abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220381572
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 15:57 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Even serieuze vraag: hoe zou jij dit willen oplossen? Deze gordiaanse knoop? Enig wantrouwen zal er altijd zijn en is ook gezond, alleen de huidige mate duurt nu al vijf jaar.
Het eerste is: los nou eens problemen op. Er zijn bijvoorbeeld al zeker 4 jaar plannen bekend die de stikstofproblemen zouden kunnen oplossen, rol die eens uit. Voor die spreidingswet eens uit en laat zien dat dat de overlast verkleint en niet vergroot.

Het andere is natuurlijk dat dit een trend is in de hele westerse wereld. Tegen die trend in gaan lijkt me ook wel lastig.
  donderdag 19 maart 2026 @ 16:03:24 #227
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220381578
quote:
14s.gif Op donderdag 19 maart 2026 16:02 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ze zitten zichzelf in de weg met al die morele waarden. Soms moet je gewoon praktisch zijn.
Ja van die moraalridders maken het vaak lastig om dat lekker rucksichtslos te doen.
  donderdag 19 maart 2026 @ 16:05:06 #228
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220381596
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 16:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja van die moraalridders maken het vaak lastig om dat lekker rucksichtslos te doen.
Wat dat betreft heeft de linkerflank echt iemand nodig die doet wat nodig is. Jong, pragmatisch en onverbiddelijk. Zou ik misschien zelfs op stemmen :P
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220381602
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 16:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik denk dat een linkse partij zonder morele waarden geen stemmen haalt. Dat botst namelijk enorm met elkaar. Politici die hun eigen geweten niet volgen is natuurlijk ook gewoon een erg slecht idee.
  donderdag 19 maart 2026 @ 16:14:35 #230
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220381655
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 16:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk dat een linkse partij zonder morele waarden geen stemmen haalt. Dat botst namelijk enorm met elkaar. Politici die hun eigen geweten niet volgen is natuurlijk ook gewoon een erg slecht idee.
Mee eens. Wat misschien wel nodig is, is een type Mamdani of Die Linke in Duitsland. LFI in Frankrijk. Daarmee doe je de democratie een dienst.

GroenLinks-PvdA hangt er nu een beetje tussenin. Nog los van het imago dat alle rechtse megafoons opplakken; het zit nu tussen het volkse en het elitaire in.

En in alle eerlijkheid, 'links' moet stoppen met elkaar vliegen afvangen. Daarmee maak je alles kapot. Velen lijken dit wel te begrijpen, behalve Jimmy Dijk (die wél regelmatig in de talkshows mag verschijnen en dan mee doet met het links bashen spel).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 19 maart 2026 @ 16:17:41 #231
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220381678
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 16:14 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Mee eens. Wat misschien wel nodig is, is een type Mamdani of Die Linke in Duitsland. LFI in Frankrijk. Daarmee doe je de democratie een dienst.

GroenLinks-PvdA hangt er nu een beetje tussenin. Nog los van het imago dat alle rechtse megafoons opplakken; het zit nu tussen het volkse en het elitaire in.

En in alle eerlijkheid, 'links' moet stoppen met elkaar vliegen afvangen. Daarmee maak je alles kapot. Velen lijken dit wel te begrijpen, behalve Jimmy Dijk (die wél regelmatig in de talkshows mag verschijnen en dan mee doet met het links bashen spel).
Jimmy moet wel aangezien er amper nog een hond op de SP stemt.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 19 maart 2026 @ 16:25:36 #232
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220381745
Jimmy is de enige linkse politicus die ik nog een beetje mag.
Hij snapt wel dat je als arbeider gewoon een fatsoenlijke vergoeding nodig hebt om naar je werk te komen, en dat je zo nu en dan tussen de middag een lekker "balletje mayo" wil kopen in de kantine. En dat je niet continu bezig moet willen zijn of je iemand met m/v/x moet aanspreken. Houd het eenvoudig.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  donderdag 19 maart 2026 @ 16:27:13 #233
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220381757
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 16:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het eerste is: los nou eens problemen op. Er zijn bijvoorbeeld al zeker 4 jaar plannen bekend die de stikstofproblemen zouden kunnen oplossen, rol die eens uit. Voor die spreidingswet eens uit en laat zien dat dat de overlast verkleint en niet vergroot.

Het andere is natuurlijk dat dit een trend is in de hele westerse wereld. Tegen die trend in gaan lijkt me ook wel lastig.
Ja zeker mee eens, en ook moet men scherp zijn op nieuwe problemen voorkomen. Zoals de Ww-plannen (wat werkelijk geen enkel ander land zo doet en aan pakt, met zo een trage rechtenopbouw). Dat gaat grote ellende veroorzaken.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220382103
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 16:25 schreef phpmystyle het volgende:
En dat je niet continu bezig moet willen zijn of je iemand met m/v/x moet aanspreken. Houd het eenvoudig.
Ik weet niet in wat voor contreien (schijnt een populair woord te zijn hier) jij je begeeft, maar ik ben daar echt nooit mee bezig
  donderdag 19 maart 2026 @ 18:18:46 #235
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220382449
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 17:17 schreef Weird- het volgende:

[..]
Ik weet niet in wat voor contreien (schijnt een populair woord te zijn hier) jij je begeeft, maar ik ben daar echt nooit mee bezig
Oh sommige mensen moeten hun domme politieke keuzes steeds op die manier voor zichzelf rechtvaardigen.
pi_220383066
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 17:17 schreef Weird- het volgende:

[..]
De meeste mensen gelukkig niet, dat soort onzin beperkt zich tot contreien als universiteiten en media.
pi_220385343
Nu Qatar zijn gas installaties zijn aangevallen door Israel en het jaren en miljarden kost om ze weer op te bouwen verwacht ik dat we eindelijk een keer gaan ingrijpen?

Bij een strenge winter heeft Nederland een groot probleem
pi_220385762
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 23:55 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Nu Qatar zijn gas installaties zijn aangevallen door Israel en het jaren en miljarden kost om ze weer op te bouwen verwacht ik dat we eindelijk een keer gaan ingrijpen?

Wat bedoel je met 'ingrijpen'?

En Nederland kan gewoon de reserves nog aanvullen, het gaat alleen duur worden. Maar in principe mag de minister het vullen overnemen, als bedrijven het niet doen. Neem aan dat ze daar bij het ministerie van EZ wel scherp op zijn, de vullingsgraad in de gaten houden. Die was nu te laag begin van de winter, lager dan als minimum was afgesproken (gepruts van het kabinet Schoof dus).

Ja, dat gaat overheidsgeld kosten, maar momenteel komen er met de hoge prijzen meer accijnzen binnen dan verwacht.

[ Bericht 5% gewijzigd door Hanca op 20-03-2026 07:04:29 ]
pi_220385768
quote:

Je bedoelt bijvoorbeeld de wet op de verplichte hybride warmtepomp, die kabinet Schoof afschafte, strenger terug invoeren?
pi_220385815
quote:

Hoe zie je dit ingrijpen voor je precies?
pi_220385827
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 07:20 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Hoe zie je dit ingrijpen voor je precies?
https://www.nu.nl/economi(...)s-waar-mogelijk.html
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220385836
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 06:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat bedoel je met 'ingrijpen'?

En Nederland kan gewoon de reserves nog aanvullen, het gaat alleen duur worden. Maar in principe mag de minister het vullen overnemen, als bedrijven het niet doen. Neem aan dat ze daar bij het ministerie van EZ wel scherp op zijn, de vullingsgraad in de gaten houden. Die was nu te laag begin van de winter, lager dan als minimum was afgesproken (gepruts van het kabinet Schoof dus).

Ja, dat gaat overheidsgeld kosten, maar momenteel komen er met de hoge prijzen meer accijnzen binnen dan verwacht.
Accijnzen zijn een vast bedrag, dus leiden niet tot meeropbrengsten (eerder minder door gedragsverandering). BTW neemt wel toe.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 07:34:52 #243
38496 Perrin
pi_220385873
pi_220385889
quote:
15s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 07:34 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het komt er aan.
Kan me niet heugen dat het IEA zó fel reageerde. Sense of urgencyy zal bij die knakkers toch ook wel een stuk meer onderbouwd zijn dan bij de gemiddelde, generalistische politicus.
pi_220385945
quote:
De autovrije zondagen maken een comeback...
pi_220385950
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 07:52 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
De autovrije zondagen maken een comeback...
Beetje lullig voor de EV's.
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 08:00:52 #247
236264 crew  capricia
pi_220385994
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 07:53 schreef nostra het volgende:

[..]
Beetje lullig voor de EV's.
Mailtje van Eneco gehad over HappyPower.
quote:
We zijn blij dat je klant bent bij ons. Dat zeggen we misschien niet vaak genoeg. Daarom krijg je van ons nu Eneco HappyPower®. Hiermee krijg je iedere week 90 minuten stroom cadeau, op jóuw moment. Dat is elke maand 360 minuten stroom cadeau. Zolang je klant bent.
Wel lekker voor de EV.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 20 maart 2026 @ 08:01:00 #248
38496 Perrin
pi_220385995
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 07:37 schreef nostra het volgende:

[..]
Kan me niet heugen dat het IEA zó fel reageerde. Sense of urgencyy zal bij die knakkers toch ook wel een stuk meer onderbouwd zijn dan bij de gemiddelde, generalistische politicus.
De lui in de industrie weten ook wel wat aanstaande is.

twitter

[ Bericht 0% gewijzigd door Perrin op 20-03-2026 08:06:05 ]
pi_220386174
De oplossing moet trouwens gewoon wel grotendeels iets permanents zijn. Iets tijdelijks als verlagen van de benzineprijzen is vooral kortetermijn denken. Subsidie op batterijen en (hybride) warmtepompen zetten pas echt zoden aan de dijk, dan worden we veel minder afhankelijk van zulke fluctuaties. Industrie nu niet compenseren voor de hoge prijzen, maar helpen over te schakelen. Maak gebruik van deze crisis om de afhankelijkheid van fossiel echt af te bouwen, nu is dat veel sneller rendabel.

En ga nu eindelijk eens aan de slag met een subsidie op tweedehands EVs. Leaserijders rijden massaal elektrisch, maar al die auto's vertrekken na 4 jaar uit ons land, er is nauwelijks een markt met elektrische tweedehands auto's.
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 08:34:40 #250
236264 crew  capricia
pi_220386190
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 08:32 schreef Hanca het volgende:
De oplossing moet trouwens gewoon wel grotendeels iets permanents zijn. Iets tijdelijks als verlagen van de benzineprijzen is vooral kortetermijn denken. Subsidie op batterijen en (hybride) warmtepompen zetten pas echt zoden aan de dijk, dan worden we veel minder afhankelijk van zulke fluctuaties. Industrie nu niet compenseren voor de hoge prijzen, maar helpen over te schakelen. Maak gebruik van deze crisis om de afhankelijkheid van fossiel echt af te bouwen, nu is dat veel sneller rendabel.
Volgens mij staat Jetten er ook zo in.
quote:
Verbazing om uitspraak Jetten: ’Verlaging brandstofprijzen mogelijk slecht voor klimaatbeleid’
https://www.telegraaf.nl/(...)eleid/143433055.html

Jetten prioriteert het klimaatdoel boven directe koopkrachtverlichting via goedkopere brandstof.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')