abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220377049
quote:
Nederlanders drinken steeds minder alcohol en dat is terug te zien in de cijfers. In 2025 lag het niveau van zowel overmatig als zwaar drinken op het laagste punt ooit gemeten.

Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Leefstijlmonitor van onder meer het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). De daling die al jaren zichtbaar is, zet daarmee stevig door. Vergeleken met begin deze eeuw is het aantal mensen dat te veel drinkt zelfs meer dan gehalveerd.

Metro schreef vandaag ook over een rapport dat naar buiten kwam over drugsgebruik onder Nederlanders.

Steeds minder zware drinkers
Het aandeel zware drinkers, mensen die wekelijks veel alcohol drinken in één keer, daalt al een paar jaar op rij. In 2023 ging het nog om 7,9 procent van de volwassenen, in 2024 om 7,2 procent en in 2025 is dat verder gezakt naar 6,7 procent.

Zware drinkers zijn mensen die minimaal één keer per week zes (voor mannen) of vier (voor vrouwen) glazen alcohol drinken bij één gelegenheid.

Ook het aantal overmatige drinkers, gemiddeld meer drinken dan 14 glazen alcoholhoudende drank per week voor vrouwen en meer dan 21 voor mannen, laat een daling zien. Dat percentage kwam in 2025 uit op 5,5 procent. Dat is fors lager dan begin deze eeuw, toen het nog ruim boven de 10 procent lag.

De cijfers sluiten aan bij de doelen uit het Nationaal Preventieakkoord. Daarin is afgesproken dat het aandeel zware en overmatige drinkers in 2040 moet dalen naar 5 procent. Volgens de huidige trend ligt Nederland op schema om dat te halen.

Minder alcohol drinken op meerdere fronten
De afname is niet alleen zichtbaar bij volwassenen. Ook in andere groepen wordt minder alcohol gebruikt. Zo is het percentage vrouwen dat drinkt tijdens de zwangerschap flink gedaald, van 5 procent in 2016 naar 1,9 procent in 2023.

Volgens betrokken organisaties komt de daling door een combinatie van maatregelen. Denk aan strengere controle op leeftijdsgrenzen, campagnes die matiging stimuleren en afspraken binnen de alcoholsector over reclame en verkoop.

Daarnaast wordt er steeds meer ingezet op preventie en vroegsignalering, bijvoorbeeld via de zorg en lokale initiatieven. De ontwikkelingen worden continu gemonitord, zodat beleid waar nodig kan worden aangepast.

Bron: https://www.metronieuws.n(...)1o8iqhfCqd_K0cbQsRaA
Positieve ontwikkeling, want (veel) alcohol maakt meer kapot dan je lief is.
  donderdag 19 maart 2026 @ 05:36:33 #2
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220377052
Daar is bij mjj anders vrij weinig van te merken, aaaahahahahaha.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220377053
Uit recent onderzoek van het Trimbos-instituut en de Nationale Drug Monitor blijkt dat het drugsgebruik onder jongeren en jongvolwassenen in Nederland de afgelopen jaren is toegenomen, en in sommige gevallen hoger ligt dan tien jaar geleden. Hoewel alcoholgebruik onder scholieren is gedaald, is het gebruik van illegale drugs, met name stimulerende middelen, toegenomen in het uitgaansleven.

Goed gedaan, jongens! . ^O^
...hier om je mars te breken.
pi_220377064
Ik weet ook niet of campagne en bewustwording nu er zo voor zorgt dat er minder wordt gedronken. Kijk je naar de prijzen in de kroeg van een biertje of wijntje val je bij het zien van de drankenkaart al van de barkruk.

Maargoed, iemand die veel drinkt zal ook wel thuis drinken. Een sixpack of fles wijn is ook wel gestegen in prijs maar nog altijd een stuk goedkoper dan in de kroeg.
pi_220377074
Ben inderdaad gestopt vorig jaar, logisch dat je dat terugziet in de cijfers.
pi_220377104
Ik denk dat het ook komt door de populariteit van alcoholvrij bier. Vroeger was het ook niet te hachelen, Youp zeek Buckler totaal af en alcoholvrij was gewoon niet stoer en/of sexy.

Tegenwoordig is een 0.0 bestellen heel gewoon geworden.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 19 maart 2026 @ 06:37:02 #7
284411 crew  heywoodu
pi_220377110
Bijzondere definities wel. Eén keer per week 6 glazen en je bent een zware drinker (ook als het daarbuiten 6 dagen 0 glazen is), maar voor overmatig (wat toch minder heftig klinkt dan zwaar) moet je er gemiddeld 3 wegtikken...per dag :o
pi_220377117
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 06:37 schreef heywoodu het volgende:
Bijzondere definities wel. Eén keer per week 6 glazen en je bent een zware drinker (ook als het daarbuiten 6 dagen 0 glazen is), maar voor overmatig (wat toch minder heftig klinkt dan zwaar) moet je er gemiddeld 3 wegtikken...per dag :o
Ja inderdaad.
Zes 1x per werk noemen ze al binge drinken las ik laatst ergens. Oftewel comazuipen
pi_220377119
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 06:42 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Ja inderdaad.
Zes 1x per werk noemen ze al binge drinken las ik laatst ergens. Oftewel comazuipen
Nee.
...hier om je mars te breken.
pi_220377153
Wat een kul onderzoek :') Wij van...
Ook in moeilijke tijden.
  donderdag 19 maart 2026 @ 09:05:01 #11
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_220377741
Ik drink niet meer

Maar ook niet minder

HAHAHAHAAHAHAHAHA

*elke dronken oom op een verjaardag ooit
Laffe huichelaar
pi_220377800
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 05:52 schreef cinderloom het volgende:
Ik weet ook niet of campagne en bewustwording nu er zo voor zorgt dat er minder wordt gedronken. Kijk je naar de prijzen in de kroeg van een biertje of wijntje val je bij het zien van de drankenkaart al van de barkruk.

Maargoed, iemand die veel drinkt zal ook wel thuis drinken. Een sixpack of fles wijn is ook wel gestegen in prijs maar nog altijd een stuk goedkoper dan in de kroeg.
Dat laatste denk ik dus vooral. De meeste zware drinkers doen dat gewoon thuis vanuit hun drankkast. En een cheap-ass fles wijn kost 3 euro ofzo.
beter een knipoog dan een blauw oog
  donderdag 19 maart 2026 @ 09:10:20 #13
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220377846
Vaasje bier: ¤6 eur
XTC: ¤3 eur per pil
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_220377952
Mijn ouders dronken tijdens hun werkleven ook gewoon rustig 3-4 wijntjes elke avond. Dat heb ik echt nooit gesnapt, dan zou ik echt gebroken zijn elke ochtend. Dus in die zin geloof ik best wel dat het drinkpatroon van de gemiddelde Nederlander is veranderd. Tel daar bij op dat het uitgaan niet meer te betalen is qua drank, dan geloof ik best dat er een stuk minder wordt gedronken.

Merk wel dat drugs enorm in populariteit is toegenomen. Dus denk dat "de jeugd" gewoon is geswitched van bier drinken naar een pilletje doen voor een feestje.
  donderdag 19 maart 2026 @ 09:20:58 #15
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_220378039
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 09:07 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Dat laatste denk ik dus vooral. De meeste zware drinkers doen dat gewoon thuis vanuit hun drankkast. En een cheap-ass fles wijn kost 3 euro ofzo.
Ik kan iedereen de pakken los molinos aanraden, 11 euro per 3 liter
Laffe huichelaar
pi_220378071
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 09:20 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Ik kan iedereen de pakken los molinos aanraden, 11 euro per 3 liter
Dat doet mijn vriendin (aardige drinker blijkbaar, want 1-2 glazen wijn per dag)... dat zijn net blood bags, maar wijn is wijn :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Knipoogje op 19-03-2026 14:02:29 ]
  donderdag 19 maart 2026 @ 09:22:26 #17
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220378075
quote:
9s.gif Op donderdag 19 maart 2026 05:36 schreef SebbeSwensje het volgende:
Daar is bij mjj anders vrij weinig van te merken, aaaahahahahaha.
Daar is bij jjou anders vrij weinig van te merken, aaaahahahahaha.
Huilen dan.
pi_220378128
Niet alleen Nederlanders...

Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_220378192
quote:
Volgens betrokken organisaties komt de daling door een combinatie van maatregelen. Denk aan strengere controle op leeftijdsgrenzen, campagnes die matiging stimuleren en afspraken binnen de alcoholsector over reclame en verkoop.
Denk ook omdat alcoholvrij bier tegenwoordig een stuk beter smaakt dan een paar jaar geleden. B:)B

Nu wordt dat door sommige brouwers hetzelfde gebrouwen als normaal bier, alleen wordt dan daarna de alcohol eruit onttrokken.

Zo smaakt het toch naar echt bier. Puike ontwikkeling. :Y
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  donderdag 19 maart 2026 @ 09:34:31 #20
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_220378212
Komt dat niet gewoon omdat André Hazes is overleden?
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_220378213
quote:
3s.gif Op donderdag 19 maart 2026 09:32 schreef vosss het volgende:

[..]
Denk ook omdat alcoholvrij bier tegenwoordig een stuk beter smaakt dan een paar jaar geleden. B:)B

Nu wordt dat door sommige brouwers hetzelfde gebrouwen als normaal bier, alleen wordt dan daarna de alcohol eruit onttrokken.

Zo smaakt het toch naar echt bier. Puike ontwikkeling. :Y
Klopt, Leffe of Affligem is prima te drinken en nauwelijks van echt te onderscheiden. Nu nog iemand die dat voor wijn bedenkt, maar hoe hoger het alcoholpercentage, hoe moeilijker.
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
  donderdag 19 maart 2026 @ 09:40:36 #22
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220378260
quote:
Ze kunnen beter gewoon de definitie van een standaard drinker pakken. Dan weet iedereen direct wat ze bedoelen.
pi_220378277
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 09:34 schreef nostra het volgende:

[..]
Klopt, Leffe of Affligem is prima te drinken en nauwelijks van echt te onderscheiden. Nu nog iemand die dat voor wijn bedenkt, maar hoe hoger het alcoholpercentage, hoe moeilijker.
Ik was inderdaad verbaasd over hoe 'echt' een Leffe blond 0.0 smaakt! affligem een fractie minder, maar beduidend beter dan de 0.0 varianten van de normale tapbiertjes als de Koninck of Heineken.
pi_220378346
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 09:34 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik drink Hertog-Jan 0.0
Meer dan prima te drinken. :9
vosss is de naam,
pi_220378358
quote:
Genoeg mensen die dagelijks 2 flesjes bier drinken. Dat zijn allemaal overmatige drinkers dus.
vosss is de naam,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')