla in de EU heel moeilijk toestemming voor level 3 of meer zal kunnen krijgen, is het feit dat ze sinds FSD12 naar eigen zeggen vol inzetten op enkel Neural Networks. De certification requirements voor level 3 en hoger vereisen rule-based logic voor bepaalde fallback functies en verified decision logics. Dat staat beide fundamenteel haaks op pure neural networks, die in principe een black box zijn waar geen logic rules in zitten. Certificeren op basis van enkel emperisch bewijs is expliciet uitgesloten door de instanties, dus zelfs al rijden ze miljoenen veilige kilometers, dan mag het nog steeds niet toegelaten worden.

Om een concreet voorbeeld te noemen: stel dat iedereen met een Tesla ineens altijd stopborden zou negeren of op een bepaalde weg iedereen te hard gaat rijden, hoe ga je dan voorkomen dat het "zelflerende" systeem dat gaat overnemen, als je puur een neural network hebt? Er zit namelijk niks hardcoded in het neural network dat dat tegen houdt. En hoe gaat Tesla bewijzen aan de instanties dat FSD ook in de toekomst niet perongeluk zoiets gaat leren, als het hele neural network een blackbox is?

Iets klopt er niet aan alle beloftes die er gedaan worden voor de toekomst in combinatie met de huidige regelgeving en software-architectuur.
pi_220618317
quote:
0s.gif [b]Op [url=https://forum.fok.nl/topic/2756782/1/25#p220579417]In de VS mag je in de meeste staten als bestuurder rechtsaf gaan als het licht rood is. Lijkt je dat een goed idee om dat hier ook te doen? Dan gaat het aantal dodelijke ongelukken met fietsers wel heftig omhoog.
Je hebt ook in Amerika kruispunten waar de auto voorrang heeft die het eerst er is, dus je moet soms 3 kanten opkijken en dan gaan rijden. Lijkt me lastig voor zo'n Tesla.
Na Amerika zijn we verhuisd naar Spanje, ga daar eens een rotonde op, de brutaalste wint en fietsers zijn loslopend wild vaak.
life is like a box of chocolates
pi_220618542
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 11:12 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Je hebt ook in Amerika kruispunten waar de auto voorrang heeft die het eerst er is, dus je moet soms 3 kanten opkijken en dan gaan rijden. Lijkt me lastig voor zo'n Tesla.
Na Amerika zijn we verhuisd naar Spanje, ga daar eens een rotonde op, de brutaalste wint en fietsers zijn loslopend wild vaak.
Het probleem hiermee is, dat de bestuurder aansprakelijk is, niet de producent van de besturingscomputer. Als je die leert om gewoon gas te geven en dan af en toe een fietser of voetganger omver rijd, ben jij als bestuurder aansprakelijk voor moord of doodslag als ze het niet overleven. Wij mensen lossen dat op door te kijken naar de intenties van de andere bestuurders en dat kan een computer niet. En zelfs dan gaat het natuurlijk regelmatig fout.

Verder is het natuurlijk ook wat @Knoopje al zegt: hoe ga je dan als fabrikant bewijzen dat je auto zich aan de verkeersregels houdt? Want dat is voor de wetgever wel de eerste eis om een vergunning af te geven.
pi_220618814
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 11:05 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat is inderdaad een mooi marketingverhaal van Tesla.

FSD is op dit moment niet zelflerend, het leert tot nu toe van de data van de huidige en vroegere menselijke Tesla chauffeurs. Een auto met FSD zal bijvoorbeeld nooit mijn straat inrijden, omdat hij denkt dat hij dat niet mag volgens google maps, dus zal hij nooit kunnen leren dat hij dat mag, omdat hij er nooit komt en nooit uit eigen beweging zal komen.
Om te leren dat dit wel mag, moeten er eerst menselijke bestuurders zijn die hun tesla door de straat rijden om data te genereren. FSD is dus niet zelflerend, het leert van menselijke bestuurders.
[..]
Het probleem waarom Tesla in de EU heel moeilijk toestemming voor level 3 of meer zal kunnen krijgen, is het feit dat ze sinds FSD12 naar eigen zeggen vol inzetten op enkel Neural Networks. De certification requirements voor level 3 en hoger vereisen rule-based logic voor bepaalde fallback functies en verified decision logics. Dat staat beide fundamenteel haaks op pure neural networks, die in principe een black box zijn waar geen logic rules in zitten. Certificeren op basis van enkel emperisch bewijs is expliciet uitgesloten door de instanties, dus zelfs al rijden ze miljoenen veilige kilometers, dan mag het nog steeds niet toegelaten worden.

Om een concreet voorbeeld te noemen: stel dat iedereen met een Tesla ineens altijd stopborden zou negeren of op een bepaalde weg iedereen te hard gaat rijden, hoe ga je dan voorkomen dat het "zelflerende" systeem dat gaat overnemen, als je puur een neural network hebt? Er zit namelijk niks hardcoded in het neural network dat dat tegen houdt. En hoe gaat Tesla bewijzen aan de instanties dat FSD ook in de toekomst niet perongeluk zoiets gaat leren, als het hele neural network een blackbox is?

Iets klopt er niet aan alle beloftes die er gedaan worden voor de toekomst in combinatie met de huidige regelgeving en software-architectuur.
Ik begrijp dat jij het concept van zelflerend niet begrijpt.

Als jij zelfstudie doet mbv boeken… is dat ineens niet zelfstudie???

Verder kunnen de huidige regels veranderen. FSD supervised kon ook niet in de EU omdat de regels dat verhinderen.

Natuurlijk kan de EU ervoor kiezen om er stug aan vast te houden en een openluchtmuseum te worden… en ik sluit dat niet eens uit. Maar dat is een probleem met de overheden, niet met FSD zelf.
pi_220618816
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 11:12 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Gaat juist perfect in de praktijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')