https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.htmlquote:Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.
Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979
Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld
Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
Jammer, zou zomaar een knalfuif kunnen worden.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 19:19 schreef MissButterflyy het volgende:
[ x ]
Denk dat de beëdiging morgen niet doorgaat.
quote:AI-overzicht
Iran beleeft in 2025-2026 een acute, door de mens verergerde, watercrisis, waarbij miljoenen inwoners in o.a. Teheran dreigen zonder drinkwater te komen ("Day Zero").
Extreme droogte, wanbeheer, en lege stuwmeren (zoals het Karajstuwmeer) veroorzaken de crisis.
De overheid voert waterbeperkingen in, terwijl het grondwaterpeil dramatisch is gedaald.
Kernpunten van de watercrisis in Iran:
Acute tekorten in Teheran: De hoofdstad, met meer dan 10 miljoen inwoners, kampt met een waterstand in cruciale stuwmeren die op het laagste niveau in 100 jaar staat.
"Day Zero" dreiging: President Pezeshkian waarschuwde dat zonder voldoende regen, de stad zonder kraanwater kan komen te zitten.
Oorzaken: Naast langdurige droogte (vijf jaar), wordt de crisis veroorzaakt door inefficiënt waterbeheer, overmatig gebruik in de landbouw en het leeglopen van grondwaterreserves.
Je zou zomaar gelijk kunnen krijgen. De situatie was al penibel, dat gaat er nu niet beter op worden.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 19:20 schreef michaelmoore het volgende:
Het drinkwater tekort gaat er ook aan komen met temperaturen van 60C
Iran gaat veel erger worden dan GAZA
Wat is het doel van de VS dan?quote:Op zaterdag 7 maart 2026 18:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het doel van de VS is echter gerechtvaardigd, het doel van Rusland niet.
Gelukkig is er dan vrijheid.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 19:20 schreef michaelmoore het volgende:
Het drinkwater tekort gaat er ook aan komen met temperaturen van 60C
Iran gaat veel erger worden dan GAZA
[..]
Ga eens in gesprek met wat Iraniërs in plaats van sarcastisch vanuit je Westerse geest oordelend kletsen.quote:
Nee hoor, ik dien niet uitgezet te worden, deze individuen echter wel aangezien hun attitude vijandig en anti-Westers is.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 19:12 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Er is niets mis met wat die twee mensen in die video zeggen.
Als jij vindt dat ze daarom uitgezet moeten worden, dan denk ik eerder dat jij uitgezet moet worden.
Het doel van de VS is het gevaar wegnemen dat het Iraanse regime vormt jegens de VS en diens bondgenoten.quote:
Nice! Ook mooi dat een Turks bedrijf het levert. Links is toch altijd zo’n fan van multikul? Dit is het voorbeeld van multicultureel succes!quote:
Ok. Je bent tenminste niet zo naïef te beweren dat het om vrouwenrechten gaat oid…quote:Op zaterdag 7 maart 2026 19:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het doel van de VS is het gevaar wegnemen dat het Iraanse regime vormt jegens de VS en diens bondgenoten.
Je vergeet nog dat er een bende gestoorden aan de macht is/was daar die als hoogste doel het martelaarschap zagen, die ze konden bereiken door hun eeuwige dreigementen van vernietiging van USA en Israel realiteit te maken met het starten van een kernoorlog. Onbegrijpelijk dat mensen in Europa en ook delen van de VS dat niet begrijpen. Ook al stort het land in chaos, pech gehad dan, maar het is sowieso al enorme winst als die tulbanden hun hoogste doel niet kunnen bereiken, namelijk zichzelf en hun vijanden met een nucleaire oorlog om zeep helpen. Dit is wat ze letterlijk al 50 jaar zeggen en waar ze iedere dag een stuk dichterbij kwamen.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 19:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het doel van de VS is het gevaar wegnemen dat het Iraanse regime vormt jegens de VS en diens bondgenoten.
Was er ook weer ingetrapt maar dit zijn dus oude beelden blijkbaar, van een brandje ooit.quote:
Het is een beetje moeilijk praten met de mensen uit die dorpen die nu geen water meer hebben maar ze zijn vast helemaal happy de peppy.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 19:25 schreef Eagles89 het volgende:
[..]
Ga eens in gesprek met wat Iraniërs in plaats van sarcastisch vanuit je Westerse geest oordelend kletsen.
Oké, grok zegt dat het wel waar is. Tenminste, toen ik het checkte.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 19:33 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Was er ook weer ingetrapt maar dit zijn dus oude beelden blijkbaar, van een brandje ooit.
Hmm, ik zal het nog eens checken. Niet dat Grok gelijk heeft maar als ik beelden opzoek lijkt dat toch weer een andere toren.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 19:36 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Oké, grok zegt dat het wel waar is. Tenminste, toen ik het checkte.
Nee? Ik ben tegen het blok Rusland/Iran/Noord-Korea, die ons als vijand beschouwen. Waarom ingrijpen als iemand iets doet tegen de vijand? Dat zou net zo dom zijn als in Nederland of Amerika wonen en dan pro-Rusland of niet anti-Iran zijn.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 18:46 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar hadden we dan ook in moeten grijpen tegen de USA?
Of tegen Israël?
Maar een ontoerekeningsvatbare Alzheimerpatient met kleuterachtige grootheidswaan en directe beschikking over het grootste kernwapenarsenaal ter wereld is verder geen probleem hoor. Of mag die wat jou betreft ook preventief geruimd worden?quote:Op zaterdag 7 maart 2026 19:29 schreef Eagles89 het volgende:
[..]
Je vergeet nog dat er een bende gestoorden aan de macht is/was daar die als hoogste doel het martelaarschap zagen, die ze konden bereiken door hun eeuwige dreigementen van vernietiging van USA en Israel realiteit te maken met het starten van een kernoorlog. Onbegrijpelijk dat mensen in Europa en ook delen van de VS dat niet begrijpen. Ook al stort het land in chaos, pech gehad dan, maar het is sowieso al enorme winst als die tulbanden hun hoogste doel niet kunnen bereiken, namelijk zichzelf en hun vijanden met een nucleaire oorlog om zeep helpen. Dit is wat ze letterlijk al 50 jaar zeggen en waar ze iedere dag een stuk dichterbij kwamen.
Interessant. Heel interessant. Die Kushner is inderdaad wel een griezel.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 19:43 schreef HowardRoark het volgende:
Gelukkig hebben Tucker Carlson en Candance Owens de beweegredenen achter deze oorlog uitgezocht. Chabad (een chassidische stroming van ultraorthodoxe Joden) zit volgens hen achter de oorlog in Iran.
[ twitter ]
[ twitter ]
quote:
Als ik het niet dacht, de rekening word dus gewoon betaald door de Joe the Plumber's en hun gezinnen.quote:Israel is expected to finance the purchase in part using the $3.8 billion in annual U.S. military aid it receives.
Iran is lief, alles is de schuld van de Jodenquote:Op zaterdag 7 maart 2026 19:43 schreef HowardRoark het volgende:
Gelukkig hebben Tucker Carlson en Candance Owens de beweegredenen achter deze oorlog uitgezocht. Chabad (een chassidische stroming van ultraorthodoxe Joden) zit volgens hen achter de oorlog in Iran.
[ twitter ]
[ twitter ]
Jep. Ze waren ook als eerste met het wijzen naar israel toen de pali raketten afzwaaide op dat ziekenhuis. Vol op de kopquote:Op zaterdag 7 maart 2026 19:24 schreef Eagles89 het volgende:
Dat nu.nl is echt zo ongelofelijk bizar diep gezonken hè. Iran gebruikt al een week clustermunitie boven Israel en totale stilte op dat activistische linkse Nu. Maar nu Israel wat trafos geexplodeerd zijn met een flits en de nu.nl redactie extremisten grijpen het meteen aan voor propaganda doeleinden met een mega grote headline prominent op de website. Het is echt gestoord wat nu.nl de afgelopen jaren voor complete desinformatie de Nederlandse onwetende massa hun hersenen in prent. Dit zou een reden moeten zijn tot dezelfde onderzoeken naar bepaalde media zoals destijds plaatsvonden bij de toeslag affaire en allerlei rampen in het verleden. Vooral omdat Nu zich voordoet gewoon rechtstreeks te herposten van ANP. Echt stuitend.
Drie toch al?quote:Op zaterdag 7 maart 2026 19:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Wel 1 persoon om het leven gekomen in Dubai door vallende drone stukken op een auto...
Het was oliedom (badum tsk) dat ze Khamenei hebben uitgeschakeld. Hij was een stuk terughoudender dan zijn achterban en opvolger.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 19:51 schreef MissButterflyy het volgende:
Aanvallen op de Amerikaanse ambassade in Irak, in Erbil in Irak en in Israël.
De Iraanse president heeft het niet meer zo onder controle wat ze doen daar.
Ja, zag de beelden, die auto stond helemaal in de fik.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 19:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Wel 1 persoon om het leven gekomen in Dubai door vallende drone stukken op een auto...
Zonet bedoelde ik, bij die laatste aanval.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 19:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Drie toch al?
Pakistaanse, Nepalese en Bengalese nationaliteit.
En vandaag weer een, begrijp ik van jou?
Even los van de 94 gewonden.
Ach. Dat zijn toch de 'secondary people'...quote:Op zaterdag 7 maart 2026 19:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Drie toch al?
Pakistaanse, Nepalese en Bengalese nationaliteit.
En vandaag weer een, begrijp ik van jou?
Even los van de 94 gewonden.
Misschien wordt er weer een keer een Amerikaanse ambassade gegijzeld.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 19:51 schreef MissButterflyy het volgende:
Aanvallen op de Amerikaanse ambassade in Irak, in Erbil in Irak en in Israël.
Volgens lokale autoriteiten is het er sws veel veiliger dan in een gemiddelde Europese stad. En mag je geen beelden die iets negatiefs laten zien naar buiten brengen.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 19:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Zonet bedoelde ik, bij die laatste aanval.
en nu.nl meldt ook die drone op dat gebouw nu
Brokstukken raken toren in luxe wijk Dubai
Brokstukken van een onderschepte raket hebben de gevel van een toren in de wijk Dubai Marina geraakt. Dat is een luxe wijk met veel hoogbouw. Volgens lokale autoriteiten zijn er geen gewonden gevallen.
Jij wilde een wapenembargo tegen Oekraïne aan het begin van de oorlog.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 18:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het doel van de VS is echter gerechtvaardigd, het doel van Rusland niet.
Dit was vanmorgen.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:00 schreef MissButterflyy het volgende:
[ x ]
Het is toch niet zo dat ze doen alsof er niks aan de hand is.
Blijft vaag. Feit is wel dat alle vluchten werden omgeleid en stilgelegd en het hele vliegveld ontruimt werd. Dus tsja...quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit was vanmorgen.
Wie geloof je?
[ link | afbeelding ]
Schijnt dat Emirates vluchten onder straaljager begeleiding kunnen opstijgen van sommige landingsbanen. Of konden. Maar Dubai/VAE heeft nou eenmaal veel geïnvesteerd in hun imago als super veilig land. En die battle vechten ze nu met eventueel torenhoge boetes voor het beschadigen van het imago.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Blijft vaag. Feit is wel dat alle vluchten werden omgeleid en stilgelegd en het hele vliegveld ontruimt werd. Dus tsja...
Mompelt iets over waarheid als eerste slachtoffer in oorlog...
Influencers, mensen op Reddit en op X zijn het al helemaal zat. Terwijl dit pas een week gaande is lol. Gaat nog wat worden...quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:15 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Schijnt dat Emirates vluchten onder straaljager begeleiding kunnen opstijgen van sommige landingsbanen. Of konden. Maar Dubai heeft nou eenmaal veel geïnvesteerd in hun imago als super veilig land. En die battle vechten ze nu met eventueel torenhoge boetes voor het beschadigen van het imago.
Ontzettende domme vent.quote:Kader Abdolah over chaos in Iran en dood ayatollah: ‘Trump gaat deze oorlog niet winnen’
De Iraans-Nederlandse schrijver Kader Abdolah (71) leeft al dagen tussen hoop en wanhoop. Zijn vaderland wordt gebombardeerd, de toekomst is ongewis. Als politiek vluchteling weet hij dat het regime niet eindigt met de dood van ayatollah Khamenei. „Trump gaat deze oorlog niet winnen.’’
Tonny van der Mee
Redacteur nieuwsredactie
6 maart 2026, 11:30
•Laatste update: 11:57
Een paar dagen geleden ging Kader Abdolah hardlopen om zijn hoofd een beetje leeg te maken. Hij was zo in gedachten verzonken, dat hij aan het eind 30 kilometer had gerend in plaats van de beoogde 10 kilometer. „Ik had daar geen rekening mee gehouden, had geen water of eten. Ik was zo uitgeput dat ik bijna flauwviel.’’
Als marathonloper is Abdolah wel wat gewend, maar nu voelt het anders. Sinds de aanvallen van de Verenigde Staten en Israël op Iran schieten zijn emoties alle kanten op. Het ene moment voelt hij woede, het andere moment verdriet. Tussendoor probeert hij zijn gedachten te ordenen.
„Ik ben lichamelijk en geestelijk moe. Mijn vaderland wordt gebombardeerd en mijn familie is daar. De dag voor de oorlog begon, sprak ik ze voor het laatst. Sindsdien hebben we geen contact meer.’’
De aanval van zaterdag had de bestsellerauteur niet verwacht. De avond ervoor leken de onderhandelingen tussen de VS en Iran over het nucleaire programma de goede kant op te gaan. Althans, dat zeiden de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Aragchi en de Amerikaanse gezant Steve Witkoff op tv.
Beledigd en bedrogen
De volgende ochtend vielen de bommen op Iran en werd de Opperste Leider, ayatollah Ali Khamenei, gedood. „Ik ben verrast, beledigd en voel me bedrogen’’, zegt Abdolah. „Ik dacht dat ze een deal zouden sluiten. Zelfs de ayatollah werd misleid. Ik was naïef. Het voelde alsof ik een klap van Trump kreeg.’’
Een Iraanse vlag bovenop het puin van een gebombardeerd gebouw in Teheran.
Een Iraanse vlag bovenop het puin van een gebombardeerd gebouw in Teheran. © Getty Images
Uit Iran komen geen berichten over een grote vluchtelingenstroom naar de grens met Turkije, noch over een volksopstand. Deze oorlog gaat niet om het regime, zegt Abdolah. Dit gaat om het land en zijn overwegend sjiitische volk.
„Trump kan niet bepalen wat er in Iran gebeurt. De mensen zelf willen de toekomst bepalen. De sjiieten zijn een trots volk. Ze willen niet worden bevrijd door een ander. Dat willen ze zelf doen. Trump begrijpt de culturele en religieuze achtergrond niet.’’
Israël en de VS willen Iran blijven bombarderen totdat het regime zo zwak is dat het omvalt en het Iraanse nucleaire programma van de aardbodem is geveegd. Dat is een denkfout, zegt Abdolah. Ze kunnen atoomwetenschappers doden, maar niet de wetenschap. En ze kunnen de leiders elimineren, maar niet de ideologie.
Als een martelaar sterven
„Ze zeggen dat het regime beschadigd is, maar het is door de bombardementen juist sterker. Ze kunnen duizend ayatollahs doden, maar er komen weer nieuwe. Dit regime gaat tot het uiterste om aan de macht te blijven. Het martelaarschap zit in het dna van de sjiieten.’’
„Khamenei was nooit bang voor de dood, want dat was zijn droom. Hij smeekte God om als een martelaar te sterven. Ik wenste hem een normale dood toe, door ouderdom of ziekte. Nu heeft Trump van hem een held gemaakt.’’
Een billboard met het portret van ayatollah Ali Khamenei.
Een billboard met het portret van ayatollah Ali Khamenei. © Getty Images
Kader Abdolah, echte naam Hossein Sadjadi Qaemmaqami Farahani, weet wat een oorlog in Iran betekent. Hij vluchtte in 1985 uit zijn geboorteland en kwam drie jaar later als politiek vluchteling naar Nederland.
Broer geëexecuteerd
In Iran was hij lid van een politieke partij die zich verzette tegen het regime. Zijn broer werd geëxecuteerd, zijn zus belandde in de gevangenis omdat ze een manuscript van Abdolah over de Koerden in huis had.
Zijn pseudoniem is een eerbetoon aan zijn vrienden en partijgenoten Kader en Abdolah. Zij werden geëxecuteerd door het regime. De een tijdens het bewind van de laatste sjah Mohammad Reza Pahlavi, de ander onder ayatollah Khomeini na de Iraanse Revolutie van 1979.
De zoon van de laatste sjah, Reza Pahlavi, wordt nu gezien als de gedroomde nieuwe leider. Onzin, zegt Abdolah. „Jongeren zijn gebroken door de uitzichtloosheid en roepen uit wanhoop zijn naam. Maar hij is niet de juiste persoon. Hij is al bijna vijftig jaar niet in Iran geweest en heeft geen ervaring. Als hij komt, wordt het een burgeroorlog.’’
Feestende Iraniërs op de Dam in Amsterdam vieren de dood van ayatollah Ali Khamenei.
Feestende Iraniërs op de Dam in Amsterdam vieren de dood van ayatollah Ali Khamenei. © Joris van Gennip
Bovendien zit de gevreesde Iraanse Revolutionaire Garde in de haarvaten van de samenleving en economie. De leden zijn machtige miljardairs.
„Wie op straat in beweging komt, is een handlanger van Israël en wordt gedood. Dat hebben we twee maanden geleden gezien, toen duizenden jongeren bij protesten zijn gedood. Het is uitgesloten dat het volk nu in opstand komt. Tenzij het machtige regime zo platgebombardeerd is, dat mijn moeder over hun lijken kan lopen.’’
Geen tweede Vietnam
De sleutel ligt in een politieke oplossing. Die moet - ironisch genoeg - misschien van Trump zelf komen. „Het gaat hem om Rusland en China. En hij wil dat Iran in stukjes uit elkaar valt voor de veiligheid van Israël’’, zegt Abdolah.
„Maar Trump gaat deze oorlog niet winnen. Als hij Iran binnenvalt, wordt het een tweede Vietnam. Wij hebben gezien wat er in Irak is gebeurd, in Syrië, Afghanistan en Libië. Dat wil niemand.’’
Kader Abdolah.
Kader Abdolah. © Getty Images
Abdolah blijft hopen op een wonder. Dat Trump de oorlog stopt, omdat er niet snel genoeg resultaat is. Of dat binnen Iran een nieuwe leider opstaat die de hand uitsteekt naar de wereld. „Daar sta ik achter. Een oorlog kan ook mensen en gedachten veranderen. Ik vraag iedereen: bid voor mijn land en hoop met mij mee.’’
Moeder nog zien
Zijn eigen droom blijft voorlopig in de ijskast. Na de positieve geluiden over de onderhandelingen dacht Abdolah heel even dat hij voor het eerst sinds zijn vlucht terug kon naar Iran.
„Ik voelde een kinderlijke blijheid. Mijn moeder is bijna 100, dementerend en kan niet lopen. Maar ze leeft nog steeds. Ze wacht tot haar zoon terugkeert naar Iran. Ik hoopte dat als ik weer thuis zou zijn, zij het leven zou kunnen loslaten. Wat ben ik toch naïef geweest.’’
Hey, wat voor een koek maak jij hier eigenlijk van:quote:Op zaterdag 7 maart 2026 19:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, jij vindt het oliedom. Die kliek kan moeilijk erger. Voor deze oorlog was het vaste prik om Israël te bedreigen en om de hele regio te ondergraven dus laten we niet doen alsof er nu een slapende reus is wakker gemaakt en we nu wonderbaarlijke en furieuze dingen gaan zien die nog nooit eerder door ze zijn geprobeerd gewoon omdat ze nu nog bozer en radicaler zijn.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 19:58 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Het was oliedom (badum tsk) dat ze Khamenei hebben uitgeschakeld. Hij was een stuk terughoudender dan zijn achterban en opvolger.
Ik snap niet dat ze niet gewoon even een miljoen armlastige allochtonen inzetten om wat dieper in het land een aantal vluchtstroken uit de grond te stampen.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:15 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Schijnt dat Emirates vluchten onder straaljager begeleiding kunnen opstijgen van sommige landingsbanen. Of konden. Maar Dubai/VAE heeft nou eenmaal veel geïnvesteerd in hun imago als super veilig land. En die battle vechten ze nu met eventueel torenhoge boetes voor het beschadigen van het imago.
Israël beschermd van oudsher sterk de Joodse gemeenschap in o.a. Europese landen.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:32 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Hey, wat voor een koek maak jij hier eigenlijk van:
Here’s Israel’s security minister, Itmar Ben Gvir, in a crowd cheering about flooding Europe with Arabs. “We want Mohammed to be the most popular name in the UK!” “We want more Mohammeds in Britain, Sweden, and France!”
[ x ]
Klopt dit niet, los van dat het oud is? Is het niet relevant of misschien wel op zijn minst een reden tot onderzoek, gezien ie tot 2025 de Israëlische minister van nationale veiligheid is geweest? Is het onwaarwschijnlijk dat de wens gedeeld wordt in zijn kringen (binnen Israël en haar lobby in de VS)?
En wat als het waar is, dat dit (gewenst) beleid is, waar kom jij dan op uit met enerzijds je crusade tegen moslims in Europa en anderzijds de oneindige behoefte om Israël in bescherming te nemen? Israël first of Europa first?
Ik denk dat ze dan wat uit te leggen hebben bij de ambassades van deze mensen.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:35 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ik snap niet dat ze niet gewoon even een miljoen armlastige allochtonen inzetten om wat dieper in het land een aantal vluchtstroken uit de grond te stampen.
Jij gaat jouw woordjes echt zo hard opeten deze weken.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:34 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nee, jij vindt het oliedom. Die kliek kan moeilijk erger. Voor deze oorlog was het vaste prik om Israël te bedreigen en om de hele regio te ondergraven dus laten we niet doen alsof er nu een slapende reus is wakker gemaakt en we nu wonderbaarlijke en furieuze dingen gaan zien die nog nooit eerder door ze zijn geprobeerd gewoon omdat ze nu nog bozer en radicaler zijn.
Die opvolgers worden ook gewoon uitgeschakeld.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 19:58 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Het was oliedom (badum tsk) dat ze Khamenei hebben uitgeschakeld. Hij was een stuk terughoudender dan zijn achterban en opvolger.
Want dat is het patroon.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:40 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Die opvolgers worden ook gewoon uitgeschakeld.
Volgens mij is het de bedoeling dat moslims naar Europa gaan om ruimte te maken voor 'Greater Israël' (zoals te zien is op het uniform van IDF-soldaten) en Greater Israël opgevuld en verdedigd moet worden door joden.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Israël beschermd van oudsher sterk de Joodse gemeenschap in o.a. Europese landen.
Daarom hebben ze bv hun asset Wilders gestationeerd in Nl. (niet geheel functionerend maar soit)
Dus waarom zou Israël hun joden in Europa aan gevaar willen blootstellen?
Zodat ze naar Israel verhuizen om groot Israel te verdedigen.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Israël beschermd van oudsher sterk de Joodse gemeenschap in o.a. Europese landen.
Daarom hebben ze bv hun asset Wilders gestationeerd in Nl. (niet geheel functionerend maar soit)
Dus waarom zou Israël hun joden in Europa aan gevaar willen blootstellen?
Wat verwacht jij dan dat Iran meer of anders kan gaan doen dan nu het geval is?quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:39 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Jij gaat jouw woordjes echt zo hard opeten deze weken.
Op de uniformen van de extreme figuren, niet standaard.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:42 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Volgens mij is het de bedoeling dat moslims naar Europa gaan om ruimte te maken voor 'Greater Israël' (zoals te zien is op het uniform van IDF-soldaten) en Greater Israël opgevuld en verdedigd moet worden door joden.
Dat heet nu een complottheoriequote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:42 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Volgens mij is het de bedoeling dat moslims naar Europa gaan om ruimte te maken voor 'Greater Israël' (zoals te zien is op het uniform van IDF-soldaten) en Greater Israël opgevuld en verdedigd moet worden door joden.
Ik denk dat dit is hoe heel veel Iraniërs het zien. Zelfs de tegenstanders van het regime dus. Die zien hun land plat gebombardeerd worden, hun familie zit dat nog. Ze weten dat Trump geen plan heeft en dat het al over van alles gaat, maar niet het welzijn van het Iraanse volk.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ontzettende domme vent.
Zijn broer geëxecuteerd zijn zus opgepakt door het regime van de khameini maar heel negatief tegen de partij die ze nu aanpakt.
Amerika dat de oorlog wil winnen zegt die.
Het is geen oorlog maar een interventie om 1. Nucleaire ontwikkelingen te vernietigen. 2. Regime die nucleaire ontwikkelingen willen te vernietigen.
Nou dat lukt gewoon dus de VS hoeft helemaal geen oorlog te winnen
De sjieten willen zelf het regime omverwerpen
Nou dan hadden ze dat moeten doen.
Hij dacht paar weken geleden naar Iran te kunnen gaan.
Niet geïnformeerd want toen wisten we hier al dat de interventie zou beginnen gezien de enorme hoeveelheden militaire inzet naar de regio
Hij is wel oprecht en ik snap zijn bezorgdheid.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat dit is hoe heel veel Iraniërs het zien. Zelfs de tegenstanders van het regime dus. Die zien hun land plat gebombardeerd worden, hun familie zit dat nog. Ze weten dat Trump geen plan heeft en dat het al over van alles gaat, maar niet het welzijn van het Iraanse volk.
Dit is een bestaand, herleidbaar Iraans persoon. Dat hij oprecht is acht ik waarschijnlijker dan al die trollen op internet die vragen om de terugkeer van de kroonprins met een IP buiten Iran.
Ik spreek er nog weleens wat, en nee, die denken dit niet.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat dit is hoe heel veel Iraniërs het zien. Zelfs de tegenstanders van het regime dus. Die zien hun land plat gebombardeerd worden, hun familie zit dat nog. Ze weten dat Trump geen plan heeft en dat het al over van alles gaat, maar niet het welzijn van het Iraanse volk.
Dit is een bestaand, herleidbaar Iraans persoon. Dat hij oprecht is acht ik waarschijnlijker dan al die trollen op internet die vragen om de terugkeer van de kroonprins met een IP buiten Iran.
Maar dan geldt het internationaal recht niet voor die landen?quote:Op zaterdag 7 maart 2026 19:43 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Nee? Ik ben tegen het blok Rusland/Iran/Noord-Korea, die ons als vijand beschouwen. Waarom ingrijpen als iemand iets doet tegen de vijand? Dat zou net zo dom zijn als in Nederland of Amerika wonen en dan pro-Rusland of niet anti-Iran zijn.
Dat jij hem niet begrijpt betekent niet dat hij dom is.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hij is wel oprecht en ik snap zijn bezorgdheid.
Maar hoe kan iemand zo tergend dom zijn?
Etnische zuivering zou dat zijn!quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:54 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Gelukkig heeft Hezbollah een evacuatie waarschuwing gegeven.
Nou niet bepaald.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ontzettende domme vent.
Zijn broer geëxecuteerd zijn zus opgepakt door het regime van de khameini maar heel negatief tegen de partij die ze nu aanpakt.
Amerika dat de oorlog wil winnen zegt die.
Het is geen oorlog maar een interventie om 1. Nucleaire ontwikkelingen te vernietigen. 2. Regime die nucleaire ontwikkelingen willen te vernietigen.
Nou dat lukt gewoon dus de VS hoeft helemaal geen oorlog te winnen
De sjieten willen zelf het regime omverwerpen
Nou dan hadden ze dat moeten doen.
Hij dacht paar weken geleden naar Iran te kunnen gaan.
Niet geïnformeerd want toen wisten we hier al dat de interventie zou beginnen gezien de enorme hoeveelheden militaire inzet naar de regio
Je bent pro-Rusland en je zeikt over internationaal recht.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:54 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar dan geldt het internationaal recht niet voor die landen?
Infereren is een mooi ding.quote:
Ik ben niet pro-rusland.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:58 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Je bent pro-Rusland en je zeikt over internationaal recht.
Rond 21:10 ja. Staat ook een teller in beeld.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:59 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik zie niks.
Of gaan ze 21.10 starten met uitzenden?
Ik las van de week iets van een Iraniër die het regime in Iran vergeleek met de hydra, het veelkoppige monster uit de Griekse mythologie, want voor elke kop die je afhakt groeien er twee terug. Vond dat best treffend want aan fanatieke haat baarden is uiteraard geen enkel gebrek in Iran.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:40 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Die opvolgers worden ook gewoon uitgeschakeld.
Dan zullen er vast veel posts van je bestaan waar je kritiek op Rusland hebt dat ze het internationaal recht niet respecteren.quote:
Beter mikken.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 19:19 schreef MissButterflyy het volgende:
[ x ]
Denk dat de beëdiging morgen niet doorgaat.
Nee, is namelijk mijn probleem niet.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 21:03 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Dan zullen er vast veel posts van je bestaan waar je kritiek op Rusland hebt dat ze het internationaal recht niet respecteren.
Nou Amerika stuurt een Carrier Group, honderden F22, F35, B2 bommenwerpers en weken lang nieuw materieel en toestellen die kant op.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:54 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat jij hem niet begrijpt betekent niet dat hij dom is.
quote:The US is sending the Merops counter-drone system to the Middle East, which has already shot down over 1,000 Shahed drones in Ukraine, - Business Insider
It uses a small $15,000 interceptor drone (Surveyor) to destroy enemy drones.
Better the devil you know.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:45 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Wat verwacht jij dan dat Iran meer of anders kan gaan doen dan nu het geval is?
Ik denk: ze waren al tot het uiterste bereid en de enige reden dat ze dat niet uitgevoerd hebben is omdat ze niet bij machte waren om meer te doen. De insteek van de aanvallen is ook om dat zo te houden en verder in te perken, tot nu toe met succes in de zin dat er al 90% minder lanceringen zijn en het Iraanse vermogen in de lucht weggevaagd is.
Iran is 1000 keer groter dan Gaza. Om dat plat te bombarderen heeft geen enkel land genoeg munitiequote:Op zaterdag 7 maart 2026 21:23 schreef Akathisia het volgende:
Mijn conclusie is: het enige haalbare danwel meest reële en primaire doel is 'Iran zo stuk mogelijk te maken'. Dus; de hoeveelheid schade aanrichten welke met alle factoren meegenomen haalbaar is. Deze factoren zijn o.a.; militair vermogen, de internationale gemeenschap (normatief), de kosten/effecten op de (globale) economie, acceptatieniveau van Amerikaanse burgers, eventuele bemoeienis China, etc. Alle andere mogelijke effecten (regime change, migrant flood) zijn secundair. Kortom, een tweede Gaza-situatie.
Voordat je met een grondoperatie begint kan je maar beter de vijand alvast immobiel maken door hun brandstof productie en voorraad te vernietigen lijkt mijquote:Op zaterdag 7 maart 2026 21:29 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Better the devil you know.
Waarom zou je all in gaan als er nog niemand op de grond aan het vechten is? Ze weigeren met stoppen met vechten tegen de VS en Israël en dagen ze zelfs uit het op de grond te proberen. Ze hebben momenteel al flink wat leverage over de Golfstaten.
Ja, natuurlijk. Daarom 'zo stuk mogelijk'. De gelijkenis zal 'm zitten in de gewenning, de onbeperktheid qua duur tot een extern iets het zal beperken.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 21:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Iran is 1000 keer groter dan Gaza. Om dat plat te bombarderen heeft geen enkel land genoeg munitie
Dat is hoop om terug te gaan naar het land waarvan je gevlucht bent en waar je familie nog woont. Wij kunnen ons niet voorstellen hoe dat voelt.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 21:07 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou Amerika stuurt een Carrier Group, honderden F22, F35, B2 bommenwerpers en weken lang nieuw materieel en toestellen die kant op.
Withoff doet een beetje onderhandeling voor de bühne. Zoals iedereen hier wist.
En die man had al bijna een vliegticket geboekt om dat die dacht dat er een deal zou komen.
Als jouw tante Rita dat had gezegd had je haar ook uitgelachen.
Jawel, de VS kan ipv TNT en RDX te gebruiken overgaan op Ammoniumnitraat&nitro(mais)zetmeel (extreem goedkoop in vergelijking met TNT en RDX). Deden ze ook tijdens de Vietnam oorlog. Deze bommen kan je echter niet langdurig opslaan(toenemende instabiliteit naarmate de tijd verloopt) moeten binnen zeg een jaar afgeworpen worden.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 21:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Iran is 1000 keer groter dan Gaza. Om dat plat te bombarderen heeft geen enkel land genoeg munitie
quote:Google AI Overview
Nitrostarch, a military high explosive, was combined with ammonium nitrate (a fertilizer/oxidizer) and other materials to create stable, waterproof blasting agents for demolition during the mid-20th century, including the Vietnam War era. These mixtures were often produced as alternatives to TNT, utilized in mining, and in some specialized military applications
Allemaal smoesjes tot er daadwerkelijk wat gebeurt op de grond.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 21:34 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Voordat je met een grondoperatie begint kan je maar beter de vijand alvast immobiel maken door hun brandstof productie en voorraad te vernietigen lijkt mij
Ze zijn pas net begonnen de brandstof, water en energie -voorzieningen uit te schakelen heb ik de indruk.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 21:47 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Allemaal smoesjes tot er daadwerkelijk wat gebeurt op de grond.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |