Toch maar goed, dat de tegenstanders van het huidige sociaal stelsel in de minderheid zijn en hopelijk in de minderheid blijven.quote:Op woensdag 18 maart 2026 16:08 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ben tegen de bijstand en de kans bestaat inderdaad dat die sowieso onhoudbaar wordt. Een kostbaar sociaal stelsel financieren terwijl tegelijkertijd de sociale cohesie steeds verder verdwijnt gaat imo niet samen. Je kunt koopkracht (diensten&goederen) herverdelen, maar je moet die wel eerst genereren.
Hoe kun je in hemelsnaam tegen de Bijstand zijnquote:Op woensdag 18 maart 2026 16:08 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ben tegen de bijstand en de kans bestaat inderdaad dat die sowieso onhoudbaar wordt. Een kostbaar sociaal stelsel financieren terwijl tegelijkertijd de sociale cohesie steeds verder verdwijnt gaat imo niet samen. Je kunt koopkracht (diensten&goederen) herverdelen, maar je moet die wel eerst genereren.
Ja mijn spierziekte verdwijnt spontaan zonder uitkeringquote:Op woensdag 18 maart 2026 16:10 schreef TAmaru het volgende:
Het is heel simpel: als je mensen geld geeft om ziek te zijn, zullen er steeds meer mensen ziek worden.
Schaf de uitkering gewoon af, en deze mensen zullen zich opeens een stuk beter voelen.
Of toch maar aan't werk gaan, ook al zijn het minder betaalde in minder leuke banen. De meeste Zuid en Oost europese landen kennen geen bijstand, het valt nogal mee met die criminaliteit.quote:Op woensdag 18 maart 2026 16:48 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoe kun je in hemelsnaam tegen de Bijstand zijn![]()
Je wil dat mensen die om wat voor reden dan ook geen baan kunnen vinden maar gewoon gaan stelen?
Lekker simpel zegquote:Op woensdag 18 maart 2026 17:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Of toch maar aan't werk gaan, ook al zijn het minder betaalde in minder leuke banen. De meeste Zuid en Oost europese landen kennen geen bijstand, het valt nogal mee met die criminaliteit.
WAO bestaat al 25 jaar niet meer en aan dat lozen werkt een keuringsarts niet mee.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 18:06 schreef Lyrebird het volgende:
Werkgevers moeten vanwege AI af van overtollig personeel. Die zijn ws het gemakkelijkst te lozen via de WAO.
We hebben het geld herverdeeld naar de rijken en bedrijven en de bevolking moest zelfredzaam worden. En dus hebben we het sociale stelsel vervangen door de goedkoopste optie: iedereen in de bijstand kieperen en daar ieder jaar met de kaasschaaf overheen gaan. We hebben dat "kostbare" sociale stelsel dus al zo ver mogelijk afgebroken. Mensen moeten naar de voedselbank en dan hopen dat die eten hebben gekregen dat de supermarkten niet meer kunnen verkopen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 16:08 schreef Digi2 het volgende:
[..]
En omdat dit in andere landen zo geregeld is moeten wij dat ook maar doen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 17:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Of toch maar aan't werk gaan, ook al zijn het minder betaalde in minder leuke banen. De meeste Zuid en Oost europese landen kennen geen bijstand, het valt nogal mee met die criminaliteit.
Ja, vroeger betaalde de regering dat, maar dat was te duur. Die twee jaar doorbetaling was een voorzetje om de uitkeringen daarvoor helemaal af te kunnen schaffen. Dus troost je: over een paar jaar mogen ze rechtstreeks de bijstand in.quote:Op woensdag 18 maart 2026 16:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Heb je ook maar enig idee wat een zieke werknemer een werkgever kost?
Welke EU landen hebben geen sociaal vangnet? Noem ze eens opquote:Op woensdag 18 maart 2026 17:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Vergis je niet, ik heb dat gedaan, ik ga zoals gezegd 1st met de pootjes in modder staan om iets te ervaren, in februari zonder verwarming in een klein werptentje. Empathy is niet mensen pamperen en afhankelijk maken.quote:Op woensdag 18 maart 2026 17:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik vind het heel vreemd, een zorgmedewerker zonder ook maar een greintje empathie, die vind dat als je niet voor je geld kunt werken, dat je dan maar moet gaan creperen in een tentenkamp. Je hoort eerder thuis in Californië, dan zou je het zelf ook ervaren.
Ja, gewoon steeds harder schoppen totdat ze gaan werken. En ondertussen geen geld. Terug naar de middeleeuwen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 17:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering zijn ziek. Als ze geen arbeidsongeschiktheidsuitkering meer krijgen zijn ze dus ook niet meer ziek.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb niet het idee dat ze in bijv Polen en Spanje in de middeleeuwen leven, integendeelquote:Op woensdag 18 maart 2026 17:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, gewoon steeds harder schoppen totdat ze gaan werken. En ondertussen geen geld. Terug naar de middeleeuwen.
En die landen hebben nog steeds andere uitkeringen, als het geen derdewereldlanden zijn. Die hebben wij nog maar een paar, uiteraard ook omdat ze te duur waren.
Ja, je hebt ook mensen die zichzelf verminken. Je bent ook een voorstander van lijfstraffen, neem ik aan? Als masochist of sadist wil je dat gedrag dus ook aan de rest van de bevolking opdringen? Rot op.quote:Op woensdag 18 maart 2026 17:18 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Vergis je niet, ik heb dat gedaan, ik ga zoals gezegd 1st met de pootjes in modder staan om iets te ervaren in februari zonder verwarming in een klein werptentje. Empathy is niet mensen pamperen en afhankelijk maken.
Waarom pleit jij dan niet voor de vrijheid om voor zichzelf een woning en voedsel te bouwen op vrije plekken? Dat ieder mens dan vrij van verplichtingen wordt zal dan wel te simpel voor je zijn?quote:Op woensdag 18 maart 2026 17:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Vaak is de oplossing ook simpel. Complexity can hide a lot of corruption
Ik ben tegen lijfstraffen en rot ook op als de situatie hier steeds verder escaleert, maak je daarover geen zorgenquote:Op woensdag 18 maart 2026 17:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, je hebt ook mensen die zichzelf verminken. Je bent ook een voorstander van lijfstraffen, neem ik aan? Als masochist of sadist wil je dat gedrag dus ook aan de rest van de bevolking opdringen? Rot op.
Eens. Maar is de groei aan arbeidsongeschikten te danken aan meer arbeidsongeschiktheid?quote:Op woensdag 18 maart 2026 17:25 schreef raptorix het volgende:
Arbeidsongeschiktheid is geen sociaal vangnet maar een premie die je zelf betaalt, dat we hier nog over moeten discussieren is schandalig.
Mis het punt anders nog meerquote:Op woensdag 18 maart 2026 17:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Waar het vermoedelijk op uit zal draaien zijn (verplicht) particulier verzekeren net als de zorgverzekering. Zelfde als ZZP'ers nu al moeten.quote:Op woensdag 18 maart 2026 17:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, vroeger betaalde de regering dat, maar dat was te duur. Die twee jaar doorbetaling was een voorzetje om de uitkeringen daarvoor helemaal af te kunnen schaffen. Dus troost je: over een paar jaar mogen ze rechtstreeks de bijstand in.
Dat is de logica😃quote:Op woensdag 18 maart 2026 17:51 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Eens. Maar is de groei aan arbeidsongeschikten te danken aan meer arbeidsongeschiktheid?
Mwah,quote:Op woensdag 18 maart 2026 17:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Mis het punt anders nog meerOost Europese landen kennen ook een vorm van Bijstand.
quote:AI Overview
In Polen is er geen uniforme bijstandsuitkering zoals in Nederland, maar bestaat het sociale stelsel uit diverse specifieke toeslagen en uitkeringen. De bedragen liggen aanzienlijk lager dan in Nederland.
Hier zijn de belangrijkste cijfers (stand 2024-2026):
Minimumpensioen (2025): Dit wordt vaak als basis voor inkomensondersteuning genomen en bedraagt bruto 1780,96 PLN per maand (ongeveer ¤ 400 - ¤ 415, afhankelijk van de wisselkoers).
Kinderbijslag (800+ programma): Gezinnen ontvangen vanaf 1 januari 2024 een opvoedingstoeslag van 800 PLN (circa ¤ 185) per kind per maand, ongeacht het inkomen.
Minimumloon (2026): Het bruto minimumloon voor voltijdse werknemers is gestegen naar 4.806 PLN (ongeveer ¤ 1.100 - ¤ 1.200) per maand.
Ziekte-uitkering: Werknemers die tijdelijk niet kunnen werken, kunnen aanspraak maken op een uitkering van 80% van hun salaris.
Verrassend.quote:
Daar komt al 20 jaar niemand meer in opa.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 18:06 schreef Lyrebird het volgende:
Werkgevers moeten vanwege AI af van overtollig personeel. Die zijn ws het gemakkelijkst te lozen via de WAO.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |