Zozoquote:Op dinsdag 10 maart 2026 16:46 schreef skysherrif het volgende:
Belangrijke militaire fabriek van rusland zojuist verwoest/geraakt door 5 a 10 storm shadows.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Russian paper on Donald Trump: "The 'peace president' has lost his mind."
Steve Rosenberg
77,3K abonnees
Met de rookpluimen aan het begin geteld en daarna de knallen tel ik 15 inslagen. Was deze fabriek zo uniek? Want dat is inderdaad een behoorlijke investering als dat 15 storm shadows zijn.quote:
Dit is al iets van de zesde keer sinds 2022 dat deze fabriek onder vuur genomen wordt, heeft ook al eerder stil gelegen nav (drone) aanvallen. Het zou me iig wel verbazen als daar uberhaupt nog iets van kritieke oorlogsproductielijnen draaien na zoveel aanvallen. Die fabriek ligt ook maar zo'n 100km van het front/grens.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 16:46 schreef skysherrif het volgende:
Belangrijke militaire fabriek van rusland zojuist verwoest/geraakt door 5 a 10 storm shadows.
Dat daar wel degelijk iets is/was is aannemelijker dan dat ze hun schaarse munitie op een leeg gebouw gooien.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit is al iets van de zesde keer sinds 2022 dat deze fabriek onder vuur genomen wordt, heeft ook al eerder stil gelegen nav (drone) aanvallen. Het zou me iig wel verbazen als daar uberhaupt nog iets van kritieke oorlogsproductielijnen draaien na zoveel aanvallen. Die fabriek ligt ook maar zo'n 100km van het front/grens.
2022, Grondtroepen en direct aan het front. Niet echt vergelijkbaar.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:07 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat daar wel degelijk iets is/was is aannemelijker dan dat ze hun schaarse munitie op een leeg gebouw gooien.
Was het in jaar 1, dat er die heli basis was die keer op keer gebombardeerd werd, en rus iedere keer braaf toch weer nieuwe heli's neerzette?
Yup:
Chornobaivka airfield, meer dan 20 keer geraakt, en rus iedere braaf steeds weer spul daar parkeren.
Bron oa. deze: https://empr.media/news/u(...)ssians-always-loose/
Dus jahoor, zie ze dat prima met een fabriek ook wel doen.
Een aanval van 6/7 storm shadows is natuurlijk wel iets anders dan 1 of 2 drones. Daar schreven oekraiense intelligentiekanalen ook over overigens, die eerdere aanvallen zouden amper iets gedaan hebben (behalve de productie misschien een paar dagen stilleggen).quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit is al iets van de zesde keer sinds 2022 dat deze fabriek onder vuur genomen wordt, heeft ook al eerder stil gelegen nav (drone) aanvallen. Het zou me iig wel verbazen als daar uberhaupt nog iets van kritieke oorlogsproductielijnen draaien na zoveel aanvallen. Die fabriek ligt ook maar zo'n 100km van het front/grens.
Weer middelen inzetten op een plek die bewezen onveilig is, prima vergelijkbaar.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
2022, Grondtroepen en direct aan het front. Niet echt vergelijkbaar.
quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou nee.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 22:04 schreef ExTec het volgende:
[..]
Weer middelen inzetten op een plek die bewezen onveilig is, prima vergelijkbaar.
En dat laatste is nou net mijn punt. Denk je nou werkelijk dat dit de enige fabriek is waar ze dit soort kritische systemen maken? Ongetwijfeld werd er nog wel het eea gefabriceerd (niet kritsche systemen) dus ik geloof nooit dat ze hier volledig van afhankelijk waren.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 22:13 schreef skysherrif het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
En het is natuurlijk ook zon bunker buster type raket, 5 directe hits. Ander effect dan 1 of 2 drones die in het verleden het gebouw geraakt hebben met een 10% payload ervan, zonder de kinetische energie.
Gelukkig zijn de Russen ook nog niet zo slim om de productie van dit soort fabrieken volledig naar het oosten te verhuizen zoals ze in wo2 deden.
Ik weet niet wat voor definitie van kritiek je hanteert. Maar we kunnen constateren dat rus de output van die fabriek liever wel heeft dan niet, en oekraine het daarom een valide doel vond.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 22:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
En dat laatste is nou net mijn punt. Denk je nou werkelijk dat dit de enige fabriek is waar ze dit soort kritische systemen maken? Ongetwijfeld werd er nog wel het eea gefabriceerd maar ik geloof nooit dat ze hier volledig van afhankelijk waren.
Je hebt het over jezellufquote:
Oh nee, dat niet natuurlijk. Er zijn uiteraard wel meerdere. Het is gewoon de grootste en zeker een klap. Geen gamechanger of iets in onder die noemer, behalve als dit een trend gaat vormen natuurlijk.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 22:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
En dat laatste is nou net mijn punt. Denk je nou werkelijk dat dit de enige fabriek is waar ze dit soort kritische systemen maken? Ongetwijfeld werd er nog wel het eea gefabriceerd (niet kritsche systemen) dus ik geloof nooit dat ze hier volledig van afhankelijk waren.
wat is dat?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 22:31 schreef skysherrif het volgende:
Uiteindelijk is het allemaal wachten op de echte test. Yelabuga. Die poging gaat denk ik ergens in de zomer komen.
De stad waar de Shaheed/Geran drones worden gemaakt. Wel omringd door talloze pantsirs, s300 torens etc, maar de poging gaat gemaakt worden, durf ik wel te voorspellen ergens dit jaar. Of rusland moet een enorme slag eerst weten toe te brengen aan de productie van Oekraiense raketten.quote:
quote:Russia deploys military on ‘shadow fleet’ tankers — Helsingin Sanomat
Ships carrying Russian oil in violation of sanctions have begun to include military personnel to monitor the crew and prevent the tankers from being seized by Western countries.
Investigators have identified 17 men who lacked maritime qualifications on ‘shadow fleet’ vessels operating in the Gulf of Finland. Of these, 12 have been linked to Wagner PMC or Russian GRU.
Finnish intelligence believes that these ‘guards’ may also be used as liaisons between the ‘shadow fleet’ and Russian warships, which have increased their presence in the Baltic Sea.
quote:Ukraine sent three groups of military personnel to Qatar, the UAE and Saudi Arabia to help shoot down the "Shaheds": in exchange, we want to receive Patriot missiles, — Zelensky
quote:VN: Russische kinderontvoeringen misdaden tegen menselijkheid
Rusland pleegde misdaden tegen de menselijkheid met het verplaatsen van kinderen uit Oekraïne naar Rusland. Tot die conclusie komt een onafhankelijke VN-commissie na onderzoek. Het onderzoek werd ingesteld in 2022, vlak nadat de Russische invasie van Oekraïne was begonnen.
Volgens de onderzoekers zijn duizenden kinderen vanuit bezette gebieden in Oekraïne gedeporteerd naar Rusland. Het grootste deel van de kinderen is vier jaar later nog niet teruggekeerd.
https://nos.nl/artikel/26(...)-tegen-menselijkheidquote:Moskou zet zich niet in voor een systeem dat terugkeer mogelijk maakt, constateert de VN-commissie. In plaats daarvan richt het zich op de langdurige plaatsing van de kinderen bij gezinnen of instellingen in Rusland. "Deze misdaden hebben onomkeerbare gevolgen voor hun leven en hun toekomst", staat in het rapport. Ook is het onderzoek stellig over de betrokkenheid van de Russische president Poetin. "Die was vanaf het begin zichtbaar."
Het is daar soms net Nederlandquote:Op woensdag 11 maart 2026 05:21 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)-tegen-menselijkheid
quote:
quote:Op dinsdag 10 maart 2026 22:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
En dat laatste is nou net mijn punt. Denk je nou werkelijk dat dit de enige fabriek is waar ze dit soort kritische systemen maken? Ongetwijfeld werd er nog wel het eea gefabriceerd (niet kritsche systemen) dus ik geloof nooit dat ze hier volledig van afhankelijk waren.
Ga je weer AchJa?quote:
Is realisme. Maar als het niet in de kraam te pas komt is het natuurlijk weer negatief.quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:19 schreef bianconeri het volgende:
Ga je weer AchJa?
Altijd maar dat negatieve gezeur.
Is niet zo, ik hoef toch niet uit te leggen dat een tactisch asset (Army Aviation) dat direct benodigd was voor het gevecht dat bij Kherson gevoerd werd zonder dat er een alternatief beschikbaar was en binnen het bereik van de artillerie lag dus maximaal onder vuur kwam te liggen in korte tijd. Dan neem je vanwege het tacisch belang/noodzaak verliezen op de koop toe die makkelijk zijn aan te vullen danwel te vervangen.quote:Wat @:ExTec zegt klopt gewoon. De Russen hebben geen les geleerd na 2022 en bleven het in gebruik houden.
Dat is simpelweg zo.
Lees hierboven, alle kritische productie is gewoon naar andere locaties verhuisd. Dat ze in deze fabriek nog wat slangeklemmen en wasknijpers inelkaar knutselen zal best verder. Maar geen hoogwaardige milspec componenten.quote:Dat zegt helemaal niets over wat je later zegt: Dat de Russen (mogelijk) ook op andere locaties ditzelfde doen (wat ik overigens ook verwacht).
geen idee maar paar jaar geleden hadden de oeraieners een deurbel aan een boom geplakt met een bom er aan vast!quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bestaan er nu echt lui die hier ingetrapt zijn?
Weer andere mensen blijven hangen bij russia stronk en russia reuze slim.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:29 schreef AchJa het volgende:
Maar nu wordt natuurlijk de "Russian stupid" kaart weer gespeeld zeker?
Je denkt niet de makers hiervan gewoon plezier hebben.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bestaan er nu echt lui die hier ingetrapt zijn?
Trump zou dat anders aanpakken.quote:
Het zou een prachtig bericht zijn te lezen dat hij zelf uit een raam gevallen is of zichzelf drie keer door zijn hoofd geschoten.quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:12 schreef Perrin het volgende:
Wat berichten van onrust in Moskou.
[ x ]
Je weet het nooit met die Russische ramen, die zijn echt levensgevaarlijk. Om over hun balkons maar niet te spreken.quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:40 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Het zou een prachtig bericht zijn te lezen dat hij zelf uit een raam gevallen is of zichzelf drie keer door zijn hoofd geschoten.
Vreemd. Dacht gelezen te hebben dat het anders desnoods wel met lampen kon ook. Russia immers reuze slim.quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:31 schreef Perrin het volgende:
Lees nog steeds veel berichten van communicatieproblemen bij de Russen.
Of wat dacht je van hun badkuipen, of padden of medicijnvrouwen, of of of..quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:50 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Je weet het nooit met die Russische ramen, die zijn echt levensgevaarlijk. Om over hun balkons maar niet te spreken.
Dit wist de Sovjet Unie in wo2 al.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is realisme. Maar als het niet in de kraam te pas komt is het natuurlijk weer negatief.
[..]
Is niet zo, ik hoef toch niet uit te leggen dat een tactisch asset (Army Aviation) dat direct benodigd was voor het gevecht dat bij Kherson gevoerd werd zonder dat er een alternatief beschikbaar was en binnen het bereik van de artillerie lag dus maximaal onder vuur kwam te liggen in korte tijd. Dan neem je vanwege het tacisch belang/noodzaak verliezen op de koop toe die makkelijk zijn aan te vullen danwel te vervangen.
Totaal onvergelijkbaar dus met een strategisch asset waar verliezen op het grotere plaatje veel meer pijn doen en vervanging/herstel ook lange tijd gaat duren. Dan blijf je echt niet met je fabriek kritische systemen produceren op 100km van de grens terwijl je ondertussen al een keer of 5 drones op je dak hebt gekregen. Ja er zal nog wel productie gedraaid worden maar ik geloof er niks van dat er nog kritische systemen gemaakt worden, die lijnen zijn echt wel verhuisd naar het achterland.
Maar nu wordt natuurlijk de "Russian stupid" kaart weer gespeeld zeker? In het verlengde daarvan was iedereen er toch van overtuigd dat Rusland totaal niet in staat was om dit soort componenten te produceren? Daar moesten toch wasmachines voor gejat worden ofzo? Zo'n fabriek kan en kon helemaal niet bestaan toch?
[..]
Lees hierboven, alle kritische productie is gewoon naar andere locaties verhuisd. Dat ze in deze fabriek nog wat slangeklemmen en wasknijpers inelkaar knutselen zal best verder. Maar geen hoogwaardige milspec componenten.
Als ze Oekraïne serieus nemen dan zouden ze dat hebben gedaan ja. De echte vraag is of ze Oekraïne serieus nemen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is realisme. Maar als het niet in de kraam te pas komt is het natuurlijk weer negatief.
[..]
Is niet zo, ik hoef toch niet uit te leggen dat een tactisch asset (Army Aviation) dat direct benodigd was voor het gevecht dat bij Kherson gevoerd werd zonder dat er een alternatief beschikbaar was en binnen het bereik van de artillerie lag dus maximaal onder vuur kwam te liggen in korte tijd. Dan neem je vanwege het tacisch belang/noodzaak verliezen op de koop toe die makkelijk zijn aan te vullen danwel te vervangen.
Totaal onvergelijkbaar dus met een strategisch asset waar verliezen op het grotere plaatje veel meer pijn doen en vervanging/herstel ook lange tijd gaat duren. Dan blijf je echt niet met je fabriek kritische systemen produceren op 100km van de grens terwijl je ondertussen al een keer of 5 drones op je dak hebt gekregen. Ja er zal nog wel productie gedraaid worden maar ik geloof er niks van dat er nog kritische systemen gemaakt worden, die lijnen zijn echt wel verhuisd naar het achterland.
Maar nu wordt natuurlijk de "Russian stupid" kaart weer gespeeld zeker? In het verlengde daarvan was iedereen er toch van overtuigd dat Rusland totaal niet in staat was om dit soort componenten te produceren? Daar moesten toch wasmachines voor gejat worden ofzo? Zo'n fabriek kan en kon helemaal niet bestaan toch?
[..]
Lees hierboven, alle kritische productie is gewoon naar andere locaties verhuisd. Dat ze in deze fabriek nog wat slangeklemmen en wasknijpers inelkaar knutselen zal best verder. Maar geen hoogwaardige milspec componenten.
Zelfs yelabuga is gewoon binnen bereik van oekraiense drones, alleen is voorlopig vooral zinloos te proberen met de AD daar. Dus dit klopt gewoon niet helemaal.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
[..]
Heb je wel eens op de kaart gekeken? (1200 vs 110 km). Het is niet dat die fabriek ook binnen 150km van de grens ligt.quote:Op donderdag 12 maart 2026 00:38 schreef skysherrif het volgende:
Zelfs yelabuga is gewoon binnen bereik van oekraiense drones, alleen is voorlopig vooral zinloos te proberen met de AD daar. Dus dit klopt gewoon niet helemaal.
Precies, maar he. Nu doen ze het heus niet want "Russia stupid"...quote:Op woensdag 11 maart 2026 22:36 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit wist de Sovjet Unie in wo2 al.
Ze hebben toen een groot deel, van hun industrie verplaatst richting de Oeral toen de Wehrmacht oprukte richting Moskou.
Narva missen we niets aan.quote:
ook de onbekende starlink terminals zijn dus niet geregistreerd door de military , dat hoeven geen Russische te zijn maar gewoon prive terminalsquote:
quote:Op donderdag 12 maart 2026 07:50 schreef AchJa het volgende:
Daarbij vraag ik me ook echt af op basis van wat voor informatie men zo stellig kan zeggen dat die productie niet verplaatst/erbij gekomen is. Alsof dat aan de grote klok gehangen wordt.
Precies dit.quote:Op donderdag 12 maart 2026 07:56 schreef BEFEM het volgende:
Je kan ook de andere kant op redeneren. Waarom zou Oekraïne zoveel Storm Shadows gebruiken, ze hebben er amper, om een nutteloze fabriek te vernietigen? Over het algemeen zijn hun inlichtingen goed, zeker als het zo dicht bij de grens ligt.
Kan beide kanten op wat mij betreft.
Waarom ben je zo overijverig bezig men te overtuigen dat het geen kut uitmaakt dat die fabriek is opgeblazen?quote:Op donderdag 12 maart 2026 07:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Precies, maar he. Nu doen ze het heus niet want "Russia stupid"...
Daarbij vraag ik me ook echt af op basis van wat voor informatie men zo stellig kan zeggen dat die productie niet verplaatst/erbij gekomen is. Alsof dat aan de grote klok gehangen wordt.
Te bereiken voor bepaalde kruisraketten en drones dus. ALs Rusland echt serieus was geweest over alles naar het oosten verschepen was dit allemaal rond Omsk en Jekaterinenburg gebouwd.quote:Op donderdag 12 maart 2026 07:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Heb je wel eens op de kaart gekeken? (1200 vs 110 km). Het is niet dat die fabriek ook binnen 150km van de grens ligt.
[ afbeelding ]
Ik denk dat beide landen geen enkel gebrek aan intel hebben over dit soort zaken. Ook amper te verbergen of zon fabriek nog op volle productie draait of niet midden in de stad.quote:Op donderdag 12 maart 2026 07:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Precies, maar he. Nu doen ze het heus niet want "Russia stupid"...
quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:59 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
Daarnaast een grote olie opslagplaats geraakt vannacht in Tykhorets (Krasnodar gebied).
Toen ze die bouwden had Oekraine waarschijnlijk die mogelijkheid nog niet.quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:48 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Te bereiken voor bepaalde kruisraketten en drones dus. ALs Rusland echt serieus was geweest over alles naar het oosten verschepen was dit allemaal rond Omsk en Jekaterinenburg gebouwd.
Eind 2022 was de start van de bouw, ik denk dat Oekraine toen idd nog geen drones had met dat bereik noch raketten, maar dat laat ook de onderschatting zien van Rusland, van Oekraine. En niet het zekere voor het onzekere nam.quote:Op donderdag 12 maart 2026 13:10 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Toen ze die bouwden had Oekraine waarschijnlijk die mogelijkheid nog niet.
En daarnaast, aan de andere kant van het land kan je vanaf het water komen. In theorie tenminste.
Ik geef gewoon een uitleg, oa jij komt niet verder dan: "Nee, Russia stupid!"quote:Op donderdag 12 maart 2026 09:23 schreef ExTec het volgende:
![]()
Omgekeerde bewijslast.
Niet AchJa die hier met een stelling komt mag gaan uitleggen op welke basis hij tot die conclusie komt, nee, dat mogen natuurlijk de mensen doen die het niet met hem eens zijn.
Weet je het bereik van de (export/MTCR) Scalp/Storm Shadow? Dan weet je ook dat ze niet veel meer keus hebben vwb afstand...quote:Op donderdag 12 maart 2026 07:56 schreef BEFEM het volgende:
Je kan ook de andere kant op redeneren. Waarom zou Oekraïne zoveel Storm Shadows gebruiken, ze hebben er amper, om een nutteloze fabriek te vernietigen? Over het algemeen zijn hun inlichtingen goed, zeker als het zo dicht bij de grens ligt.
Kan beide kanten op wat mij betreft.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |