abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220387344
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 10:07 schreef phpmystyle het volgende:
Probleem met al die batterijen is dat ze degraderen en ontzettend kapitaal intensief zijn. Ik ben in de basis niet tegen - liefhebber van EV autotje - maar het is duur, het slijt, en recycleren/repareren is nog maar nauwelijks mogelijk.
De Tesla Roadster komt uit 2008, de Model S uit 2012, we zijn nog geen 20 jaar verder en moet je eens zien wat er allemaal al bereikt is. Data analyse van de Model S toonde aan dat de accu na 270.000 km nog 91% capaciteit had, oa. Maarten Steinbuch (TU Eindhoven) heeft hierover gepubliceerd. Mij lijkt 270.000 km helemaal geen slechte score, zeker niet als je het vergelijkt met benzinemotors die ook geen eeuwig leven hebben, ANWB stelt dat een gemiddelde benzinemotor 300.000 km meegaat (400.000 voor diesel).

En ja de accu revisie lijn zal nog verder ontwikkeld moeten worden, maar het is niet zo dat dit op den duur niet gaat gebeuren lijkt mij.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 10:45:26 #277
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220387363
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 10:41 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
De Tesla Roadster komt uit 2008, de Model S uit 2012, we zijn nog geen 20 jaar verder en moet je eens zien wat er allemaal al bereikt is. Data analyse van de Model S toonde aan dat de accu na 270.000 km nog 91% capaciteit had, oa. Maarten Steinbuch (TU Eindhoven) heeft hierover gepubliceerd. Mij lijkt 270.000 km helemaal geen slechte score, zeker niet als je het vergelijkt met benzinemotors die ook geen eeuwig leven hebben, ANWB stelt dat een gemiddelde benzinemotor 300.000 km meegaat (400.000 voor diesel).

En ja de accu revisie lijn zal nog verder ontwikkeld moeten worden, maar het is niet zo dat dit op den duur niet gaat gebeuren lijkt mij.
Dan is dat voorbeeld wel een gunstig voorbeeld, vaak zie je dat ze al verder zijn gedegradeerd. En dat nog los van de discussie -onlangs bij radar- dat die WLTP's eigenlijk nooit behaald worden. Ja met de wind mee en de kachel uit.

Als de accu revisies betaalbaarder worden (dus geen 8k oid) dan is er meer toekomst.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_220387366
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 10:05 schreef nostra het volgende:

[..]
Eens hoor dat het een goede eerste stap zou zijn, het blijft alleen extreem langetermijndenken. En dat is juist wat je moet doen, dat zeker, maar juist de politiek zit alleen maar ad-hoc te handelen. Én én kan ook nog natuurlijk, maar dat vereist dan wel visie.
Is gebrek aan langetermijnvisie niet het probleem waar we vaak tegenaan lopen, ben wel benieuwd wat er gebeurd als je een berekening maakt voor wat het installeren van wijkbatterijen in heel Nederland kost en dat afzet tegenover een korting op de accijns. Het is niet dat ik elke maand geld over heb, maar ik betaal liever nu meer bij de pomp terwijl er een betere toekomst komt dan dat ik nu korting krijg waar ik over een jaar echt helemaal niks meer aan heb.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 10:46:38 #279
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220387371
Opinie: De Rekenkamer ziet wat de minister niet wíl zien – dat banken discrimineren

Nederlandse banken zijn herhaaldelijk op de vingers getikt vanwege discriminerende monitoring, tot aan het College voor de Rechten van de Mens toe. Toch blijft een aanpak vanuit de politiek uit.
https://www.volkskrant.nl(...)crimineren~b80e38a0/

Rechts op zijn best.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220387402
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 10:46 schreef Klopkoek het volgende:
Opinie: De Rekenkamer ziet wat de minister niet wíl zien – dat banken discrimineren

Nederlandse banken zijn herhaaldelijk op de vingers getikt vanwege discriminerende monitoring, tot aan het College voor de Rechten van de Mens toe. Toch blijft een aanpak vanuit de politiek uit.

Rechts op zijn best.
Ik zie veel "rechtse" mensen wijzen naar "links" en andersom, ik zie veel "conservatieve" mensen wijzen naar "progresief" en andersom. Misschien ben ik zelf iets te saai midden, al ben ik redelijk "progressief", maar ik vraag mij wel eens af van wat haal je hier nu precies uit? Misschien is het flauw dat ik alleen jouw aanspreek, maar ik probeer graag te denken van wat zou wel werken. Dan kun je benoemen hoe verdorven kapitalisten, bankiers, conservatievelingen of assielzoekers zijn, maar dan weten we dat er een partij kut is en dan?
pi_220387422
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 14:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat is wat de media er van maken, zonder enige bron.

Ik denk dat Hart van Den Haag vooral won doordat ze het perfecte slachtoffermodel konden uitbuiten tov de landelijke politiek. Het sentiment deze verkiezingen was niet anti-AZC, maar frustratie en boosheid richting landelijk, omdat ook in gemeentes waar helemaal niets speelt rondom AZC's lokaal en FvD wonnen. De conclusie dat het aan AZC's ligt is dus wat mij betreft vrij absurd.
Landelijke onvrede zal ws wel een grote rol gespeeld hebben ja.

Maar met de komst van de spreidingswet is het echt niet nodig om al een AZC te hebben staan, om via de anti-asielzoekers route stemmen binnen te halen. "Als ze hier door de spreidingswet een AZC gaan bouwen doen we er alles aan om dat tegen te houden!"
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 20 maart 2026 @ 10:59:08 #282
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220387427
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 10:53 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik zie veel "rechtse" mensen wijzen naar "links" en andersom, ik zie veel "conservatieve" mensen wijzen naar "progresief" en andersom. Misschien ben ik zelf iets te saai midden, al ben ik redelijk "progressief", maar ik vraag mij wel eens af van wat haal je hier nu precies uit? Misschien is het flauw dat ik alleen jouw aanspreek, maar ik probeer graag te denken van wat zou wel werken. Dan kun je benoemen hoe verdorven kapitalisten, bankiers, conservatievelingen of assielzoekers zijn, maar dan weten we dat er een partij kut is en dan?
De rechtse agenda is een discriminerende, ongelijkheid en hiërarchische agenda. Echt moeilijk is dat niet. De toeslagenaffaire rolt door - de uitdaging is nu om een nieuwe Pieter Klein, Renske Leijten e.d. te voorkomen en meer Jesse Frederik mouthpieces te vinden :) Het leren van de toeslagenaffaire is vooral: voorkom een nieuwe mediarel. Voorkom lekken uit het ministerie.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220387435
Krijg net bericht dat Groenlinks - PvdA de nieuwe naam van de fusiepartij bekend gaan maken volgende week donderdagavond, 26 maart.

Ik ben benieuwd. :)

Hopelijk wordt het geen tenenkrommende naam.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220387445
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 14:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat is wat de media er van maken, zonder enige bron.

Ik denk dat Hart van Den Haag vooral won doordat ze het perfecte slachtoffermodel konden uitbuiten tov de landelijke politiek. Het sentiment deze verkiezingen was niet anti-AZC, maar frustratie en boosheid richting landelijk, omdat ook in gemeentes waar helemaal niets speelt rondom AZC's lokaal en FvD wonnen. De conclusie dat het aan AZC's ligt is dus wat mij betreft vrij absurd.

Maar met de komst van de spreidingswet is het echt niet nodig om al een AZC te hebben staan, om via de anti-asielzoekers route stemmen binnen te halen. "Als ze hier door de spreidingswet een AZC gaan bouwen doen we er alles aan om dat tegen te houden!"
quote:
14s.gif Op donderdag 19 maart 2026 16:02 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ze zitten zichzelf in de weg met al die morele waarden. Soms moet je gewoon praktisch zijn.
Ons verenigen onder de vlag van D66-haat. Deporteren dat tuig. Ik zie aansluiting voor elke groep stemmers.
pi_220387447
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 10:58 schreef probeer het volgende:

[..]

Maar ook in gemeenten die het al hebben geregeld via buurgemeenten (zie alles rondom Ter Apel, maar ook vele andere gemeenten) of waar zonder enige wanklank AZC's zijn winnen FvD en lokale partijen, ook lokale partijen die helemaal niet tegen AZC's zijn. Dit beperken tot het volgens onderzoek van Ipsos pas 6e onderwerp voor de kiezers is echt veel te kort door de bocht.

Veel ernstiger is trouwens dat de helft niet komt stemmen, onze gemeente heeft gister iig over gesproken bij het duidingsdebat dat we ons best gaan doen om te achterhalen hoe dat komt bij die kiezers (dat is nog niet makkelijk, dus het hoe is nog niet besproken).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 20 maart 2026 @ 11:08:45 #286
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220387482
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 11:03 schreef probeer het volgende:

[..]

[..]
Ons verenigen onder de vlag van D66-haat. Deporteren dat tuig. Ik zie aansluiting voor elke groep stemmers.
De enige haat die ik zie komt bij jou vandaan.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220387501
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 10:59 schreef Klopkoek het volgende:
De rechtse agenda is een discriminerende, ongelijkheid en hiërarchische agenda. Echt moeilijk is dat niet. De toeslagenaffaire rolt door - de uitdaging is nu om een nieuwe Pieter Klein, Renske Leijten e.d. te voorkomen en meer Jesse Frederik mouthpieces te vinden :) Het leren van de toeslagenaffaire is vooral: voorkom een nieuwe mediarel. Voorkom lekken uit het ministerie.
Je gaat natuurlijk over je eigen antwoord, maar dit is precies een beetje wat ik bedoel. Door het zo zwart-wit te maken en een hele politieke stroming weg te zetten als “fout”, weet je vooral wie je niet vertrouwt, maar niet wat je wél gaat doen. Wat levert dat benoemen nou concreet op?

Volgens mij kom je pas verder als je het concreet maakt: welke keuzes, regels of systemen moeten anders, en hoe dan? Anders blijft het hangen in frustratie en verandert er weinig in de praktijk.

Tot die tijd voelt het eerlijk gezegd meer als roepen wat je níét wilt, zonder te zeggen wat dan wel en daar wordt het gesprek niet echt sterker van.
pi_220387511
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 10:45 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Is gebrek aan langetermijnvisie niet het probleem waar we vaak tegenaan lopen, ben wel benieuwd wat er gebeurd als je een berekening maakt voor wat het installeren van wijkbatterijen in heel Nederland kost en dat afzet tegenover een korting op de accijns. Het is niet dat ik elke maand geld over heb, maar ik betaal liever nu meer bij de pomp terwijl er een betere toekomst komt dan dat ik nu korting krijg waar ik over een jaar echt helemaal niks meer aan heb.
Deels ook een stukje opportunisme door politieke partijen; waarom veel geld uitgeven aan iets wat nu flink geld kost (met mogelijk hogere belasting) waar je niet binnen 2 regeerperiodes de vruchten van plukt.

En dat legt op diens beurt ook weer een stuk van de onvrede met landelijk uit. Dat gebrek aan lange termijn visie. Voor mijn gevoel een sentiment wat onder stemmers vooral links (van het midden) voor komt. Ook bij de conservatieve stemmers, wellicht zelfs de VVDers. Gaat ook samen met een behoefte om vastigheid.

Met aan de andere kant een grote groep die boos is dat er niet genoeg korte termijn visie is. Het moet en zal nu opgelost moeten worden. Meteen. Desnoods ten koste van het wetgevend proces en/of de rechtsstaat. Een sentiment populair onder zo'n beetje alles wat rechts zit van de vvd, plus wat amper nog levensvatbaar radicaal links. Radicalisme kent weinig geduld.
pi_220387546
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 11:08 schreef Perrin het volgende:

[..]
De enige haat die ik zie komt bij jou vandaan.
Komt omdat ik jaloers ben op de inhoud van je portemonnee.

Gelukkig richt mijn haat zich niet tegen arbeidsongeschikten, baanzoekenden die wat moeilijker in de markt liggen, zieke werknemers, gehandicapten, mensen afhankelijk van WMO.
pi_220387550
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 11:15 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Je gaat natuurlijk over je eigen antwoord, maar dit is precies een beetje wat ik bedoel. Door het zo zwart-wit te maken en een hele politieke stroming weg te zetten als “fout”, weet je vooral wie je niet vertrouwt, maar niet wat je wél gaat doen. Wat levert dat benoemen nou concreet op?

Volgens mij kom je pas verder als je het concreet maakt: welke keuzes, regels of systemen moeten anders, en hoe dan? Anders blijft het hangen in frustratie en verandert er weinig in de praktijk.

Tot die tijd voelt het eerlijk gezegd meer als roepen wat je níét wilt, zonder te zeggen wat dan wel en daar wordt het gesprek niet echt sterker van.
Ja, ik snak naar het genuanceerde, redelijke midden.

Maar als je dan ziet waar middenpartijen als D66 en CDA mee akkoord gaan bij coalitieonderhandelingen, dan schrik ik daar wel weer van. Is dat nou het genuanceerde, redelijke midden? Het openbreken van net gesloten zwaar bevochten akkoorden, het bezuinigen op de kwetsbaarsten en niks doen aan belasten van vermogen? Het deels afbreken van het sociale stelsel?

Als het midden zich zo naar rechts laat trekken, dan houdt het ook wel een beetje op. Dan is er geen redelijk, genuanceerd midden meer.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 20 maart 2026 @ 11:28:45 #291
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220387563
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 11:24 schreef probeer het volgende:

[..]
Komt omdat ik jaloers ben op de inhoud van je portemonnee.

Gelukkig richt mijn haat zich niet tegen arbeidsongeschikten, baanzoekenden die wat moeilijker in de markt liggen, zieke werknemers, gehandicapten.
Ik hoop dat die een fijn netwerk hebben van mensen die van ze houden.

Het leed van heel de wereld is niet mijn probleem, of dat van mijn portemonnee.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220387568
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 10:46 schreef Klopkoek het volgende:

Rechts op zijn best.
Dat ligt niet zozeer aan de banken, die zijn als de dood voor megaboetes. Het BFT meldt gewoon keihard dat als subjectieve indicator voor de WWFT geldt:

Partijen, hun vertegenwoordigers, de UBO of andere betrokkenen zijn woonachtig of gevestigd in landen of gebieden: a. die niet (adequaat) voldoen aan de aanbevelingen van de FATF6;
of b. landen waar als terroristisch aangemerkte organisaties actief zijn.

7 2. Partijen, hun vertegenwoordigers, de UBO’s of andere betrokkenen staan genoemd op de Nederlandse, Europese en VN-sanctielijsten.

Vervolgens ga je bij de uitvoering daarvan weer raken aan de objectieve rechtvaardiging (die is er vaak wel) en de subsidiariteit (die is zo arbitrair als wat). Je zit als bank met twee (supranationale) overheden: één met de discriminatiepet, de ander met de witwaspet. Goed kan je het niet doen. Reden voor ABN om simpelweg alle expat ASML-werknemers te weigeren als klant, dan maar geen gelazer.
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 11:30:20 #293
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_220387572
quote:
6s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 09:15 schreef xpompompomx het volgende:
Dan wordt het de hoogste tijd om de stroomkabels die naar datacentra lopen eens door te gaan knippen lijkt me.
en FOK! dan? :{
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_220387580
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 11:15 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

Kom nou zeg, alsof voorstellen rondom het zwaarder belasten van vermogenden, bedrijven, vervuiling, hier nooit langskomen. Het is prima duidelijk waar links / de niet-neoliberalen het geld wel willen halen en ook uitgeven (financiële ongelijkheid, klimaat, wonen, onderwijs, zorg). Ook op fok.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 11:31:57 #295
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_220387582
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 09:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Met batterijen kun je het net juist prima ontlasten, dat zou een eerste stap zijn. In de toekomst moet elke wijk gewoon een eigen wijkbatterij hebben voor de zonnepanelen uit die wijken, daar hebben experts het al jaren over. En alle grootschalige zonne- en windparken hebben ook batterijen nodig. En meer batterijen in huis, zoals we in België en Duitsland bij vrijwel elke zonnepaneelbezitter zien, zou ook al flink helpen.

Zet daar dus eens op in. Dat batterijen nog steeds niet gesubsideerd zijn is eigenlijk te absurd voor woorden.
Batterijen moeten ze gewoon verplichten als je zonnepanelen hebt.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_220387586
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 11:01 schreef Tomatenboer het volgende:
Krijg net bericht dat Groenlinks - PvdA de nieuwe naam van de fusiepartij bekend gaan maken volgende week donderdagavond, 26 maart.

Ik ben benieuwd. :)

Hopelijk wordt het geen tenenkrommende naam.
De timing is al matig. Maar wie weet bedenken ze wat leuks.
pi_220387588
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 11:30 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
en FOK! dan? :{
Anders dan social media heeft Fok natuurlijk geen algoritme gestuurde tijdlijn.
pi_220387591
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 11:31 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Batterijen moeten ze gewoon verplichten als je zonnepanelen hebt.
Verplichten is wat lastig, maar in bijvoorbeeld België en Duitsland zag je minder subsidie op zonnepanelen, maar wel subsidie op batterijen als je die bij je zonnepanelen kocht. Op korte termijn krijg je dan misschien iets minder zonnepanelen, op lange termijn zie je wel dat je beter voorbereid bent op de toekomst.
pi_220387609
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 11:32 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De timing is al matig. Maar wie weet bedenken ze wat leuks.
De timing is toch prima? Ze tilden het vanwege al gemaakt campagnemateriaal en naamsbekendheid over de lokale verkiezingen heen, maar zijn op tijd voor de provinciale verkiezingen. Til je het daar weer over heen, dan komt er misschien wel weer een landelijke verkiezing aan.

Ik zou dit jaar maart/april als het meest ideale moment aanwijzen.
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 11:36:58 #300
375570 crew  Cyan9
pi_220387611
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 10:04 schreef capricia het volgende:

[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)wijtgeraakt-a4923480
Samenvatting:
De echt trouwe linkse kiezer vind je nog vooral in de grote steden. GroenLinks-PvdA is de arbeidersklasse op het platteland grotendeels kwijtgeraakt aan de rechterflank (PVV, FvD en lokale partijen). Er ontstaat een steeds scherpere kloof tussen stedelijke, hoogopgeleide progressieven en conservatievere plattelandsbewoners.

De fusie GL-PvdA sleept nog steeds; er is nog geen heldere, gedeelde ideologie, wat de partij verlamt.
De arbeidersklasse is inmiddels wel een behoorlijk loze term. :P
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')