Maar het is dus niet alleen klimaat, onze economie gaat ook veel minder schokken krijgen als we niet meer afhankelijk zijn van gas en olie uit landen waar we helemaal niet afhankelijk van willen zijn.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Volgens mij staat Jetten er ook zo in.
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)eleid/143433055.html
Je kan het geld ook beter een structurele verbeteringen (ongeacht wat deze zijn) uitgeven, dan eenmalig cadeautje.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar het is dus niet alleen klimaat, onze economie gaat ook veel minder schokken krijgen als we niet meer afhankelijk zijn van gas en olie uit landen waar we helemaal niet afhankelijk van willen zijn.
Ja, lijkt me ook. Neemt natuurlijk niet weg dat je mensen die in energiearmoede vallen gewoon direct moet helpen, iemand die de gasrekening niet kan betalen heeft niks aan een subsidie op een warmtepomp. Maar dat moet dus heel gericht zijn, niet zo'n genereuze maatregel als die van Koolmees toen (die van Koolmees was toen trouwens wel terecht, toen moest het op korte termijn, nu zitten we aan het begin van de lente en heeft het dus minder haast).quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:54 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Je kan het geld ook beter een structurele verbeteringen (ongeacht wat deze zijn) uitgeven, dan eenmalig cadeautje.
Alleen zit dat gas en die olie daar niet en kan je het gebruik op korte en middellange termijn hooguit wat dempen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:36 schreef Hanca het volgende:
als we niet meer afhankelijk zijn van gas en olie uit landen waar we helemaal niet afhankelijk van willen zijn.
Je kunt deze crisis prima aanpakken om grootschalig over te gaan op meer electrificering, batterijen e.d. Dan is je economie vervolgens veel stabieler bij een volgende energiecrisis.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Alleen zit dat gas en die olie daar niet en kan je het gebruik op korte en middellange termijn hooguit wat dempen.
Hoe dan. We hebben nu al de infrastructuur niet liggen om de huidige electrificatie te kunnen bedienen, er zijn complete woonwijken en bedrijven niet aangesloten en dat is dan het uitgelezen moment om nóg meer het net te gaan belasten? We praten over decennia voordat dat is doorgevoerd ten opzichte van veel kortere crisiscycli.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt deze crisis prima aanpakken om grootschalig over te gaan op meer electrificering, batterijen e.d. Dan is je economie vervolgens veel stabieler bij een volgende energiecrisis.
Dan stel ik voor dat Jetten een masterplan electrificatie gaat presenteren aan ons.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt deze crisis prima aanpakken om grootschalig over te gaan op meer electrificering, batterijen e.d. Dan is je economie vervolgens veel stabieler bij een volgende energiecrisis.
Het is net een paar dagen bezig, geef ze even de tijd zeg.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan stel ik voor dat Jetten een masterplan electrificatie gaat presenteren aan ons.
Waarin hij ook de knelpunten benoemt en uitlegt hoe hij dat gaat oplossen.
Want de communicatie tot nu toe lijkt echt nergens op.
Ik ben voor. Maar dat zal de VVD wel weer gillend en krijsend blokkeren omdat het veel te links en woke is :’).quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan stel ik voor dat Jetten een masterplan electrificatie gaat presenteren aan ons.
Waarin hij ook de knelpunten benoemt en uitlegt hoe hij dat gaat oplossen.
Want de communicatie tot nu toe lijkt echt nergens op.
deze coalitie heeft geen meerderheid , de echte coalitie zit in de tweede kamerquote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:15 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik ben voor. Maar dat zal de VVD wel weer gillend en krijsend blokkeren omdat het veel te links en woke is :’).
Met batterijen kun je het net juist prima ontlasten, dat zou een eerste stap zijn. In de toekomst moet elke wijk gewoon een eigen wijkbatterij hebben voor de zonnepanelen uit die wijken, daar hebben experts het al jaren over. En alle grootschalige zonne- en windparken hebben ook batterijen nodig. En meer batterijen in huis, zoals we in België en Duitsland bij vrijwel elke zonnepaneelbezitter zien, zou ook al flink helpen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Hoe dan. We hebben nu al de infrastructuur niet liggen om de huidige electrificatie te kunnen bedienen, er zijn complete woonwijken en bedrijven niet aangesloten en dat is dan het uitgelezen moment om nóg meer het net te gaan belasten? We praten over decennia voordat dat is doorgevoerd ten opzichte van veel kortere crisiscycli.
Verkoop het dus als maatregel om de economie te verstevigen, niet als klimaatmaatregel.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:15 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik ben voor. Maar dat zal de VVD wel weer gillend en krijsend blokkeren omdat het veel te links en woke is :’).
Ook eens. Maar bij dat concept denken ze alleen aan geld over de balk smijten voor mogelijke nieuwe kerncentrales over een decennium of twee, drie, vier.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Verkoop het dus als maatregel om de economie te verstevigen, niet als klimaatmaatregel.
ja joh, lekker vandalisme promotenquote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:15 schreef xpompompomx het volgende:
Dan wordt het de hoogste tijd om de stroomkabels die naar datacentra lopen eens door te gaan knippen lijkt me.
quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:27 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFT
Da's wel een beetje wensdenken als echte oplossing hè. Bon, het is een mooie stimulans, maar niet iedereen heeft, ook na subsidie, even een paar ruggen liggen voor een batterij. Of de ruimte voor zo'n ding. Of huurt. Dat heb je allemaal niet in één kabinetsperiode geschafft (en ook niet in drie).quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Met batterijen kun je het net juist prima ontlasten, dat zou een eerste stap zijn. In de toekomst moet elke wijk gewoon een eigen wijkbatterij hebben voor de zonnepanelen uit die wijken, daar hebben experts het al jaren over. En alle grootschalige zonne- en windparken hebben ook batterijen nodig. En meer batterijen in huis, zoals we in België en Duitsland bij vrijwel elke zonnepaneelbezitter zien, zou ook al flink helpen.
Zet daar dus eens op in. Dat batterijen nog steeds niet gesubsideerd zijn is eigenlijk te absurd voor woorden.
Wijkbatterijen zouden dus al een goede eerste stap zijn. En nee, dat gaat de huidige crisis niet gelijk helpen. Maar je kunt daar met het huidige sentiment dus wel nu grote stappen in maken. Iedereen ziet nu dat het voor onze economie en portemonnee beter is om zo snel mogelijk onafhankelijk te zijn van gas en olie.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:40 schreef nostra het volgende:
[..]
Da's wel een beetje wensdenken als echte oplossing hè. Bon, het is een mooie stimulans, maar niet iedereen heeft, ook na subsidie, even een paar ruggen liggen voor een batterij. Of de ruimte voor zo'n ding. Of huurt. Dat heb je allemaal niet in één kabinetsperiode geschafft (en ook niet in drie).
https://www.nrc.nl/nieuws(...)wijtgeraakt-a4923480quote:De echt trouwe linkse kiezer vind je alleen nog in de grote stad: ‘We zijn de arbeidersklasse kwijtgeraakt’
GroenLinks-PvdA verloor stemmen in kleine gemeenten, maar hield stand in de steden. De linkse fusiepartij lijkt maar een deel van het electoraat vast te kunnen houden.
Eens hoor dat het een goede eerste stap zou zijn, het blijft alleen extreem langetermijndenken. En dat is juist wat je moet doen, dat zeker, maar juist de politiek zit alleen maar ad-hoc te handelen. Én én kan ook nog natuurlijk, maar dat vereist dan wel visie.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wijkbatterijen zouden dus al een goede eerste stap zijn. En nee, dat gaat de huidige crisis niet gelijk helpen. Maar je kunt daar met het huidige sentiment dus wel nu grote stappen in maken. Iedereen ziet nu dat het voor onze economie en portemonnee beter is om zo snel mogelijk onafhankelijk te zijn van gas en olie.
Ja, ik vrees dat ze gewoon weer het Koolmees-pakket tevoorschijn halen. Een pakket waarmee ik trouwens een negatieve energierekening had door een doorlopend vast contract: de kortingen waren hoger dan mijn rekeningquote:Op vrijdag 20 maart 2026 10:05 schreef nostra het volgende:
[..]
Eens hoor dat het een goede eerste stap zou zijn, het blijft alleen extreem langetermijndenken. En dat is juist wat je moet doen, dat zeker, maar juist de politiek zit alleen maar ad-hoc te handelen. Én én kan ook nog natuurlijk, maar dat vereist dan wel visie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |