Toch staan ethniciteit en godsdienst bij joden niet helemaal los van elkaar. Zodra een jood zich tot een andere godsdienst bekeert, dan wordt hij niet meer beschouwd als iemand die tot het joodse volk (voor zover er een joods volk bestaat) behoort.quote:Op donderdag 26 maart 2026 00:43 schreef HowardRoark het volgende:
Omdat Joden nagenoeg allemaal dezelfde ethnische origine hebben, net zoals bijvoorbeeld Romani. Het is een etniciteit en een religie.
Nee, want rassenleer is een is een bizarre pseudowetenschappelijke theorie die de mensheid opdeelt in 'rassen' met een aangeboren hiërarchie van superioriteit en inferioriteit (denk aan de nazis een eeuw geleden).quote:Op donderdag 26 maart 2026 00:44 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ok, mag ik dan concluderen dat jij de rassenleer omarmt?
Dat valt mee, het merendeel van Israël is Joods en seculier. Er zullen zelfs Joden zijn die zich tot het Christendom of de Islam hebben bekeerd (wellicht, ik ken ze verder niet dus dit is een aanname). Toch zijn ze nog Joods qua afkomst.quote:Op donderdag 26 maart 2026 00:49 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Toch staan ethniciteit en godsdienst bij joden niet helemaal los van elkaar. Zodra een jood zich tot een andere godsdienst bekeert, dan wordt hij niet meer beschouwd als iemand die tot het joodse volk (voor zover er een joods volk bestaat) behoort.
Een aanzienlijk deel van Israël is inderdaad moslim, dat kan toch? Je hebt er ook Druzen, dat vormt ook wel een mooi voorbeeld van een etnische groep met een hele eigen religie. Best een fascinerende groep mensen dat trouwens. Maar dat zijn dus ook geen Joden, tenzij het wellicht een tot de Islam bekeerde Jood betreft, Druzen staan geen bekeerlingen toe.quote:Op donderdag 26 maart 2026 00:47 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Hoewel geen etnische origine, zo'n 18% van de Israëli's is moslim. Hoe combineer je dat met het beschermen van Israël?
In je eigen uiteenzetting is 't denk ik ook belangrijk onderscheid te maken tussen de etnische groep joden en de religieuze groep. Dat is geen 1 op 1 overeenkomstigheid.
Echt, sorry, hoor, dikke onzinkwats. Hier val jij voor mij echt totaal door de mand. Etniciteiten heeft te maken met DNA en waar je oorspronkelijk veel mee gemeenschappelijk hebt en als je dat onderzoekt zit zowat de halve wereldbevolking met elkaar verweven.quote:Op donderdag 26 maart 2026 00:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, want rassenleer is een is een bizarre pseudowetenschappelijke theorie die de mensheid opdeelt in 'rassen' met een aangeboren hiërarchie van superioriteit en inferioriteit (denk aan de nazis een eeuw geleden).
Ik stel simpelweg dat er verschillende etniciteiten zijn, dat is ook feitelijk zo. Denk aan Basken, Koerden of zelfs Sami, maar dus ook Romani en Joden. Daar is niets superieurs of inferieurs aan.
Dat mag wel zo zijn, maar een jood die zich tot een andere godsdienst bekeert, zal door veel joden niet meer worden beschouwd als iemand die tot het "joodse volk" behoort. In Israel is dat ook zo bij wet geregeld. Als een jood van buiten Israel zich tot een andere godsdienst bekeert, dan vervalt het recht om zich in Israel te mogen vestigen.quote:Op donderdag 26 maart 2026 00:53 schreef HowardRoark het volgende:
Dat valt mee, het merendeel van Israël is Joods en seculier. Er zullen zelfs Joden zijn die zich tot het Christendom of de Islam hebben bekeerd (wellicht, ik ken ze verder niet dus dit is een aanname). Toch zijn ze nog Joods qua afkomst.
dit is het dus aanvallen en verdedigen! als dit niet duidelijk is tja.......realiteit en necrologiequote:Op donderdag 26 maart 2026 00:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat valt mee, het merendeel van Israël is Joods en seculier. Er zullen zelfs Joden zijn die zich tot het Christendom of de Islam hebben bekeerd (wellicht, ik ken ze verder niet dus dit is een aanname). Toch zijn ze nog Joods qua afkomst.
[..]
Een aanzienlijk deel van Israël is inderdaad moslim, dat kan toch? Je hebt er ook Druzen, dat vormt ook wel een mooi voorbeeld van een etnische groep met een hele eigen religie. Best een fascinerende groep mensen dat trouwens. Maar dat zijn dus ook geen Joden, tenzij het wellicht een tot de Islam bekeerde Jood betreft, Druzen staan geen bekeerlingen toe.
Nee, alleen van een Joodse moeder blijf je Joods in de strenge leer. Een Joodse vader zegt niks.quote:Op donderdag 26 maart 2026 01:03 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dat mag wel zo zijn, maar een jood die zich tot een andere godsdienst bekeert, zal door veel joden niet meer worden beschouwd als iemand die tot het "joodse volk" behoort. In Israel is dat ook zo bij wet geregeld. Als een jood van buiten Israel zich tot een andere godsdienst bekeert, dan vervalt het recht om zich in Israel te mogen vestigen.
Bij seculiere joden is het anders. Die blijven wel beschouwd worden als joods.
Nee hoor, het betreft een hele academische discipline zelfs. Er worden talloze studies gedaan naar de historische origine van mensen. En dit zijn gewoon normale academici en geen aanhangers van 'rassenleer'. Zie ook:quote:Op donderdag 26 maart 2026 00:55 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Echt, sorry, hoor, dikke onzinkwats. Hier val jij voor mij echt totaal door de mand. Etniciteiten heeft te maken met DNA en waar je oorspronkelijk veel mee gemeenschappelijk hebt en als je dat onderzoekt zit zowat de halve wereldbevolking met elkaar verweven.
Manoman, wat een kulkoek.
quote:Genealogy is not inherently race theory, but it can be used or misused to support racial, nationalist, or essentialist viewpoints. While traditional genealogy tracks family lines and ancestry, it can become problematic when it's used to create exclusive, artificial, or discriminatory definitions of identity, rather than just understanding one's heritage.
Key Perspectives on Genealogy, Race, and Genetics:
• Social Construction of Race: Sociologists and anthropologists generally view race as a social construct with no biological foundation, meaning it is not scientifically valid to use genetics or genealogy to define racial groups.
• Genetic Ancestry vs. Race: While genealogical DNA tests can identify geographical ancestry or the likely origin of an ancestor, this is different from the social category of "race". Genetic studies show that race does not equate to DNA.
• Misuse in "Race Theory": Historically and currently, genealogical data has been used for "scientific racism" or "eugenics" to promote ideas of racial superiority or purity.
• Genealogy and Anti-Racism: Many people use genealogy as an anti-racist tool to uncover forgotten, mixed, or hidden heritages, challenging narrow, "white-only" narratives of history.
In summary, genealogy is a tool for exploring personal history and family connections, but its application is influenced by broader social and political ideas, including those relating to race.
Bron: Google Gemini
Correct.quote:Op donderdag 26 maart 2026 01:05 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nee, alleen van een Joodse moeder blijf je Joods in de strenge leer. Een Joodse vader zegt niks.
Nou en? Netanyanu is niet voor de progressieve stromingen, heb je dat niet door dan?quote:Op donderdag 26 maart 2026 01:08 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Correct.
Al zijn de liberale en progressieve stromingen hier ruimdenkend in. Daar heb je tegenwoordig ook vrouwelijke rabbijnen en is er plek voor homo's en lesbiennes etc.
ach hoepel uberhaupt daar toch mee op!!! je wordt zwart of asian of joods geboren protestant katholiek of moslim zijn een geloof ,,,dat kan je veranderen!!quote:
Ja, zo is dat.quote:Op donderdag 26 maart 2026 01:12 schreef Thorelf het volgende:
[..]
ach hoepel uberhaupt daar toch mee op!!! je wordt zwart of asian of joods geboren protestant katholiek of moslim zijn een geloof ,,,dat kan je veranderen!!
Huh? Bron van die bewering?quote:Op donderdag 26 maart 2026 01:21 schreef Since2003 het volgende:
Rara waarom DNA tests zo ingewikkeld zijn in Israël.
nee hoor.. negatieve aannamequote:Op donderdag 26 maart 2026 01:21 schreef Since2003 het volgende:
Rara waarom DNA tests zo ingewikkeld zijn in Israël.
Dat sektarisch denken / die rassenleer, is een belangrijke oorzaak van veel problemen in deze wereld. Nu snap ik ook waarom je zo’n voorstander bent van oorlog en geweld…quote:Op donderdag 26 maart 2026 00:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Omdat Joden nagenoeg allemaal dezelfde ethnische origine hebben, net zoals bijvoorbeeld Romani. Het is een etniciteit en een religie. Het Jodendom is de religie van de ethnische groep het Joodse volk. Islam is daarentegen gewoon een religie net zoals het Christendom, als mensen daar niet meer in geloven is men geen onderdeel van de groep meer. Je kunt geen DNA-test doen en 50% Christen scoren, je kunt wel een DNA-test doen en 50% Joods of Roma scoren.
Gelukkig wordt het op universiteiten gedoceerd.quote:Op donderdag 26 maart 2026 06:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat sektarisch denken / die rassenleer, is een belangrijke oorzaak van veel problemen in deze wereld. Nu snap ik ook waarom je zo’n voorstander bent van oorlog en geweld…
Dat 'Joods geboren worden' is natuurlijk ook gewoon een flauw religieus trucje.quote:Op donderdag 26 maart 2026 01:12 schreef Thorelf het volgende:
[..]
ach hoepel uberhaupt daar toch mee op!!! je wordt zwart of asian of joods geboren protestant katholiek of moslim zijn een geloof ,,,dat kan je veranderen!!
??quote:Op donderdag 26 maart 2026 07:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Zie ik nou dat er allemaal gekke cryptische filmpjes gepost zijn door het witte huis? Wtf is dat?
Aandachttrekkerij.quote:Op donderdag 26 maart 2026 07:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Zie ik nou dat er allemaal gekke cryptische filmpjes gepost zijn door het witte huis? Wtf is dat?
Eerst 'per ongeluk' boots on the ground :quote:
Zelfs al zou het waar zijn (het kan zijn dat bepaalde delen van het regime wel willen praten om hun matties te verraden), dan is het niet zo handig van Trump dan rond te gaan blaten.quote:
Boots on the ground? Ik zie en hoor het er niet in hoor.quote:Op donderdag 26 maart 2026 08:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Eerst 'per ongeluk' boots on the ground :
[ x ]
En daarna vervangen door: 'omg glitchy'
[ x ]
Waarschijnlijk een 'psyop' bedacht door een stagiair.
Behalve als de hoofdreden is om de markt wat te manipuleren en wat tijd te rekken.quote:Op donderdag 26 maart 2026 08:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zelfs al zou het waar zijn (het kan zijn dat bepaalde delen van het regime wel willen praten om hun matties te verraden), dan is het niet zo handig van Trump dan rond te gaan blaten.
Eerste filmpje worden 'boots on the ground' gefilmd. En ze hebben het over iets met launch.quote:Op donderdag 26 maart 2026 08:08 schreef vosss het volgende:
[..]
Boots on the ground? Ik zie en hoor het er niet in hoor.
Een paar nietszeggende filmpjes.quote:Op donderdag 26 maart 2026 08:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
[ x ]
[ x ]
Ik zie vrouwenschoenen. Dat zijn toch geen boots.quote:Op donderdag 26 maart 2026 08:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
Eerste filmpje worden 'boots on the ground' gefilmd. En ze hebben het over iets met launch.
Wat jij wil.quote:Op donderdag 26 maart 2026 08:10 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik zie vrouwenschoenen. Dat zijn toch geen boots.
was van een soldaat in een hoerentent ?quote:Op donderdag 26 maart 2026 08:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
[ x ]
[ x ]
Als er iemand hier bekend staat om zijn leugens, omdraaien van zaken en persoonlijke aanvallenquote:Op donderdag 26 maart 2026 00:25 schreef UitStraling het volgende:
[..]
HowardRoark spuwt geen haat, slechts feiten en een volwaardige polemiek waar anderen in pure onmacht juist hatelijke reacties op plaatsen, stop met de zaken omdraaien.
Trump is niet echt subtiel he?quote:Op donderdag 26 maart 2026 08:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zelfs al zou het waar zijn (het kan zijn dat bepaalde delen van het regime wel willen praten om hun matties te verraden), dan is het niet zo handig van Trump dan rond te gaan blaten.
Zoals dus al toegelicht betreft dit geen 'rassenleer' maar simpele feiten over geologie en etniciteit. Maar ik ben erg benieuwd waarom jij denkt dat ik een voorstander zou zijn van oorlog en geweld. Een aantijging is een, de onderbouwing blijft weer eens achterwege, dus licht maar toe ...quote:Op donderdag 26 maart 2026 06:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat sektarisch denken / die rassenleer, is een belangrijke oorzaak van veel problemen in deze wereld. Nu snap ik ook waarom je zo’n voorstander bent van oorlog en geweld…
Rassenleer wordt niet gedoceerd op universiteiten. En wat ik besprak betreft dus ook geen rassenleer. Echt, zoek de definities van zulke termen eens op. En aangezien ik die al eerder had gegeven in deze discussie kan ik niets anders dan concluderen dat het ook 'bad faith' argumenten zijn met als bedoeling een bepaald beeld op te kunnen tuigen.quote:Op donderdag 26 maart 2026 06:46 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Gelukkig wordt het op universiteiten gedoceerd.
Op universiteiten wordt overigens ook - bij diezelfde vakgroepen, en bij een vakgroep als geschiedenis - gedoceerd wat voor diep tragische gevolgen rassenleer en sektarisme, en vooral de aannames daarbij, kunnen hebben.
Hoe dan ook, geef mij Thé Lau maar.
Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.
Zou ook op universiteiten gedoceerd moeten worden, bij het vakgebied Geen Gelul Gebak Van Krul.
Of eigenlijk bij alle vakgroepen.
Precies dit. Is het puur geloof. En joden (religie) geloven dat je Joodse zielen hebt (joden) waar je mee geboren wordt en die van niet-joden (niet Joodse zielen). Iemand die zich bekeerd tot het jodendom? “Dat betekent dat ondanks dat hij niet jood was hij toch een joodse ziel had en hij is met zijn bekering teruggekomen tot zijn Joodse ziel”. En zo heb je dat rechtgebreid.quote:Op donderdag 26 maart 2026 07:52 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dat 'Joods geboren worden' is natuurlijk ook gewoon een flauw religieus trucje.
Uiteindelijk is dat ook gewoon geloof. Als jij Joods geboren wordt, maar je gelooft niet dat er zoiets is als een god die heeft bepaald dat jij Joods bent omdat je moeder dat was, dan ben je dus niet meer Joods.
Mooi staaltje maffiaretoriek.quote:Iran wil tol heffen voor doorgang Straat van Hormuz
Iran wil tol gaan heffen voor schepen die de Straat van Hormuz willen passeren. Daarover schrijven de Iraanse staatsmedia Fars en Tasnim. Beiden hebben nauwe banden met de Revolutionaire Garde en zeggen dat het plan nu wordt besproken in het parlement.
"Wij zorgen voor de veiligheid, dus het is logisch dat schepen en olietankers tol betalen", zegt een parlementslid bij de staatsmedia.
Sinds het begin van de oorlog controleert Iran de belangrijke zeestraat. Sinds die tijd gaan er nauwelijks schepen doorheen.
Het Jodendom laat amper bekeerlingen toe, dus dit is niet is nooit op massale schaal gebeurd. Ook is het Europese deel van Asjkenazische Joden met name Zuid-Europees in origine, stammende vanuit het Romeinse en Byzantijnse Rijk. Het Slavische deel is naar schatting maar 10%. Daarnaast was dit gebied tot aan het begin van de eeuw zeer dunbevolkt. Waar nu bijna 15 miljoen mensen wonen, woonden er in 1900 maar een half miljoen mensen daar. En die kwamen uit allerlei windstreken.quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:39 schreef recidivist het volgende:
[..]
Precies dit. Is het puur geloof. En joden (religie) geloven dat je Joodse zielen hebt (joden) waar je mee geboren wordt en die van niet-joden (niet Joodse zielen). Iemand die zich bekeerd tot het jodendom? “Dat betekent dat ondanks dat hij niet jood was hij toch een joodse ziel had en hij is met zijn bekering teruggekomen tot zijn Joodse ziel”. En zo heb je dat rechtgebreid.
Precies zoals moslims verklaren “iedereen is moslim geboren”, niemand buiten henzelf neemt dat serieus omdat het puur geloof is zo een claim.
Overigens bestaan de ashkenazi Europese joden gemiddeld voor 50% uit Europees niet-levantijns DNA. En met name via de kant van de vrouw/moeder…..terwijl in het jodendom de religie via de moeder alleen geldig is. Ooit zijn er dus waarschijnlijk ten tijde van het Romeinse Rijk joods-levantijnse mannen geweest die huwden met Europees niet-Joodse vrouwen en vrij massaal die dan het jodendom als religie aannamen als bekeerlingen en zeker in patriarchale tijden en vervolgens *floep* in een keer Joods waren…..nu is dat geen probleem maar wel wanneer je daar opeens op basis van “etniciteit” claims bij gaat neerleggen op land en zeker 2000 jaar later en ten koste van de mensen die daar in dat land al generaties wonen.
Bepaalde aanleg voor genetische aandoeningen komt met name voor onder Asjkenazische Joden door de ethnische homogeniteit van deze groep. Dat heeft dus niets te maken met Oost-Europese genen, want die hebben ze amper.quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:39 schreef recidivist het volgende:
[..]
Het is ook niet verwonderlijk gezien het feit dat circa 50% van Joodse ashkenazis (Oost) Europese genen en dna hebben dat in het zeer warme Israël het opvallend is dat men daar enorm veel huidkanker heeft in vergelijking tot volkeren in omringende landen daar. Het bleke huidje met weinig tot geen pigment matched moeilijke met die hete zon vijf maanden per jaar dag in en dag uit.
Er wordt over rassenleer gedoceerd op universiteiten, en over de gevolgen ervan.quote:Op donderdag 26 maart 2026 08:52 schreef HowardRoark het volgende:
.
[..]
Rassenleer wordt niet gedoceerd op universiteiten. En wat ik besprak betreft dus ook geen rassenleer. Echt, zoek de definities van zulke termen eens op. En aangezien ik die al eerder had gegeven in deze discussie kan ik niets anders dan concluderen dat het ook 'bad faith' argumenten zijn met als bedoeling een bepaald beeld op te kunnen tuigen.
Er zijn veel dingen idioot aan deze oorlog, maar misschien nog wel het meest verachtelijke is de gameificatie van oorlog. Filmpjes waarin je 100+ mensen ziet sterven met highscores en nu dit soort gametrailer lijkende teasers over het sturen van 18 jarigen in een gehaktmolen. Ziek is het.quote:Op donderdag 26 maart 2026 08:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
[ x ]
[ x ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |