abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220751399
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 17:01 schreef blomke het volgende:

[..]
Dus als ik een PL/DK afsluit voor een dure, nieuwe luxe keuken, is dat fiscaal aftrekbaar? Ga ik doen!
Ja. Ik ben benieuwd naar de foto's!
pi_220751416
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 17:06 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ja. Ik ben benieuwd naar de foto's!
Ik ben benieuwd naar de blauwe envelop!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220752303
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 16:58 schreef blomke het volgende:

[..]
Hij had het over het toekomstige stelsel (zonder erbij te zeggen dat er geen enkel concreet plan ligt):

" Dan krijg je de wel heel rare situatie dat de rente voor de boot of de auto of het schilderij of de vakantie straks ‘gewoon’ aftrekbaar is in box 3, maar de rente voor de eigen woning niet "
Er ligt wel een redelijk concreet plan?

Klopt gewoon wat die zegt?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220752933
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 17:09 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd naar de blauwe envelop!
Jij haalt dingen door elkaar. Vroeger kon je inderdaad makkelijk de hypotheek ophogen voor een keuken, badkamer enz ongeacht de waarde. Dus als de taxatiewaarde 300k was en de hypotheek 300k dan kon je nog 15k lenen voor een luxe keuken. Dat kan niet meer.

Maar dat staat los van de aftrekbaarheid van een lening, of het nou een consumptief krediet is van 9% of hypothecaire lening maakt voor de HRA niet uit. Zolang het voor de eigen woning wordt gebruikt.


Voordeel van een consumptief krediet is dat de kosten lager zijn (geen taxatie of hogere inschrijving bij kadaster nodig) maar omdat er geen onderpand aanwezig is is de rente veel hoger.
pi_220753083
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 21:01 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Jij haalt dingen door elkaar. Vroeger kon je inderdaad makkelijk de hypotheek ophogen voor een keuken, badkamer enz ongeacht de waarde. Dus als de taxatiewaarde 300k was en de hypotheek 300k dan kon je nog 15k lenen voor een luxe keuken. Dat kan niet meer.

Maar dat staat los van de aftrekbaarheid van een lening, of het nou een consumptief krediet is van 9% of hypothecaire lening maakt voor de HRA niet uit. Zolang het voor de eigen woning wordt gebruikt.

Consumptief krediet, consumentenkrediet of goederenkrediet is een bankterm voor kredietvormen die worden gebruikt voor de aanschaf van goederen met beperkte houdbaarheid. De belangrijkste vormen van consumptief krediet zijn:

Persoonlijke lening
Doorlopend krediet
Rood staan op je betaalrekening
Koop op afbetaling
Huurkoop
Artikelen die vaak met consumptief krediet worden gefinancierd zijn auto's, wit- en bruingoed, maar ook reizen.

De tegenhanger voor consumptief krediet is het hypothecair krediet, dat wordt gebruikt voor de aanschaf van duurzame zaken zoals onroerend goed.

Consumptief krediet en Hypothecair krediet zijn twee heel verschillende dingen, ook de fiscale behandeling dus box1 <-> box 3.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220753092
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 19:39 schreef ludovico het volgende:

[..]
Er ligt wel een redelijk concreet plan?

Klopt gewoon wat die zegt?
Welk concrete plan dan? Al bij de TK ingediend?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 21:39:36 #157
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_220753213
Mooi dat je definitie van consumptief krediet op Wikipedia gevonden hebt maar dat is niet de fiscale regelgeving.

Het maakt helemaal niet uit wat voor krediet je afsluit. Als je voldoet aan de voorwaarden: besteden aan je woning en lineair/annuïtair aflossen binnen 30 jaar dan krijg je gewoon HRA.


De column gaat er volgens mij over dat consumptieve kredieten in box 3 straks fiscaal voordeel hebben omdat je de werkelijke rente in mindering kunt brengen van het rendement. Nu geldt er een forfaitair percentage en een drempel voor schulden.
pi_220753277
Tjee blomke wat ben je eigenwijs :D.
pi_220753390
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 21:21 schreef blomke het volgende:

[..]
Consumptief krediet, consumentenkrediet of goederenkrediet is een bankterm voor kredietvormen die worden gebruikt voor de aanschaf van goederen met beperkte houdbaarheid. De belangrijkste vormen van consumptief krediet zijn:

Persoonlijke lening
Doorlopend krediet
Rood staan op je betaalrekening
Koop op afbetaling
Huurkoop
Artikelen die vaak met consumptief krediet worden gefinancierd zijn auto's, wit- en bruingoed, maar ook reizen.

De tegenhanger voor consumptief krediet is het hypothecair krediet, dat wordt gebruikt voor de aanschaf van duurzame zaken zoals onroerend goed.

Consumptief krediet en Hypothecair krediet zijn twee heel verschillende dingen, ook de fiscale behandeling dus box1 <-> box 3.
Ik ga ff een Michaelmoore doen.

"Is het mogelijk om van de rente van een consumptief krediet als aftrekpost op te geven als jehet geld aan je woning besteed en in 30 jaar minimaal annuïtair aflost?"

Chatgpt:
In Nederland is de rente van een consumptief krediet meestal niet aftrekbaar. Maar er is een belangrijke uitzondering:

Als je een consumptieve lening daadwerkelijk gebruikt voor de aankoop, verbetering of onderhoud van je eigen woning, dan kan die lening voor de inkomstenbelasting alsnog kwalificeren als een eigenwoningschuld. Dan mag de rente aftrekbaar zijn — mits je aan de voorwaarden voldoet.

De belangrijkste voorwaarden zijn:

1. Het geleende geld is aantoonbaar besteed aan de eigen woning
Bijvoorbeeld verbouwing, verduurzaming of aankoopkosten.


2. Je kunt dit bewijzen
Denk aan:

leenovereenkomst

bankafschriften

facturen/offertes van de verbouwing


3. De lening wordt in maximaal 30 jaar ten minste annuïtair of lineair afgelost
Sinds 2013 geldt deze eis voor nieuwe eigenwoningschulden.


4. Je geeft de lening correct op bij de Belastingdienst
Inclusief:

hoogte schuld

betaalde rente

aflossingsschema


Het maakt dus fiscaal minder uit hoe de lening heet (“persoonlijke lening”, “doorlopend krediet”, etc.), maar vooral:

waarvoor het geld is gebruikt;

en of de lening voldoet aan de aflossingseis.


Er zijn wel aandachtspunten:

Een doorlopend krediet voldoet vaak niet automatisch aan de fiscale aflossingseis.

Bij een bestaande lening moet je soms een apart aflossingsschema vastleggen.

Als maar een deel van de lening naar de woning ging, is alleen dat deel aftrekbaar.

Bij consumptieve kredieten ligt de bewijslast meestal strenger dan bij een hypotheek.


De officiële uitleg staat bij de Belastingdienst over eigenwoningschuld en renteaftrek en de voorwaarden voor hypotheekrenteaftrek.

Als je wilt, kan ik ook helpen beoordelen of jouw specifieke lening (bijvoorbeeld persoonlijke lening, family loan, private opname BV, doorlopend krediet, etc.) waarschijnlijk kwalificeert.
pi_220757209
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 21:23 schreef blomke het volgende:

[..]
Welk concrete plan dan? Al bij de TK ingediend?
https://www.rijksoverheid(...)lijk-rendement-box-3


Dit is toch redelijk ingekleurd of niet?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220757352
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:35 schreef ludovico het volgende:

[..]
https://www.rijksoverheid(...)lijk-rendement-box-3

Dit is toch redelijk ingekleurd of niet?
Eigen woning plus de daarop rustende hypotheek zie ik daarin niet voorbij komen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220757504
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:06 schreef blomke het volgende:

[..]
Eigen woning plus de daarop rustende hypotheek zie ik daarin niet voorbij komen.
Wat is er nu precies onduidelijk voor je?
  zondag 10 mei 2026 @ 14:49:57 #163
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220757620
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:06 schreef blomke het volgende:

[..]
Eigen woning plus de daarop rustende hypotheek zie ik daarin niet voorbij komen.
Die blijven in box 1.
Uit datzelfde linkje:

quote:
Eigen woning wordt niet belast in nieuwe box 3
De eigen woning waarin iemand woont, wordt niet belast in de nieuwe box 3 Het hoofdverblijf blijft belast in box 1. Huiseigenaren betalen belasting op basis van de waarde van hun woonhuis. Dit zogenoemde eigenwoningforfait is een percentage van de WOZ-waarde. Ze mogen kosten voor hun eigen woning hiervan aftrekken. Bijvoorbeeld de rente die ze betalen over hun hypotheek of lening (de hypotheekrenteaftrek).

Ook de overwaarde op een eigen woning wordt niet belast in de nieuwe box 3. Wel als de overwaarde op de bank wordt gezet. Dan gaan belastingplichtigen over de rente daarop belasting betalen. De overwaarde zelf wordt niet belast.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220757634
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:06 schreef blomke het volgende:

[..]
Eigen woning plus de daarop rustende hypotheek zie ik daarin niet voorbij komen.
Alleen Volt wil dan ook iets met de eigen woning doen, geen enkele andere partij heeft ooit ook maar laten merken plannen te hebben de eigen woning uit box 1 te halen. Dat gaat gewoon niet gebeuren, dat is naast onverstandig beleid (maar dat hebben ze wel vaker) ook nog politieke zelfmoord.
pi_220759946
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:06 schreef blomke het volgende:

[..]
Eigen woning plus de daarop rustende hypotheek zie ik daarin niet voorbij komen.
Klopt, maar rente aftrekbaarheid komt wel in leven in box 3 zo.

Dat is eigenlijk an sich al een doodsteek voor de HRA.
Aflossingsvrije hypotheek krijgt ook nog wet Hillen erbij namelijk, dat is dan fiscaal superieur aan box 1
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 10 mei 2026 @ 20:33:41 #166
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220759968
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Alleen Volt wil dan ook iets met de eigen woning doen, geen enkele andere partij heeft ooit ook maar laten merken plannen te hebben de eigen woning uit box 1 te halen. Dat gaat gewoon niet gebeuren, dat is naast onverstandig beleid (maar dat hebben ze wel vaker) ook nog politieke zelfmoord.
alles wat de politiek in elkaar knutselt is onmogelijk om weer van te ontdoen , zo komen we steeds verder in de warboel terecht

Een bedrijf kan failliet en helemaal opnieuw de administratie lowcost en lean en mean opzetten
De overheid zakt steeds verder weg in haar eigen shit
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220760038
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 20:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
alles wat de politiek in elkaar knutselt is onmogelijk om weer van te ontdoen , zo komen we steeds verder in de warboel terecht

Een bedrijf kan failliet en helemaal opnieuw de administratie lowcost en lean en mean opzetten
De overheid zakt steeds verder weg in haar eigen shit
De HRA gaan ze wel afschaffen, eigenwoningforfait verdwijnt dan ook wel. Maar het eerste huis gaat nooit als bezit in box 3 komen.
  zondag 10 mei 2026 @ 21:01:21 #168
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220760068
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 20:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
De HRA gaan ze wel afschaffen, eigenwoningforfait verdwijnt dan ook wel. Maar het eerste huis gaat nooit als bezit in box 3 komen.
jawel, als men de vermogensbelasting gaat afschaffen wat ik wel verwacht , het is alles veel te complex met dat ongerealiseerd vermogens winst resultaat belasten

dan kan ook de boxen systematiek weer weg
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220760329
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 20:29 schreef ludovico het volgende:

Aflossingsvrije hypotheek krijgt ook nog wet Hillen erbij namelijk, dat is dan fiscaal superieur aan box 1
Wet Hillen is al lang afgeschaft.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220760755
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 21:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Wet Hillen is al lang afgeschaft.
Hij loopt nog door tot 2041, maar de wet Hillen verdwijnt inderdaad wel. En ik gok dat de laatste afbouw nog wel iets versneld gaat worden en we uiterlijk in 2038 oid van die wet af zijn. Bij nog maar 16% is het nauwelijks de moeite waard die wet in stand te houden. In 2031 is hij al onder de 50% gezakt.

Hij kan ook ineens verdwijnen bij een stelselherziening.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2026 22:44:38 ]
pi_220763958
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 22:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hij loopt nog door tot 2041, maar de wet Hillen verdwijnt inderdaad wel. En ik gok dat de laatste afbouw nog wel iets versneld gaat worden en we uiterlijk in 2038 oid van die wet af zijn. Bij nog maar 16% is het nauwelijks de moeite waard die wet in stand te houden. In 2031 is hij al onder de 50% gezakt.

Hij kan ook ineens verdwijnen bij een stelselherziening.
Tot die tijd heb ik een klein fiscaal gunstig puntje daar. Maar a such vind ik niet dat een eerste levensbehoefte zo belast moet worden dat je gaat herverdelen ermee. Laat iedereen zijn eigen broek op houden cq belast geen eerste levensbehoeften op deze wijze.

Dat je een uitzondering maakt voor extreme woningen ok maybe, maar een normaal rijtjeshuis in Amsterdam zal ook wel 1.5 mio aantikken tegenwoordig
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220763990
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 13:34 schreef ludovico het volgende:

[..]
Tot die tijd heb ik een klein fiscaal gunstig puntje daar. Maar a such vind ik niet dat een eerste levensbehoefte zo belast moet worden dat je gaat herverdelen ermee. Laat iedereen zijn eigen broek op houden cq belast geen eerste levensbehoeften op deze wijze.

Dat je een uitzondering maakt voor extreme woningen ok maybe, maar een normaal rijtjeshuis in Amsterdam zal ook wel 1.5 mio aantikken tegenwoordig
Maar dat gaat dus ook niet gebeuren, het belasten van het eerste huis. Geen partij, op misschien Volt na, wil dat.
  maandag 11 mei 2026 @ 14:17:15 #173
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220764210
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 13:34 schreef ludovico het volgende:

[..]
Tot die tijd heb ik een klein fiscaal gunstig puntje daar. Maar a such vind ik niet dat een eerste levensbehoefte zo belast moet worden dat je gaat herverdelen ermee. Laat iedereen zijn eigen broek op houden cq belast geen eerste levensbehoeften op deze wijze.

Dat je een uitzondering maakt voor extreme woningen ok maybe, maar een normaal rijtjeshuis in Amsterdam zal ook wel 1.5 mio aantikken tegenwoordig
wonen is een recht en betaalbaar wonen kan best als er minder gezeur over stikstof en provinciaal beschermd landschap was
Wat mij betreft gaat woningbouw Eemvallei project van start en ook Polder Rijnenburg en ook de Gnephoek
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220764289
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 14:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
wonen is een recht en betaalbaar wonen kan best als er minder gezeur over stikstof en provinciaal beschermd landschap was
Wat mij betreft gaat woningbouw Eemvallei project van start en ook Polder Rijnenburg en ook de Gnephoek
Eemvallei: daar is geen echt concreet plan, alleen wat architecten die wat aan het fantaseren zijn geslagen. Momenteel kan daar door netcongestie niet gebouwd worden.

Polder Rijnenburg: zoals ik je laatst al meldde, daar zijn de voorbereidingen al gestart. Daar moeten voor 2035 25.000 woningen worden gebouwd. Dat betekent dat ze al bezig zijn, want een wijk van dit formaat kost meer dan 5 jaar voorbereidingstijd en bouwrijp maken voor je echt kunt bouwen, en ook minstens 5 jaar om te bouwen. Je vraagt dus iets wat al bezig is, ondanks dat jij het misschien niet ziet.

Gnephoek: precies hetzelfde, daar zullen in 2031 zelfs de 5500 huizen al worden opgeleverd. Is dus al fors aan gewerkt.


Een woonwijk bouwen van het meer dan 'een straatje erbij' kost gewoon minstens 10 jaar (5 jaar voorbereiden/bouwrijp maken, 5 jaar bouwen) en dat kan niet korter.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-05-2026 14:33:04 ]
pi_220769002
Rijnenburg gaat wel een dingetje worden qua vervoer denk ik. Dat worden dan waarschijnlijk tussenwoningen van 140m2 voor 800k waar je de auto niet voor de deur kan/mag parkeren of hoe denken ze anders de in en uitstroom te organiseren?
pi_220769367
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 13:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar dat gaat dus ook niet gebeuren, het belasten van het eerste huis. Geen partij, op misschien Volt na, wil dat.
Dat doen ze toch? Wet Hillen eraf. Cq betalen van EWF als je geen rente af te trekken hebt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 12 mei 2026 @ 00:52:40 #177
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220769470
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 23:01 schreef Sport_Life het volgende:
Rijnenburg gaat wel een dingetje worden qua vervoer denk ik. Dat worden dan waarschijnlijk tussenwoningen van 140m2 voor 800k waar je de auto niet voor de deur kan/mag parkeren of hoe denken ze anders de in en uitstroom te organiseren?
Sneltram via ijsselstein en remise naar CS utrecht en de UU via doorgetrokken Merwedelijn
https://www.provincie-utr(...)-euro-de-merwedelijn

en twee op [quote]en afritten naar A12 en directe fietspaden via Papendorp

quote:
Inlopen woningtekort
Op de Woontop eind 2024 werden door de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) en Metropool Regio Utrecht (MRU) afspraken gemaakt over de realisatie van maximaal 75.000 woningen in Groot Merwede en Rijnenburg.

Deze afspraken zijn van groot belang voor het inlopen van het woningtekort in de komende decennia. Woningbouw op deze schaal is alleen mogelijk met een schaalsprong in het openbaar vervoer.

De Merwedelijn is een geplande, hoogwaardige OV-verbinding (tram) tussen Utrecht en Nieuwegein, essentieel voor de bouw van 63.000 tot 75.000 woningen in Groot-Merwede en Rijnenburg.
Het Rijk investeert eind 2025 ruim ¤560 miljoen in dit project, waarbij een verdiept tracé de voorkeursoptie is om bereikbaarheid en leefomgeving te combineren.
quote:
Wethouder Eelco Eerenberg, gemeente Utrecht: "
Deze investering toont lef en doorzettingsvermogen. Alleen zo kunnen we deze grootschalige ontwikkeling mogelijk maken.
En dat met blijvend oog voor kwaliteit, betaalbare woningen, voorzieningen, een van de grootste parken van het land en duurzame mobiliteit.
Met deze niet eerder in Nederland vertoonde samenwerking laten we als regio en private partijen zien: wij zijn er klaar voor."
quote:
Gedeputeerde André van Schie, provincie Utrecht: "
Voor de bereikbaarheid van de toekomstige bewoners en werknemers in Groot Merwede en Rijnenburg, maar ook voor bestaande inwoners en forensen van Utrecht en Nieuwegein, is de Merwedelijn essentieel gezien de grote verkeersdruk die nu al bestaat op de A12 en A2.
De snelwegen zijn vol en kunnen vrijwel geen extra auto's aan."

Voor de realisatie van de Merwedelijn in de eerste fase is ruim 1,8 miljard euro nodig, waarvan 1,2 miljard euro beschikbaar is vanuit gelden van Rijk en regio.
Daarmee resteert een gat dat alleen met hulp van het Rijk kan worden overbrugd.

Het consortium van grondeigenaren in Rijnenburg wordt gevormd door: AM, Amvest, Ballast Nedam Development, BPD | Bouwfonds Gebiedsontwikkeling, Latei, Woonin, Portaal, Synchroon, Hoorne Vastgoed en Timpaan.


[ Bericht 17% gewijzigd door michaelmoore op 12-05-2026 01:22:49 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220793574
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 00:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Sneltram via ijsselstein en remise naar CS utrecht en de UU via doorgetrokken Merwedelijn
https://www.provincie-utr(...)-euro-de-merwedelijn

en twee op
[..]
[..]
[..]

Ik denk dat de meeste mensen een sterke voorkeur houden voor de auto.
Nog steeds ook een soort van status symbool voor veel mensen.
  donderdag 14 mei 2026 @ 20:11:58 #179
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220793681
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 20:01 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ik denk dat de meeste mensen een sterke voorkeur houden voor de auto.
Nog steeds ook een soort van status symbool voor veel mensen.
nou de fiets is voor deze stadsuitbreiding essentieel , zowel naar Nieuwegein, IJsselstein als naar Leidsche rijn
Het is eigenlijk een grote stadsregio met heel grote parkeerproblemen

De Merwede lijn is wel fijn , als je van Rijnenburg naar de Universiteit moet
https://www.provincie-utr(...)-euro-de-merwedelijn

Met de auto wip je zo de A12 op dat wel en ook naar Leidsche rijn



[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 14-05-2026 20:22:30 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220793725
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 20:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nou de fiets is voor deze stadsuitbreiding essentieel , zowel naar Nieuwegein, IJsselstein als naar Leidsche rijn
Het is eigenlijk een grote stadsregio met heel grote parkeerproblemen

De Merwede lijn is wel fijn , als je van Rijnenburg naar de Universiteit moet
Met de auto wip je zo de A12 op dat wel en ook naar Leidsche rijn
Ja ik ben het helemaal met je eens hoor, pak zelf ook liever de fiets voor afstanden tot 15km.
Maar als ik zo om mij heen kijk dan ben ik daar vrij uniek in.
pi_220798666
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 00:08 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat doen ze toch? Wet Hillen eraf. Cq betalen van EWF als je geen rente af te trekken hebt.
Dus niks meer aflossen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 10:46:32 #182
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220799821
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 09:33 schreef blomke het volgende:

[..]
Dus niks meer aflossen.
bijlenen bedoel je
quote:
AI-overzicht
Dat klopt grotendeels: voor nieuwe aflossingsvrije hypotheken die na 31 december 2012 zijn afgesloten, is de rente niet aftrekbaar in box 1. Sinds 2013 vereist de belastingdienst dat een lening annuïtair of lineair wordt afgelost om voor aftrek in aanmerking te komen.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 15 mei 2026 @ 13:18:48 #183
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220800917
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 09:33 schreef blomke het volgende:

[..]
Dus niks meer aflossen.
En dit is precies waarom de hypotheekrenteaftrek van aflossingsvrije hypotheken per direct moet stoppen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 15 mei 2026 @ 13:47:08 #184
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220801411
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 13:18 schreef Leandra het volgende:

[..]
En dit is precies waarom de hypotheekrenteaftrek van aflossingsvrije hypotheken per direct moet stoppen.
beter is het om helemaal te stoppen met alle subsidies
ook de huursubsidie

alleen nog bijstand
en asap de zelfstandigenwet effectueren en werken moet weer lonen ook en juist voor zelfstandigen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 15 mei 2026 @ 14:19:40 #185
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220801689
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 13:47 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
beter is het om helemaal te stoppen met alle subsidies
ook de huursubsidie

alleen nog bijstand
en asap de zelfstandigenwet effectueren en werken moet weer lonen ook en juist voor zelfstandigen
Makkelijk voor jou hè 50 jaar maximaal geprofiteerd en de jeugd mag neervallen, jij hebt immers al binnen wat je binnen kon hebben.

Nog even en je gaat je gaat verkondigen dat WIA, WW en dat soort uitkeringen ook gewoon gestopt kunnen worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 15 mei 2026 @ 14:21:19 #186
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220801705
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 14:19 schreef Leandra het volgende:

[..]
Makkelijk voor jou hè 50 jaar maximaal geprofiteerd en de jeugd mag neervallen, jij hebt immers al binnen wat je binnen kon hebben.

Nog even en je gaat je gaat verkondigen dat WIA, WW en dat soort uitkeringen ook gewoon gestopt kunnen worden.
ALs de zelfstandigenwet volledig geëffectueerd wordt dan ga je wat dat betreft nog heel wat meemaken, dat moet ieder dan zelf regelen
met ZW, WAO , WW en pensioen
Dan resteert enkel broodfonds en bijstand

quote:
AI-overzicht
Ja, dat klopt. Als zelfstandig ondernemer (zzp'er) ben je zelf verantwoordelijk voor het inkomen bij arbeidsongeschiktheid.
In tegenstelling tot werknemers ben je niet automatisch verzekerd tegen ziekte of arbeidsongeschiktheid via de overheid.

Hier zijn de belangrijkste punten over arbeidsongeschiktheid voor zelfstandigen:

Geen WAO/WIA/Ziektewet: Zzp'ers hebben geen recht op een Ziektewet- of WAO/WIA-uitkering van het UWV.

Eigen regie: Je moet zelf een voorziening treffen, zoals een Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) of deelname aan een broodfonds.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 15 mei 2026 @ 14:36:59 #187
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220801813
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 14:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ALs de zelfstandigenwet volledig geëffectueerd wordt dan ga je wat dat betreft nog heel wat meemaken, dat moet ieder dan zelf regelen
met ZW, WAO , WW en pensioen
Dan resteert enkel broodfonds en bijstand
[..]

WW en WIA zijn werknemersVERZEKERINGEN.... dus nee, die kun je niet zomaar even stopzetten, net zoals je de AOW niet zomaar kunt stopzetten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 15 mei 2026 @ 14:40:08 #188
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220801835
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 14:36 schreef Leandra het volgende:

[..]
WW en WIA zijn werknemersVERZEKERINGEN.... dus nee, die kun je niet zomaar even stopzetten, net zoals je de AOW niet zomaar kunt stopzetten.
nee dat klopt

maar jij kunt wel zelfstandige worden in de zin van de zelfstandigen wet
net als mijn buurman 70 euro per uur declareren bij de overheid voor een kut baantje

iedere maand 12.000 euro ex btw declareren en zelf je pensioen en AOW en ZW regelen

Als de AOW gefiscaliseerd is dan is ook dat verworden tot een toeslag ipv een recht

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 15-05-2026 14:45:56 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220802295
Ik word zo moe van die stokpaardjes hier
pi_220802532
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 14:19 schreef Leandra het volgende:

[..]
Makkelijk voor jou hè 50 jaar maximaal geprofiteerd en de jeugd mag neervallen, jij hebt immers al binnen wat je binnen kon hebben.

Nog even en je gaat je gaat verkondigen dat WIA, WW en dat soort uitkeringen ook gewoon gestopt kunnen worden.
De dag voor z’n dood nog even betogen dat de AOW afgeschaft moet worden en dat pensioenen geconfisqueerd mogen worden door de overheid.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_220802561
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 14:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee dat klopt

maar jij kunt wel zelfstandige worden in de zin van de zelfstandigen wet
net als mijn buurman 70 euro per uur declareren bij de overheid voor een kut baantje

iedere maand 12.000 euro ex btw declareren en zelf je pensioen en AOW en ZW regelen

Als de AOW gefiscaliseerd is dan is ook dat verworden tot een toeslag ipv een recht
Je begrijpt weinig van zzp-ers merk ik. Waarschijnlijk denk je ook nog dat die 12.000 euro netto is.

Overigens klopt je rekensom voor geen meter. Ten eerste werkt iemand niet 52 weken per jaar en ten tweede mag je doorgaans maar 36 uur per week declareren bij de overheid.

70x36x47 / 12 = 9870

En dat is bruto. Niet dat je daar per se medelijden mee hoeft te hebben, maar het is ook niet dat ie er een Ferrari van rijdt.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  vrijdag 15 mei 2026 @ 16:37:48 #192
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220802583
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 16:28 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
De dag voor z’n dood nog even betogen dat de AOW afgeschaft moet worden en dat pensioenen geconfisqueerd mogen worden door de overheid.
men wil de AOW fiscaliseren
dat is niet mijn idee


quote:
AI-overzicht

D66 stelde eerder voor de AOW te fiscaliseren (betalen uit belastinggeld i.p.v. premies) en deels te vervangen door een verzilverbare heffingskorting, wat volgens CPB-berekeningen in hogere belastingdruk voor met name midden- en hogere inkomens kan resulteren.
De partij wil daarmee het draagvlak verbreden en de AOW betaalbaar houden.

Belangrijke aspecten van D66 AOW-plannen (gebaseerd op info tot begin 2026):

Fiscalisering & Heffingskorting: De AOW wordt deels uit algemene middelen gefinancierd en mogelijk omgezet in een heffingskorting, waardoor het verzekeringskarakter verandert.
jouw pensioen aanspraak dat zal blijven , ook voor nieuwe intreders
pensioenfondsen nationaliseren / confisqueren , nee dat kan niet
De zelfstandige zal het pensioen regelen meer zelf gaan doen dan de werknemer met zijn beperkte vrije ruimte kan

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 15-05-2026 17:06:26 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 15 mei 2026 @ 16:39:32 #193
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220802598
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 16:34 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Je begrijpt weinig van zzp-ers merk ik. Waarschijnlijk denk je ook nog dat die 12.000 euro netto is.

Overigens klopt je rekensom voor geen meter. Ten eerste werkt iemand niet 52 weken per jaar en ten tweede mag je doorgaans maar 36 uur per week declareren bij de overheid.

70x36x47 / 12 = 9870

En dat is bruto. Niet dat je daar per se medelijden mee hoeft te hebben, maar het is ook niet dat ie er een Ferrari van rijdt.
ja dat zal wel kloppen 9870 ex BTW per maand
een 120.000 ex btw per jaar
nee mijn buurman die rijd geen Ferrari, een Nissan, en, nee je hoeft geen medelijden te hebben

de overheid is voor een betere positie voor de zelfstandige op de arbeidsmarkt

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 15-05-2026 17:23:42 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 15 mei 2026 @ 17:37:33 #194
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220803144
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 14:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee dat klopt

maar jij kunt wel zelfstandige worden in de zin van de zelfstandigen wet
net als mijn buurman 70 euro per uur declareren bij de overheid voor een kut baantje

iedere maand 12.000 euro ex btw declareren en zelf je pensioen en AOW en ZW regelen

Als de AOW gefiscaliseerd is dan is ook dat verworden tot een toeslag ipv een recht
Ja, allemaal zelfstandig worden, de caissière bij de AH, de conducteur op de trein, de mensen in de melkfabriek, misschien de ministers en staatssecretarissen ook?

Je kunt even naar de VS kijken hoe geweldig het is als niets geregeld is en het ieder voor zich is, echt fantastisch daar.

Overgens doet je buurman het niet best als hij van ¤ 70,- ex BTW per uur, zijn vrije dagen, pensioen en ziektekosten en AOV moet reserveren, dan houdt hij netto net iets meer dan minimumloon over...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 15 mei 2026 @ 17:45:48 #195
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220803197
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:37 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, allemaal zelfstandig worden, de caissière bij de AH, de conducteur op de trein, de mensen in de melkfabriek, misschien de ministers en staatssecretarissen ook?

Je kunt even naar de VS kijken hoe geweldig het is als niets geregeld is en het ieder voor zich is, echt fantastisch daar.

Overgens doet je buurman het niet best als hij van ¤ 70,- ex BTW per uur, zijn vrije dagen, pensioen en ziektekosten en AOV moet reserveren, dan houdt hij netto net iets meer dan minimumloon over...
klopt, maar 120.000 euro factureren ex btw dat werkt verslavend denk ik

Hij moet ook zijn eigen kerstpakket nog betalen en het gouden horloge bij 25 jaar in dienst
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 15 mei 2026 @ 17:54:28 #196
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220803254
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
klopt, maar 120.000 euro factureren ex btw dat werkt verslavend denk ik

Hij moet ook zijn eigen kerstpakket nog betalen en het gouden horloge bij 25 jaar in dienst
Nou poeh, geweldig hoor, 47 weken per jaar werken en dan denken dat je het oh zo goed doet omdat je 36 uur per week kunt declareren.
En dan reken je niet mee wat het je aan tijd kost om je administratie en declaraties te kunnen doen, belastingaangiftes, en ook nog iedere keer een andere werkgever zoeken, want het mag geen schijnzelfstandigheid zijn, dus met die 36 uur per week red je het niet.

Maar hé, het klinkt natuurlijk wel interessant om te roepen dat je jaarlijks 120K bij de overheid declareert.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 15 mei 2026 @ 18:01:46 #197
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220803300
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:54 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou poeh, geweldig hoor, 47 weken per jaar werken en dan denken dat je het oh zo goed doet omdat je 36 uur per week kunt declareren.
En dan reken je niet mee wat het je aan tijd kost om je administratie en declaraties te kunnen doen, belastingaangiftes, en ook nog iedere keer een andere werkgever zoeken, want het mag geen schijnzelfstandigheid zijn, dus met die 36 uur per week red je het niet.

Maar hé, het klinkt natuurlijk wel interessant om te roepen dat je jaarlijks 120K bij de overheid declareert.
\Ja, ga eens een winkel beginnen ,

kijk als je er zo instaat dan ben je meer iemand voor een ambtenaar bestaan

quote:
AI-overzicht
De Raad van State (RvS) merkt op dat er in de praktijk een sterke behoefte is bij zowel werkgevers als werkenden om arbeidsrelaties flexibeler in te richten en niet (langer) te baseren op een arbeidsovereenkomst, vaak om schijnzelfstandigheid te vermijden en meer vrijheid te creëren.

Dit signaal komt voort uit hun advies over het wetsvoorstel Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden (VBAR), dat tot doel heeft meer duidelijkheid te scheppen tussen een dienstverband en zelfstandig ondernemerschap.
quote:
De kern van de problematiek is dat de wetgeving (de arbeidsovereenkomst) vaak als te star wordt ervaren door zzp'ers en opdrachtgevers, terwijl de overheid wil voorkomen dat dit leidt tot onzekerheid en uitbuiting van werkenden
quote:
AI-overzicht
Het totaal jaarlijks bedrag aan loonkosten (inclusief werkgeverslasten) voor een ambtenaar die ¤3.500 netto per maand verdient, ligt in 2026 naar schatting tussen de ¤75.000 en ¤85.000 bruto per jaar.

Om dit netto bedrag te bereiken, moet de werkgever een fors brutoloon betalen, aangezien de loonheffingen (belasting + premies) in 2026 hoog zijn.

Berekening (Indicatie 2026)
Netto maandsalaris: ¤3.500
Benodigd Bruto maandsalaris: ca. ¤4.800 - ¤5.100 (incl. vakantiegeld/13e maand)
Totale werkgeverslasten (25-30% opslag): De werkgever betaalt bovenop het brutoloon nog eens ca. 25% tot 30% aan sociale premies, pensioenbijdragen en Zvw.

Jaarlijkse kostenopbouw (schatting):
Bruto jaarsalaris (12 x ¤5.000 + 8% vakantiegeld): ca. ¤64.800
Werkgeverslasten (ca. 25% van bruto): ca. ¤16.200
Totaal: ca. ¤81.000 per jaar


[ Bericht 14% gewijzigd door michaelmoore op 15-05-2026 18:12:36 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220803416
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 15:47 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik word zo moe van die stokpaardjes hier
Kom dan met een alternatief.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220805250
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 09:33 schreef blomke het volgende:

[..]
Dus niks meer aflossen.
Dat is een raar statement. Marginaal gesproken als wet Hillen (100%) geldt is de renteaftrek 0.
Dus zonder wet Hillen heb je wel renteaftrek van je rente. Aflossen loont dan meer.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220806380
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 22:29 schreef ludovico het volgende:
Dus zonder wet Hillen heb je wel renteaftrek van je rente. Aflossen loont dan meer.
Zonder Wet Hillen vervalt de aftrekpost EWF-bijtelling; aflossen loont dan minder: met Hillen is netto voordeel = bruto voordeel.

Hypotheektrente aftrek heb je altijd even aangenomen dat je de 30 jaar nog niet hebt volgemaakt.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')