Als ze Oekraïne serieus nemen dan zouden ze dat hebben gedaan ja. De echte vraag is of ze Oekraïne serieus nemen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is realisme. Maar als het niet in de kraam te pas komt is het natuurlijk weer negatief.
[..]
Is niet zo, ik hoef toch niet uit te leggen dat een tactisch asset (Army Aviation) dat direct benodigd was voor het gevecht dat bij Kherson gevoerd werd zonder dat er een alternatief beschikbaar was en binnen het bereik van de artillerie lag dus maximaal onder vuur kwam te liggen in korte tijd. Dan neem je vanwege het tacisch belang/noodzaak verliezen op de koop toe die makkelijk zijn aan te vullen danwel te vervangen.
Totaal onvergelijkbaar dus met een strategisch asset waar verliezen op het grotere plaatje veel meer pijn doen en vervanging/herstel ook lange tijd gaat duren. Dan blijf je echt niet met je fabriek kritische systemen produceren op 100km van de grens terwijl je ondertussen al een keer of 5 drones op je dak hebt gekregen. Ja er zal nog wel productie gedraaid worden maar ik geloof er niks van dat er nog kritische systemen gemaakt worden, die lijnen zijn echt wel verhuisd naar het achterland.
Maar nu wordt natuurlijk de "Russian stupid" kaart weer gespeeld zeker? In het verlengde daarvan was iedereen er toch van overtuigd dat Rusland totaal niet in staat was om dit soort componenten te produceren? Daar moesten toch wasmachines voor gejat worden ofzo? Zo'n fabriek kan en kon helemaal niet bestaan toch?
[..]
Lees hierboven, alle kritische productie is gewoon naar andere locaties verhuisd. Dat ze in deze fabriek nog wat slangeklemmen en wasknijpers inelkaar knutselen zal best verder. Maar geen hoogwaardige milspec componenten.
Zelfs yelabuga is gewoon binnen bereik van oekraiense drones, alleen is voorlopig vooral zinloos te proberen met de AD daar. Dus dit klopt gewoon niet helemaal.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is realisme. Maar als het niet in de kraam te pas komt is het natuurlijk weer negatief.
[..]
Is niet zo, ik hoef toch niet uit te leggen dat een tactisch asset (Army Aviation) dat direct benodigd was voor het gevecht dat bij Kherson gevoerd werd zonder dat er een alternatief beschikbaar was en binnen het bereik van de artillerie lag dus maximaal onder vuur kwam te liggen in korte tijd. Dan neem je vanwege het tacisch belang/noodzaak verliezen op de koop toe die makkelijk zijn aan te vullen danwel te vervangen.
Totaal onvergelijkbaar dus met een strategisch asset waar verliezen op het grotere plaatje veel meer pijn doen en vervanging/herstel ook lange tijd gaat duren. Dan blijf je echt niet met je fabriek kritische systemen produceren op 100km van de grens terwijl je ondertussen al een keer of 5 drones op je dak hebt gekregen. Ja er zal nog wel productie gedraaid worden maar ik geloof er niks van dat er nog kritische systemen gemaakt worden, die lijnen zijn echt wel verhuisd naar het achterland.
Maar nu wordt natuurlijk de "Russian stupid" kaart weer gespeeld zeker? In het verlengde daarvan was iedereen er toch van overtuigd dat Rusland totaal niet in staat was om dit soort componenten te produceren? Daar moesten toch wasmachines voor gejat worden ofzo? Zo'n fabriek kan en kon helemaal niet bestaan toch?
[..]
Lees hierboven, alle kritische productie is gewoon naar andere locaties verhuisd. Dat ze in deze fabriek nog wat slangeklemmen en wasknijpers inelkaar knutselen zal best verder. Maar geen hoogwaardige milspec componenten.
Heb je wel eens op de kaart gekeken? (1200 vs 110 km). Het is niet dat die fabriek ook binnen 150km van de grens ligt.quote:Op donderdag 12 maart 2026 00:38 schreef skysherrif het volgende:
Zelfs yelabuga is gewoon binnen bereik van oekraiense drones, alleen is voorlopig vooral zinloos te proberen met de AD daar. Dus dit klopt gewoon niet helemaal.
Precies, maar he. Nu doen ze het heus niet want "Russia stupid"...quote:Op woensdag 11 maart 2026 22:36 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit wist de Sovjet Unie in wo2 al.
Ze hebben toen een groot deel, van hun industrie verplaatst richting de Oeral toen de Wehrmacht oprukte richting Moskou.
Narva missen we niets aan.quote:
ook de onbekende starlink terminals zijn dus niet geregistreerd door de military , dat hoeven geen Russische te zijn maar gewoon prive terminalsquote:
quote:Op donderdag 12 maart 2026 07:50 schreef AchJa het volgende:
Daarbij vraag ik me ook echt af op basis van wat voor informatie men zo stellig kan zeggen dat die productie niet verplaatst/erbij gekomen is. Alsof dat aan de grote klok gehangen wordt.
Precies dit.quote:Op donderdag 12 maart 2026 07:56 schreef BEFEM het volgende:
Je kan ook de andere kant op redeneren. Waarom zou Oekraïne zoveel Storm Shadows gebruiken, ze hebben er amper, om een nutteloze fabriek te vernietigen? Over het algemeen zijn hun inlichtingen goed, zeker als het zo dicht bij de grens ligt.
Kan beide kanten op wat mij betreft.
Waarom ben je zo overijverig bezig men te overtuigen dat het geen kut uitmaakt dat die fabriek is opgeblazen?quote:Op donderdag 12 maart 2026 07:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Precies, maar he. Nu doen ze het heus niet want "Russia stupid"...
Daarbij vraag ik me ook echt af op basis van wat voor informatie men zo stellig kan zeggen dat die productie niet verplaatst/erbij gekomen is. Alsof dat aan de grote klok gehangen wordt.
Te bereiken voor bepaalde kruisraketten en drones dus. ALs Rusland echt serieus was geweest over alles naar het oosten verschepen was dit allemaal rond Omsk en Jekaterinenburg gebouwd.quote:Op donderdag 12 maart 2026 07:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Heb je wel eens op de kaart gekeken? (1200 vs 110 km). Het is niet dat die fabriek ook binnen 150km van de grens ligt.
[ afbeelding ]
Ik denk dat beide landen geen enkel gebrek aan intel hebben over dit soort zaken. Ook amper te verbergen of zon fabriek nog op volle productie draait of niet midden in de stad.quote:Op donderdag 12 maart 2026 07:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Precies, maar he. Nu doen ze het heus niet want "Russia stupid"...
quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:59 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
Daarnaast een grote olie opslagplaats geraakt vannacht in Tykhorets (Krasnodar gebied).
Toen ze die bouwden had Oekraine waarschijnlijk die mogelijkheid nog niet.quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:48 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Te bereiken voor bepaalde kruisraketten en drones dus. ALs Rusland echt serieus was geweest over alles naar het oosten verschepen was dit allemaal rond Omsk en Jekaterinenburg gebouwd.
Eind 2022 was de start van de bouw, ik denk dat Oekraine toen idd nog geen drones had met dat bereik noch raketten, maar dat laat ook de onderschatting zien van Rusland, van Oekraine. En niet het zekere voor het onzekere nam.quote:Op donderdag 12 maart 2026 13:10 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Toen ze die bouwden had Oekraine waarschijnlijk die mogelijkheid nog niet.
En daarnaast, aan de andere kant van het land kan je vanaf het water komen. In theorie tenminste.
Ik geef gewoon een uitleg, oa jij komt niet verder dan: "Nee, Russia stupid!"quote:Op donderdag 12 maart 2026 09:23 schreef ExTec het volgende:
![]()
Omgekeerde bewijslast.
Niet AchJa die hier met een stelling komt mag gaan uitleggen op welke basis hij tot die conclusie komt, nee, dat mogen natuurlijk de mensen doen die het niet met hem eens zijn.
Weet je het bereik van de (export/MTCR) Scalp/Storm Shadow? Dan weet je ook dat ze niet veel meer keus hebben vwb afstand...quote:Op donderdag 12 maart 2026 07:56 schreef BEFEM het volgende:
Je kan ook de andere kant op redeneren. Waarom zou Oekraïne zoveel Storm Shadows gebruiken, ze hebben er amper, om een nutteloze fabriek te vernietigen? Over het algemeen zijn hun inlichtingen goed, zeker als het zo dicht bij de grens ligt.
Kan beide kanten op wat mij betreft.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |