abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 maart 2026 @ 21:11:05 #201
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220375442
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:08 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Ze worden flink opgejaagd.

[ x ]

Beste straf voor die laffe monsters is om gelyncht te worden door een woedend menigte burgers.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220375443
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:08 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Te hopen dat Iran niet teveel terroristen in spee in het Westen weet te ronselen.
Inderdaad, dat ook nog.

Maar ik denk als het zo door gaat en er niet snel een einde aankomt dat we een serieuze energie oorlog krijgen die lang gaat duren.
pi_220375452
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:04 schreef cinderloom het volgende:
Ze drijven Iran in een hoek met die bombardementen op het grootste gasveld.
En ze slaan terug.

Dit kon nog wel eens slecht aflopen voor de wereldeconomie / energie wereldwijd.
Of denk ik te zwart?

Een kat in het nauw maakt in iedergeval rare sprongen
Brent is in 3 maanden van 65 naar 110 gegaan. In de afgelopen 3 weken 40$ omhoog (van 70). WTI is 30$ omhoog in dezelfde tijd.

Ik denk een kwestie van weken voor de eerste rentes aangepakt worden om alles een beetje te temperen. Die velden worden ook niet zomaar weer opgestart na zulke schade.
pi_220375453
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:04 schreef cinderloom het volgende:
Ze drijven Iran in een hoek met die bombardementen op het grootste gasveld.
En ze slaan terug.

Dit kon nog wel eens slecht aflopen voor de wereldeconomie / energie wereldwijd.
Of denk ik te zwart?

Een kat in het nauw maakt in iedergeval rare sprongen
Beide partijen hebben hun best gedaan geen burgerslachtoffers te maken. Als ze Iran echt kwaad maken, kunnen die wel eens kijken of ze dat vliegdekschip voor hun kust niet in stukjes kunnen krijgen. En ik geef ze daar best een goede kans voor. Laten zinken gaat heel moeilijk zijn, maar het dek, de toren en de vliegtuigen zijn wat minder stevig. En dat zijn dan toch duizenden Amerikanen die in grote problemen komen.

Er zijn ook mogelijk drie vliegdekschepen die binnen het bereik van hun grote raketten en drones liggen, alhoewel ze die nu aan het wisselen zijn. Maar ik verwacht niet, dat ze nog genoeg drones en raketten hebben om dat meer dan 1 keer te kunnen doen.
pi_220375456
quote:
11s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:09 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Wou Wilders hem serieus voordragen voor de Nobelprijs?
quote:
Motie van de leden Wilders en Markuszower over de Amerikaanse president en de Israëlische premier voordragen als kandidaten voor de Nobelprijs voor de Vrede
https://www.tweedekamer.n(...)05072&did=2026D11542
  woensdag 18 maart 2026 @ 21:12:34 #206
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220375462
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:11 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Inderdaad, dat ook nog.

Maar ik denk als het zo door gaat en er niet snel een einde aankomt dat we een serieuze energie oorlog krijgen die lang gaat duren.
Mja, in Z-Azië worden al maatregelen genomen tegen de op handen zijnde energiecrisis, maar wij kijken het nog even aan...
pi_220375476
quote:
15s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:12 schreef kladderadatsch het volgende:
maar wij kijken het nog even aan
Bizar idd.
Maar wat kunnen we doen (op de langere termijn)? Zijn er realistische structurele oplossingen?
pi_220375483
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:13 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Bizar idd.
Maar wat kunnen we doen (op de langere termijn)? Zijn er realistische structurele oplossingen?
Afhankelijkheid van fossiel afbouwen, meer zon, wind en nucleair.
pi_220375484
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:13 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Bizar idd.
Kolen en kernenergie.
  woensdag 18 maart 2026 @ 21:15:21 #210
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220375491
quote:
15s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:12 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Mja, in Z-Azië worden al maatregelen genomen tegen de op handen zijnde energiecrisis, maar wij kijken het nog even aan...
Is ook niet zo heel veel dat we kunnen doen maar de gevolgen gaan niet mals zijn naarmate dit voortduurt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220375493
quote:

[..]
Inderdaad, dat ook nog.

Misschien moeten we het dan gaan halen in Rusland.

De AI bedrijven zullen wel peentjes zweten dan. Gezien ze nogal een beetje energie behoefte hebben en allemaal al gigantische verliezen op hun modelletjes draaien.
  woensdag 18 maart 2026 @ 21:16:26 #212
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220375499
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:08 schreef HiZ het volgende:

[..]
Het gaat om de manier waarop ons journaal zich laat gebruiken als spreekbuis van moordenaars.
Dat deden ze destijds ook al met Hamas. Ironisch genoeg zie je een zelfde beweging in het Westen als in 1979 in Iran: woke naïvelingen in cahoots met Islamisten.
pi_220375504
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:00 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Het kan wel *O*

Kijk, dat die putten volgestort worden is één.
Maar daar stug mee doorgaan in de huidige situatie, die kan uitmonden in de grootste crisis sinds de jaren 70, is onvermijdelijk.

Dat had per direct stopgezet moeten worden.
Die putten zijn onbruikbaar geworden.
Moet opnieuw staat een immense druk op
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_220375530
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

De AI bedrijven zullen wel peentjes zweten dan. Gezien ze nogal een beetje energie behoefte hebben en allemaal al gigantische verliezen op hun modelletjes draaien.
Ohja dat is er ook 1. Om energie te besparen nu alle AI hobbydatacenters uitzetten. Vooral die van Palantir en OpenAI
  woensdag 18 maart 2026 @ 21:18:55 #215
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220375540
quote:

[..]
Inderdaad, dat ook nog.

We mogen ons gelukkig prijzen dat toen dit allemaal begon, we al zachte voorjaarstemperaturen hadden.

Een paar dagen voor deze shit begon bleek dat onze gasvoorraad erg laag begon te raken.
En een woordvoerder van de Gasunie heeft toen gezegd dat er in principe nog genoeg was, máár dat er geen rare dingen moesten gebeuren, zoals het afsluiten van de Straat van Hormuz.

Een paar dagen later was die Straat dicht :X

En ik vrees dat dit nog lang niet afgelopen is.

En ook al zou het ruim voor de winter afgelopen zijn, dan nog zal dat lang nagalmen, aangezien de productie van iig LNG in Qatar stil ligt, en veel olie en gasvelden daar in de wijde regio aangevallen zijn.

Hopelijk krijgen we een zachte en korte winter :X
A murky, forgotten land.
  woensdag 18 maart 2026 @ 21:19:00 #216
396550 Richestorags
pi_220375542
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 18:26 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Kijk maar naar Trump en Netanyahu om te zien dat dat onzin is.
Oh je denkt dat dit om "een hekel hebben aan" gaat? Je bent erg dramatisch.
pi_220375552
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

De weldoeners uit de AI wereld hebben vast langdurige energiecontracten afgesloten om al die werkgelegenheid te kunnen garanderen ;(
  woensdag 18 maart 2026 @ 21:21:02 #218
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220375569
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:18 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ohja dat is er ook 1. Om energie te besparen nu alle AI hobbydatacenters uitzetten. Vooral die van Palantir en OpenAI
Veel mensen beseffen niet hoe verschrikkelijk veel energie al die datacentra verbruiken.
A murky, forgotten land.
  woensdag 18 maart 2026 @ 21:21:21 #219
396550 Richestorags
pi_220375576
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:11 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Beide partijen hebben hun best gedaan geen burgerslachtoffers te maken. Als ze Iran echt kwaad maken, kunnen die wel eens kijken of ze dat vliegdekschip voor hun kust niet in stukjes kunnen krijgen. En ik geef ze daar best een goede kans voor. Laten zinken gaat heel moeilijk zijn, maar het dek, de toren en de vliegtuigen zijn wat minder stevig. En dat zijn dan toch duizenden Amerikanen die in grote problemen komen.

Er zijn ook mogelijk drie vliegdekschepen die binnen het bereik van hun grote raketten en drones liggen, alhoewel ze die nu aan het wisselen zijn. Maar ik verwacht niet, dat ze nog genoeg drones en raketten hebben om dat meer dan 1 keer te kunnen doen.
Hoe wil Iran een vliegdekschip raken dan?
  woensdag 18 maart 2026 @ 21:22:00 #220
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220375585
Gvd verkeerde toppa
Huilen dan.
pi_220375602
twitter

Strait of Hormoes. Daddy RUTTED.
pi_220375612
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:18 schreef StateOfMind het volgende:
Hopelijk krijgen we een zachte en korte winter
Ja inderdaad.
Hier gaan we de winter nog last van krijgen.
Gelukkig heb ik nog een vast contract tot september 2027. Even nog wat ademruimte. Maar heel erg voor iedereen die nu weer een nieuw contract moet gaan afsluiten.
pi_220375632
quote:
2s.gif Op woensdag 18 maart 2026 20:41 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
- Bommen
- Straat v Hormuz grotendeels dicht
- Trump roept dat alles al vernietigd is maar gaat door met bommen gooen en omdat het toch kennelijk niet zo goe3d gaat is hij nu over het veroveren van Cuba bezig, wat met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een stuk makkelijjker gaat zijn.
- Men hoopt nog steeds dat er op miraculeuze wijze opstanden uitbreken die het regime gaan afzetten.
Duidelijk, merci
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_220375636
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:23 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Strait of Hormoes. Daddy RUTTED.
Trump impeachen, fatsoenlijke president neerzetten die wel weet hoe je diplomatie spelt. Dat scheelt al een hoop.
pi_220375642
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:18 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
We mogen ons gelukkig prijzen dat toen dit allemaal begon, we al zachte voorjaarstemperaturen hadden.

Een paar dagen voor deze shit begon bleek dat onze gasvoorraad erg laag begon te raken.
En een woordvoerder van de Gasunie heeft toen gezegd dat er in principe nog genoeg was, máár dat er geen rare dingen moesten gebeuren, zoals het afsluiten van de Straat van Hormuz.

Een paar dagen later was die Straat dicht :X

En ik vrees dat dit nog lang niet afgelopen is.

En ook al zou het ruim voor de winter afgelopen zijn, dan nog zal dat lang nagalmen, aangezien de productie van iig LNG in Qatar stil ligt, en veel olie en gasvelden daar in de wijde regio aangevallen zijn.

Hopelijk krijgen we een zachte en korte winter :X
We kijken wel naar het aardgas voor de gascentrales en huishoudens, maar we importeren ongeveer drie keer zoveel ruwe aardolie voor onze industrie, vooral de raffinaderijen. (Daarnaast ook nog eens half zoveel aardolieproducten, die al een eerdere bewerking hebben ondergaan.)
pi_220375655
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:24 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Ja inderdaad.
Hier gaan we de winter nog last van krijgen.
Gelukkig heb ik nog een vast contract tot september 2027. Even nog wat ademruimte. Maar heel erg voor iedereen die nu weer een nieuw contract moet gaan afsluiten.
Daar zeg je wat. Flexibele contracten kunnen nog wel ‘s flink pijn gaan doen.
pi_220375666
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:21 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Hoe wil Iran een vliegdekschip raken dan?
Een grote zwerm drones en raketten. Eventueel opgevolgd door een heleboel kleine bootjes, als ze willen proberen hem te kraken.
  woensdag 18 maart 2026 @ 21:31:20 #228
396550 Richestorags
pi_220375714
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Een grote zwerm drones en raketten.
Waarop precies? Een vliegdekschip beweegt behoorlijk snel, onvoorspelbaar, heeft jammers en luchtafweer. En is niet alleen.
pi_220375725
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:31 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Waarop precies? Een vliegdekschip beweegt behoorlijk snel, onvoorspelbaar, heeft jammers en luchtafweer. En is niet alleen.
Ok. Hoeveel weet je van schepen, drones en raketten?
  woensdag 18 maart 2026 @ 21:32:42 #230
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220375732
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:26 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
We kijken wel naar het aardgas voor de gascentrales en huishoudens, maar we importeren ongeveer drie keer zoveel ruwe aardolie voor onze industrie, vooral de raffinaderijen. (Daarnaast ook nog eens half zoveel aardolieproducten, die al een eerdere bewerking hebben ondergaan.)
Plus dat olie ook zeer belangrijk is, omdat het naast brandstof ook wordt gebruikt als grondstof voor zo verschrikkelijk veel alledaagse producten en medicijnen.

Veel mensen beseffen dat niet.

Begreep dat een zeer belangrijke grondstof voor kunstmest ook uit die regio komt.

Circa 35% van alles.
Ook dat gaat zeer ingrijpende gevolgen hebben.

We gaan een hele nare periode tegemoet, die ons/iedereen véél meer pijn gaan doen dan de meesten beseffen.
A murky, forgotten land.
  woensdag 18 maart 2026 @ 21:35:55 #231
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220375763
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:31 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Toch is het ons, tijdens internationale oefeningen, tot tweemaal toe gelukt een carrier ongemerkt te dien zinken met een Walrus klasse onderzeeër *O*

En China heeft speciaal daarvoor anti-carrier wapens ontwikkeld.

Iran en China waren daarover in overleg toen deze oorlog begon, maar die deal was nog niet rond.
A murky, forgotten land.
  woensdag 18 maart 2026 @ 21:37:48 #232
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220375782
quote:
7s.gif Op woensdag 18 maart 2026 20:43 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Oorlog was en is nog steeds gewonnen. Nothing to see here move along. We kunnen het dus weer rustig over het Epstein-dossier hebben.
Hoe zat het nu met die vermeende connectie tussen Epstein en de Mossad?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 21:39:46 #233
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_220375802
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:08 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Te hopen dat Iran niet teveel terroristen in spee in het Westen weet te ronselen.
Maar de EU kan hier weinig aan doen denk ik. Als er aanslagen gaan komen zou het logischer zijn omdat te doen in New York, Chicago of Los Angeles ofzo en niet in Parijs, Brussel en Berlijn
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_220375833
twitter

Boohhhh.
pi_220375874
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:35 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Toch is het ons, tijdens internationale oefeningen, tot tweemaal toe gelukt een carrier ongemerkt te dien zinken met een Walrus klasse onderzeeër *O*

En China heeft speciaal daarvoor anti-carrier wapens ontwikkeld.

Iran en China waren daarover in overleg toen deze oorlog begon, maar die deal was nog niet rond.
Een vliegdekschip heeft zelf vooral vliegtuigen en een beetje luchtverdediging voor de korte afstand. Voor de bescherming tegen luchtdoelen varen er 4 destroyers omheen, die alle vier ongeveer 100 anti lucht raketten hebben (het hangt er van af wat ze allemaal meenemen, zoals anti ballistisch, anti schip en anti onderzeeër raketten. Je hebt ook kleine raketjes voor de korte afstand waarvan je er 4 in 1 buis krijgt. Ze hebben 64 grote en 32 kleinere lanceerbuizen en nog een paar pods.)

Dus zeg tussen de 400 en 600 luchtverdedigingsraketten. Dus ze kunnen maximaal zo'n 500 drones en raketten uit de lucht schieten. De vliegtuigen hebben ook nog wat onderscheppingsraketten, maar dat zet geen zoden aan de dijk.

Nou zullen die drones niet zoveel schade aanrichten, maar als het er genoeg zijn gaat het kapot. Om het te laten zinken moet je meerdere grote gaten onder de waterlijn maken. Daar heb je treffers van torpedo's, anti schip raketten of bootjes vol explosieven (zoals mijnen) voor nodig. Tientallen.

In principe was de productie van twee dagen drones genoeg om de luchtverdediging uit te schakelen, maar de VS heeft een aantal van de fabrieken gebombardeerd en het is dus nu de vraag hoeveel ze er per dag kunnen maken.
pi_220375881
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:21 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Veel mensen beseffen niet hoe verschrikkelijk veel energie al die datacentra verbruiken.
En dan gelijk TikTok en Bitcoin uitzetten
En stoppen met het maken van Labubus en vapes
pi_220375944
twitter
pi_220376020
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:55 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Die 2200 soldaten komen aan land?
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:07:54 #239
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:08:54 #240
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220376046
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:55 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Dat was te verwachten, of Kharg of Hormuz.

In beide scenario's gingen meerdere Amerikaanse militair analisten uit van een bloedbad onder de grondtroepen.

Maar 1 schip (van de 31st Marines Expeditionary Unit) met 2200 mariniers, is afgelopen vrijdag vertrokken van hun huidige locatie, en zou er 10 tot 14 dagen over doen, dus die zal vlak voor of in het weekend van 27/28 maart arriveren.

Een ander schip met een paar duizend mariniers, daarvan is gisteren bekend gemaakt dat die vanuit de Indische (weet ik niet zeker) Oceaan ook richting Iran gaan.
Dus die zullen er wat langer over doen.

Dus de komende anderhalve week tot 2 of 3 weken verwacht ik nog niks.

Denk ook dat de Amerikaanse opinie over het inzetten van grondtroepen nog wel wat reuring zal geven.
Niet dat Trump zich daarvan iets aan zal trekken.
A murky, forgotten land.
pi_220376051
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:43 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Boohhhh.
Die museum straalmotoren roken wel enorm -O-
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_220376075
Ondertussen.
quote:
Brent Crude Oil (USD/Bbl) 110.94 (+7.27%)
pi_220376089
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:08 schreef StateOfMind het volgende:
In beide scenario's gingen meerdere Amerikaanse militair analisten uit van een bloedbad onder de grondtroepen.
Ja, wat moeten ze daar gaan doen? Olie-infrastructuur veilig stellen? Die eilanden zijn ook zwaar beveiligd en bewapend.
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:15:40 #244
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220376094
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:08 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Dat was te verwachten, of Kharg of Hormuz.

Maar 1 schip (van de 31st Marines Expeditionary Unit) met 2200 mariniers, is afgelopen vrijdag vertrokken van hun huidige locatie, en zou er 10 tot 14 dagen over doen, dus die zal vlak voor of in het weekend van 27/28 maart arriveren.

Een ander schip met een paar duizend mariniers, daarvan is gisteren bekend gemaakt dat die vanuit de Indische (weet ik niet zeker) Oceaan ook richting Iran gaan.
Dus die zullen er wat langer over doen.

Dus de komende anderhalve week tot 2 of 3 weken verwacht ik nog niks.

Denk ook dat de Amerikaanse opinie over het inzetten van grondtroepen nog wel wat reuring zal geven.
Niet dat Trump zich daarvan iets aan zal trekken.
Ik zat fout, er is dus maar 1 schip maar Mariniers onderweg, de USS Tripoli van de 31 MEU.

Dus in totaal maar 2200 mariniers.

Ze hebben wel ondersteuning van hun eigen F35's (het is een mini aircraftcarrier).
A murky, forgotten land.
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:16:25 #245
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220376098
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:10 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Die museum straalmotoren roken wel enorm -O-
Het centrum van Amsterdam komen ze niet in :{w :(
A murky, forgotten land.
pi_220376118
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:15 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Ik zat fout, er is dus maar 1 schip maar Mariniers onderweg, de USS Tripoli van de 31 MEU.

Dus in totaal maar 2200 mariniers.

Ze hebben wel ondersteuning van hun eigen F35's (het is een mini aircraftcarrier).
Ze willen dus gericht gaan bombarderen? Of zijn er nog Iraanse vliegtuigen over?

Ik ben heel benieuwd of en welk plan daar achter zit.
pi_220376119
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:39 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]
Maar de EU kan hier weinig aan doen denk ik. Als er aanslagen gaan komen zou het logischer zijn omdat te doen in New York, Chicago of Los Angeles ofzo en niet in Parijs, Brussel en Berlijn
Oh ik denk dat Europese cellen wel te porren zijn voor een aanslag op een Amerikaans doel. Ambassade, banken of bedrijven/fastfood ketens uit Amerika.

Of, zoals recentelijk Joodse doelen.
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:19:30 #248
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220376128
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:14 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, wat moeten ze daar gaan doen? Olie-infrastructuur veilig stellen? Die eilanden zijn ook zwaar beveiligd en bewapend.
En binnen bereik van raketten en drones.
Grote drones en fpv drones.

En 2200 man op een kluitje, met de huidige anti-personel fpv drones...

Zoals ik zei, militair analisten vrezen een bloedbad.
A murky, forgotten land.
pi_220376142
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:13 schreef Digi2 het volgende:
Ondertussen.
[..]

Hier worden een paar rijken nog rijker van.
pi_220376151
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:39 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]
Hangt er af wat het doel is. Ik kan mij aanslagen in Madrid herinneren waardoor een Spanje zich militair terugtrok uit de zandbak. Stel: Europa doet een bijdrage, en een week later gaan er in 4 grote steden een aantal bommen af op drukke locaties. Denk dat het naïef is om te denken dat het niet mogelijk is of niet gaat gebeuren. De Iraanse geheime dienst heeft al eerder eigen dissidenten in Nederland gedood/laten doden.
pi_220376162
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:19 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
En binnen bereik van raketten en drones.
Grote drones en fpv drones.

En 2200 man op een kluitje, met de huidige anti-personel fpv drones...

Zoals ik zei, militair analisten vrezen een bloedbad.
Ik zag ook, dat ze het niet erg vinden als dat schip er aan gaat, omdat ze het eigenlijk wilden slopen. Maar hoeveel bemanningsleden zijn er daar aan boord ? 1500 of zo? Zijn die ook opofferbaar? Dat zijn straks heel wat dode Amerikanen.
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:23:31 #252
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220376165
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:18 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ze willen dus gericht gaan bombarderen? Of zijn er nog Iraanse vliegtuigen over?

Ik ben heel benieuwd of en welk plan daar achter zit.
Ik denk meer als air support voor de mariniers.

Er zit helemaal geen goed doordacht, lang voorbereid plan achter :D
A murky, forgotten land.
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:24:41 #253
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220376171
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik zag ook, dat ze het niet erg vinden als dat schip er aan gaat, omdat ze het eigenlijk wilden slopen. Maar hoeveel bemanningsleden zijn er daar aan boord ? 1500 of zo? Zijn die ook opofferbaar? Dat zijn straks heel wat dode Amerikanen.
3000 tot 4500 man (m/v :7) personeel aan boord, waarvan 2200 mariniers.

Volgens wiki is ie in 2017 gereed gekomen (klaar gekomen staat zo raar :P) en in 2020 in dienst genomen.
Dus lijkt me niet dat die op de nominatie stond om gesloopt te worden :o).

[ Bericht 10% gewijzigd door StateOfMind op 18-03-2026 22:31:17 ]
A murky, forgotten land.
pi_220376172
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:43 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Boohhhh.
Ik dacht dat Starmer niet wilde dat bases in het VK worden gebruikt om Iran aan te vallen en dat Trump daar kwaad over was.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:26:32 #255
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220376191
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:22 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Hangt er af wat het doel is. Ik kan mij aanslagen in Madrid herinneren waardoor een Spanje zich militair terugtrok uit de zandbak. Stel: Europa doet een bijdrage, en een week later gaan er in 4 grote steden een aantal bommen af op drukke locaties. Denk dat het naïef is om te denken dat het niet mogelijk is of niet gaat gebeuren. De Iraanse geheime dienst heeft al eerder eigen dissidenten in Nederland gedood/laten doden.
Ik denk sowieso dat het verstandig is om grote evenementen als festivals en dergelijke voorlopig maar even te mijden.
pi_220376196
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:21 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Hier worden een paar rijken nog rijker van.
Hangt er vanaf in welk land. Er zullen landen zijn die een 'windfall tax' gaan invoeren als er exorbitant hoge winsten geboekt worden vanwege de hoge aardgas- en aardolieprijzen.
pi_220376202
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:24 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
4500 man (m/v :7) personeel aan boord, waarvan 2200 mariniers
Dan hoeven ze niet moeilijk te gaan doen om dat vliegdekschip.

quote:
Volgens wiki is ie in 2017 gereed gekomen (klaar gekomen staat zo raar :P) en in 2020 in dienst genomen.
Het was een nieuw ontwerp, met helikopters in plaats van landingsvaartuigen en dus ook geen ingebouwde haven. Daar zagen veel militairen het nut niet van in. Dus nu krijgt hij de kans om zich te bewijzen, of eervol te sneuvelen.
pi_220376211
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:27 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Hangt er vanaf in welk land. Er zullen landen zijn die een 'windfall tax' gaan invoeren als er exorbitant hoge winsten geboekt worden vanwege de hoge aardgas- en aardolieprijzen.
Geen verstand van, maar gokken met aandelen in olie misschien? En dan kijk ik toch richting de VS.
pi_220376240
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:24 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik dacht dat Starmer niet wilde dat bases in het VK worden gebruikt om Iran aan te vallen en dat Trump daar kwaad over was.
In het begin van de oorlog maar hij is later gedraaid toen Cyprus werd bestookt.
pi_220376254
quote:

[..]

Heb begrepen dat het een beetje een mislukt schip was maar mss juist wel geschikt voor dit doel.
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:36:36 #261
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220376260
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dan hoeven ze niet moeilijk te gaan doen om dat vliegdekschip.
[..]
Het was een nieuw ontwerp, met helikopters in plaats van landingsvaartuigen en dus ook geen ingebouwde haven. Daar zagen veel militairen het nut niet van in. Dus nu krijgt hij de kans om zich te bewijzen, of eervol te sneuvelen.
Ah okee.

Geen helikopters overigens, maar V22 Ospreys (een mix van een propellervliegtuig en een helikopter.

De vleugels met daaraan 2 grote propellermotoren zijn kantelbaar, waardoor die kan opstijgen en landen als een helikopter, en eenmaal op snelheid kantelt die vleugel en wordt het een (troepentransport)vliegtuig.

Zijn overigens bepaald niet probleemloos.
A murky, forgotten land.
pi_220376265
Het probleem met Hormuz is dat ze het niet 99% goed kunnen doen, het moet 100% veilig zijn voor schepen.
Als er 1 raket, drone, mijn of bootje doorheen schiet is het raak.

Zo'n olietanker is heel groot en heel traag, varende schietschijf.

En terwijl ze die schepen escorteren, moeten ze zichzelf ook verdedigen.

Ik denk dat het een hele opgaaf wordt, ook als er wél hulp zou komen uit andere landen.
pi_220376278
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:36 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Ah okee.

Geen helikopters overigens, maar V22 Ospreys (een mix van een propellervliegtuig en een helikopter.

De vleugels met daaraan 2 grote propellermotoren zijn kantelbaar, waardoor die kan opstijgen en landen als een helikopter, en eenmaal op snelheid kantelt die vleugel en wordt het een (troepentransport)vliegtuig.

Het dalen lukt iig altijd wel.
pi_220376285
Luchtalarm in Tel Aviv.
En schoten; vermoedelijk luchtafweer.

(Kanaal van Steve op YT.)
Ik doe het ff rustig aan.
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:39:52 #265
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220376294
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Heb begrepen dat het een beetje een mislukt schip was maar mss juist wel geschikt voor dit doel.
En anders gaat er volgens Trump niks verloren, op wat 'suckers and losers' na dan.

Vraag me af, aangezien deze oorlog volgens de Amerikaanse wet illegaal is, omdat het buiten het Congress om is gegaan, in hoeverre militairen kunnen weigeren.

Ik zou als militair weinig trek hebben om te gaan vechten voor iemand die zo denkt over militairen.
A murky, forgotten land.
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:40:24 #266
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220376297
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het dalen lukt iig altijd wel.
Gheghe :D
A murky, forgotten land.
pi_220376299
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:39 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
En anders gaat er volgens Trump niks verloren, op wat 'suckers and losers' na dan.

Vraag me af, aangezien deze oorlog volgens de Amerikaanse wet illegaal is, omdat het buiten het Congress om is gegaan, in hoeverre militairen kunnen weigeren.

Ik zou als militair weinig trek hebben om te gaan vechten voor iemand die zo denkt over militairen.
De generaals doen tot nu toe wat de opperbevelhebber van hen vraagt.
Ik denk niet dat "weinig trek hebben" een valide reden is in het (Amerikaanse) leger.
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:43:58 #268
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220376323
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het probleem met Hormuz is dat ze het niet 99% goed kunnen doen, het moet 100% veilig zijn voor schepen.

Ik denk dat het een hele opgaaf wordt, ook als er wél hulp zou komen uit andere landen.
Ik begreep dat dat soort scenarios in de afgelopen jaren veelvuldig gesimuleerd is in wargames, maar dat dat altijd slecht afliep.

Zoals je zegt, een 99% score is niet goed genoeg.
A murky, forgotten land.
pi_220376343
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:36 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Ah okee.

Ja, als ik het me goed herinner, hebben ze daar voor ons grootste landingsvaartuig ook naar gekeken, maar dat was geen optie. Linkje.
pi_220376349
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

En dan heb je de mijnen nog. Die vaargeul is niet zo breed.
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:47:07 #271
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220376352
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:40 schreef Toby56 het volgende:

[..]
De generaals doen tot nu toe wat de opperbevelhebber van hen vraagt.
Ik denk niet dat "weinig trek hebben" een valide reden is in het (Amerikaanse) leger.
Generaals zitten veilig.

Ik bedoelde meer de mariniers zelf, zij zijn immers degenen die sneuvelen.

En volgens de Amerikaanse wet is deze oorlog illegaal.
En zouden zij het bevel kunnen negeren, zonder juridische (krijgsraad) gevolgen.
Zou ik denken iig, als leek.
A murky, forgotten land.
pi_220376360
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En met wat er aan boord is gaat ie ook niet zomaar uit als er eenmaal brand is. Best een groot risico om een schip in de straat van Hormuz te moeten gaan bergen omdat die 99% toch niet goed genoeg was.
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:48:06 #273
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220376361
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zet 20 Fokkers uit KLB op een boot, en je hebt een baggerschip *O*
A murky, forgotten land.
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:49:03 #274
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220376369
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:43 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Ik begreep dat dat soort scenarios in de afgelopen jaren veelvuldig gesimuleerd is in wargames, maar dat dat altijd slecht afliep.

Zoals je zegt, een 99% score is niet goed genoeg.
Yep, echt altijd. Vandaar dat militair experts Trump ook hebben ontraden om Iran aan te vallen. Maar ja, toen belde ene Bibi uit Israël... and the rest is history.
pi_220376380
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:47 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Generaals zitten veilig.

Ik bedoelde meer de mariniers zelf, zij zijn immers degenen die sneuvelen.

En volgens de Amerikaanse wet is deze oorlog illegaal.
En zouden zij het bevel kunnen negeren, zonder juridische (krijgsraad) gevolgen.
Zou ik denken iig, als leek.
Ik zou er maar niet van uitgaan.
Er zal heus wel eens een deserteur tussen zitten.
Maar doorgaans worden in het Amerikaanse leger bevelen gewoon opgevolgd.
Niet dat ik er zelf ervaring mee heb, maar ik ken mensen die (destijds) in militaire dienst zijn geweest en/of een tijdlang beroepsmilitair zijn geweest en doorgaans getuigen van een snaarstrakke 'bevel=bevel' houding in het Amerikaanse leger.
pi_220376397
Van kanaal Steve:
De paar aanvallen op Tel Aviv en een aantal andere plaatsen in Israël van vanavond zou vooral gaan om clusterbommen.
Volgens sommigen zou dat kunnen betekenen dat Iran nagenoeg volledig door zijn voorraad ballistische raketten heen is.
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:52:32 #277
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220376402
quote:
6s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:49 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Yep, echt altijd. Vandaar dat militair experts Trump ook hebben ontraden om Iran aan te vallen. Maar ja, toen belde ene Bibi uit Israël... and the rest is history.
Schijnt dat hij, naast Bibi, voornamelijk afgegaan is op het advies van Witkoff (voorheen vastgoed boer oid), zijn schoonzoon Kushner, en Pete Hegseth en zijn adviseur Jack Daniels.

En alle adviezen en suggesties van militairen genegeerd heeft.
A murky, forgotten land.
  woensdag 18 maart 2026 @ 23:02:06 #278
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220376452
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:52 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Schijnt dat hij, naast Bibi, voornamelijk afgegaan is op het advies van Witkoff (voorheen vastgoed boer oid), zijn schoonzoon Kushner, en Pete Hegseth en zijn adviseur Jack Daniels.

En alle adviezen en suggesties van militairen genegeerd heeft.
Ja, dat werd eerst nog afgedaan als een 'gerucht', maar het begint er steeds meer op te lijken dat het dus gewoon wáár is! Hoe bizar is dat!? 8)7
pi_220376468
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:52 schreef Toby56 het volgende:
Van kanaal Steve:
De paar aanvallen op Tel Aviv en een aantal andere plaatsen in Israël van vanavond zou vooral gaan om clusterbommen.
Volgens sommigen zou dat kunnen betekenen dat Iran nagenoeg volledig door zijn voorraad ballistische raketten heen is.
Ze worden nu door de ooievaar gedropt?
pi_220376487
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:52 schreef Toby56 het volgende:
Van kanaal Steve:
Helaas zijn die clusterraketten walgelijke en beruchte ondingen. (Zoals wel meer wapentuig.)

https://en.wikipedia.org/wiki/Cluster_munition

quote:
While all weapons are dangerous, cluster bombs pose a particular threat to civilians for two reasons: they have a wide area of effect, and they consistently leave behind a large number of unexploded bomblets. The unexploded bomblets can remain dangerous for decades after the end of a conflict. For example, while the United States cluster bombing of Laos stopped in 1973, cluster bombs and other unexploded munitions continued to cause over 100 casualties per year to Laotian civilians as of 2009.
Ze zijn verboden volgens international humanitarian law, maar gelukkig hebben we hier geleerd dat 'we' ons in een oorlog van dat internationale recht geen reet hoeven aan te trekken.
pi_220376498
quote:

[..]

Het staat wel op de schrap list. Het ontwerp was niet goed inpasbaar in strategische modellen. Het grote voordeel van dit schip is dat het door het type vliegtuigen op korte afstand van de Iraanse posities sneller kan reageren en dat de luchtdekking sluitender wordt dan vanaf de grote carrier groep. Dit is slecht nieuws voor Iran.
pi_220376499
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:08 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Helaas zijn die clusterraketten walgelijke en beruchte ondingen. (Zoals wel meer wapentuig.)

https://en.wikipedia.org/wiki/Cluster_munition
[..]
Ze zijn verboden volgens international humanitarian law, maar gelukkig hebben we hier geleerd dat 'we' ons in een oorlog van dat internationale recht geen reet hoeven aan te trekken.
Doen we in Europa ook. :P
pi_220376505
Volgens Steve zouden er vanavond tot nu toe 5 doden zijn gevallen a.g.v. twee clusteraanvallen.
4 vrouwen op de Westoever, en 1 man ergens in centraal Israël.
pi_220376517
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:09 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Israël noch Iran is gebonden aan een verbod op clusterbommen. Oók dat is internationaal recht.
pi_220376529
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:09 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Zeker. Ze werden sowieso gebruikt tijdens de oorlog in voormalig Joegoslavië.
En in de huidige oorlog tussen Rusland en Oekraïne.
Maar je moet nu eenmaal spierballen tonen in die van tijd tot tijd onvermijdelijke oorlogen.
  woensdag 18 maart 2026 @ 23:17:28 #286
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220376538
dit waren wel flinke klappen hoor op de LNG installaties van Qatar...

(Eerder dacht ik trouwens dat deze in Saudi Arabie waren, maar blijkt dus Qatar te zijn volgens meerdere bronnen.)

twitter
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_220376550
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:39 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Oh, hoe weet jij zo precies dat dit een oorlog is? Want dat moet het wel zijn vóór het een illegale oorlog kan worden genoemd. Er is een actie Epic Fury aan de gang. Dat leken dat een oorlog noemen betekent niet dat het een oorlog is zoals bedoeld in de Amerikaanse Grondwet.
  woensdag 18 maart 2026 @ 23:20:14 #288
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220376557
quote:
2s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:17 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
dit waren wel flinke klappen hoor op de LNG installaties van Qatar...

(Eerder dacht ik trouwens dat deze in Saudi Arabie waren, maar blijkt dus Qatar te zijn volgens meerdere bronnen.)

[ x ]
En het is nog lang niet voorbij. Dit is gewoon het worst-case scenario wat zich hier voor onze ogen ontvouwd. En hoe lang gaat het duren dit allemaal weer online te krijgen?
The End Times are wild
pi_220376561
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:13 schreef HiZ het volgende:

[..]
Israël noch Iran is gebonden aan een verbod op clusterbommen. Oók dat is internationaal recht.
Zelfs al zouden ze eraan gebonden zijn, dan betekent dat in oorlogstijd nog helemaal niets.
Wat er ook gebeurt en wat er ook nog staat te gebeuren, ik zie in de toekomst geen Iraniërs, Amerikanen of Israëli's berecht worden in Den Haag.

Op Steve's kanaal wordt nu ook gezegd wat ik enkele dagen geleden ook al zei: de beste manier om Iran enorm te treffen is het uitschakelen van het volledige olie-eiland Kharg. Men sluit niet uit dat dat de plek gaat worden waar de eerste mogelijke grondtroepen zullen worden ingezet.
Afwachten maar.
  woensdag 18 maart 2026 @ 23:21:20 #290
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220376563
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:19 schreef HiZ het volgende:

[..]
Oh, hoe weet jij zo precies dat dit een oorlog is? Want dat moet het wel zijn vóór het een illegale oorlog kan worden genoemd. Er is een actie Epic Fury aan de gang. Dat leken dat een oorlog noemen betekent niet dat het een oorlog is zoals bedoeld in de Amerikaanse Grondwet.
:D
Hey Donald, doe de groeten aan Pete :D
A murky, forgotten land.
pi_220376566
quote:

[..]
Telt het dat Trump het een oorlog noemt?
  Forum Admin woensdag 18 maart 2026 @ 23:21:55 #292
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220376572
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
En het is nog lang niet voorbij. Dit is gewoon het worst-case scenario wat zich hier voor onze ogen ontvouwd. En hoe lang gaat het duren dit allemaal weer online te krijgen?
Heel lang. Dit kan wel eens een echte energiecrisis worden zoals in de vorige eeuw.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220376584
quote:

[..]
Zeker. Trump heeft de lessen van Poetin goed tot zich genomen. Noem het gewoon een soort van speciale militaire operatie, meer niet. Toen zeiden leken ook dat het gewoon een oorlog was.

In beide gevallen hebben de leken gelijk. Maar met Trump en Poetin als de almachtige propagandaverkopers schiet je daar sowieso geen bliksem mee op.
  woensdag 18 maart 2026 @ 23:24:29 #294
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220376588
quote:

[..]
In ieder geval gaat dat voor de eerstvolgende winter niet lukken, dus begin maar vast warme truien en lange onderbroeken in te slaan. :Y
  woensdag 18 maart 2026 @ 23:24:38 #295
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220376589
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:21 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Heel lang. Dit kan wel eens een echte energiecrisis worden zoals in de vorige eeuw.
Misschien nog wel een tandje erger.
A murky, forgotten land.
pi_220376592
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:09 schreef HiZ het volgende:

[..]
Het staat wel op de schrap list. Het ontwerp was niet goed inpasbaar in strategische modellen. Het grote voordeel van dit schip is dat het door het type vliegtuigen op korte afstand van de Iraanse posities sneller kan reageren en dat de luchtdekking sluitender wordt dan vanaf de grote carrier groep. Dit is slecht nieuws voor Iran.
Maar wat gaan die vliegtuigen doen? En hij heeft misschien meer afweerraketten dan een gewoon vliegdekschip, maar niet meer dan een destroyer, laat staan 4. Ik zie het niet.
pi_220376594
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:24 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Dat voorspelde ik vorige week al.
Koeweit kiele kiele zal er niets bij zijn.
Als Iran desperaat wordt, dan houdt niets die lui tegen.
pi_220376595
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:24 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Zeg, houd op, doe even een grapje. Geen zin in doemdenkers.
  woensdag 18 maart 2026 @ 23:26:12 #299
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220376597
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:24 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
In ieder geval gaat dat voor de eerstvolgende winter niet lukken, dus begin maar vast warme truien en lange onderbroeken in te slaan. :Y
Hopelijk gaat het aankomende winter níet oan 😱

Maar dan zul je net zien -O-
A murky, forgotten land.
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 23:26:59 #300
236264 crew  capricia
pi_220376601
quote:

[..]
Ik hoor helemaal niets van onze regering.
Geen duiding. Geen analyse. Geen communicatie naar ons als burgers.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')