Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakkenquote:Zelfrijdende Tesla's mogen de weg op in Nederland. De RDW heeft goedkeuring gegeven voor het rijhulpsysteem Full Self Driving Supervised (FSD). Nederland is het eerste land in Europa waar Tesla dit systeem mag gebruiken.
Het rijhulpsysteem werd anderhalf jaar onderzocht en getest. Als het systeem goed wordt gebruikt, levert het een positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid, concludeert de RDW. Hierbij benadrukt de dienst dat de bestuurder altijd verantwoordelijk blijft en de controle moet houden.
Op je telefoon kijken of een boek lezen achter het stuur, mag dus niet. Een automobilist moet altijd de ogen op de weg houden en in staat blijven om het stuur over te nemen. De RDW stelt daarom dat de auto's met het FSD-systeem niet zelfrijdend zijn, maar dat ze de bestuurder ondersteunen.
Het systeem checkt tijdens het rijden of de bestuurder voldoende oplet. Als dat niet zo is, gaat er een melding af en moet de bestuurder bewijzen dat hij wel alert is. In het uiterste geval kan het systeem tijdelijk niet meer worden ingeschakeld.
Aanvraag Europese Commissie
Mogelijk mogen de zelfrijdende Tesla's straks in de hele Europese Unie de weg op. De RDW gaat hiervoor een aanvraag indienen bij de Europese Commissie. De EU-lidstaten zullen hier vervolgens over stemmen.
In de Verenigde Staten zijn Tesla's met het FSD-systeem al langer toegestaan. De voertuigen in de VS zijn volgens de RDW niet één op één te vergelijken met de zelfrijdende Tesla's die straks in Nederland rondrijden. In de Verenigde Staten gebruiken de auto's andere softwareversies.
Bron; https://nos.nl/artikel/26(...)erste-land-in-europa
Ik neem dat soort ideeën niet al te serieus. Ook al heeft het Marxisme gewonnen aan populariteit onder met name jongeren, het tij is alweer aan het keren.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Mensen willen vrijheid zelf te bepalen waar ze heen willen. Dat zit in onze 'exploration' behoefte. En dat is niet alleen bij ons zo, maar bij ieder dier.
Snap niet waarom dat opeens aan hele strakke restricties onderhevig moet zijn.
Brandstofleveranciers, politie, wegenbouwers, stroomvoorziening voor de verkeerslichten, horecapersoneel zodat je overal een hapje kan eten, boeren die zorgen voor voedsel, monteurs voor het geval dat je pech hebt met de auto. enz enz.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:53 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Welk personeel? Wat voor personeel zou ik nodig hebben om zelfstandig auto te kunnen rijden?
Waar zeg ik dat? Is dat nu het geval dan? En ja, die vrijheid zélf te besturen blijft wat mij betreft altijd aanwezig.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus je hebt liever dat de weg er alleen voor auto's is? Maar dan wel allemaal met hun eigen bestuurder?
Wat?quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:10 schreef torentje het volgende:
[..]
Brandstofleveranciers, politie, wegenbouwers, stroomvoorziening voor de verkeerslichten, horecapersoneel zodat je overal een hapje kan eten, boeren die zorgen voor voedsel, monteurs voor het geval dat je pech hebt met de auto. enz enz.
Als je in de VS een voetganger aanrijdt die zich niet op het trottoir of een oversteekplaats bevond (soms alleen als ze ook met een vlag zwaaien), dan is het hun eigen schuld. Zou je het een goed idee vinden om dat ook hier in te voeren?quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:14 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat? Is dat nu het geval dan? En ja, die vrijheid zélf te besturen blijft wat mij betreft altijd aanwezig.
Ja. Dat ís dan gewoon je eigen schuld. Alles op het bordje van de automobilist schuiven is waanzin. Wat wij met de VS te maken hebbensnap ik verder niet zo goed.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als je in de VS een voetganger aanrijdt die zich niet op het trottoir of een oversteekplaats bevond (soms alleen als ze ook met een vlag zwaaien), dan is het hun eigen schuld. Zou je het een goed idee vinden om dat ook hier in te voeren?
Prima, maar dan ook gelijke plichten. En dan af van die onzin dat de automobilist altijd de schuld toegeschoven krijg. Als jij op je fietsje op je telefoon loopt te kutten ipv op de weg te letten, je geeft geen voorrang waar je dat moet, en je belandt op mijn motorkap, dan moet die verantwoordelijkheid enkel en alleen bij jou liggen.quote:Of vind je, dat fietsers en voetgangers net zoveel recht hebben om van de weg gebruik te maken als automobilisten?
Waarom verander jij ineens van onderwerp? Ik stel slechts dat je goed en veel personeel nodig hebt om te kunnen autorijden en dat die een goed salaris verdienen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:15 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Wat?
Want die heb je niet nodig als alle auto's FSD zouden zijn?
Ja, en dus? Dat is nu toch ook al zo?quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:31 schreef torentje het volgende:
[..]
Waarom verander jij ineens van onderwerp? Ik stel slechts dat je goed en veel personeel nodig hebt om te kunnen autorijden en dat die een goed salaris verdienen.
quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:51 schreef Red_85 het volgende:
quote:
Op dinsdag 14 april 2026 11:41 schreef 215 het volgende:
[..]
Zou een uber voordeliger zijn als ik zo nu en dan een dagje 100 km verderop wil zijn?
Om de tarieven te zien van Uber moet je een account aanmaken en dat ga ik niet doen. Verder vond ik dat een rit van twintig km ongeveer zestig euro kost. Een rit van 100 km zal dan gauw iets van 150 euro zijn als het al niet ruim over de 200 euro is. Vergeet vooral niet dat je ook weer naar huis wilt.quote:Hangt er vanaf wat 'zo nu en dan' is.
Als een fietser of voetganger tegen een auto aanrijdt, is de kans dat ze daardoor langdurig het ziekenhuis in moeten een heel stuk kleiner dan andersom. En die automobilist gaat daar niet veel van merken.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:27 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ja. Dat ís dan gewoon je eigen schuld. Alles op het bordje van de automobilist schuiven is waanzin. Wat wij met de VS te maken hebbensnap ik verder niet zo goed.
[..]
Prima, maar dan ook gelijke plichten. En dan af van die onzin dat de automobilist altijd de schuld toegeschoven krijg. Als jij op je fietsje op je telefoon loopt te kutten ipv op de weg te letten, je geeft geen voorrang waar je dat moet, en je belandt op mijn motorkap, dan moet die verantwoordelijkheid enkel en alleen bij jou liggen.
Dan is het aan de fietser of voetganger te beseffen dat diegene een kwetsbare bestuurder is. En zich niet als kamikazes te gedragen. Het geeft je geen vrijbrief maar te doen wat je wil. En velen lijken dat wel te denken.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als een fietser of voetganger tegen een auto aanrijdt, is de kans dat ze daardoor langdurig het ziekenhuis in moeten een heel stuk kleiner dan andersom. En die automobilist gaat daar niet veel van merken.
Voor kinderen en oma's scoor je extra punten?quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:40 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Dan is het aan de fietser of voetganger te beseffen dat diegene een kwetsbare bestuurder is. En zich niet als kamikazes te gedragen. Het geeft je geen vrijbrief maar te doen wat je wil. En velen lijken dat wel te denken.
Daarom dus dashcams. Kan ik tenminste bewijzen dat het absoluut niet mijn schuld is als er wat gebeurt.
Man man man, maak er maar weer onzin van.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Voor kinderen en oma's scoor je extra punten?
Geen idee waar je dit vandaan hebt, maar ik heb er jaren gewoond en dit is simpelweg niet waar.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je in de VS een voetganger aanrijdt die zich niet op het trottoir of een oversteekplaats bevond (soms alleen als ze ook met een vlag zwaaien), dan is het hun eigen schuld. Zou je het een goed idee vinden om dat ook hier in te voeren?
Want jij ontvangt wel gevarengeld van het experiment om mensen met 2.000 kg en 500 pk onder hun reet zich te laten vervoeren?quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:36 schreef SpecialK het volgende:
Ik neem aan dat ik als fietser geen gevarengeld ga ontvangen voor mijn rol als test-dummy voor de amerikaanse tech bro's. Ik ben wegwerpbaar.
ik vertrouw mensen meer dan clankers, vrindquote:Op dinsdag 14 april 2026 12:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Want jij ontvangt wel gevarengeld van het experiment om mensen met 2.000 kg en 500 pk onder hun reet zich te laten vervoeren?
Ja, computers hebben geen concept van leven en dood. Voor hun bestaan er alleen dingen. Ze denken niet in termen als hoeveel een actie de betrokken mensen beschadigt, alleen wat de meest voor de hand liggende actie is aan de hand van hun trainingsdata.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:00 schreef SpecialK het volgende:
[..]
ik vertrouw mensen meer dan clankers, vrind
Volgens mij betaal jij het personeel te weinig, ondanks dat jij daardoor de vrijheid hebt om te kunnen autorijden. Slechte werkgever ben jij dus.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:32 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ja, en dus? Dat is nu toch ook al zo?
Zoek hulp met je onsamenhangende gewauwel.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:19 schreef torentje het volgende:
[..]
Volgens mij betaal jij het personeel te weinig, ondanks dat jij daardoor de vrijheid hebt om te kunnen autorijden. Slechte werkgever ben jij dus.
Zal allemaal wel zo dichtgetimmerd zijn dat je je eigen zorgverzekering maar mag aanschrijven.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:36 schreef SpecialK het volgende:
Ik neem aan dat ik als fietser geen gevarengeld ga ontvangen voor mijn rol als test-dummy voor de amerikaanse tech bro's. Ik ben wegwerpbaar.
Maar wel ten onrechte.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:00 schreef SpecialK het volgende:
[..]
ik vertrouw mensen meer dan clankers, vrind
Als het onder de streep veiliger wordt, hoe is dat dan relevant?quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, computers hebben geen concept van leven en dood. Voor hun bestaan er alleen dingen. Ze denken niet in termen als hoeveel een actie de betrokken mensen beschadigt, alleen wat de meest voor de hand liggende actie is aan de hand van hun trainingsdata.
Eh nee.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |