Het Blok 2026 – Week 3: Kluscuratele en het klusbus-conflictHet moet gezegd: bij het derde seizoen van de revival vallen een aantal puzzelstukken eindelijk op hun plek. Dennis, die vorige seizoenen angstvallig de bouwplaats leek te vermijden als hij (eens per week) in contact kwam met de kluskoppels alsof de pest en cholera er heerste, staat nu notabene vóór het pand om de koppels uit te horen over hoe zwaar ze het hebben. Want ja, ieder koppel had vooraf niet verwacht dat het toch zó zwáár zou worden. En ook een pluspunt: de jurering door het duo Heiko en Daan, waarbij kritiek en humor hand in hand gaan. Het enige rare hieraan is dat het kluskoppel wat op dat moment beoordeeld wordt dat niet meekrijgt en het achteraf aan de anderen moet vragen wat er eigenlijk gezegd is. Hoe moet je dan weten wat je goed of fout doet, waar je op moet letten in het vervolg?
Kluscuratele is wat mij betreft al het woord van 2026. Na ons twee seizoenen te hebben geërgerd aan de laksheid waarop het programma omging met falende kluskoppels zijn ze ditmaal hands-on bij het kleurrijke duo Flower en Power(less) om hun oneindige gestuntel een halt toe te roepen. Eerlijk gezegd heeft het nog lang geduurd. Ze dromen een eind weg terwijl de slaapkamer nog altijd niet klaar is, lopen mijlenver achter de feiten aan bij de badkamer en hebben al ruim 40% van hun bouwbudget uitgegeven aan een half tuincentrum en meubels zonder doel. Alles gaat mis en ze staan erbij te kijken of ze water zien branden als Ray hen uitlegt wat er moet gebeuren. Hun uitleg? “Bouwtechnische kennis hebben we geen van beiden.” MAAR WAT DOE JE DAN IN HET BLOK?! Ik ga ook niet in een autogarage werken als ik niet weet wat ik moet doen?! Wat dat betreft zou het voor zowel het klunzige kluskoppel als de kijker een zegen zijn als de curatele wordt omgezet in een verbanning. Dan kan Flower zonder problemen elke ochtend eerst een uur met haar make-up koffer in de weer gaan en Power(less) een powernap van 478 uur doen.
Die kluscuratele voor Flower en Power(less) valt bij andere koppels ook rauw op hun dak. De nuchtere tukkers Marloes en Patrick schitteren ook door onkunde, achterstand en weinig gebrek aan zelfinzicht dat dit niet hun ding is. Dat ik ze in week 1 tot mogelijke stille winnaars van deze editie kon kronen zit mij nog altijd niet lekker. Stil? Ja. Winnaars? Hell no. Maar ook bij dit koppel ligt het aan alles behalve hunzelf. Het materiaal is niet goed, de klusjesmannen te inhalig of te lui, maar zelf een spijker in een muur slaan is eigenlijk al teveel gevraagd.
Ook Schone Sonja en Brave Hendrik mogen wat mij betreft onder verscherpt toezicht worden geplaatst door de wedstrijdleiding. Staat hun appartement in de steigers en is er voortgang waarneembaar? Ja. Is dat hun verdienste? Nee. Alles komt op conto van klusjesman Theo die zich drie slagen in de rondte werkt terwijl de pensionado’s… iets doen? Zo buigt Schone Sonja zich zuchtend en steunend (as usual) over de groeiende stapel bonnetjes en bewijst Brave Hendrik dat hij werkelijk niks kan als hij bouwstof gaat stofzuigen en dat drie meter verderop weer op de grond uitstrooit. Nu snap ik meteen waarom Schone Sonja zo’n schoonmaakfetisj heeft…
We zijn nog amper één oplevering ver of de klusbus begeeft het al. Wat een briljant idee van Steffie toch, om dat aftandse ding te kopen

En dan komen de andere kluskoppels tot het besef dat Steffie en Gregor hun persoonlijke bus gebruiken om hun materiaal te vervoeren, wat tegen de regels is. De koppen worden bij elkaar gestoken en Kimberly (van het duo Beige en Boring, waar verder geen zinnig woord over te zeggen valt) wordt naar voren geschoven om Sluwe Steffie het vuur aan de schenen te leggen… en haar volledig te laten ploeteren als onze geoefende spreekstalmeesteres zich niet laat doen. Ergens in een hoekje murmelen Flower en Power(less) dat het wel gezellig moet blijven, maar verder zijn het krekels die we horen. Mogelijk gemaakte schade aan de auto van het hippiekoppel wordt ook gecounterd door Gregor en de klusbus wordt provisorisch gerepareerd, waarmee het conflict in de kiem is gesmoord. Totdat de productie de nodige boetes op de mat krijgt, want oepsie: de klusbus is niet geschikt voor de milieuzone van de Gemeente Rotterdam
Gelukkig is er in het klusbusdrama geen olie op het vuur gegooid, want Tante Til kan niet tegen spanningen binnen de groep (hoewel haar schelle stemgeluid en oneindig enthousiasme niet bepaald ontspannend is) en wil vooral gezelligheid. Haar spontane drankavondje zorgt er echter haast voor dat Power(less) in een coma belandt en zodoende nog verder achter raakt op zijn schema (of wat daarvoor moest doorgaan). Verder flirt Tante Til zich suf met de “knappe” verkoper van de aftandse klusbus en vindt ze vegende mannen heel sexy, terwijl Onkel X het allemaal laat passeren en stug doorgaat aan het in orde brengen van de badkamerruimte.
En dan hebben we nog Moppenflopper Menno. Wat is die man toch blij met zichzelf en zijn ‘gevoel’ voor ‘humor’. Twee jaar geleden hadden we René en Jessica, en hoewel die wat stug waren aan het begin kwamen zij los en bleek vooral hij een enorme droogstoppel te zijn. Het verschil? René stond er vervolgens niet bij met een triomfantelijke grijns omdat hij weet dat hij een komische opmerking maakte. Moppenflopper daarentegen roept na de zoveelste flauwe opmerking nog net niet in de camera “JAAAA-HAAAA, WAT EEN GRAP HÈ!?”. Als opzichter Heiko hem aanspreekt op het gebruik van onjuiste materialen hoor je de Moppenflopper nog net niet tandenknarsen van frustratie, want hoe dúrft iemand hem terecht te wijzen. Zijn eega Jacky lijkt chronisch vermoeid en afgestompt te zijn, wat ik wel kan begrijpen als je al ruim 25 jaar samenleeft met iemand die denkt dat de evenaar door zijn gat loopt. Zelfs haar reacties op zijn ‘grappen’ verraden dat ze die in de afgelopen tweeëneenhalve decennia al iets te vaak heeft gehoord.
Verder mag Ray zijn handen uit zijn steekzakken halen en laten wapperen om de wanprestaties van Flower en Power(less) in orde te brengen, weet zijn Mini-figure nog altijd niet waar die zijn handen moet laten, zijn de heitjes voor een karweitjes ineens weer afwezig, enne… kan iemand mij vertellen wat nou die hele heisa was dat dat tochtige fietsenhok leeg moest onder leiding van Tante Til? Want volgens mij slaat iedereen hun bouwmateriaal nog altijd in het eigen appartement op…