Ja. Ik ben benieuwd naar de foto's!quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus als ik een PL/DK afsluit voor een dure, nieuwe luxe keuken, is dat fiscaal aftrekbaar? Ga ik doen!
Ik ben benieuwd naar de blauwe envelop!quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:06 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ja. Ik ben benieuwd naar de foto's!
Er ligt wel een redelijk concreet plan?quote:Op zaterdag 9 mei 2026 16:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Hij had het over het toekomstige stelsel (zonder erbij te zeggen dat er geen enkel concreet plan ligt):
" Dan krijg je de wel heel rare situatie dat de rente voor de boot of de auto of het schilderij of de vakantie straks ‘gewoon’ aftrekbaar is in box 3, maar de rente voor de eigen woning niet "
Jij haalt dingen door elkaar. Vroeger kon je inderdaad makkelijk de hypotheek ophogen voor een keuken, badkamer enz ongeacht de waarde. Dus als de taxatiewaarde 300k was en de hypotheek 300k dan kon je nog 15k lenen voor een luxe keuken. Dat kan niet meer.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar de blauwe envelop!
Consumptief krediet, consumentenkrediet of goederenkrediet is een bankterm voor kredietvormen die worden gebruikt voor de aanschaf van goederen met beperkte houdbaarheid. De belangrijkste vormen van consumptief krediet zijn:quote:Op zaterdag 9 mei 2026 21:01 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Jij haalt dingen door elkaar. Vroeger kon je inderdaad makkelijk de hypotheek ophogen voor een keuken, badkamer enz ongeacht de waarde. Dus als de taxatiewaarde 300k was en de hypotheek 300k dan kon je nog 15k lenen voor een luxe keuken. Dat kan niet meer.
Maar dat staat los van de aftrekbaarheid van een lening, of het nou een consumptief krediet is van 9% of hypothecaire lening maakt voor de HRA niet uit. Zolang het voor de eigen woning wordt gebruikt.
Welk concrete plan dan? Al bij de TK ingediend?quote:Op zaterdag 9 mei 2026 19:39 schreef ludovico het volgende:
[..]
Er ligt wel een redelijk concreet plan?
Klopt gewoon wat die zegt?
Ik ga ff een Michaelmoore doen.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 21:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Consumptief krediet, consumentenkrediet of goederenkrediet is een bankterm voor kredietvormen die worden gebruikt voor de aanschaf van goederen met beperkte houdbaarheid. De belangrijkste vormen van consumptief krediet zijn:
Persoonlijke lening
Doorlopend krediet
Rood staan op je betaalrekening
Koop op afbetaling
Huurkoop
Artikelen die vaak met consumptief krediet worden gefinancierd zijn auto's, wit- en bruingoed, maar ook reizen.
De tegenhanger voor consumptief krediet is het hypothecair krediet, dat wordt gebruikt voor de aanschaf van duurzame zaken zoals onroerend goed.
Consumptief krediet en Hypothecair krediet zijn twee heel verschillende dingen, ook de fiscale behandeling dus box1 <-> box 3.
https://www.rijksoverheid(...)lijk-rendement-box-3quote:Op zaterdag 9 mei 2026 21:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Welk concrete plan dan? Al bij de TK ingediend?
Eigen woning plus de daarop rustende hypotheek zie ik daarin niet voorbij komen.quote:Op zondag 10 mei 2026 13:35 schreef ludovico het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)lijk-rendement-box-3
Dit is toch redelijk ingekleurd of niet?
Wat is er nu precies onduidelijk voor je?quote:Op zondag 10 mei 2026 14:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Eigen woning plus de daarop rustende hypotheek zie ik daarin niet voorbij komen.
Die blijven in box 1.quote:Op zondag 10 mei 2026 14:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Eigen woning plus de daarop rustende hypotheek zie ik daarin niet voorbij komen.
quote:Eigen woning wordt niet belast in nieuwe box 3
De eigen woning waarin iemand woont, wordt niet belast in de nieuwe box 3 Het hoofdverblijf blijft belast in box 1. Huiseigenaren betalen belasting op basis van de waarde van hun woonhuis. Dit zogenoemde eigenwoningforfait is een percentage van de WOZ-waarde. Ze mogen kosten voor hun eigen woning hiervan aftrekken. Bijvoorbeeld de rente die ze betalen over hun hypotheek of lening (de hypotheekrenteaftrek).
Ook de overwaarde op een eigen woning wordt niet belast in de nieuwe box 3. Wel als de overwaarde op de bank wordt gezet. Dan gaan belastingplichtigen over de rente daarop belasting betalen. De overwaarde zelf wordt niet belast.
Alleen Volt wil dan ook iets met de eigen woning doen, geen enkele andere partij heeft ooit ook maar laten merken plannen te hebben de eigen woning uit box 1 te halen. Dat gaat gewoon niet gebeuren, dat is naast onverstandig beleid (maar dat hebben ze wel vaker) ook nog politieke zelfmoord.quote:Op zondag 10 mei 2026 14:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Klopt, maar rente aftrekbaarheid komt wel in leven in box 3 zo.quote:Op zondag 10 mei 2026 14:06 schreef blomke het volgende:
[..]
alles wat de politiek in elkaar knutselt is onmogelijk om weer van te ontdoen , zo komen we steeds verder in de warboel terechtquote:Op zondag 10 mei 2026 14:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alleen Volt wil dan ook iets met de eigen woning doen, geen enkele andere partij heeft ooit ook maar laten merken plannen te hebben de eigen woning uit box 1 te halen. Dat gaat gewoon niet gebeuren, dat is naast onverstandig beleid (maar dat hebben ze wel vaker) ook nog politieke zelfmoord.
De HRA gaan ze wel afschaffen, eigenwoningforfait verdwijnt dan ook wel. Maar het eerste huis gaat nooit als bezit in box 3 komen.quote:Op zondag 10 mei 2026 20:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
alles wat de politiek in elkaar knutselt is onmogelijk om weer van te ontdoen , zo komen we steeds verder in de warboel terecht
Een bedrijf kan failliet en helemaal opnieuw de administratie lowcost en lean en mean opzetten
De overheid zakt steeds verder weg in haar eigen shit
jawel, als men de vermogensbelasting gaat afschaffen wat ik wel verwacht , het is alles veel te complex met dat ongerealiseerd vermogens winst resultaat belastenquote:Op zondag 10 mei 2026 20:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
De HRA gaan ze wel afschaffen, eigenwoningforfait verdwijnt dan ook wel. Maar het eerste huis gaat nooit als bezit in box 3 komen.
Wet Hillen is al lang afgeschaft.quote:Op zondag 10 mei 2026 20:29 schreef ludovico het volgende:
Aflossingsvrije hypotheek krijgt ook nog wet Hillen erbij namelijk, dat is dan fiscaal superieur aan box 1
Hij loopt nog door tot 2041, maar de wet Hillen verdwijnt inderdaad wel. En ik gok dat de laatste afbouw nog wel iets versneld gaat worden en we uiterlijk in 2038 oid van die wet af zijn. Bij nog maar 16% is het nauwelijks de moeite waard die wet in stand te houden. In 2031 is hij al onder de 50% gezakt.quote:
Tot die tijd heb ik een klein fiscaal gunstig puntje daar. Maar a such vind ik niet dat een eerste levensbehoefte zo belast moet worden dat je gaat herverdelen ermee. Laat iedereen zijn eigen broek op houden cq belast geen eerste levensbehoeften op deze wijze.quote:Op zondag 10 mei 2026 22:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij loopt nog door tot 2041, maar de wet Hillen verdwijnt inderdaad wel. En ik gok dat de laatste afbouw nog wel iets versneld gaat worden en we uiterlijk in 2038 oid van die wet af zijn. Bij nog maar 16% is het nauwelijks de moeite waard die wet in stand te houden. In 2031 is hij al onder de 50% gezakt.
Hij kan ook ineens verdwijnen bij een stelselherziening.
Maar dat gaat dus ook niet gebeuren, het belasten van het eerste huis. Geen partij, op misschien Volt na, wil dat.quote:Op maandag 11 mei 2026 13:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tot die tijd heb ik een klein fiscaal gunstig puntje daar. Maar a such vind ik niet dat een eerste levensbehoefte zo belast moet worden dat je gaat herverdelen ermee. Laat iedereen zijn eigen broek op houden cq belast geen eerste levensbehoeften op deze wijze.
Dat je een uitzondering maakt voor extreme woningen ok maybe, maar een normaal rijtjeshuis in Amsterdam zal ook wel 1.5 mio aantikken tegenwoordig
wonen is een recht en betaalbaar wonen kan best als er minder gezeur over stikstof en provinciaal beschermd landschap wasquote:Op maandag 11 mei 2026 13:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tot die tijd heb ik een klein fiscaal gunstig puntje daar. Maar a such vind ik niet dat een eerste levensbehoefte zo belast moet worden dat je gaat herverdelen ermee. Laat iedereen zijn eigen broek op houden cq belast geen eerste levensbehoeften op deze wijze.
Dat je een uitzondering maakt voor extreme woningen ok maybe, maar een normaal rijtjeshuis in Amsterdam zal ook wel 1.5 mio aantikken tegenwoordig
Eemvallei: daar is geen echt concreet plan, alleen wat architecten die wat aan het fantaseren zijn geslagen. Momenteel kan daar door netcongestie niet gebouwd worden.quote:Op maandag 11 mei 2026 14:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wonen is een recht en betaalbaar wonen kan best als er minder gezeur over stikstof en provinciaal beschermd landschap was
Wat mij betreft gaat woningbouw Eemvallei project van start en ook Polder Rijnenburg en ook de Gnephoek
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |