abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220528920
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 19:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zoals de mentaliteit van Tata Steel Nederland _O-
Totaal anders. Maar dat is een andere discussie.
  dinsdag 7 april 2026 @ 20:47:25 #102
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_220529210
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 19:41 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Kijk ik ook met weemoed op terug. De rust op de weg 's avonds na 21:00h was een verademing :Y
Precies ik kon lekker door rijden omdat al die corona angsthazen thuis waren.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_220529361
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 20:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, want we wekken de meeste elektriciteit niet op in aardgascentrales? Of ben je een thuiswerker met zonnepanelen en laat je de auto in de winter staan?
Volgens mij niet, als ik naar de data van 2025 kijk dan lijkt de helft van de elektriciteit opgewekt te zijn door zon en wind.
https://ned.nl/nl/datapor(...)ktriciteitsproductie

De rest door warmteterugwinning, gas, afval, biomassa, kernenergie etc.

Afgaande op die data word de hoeveelheid zon en wind energie ook elk jaar iets meer.
pi_220529364
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 19:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zoals de mentaliteit van Tata Steel Nederland _O-
Hoeveel energie besparen we als Tata Steel sluit?
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_220529372
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 20:47 schreef Nicksanders het volgende:

[..]
Soms had je van die angsthazen met mondkapje in de auto zitten _O- _O-
pi_220529405
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2026 21:09 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Hoeveel energie besparen we als Tata Steel sluit?
Circa 10% van de CO2-uitstoot in Nederland komt van Tata Steel. Grofweg 10% dus.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  dinsdag 7 april 2026 @ 21:19:12 #107
405850 Eiwitshake
Russische Trol
pi_220529437
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 20:59 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Jij neemt aan dat we ons geld niet meer op die manier kunnen verdienen na een Nexit?
Bizar he dat sommige lui enkel binnen de gestelde kaders kunnen denken. Ze denken dat al die kaders wegvallen de wereld in een keer tot stilstand komt. Geen handel, geen geld. Alleen maar dood en verderf.
Bizar eigenlijk zo'n defaitistisch wereldbeeld.
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
pi_220529451
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 21:09 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Volgens mij niet, als ik naar de data van 2025 kijk dan lijkt de helft van de elektriciteit opgewekt te zijn door zon en wind.

Afgaande op die data word de hoeveelheid zon en wind energie ook elk jaar iets meer.
Het is afhankelijk van het seizoen en het weer. 's Avonds is bijna de helft aardgas.
pi_220529474
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 21:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het is afhankelijk van het seizoen en het weer. 's Avonds is bijna de helft aardgas.
Dat klopt, zelfs in de slechtste maand afgelopen 12 maanden was zon en wind goed voor zo'n 33%. Ongeveer gelijk aan de hoeveelheid elektriciteit geproduceerd met gas in die maand.
pi_220529484
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 21:26 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Dat klopt, zelfs in de slechtste maand afgelopen 12 maanden was zon en wind goed voor zo'n 33%. Ongeveer gelijk aan de hoeveelheid elektriciteit geproduceert met gas.
Wat ik me wel afvraag: waar is die energie van de zonnepanelen gebleven? Als warmte in de lucht geblazen?
pi_220529583
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 21:28 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Wat ik me wel afvraag: waar is die energie van de zonnepanelen gebleven? Als warmte in de lucht geblazen?
Die van de winter? December was volgens mij de slechste maand, maar toch 5% van het totaal.

Maar voor de wintermaanden zijn extra windmolens denk ik rendabeler.
  dinsdag 7 april 2026 @ 21:41:52 #112
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_220529596
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 21:10 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ja dat was echt prachtig.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_220529691
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 21:41 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Die van de winter? December was volgens mij de slechste maand, maar toch 5% van het totaal.

Maar voor de wintermaanden zijn extra windmolens denk ik rendabeler.
Nee, ik bedoel, rond 14:00, als het verbruik laag is, wordt er twee keer zo veel elektriciteit opgewekt als om 20:00, wanneer het verbruik het hoogste is. En zoveel accu's hebben we bij lange na niet. Zijn er nog een paar aluminiumsmelters die ze dan aanzetten of zo?
pi_220529804
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 21:53 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nee, ik bedoel, rond 14:00, als het verbruik laag is, wordt er twee keer zo veel elektriciteit opgewekt als om 20:00, wanneer het verbruik het hoogste is. En zoveel accu's hebben we bij lange na niet. Zijn er nog een paar aluminiumsmelters die ze dan aanzetten of zo?
Denk dat niet alles wat opgewekt word ook daadwerkelijk word gebruikt. Maar hoe dat dan wel terug geleverd kan worden door de omvormers weet ik niet.
pi_220529848
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 22:07 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Denk dat niet alles wat opgewekt word ook daadwerkelijk word gebruikt. Maar hoe dat dan wel terug geleverd kan worden door de omvormers weet ik niet.
Ja. Ik weet wel, dat de bedrijven die installaties maken om het als warmte de lucht in te blazen veel geld verdienen. Maar ik heb geen idee wat daar de cijfers van zijn.
pi_220529912
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 22:12 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja. Ik weet wel, dat de bedrijven die installaties maken om het als warmte de lucht in te blazen veel geld verdienen. Maar ik heb geen idee wat daar de cijfers van zijn.
Geen idee, maar als die energie op een gegeven moment met (thuis)accu's opgeslagen kan worden, dan krijg je wel weer een nieuwe interessante situatie.
pi_220529949
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 22:18 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Geen idee, maar als die energie op een gegeven moment met (thuis)accu's opgeslagen kan worden, dan krijg je wel weer een nieuwe interessante situatie.
Zou je eens uit kunnen rekenen hoeveel je kwijt bent aan accu's om dat voor een paar dagen op te slaan? Niet zo moeilijk, maar je moet het zelf een keer uitrekenen om de impact te zien. Zeker als je ook een periode van somber weer wilt kunnen overbruggen.

Het is wel interessant om te kijken wat de minimale investering daarin is die zijn geld nog opbrengt. Dat heb ik nog niet geprobeerd.
pi_220530622
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 19:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dan zullen ze toch echt een rantsoen moeten omzeilen of een reisverbod negeren.
Een reisverbod negeren is niet zo ingewikkeld, beetje vergelijkbaar met die avondklok.
Rantsoen omzeilen is wat lastiger inderdaad. Dan moet je het een beetje kunnen uitwisselen met vaker thuiswerken.
pi_220531302
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 21:19 schreef Eiwitshake het volgende:

[..]
Bizar he dat sommige lui enkel binnen de gestelde kaders kunnen denken. Ze denken dat al die kaders wegvallen de wereld in een keer tot stilstand komt. Geen handel, geen geld. Alleen maar dood en verderf.
Bizar eigenlijk zo'n defaitistisch wereldbeeld.
Niets snappen van economie _O- _O- _O-
pi_220531310
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 21:10 schreef Anton91 het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 20:47 schreef Nicksanders het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 00:26 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Een reisverbod negeren is niet zo ingewikkeld, beetje vergelijkbaar met die avondklok.
Rantsoen omzeilen is wat lastiger inderdaad. Dan moet je het een beetje kunnen uitwisselen met vaker thuiswerken.
Gelukkig is 99% van de mensen wel normaal en niet zo anti alles.
BNW is overigens wat deuren verder.
pi_220535235
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 22:22 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zou je eens uit kunnen rekenen hoeveel je kwijt bent aan accu's om dat voor een paar dagen op te slaan? Niet zo moeilijk, maar je moet het zelf een keer uitrekenen om de impact te zien. Zeker als je ook een periode van somber weer wilt kunnen overbruggen.

Het is wel interessant om te kijken wat de minimale investering daarin is die zijn geld nog opbrengt. Dat heb ik nog niet geprobeerd.
Dat gaat je niet lukken onder normale onstandigheden. Als ik de elektrische auto niet meereken en het hele dak zou vol liggen, met thuisaccu dan zou ik wel maart t/m oktober zelfvoorzienend kunnen zijn verwacht ik.

Woning volgens de huidige isolatiestandaard en met redelijk dak oppervlakte zou misschien ook nog deels februari en november zelfvoorzienend kunnen zijn.

Jaren geleden iets gelezen over horizontale windmolens voor op het dak van een woning, mocht zoiets mogen dan kun je denk ik wel interessante stappen maken.
pi_220535330
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 17:35 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Dat gaat je niet lukken onder normale onstandigheden. Als ik de elektrische auto niet meereken en het hele dak zou vol liggen, met thuisaccu dan zou ik wel maart t/m oktober zelfvoorzienend kunnen zijn verwacht ik.

Woning volgens de huidige isolatiestandaard en met redelijk dak oppervlakte zou misschien ook nog deels februari en november zelfvoorzienend kunnen zijn.

Jaren geleden iets gelezen over horizontale windmolens voor op het dak van een woning, mocht zoiets mogen dan kun je denk ik wel interessante stappen maken.
Maar we moeten het dan voor heel Nederland doen, met een paar thuisaccu's kom je er dan niet. Dan moet je aan een berg Tesla Megapacks gaan denken.

De problemen met windmolens voor op je dak zijn, dat al die bebouwing de wind nogal afremt, dus je moet dan een grote en hoge windmolen hebben. Niet alleen kosten die nogal wat, maar je buren vinden dat ook niet leuk. En daar windmolens alleen flink produceren als het hard waait, heb je daar helemaal een hoop thuisaccu's voor nodig. Kortom, het brengt niks op.
pi_220536052
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 17:57 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar we moeten het dan voor heel Nederland doen, met een paar thuisaccu's kom je er dan niet. Dan moet je aan een berg Tesla Megapacks gaan denken.

De problemen met windmolens voor op je dak zijn, dat al die bebouwing de wind nogal afremt, dus je moet dan een grote en hoge windmolen hebben. Niet alleen kosten die nogal wat, maar je buren vinden dat ook niet leuk. En daar windmolens alleen flink produceren als het hard waait, heb je daar helemaal een hoop thuisaccu's voor nodig. Kortom, het brengt niks op.
Mja, geen Tesla.
Liever Europese initiatieven in het huidige politieke klimaat.

Er zijn al projecten:

Mega accuprojecten in Nederland +7 Nederland maakt een explosieve groei door in grootschalige batterijopslagsystemen (BESS) om de netcongestie te verminderen en duurzame energie op te slaan. Eind 2024 waren er al 84 grootschalige batterijsystemen (≥1 MWh) in gebruik.Hier zijn de belangrijkste mega-accuprojecten in Nederland:

Mufasa (Vlissingen): Dit wordt een van de grootste batterijparken in Europa, gelegen in de haven van Vlissingen (North Sea Port). Het project krijgt een opslagcapaciteit van 1400 megawattuur (MWh).

Flevo-BESS (Dronten): Het bedrijf FlevoBESS bouwt in Dronten een batterij met een capaciteit van 31,6 MW / 126,4 MWh, die bij oplevering eind 2025 een van de grootste van Nederland zal zijn.

Project Antares (Waddinxveen): Begin 2025 is de bouw gestart van dit grootschalige batterij-energieopslagsysteem (BESS).

Green Energy Storage (Brabant): TenneT heeft een contract getekend voor een batterij van circa 200 megawatt (MW) en 800 MWh, bedoeld om ruimte te maken op het elektriciteitsnet in Brabant.

RWE Eemshaven: RWE heeft een batterijopslagproject in de Eemshaven met een vermogen van 35 MW en een capaciteit van 41 MWh.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
pi_220536824
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 21:09 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Dat gaat ondertussen nog heel erg langzaam, de stijging hernieuwbare energie (de helft ervan is het verbranden van biomassa) is 1,6% afgelopen jaar over de totale energie die gebruikt wordt (de helft is voor het overgrote deel biomassa). Over een jaar of 70, als er een oplossing wordt gevonden voor industrie en transport en de transitie niet nog meer vertraging oploopt, komt 100% van de energie uit hernieuwbaar. Ik ga dat in ieder geval niet meer meemaken en mijn kinderen ook niet met de huidige gang van zaken.

EDIT: even de statistieken nog eens opgezocht en scherper gemaakt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Akkerdjie op 08-04-2026 21:32:17 ]
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_220536958
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 21:10 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Dat gaat ondertussen nog heel erg langzaam, de stijging hernieuwbare energie (de helft ervan is het verbranden van biomassa) is nog geen 1% per jaar over de totale energie die gebruikt wordt. Over een jaar of 80-90, als er een oplossing wordt gevonden voor industrie en transport en de transitie niet nog meer vertraging oploopt, komt 100% van de energie uit hernieuwbaar. Ik ga dat in ieder geval niet meer meemaken en mijn kinderen ook niet met de huidige gang van zaken.
Waar haal je die waardes vandaan?

Google ai:
quote:
Nederland verbruikt op jaarbasis een enorme hoeveelheid energie, waarbij het totale eindverbruik bestaat uit een mix van elektriciteit, aardgas, aardolie en in toenemende mate hernieuwbare bronnen.
Hier zijn de belangrijkste cijfers:
Totale energieverbruik: Nederland verbruikt jaarlijks in totaal ongeveer 2.500 tot 3.000 Petajoule (PJ) aan energie. Dit cijfer omvat het verbruik door industrie, huishoudens, transport en landbouw.

Elektriciteitsverbruik: Nederland verbruikt jaarlijks ongeveer 120.000 gigawattuur (GWh) aan stroom.
Gemiddeld huishouden: Een gemiddeld Nederlands huishouden verbruikt per jaar ongeveer 2.500 kWh aan elektriciteit.

Hernieuwbare energie: Het aandeel hernieuwbare energie (zon, wind, biomassa) stijgt en is inmiddels goed voor ongeveer 20% van het totale verbruik.
En als ik die vraag specificeer, dan staat er dat biomassa ongeveer 10% is van de 20% hernieuwbare energie. Dus ong 2% van de totale hoeveelheid energie?
pi_220537222
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 21:26 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Waar haal je die waardes vandaan?

Google ai:
[..]
En als ik die vraag specificeer, dan staat er dat biomassa ongeveer 10% is van de 20% hernieuwbare energie. Dus ong 2% van de totale hoeveelheid energie?
Ja klopt, ik overschatte de hoeveelheid biomassa, die is 10-15% idd van de hernieuwbare energie. Ik heb de gegevens van Martien Visser, die de afgelopen jaren al goede voorspellingen deed over de vertragende toename van hernieuwbare energie. Voor 2026 gaf hij ook al aan dat het waarschijnlijk wat gaat tegenvallen vanwege de tegenvallende tenders bij wind op zee die wel ingecalculeerd zijn.

https://x.com/BM_Visser/status/2041409387579740245
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_220537739
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 21:53 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Ja klopt, ik overschatte de hoeveelheid biomassa, die is 10-15% idd van de hernieuwbare energie. Ik heb de gegevens van Martien Visser, die de afgelopen jaren al goede voorspellingen deed over de vertragende toename van hernieuwbare energie. Voor 2026 gaf hij ook al aan dat het waarschijnlijk wat gaat tegenvallen vanwege de tegenvallende tenders bij wind op zee die wel ingecalculeerd zijn.

https://x.com/BM_Visser/status/2041409387579740245
Maar opzich kan het denk ik best wel eens snel toenemen. Volgens mij vallen warmtepompen ook onder het kopje hernieuwbare energie en ik denk dat de hoeveelheid (thuis) accu's ook wel positieve effecten kunnen hebben. Maar de prijs is erg belangrijk, het moet goedkoper zijn om te verduurzamen en het liefst nog met zo'n goed mogelijk rendement.

Want dan kan je een grote groep aanspreken.
pi_220537868
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 07:38 schreef bianconeri het volgende:
Gelukkig is 99% van de mensen wel normaal en niet zo anti alles.
BNW is overigens wat deuren verder.
Ik ben niet anti alles, ben anti onzin.
Vaccinatie prima, mondkapje prima, avondklok bullshit.

En dan had je nog de imbecielen die zwaar over de maximumsnelheid heen gingen om op tijd te zijn om een avondklok boete te voorkomen _O-
pi_220540180
Groningen kan weer open:

Bekijk deze YouTube-video
  vrijdag 10 april 2026 @ 15:22:12 #130
405850 Eiwitshake
Russische Trol
pi_220548513
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 07:37 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Niets snappen van economie _O- _O- _O-
Ik heb bedrijfseconomie gestudeerd kneus, maar ach. Maar goed dat jij alles zo goed doorziet. :')
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
pi_220548623
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 13:31 schreef SymbolicFrank het volgende:
Groningen kan weer open:

Bekijk deze YouTube-video
Volgens mij klopt die titel niet: hij zei dat bij de toeslagenaffaire de fraudeurs nu gezien worden als slachtoffer.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
pi_220548890
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 april 2026 15:38 schreef Wantie het volgende:

[..]
Volgens mij klopt die titel niet: hij zei dat bij de toeslagenaffaire de fraudeurs nu gezien worden als slachtoffer.
Ja, het moet natuurlijk pakkend klinken. Hij is van de Correspondent, zo sociaal en links als ze komen, maar hij zoekt dingen wel goed uit. Dus ik vind het erg geloofwaardig. Als hij zegt dat de schade door aardbevingen in Groningen in vrijwel alle gevallen een broodje aap verhaal is, opgeklopt door allerlei instanties en belangengroepen, dan neem ik dat voor waar aan.
pi_220549050
twitter
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220549077
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 16:25 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, het moet natuurlijk pakkend klinken. Hij is van de Correspondent, zo sociaal en links als ze komen, maar hij zoekt dingen wel goed uit. Dus ik vind het erg geloofwaardig. Als hij zegt dat de schade door aardbevingen in Groningen in vrijwel alle gevallen een broodje aap verhaal is, opgeklopt door allerlei instanties en belangengroepen, dan neem ik dat voor waar aan.
Dan trek je andere conclusies uit dat interview dan ik.
pi_220549121
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 16:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[ x ]
Ook als die straat niet gesloten blijft. Die boten zijn langer dan 3 weken onderweg.

Men heeft geen idee wat er op ons afkomt.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
pi_220549123
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 april 2026 16:57 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dan trek je andere conclusies uit dat interview dan ik.
Vertel.
pi_220549252
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 17:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Vertel.
Hij zegt niet dat het in alle gevallen een broodje aap is.

Verder is hij vrij gechargeerd over bepaalde zaken..
Maar in de kern heeft hij wel gelijk. De schadevergoeding is helemaal doorgeschoten.
Maar dat valt de overheid te verwijten, die eerst vrijwel niets uitkeerde, terwijl woning onbewoonbaar waren of dermate beschadigd dat de bewoners het te onveilig vonden.
En dan zei de NAM doodleuk dat dat niet door de aardbeving komt.

Nu krijgt iedereen met scheuren in het huis in bevingsgebieden 10.000 euro en 4.000 euro SNN subsidie voor verduurzaming.

Dat is een hoop geld. Maar de schade wordt versneld afgehandeld. Er wordt bovendien een nulmeting gemaakt en mocht er later meer schade blijken te zijn kun je dat niet verhalen. Pas bij een volgende beving wordt bij melding aan de hand van de nulmeting bepaald of er nieuwe schade is. Zo ja, dan krijg je (volgens mij) opnieuw een vast bedrag.

Die werkwijze scheelt een tijdrovende procedure en dat de herstelkosten hoger kunnen uitvallen dan 10.000 euro.

Dus uiteindelijk zal dat goedkoper uitvallen.
4.000 subsidie voor verduurzaming is een aardig bedrag.
Maar niet uniek voor Groningen
In de gemeente van mijn vader (in Friesland) kun je 3.000 subsidie krijgen.
En zo zullen er regionaal meer regelingen zijn in Nederland.

Er werd ook gezegd dat van elke euro 75 cent naar adviesbureaus gaat. Dat lijkt mij sterk, omdat zulke bureaus tot 13% courtage rekenen.
pi_220549892
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 april 2026 17:22 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hij zegt niet dat het in alle gevallen een broodje aap is.

Verder is hij vrij gechargeerd over bepaalde zaken..
Maar in de kern heeft hij wel gelijk. De schadevergoeding is helemaal doorgeschoten.
Maar dat valt de overheid te verwijten, die eerst vrijwel niets uitkeerde, terwijl woning onbewoonbaar waren of dermate beschadigd dat de bewoners het te onveilig vonden.
En dan zei de NAM doodleuk dat dat niet door de aardbeving komt.

Nu krijgt iedereen met scheuren in het huis in bevingsgebieden 10.000 euro en 4.000 euro SNN subsidie voor verduurzaming.

Dat is een hoop geld. Maar de schade wordt versneld afgehandeld. Er wordt bovendien een nulmeting gemaakt en mocht er later meer schade blijken te zijn kun je dat niet verhalen. Pas bij een volgende beving wordt bij melding aan de hand van de nulmeting bepaald of er nieuwe schade is. Zo ja, dan krijg je (volgens mij) opnieuw een vast bedrag.

Die werkwijze scheelt een tijdrovende procedure en dat de herstelkosten hoger kunnen uitvallen dan 10.000 euro.

Dus uiteindelijk zal dat goedkoper uitvallen.
4.000 subsidie voor verduurzaming is een aardig bedrag.
Maar niet uniek voor Groningen
In de gemeente van mijn vader (in Friesland) kun je 3.000 subsidie krijgen.
En zo zullen er regionaal meer regelingen zijn in Nederland.

Er werd ook gezegd dat van elke euro 75 cent naar adviesbureaus gaat. Dat lijkt mij sterk, omdat zulke bureaus tot 13% courtage rekenen.
Ja, ik woon in een Proeftuin Aardgasvrij en ik heb vier jaar geleden al een subsidie gekregen van 3.200 Euro voor verduurzaming en nu krijgen we er nog 1, van 3.500 Euro. Heel mooi natuurlijk, als je in een appartement van meer dan 50 jaar oud woont. Alleen zijn zonnepanelen en/of een warmtepomp niet echt opties, het zijn individuele subsidies en de stroom van het dak kan niet naar individuele huishoudens.

Maar het belangrijke is, dat er nu een betrouwbaar rapport ligt en we er mee verder kunnen. Niet meteen boren, maar de afwikkeling van de nog resterende zaken. En dat we er van kunnen leren dat volgende keer beter aan te pakken.

Ik vond het vooral interessant dat het duidelijkheid schept: de meeste mensen (waaronder ook ik) zijn er van overtuigd, dat we (of de NAM) de Groningers een hoop onrecht hebben aangedaan. En dat valt dus heel erg mee. Alhoewel de hele afhandeling zeker geen schoonheidsprijs verdient. En zo zijn verreweg de meeste fraudeurs uit de titel op het verkeerde been gezet of een flinke subsidie voorgehouden.
pi_220549985
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 18:49 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, ik woon in een Proeftuin Aardgasvrij en ik heb vier jaar geleden al een subsidie gekregen van 3.200 Euro voor verduurzaming en nu krijgen we er nog 1, van 3.500 Euro. Heel mooi natuurlijk, als je in een appartement van meer dan 50 jaar oud woont. Alleen zijn zonnepanelen en/of een warmtepomp niet echt opties, het zijn individuele subsidies en de stroom van het dak kan niet naar individuele huishoudens.

Maar het belangrijke is, dat er nu een betrouwbaar rapport ligt en we er mee verder kunnen. Niet meteen boren, maar de afwikkeling van de nog resterende zaken. En dat we er van kunnen leren dat volgende keer beter aan te pakken.

Ik vond het vooral interessant dat het duidelijkheid schept: de meeste mensen (waaronder ook ik) zijn er van overtuigd, dat we (of de NAM) de Groningers een hoop onrecht hebben aangedaan. En dat valt dus heel erg mee. Alhoewel de hele afhandeling zeker geen schoonheidsprijs verdient. En zo zijn verreweg de meeste fraudeurs uit de titel op het verkeerde been gezet of een flinke subsidie voorgehouden.
De slachtoffers uit de titel zijn er niet in Groningen.

Bij de toeslagenaffaire zijn degenen die daadwerkelijk fraudeur waren nu aangemerkt als slachtoffer.

Dat is in Groningen niet het geval.
pi_220550418
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 15:22 schreef Eiwitshake het volgende:

[..]
Ik heb bedrijfseconomie gestudeerd kneus, maar ach. Maar goed dat jij alles zo goed doorziet. :')
Ach, als je het zelf maar gelooft of niet dan?
pi_220593807
quote:
KLM schrapt 160 vluchten wegens hoge kerosineprijs, retourtickets langeafstandsvluchten 100 euro duurder
https://www.ed.nl/binnenl(...)ro-duurder~aae1b4d0/
  donderdag 16 april 2026 @ 16:56:32 #143
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220593977
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2026 08:45 schreef nostra het volgende:
Ondertussen in Ierland:

https://nos.nl/l/2609938
Wat willen ze dan? Dat de overheid geld bij drukt om de accijnsverlaging te financieren? :')
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220593994
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2026 08:45 schreef nostra het volgende:
Ondertussen in Ierland:

https://nos.nl/l/2609938
quote:
Bij de Ierse regering bestaat ondertussen de angst dat zelfs hulpdiensten zonder brandstof komen te zitten. Het leger staat inmiddels klaar om in te grijpen.
:o

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220594090
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 17:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
[..]
:o

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nah, de boeren denken gewoon: "Wij duurdere brandstof? Dan niemand brandstof!" Ze begrijpen niet helemaal hoe het werkt.
pi_220598698
twitter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')