abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 11 april 2026 @ 07:38:42 #271
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220553053
quote:
NOS Nieuws
vandaag, 07:03
Ombudsman over bijstandsbesparingen: 'Kabinet laat allerzwaksten stikken'

Charlotte Boström
redacteur Economie

Het kabinetsplan om te besparen op de bijstand krijgt veel kritiek van economen en andere onderzoekers. Volgens hen wordt het daarmee voor de staatskas op de lange termijn juist duurder. Daarbovenop dupeert het kabinet de allerarmsten in de samenleving, vindt Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij heeft een kritische brief gestuurd naar minister Aartsen van Werk en Participatie.

De bijstand is bedoeld voor mensen die zo weinig verdienen dat ze niet kunnen rondkomen. Vaak leven ze onder het sociale minimum. Dan nog maakt rond de 35 procent van de rechthebbenden er geen gebruik van. Het gaat om zo'n 210.000 mensen en hun gezinnen, volgens berekeningen.

De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, de Staatscommissie rechtsstaat en onderzoekers in opdracht van de overheid hebben bekeken hoe dat komt: het systeem is te ingewikkeld en burgers zijn bang voor terugvorderingen. Vaak weten mensen ook niet dat ze recht hebben op een uitkering, bijvoorbeeld omdat ze wel een baan hebben, maar weinig verdienen.

30 miljoen besparen
De aanstaande Wet proactieve dienstverlening zou dat probleem moeten aanpakken. De wet maakt het voor landelijke overheden mogelijk om gegevens uit te wisselen met gemeenten. Zo weten gemeenten welke burgers in armoede leven en kunnen ze hen wijzen op de regelingen waarop ze recht hebben: bijvoorbeeld een aanvulling op de AOW-uitkering, arbeidsongeschiktheidsuitkeringen en de bijstand. Zo moeten meer mensen krijgen waar ze recht op hebben.

Maar in de voorjaarsnota zei het kabinet die proactieve dienstverlening niet te zullen toepassen op de algemene bijstand. De verwachting is dan dat een pot geld, gereserveerd voor bijstandsgerechtigden, blijft liggen. Zo wil het ministerie 30 miljoen per jaar besparen.

Raakt kwetsbare burgers
"Dit geeft een raar signaal af. De overheid anticipeert erop dat burgers geen gebruik maken van de voorzieningen waar ze al recht op hebben. Dat vind ik niet behoorlijk", zegt onderzoeker staats- en bestuursrecht Fatma Çapkurt van Universiteit Leiden. "Ik begrijp dat de overheid moet bezuinigen, maar dit kabinet doet dit over de rug van financieel zeer kwetsbare burgers. Dat is een verkeerde keuze."

"Dit raakt mensen die moeten kiezen tussen schoenen voor de kinderen en brood op vrijdag. Zo basaal is het", zegt ombudsman Van Zutphen. "Het gaat om werkende armen en mensen onder het bestaansminimum. Wij weten hoe we deze mensen kunnen bereiken en er zijn plannen. Dan kiest het kabinet met een pennenstreek ervoor om dat niet te doen. Ik kan er met mijn hoofd niet bij."

Problematische schulden
Dit is een heel onverstandige maatregel als je geld wil besparen, zegt Jasper van Dijk, econoom en onderzoeker bij het Instituut voor Politieke Economie. Niet-gebruik zorgt ervoor dat mensen onnodig in armoede leven, met alle gevolgen van dien.

"Dat mensen niet de uitkeringen krijgen waar ze recht op hebben leidt tot geldstress, ziekteverzuim en productiviteitsverlies. Dat zorgt er dan vaak voor dat je rekeningen niet kunt betalen en in de schulden komt."

Dit zijn kosten die uiteindelijk bij de overheid terechtkomen. Geen onderzoeker of instelling heeft tot nu toe een prijskaartje daarop kunnen plakken, blijkt uit een rondvraag.

Een onderzoek naar problematische schulden geeft wel een indicatie. De maatschappelijke kosten zijn minstens 8,5 miljard per jaar of bijna 1 procent van het bruto binnenlands product. Burgers informeren over hun recht op bijstand zou juist een manier zijn om problematische schulden terug te dringen, volgens het rapport. Daar wil het kabinet dus een streep door zetten.

"Als de overheid op deze manier wil bezuinigen, vind ik het wel heel scheef", zegt onderzoeker Van Dijk. "Het gaat om mensen die onder bijstandsniveau leven. Juist bij die mensen loopt de emmer het snelst over."

Wet gaat door, zonder bijstand
De Wet proactieve dienstverlening moet op 1 juli ingaan. De Tweede Kamer stemt er later deze maand over.

Als de wet wordt aangenomen wordt die proactieve dienstverlening nog steeds toegepast, bijvoorbeeld voor mensen die geen volledige AOW krijgen en recht hebben op een aanvulling daarop. Maar de algemene bijstand valt volgens het kabinetsplan buiten de boot.
https://nos.nl/artikel/26(...)llerzwaksten-stikken
pi_220553120
quote:
Er zijn ook wel pilots bij de combi gemeente en zorgverzekering gedaan waarbij problematische schulden weggestreept worden omdat dit uiteindelijk minder kostvaan zorg en uitgave sociale zaken.

VVD wil nog wel eens over het niet afschaffen van de dividendbelasting zeggen, dat de grote partijen waar het om ging (Shell en Unilever) inmiddels hier ook geen belasting meer betalen. Hoop dat ze zo ook eens naar eigen voorstellen kijken, leuk dat dit nu een bezuiniging lijkt maar als de staat er uiteindelijk meer geld aan uit geeft.
pi_220553150
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 april 2026 00:52 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Ik ben D66 eigenlijk wel enorm zat, je weet dat dit gebeurt als je je uitlevert aan de VVD. Nu niet huilen, stelletje sukkels.
Hier kunnen de niet-kamerleden toch niet veel aan doen? Bij D66 hoeft het congres geen toestemming te geven voor ze een coalitie in gaan. Je kunt misschien zeggen dat de leden het programma al meer hadden moeten bijsturen voor de verkiezingen, maar het uiteindelijke akkoord lijkt eigenlijk zeer weinig op het D66 programma. Ja, er komen maatregelen uit het programma, maar als je het programma in zijn geheel bekeek was het een verschuiving naar meer lasten op vermogen en voor grote bedrijven, dat is gewoon verdwenen. Alle compensaties die er in hun programma zaten voor vervelende maatregelen, zijn niet in het coalitieakkoord terecht gekomen.
Dus ja, juist D66 stemmers en leden hebben een hele goede reden om te klagen. En zeker de Jonge Democraten, want dit beroerde akkoord straalt ook op hen af.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zaterdag 11 april 2026 @ 11:39:18 #274
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220554298
Minister Vijlbrief wil niemand pesten, maar het mes gaat wél in de uitkeringen
https://www.ad.nl/politie(...)itkeringen~a7b312fb/

:r

Voor de zoveelste keer: zien ze nou echt niet in dat 24 jaar werken voor 1 jaar WW voor grote ellende gaat zorgen?

Ze halen het Verenigd Koninkrijk rechts in.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220554311
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 april 2026 22:33 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Is het wel een "liberale koers"?
Welke 'sociale koers'?
Ieder voor zich en het opperwezen voor ons allen?
pi_220554328
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2026 11:39 schreef Klopkoek het volgende:

Voor de zoveelste keer: zien ze nou echt niet in dat 24 jaar werken voor 1 jaar WW voor grote ellende gaat zorgen?

Blijkbaar is deze enorme kortzichtigheid de basis onder beleid geworden:
quote:
,Mensen van mijn leeftijd komen uit een tijd dat we gewend waren aan hoge werkloosheid. Maar die tijd is voorbij. De arbeidsmarkt zal permanent krap blijven.
We zullen aan hem denken bij de volgende economische crisis met massale ontslagen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220554460
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2026 11:39 schreef Klopkoek het volgende:

Ik wens minister Vijlbrief veel succes in de EK.
  zaterdag 11 april 2026 @ 12:07:04 #278
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220554473
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 11:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Blijkbaar is deze enorme kortzichtigheid de basis onder beleid geworden:
[..]
We zullen aan hem denken bij de volgende economische crisis met massale ontslagen.
Ik snap niet dat iemand die toch niet dom kan zijn in zo'n onnozele 'this time is different'-val kan trappen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220554605
Toch vreemd.

De liberalen lijken dan wel weer voor een mooie uitkering voor de Indiaanse multinationals van TATA.

En als er iemand met een dubbel paspoort een toeslagje ontvangt moet dit uiteraard tot op de bodem worden uitgezocht of dit allemaal terecht is. Behalve als men Unilever heet. Dan strooien de liberalen nog even met wat extra toeslagen, en smeken ze op de blootje knietjes om nog even in het Weena te blijven hangen en niet te migreren.

Alleenstaande moeders met kinderen zijn logischerwijs niet te vertrouwen met toeslagen. Wederom, achtervolgen, notuleren, en terugvorderen. Transparantie en een Fraudewet, toch liberalen en handlangertje Pieter? Behalve als men Shell heet, die brave borsten kunnen we op hun blauwe ogen geloven. Doorlopen, niks aan de hand...

Laissez-faire! Liberté!
pi_220554626
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 15:35 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Links is al bezig

Actiegroep legt Betuweroute plat: eist embargo op Israël en verbod op alle vervuilende 'troep'

Ze lagen al op het spoor , met palestine sjaaljtjes om
[..]
[..]
[..]

Schade verhalen incl inzet van de politie en daarna een verplichte cursus over wat treinmachinisten meemaken als er iemand onder de trein komt.
Dit soort criminaliteit moet je direct afstraffen.
pi_220554744
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 april 2026 00:52 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Ik ben D66 eigenlijk wel enorm zat, je weet dat dit gebeurt als je je uitlevert aan de VVD. Nu niet huilen, stelletje sukkels.
Het is de taak van JD om de luis in de pels van D66 te zijn, net als de JOVD door de bank genomen een veel liberalere koers van de VVD voor zich ziet en zéker niet achter Yesilgoz aanrent.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zaterdag 11 april 2026 @ 12:46:07 #282
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220554777
Van de JD snap ik het ook wel, het is vooral D66 zelf dat z'n taart wil en 'm eten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220554815
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 12:07 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik snap niet dat iemand die toch niet dom kan zijn in zo'n onnozele 'this time is different'-val kan trappen.
Heeft niets met domheid of onwetendheid te maken. Is een bewuste keuze.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220554898
quote:
De grondstoffengezant: ‘Er zitten geen schokdempers meer in ons systeem’

In het kort

• Handelsoorlogen en echte oorlogen kunnen de efficiënte Nederlandse industrie eenvoudig ontregelen.
• De officiële Nederlandse ‘grondstoffengezant’ Allard Castelein zoekt naar zwakke plekken in de Nederlandse toeleveringsketens.
• Binnen Europa praat hij over mogelijke samenwerking om nieuwe grondstoffabrieken te bouwen.

Grondstoffengezant Allard Castelein werkt in de luwte aan een lastige maar belangrijke taak: de strategische autonomie van Nederland. De oud-topman van de Rotterdamse haven praat met buurlanden over nieuwe Europese fabrieken voor grondstoffenverwerking en vindt dat we disruptief moeten denken. ‘Niet allemaal kleine fabriekjes, maar één grote neerzetten.’

President Donald Trump heeft een Critical Minerals Czar: een man die ervoor moet zorgen dat de VS verzekerd zijn van essentiële grondstoffen – America First. De Fransen hebben ook zo iemand, maar beschrijven diens rol met iets meer woorden: le délégué interministériel aux approvisionnements en minerais et métaux stratégiques.

In Nederland heet Allard Castelein gewoon de grondstoffengezant. Al heeft hij dat nog niet op een visitekaartje laten drukken, vertelt hij op het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Op zijn LinkedIn-pagina is zijn dienstverband bij het Koninkrijk der Nederlanden zelfs compleet onvindbaar, ook al vervult hij deze rol inmiddels twee jaar. Schouderophalend: ‘Ik ben niet zo’n LinkedIn-man’.

Wél op zijn profiel: former ceo at Port of Rotterdam. Na een lange carrière bij Shell was Castelein bijna tien jaar lang president-directeur bij het Havenbedrijf Rotterdam. Nu valt hij formeel onder het ministerie. Hij zal dus geen politieke uitspraken doen, waarschuwt een woordvoerder voorafgaand aan het gesprek.

Tegelijk is zijn rol in de luwte uiterst politiek. Hij praat met ministers en topambtenaren, grote Nederlandse bedrijven, financiële instellingen en gezanten in het buitenland – vooral in Frankrijk, Duitsland, België, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. Liefst niet met heel Europa, maar met ‘een coalition of the willing’. Zijn opdracht, die voormalig minister van Economische Zaken Mickey Adriaansens hem gaf: ontdek waar de Nederlandse toeleveringsketen kwetsbaar is. En vooral: zoek een oplossing.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://fd.nl/politiek/15(...)-meer-in-ons-systeem
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220554910
De Nederlandse Aardoliemaatschappij (NAM) wil weer beginnen met gaswinning bij het Groningse Warffum. Dat meldde RTV Noord vrijdag. De gasvelden bij het Warffumerveld zijn sinds januari 2025 buiten gebruik door een verlopen pompvergunning, waarna de putten zich vulden met zand en water. De NAM gaat nu proberen de putten leeg te spoelen en hoopt binnen drie weken te starten met de gasproductie.

De nieuwe vergunning is onder voormalig minister van Klimaat en Groene Groei Sophie Hermans geregeld. De NAM heeft toestemming om tot 2032 door te gaan in Warffum. Bij de Raad van State loopt een procedure om de gaswinning bij Warffum definitief te beëindigen. De rechter oordeelde eerder al dat de NAM door mag gaan met de gaswinning tot er een definitieve uitspraak ligt.

Vorig jaar stemde de meerderheid van de Tweede Kamer nog in met een voorstel van de SP om de gaswinning in Warffum definitief te stoppen. Door de energiecrisis als gevolg van de oorlog in Iran laait de politieke discussie over Gronings gas weer op.
  zaterdag 11 april 2026 @ 13:06:38 #286
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220554919
Alweer zo een op zichzelf staand goed maar totaal niet liberaal staatsgestuurd plan.

De BV Nederland gaat langzaam toe naar extractief, autoritair staatskapitalisme. Zoals de slavenstaat Singapore. Beetje fatsoenlijk belasting betalen: ho maar.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 11 april 2026 @ 13:06:46 #287
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220554920
Onze fossiele verslaving. Stoken tot we er bij neervallen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220555138
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 08:11 schreef Hanca het volgende:
Hier kunnen de niet-kamerleden toch niet veel aan doen? Bij D66 hoeft het congres geen toestemming te geven voor ze een coalitie in gaan. Je kunt misschien zeggen dat de leden het programma al meer hadden moeten bijsturen voor de verkiezingen, maar het uiteindelijke akkoord lijkt eigenlijk zeer weinig op het D66 programma. Ja, er komen maatregelen uit het programma, maar als je het programma in zijn geheel bekeek was het een verschuiving naar meer lasten op vermogen en voor grote bedrijven, dat is gewoon verdwenen. Alle compensaties die er in hun programma zaten voor vervelende maatregelen, zijn niet in het coalitieakkoord terecht gekomen.
Dus ja, juist D66 stemmers en leden hebben een hele goede reden om te klagen. En zeker de Jonge Democraten, want dit beroerde akkoord straalt ook op hen af.
Wat is dit nou weer voor een slap antwoord? Zo ga je de strijd inderdaad niet winnen. Kom in verzet en organiseer een revolte. Ieder D66-lid of iedere D66-stemmer die dat nalaat is naar mijn idee medeplichtig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kowloon op 11-04-2026 14:15:43 (Taalfout verbeterd) ]
pi_220555175
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 12:07 schreef -XOR- het volgende:
Dit is gewoon de zoveelste beroepsbestuurder die zijn zwendel probeert te verkopen. Uiteraard weet Vijlbrief, doctor in de economische wetenschap, dat er nog perioden van economische teruggang zullen gaan volgen.
pi_220555226
quote:
Goed dat je dit bericht plaatst! Kwaadaardig en kinderachtig beleid dit. Ik hoop echt dat dit kabinet zo snel mogelijk valt, wat mij betreft nog vóór Prinsjesdag.
pi_220555243
quote:
8s.gif Op zaterdag 11 april 2026 14:00 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Kwaadaardig en kinderachtig beleid dit. Ik hoop echt dat dit kabinet zo snel mogelijk valt, wat mij betreft nog vóór Prinsjesdag.
Heel hardvochtig en heel triest die plannen ja. Mensen in de armoede storten. Die het toch al niet breed hebben.
pi_220555297
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2026 14:02 schreef Black_Baron het volgende:
Heel hardvochtig en heel triest die plannen ja. Mensen in de armoede storten. Die het toch al niet breed hebben.
Ik snap ook niet welke kronkels je in je hoofd hebt als je dit een acceptabel plan vindt terwijl je bijvoorbeeld de hypotheekrenteaftrek volledig ongemoeid laat. Ik zou mijzelf niet meer in de spiegel aan kunnen kijken.
  zaterdag 11 april 2026 @ 14:15:16 #293
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220555341
De echte Bolkestein was hier trouwens stukken minder hardrechts dan de VVD zou worden (1998, voorspellingen over 2010).
Bekijk deze YouTube-video

Bijvoorbeeld: koppeling bijstand aan de lonen blijft.
(Kockelmans toen al zwaar irritant...)
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 11 april 2026 @ 14:16:34 #294
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220555350
quote:
8s.gif Op zaterdag 11 april 2026 14:00 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Goed dat je dit bericht plaatst! Kwaadaardig en kinderachtig beleid dit. Ik hoop echt dat dit kabinet zo snel mogelijk valt, wat mij betreft nog vóór Prinsjesdag.
En dan JA21 erin zeker? Helaas, 'links' zit klem.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220555358
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 14:16 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik las ook ergens dat er nog een linkse partij opgericht gaat worden? Die stemmen bij PN weg kan halen.
Oud PvdA ofzo.
pi_220555415
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 14:16 schreef Klopkoek het volgende:
Zou D66 echt zo diep willen zinken? Wat mij betreft is het dan nieuwe verkiezingen, nieuwe kansen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kowloon op 11-04-2026 14:30:52 (Taalfout verbeterd) ]
pi_220555422
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 april 2026 14:25 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Zo D66 echt zo diep willen zinken? Wat mij betreft is het dan nieuwe verkiezingen, nieuwe kansen.
Jetten wilde wel heel graag premier worden. Die zie ik niet zomaar aftreden.
pi_220555435
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2026 14:26 schreef Black_Baron het volgende:
Jetten wilde wel heel graag premier worden. Die zie ik niet zomaar aftreden.
Tsja, dat is inderdaad waar, daar hebben we het huidige kabinet ook aan te danken.
pi_220555437
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 april 2026 14:25 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Zo D66 echt zo diep willen zinken? Wat mij betreft is het dan nieuwe verkiezingen, nieuwe kansen.
D66 is ook helemaal oké en comfortabel om dat AOW plan via Markushower door de Kamer te krijgen, of met de SGP.

Daar gaan alle principes overboord voor regeringsdeelname.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220555444
quote:
15s.gif Op zaterdag 11 april 2026 14:29 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Tsja, dat is inderdaad waar, daar hebben we het huidige kabinet ook aan te danken.
Precies. En als ik mensen hier goed lees heeft Jetten ook heel veel weggegeven om premier te worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')