abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 april 2026 @ 18:10:09 #151
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220549635
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 18:05 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik vind het toch wel apart dat die slimme Mossad dit niet had kunnen voorspellen, ze hadden volgens Leon de Winter (column Telegraaf) immers al jaren inlichtingen verzameld over allerlei plannen van het Iraanse regime?
In principe had RAND dit natuurlijk moeten voorspellen maar ik denk dat het intelligentieniveau binnen de Amerikaanse regering wat te laag is dergelijke analyses te lezen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220549649
quote:
Vandaag om 13:51 uur
Macron wil met Trump dineren in paleis van Versailles

De Franse president Emmanuel Macron heeft zijn Amerikaanse ambtgenoot Donald Trump uitgenodigd voor een uitgebreid diner in het beroemde paleis van Versailles. Trump wordt verwacht op de topconferentie van landen van de G7 die dit jaar in Évian-les-Bains wordt gehouden aan het Meer van Genève.

De top is van 15 tot en met 17 juni en volgens Franse media werd met de datum voor de top rekening gehouden met het feit dat Trump 14 juni 80 jaar oud wordt en dan naar het zich laat aanzien in de VS is.

Volgens het Witte Huis is Trump inderdaad uitgenodigd, maar weet die nog niet of hij naar Frankrijk reist. Macron zou het etentje gescheiden houden van de top en geen enkele andere leider hebben gevraagd naar Versailles te komen
Grote verstoring luchtvaart dreigt als Straat van Hormuz dichtblijft
https://www.rtl.nl/nieuws(...)amerika-trump-hormuz

Hopelijk hebben ze daar geen internet
  vrijdag 10 april 2026 @ 18:11:11 #153
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220549650
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 18:08 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Schrijf maar op,

Iran (Hamas, Hezbollah, de Houthi's) schieten rakketen af op burgerdoelen en sturen gehersenspoelde pubers op weg om zoveel mogelijk mensen zo gruwelijk mogelijk te doden, hoe meer hoe beter, het doel, terreur en angst zaaien en soms gewoon wraak.

De VS, Nederland, Frankrijk, Israël, Engeland etc etc worden met een geheel andere morele maat bezien en bemeten, die hebben te maken met de publieke opinie, thuis, in de wereld maar zelfs ook in de landen of terreurgroepen waarmee ze in oorlog zijn.

Leg dit eens uit als je wil?
Dit is alleen zo in jouw hoofd.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220549659
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 18:11 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dit is alleen zo in jouw hoofd.
Nee hoor, kom uit die rare bubbel van je joh, er zijn koekjes aan de goede kant van de geschiedenis.
  vrijdag 10 april 2026 @ 18:13:17 #155
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220549667
Kleine silver lining tenminste :P

https://oilprice.com/Late(...)-to-Record-High.html

Hoewel china hier goed aan gaat verdienen natuurlijk. Ze hebben vol op EVs ingezet terwijl er in Europa best een hoop tegengestribbel is.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 10 april 2026 @ 18:14:07 #156
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220549673
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 18:12 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Nee hoor, kom uit die rare bubbel van je joh, er zijn koekjes aan de goede kant van de geschiedenis.
Het Iraanse regime, Hezbollah, Hamas zijn allemaal internationaal gezien paria's. Niemand vindt die sympathiek.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220549678
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 18:10 schreef -XOR- het volgende:

[..]
In principe had RAND dit natuurlijk moeten voorspellen maar ik denk dat het intelligentieniveau binnen de Amerikaanse regering wat te laag is dergelijke analyses te lezen.
Ja, ook het vermoeden dat Trump het niet zo op heeft met onafhankelijke denktanks.
pi_220549680
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 18:03 schreef -XOR- het volgende:

[..]
"De wereld niet" De VS is illegaal/buitenrechtelijk een oorlog tegen Iran begonnen die voor het Iraanse regime existentieel is. Als je dat tegen een land met kernwapens doet gaat dat land met kernwapens gooien, maar aangezien Iran geen kernwapens heeft blokkeren ze de straat van Hormuz, dat is hun ultieme machtsmiddel.
Vanaf een bepaald moment heeft het niet zozeer meer te maken met legaliteit, of met wie begon, maar alles met 'ik heb (teneinde van overleven) nodig X, en via weg Y (Iran aanpakken) kan ik dat bereiken'.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  vrijdag 10 april 2026 @ 18:15:40 #159
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220549684
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 18:15 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Vanaf een bepaald moment heeft het niet zozeer meer te maken met legaliteit, of met wie begon, maar alles met 'ik heb (teneinde van overleven) nodig X, en via weg Y (Iran aanpakken) kan ik dat bereiken'.
Alleen is de oorlog voor de VS niet existentieel.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220549693
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 18:10 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik vind de analyse waaruit de conclusie getrokken wordt dat niet bekend was Iran dit zou doen geen intelligente lezing. Het lag te voor de hand. Het is al twintig jaar bekend. Het was gewoonweg geaccepteerd als risico in het geval dat het regime niet binnen een dag of wat zou vallen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Akathisia op 10-04-2026 18:24:16 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_220549698
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 18:15 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Alleen is de oorlog voor de VS niet existentieel.
Klopt, ik doel dan ook niet op de VS die tot die actie zou overgaan.
pi_220549699
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 18:14 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het Iraanse regime, Hezbollah, Hamas zijn allemaal internationaal gezien paria's. Niemand vindt die sympathiek.
De vraag werd net gesteld waarom de VS en Israël (nog) geen massale tegenbombardementen uitvoeren op civiele vliegvelden, havens en landelijke aanvoerwegen in Iran.
  vrijdag 10 april 2026 @ 18:17:53 #163
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220549704
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 18:17 schreef UitStraling het volgende:

[..]
De vraag werd net gesteld waarom de VS en Israël (nog) geen massale tegenbombardementen uitvoeren op civiele vliegvelden, havens en landelijke aanvoerwegen in Iran.
De VS valt Iran al aan.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220549718
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 17:43 schreef Since2003 het volgende:
Mijn oranje bruur. Wat doe je. :9

[ x ]
Inklappen was een beetje lastig _O- :')
  vrijdag 10 april 2026 @ 18:20:37 #165
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_220549721
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 18:17 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De VS valt Iran al aan.
Blijkbaar zijn dat speldenprikjes. Sommige hier willen volle B52's zien carpetbomben of wellicht een paar noekes gooien.

Het maakt me verder weinig uit wat ze daar allemaal uitvreten, mijn sympathie zijn ze al een tijdje kwijt, maar kom in ieder geval met een duidelijke visie. Dit is een grote kneuzenkermis geworden
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_220549726
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 18:17 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De VS valt Iran al aan.
De wereldgeschiedenis is al heel wat ouder dan Operation Shield of Judah en Operation Epic Fury.
  vrijdag 10 april 2026 @ 18:21:36 #167
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220549730
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 18:16 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ik vind de analyse waaruit de conclusie getrokken wordt dat Iran dit zou doen geen intelligente lezing. Het lag te voor de hand. Het is al twintig jaar bekend. Het was gewoonweg geaccepteerd als risico in het geval dat het regime niet binnen een dag of wat zou vallen.
Ik vraag me af of ze hadden verwacht dat Iran daartoe nog in staat zou zijn na een Shock and Awe-aanval, neem aan dat ze wel rekening hadden gehouden met dat het regime niet meteen zou vallen, maar hadden ingeschat dat ze in ieder geval dermate vleugellam zouden zijn dat ze hun blokkade niet zouden kunnen inzetten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 10 april 2026 @ 18:22:21 #168
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220549736
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 18:21 schreef UitStraling het volgende:

[..]
De wereldgeschiedenis is al heel wat ouder dan Operation Shield of Judah en Operation Epic Fury.
Ja leuk, zo werkt het niet. Geen casus belli is geen casus belli.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220549743
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 17:39 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Met wie gaan ze daar dan onderhandelen? Volgens 'Iran State Media' komt er niemand van Iran :? Er valt namelijk niets te onderhandelen als er geen staakt-het-vuren in Libanon ingaat
Ze liegen allemaal. Maar zover ik weet gaan Israel en Libanon onderhandelen.

Maar goed met de matige media tegenwoordig en de aanval van extreem-rechts op de media (zo probeert Trump komieken te cancellen, media op te kopen en de bezuinigen op de NPO van kabinet Schoof). Weet je ook niet meer wie de waarheid spreekt want de media fact checkt niet meer, ze presenteren gewoon twee kanten van het verhaal, hoe onwaar de ander de waarheid ook spreekt.
pi_220549748
Nederland moet zich helemaal niet met deze illegaal begonnen oorlog bemoeien.
Niet onze oorlog en vooral ervoor zorgen dat we die oorlog niet in gerommeld worden.
De grootste kans om door de straat van Hormuz te kunnen varen is heel duidelijk maken dat we deze oorlog en het handelen van de VS en Israel ten stelligste afkeuren.
Op wat voor manier dan ook bij gaan dragen aan deze oorlog is het gegarandeerde recept om van elk schip gelieerd aan Nederland een schietschijf te maken.
  vrijdag 10 april 2026 @ 18:27:21 #171
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_220549762
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 18:21 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik vraag me af of ze hadden verwacht dat Iran daartoe nog in staat zou zijn na een Shock and Awe-aanval, neem aan dat ze wel rekening hadden gehouden met dat het regime niet meteen zou vallen, maar hadden ingeschat dat ze in ieder geval dermate vleugellam zouden zijn dat ze hun blokkade niet zouden kunnen inzetten.
Men weet dat Iran zich al tientallen jaren aan het voorbereiden is op deze oorlog. Ik kan me niet voorstellen dat de VS niet hetzelfde heeft gedaan. Al lijkt het af en toe wel zo dat ze maar 1 draaiboek hebben gemaakt en plan B ter plekke nog moeten bedenken :')

Of Trump heeft al die draaiboeken door de plee gespoeld omdat die onder leiding van Biden, Obama en andere voorgangers gemaakt zijn die hij niet mag
pi_220549763
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 18:21 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Maar een blokkade was überhaupt een zorg ómdat zo een aanval in beginsel de capaciteit daartoe niet zou verminderen. Juist omdat aanvalsinstallaties verborgen opgesteld zouden staan over x kilometer bergarchtige kust. Of doel je op het vermogen dit aan te sturen na een Shock and Awe-aanval?
  vrijdag 10 april 2026 @ 18:30:09 #173
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_220549774
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 18:24 schreef AFA2022 het volgende:
Nederland moet zich helemaal niet met deze illegaal begonnen oorlog bemoeien.
Niet onze oorlog en vooral ervoor zorgen dat we die oorlog niet in gerommeld worden.
De grootste kans om door de straat van Hormuz te kunnen varen is heel duidelijk maken dat we deze oorlog en het handelen van de VS en Israel ten stelligste afkeuren.
Op wat voor manier dan ook bij gaan dragen aan deze oorlog is het gegarandeerde recept om van elk schip gelieerd aan Nederland een schietschijf te maken.
Wat dat betreft is de reactie van Yesilgoz vrij sterk. 'We gaan ons voorbereiden, kan enkele weken duren'.

Geen deadline, geen toezeggingen, eigenlijk helemaal niets. Over enkele weken zeg je gewoon dat het plan nog niet klaar is en het nog een paar weken meer kost. Orange man happy, NL blijft erbuiten ^O^
  vrijdag 10 april 2026 @ 18:32:20 #174
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220549792
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 18:27 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Men weet dat Iran zich al tientallen jaren aan het voorbereiden is op deze oorlog. Ik kan me niet voorstellen dat de VS niet hetzelfde heeft gedaan. Al lijkt het af en toe wel zo dat ze maar 1 draaiboek hebben gemaakt en plan B ter plekke nog moeten bedenken :')

Of Trump heeft al die draaiboeken door de plee gespoeld omdat die onder leiding van Biden, Obama en andere voorgangers gemaakt zijn die hij niet mag
De VS heeft zich tientallen jaren voorbereid op het idee dat er ooit een oorlog in het Midden-Oosten zou kunnen plaatsvinden met Iran als antagonist, maar de beslissing om redelijk per ommegaande te starten lijkt toch nogal ad hoc ingegeven, ze leken er niet direct klaar voor te zijn.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220549795
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 18:30 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Wat dat betreft is de reactie van Yesilgoz vrij sterk. 'We gaan ons voorbereiden, kan enkele weken duren'.

Geen deadline, geen toezeggingen, eigenlijk helemaal niets. Over enkele weken zeg je gewoon dat het plan nog niet klaar is en het nog een paar weken meer kost. Orange man happy, NL blijft erbuiten ^O^
Ik hoop dat ze daar net zo slim in is als in de formatie-besprekingen met D66 en het CDA.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')