abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220376397
Van kanaal Steve:
De paar aanvallen op Tel Aviv en een aantal andere plaatsen in Israël van vanavond zou vooral gaan om clusterbommen.
Volgens sommigen zou dat kunnen betekenen dat Iran nagenoeg volledig door zijn voorraad ballistische raketten heen is.
Ik doe het ff rustig aan.
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:52:32 #277
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220376402
quote:
6s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:49 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Yep, echt altijd. Vandaar dat militair experts Trump ook hebben ontraden om Iran aan te vallen. Maar ja, toen belde ene Bibi uit Israël... and the rest is history.
Schijnt dat hij, naast Bibi, voornamelijk afgegaan is op het advies van Witkoff (voorheen vastgoed boer oid), zijn schoonzoon Kushner, en Pete Hegseth en zijn adviseur Jack Daniels.

En alle adviezen en suggesties van militairen genegeerd heeft.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 18 maart 2026 @ 23:02:06 #278
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220376452
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:52 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Schijnt dat hij, naast Bibi, voornamelijk afgegaan is op het advies van Witkoff (voorheen vastgoed boer oid), zijn schoonzoon Kushner, en Pete Hegseth en zijn adviseur Jack Daniels.

En alle adviezen en suggesties van militairen genegeerd heeft.
Ja, dat werd eerst nog afgedaan als een 'gerucht', maar het begint er steeds meer op te lijken dat het dus gewoon wáár is! Hoe bizar is dat!? 8)7
pi_220376468
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:52 schreef Toby56 het volgende:
Van kanaal Steve:
De paar aanvallen op Tel Aviv en een aantal andere plaatsen in Israël van vanavond zou vooral gaan om clusterbommen.
Volgens sommigen zou dat kunnen betekenen dat Iran nagenoeg volledig door zijn voorraad ballistische raketten heen is.
Ze worden nu door de ooievaar gedropt?
pi_220376487
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:52 schreef Toby56 het volgende:
Van kanaal Steve:
Helaas zijn die clusterraketten walgelijke en beruchte ondingen. (Zoals wel meer wapentuig.)

https://en.wikipedia.org/wiki/Cluster_munition

quote:
While all weapons are dangerous, cluster bombs pose a particular threat to civilians for two reasons: they have a wide area of effect, and they consistently leave behind a large number of unexploded bomblets. The unexploded bomblets can remain dangerous for decades after the end of a conflict. For example, while the United States cluster bombing of Laos stopped in 1973, cluster bombs and other unexploded munitions continued to cause over 100 casualties per year to Laotian civilians as of 2009.
Ze zijn verboden volgens international humanitarian law, maar gelukkig hebben we hier geleerd dat 'we' ons in een oorlog van dat internationale recht geen reet hoeven aan te trekken.
pi_220376498
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:24 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
3000 tot 4500 man (m/v :7) personeel aan boord, waarvan 2200 mariniers.

Volgens wiki is ie in 2017 gereed gekomen (klaar gekomen staat zo raar :P) en in 2020 in dienst genomen.
Dus lijkt me niet dat die op de nominatie stond om gesloopt te worden :o).
Het staat wel op de schrap list. Het ontwerp was niet goed inpasbaar in strategische modellen. Het grote voordeel van dit schip is dat het door het type vliegtuigen op korte afstand van de Iraanse posities sneller kan reageren en dat de luchtdekking sluitender wordt dan vanaf de grote carrier groep. Dit is slecht nieuws voor Iran.
pi_220376499
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:08 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Helaas zijn die clusterraketten walgelijke en beruchte ondingen. (Zoals wel meer wapentuig.)

https://en.wikipedia.org/wiki/Cluster_munition
[..]
Ze zijn verboden volgens international humanitarian law, maar gelukkig hebben we hier geleerd dat 'we' ons in een oorlog van dat internationale recht geen reet hoeven aan te trekken.
Doen we in Europa ook. :P
pi_220376505
Volgens Steve zouden er vanavond tot nu toe 5 doden zijn gevallen a.g.v. twee clusteraanvallen.
4 vrouwen op de Westoever, en 1 man ergens in centraal Israël.
pi_220376517
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:09 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Israël noch Iran is gebonden aan een verbod op clusterbommen. Oók dat is internationaal recht.
pi_220376529
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:09 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Zeker. Ze werden sowieso gebruikt tijdens de oorlog in voormalig Joegoslavië.
En in de huidige oorlog tussen Rusland en Oekraïne.
Maar je moet nu eenmaal spierballen tonen in die van tijd tot tijd onvermijdelijke oorlogen.
  woensdag 18 maart 2026 @ 23:17:28 #286
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220376538
dit waren wel flinke klappen hoor op de LNG installaties van Qatar...

(Eerder dacht ik trouwens dat deze in Saudi Arabie waren, maar blijkt dus Qatar te zijn volgens meerdere bronnen.)

twitter
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_220376550
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:39 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
En anders gaat er volgens Trump niks verloren, op wat 'suckers and losers' na dan.

Vraag me af, aangezien deze oorlog volgens de Amerikaanse wet illegaal is, omdat het buiten het Congress om is gegaan, in hoeverre militairen kunnen weigeren.

Ik zou als militair weinig trek hebben om te gaan vechten voor iemand die zo denkt over militairen.
Oh, hoe weet jij zo precies dat dit een oorlog is? Want dat moet het wel zijn vóór het een illegale oorlog kan worden genoemd. Er is een actie Epic Fury aan de gang. Dat leken dat een oorlog noemen betekent niet dat het een oorlog is zoals bedoeld in de Amerikaanse Grondwet.
  woensdag 18 maart 2026 @ 23:20:14 #288
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220376557
quote:
2s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:17 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
dit waren wel flinke klappen hoor op de LNG installaties van Qatar...

(Eerder dacht ik trouwens dat deze in Saudi Arabie waren, maar blijkt dus Qatar te zijn volgens meerdere bronnen.)

[ x ]
En het is nog lang niet voorbij. Dit is gewoon het worst-case scenario wat zich hier voor onze ogen ontvouwd. En hoe lang gaat het duren dit allemaal weer online te krijgen?
The End Times are wild
pi_220376561
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:13 schreef HiZ het volgende:

[..]
Israël noch Iran is gebonden aan een verbod op clusterbommen. Oók dat is internationaal recht.
Zelfs al zouden ze eraan gebonden zijn, dan betekent dat in oorlogstijd nog helemaal niets.
Wat er ook gebeurt en wat er ook nog staat te gebeuren, ik zie in de toekomst geen Iraniërs, Amerikanen of Israëli's berecht worden in Den Haag.

Op Steve's kanaal wordt nu ook gezegd wat ik enkele dagen geleden ook al zei: de beste manier om Iran enorm te treffen is het uitschakelen van het volledige olie-eiland Kharg. Men sluit niet uit dat dat de plek gaat worden waar de eerste mogelijke grondtroepen zullen worden ingezet.
Afwachten maar.
  woensdag 18 maart 2026 @ 23:21:20 #290
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220376563
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:19 schreef HiZ het volgende:

[..]
Oh, hoe weet jij zo precies dat dit een oorlog is? Want dat moet het wel zijn vóór het een illegale oorlog kan worden genoemd. Er is een actie Epic Fury aan de gang. Dat leken dat een oorlog noemen betekent niet dat het een oorlog is zoals bedoeld in de Amerikaanse Grondwet.
:D
Hey Donald, doe de groeten aan Pete :D
A murky, forgotten land.
pi_220376566
quote:

[..]
Telt het dat Trump het een oorlog noemt?
  Forum Admin woensdag 18 maart 2026 @ 23:21:55 #292
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220376572
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
En het is nog lang niet voorbij. Dit is gewoon het worst-case scenario wat zich hier voor onze ogen ontvouwd. En hoe lang gaat het duren dit allemaal weer online te krijgen?
Heel lang. Dit kan wel eens een echte energiecrisis worden zoals in de vorige eeuw.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220376584
quote:

[..]
Zeker. Trump heeft de lessen van Poetin goed tot zich genomen. Noem het gewoon een soort van speciale militaire operatie, meer niet. Toen zeiden leken ook dat het gewoon een oorlog was.

In beide gevallen hebben de leken gelijk. Maar met Trump en Poetin als de almachtige propagandaverkopers schiet je daar sowieso geen bliksem mee op.
  woensdag 18 maart 2026 @ 23:24:29 #294
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220376588
quote:

[..]
In ieder geval gaat dat voor de eerstvolgende winter niet lukken, dus begin maar vast warme truien en lange onderbroeken in te slaan. :Y
  woensdag 18 maart 2026 @ 23:24:38 #295
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220376589
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:21 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Heel lang. Dit kan wel eens een echte energiecrisis worden zoals in de vorige eeuw.
Misschien nog wel een tandje erger.
A murky, forgotten land.
pi_220376592
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:09 schreef HiZ het volgende:

[..]
Het staat wel op de schrap list. Het ontwerp was niet goed inpasbaar in strategische modellen. Het grote voordeel van dit schip is dat het door het type vliegtuigen op korte afstand van de Iraanse posities sneller kan reageren en dat de luchtdekking sluitender wordt dan vanaf de grote carrier groep. Dit is slecht nieuws voor Iran.
Maar wat gaan die vliegtuigen doen? En hij heeft misschien meer afweerraketten dan een gewoon vliegdekschip, maar niet meer dan een destroyer, laat staan 4. Ik zie het niet.
pi_220376594
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:24 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Dat voorspelde ik vorige week al.
Koeweit kiele kiele zal er niets bij zijn.
Als Iran desperaat wordt, dan houdt niets die lui tegen.
pi_220376595
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:24 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Zeg, houd op, doe even een grapje. Geen zin in doemdenkers.
  woensdag 18 maart 2026 @ 23:26:12 #299
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220376597
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:24 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
In ieder geval gaat dat voor de eerstvolgende winter niet lukken, dus begin maar vast warme truien en lange onderbroeken in te slaan. :Y
Hopelijk gaat het aankomende winter níet oan 😱

Maar dan zul je net zien -O-
A murky, forgotten land.
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 23:26:59 #300
236264 crew  capricia
pi_220376601
quote:

[..]
Ik hoor helemaal niets van onze regering.
Geen duiding. Geen analyse. Geen communicatie naar ons als burgers.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')