In principe had RAND dit natuurlijk moeten voorspellen maar ik denk dat het intelligentieniveau binnen de Amerikaanse regering wat te laag is dergelijke analyses te lezen.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:05 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik vind het toch wel apart dat die slimme Mossad dit niet had kunnen voorspellen, ze hadden volgens Leon de Winter (column Telegraaf) immers al jaren inlichtingen verzameld over allerlei plannen van het Iraanse regime?
Grote verstoring luchtvaart dreigt als Straat van Hormuz dichtblijftquote:Vandaag om 13:51 uur
Macron wil met Trump dineren in paleis van Versailles
De Franse president Emmanuel Macron heeft zijn Amerikaanse ambtgenoot Donald Trump uitgenodigd voor een uitgebreid diner in het beroemde paleis van Versailles. Trump wordt verwacht op de topconferentie van landen van de G7 die dit jaar in Évian-les-Bains wordt gehouden aan het Meer van Genève.
De top is van 15 tot en met 17 juni en volgens Franse media werd met de datum voor de top rekening gehouden met het feit dat Trump 14 juni 80 jaar oud wordt en dan naar het zich laat aanzien in de VS is.
Volgens het Witte Huis is Trump inderdaad uitgenodigd, maar weet die nog niet of hij naar Frankrijk reist. Macron zou het etentje gescheiden houden van de top en geen enkele andere leider hebben gevraagd naar Versailles te komen
Dit is alleen zo in jouw hoofd.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:08 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Schrijf maar op,
Iran (Hamas, Hezbollah, de Houthi's) schieten rakketen af op burgerdoelen en sturen gehersenspoelde pubers op weg om zoveel mogelijk mensen zo gruwelijk mogelijk te doden, hoe meer hoe beter, het doel, terreur en angst zaaien en soms gewoon wraak.
De VS, Nederland, Frankrijk, Israël, Engeland etc etc worden met een geheel andere morele maat bezien en bemeten, die hebben te maken met de publieke opinie, thuis, in de wereld maar zelfs ook in de landen of terreurgroepen waarmee ze in oorlog zijn.
Leg dit eens uit als je wil?
Nee hoor, kom uit die rare bubbel van je joh, er zijn koekjes aan de goede kant van de geschiedenis.quote:
Het Iraanse regime, Hezbollah, Hamas zijn allemaal internationaal gezien paria's. Niemand vindt die sympathiek.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:12 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Nee hoor, kom uit die rare bubbel van je joh, er zijn koekjes aan de goede kant van de geschiedenis.
Ja, ook het vermoeden dat Trump het niet zo op heeft met onafhankelijke denktanks.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In principe had RAND dit natuurlijk moeten voorspellen maar ik denk dat het intelligentieniveau binnen de Amerikaanse regering wat te laag is dergelijke analyses te lezen.
Vanaf een bepaald moment heeft het niet zozeer meer te maken met legaliteit, of met wie begon, maar alles met 'ik heb (teneinde van overleven) nodig X, en via weg Y (Iran aanpakken) kan ik dat bereiken'.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:03 schreef -XOR- het volgende:
[..]
"De wereld niet" De VS is illegaal/buitenrechtelijk een oorlog tegen Iran begonnen die voor het Iraanse regime existentieel is. Als je dat tegen een land met kernwapens doet gaat dat land met kernwapens gooien, maar aangezien Iran geen kernwapens heeft blokkeren ze de straat van Hormuz, dat is hun ultieme machtsmiddel.
Alleen is de oorlog voor de VS niet existentieel.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:15 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Vanaf een bepaald moment heeft het niet zozeer meer te maken met legaliteit, of met wie begon, maar alles met 'ik heb (teneinde van overleven) nodig X, en via weg Y (Iran aanpakken) kan ik dat bereiken'.
Ik vind de analyse waaruit de conclusie getrokken wordt dat niet bekend was Iran dit zou doen geen intelligente lezing. Het lag te voor de hand. Het is al twintig jaar bekend. Het was gewoonweg geaccepteerd als risico in het geval dat het regime niet binnen een dag of wat zou vallen.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In principe had RAND dit natuurlijk moeten voorspellen maar ik denk dat het intelligentieniveau binnen de Amerikaanse regering wat te laag is dergelijke analyses te lezen.
Klopt, ik doel dan ook niet op de VS die tot die actie zou overgaan.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:15 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Alleen is de oorlog voor de VS niet existentieel.
De vraag werd net gesteld waarom de VS en Israël (nog) geen massale tegenbombardementen uitvoeren op civiele vliegvelden, havens en landelijke aanvoerwegen in Iran.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:14 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het Iraanse regime, Hezbollah, Hamas zijn allemaal internationaal gezien paria's. Niemand vindt die sympathiek.
De VS valt Iran al aan.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:17 schreef UitStraling het volgende:
[..]
De vraag werd net gesteld waarom de VS en Israël (nog) geen massale tegenbombardementen uitvoeren op civiele vliegvelden, havens en landelijke aanvoerwegen in Iran.
Blijkbaar zijn dat speldenprikjes. Sommige hier willen volle B52's zien carpetbomben of wellicht een paar noekes gooien.quote:
De wereldgeschiedenis is al heel wat ouder dan Operation Shield of Judah en Operation Epic Fury.quote:
Ik vraag me af of ze hadden verwacht dat Iran daartoe nog in staat zou zijn na een Shock and Awe-aanval, neem aan dat ze wel rekening hadden gehouden met dat het regime niet meteen zou vallen, maar hadden ingeschat dat ze in ieder geval dermate vleugellam zouden zijn dat ze hun blokkade niet zouden kunnen inzetten.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:16 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ik vind de analyse waaruit de conclusie getrokken wordt dat Iran dit zou doen geen intelligente lezing. Het lag te voor de hand. Het is al twintig jaar bekend. Het was gewoonweg geaccepteerd als risico in het geval dat het regime niet binnen een dag of wat zou vallen.
Ja leuk, zo werkt het niet. Geen casus belli is geen casus belli.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:21 schreef UitStraling het volgende:
[..]
De wereldgeschiedenis is al heel wat ouder dan Operation Shield of Judah en Operation Epic Fury.
Ze liegen allemaal. Maar zover ik weet gaan Israel en Libanon onderhandelen.quote:Op vrijdag 10 april 2026 17:39 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Met wie gaan ze daar dan onderhandelen? Volgens 'Iran State Media' komt er niemand van IranEr valt namelijk niets te onderhandelen als er geen staakt-het-vuren in Libanon ingaat
Men weet dat Iran zich al tientallen jaren aan het voorbereiden is op deze oorlog. Ik kan me niet voorstellen dat de VS niet hetzelfde heeft gedaan. Al lijkt het af en toe wel zo dat ze maar 1 draaiboek hebben gemaakt en plan B ter plekke nog moeten bedenkenquote:Op vrijdag 10 april 2026 18:21 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik vraag me af of ze hadden verwacht dat Iran daartoe nog in staat zou zijn na een Shock and Awe-aanval, neem aan dat ze wel rekening hadden gehouden met dat het regime niet meteen zou vallen, maar hadden ingeschat dat ze in ieder geval dermate vleugellam zouden zijn dat ze hun blokkade niet zouden kunnen inzetten.
Maar een blokkade was überhaupt een zorg ómdat zo een aanval in beginsel de capaciteit daartoe niet zou verminderen. Juist omdat aanvalsinstallaties verborgen opgesteld zouden staan over x kilometer bergarchtige kust. Of doel je op het vermogen dit aan te sturen na een Shock and Awe-aanval?quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:21 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik vraag me af of ze hadden verwacht dat Iran daartoe nog in staat zou zijn na een Shock and Awe-aanval, neem aan dat ze wel rekening hadden gehouden met dat het regime niet meteen zou vallen, maar hadden ingeschat dat ze in ieder geval dermate vleugellam zouden zijn dat ze hun blokkade niet zouden kunnen inzetten.
Wat dat betreft is de reactie van Yesilgoz vrij sterk. 'We gaan ons voorbereiden, kan enkele weken duren'.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:24 schreef AFA2022 het volgende:
Nederland moet zich helemaal niet met deze illegaal begonnen oorlog bemoeien.
Niet onze oorlog en vooral ervoor zorgen dat we die oorlog niet in gerommeld worden.
De grootste kans om door de straat van Hormuz te kunnen varen is heel duidelijk maken dat we deze oorlog en het handelen van de VS en Israel ten stelligste afkeuren.
Op wat voor manier dan ook bij gaan dragen aan deze oorlog is het gegarandeerde recept om van elk schip gelieerd aan Nederland een schietschijf te maken.
De VS heeft zich tientallen jaren voorbereid op het idee dat er ooit een oorlog in het Midden-Oosten zou kunnen plaatsvinden met Iran als antagonist, maar de beslissing om redelijk per ommegaande te starten lijkt toch nogal ad hoc ingegeven, ze leken er niet direct klaar voor te zijn.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:27 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Men weet dat Iran zich al tientallen jaren aan het voorbereiden is op deze oorlog. Ik kan me niet voorstellen dat de VS niet hetzelfde heeft gedaan. Al lijkt het af en toe wel zo dat ze maar 1 draaiboek hebben gemaakt en plan B ter plekke nog moeten bedenken![]()
Of Trump heeft al die draaiboeken door de plee gespoeld omdat die onder leiding van Biden, Obama en andere voorgangers gemaakt zijn die hij niet mag
Ik hoop dat ze daar net zo slim in is als in de formatie-besprekingen met D66 en het CDA.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:30 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Wat dat betreft is de reactie van Yesilgoz vrij sterk. 'We gaan ons voorbereiden, kan enkele weken duren'.
Geen deadline, geen toezeggingen, eigenlijk helemaal niets. Over enkele weken zeg je gewoon dat het plan nog niet klaar is en het nog een paar weken meer kost. Orange man happy, NL blijft erbuiten
Dat laatste inderdaad, dat ofwel de coordinatie, ofwel het moreel daarvoor zou ontbreken.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:27 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Maar een blokkade was überhaupt een zorg ómdat zo een aanval in beginsel de capaciteit daartoe niet zou verminderen. Juist omdat aanvalsinstallaties verborgen opgesteld zouden staan over x kilometer bergarchtige kust. Of doel je op het vermogen dit aan te sturen na een Shock and Awe-aanval?
Er is een reden dan geen enkele andere Amerikaanse president dit ooit heeft geprobeerd natuurlijk. Ik heb hier recentelijk nog een artikel gepost waarin de besluitvorming werd behandeld. En dan blijkt dat men allemaal slaafs wat subtiel advies aan Trump geeft maar vooral geen weerwoord. En dat is natuurlijk gewoon een nepobaby die gewend is zijn zin te krijgen met bijzonder weinig strategisch inzicht, dus dan krijg je dit.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:32 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De VS heeft zich tientallen jaren voorbereid op het idee dat er ooit een oorlog in het Midden-Oosten zou kunnen plaatsvinden met Iran als antagonist, maar de beslissing om redelijk per ommegaande te starten lijkt toch nogal ad hoc ingegeven, ze leken er niet direct klaar voor te zijn.
Rationeel denkende mensen zijn ongewenst hier. Wegwezen jij!quote:Op vrijdag 10 april 2026 17:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
“Wij”, lees usa en Israël, hebben aangevallen, de hele politiek-religieuze top gedood, met de nodige nevenschade van alles gebombardeerd. De reactie van Iran de straat te sluiten vind ik niet buitenproportioneel
Dat Trump zowel Putin als Xi bewondert zegt natuurlijk genoeg. En dat meer dan de helft van de VS te dom is om te stemmen op die halve gare ook.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er is een reden dan geen enkele andere Amerikaanse president dit ooit heeft geprobeerd natuurlijk. Ik heb hier recentelijk nog een artikel gepost waarin de besluitvorming werd behandeld. En dan blijkt dat men allemaal slaafs wat subtiel advies aan Trump geeft maar vooral geen weerwoord. En dat is natuurlijk gewoon een nepobaby die gewend is zijn zin te krijgen met bijzonder weinig strategisch inzicht, dus dan krijg je dit.
Twice! Jammer dat het nu vooral de rest van de wereld is die last heeft van de roekeloze domheid van 77,284,118 Amerikanen, ik ga bijna terug verlangen naar het COVID tijdperk.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:38 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat Trump zowel Putin als Xi bewondert zegt natuurlijk genoeg. En dat meer dan de helft van de VS te dom is om te stemmen op die halve gare ook.
Alle mensen die verstand van zaken hadden zijn vervangen door ja-knikkers. Topdiplomaten zijn ingewisseld voor een schoonzoon en een vastgoedboer, die geen idee hebben hoe dingen werken.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:32 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De VS heeft zich tientallen jaren voorbereid op het idee dat er ooit een oorlog in het Midden-Oosten zou kunnen plaatsvinden met Iran als antagonist, maar de beslissing om redelijk per ommegaande te starten lijkt toch nogal ad hoc ingegeven, ze leken er niet direct klaar voor te zijn.
Dat was toch ook met de eerste vredesonderhandelingen voor Oekraïne: daar waren ze zelf ook niet bij. Dat beslist de VS wel.quote:Op vrijdag 10 april 2026 17:39 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Met wie gaan ze daar dan onderhandelen? Volgens 'Iran State Media' komt er niemand van IranEr valt namelijk niets te onderhandelen als er geen staakt-het-vuren in Libanon ingaat
Je bedoelt de special forces die met veel moeite zijn gered nabij Isfahan na de mislukte poging om het verrijkte uranium veilig te stellen? Mensen geloven tegenwoordig ook alles.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:55 schreef xpompompomx het volgende:
Nog even wat anders!
Is er iemand die al een filmpje, of een foto gezien van die piloot die met veel bombarie zou zijn gered?
Ja dat werkt inderdaad uitstekend!quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat was toch ook met de eerste vredesonderhandelingen voor Oekraïne: daar waren ze zelf ook niet bij. Dat beslist de VS wel.
Je zou toch denken dat ie met veel bombarie al bij Trump op de koffie zat.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:55 schreef xpompompomx het volgende:
Nog even wat anders!
Is er iemand die al een filmpje, of een foto gezien van die piloot die met veel bombarie zou zijn gered?
Ja ik ken het verhaal maar het is een spion omdat hij de informatie heeft gestolenquote:Op vrijdag 10 april 2026 18:55 schreef Shreyas het volgende:
[..]
https://sp.nl/nieuws/hoe-(...)n-een-atoombom-hielp
Die hebben verkeerd gegokt. En verloren.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:43 schreef zakjapannertje het volgende:
Clarissa Ward nu op CNN zegt dat de Golfstaten bezorgd zijn dat met hun huidige veiligheidssituatie weinig tot geen rekening wordt gehouden tijdens de onderhandelingen in Islamabad. Ze zouden dit ook duidelijk hebben gemaakt aan de VS.
het heeft weinig zin om je tientallen jaren voor te bereiden en plannen op te stellen. om dan 12 maanden voor je aanvalt alles en iedereen die bekend was met de materie of veel ervaring had in de staf te ontslaan. die plannen zijn dan automatisch ook besmet want die zijn opgesteld door mensen die je niet mag of die je niet bij je ideologie vind passenquote:Op vrijdag 10 april 2026 18:32 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Daar zal wel een nieuw soort machtsblok gaan vormen met o.a. China, Turkije en evt. op termijn zelfs Iran. De Amerikanen hebben verkeerd gegokt. Europa kan wellicht ook een graantje meepikken als ze het slim aanpakkenquote:Op vrijdag 10 april 2026 19:02 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Die hebben verkeerd gegokt. En verloren.
Jaren lang triljarden betaald aan de VS. Die ze niet meer kan beschermen. Die zullen zich moeten herorienteren.
Als ze dit al overleven op de manier zoals we deze staten kennen.
Als hij bestond, zeker.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:00 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Je zou toch denken dat ie met veel bombarie al bij Trump op de koffie zat.
Ja die hebben een groot probleem nu. Helaas kunnen ze er op korte termijn weinig meer aan veranderen. De vraag is idd waar dit voor hen op uitloopt. De woestijn kan erg onherbergzaam zijn.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:02 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Die hebben verkeerd gegokt. En verloren.
Jaren lang triljarden betaald aan de VS. Die ze niet meer kan beschermen. Die zullen zich moeten herorienteren.
Als ze dit al overleven op de manier zoals we deze staten kennen.
Meer dan de helft is niet correct, er hebben van de 300 miljoen Amerikanen (geen idee hoeveel daarvan stemgerechtigd zijn), 77 miljoen op Trump gestemd.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:38 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat Trump zowel Putin als Xi bewondert zegt natuurlijk genoeg. En dat meer dan de helft van de VS te dom is om te stemmen op die halve gare ook.
ChatGPT:quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:07 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Meer dan de helft is niet correct, er hebben van de 300 miljoen Amerikanen (geen idee hoeveel daarvan stemgerechtigd zijn), 77 miljoen op Trump gestemd.
Ik heb vanmiddag hier voorbij zien komen dat Oekraïne verdragen heeft gesloten met 3 Golfstaten vwb verdediging tegen drones.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja die hebben een groot probleem nu. Helaas kunnen ze er op korte termijn weinig meer aan veranderen. De vraag is idd waar dit voor hen op uitloopt.
Ja ze moeten zich beschermen om wat over te houden van hun economie en maatschappij. De VS kan dat niet bieden. Die gooit ze zonder blikken of blozen voor de haaien.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:10 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik heb vanmiddag hier voorbij zien komen dat Oekraïne verdragen heeft gesloten met 3 Golfstaten vwb verdediging tegen drones.
Zelensky mag dan geen pak hebben, hij heeft wel de kaarten.
Ongeveer de helft is iets anders dan meer dan de helft natuurlijkquote:Op vrijdag 10 april 2026 19:09 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
ChatGPT:
Het aantal stemgerechtigden in de Verenigde Staten hangt een beetje af van hoe je het definieert (alle kiesgerechtigden vs. geregistreerde kiezers), maar in grote lijnen:
Ongeveer 255–260 miljoen mensen zijn stemgerechtigd (alle burgers van 18 jaar en ouder).
Daarvan zijn meestal ongeveer 160–170 miljoen daadwerkelijk geregistreerd om te stemmen.
Bijvoorbeeld rond de presidentsverkiezingen van 2020:
~ 258 miljoen stemgerechtigden
~ 168 miljoen uitgebrachte stemmen (opkomst was dus vrij hoog)
Dus wel ongeveer de helft
Absoluut.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:05 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Daar zal wel een nieuw soort machtsblok gaan vormen met o.a. China, Turkije en evt. op termijn zelfs Iran. De Amerikanen hebben verkeerd gegokt. Europa kan wellicht ook een graantje meepikken als ze het slim aanpakken
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |