Daarnaast verschuift de verhouding actieven versus inactieven, waardoor werken naar mijn idee steeds minder gaat lonen omdat de belasting en premiedruk oploopt en de rechten die men daarmee denkt op te bouwen tegelijkertijd onzeker zijn. Ik voorzie een terugkeer naar de 'werken is voor de dommen' mentaliteit, zoals ik die eind jaren 70 bewust heb meegemaakt.quote:Op woensdag 18 maart 2026 18:02 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat is de logica😃
Maar in de jaren 70 waren die cijfers in de tijdgeest gezien ook hoog. Juist omdat het in die tijd makkelijk ging. In de jaren 80 had men dat deels opgelost om mensen met 55 tot 57 jaar met de VUT te laten gaan.
Nu moet men steeds langer doorwerken en kun je daarmee in de toekomst meer arbeidsongeschikten verwachten.
En we zitten ook nog eens in een prestatie maatschappij dat wat mij betteft ook niet meewerkt.
Ik bedoel zoiets als een bijstandsuitkering zoals we die hier hebben is daar niet. Na je WW is er niet zo'n vangnet zoals hier de bijstand. Ze hebben een sociaal stelsel, maar niet de ruimhartigheid van de bijstand. Gaarkeukens zal je daar vast hebben, die hebben ze zelfs in Luxemburgquote:Op woensdag 18 maart 2026 18:06 schreef Elan het volgende:
[..]
Verrassend.
Het minimumloon in Nederland ligt ook vele malen hoger. Staat tegenover dat het dagelijks leven ook veel duurder.
Jij beweerde dat er GEEN regelingen a la De Bijstand zijn en dat mensen compleet aan hun lot worden overgelaten, dat is gewoon je reinste onzin.
Is ook gewoon direct in strijd met De Grondwet, of jij moet publieke gaarkeukens opteren want mensen hebben recht op voedsel en drinken.
In de jaren 70 ging dat ook makkelijk. Maar dat is nu wel even anders. Zelfs met bjjvoorbeeld MS en je werkt 36 uur volgens contracht mag je tijdens het spoor 2 gaan solliciteren naar een ander baantje dat je nog wel 36 uur kunt volhouden ipv 24 uur in je huidige functie alvorens je met WGA te maken krijgt. Over iva nog maar te zwijgen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 18:11 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Daarnaast verschuift de verhouding actieven versus inactieven, waardoor werken naar mijn idee steeds minder gaat lonen omdat de belasting en premiedruk oploopt en de rechten die men daarmee denkt op te bouwen tegelijkertijd onzeker zijn. Ik voorzie een terugkeer naar de 'werken is voor de dommen' mentaliteit, zoals ik die eind jaren 70 bewust heb meegemaakt.
Volgens sommigen zijn de economisch onrendabelen een last voor de rest van de maatschappij, waar je van af moet. En dat mag niks kosten. Daar zijn we met de Participatiewet al bijna. En als ze ook als slaven niks opbrengen, dan moet je drastischere maatregelen nemen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 18:31 schreef Cherni het volgende:
[..]
In de jaren 70 ging dat ook makkelijk. Maar dat is nu wel even anders. Zelfs met bjjvoorbeeld MS en je werkt 36 uur volgens contracht mag je tijdens het spoor 2 gaan solliciteren naar een ander baantje dat je nog wel 36 uur kunt volhouden ipv 24 uur in je huidige functie alvorens je met WGA te maken krijgt. Over iva nog maar te zwijgen.
Mijn hoop is dan ook gericht op Musk en zijn Neuralink, dan kan je ze straks inderdaad aansturen, aan het werk zetten en zo benutten. Met zo nu en dan een shotje dopamine en serotonine dan voelen zich daarbij ook nog eens veel gelukkigerquote:Op woensdag 18 maart 2026 18:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En als ze ook als slaven niks opbrengen, dan moet je drastischere maatregelen nemen.
Ik hoop dat jij de eerste bent. Geen vrije wil, 24/7 een robot. Dat zal je goed doen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 18:48 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Mijn hoop is dan ook gericht op Musk en zijn Neuralink, dan kan je ze straks inderdaad aansturen, aan het werk zetten en zo benutten. Met zo nu en dan een shotje dopamine en serotonine dan voelen zich daarbij ook nog eens veel gelukkiger
Platos Höhlengleichnis heute: Leben wir noch in der Illusion?
Bekijk deze YouTube-video
Das Wundermedikamentquote:Op woensdag 18 maart 2026 18:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik hoop dat jij de eerste bent. Geen vrije wil, 24/7 een robot. Dat zal je goed doen.
Dat ga ik niet meer meemaken. Psychopaten hebben wel meer gekke plannen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 18:48 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Mijn hoop is dan ook gericht op Musk en zijn Neuralink, dan kan je ze straks inderdaad aansturen, aan het werk zetten en zo benutten. Met zo nu en dan een shotje dopamine en serotonine dan voelen zich daarbij ook nog eens veel gelukkiger
Platos Höhlengleichnis heute: Leben wir noch in der Illusion?
Bekijk deze YouTube-video
De mensen die wel willen, die lukken het vaak ook wel om er uit te komen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 16:48 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoe kun je in hemelsnaam tegen de Bijstand zijn![]()
Je wil dat mensen die om wat voor reden dan ook geen baan kunnen vinden maar gewoon gaan stelen?
Je hoeft niet zo'n verheven kut toontje aan te slaan hoor.quote:Op woensdag 18 maart 2026 19:04 schreef probeer het volgende:
[..]
De mensen die wel willen, die lukken het vaak ook wel om er uit te komen.
De mensen die niet willen, ik moet er niet aan denken om die oa bij mij op de werkvloer rond te hebben lopen. Werkt alleen maar contraproductief.
Volledig mee eensquote:Op woensdag 18 maart 2026 19:01 schreef probeer het volgende:
[..]
Ja, of je bent een antisociale randdebiel. Dat kan ook.
En voordat je begint te zeiken over persoonlijke aanvallen. Ik toon geen fatsoen voor mensen die van mening zijn dat anderen afgeschoten dienen te worden. Je bent tuig.
Huh? Ik ben gewoon voor de bijstand hoor. En andere sociale zekerheden. Die opheffen lijkt me een zeer slecht idee.quote:Op woensdag 18 maart 2026 19:08 schreef Elan het volgende:
[..]
Je hoeft niet zo'n verheven kut toontje aan te slaan hoor.
We kunnen allemaal in een situatie komen dat het leven ons even heel zwaar neukt. Dan is het in het slechtste scenario denkbaar goed dat er iets van een financieel vangnet bestaat. Al is het maar voor heel tijdelijk en alleen om op te krabbelen.
Je zegt ook dat die mensen contraproductief werken in jouw werkveld. Alsof het melaatsen zijn.quote:Op woensdag 18 maart 2026 19:09 schreef probeer het volgende:
[..]
Huh? Ik ben gewoon voor de bijstand hoor. En andere sociale zekerheden. Die opheffen lijkt me een zeer slecht idee.
Ik zeg inderdaad over de mensen die in de bijstand zitten en niet willen werken (maar dat wel kunnen), dat je ze niet aan het werk moet dwingen. Dat dat voornamelijk contraproductief werkt (in ieders werkveld), en dat het beter voor iedereen is (ook voor hen) om ze een uitkering te blijven geven om niet te werken. Ook moet je die uitkering niet stopzetten, want dan gaan ze mogelijk criminele dingen doen om aan geld te komen. Gelukkig is die groep maar een deel van de mensen in de bijstand.quote:Op woensdag 18 maart 2026 19:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Je zegt ook dat die mensen contraproductief werken in jouw werkveld. Alsof het melaatsen zijn.
Ondanks dat ik het totaal niet met je eens ben wens ik je het beste. Maar och de spanningen lope wel eens hoog op in een forum. Moet ook wel eens kunnen.quote:
Hoe dat werkt weet ik niet. Maar als je verhaal zou kloppen dan is zeg ik, waarom geen salaris bij de kringloop als je 4 dagen daar werkt. Ze is nuttig bezig denk ik dan.quote:Op woensdag 18 maart 2026 19:35 schreef SpeedyGJ het volgende:
Misschien moeten ze ook eens gaan kijken naar mensen met een Wajong die dubbele inkomen hebben binnen 1 huishouden, en daarmee bedoel ik: Vrouw zit thuis of doet vrijwilligerswerk bij de kringloop, man werkt full time.
Man krijgt gewoon loon en heeft vaste contract, terwijl de vrouw bij de kringloop werkt voor 4 dagen en toch gewoon haar Wajong krijgt, je zou zeggen dat ze dan prima ook gewoon aan het werk kan gaan voor haar centen.
Ik denk dat hier vooral heel veel uit te halen valt om de kosten al flink te kunnen drukken, daar is geen bezuiniging voor nodig voor werkende Nederlander lijkt mij mocht dit gebeuren.
Kringlopen wordt meestal gerund door vrijwilligers die grotendeels al gepensioneerd zijn, voor die bedrijven kan eigenlijk niet uit als ze hun werknemers moeten gaan betalen ook al zou dit maar een klein bedragje zijn.quote:Op woensdag 18 maart 2026 19:41 schreef Cherni het volgende:
[..]
Hoe dat werkt weet ik niet. Maar als je verhaal zou kloppen dan is zeg ik, waarom geen salaris bij de kringloop als je 4 dagen daar werkt. Ze is nuttig bezig denk ik dan.
Nou ja, dat hele vrijwillerswerk heeft natuurlijk nadelen. Uiteindelijk leg je ook hierbij de kosten bij het arbeidersvolk.quote:Op woensdag 18 maart 2026 19:49 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Kringlopen wordt meestal gerund door vrijwilligers die grotendeels al gepensioneerd zijn, voor die bedrijven kan eigenlijk niet uit als ze hun werknemers moeten gaan betalen ook al zou dit maar een klein bedragje zijn.
Het is op vrijwillige basis natuurlijk, hier begon ze enkele jaren geleden mee daarvoor deed ze helemaal niks maar toch wel de Wajong ontvangen.
Ik werk ook voor mijn Wajong, maar mijn partner zit thuis, we hebben eens voor de lol een uitkering proberen aan te vragen voor der om kijken wat ze gingen zeggen. Ze heeft gelijk een afwijzing gekregen omdat ik de kostwinner ben en ja zo hoort het dus ook te gaan. Waarom dan wel een Wajong wordt uitgekeerd in zulk gelijke situatie vind ik wel vreemd.
Als ik nu heel flauw wil gaan doen: Mijn partner neemt mijn werk over en in ga thuis zitten, zij gaat lekker verdienen en ik? Geniet lekker van de Wajong a 1200/1300 euro?![]()
Geeft dit een voldoening? Nee totaal niet.
Jij gaat al uit van de misvatting dat iedereen die in de Bijstand zit per definitie niet zou willen werken.quote:Op woensdag 18 maart 2026 19:17 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik zeg inderdaad over de mensen die in de bijstand zitten en niet willen werken (maar dat wel kunnen), dat je ze niet aan het werk moet dwingen. Dat dat voornamelijk contraproductief werkt (in ieders werkveld), en dat het beter voor iedereen is (ook voor hen) om ze een uitkering te blijven geven om niet te werken. Ook moet je die uitkering niet stopzetten, want dan gaan ze mogelijk criminele dingen doen om aan geld te komen. Gelukkig is die groep maar een deel van de mensen in de bijstand.
Dat zegt niets over de mensen die in de bijstand zitten die wel willen werken (juist hartstikke goed van ze, ik hoop dat het ze lukt), en/of de mensen die het helaas niet kunnen (zeer spijtig, en ook die moeten we zeker blijven helpen).
Maar hej, als jij graag werkt met collegas die hun uiterste best doen om niet te werken, vraag je werkgever om een traject met de gemeente te starten om alle niet-welwillende mensen in de bijstand aan te nemen (itt de gewoonlijke regelingen waar een bedrijf juist de mensen in de bijstand die wél willen een kans geeft).
Dus ja, een deel van de bijstand (die eerste groep die ik noem) is in feite het afkopen van mensen die anders de boel alleen maar bemoeilijken, trammelant schoppen, of zelfs criminele dingen doen. We geven ze een uitkering om geen overlast te geven.
Geen idee natuurlijk hoe erg jouw collega eraan toe is. Maar waarom moet iemand die 38 jaar gewerkt heeft een uitkering? Die heeft hopelijk geld gespaard. En als de belastingen niet zo hoog waren, had hij nog meer kunnen sparen, waardoor hij er nu comfortabel bij had gezeten.quote:Op woensdag 18 maart 2026 16:17 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Vertel je dat ook even aan mijn collega die 55 is en 3 maanden geleden een hersenbloeding kreeg? Hij heeft bijna 38 jaar werkervaring.....
Ik weet niks van jouw spierziekte, maar misschien zou je wel in staat zijn om iets te verdienen, of je gaat bijvoorbeeld bij familie inwonen. Er zijn genoeg opties buiten de uitkering.quote:Op woensdag 18 maart 2026 16:50 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja mijn spierziekte verdwijnt spontaan zonder uitkering
Je gaat maar bij familie inwonenquote:Op woensdag 18 maart 2026 20:29 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik weet niks van jouw spierziekte, maar misschien zou je wel in staat zijn om iets te verdienen, of je gaat bijvoorbeeld bij familie inwonen. Er zijn genoeg opties buiten de uitkering.
Ik werk 2 ochtenden zo lang dat mogelijk is met mijn spierziekte, inwonen bij familie is geen mogelijkheid en denk je dat die er zonder financiele bijdrage er iemand bij kunnen hebbenquote:Op woensdag 18 maart 2026 20:29 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik weet niks van jouw spierziekte, maar misschien zou je wel in staat zijn om iets te verdienen, of je gaat bijvoorbeeld bij familie inwonen. Er zijn genoeg opties buiten de uitkering.
Is in de meeste culturen heel normaal. Misschien kunnen Nederlanders zo hun familiebanden nog eens een beetje aanhalen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 20:34 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je gaat maar bij familie inwonen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |