Positieve ontwikkeling, want (veel) alcohol maakt meer kapot dan je lief is.quote:Nederlanders drinken steeds minder alcohol en dat is terug te zien in de cijfers. In 2025 lag het niveau van zowel overmatig als zwaar drinken op het laagste punt ooit gemeten.
Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Leefstijlmonitor van onder meer het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). De daling die al jaren zichtbaar is, zet daarmee stevig door. Vergeleken met begin deze eeuw is het aantal mensen dat te veel drinkt zelfs meer dan gehalveerd.
Metro schreef vandaag ook over een rapport dat naar buiten kwam over drugsgebruik onder Nederlanders.
Steeds minder zware drinkers
Het aandeel zware drinkers, mensen die wekelijks veel alcohol drinken in één keer, daalt al een paar jaar op rij. In 2023 ging het nog om 7,9 procent van de volwassenen, in 2024 om 7,2 procent en in 2025 is dat verder gezakt naar 6,7 procent.
Zware drinkers zijn mensen die minimaal één keer per week zes (voor mannen) of vier (voor vrouwen) glazen alcohol drinken bij één gelegenheid.
Ook het aantal overmatige drinkers, gemiddeld meer drinken dan 14 glazen alcoholhoudende drank per week voor vrouwen en meer dan 21 voor mannen, laat een daling zien. Dat percentage kwam in 2025 uit op 5,5 procent. Dat is fors lager dan begin deze eeuw, toen het nog ruim boven de 10 procent lag.
De cijfers sluiten aan bij de doelen uit het Nationaal Preventieakkoord. Daarin is afgesproken dat het aandeel zware en overmatige drinkers in 2040 moet dalen naar 5 procent. Volgens de huidige trend ligt Nederland op schema om dat te halen.
Minder alcohol drinken op meerdere fronten
De afname is niet alleen zichtbaar bij volwassenen. Ook in andere groepen wordt minder alcohol gebruikt. Zo is het percentage vrouwen dat drinkt tijdens de zwangerschap flink gedaald, van 5 procent in 2016 naar 1,9 procent in 2023.
Volgens betrokken organisaties komt de daling door een combinatie van maatregelen. Denk aan strengere controle op leeftijdsgrenzen, campagnes die matiging stimuleren en afspraken binnen de alcoholsector over reclame en verkoop.
Daarnaast wordt er steeds meer ingezet op preventie en vroegsignalering, bijvoorbeeld via de zorg en lokale initiatieven. De ontwikkelingen worden continu gemonitord, zodat beleid waar nodig kan worden aangepast.
Bron: https://www.metronieuws.n(...)1o8iqhfCqd_K0cbQsRaA
Ja inderdaad.quote:Op donderdag 19 maart 2026 06:37 schreef heywoodu het volgende:
Bijzondere definities wel. Eén keer per week 6 glazen en je bent een zware drinker (ook als het daarbuiten 6 dagen 0 glazen is), maar voor overmatig (wat toch minder heftig klinkt dan zwaar) moet je er gemiddeld 3 wegtikken...per dag
Nee.quote:Op donderdag 19 maart 2026 06:42 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Ja inderdaad.
Zes 1x per werk noemen ze al binge drinken las ik laatst ergens. Oftewel comazuipen
Dat laatste denk ik dus vooral. De meeste zware drinkers doen dat gewoon thuis vanuit hun drankkast. En een cheap-ass fles wijn kost 3 euro ofzo.quote:Op donderdag 19 maart 2026 05:52 schreef cinderloom het volgende:
Ik weet ook niet of campagne en bewustwording nu er zo voor zorgt dat er minder wordt gedronken. Kijk je naar de prijzen in de kroeg van een biertje of wijntje val je bij het zien van de drankenkaart al van de barkruk.
Maargoed, iemand die veel drinkt zal ook wel thuis drinken. Een sixpack of fles wijn is ook wel gestegen in prijs maar nog altijd een stuk goedkoper dan in de kroeg.
Ik kan iedereen de pakken los molinos aanraden, 11 euro per 3 literquote:Op donderdag 19 maart 2026 09:07 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Dat laatste denk ik dus vooral. De meeste zware drinkers doen dat gewoon thuis vanuit hun drankkast. En een cheap-ass fles wijn kost 3 euro ofzo.
Dat doet mijn vriendin (aardige drinker blijkbaar, want 1-2 glazen wijn per dag)... dat zijn net blood bags, maar wijn is wijnquote:Op donderdag 19 maart 2026 09:20 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik kan iedereen de pakken los molinos aanraden, 11 euro per 3 liter
Daar is bij jjou anders vrij weinig van te merken, aaaahahahahaha.quote:Op donderdag 19 maart 2026 05:36 schreef SebbeSwensje het volgende:
Daar is bij mjj anders vrij weinig van te merken, aaaahahahahaha.
Denk ook omdat alcoholvrij bier tegenwoordig een stuk beter smaakt dan een paar jaar geleden.quote:Volgens betrokken organisaties komt de daling door een combinatie van maatregelen. Denk aan strengere controle op leeftijdsgrenzen, campagnes die matiging stimuleren en afspraken binnen de alcoholsector over reclame en verkoop.
Klopt, Leffe of Affligem is prima te drinken en nauwelijks van echt te onderscheiden. Nu nog iemand die dat voor wijn bedenkt, maar hoe hoger het alcoholpercentage, hoe moeilijker.quote:Op donderdag 19 maart 2026 09:32 schreef vosss het volgende:
[..]
Denk ook omdat alcoholvrij bier tegenwoordig een stuk beter smaakt dan een paar jaar geleden.![]()
Nu wordt dat door sommige brouwers hetzelfde gebrouwen als normaal bier, alleen wordt dan daarna de alcohol eruit onttrokken.
Zo smaakt het toch naar echt bier. Puike ontwikkeling.
Ze kunnen beter gewoon de definitie van een standaard drinker pakken. Dan weet iedereen direct wat ze bedoelen.quote:Op donderdag 19 maart 2026 06:37 schreef heywoodu het volgende:
Bijzondere definities wel. Eén keer per week 6 glazen en je bent een zware drinker (ook als het daarbuiten 6 dagen 0 glazen is), maar voor overmatig (wat toch minder heftig klinkt dan zwaar) moet je er gemiddeld 3 wegtikken...per dag
Ik was inderdaad verbaasd over hoe 'echt' een Leffe blond 0.0 smaakt! affligem een fractie minder, maar beduidend beter dan de 0.0 varianten van de normale tapbiertjes als de Koninck of Heineken.quote:Op donderdag 19 maart 2026 09:34 schreef nostra het volgende:
[..]
Klopt, Leffe of Affligem is prima te drinken en nauwelijks van echt te onderscheiden. Nu nog iemand die dat voor wijn bedenkt, maar hoe hoger het alcoholpercentage, hoe moeilijker.
Ik drink Hertog-Jan 0.0quote:Op donderdag 19 maart 2026 09:34 schreef nostra het volgende:
[..]
Klopt, Leffe of Affligem is prima te drinken en nauwelijks van echt te onderscheiden. Nu nog iemand die dat voor wijn bedenkt, maar hoe hoger het alcoholpercentage, hoe moeilijker.
Genoeg mensen die dagelijks 2 flesjes bier drinken. Dat zijn allemaal overmatige drinkers dus.quote:Op donderdag 19 maart 2026 06:37 schreef heywoodu het volgende:
Kostenplaatje.quote:Op donderdag 19 maart 2026 05:40 schreef EvilSkittle het volgende:
Uit recent onderzoek van het Trimbos-instituut en de Nationale Drug Monitor blijkt dat het drugsgebruik onder jongeren en jongvolwassenen in Nederland de afgelopen jaren is toegenomen, en in sommige gevallen hoger ligt dan tien jaar geleden. Hoewel alcoholgebruik onder scholieren is gedaald, is het gebruik van illegale drugs, met name stimulerende middelen, toegenomen in het uitgaansleven.
Goed gedaan, jongens! .
Ligt eraan waar je het koopt.quote:
Ik bedoel gewoon bij uitgaansgelegenheden. Festivals.quote:Op donderdag 19 maart 2026 09:57 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Ligt eraan waar je het koopt.
Ik was laatst bij iemand op visite en ik kreeg een blikje Brouwers bier. Schijnt huismerk van de AH te zijn. Hij zei dat een sixpack iets van drie euro had gekost. Daar heb je op het terras net een fluitje voor
Die 0.0 alternatieven zijn net zo kut. Drink je ff 10 suikerklontjes weg per glasquote:Op donderdag 19 maart 2026 09:52 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik drink Hertog-Jan 0.0
Meer dan prima te drinken.
Fles premium sterk is 12 euro, dat is goedkoper dan roken tegenwoordig. Als je er één per dag wegtikt.quote:Op donderdag 19 maart 2026 05:52 schreef cinderloom het volgende:
Maargoed, iemand die veel drinkt zal ook wel thuis drinken. Een sixpack of fles wijn is ook wel gestegen in prijs maar nog altijd een stuk goedkoper dan in de kroeg.
Wat voor fles is dat? Sterke drank?quote:
Viel mij ook al op.quote:Op donderdag 19 maart 2026 10:06 schreef Schanulleke het volgende:
De grens van wat een zware - en overmatige drinker is lijkt ook wel te verschuiven met de jaren.
Dat soort getallen had ik ook in mijn hoofd inderdaad.quote:Op donderdag 19 maart 2026 10:09 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Wat voor fles is dat? Sterke drank?
[..]
Viel mij ook al op.
Voorheen was dat 21 glazen voor heren en 14 glazen voor vrouwen als ik me niet vergis. Per week.
Vroeger noemden we dat gewoon een standaarddrinker.quote:Zware drinkers zijn mensen die minimaal één keer per week zes (voor mannen) of vier (voor vrouwen) glazen alcohol drinken bij één gelegenheid.
Ja, 'gewoon' jenever of vodka en dan de dagdagelijkse aanbieding van de Gall&Gall.quote:Op donderdag 19 maart 2026 10:09 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Wat voor fles is dat? Sterke drank?
Dat werd voorheen als grens voor 'gezond' en 'ongezond' gezien, maar nu komt men daarop terug en is alleen 0 nog niet zonder gevaar.quote:Viel mij ook al op.
Voorheen was dat 21 glazen voor heren en 14 glazen voor vrouwen als ik me niet vergis. Per week.
Eigenlijk ongelooflijk.quote:Op donderdag 19 maart 2026 10:51 schreef nostra het volgende:
Ja, 'gewoon' jenever of vodka en dan de dagdagelijkse aanbieding van de Gall&Gall.
De jeugd zit hier ook allemaal aan de 3MMC ofzo. Veel goedkoper.quote:Op donderdag 19 maart 2026 10:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik bedoel gewoon bij uitgaansgelegenheden. Festivals.
Kan je beter een goedkoop pilletje meesmokkelen of al van te voren innemen.
En - zonder te willen adverteren ervoorquote:Op donderdag 19 maart 2026 10:54 schreef Donna het volgende:
[..]
De jeugd zit hier ook allemaal aan de 3MMC ofzo. Veel goedkoper.
Dat is inderdaad de enige die goed te doen is, de rest is allemaal te zoet.quote:Op donderdag 19 maart 2026 09:52 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik drink Hertog-Jan 0.0
Meer dan prima te drinken.
Nee, want je bent dus blijkbaar zware drinker als je als vrouw 1 x per week bij 1 gelegenheid 4 glazen drinkt. En als man 6. Dus dat is doorgaans buiten de deur.quote:Op donderdag 19 maart 2026 09:07 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Dat laatste denk ik dus vooral. De meeste zware drinkers doen dat gewoon thuis vanuit hun drankkast. En een cheap-ass fles wijn kost 3 euro ofzo.
Waar betaal je 6 euro voor een vaasje?quote:Op donderdag 19 maart 2026 09:10 schreef Mikeytt het volgende:
Vaasje bier: ¤6 eur
XTC: ¤3 eur per pil
Ik zou het niet weten, maar wij zaten vroegah (20 jaar geleden) in de keet gewoon aan de drank, heel veel drank. Echt weinig mensen toen die snoven, helemaal niet elk weekend en eigenlijk, zeker geen meisjes. Nu heb ik neefjes van 16-20 en het is op het platteland hier gewoon normaal geworden, alle meiden ook, elk weekend.quote:Op donderdag 19 maart 2026 10:57 schreef nostra het volgende:
[..]
En - zonder te willen adverteren ervoor- maar voor de nuchtere omstanders ook een stuk relaxter publiek dan de dronken (niet aangeschoten) mensen.
Nee...quote:Op donderdag 19 maart 2026 11:06 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik denk nog altijd dat elke dag een of twee glazen slechter of verslavender is dan op een feestje een keer per week of een keer per twee weken 14 pilsjes ineens wegtikken.
Dat zegt dus niet dat het slechter is dan elke dag met mate drinken. Dit gaat om de effecten die binge drinken heeft. In een uur tijd een fles sterke drank leeg drinken is heel wat anders dan verspreid over een feest van 6 uur waarbij je ook nog danst 14 glazen bier drinken. Ik ben dan niet eens dronken, beetje aangeschoten misschien.quote:Op donderdag 19 maart 2026 11:10 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee...
https://www.drinkaware.co(...)fects/binge-drinking
Ook 14 glazen in 6 uur wegtikken is gewoon bingedrinken (technisch is de definitie boven de 0,8 promille komen) en dat kom je met ruim meer dan een glas per halfuur voor 1,5 dagdeel echt wel.quote:Op donderdag 19 maart 2026 11:12 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat zegt dus niet dat het slechter is dan elke dag met mate drinken. Dit gaat om de effecten die binge drinken heeft. In een uur tijd een fles sterke drank leeg drinken is heel wat anders dan verspreid over een feest van 6 uur waarbij je ook nog danst 14 glazen bier drinken. Ik ben dan niet eens dronken, beetje aangeschoten misschien.
Dit schijnt vooral een serieuze klap te zijn voor je hersenen.quote:Op donderdag 19 maart 2026 11:12 schreef bloodymary1 het volgende:
In een uur tijd een fles sterke drank leeg drinken
Had je maar niet zo moeten zuipen.quote:Op donderdag 19 maart 2026 11:18 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Dit schijnt vooral een serieuze klap te zijn voor je hersenen.
Heb het laatst toevallig op TV gezien over iets van Engelse jongeren die drinken. Blijkbaar ook veel binge.
Veel organen zijn dan nog wel flexibel als het niet te vaak gebeurd maar de hersenen kunnen al bij 1x geloof ik een vorm van schade op lopen. Kon filmpje helaas niet meer vinden
Ja dat werd ook al voorspeld toen ze de leeftijdsgrens omhoog deden.quote:Op donderdag 19 maart 2026 05:40 schreef EvilSkittle het volgende:
Uit recent onderzoek van het Trimbos-instituut en de Nationale Drug Monitor blijkt dat het drugsgebruik onder jongeren en jongvolwassenen in Nederland de afgelopen jaren is toegenomen, en in sommige gevallen hoger ligt dan tien jaar geleden. Hoewel alcoholgebruik onder scholieren is gedaald, is het gebruik van illegale drugs, met name stimulerende middelen, toegenomen in het uitgaansleven.
Goed gedaan, jongens! .
Ja die begreep ik ook niet. Op een avondje stappen haal je er makkelijk 6 (zal je met die kleine glaasjes iets van 2 uur over doen en dan rek je het al).quote:Op donderdag 19 maart 2026 06:37 schreef heywoodu het volgende:
Idd. En laat dat nu lastiger aan te pakken zijn, want illegaal waardoor je niet samen met aanbieders afspraken kunt maken om eea in enigzins verantwoorde banen te leiden. En een keiharde war on drugs ga je ook niet winnen, daar is ook helemaal de mankracht niet voor aanwezig.quote:Op donderdag 19 maart 2026 11:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja dat werd ook al voorspeld toen ze de leeftijdsgrens omhoog deden.
Drugs is nu makkelijker, sneller en goedkoper te verkrijgen dan alcohol.
Voor mijn gevoel doen ze daar ook niets meer aan. Bij veel festivals zijn de controles alleen nog maar op wapens.quote:Op donderdag 19 maart 2026 11:38 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Idd. En laat dat nu lastiger aan te pakken zijn, want illegaal waardoor je niet samen met aanbieders afspraken kunt maken om eea in enigzins verantwoorde banen te leiden. En een keiharde war on drugs ga je ook niet winnen, daar is ook helemaal de mankracht niet voor aanwezig.
Dat klinkt ook wel logisch ja, dat zijn overmatige drinkers. Meer dan iemand die zes dagen per week niks drinkt en dan zes op zaterdag ofzo.quote:Op donderdag 19 maart 2026 09:53 schreef vosss het volgende:
[..]
Genoeg mensen die dagelijks 2 flesjes bier drinken. Dat zijn allemaal overmatige drinkers dus.
Heeft ook geen zin. Mensen doen het gewoon in hun onderbroek en je kan doorlopen.quote:Op donderdag 19 maart 2026 11:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel doen ze daar ook niets meer aan. Bij veel festivals zijn de controles alleen nog maar op wapens.
Iedereen zit aan de shit je bent een zeldzaamheid als je alleen alcohol drinkt.
Zes op zaterdag is volgens mij schadelijker.quote:Op donderdag 19 maart 2026 11:56 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat klinkt ook wel logisch ja, dat zijn overmatige drinkers. Meer dan iemand die zes dagen per week niks drinkt en dan zes op zaterdag ofzo.
kloptquote:Op donderdag 19 maart 2026 05:31 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Positieve ontwikkeling, want (veel) alcohol maakt meer kapot dan je lief is.
Dan heb je het over 14 per week tegenover 6 per week.quote:Op donderdag 19 maart 2026 11:56 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat klinkt ook wel logisch ja, dat zijn overmatige drinkers. Meer dan iemand die zes dagen per week niks drinkt en dan zes op zaterdag ofzo.
Ik ga al bijna 20 jaar naar festivals/indoor-feesten en dit is altijd al zo geweest, (vrijwel) nóóit strenge controles en inderdaad alleen op wapens. Ooit één keer in Brabant meegemaakt dat ze gedurende het feest ook actief de toiletten langsgingen, maar verder in al die jaren nooit gezien.quote:Op donderdag 19 maart 2026 11:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel doen ze daar ook niets meer aan. Bij veel festivals zijn de controles alleen nog maar op wapens.
Iedereen zit aan de shit je bent een zeldzaamheid als je alleen alcohol drinkt.
Hmm ik ging toen ik 18/20 wel eens (rond 2005) en sind een jaar of 5 weer maar voor mijn gevoel werd er rond 2005 veel minder gebruikt en waren de controles ook strenger.quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:19 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ik ga al bijna 20 jaar naar festivals/indoor-feesten en dit is altijd al zo geweest, (vrijwel) nóóit strenge controles en inderdaad alleen op wapens. Ooit één keer in Brabant meegemaakt dat ze gedurende het feest ook actief de toiletten langsgingen, maar verder in al die jaren nooit gezien.
En bovendien is er tegenwoordig een handige verstopplek bij gekomen (achter je telefoon in het telefoonhoesje i.p.v. bij je ballen of onder in je schoen bijv.), dus dat is ook niet te doen voor beveiliging, me dunkt.
Zoiets heb ik ook altijd van de lokale super, doosje chardonnay van 3 liter voor een eurootje of 11.quote:Op donderdag 19 maart 2026 09:20 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik kan iedereen de pakken los molinos aanraden, 11 euro per 3 liter
Haal ik wel eens vind ik best lekker.quote:Op donderdag 19 maart 2026 09:57 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Ligt eraan waar je het koopt.
Ik was laatst bij iemand op visite en ik kreeg een blikje Brouwers bier. Schijnt huismerk van de AH te zijn. Hij zei dat een sixpack iets van drie euro had gekost. Daar heb je op het terras net een fluitje voor
Vaak niks mis mee. Vaak ook gebrouwen door een A merk brouwerquote:Op donderdag 19 maart 2026 14:15 schreef theguyver het volgende:
[..]
Haal ik wel eens vind ik best lekker.
Zijn wel meer goedkope merken, maar deze is best goed
maar drink nooit blik altijd glazen flesjes maakt niet uit welk merk.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 19 maart 2026 09:40 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Ze kunnen beter gewoon de definitie van een standaard drinker pakken. Dan weet iedereen direct wat ze bedoelen.
Je sig, schitterendquote:Op donderdag 19 maart 2026 11:25 schreef BennieButtfuck het volgende:
[..]
Had je maar niet zo moeten zuipen.
Drugsdealers zijn er ook blij mee.quote:Op donderdag 19 maart 2026 23:46 schreef TigerXtrm het volgende:
Goede zaak. Alcohol is veel te genormaliseerd.
Zwaar overmatig.quote:Op donderdag 19 maart 2026 18:53 schreef Hathor het volgende:
Zit inmiddels alweer aan mijn 6e glas van vandaag, in welke categorie val ik nu?
Supermarkten zijn drugsdealers.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 01:32 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
Drugsdealers zijn er ook blij mee.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |