Vakbonden zouden er goed aan doen zich met dingen bezig te houden die de werknemer raken ipv hun extreemlinkse virtue signalling.quote:Op donderdag 5 maart 2026 11:44 schreef Cherni het volgende:
Dat we helaas ook te maken hebben met goedkope arbeid en uitbuiting is mij ook een doorn in het oog. En als men geen vertrouwen meer heeft in vakbonden is dat jammer en is dat helaas nog een probleem dat daar bovenop komt. Maw je kunt dan nauwelijks vermogen opbouwen.
Die ervaring heb ik niet met een vakbond. En welke extreemlinkse onzin? Ze behoren er ook te zijn bij een arbeidsconflict etc.quote:Op donderdag 5 maart 2026 13:12 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Vakbonden zouden er goed aan doen zich met dingen bezig te houden die de werknemer raken ipv hun extreemlinkse virtue signalling.
Als ik al zou overwegen lid te worden zou ik daar van afzien als ik zie wat voor extreemlinkse onzin er regelmatig op social media worden gedeeld door de bestuurders.
vakbonden doen niets tegen personeel tekort of personeel teveelquote:Op donderdag 5 maart 2026 12:59 schreef Cherni het volgende:
[..]
Een vakbond is er niet alleen voor een pensioen of salaris. Dat gaat van ontslagrecht tot arbeidsomstandigheden. Ik heb beide situaties meegemaakt. En als laatste met een cao en dat beviel prima. Beter dan zonder cao. Maar dat is dan persoonlijk. Ja leuk dat je zonder cao je salaris etc zelf kunt onderhandelen. Maar dat heeft ook nadelen omdat het beste verkoop praatje ondanks dat je er niets van bakt soms meer heeft dan de vakman die helaas niet zo goed kan onderhandelen omdat het een vakidioot is wat uiteindekijk de sfeer op een werkvloer ook niet ten goede komt.
4 tot 5 maal zoveel en soms 10 maal? Waar haal je die gekkigheid vandaan. Zal het eens vragen aan de zpp postbezorger of ziekenverzorger. Daar wil ik niet eens mee ruilen. Bovendien is niet elke zzp beroepsgroep verplicht pensioen af te dragen en zullen dat dan ook niet doen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 13:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vakbonden doen niets tegen personeel tekort of personeel teveel
het is de wet van vraag en aanbod , bij extreme schaarste gaan mensen voor zichzelf beginnen en verdienen dan 4 of 5 keer of met veel overwerk soms 10 keer zoveel zoveel
en een ZZP er die heeft dezelfde pensioenafdracht als een werknemer via de werkgever , maar het is zijn eigendom en hij mag het op eigen lijfrente bij de giro of ING zetten , dan gaat het niet naar het pensioenfonds
30% van 137.800 ,- bruto sparen per jaar en dat 40 jaar lang
<>Loonkosten van een ZZP er zijn dus altijd fors minder
ik wel ,quote:Op donderdag 5 maart 2026 13:37 schreef Cherni het volgende:
Dat er zelfstandigen zijn die goed boeren heb ik het niet over.
quote:het is de wet van vraag en aanbod , bij extreme schaarste gaan mensen voor zichzelf beginnen en verdienen dan 4 of 5 keer of met veel overwerk soms 10 keer zoveel zoveel
Jij dan. Als ik over mij zelf praat heb ik zonder ook maar 1 minuut te werken meer dan mijn zpp pakketbezorger die zich in het zweet werkt. Zou mij dan eigenlijk moeten schamen. Nogmaals ik heb het over laag en middelbare beroepen. Dat een advocaat, arts het beter zal doen als zelfstandige is duidelijk.quote:
Dus de lusten nu voor de werkgevers, de lasten straks voor de overheid/samenleving?quote:Op donderdag 5 maart 2026 13:32 schreef Cherni het volgende:
En als mensen in de toekomst geen eigen pensioen opbouwen verplicht of niet omdat de lonen te laag door dat geschuif met goedkope arbeid binnen de EU en vakbonden er niet meer zouden zijn en mensen nauwelijks kunnen sparen zal die groep uiteindelijk toch geholpen moeten worden.
Precies.quote:Op donderdag 5 maart 2026 14:21 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dus de lusten nu voor de werkgevers, de lasten straks voor de overheid/samenleving?
mijn broer in zelfstandig installateur van airco en warmtepompenquote:Op donderdag 5 maart 2026 14:21 schreef Cherni het volgende:
[..]
Jij dan. Als ik over mij zelf praat heb ik zonder ook maar 1 minuut te werken meer dan mijn zpp pakketbezorger die zich in het zweet werkt. Zou mij dan eigenlijk moeten schamen. Nogmaals ik heb het over laag en middelbare beroepen. Dat een advocaat, arts het beter zal doen als zelfstandige is duidelijk.
Dat een zpp machinist want die bestaan ook meer netto had, en nee geen 4 tot 5 maal zo veel is waar. Maar als die een eigen pensioen en andere verzekeringen moest afsluiten had hij minder.
En omdat je broer het dan wel goed doet werkt voor jou de wereld zo en is elke zelfstandige ontzettend rijk.quote:Op donderdag 5 maart 2026 14:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mijn broer in zelfstandig installateur van airco en warmtepompen
rijd met een busje
heeft pas de VOF omgezet naar BV en heeft een bedijfpand van 1 miljoen en een huis van 1 miljoen
handige jongens , en die zijn er heel veel ,quote:Op donderdag 5 maart 2026 14:45 schreef Cherni het volgende:
[..]
En omdat je broer het dan wel goed doet werkt voor jou de wereld zo en is elke zelfstandige ontzettend rijk.
Als ierdereen het op zijn eigen situatie of omgeving gaat betrekken dan kom je inderdaad op andere cijfers of omstandigheden. Als ik alleen al mijn eigen dochters belijk is daar iedere situatie anders waarbij er tussen de oudste en jongste een giga verschil in inkomen is te zien.quote:Op donderdag 5 maart 2026 14:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
handige jongens , en die zijn er heel veel ,
mijn broer heeft alleen LTS , en niet afgemaakt ook
maar w el heel veel cursussen gedaan later
dat kon wel eens andersom zijnquote:Op donderdag 5 maart 2026 15:30 schreef Cherni het volgende:
En zij is niet de enige in die situatie. En juist voor die groep vrees ik het ergste. Niet voor de advocaat etc.
Ik vrees van niet. Een advocaat mag je toch van verwachten dat die zo slim is dat hij zich zou kunnen omscholen. Bij mensen die met zeer veel moeite een mbo3 halen ligt dat anders.quote:Op donderdag 5 maart 2026 15:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat kon wel eens andersom zijn
hangt heel erg van de persoon afquote:Op donderdag 5 maart 2026 15:34 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik vrees van niet. Een advocaat mag je toch van verwachten dat die zo slim is dat hij zich zou kunnen omscholen. Bij mensen die met zeer veel moeite een mbo3 halen ligt dat anders.
je bent in de war met pensioentekortquote:Op donderdag 5 maart 2026 15:51 schreef -Sigaartje het volgende:
Als je een AOW-tekort hebt, is het je eigen verantwoordelijkheid die aan te vullen. Door bijvoorbeeld banksparen en gewoon sparen. Ik heb ook een tekort en heb eraan gewerkt met banksparen en sparen dat ik binnenkort toch een goed leven heb. Aankloppen bij de overheid van "hallo! Ik kan niet rondkomen, en nu?", vind ik een beetje zielig. Je ziet het vooraf al aankomen.
Dat denk ik ook.quote:Op donderdag 5 maart 2026 15:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je bent in de war met pensioentekort
Dat is niet mijn idee. Het is natuurlijk wel zo dat iedereen die voor 1964 geboren is daar niet zoveel mee te maken krijgt. Voor mij hoeven die bezuinigingen op het sociaal stelsel niet(schandalige voorstellen). Maar daar kan ik helaas verder niets aan doen anders dan een discussie voeren over de eventuele gevolgen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 15:44 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Lekker de generatie die dit land na de oorlog heeft opgebouwd de stront intrappen! 💩 😡
Moeten we dan dankbaar zijn voor een land dat onleefbaar is?quote:Op donderdag 5 maart 2026 15:44 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Lekker de generatie die dit land na de oorlog heeft opgebouwd de stront intrappen! 💩 😡
Nee, ik ben niet in de war. Ik kijk naar het totaal dat ik krijg na mijn 67ste, AOW+pensioen. Dat kun je vooraf zien. En als dat te weinig is, ben je zelf verantwoordelijk hoe je dat gaat aanvullen. Meestal gaat dat met sparen. Ik heb de grote fout gemaakt door geld te gaan beleggen, dat heeft me heel veel geld gekost (was in de tijd dat de banken er een zootje van maakten). Toen ben ik gaan sparen en ik heb de boel weer op een rijtje. En ja, ik heb heel lang niet in Nederland gewoond. Veel mensen kijken naar de overheid als ze het niet goed hebben. Dat vind ik een verkeerde houding. Je moet eerst kijken wat je zelf kunt doen. En niet de zielige jankerd uit gaan hangen. Wees een kerel en los de zaak zelf op.quote:Op donderdag 5 maart 2026 15:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
AOW tekort krijg je als een flink aantal jaren buiten nederland hebt gewoond
vanaf 15 jaar krijg je 2% recht voor ieder jaar dat je in Nederland woont , dus op 68 heb je 106% AOW recht opgebouwd maar je krijgt maar 100%
Ja la j buiten Ndeerland hebt gewoond dan welquote:Op donderdag 5 maart 2026 16:21 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Nee, ik ben niet in de war. Ik kijk naar het totaal dat ik krijg na mijn 67ste, AOW+pensioen. Dat kun je vooraf zien. En als dat te weinig is, ben je zelf verantwoordelijk hoe je dat gaat aanvullen. Meestal gaat dat met sparen. Ik heb de grote fout gemaakt door geld te gaan beleggen, dat heeft me heel veel geld gekost (was in de tijd dat de banken er een zootje van maakten). Toen ben ik gaan sparen en ik heb de boel weer op een rijtje. En ja, ik heb heel lang niet in Nederland gewoond. Veel mensen kijken naar de overheid als ze het niet goed hebben. Dat vind ik een verkeerde houding. Je moet eerst kijken wat je zelf kunt doen. En niet de zielige jankerd uit gaan hangen. Wees een kerel en los de zaak zelf op.
Nee hoor. Ik heb lange tijd op de Antillen gewoond. Ok, je hebt daar AOV, maar dat kan nog niet eens in de schaduw staan van AOW. We hebben het erg goed in dit land. Ik vind het niet zo raar dat hier zoveel asielzoekers binnenkomen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dan heb je geen AOW tekort
je hebt 100% AOW
ok maar als je pensioen hebt of de door jouw genoemde AOV , dan krijg je geen stuiver aanvulling dequote:Op donderdag 5 maart 2026 16:25 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik heb lange tijd op de Antillen gewoond. Ok, je hebt daar AOV, maar dat kan nog niet eens in de schaduw staan van AOW.
quote:Aanvullende inkomensondersteuning (AIO)
Heeft u naast het gekorte AOW-pensioen geen andere of geringe inkomsten, dan loopt u het risico dat uw inkomen onder de minimumgrens uitkomt.
In 2019 is dat voor een alleenstaande ¤1.096,33 per maand.
Woont u samen met een andere volwassene, dan is de grens ¤1.492,93.
Komt uw inkomen onder die grens uit, dan komt u in aanmerking voor aanvullende inkomensondersteuning (AIO). Dat is een speciale regeling voor AOW-gerechtigden, gebaseerd op de Wet werk en bijstand.
Ik zit daar ver boven, zat daar ook ver boven, maar ja ik heb weinig zin om mijn levensstijl te gaan veranderen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ok maar al sje pensioen hebt of de door jouw genoemde AOV , dan krijg je geen stuiver aanvulling de
https://anbo-pcob.nl/them(...)gfD-I7caAv6kEALw_wcB
.
[..]
Als je in het buitenland gaat wonen weet je van te voren dat je een AOW-tekort opbouwd en regel je daar zelf iets voor als het land waar je naar toe gaat geen AOW-achtig iets heeft. Eigen verantwoordelijkheid dus.quote:Op donderdag 5 maart 2026 15:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
AOW tekort krijg je als een flink aantal jaren buiten nederland hebt gewoond
vanaf 15 jaar krijg je 2% recht voor ieder jaar dat je in Nederland woont , dus op 68 heb je 106% AOW recht opgebouwd maar je krijgt maar 100%
quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:31 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik zit daar ver boven, zat daar ook ver boven, maar ja ik heb weinig zin om mijn levensstijl te gaan veranderen.
quote:AI-overzicht
U kunt uw AOW-opbouw vrijwillig voortzetten via de SVB | Sociale Verzekeringsbank als u in het buitenland gaat wonen of werken om een "AOW-gat" te voorkomen. U moet dit binnen 1 jaar na vertrek aanvragen, de opbouw is doorgaans beperkt tot maximaal 10 jaar. Dit voorkomt dat u voor elk onverzekerd jaar 2% AOW misloopt.
Belangrijke aspecten van de vrijwillige AOW-verzekering:
Voorwaarden: U moet direct voor vertrek uit Nederland verplicht verzekerd zijn geweest voor de AOW.
Aanvragen: Doe dit binnen één jaar nadat u buiten Nederland bent gaan wonen of werken.
Duur: U kunt zich maximaal 10 jaar vrijwillig verzekeren, al zijn er uitzonderingen.
Premie: De premie is in 2026 17,9% van uw inkomen, met een minimum van ¤ 569 en een maximum van ¤ 5.693 per jaar.
Inkoop AOW: Als u op latere leeftijd in Nederland bent komen wonen, kunt u soms jaren "inkopen".
U kunt de verzekering aanvragen via de website van de SVB.
Let op: Buitenlandse situaties zijn vaak complex. Het wordt aangeraden de brochure van de SVB te raadplegen of direct contact met hen op te nemen.
Buiten Nederland | Vrijwillige verzekering | SVB
Voorkom later een lagere AOW Ieder jaar dat u niet verzekerd bent, krijgt u later 2% minder AOW. U voorkomt dit door u vrijwillig ...
Hoelang verzekeren | Vrijwillige verzekering | SVB
Hoelang kunt u zich vrijwillig verzekeren U kunt zich maximaal 10 jaar vrijwillig verzekeren. .
Maar zoals gezegd is die aanvulling ook alleen bedoeld voor mensen die niet de volledige AOW rechten hebben opgeboud en geen pensioen en of vermogen hebben. Daar kun je alles van vinden maar die worden tot het minimum aangevuld. Anders zou het bijstand worden.quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:31 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik zit daar ver boven, zat daar ook ver boven, maar ja ik heb weinig zin om mijn levensstijl te gaan veranderen.
Wat wil je nou? Mijn verhaal is toch duidelijk? Ik had me niet vrijwillig verzekerd. Ik weet donders goed waar ik aan toe ben, en ik heb er voor gezorgd dat dat is opgelost. Duidelijker kan toch niet?quote:
maar had wel gekundquote:Op donderdag 5 maart 2026 16:41 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Wat wil je nou? Mijn verhaal is toch duidelijk? Ik had me niet vrijwillig verzekerd. Ik weet donders goed waar ik aan toe ben, en ik heb er voor gezorgd dat dat is opgelost. Duidelijker kan toch niet?
En wat heb je geregeld om te voorkomen dat je je levensstijl moet gaan veranderen?quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:31 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dus mensen leven erop los, regelen niks voor later en dan na hun pensioen is het huilie-huilie en moet de overheid ze maar aan een geld-infuus leggen??quote:
Sparen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:54 schreef CarbonC het volgende:
[..]
En wat heb je geregeld om te voorkomen dat je je levensstijl moet gaan veranderen?
Dat is het hele punt. Ik spaarde mij een ongeluk en daar profiteer ik nu deels ook van. Maar ja, er zullen vast mensen zijn die vinden dat ik nu te veel heb.quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:59 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dus mensen leven erop los, regelen niks voor later en dan na hun pensioen is het huilie-huilie en moet de overheid ze maar aan een geld-infuus leggen??
Jazeker is dat logisch, maar door migratie nemen de kosten voor deze inkomensondersteuning steeds meer toe. Dit zijn migranten die zelf weinig tot niets hebben opgebouwd qua pensioen en/of vermogen. Veelal zijn zij op latere leeftijd (soms zelfs na de AOW-leeftijd) naar Nederland gekomen en zijn niet of weinig jaren aan het werk geweest en daardoor hebben zij weinig tot geen pensioen opgebouwd. Vandaar dat deze inkomensondersteuning voor hen nodig is. Voor de totale kosten van de vergrijzing maakt dit dus wel degelijk uit.quote:Op woensdag 4 maart 2026 21:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is toch logisch dat als mensen ooit een verblijfsvergunning hebben gekregen, ze ook een keer de AOW-gerechtigde leeftijd bereiken.
Of ze nu een volledige AOW krijgen of onvolledig met aanvulling maakt voor het sommetje weinig uit.
Dat heb je heus niet aan je grootouders te danken.quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:21 schreef torentje het volgende:
[..]
Moeten we dan dankbaar zijn voor een land dat onleefbaar is?
Wat doe jij aan de leefbaarheid van dit land?quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:21 schreef torentje het volgende:
Moeten we dan dankbaar zijn voor een land dat onleefbaar is?
Ik heb geen idee wat ik eventueel zou kunnen doen. Heb jij wel een idee dat binnen afzienbare tijd resultaat heeft?quote:Op vrijdag 6 maart 2026 08:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat doe jij aan de leefbaarheid van dit land?
Full time gaan werken.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 09:41 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat ik eventueel zou kunnen doen. Heb jij wel een idee dat binnen afzienbare tijd resultaat heeft?
In zoverre, als het de mensen treft die daar zelf voor verantwoordelijk zijn, niet nee.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 09:56 schreef torentje het volgende:
Dat had ik eigenlijk kunnen weten, dat het jou niet interesseert dat het land onleefbaar is.
Ik denk dat jij met "het land is onleefbaar" iets anders bedoelt als ik.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 10:00 schreef blomke het volgende:
[..]
In zoverre, als het de mensen treft die daar zelf voor verantwoordelijk zijn, niet nee.
M.a.g. dat ik voor jouw uitkering mag werken.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 10:03 schreef torentje het volgende:
Ik denk dat jij met "het land is onleefbaar" iets anders bedoelt als ik.
Dat had ik dus wel gedacht dat jij zou klagen over uitkeringsgerechtigden, maar ik bedoel met onleefbaar dat het overal op de wereld een gemotoriseerde chaos is, en dat daardoor de meeste mensen geen ruime vrijstaande woning en ruime tuin hebben, zodat zij voor hun eten en drinken onafhankelijk zouden zijn van ondernemers oftewel de mannen hoger in de hiërarchie.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 10:53 schreef blomke het volgende:
[..]
M.a.g. dat ik voor jouw uitkering mag werken.
Tot nu toe is er blijkbaar nog geen meerderheid in de 2e kamer voor een besluit om die cijfers zo helder mogelijk op tafel te krijgen omdat een deel van de politci dat als onethisch beschouwd. Duidelijk is wel dat niet westerse migratie kosten oplevert, hoeveel kosten exact is dus onbekend.quote:Op donderdag 5 maart 2026 17:29 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Dit moet voldoende in beeld gebracht worden. Ik neem aan dat de overheid kan bekijken en becijferen aan de hand van migratiestromen de laatste decennia naar Nederland wat de economische lasten hiervan zijn voor de toekomst.
quote:Google AI Overview
De discussie in de Tweede Kamer over het in kaart brengen van de kosten van migratie is complex en polariserend. Het in kaart brengen wordt door de ene groep gezien als noodzakelijke transparantie en grip op migratie, terwijl anderen het als onomethisch, stigmatiserend of onvolledig beschouwen.
Hieronder volgen de belangrijkste perspectieven uit het politieke en maatschappelijke debat:
Argumenten voor het in kaart brengen (Transparantie)
Grip op migratie: Voorstanders (vaak rechtse partijen) stellen dat inzicht in de totale kosten nodig is om effectief beleid te voeren en uitgaven te beheersen.
Publiek debat: Er is vraag naar duidelijkheid over de totale kosten van asiel en migratie, mede door zorgen over de druk op voorzieningen.
Argumenten waarom dit als onethisch wordt gezien (Stigmatisering/Complexiteit)
Stigmatisering: Critici vinden dat het in kaart brengen van kosten specifiek voor "migranten" (vaak asielzoekers) als groep, kan leiden tot een "wij-tegen-zij"-gevoel en het stigmatiseren van een kwetsbare groep.
Onvolledigheid: Tegenstanders wijzen erop dat vaak alleen naar de kosten wordt gekeken en niet naar de opbrengsten, zoals economische bijdragen. Studies tonen aan dat migratie op lange termijn ook economische voordelen kan hebben.
Methodologische complexiteit: Het is zeer ingewikkeld om de volledige financiële impact te berekenen, omdat uitgaven (onderwijs, zorg, beveiliging) vaak verspreid zijn over verschillende overheidslagen.
Feiten over migratiekosten (uit recente rapportages)
Opvang kosten: De kosten voor de opvang van asielzoekers zijn aanzienlijk: gemiddeld ¤91 per dag voor reguliere opvang en ¤184 per dag voor noodopvang.
Vergelijking: Uit onderzoek van Universiteit Leiden blijkt dat migranten in sommige gevallen minder kosten voor Europese overheden dan autochtone burgers.
Budgettaire bronnen: Een deel van de opvang wordt gefinancierd uit het budget voor ontwikkelingssamenwerking.
Conclusie
Het in kaart brengen is niet zozeer "onethisch" op zich, maar de context en manier waarop de cijfers in het politieke debat worden gebruikt, roepen ethische vragen op over het creëren van maatschappelijke tegenstellingen
Dit wordt enkel gedaan zodat mensen niet massaal alles blokkeren.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 11:32 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tot nu toe is er blijkbaar nog geen meerderheid in de 2e kamer voor een besluit om die cijfers zo helder mogelijk op tafel te krijgen omdat een deel van de politci dat als onethisch beschouwd. Duidelijk is wel dat niet westerse migratie kosten oplevert, hoeveel kosten exact is dus onbekend.
[..]
Niks mis met goedkoop arbeid als de mens maar goed in zijn voorzieningen kan voldoen i.e. de lasten zijn ook te betalen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 12:26 schreef CarbonC het volgende:
[..]
De maatregelen die nodig zijn om goedkope arbeid en uitbuiting tegen te gaan zijn al decennia bekend maar laten we vooral nog een onderzoek doen.
Bekijk deze YouTube-video
Heb je het nu over het aanvullend pensioen of AOW.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 11:53 schreef Pajanus het volgende:
Fantastisch hoe generaties aan Nederlandsche welvaart verdeeld wordt onder nieuwkomers die hier niet toevoegen + triest om te zien dat er ,nog steeds, geen grote maatregelen genomen worden voor de toekomst mbt. het betalen van de uitkeringen van 67-plussers.
Komop, straks is er voor elke 2 werkenden 1 iemand met pensioen, dat is compleet onbetaalbaar en zeker als je kijkt dat daar ook nog een percentage zit wat dus niet eens zijn bijdrage gedaan heeft.
50+ers zullen sterk in het inkomen gekort moeten worden om op persoonlijk niveau voorbereid te zijn voor de pensioenen die zij in de toekomst ontvangen OF we zullen gewoon tot 75 of arbeidsongeschikt door moeten werken.
pensioenfondsen afschaffen en iedereen laten sparen net als de vrije beroepenquote:Op vrijdag 6 maart 2026 12:03 schreef Cherni het volgende:
[..]
Heb je het nu over het aanvullend pensioen of AOW.
Heb je het over het pensioen ligt het eraan bij welk pensioenfons je zit. Iemand die in de metaal zit hoeft niet mijn pensioen op te hoesten als ik onder vervoer zit. Die fout word wel vaker gemaakt.
Alsof dan iedereen gaat sparen. Je snapt ook wel dat een vrij beroep over het algemeen behoorlijke functies zijn. Daar hebben we het gisteren ook al over gehad. Alsof de zzp pakketbezorger even circa 400 euro per maand gaat sparen incluis andere verzekeringen bij ziekte en opleidingskosten etc.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 12:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
pensioenfondsen afschaffen en iedereen laten sparen net als de vrije beroepen
nu gaat er iedere maand 800 euro bruto als Premie naar een onbekende bestemming ,
De vrije beroepen mogen iedere jaar 30% over max (137.800 eur min AOW Fr) op hun eigen lijfrente rekening parkeren en dat 40 jaar lang
dat is dus hun eigendom
waat mij betreft gaan ze voortaan netto sparen ipv Bruto
wie niet gaat sparen die doet het niet , de meeste vrije groenteboeren en vissers die sparen geen extra pensioenquote:Op vrijdag 6 maart 2026 12:16 schreef Cherni het volgende:
[..]
Alsof dan iedereen gaat sparen. Je snapt ook wel dat een vrij beroep over het algemeen behoorlijkefuncties zijn. Daar hebben we het gisteren ook al over gehad. Alsof de zzp pakketbezorger even circa 400 euro per maand gaat sparen incluis andere verzekeringen bij ziekte en opleidingskosten etc.
Niet voor niets zijn de lager opgeleiden tot zelfs middelbaar beter af met een cao.
Het gaat ook voorbij aan het feit dat bij velen de zelfdiscipline ontbreek om voldoende te sparen, hoe hoog het inkomen ook is, dat maakt echt niet uit.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 12:16 schreef Cherni het volgende:
[..]
Alsof dan iedereen gaat sparen. Je snapt ook wel dat een vrij beroep over het algemeen behoorlijke functies zijn. Daar hebben we het gisteren ook al over gehad. Alsof de zzp pakketbezorger even circa 400 euro per maand gaat sparen incluis andere verzekeringen bij ziekte en opleidingskosten etc.
Niet voor niets zijn de lager opgeleiden tot zelfs middelbaar beter af met een cao.
Dat ook nog.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 12:19 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het gaat ook voorbij aan het feit dat bij velen de zelfdiscipline ontbreek om voldoende te sparen, hoe hoog het inkomen ook is, dat maakt echt niet uit.
Het totaal aan sociale lasten, links of rechtsom.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 12:03 schreef Cherni het volgende:
[..]
Heb je het nu over het aanvullend pensioen of AOW.
Heb je het over het pensioen ligt het eraan bij welk pensioenfons je zit. Iemand die in de metaal zit hoeft niet mijn pensioen op te hoesten als ik onder vervoer zit. Die fout word wel vaker gemaakt.
Oja en is dat een probleem voor jou ?? In veel landen heeft men helemaal niets ook geen AOWquote:Op vrijdag 6 maart 2026 12:19 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het gaat ook voorbij aan het feit dat bij velen de zelfdiscipline ontbreek om voldoende te sparen, hoe hoog het inkomen ook is, dat maakt echt niet uit.
een WAO verzekering is heel iets anders als pensioen sparenquote:Op vrijdag 6 maart 2026 12:42 schreef Cherni het volgende:
Och alleen al een AOV verzekering voor een 55 jarige bij een risico vol beroep kost je al gemidddeld 500 euro per maand. Dan je materiaal,pensioen, dekking tegen blunders, opleiding dan moet je als bouwvakker al behoorlijk hoog gaan zitten rekening houdend met het schuiven van goedkope arbeid vanuit Polen, Oekraine, Bulgarije
Voor de flauwekul eens een offerte aangevraagd wat ik als machinist zou moeten betalen voor een verzekering bij afkeur functie als zelfstandige. Dat zou circa 800 euro per maand gaan kosten. En dan spreek ik over een offerte die ik in 2016 voor de fun had aangevraagd.
Maar goed dat ik onder een cao heb gewerkt in die functie met alle bescherming. Als zelfstandige in die functie zou ik er heel wat slechter hebben voorgestaan.
Oke laten we zeggen we schaffen de AOW af. Dan zul je meer pensioen moeten afdragen om je levenstandaard einigzins op peil te houden.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 12:54 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Het totaal aan sociale lasten, links of rechtsom.
Dan neem je dus een risico. Als mensen dat risico als zelfstandige willen nemen prima. Maar dan achteraf niet huilen.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 13:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een WAO verzekering is heel iets anders als pensioen sparen
je kunt van alleenstaande AOW prima leven , is 1550 netto, mijn broer had verder niets aan pensioen gespaard, en reed er nog een leuke auto van , nu niet meer hij is nu te ziekquote:Op vrijdag 6 maart 2026 13:28 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dan neem je dus een risico. Als mensen dat risico als zelfstandige willen nemen prima. Maar dan achteraf niet huilen.
Maar volgens mij ben je in de bouw nu verplicht om op z'n minst een AOV af te sluiten. Dit na talloze incidenten waarbij bouwvakkers door een ongeval en niet verzekerd waren dik in de problemen zijn geraakt.
nee AOW moet wel blijvenquote:Op vrijdag 6 maart 2026 13:21 schreef Cherni het volgende:
[..]
Oke laten we zeggen we schaffen de AOW af. Dan zul je meer pensioen moeten afdragen om je levenstandaard einigzins op peil te houden.
En zonder pensioen verplicht of niet word het dan bijstand als het niet meer gaat. Kost ook een vermogen. En dan mag tot je dood aan het werk blijven om te voorkomen dat je in de bijstand beland. Of je hebt geluk(nou ja geluk) dat je word afgekeurd en tot je dood 70% van je laatst genoten loon blijft ontvangen. En blijf je gezond mag je nog blijven solliciteren tot je dood.
Maw ongeacht leeftijd krijgt iemand die niet werkt een of andere vorm van een uitkering.
Niet mijn idee om die AOW af te schaffen laat staan die leeftijd steeds maar te verhogen.
Nu zal ik kwaad bloed zetten als ik zeg dat iemand die met pensioen is en nog werkt en een aanvullend pensioen ontvangt moet je je afvragen of die AOW moet ontvangen. Of op z'n minst gedeeltelijk AOW.
AOW was er altijd voor bedoeld om zo circa met je aanvullend pensioen op op 70% van je laatst genoten loon zit.
Maar een overbuurman die is tussen de 70 en 80 en nu gun ik hem dat wel, die werkt nog. Afgestudeerd medicijnen. Geeft lezingen door de gehele EU. Ontvangt een prima salaris, AOW plus een uitstekend aanvullend pensioen en zegt mij ook sinds hij op 57 jarige leeftijd met pensioen ging is zijn inkomen alleen nog behoorlijk gestegen.
Als ik dat vergelijk met mijn vader die tot zijn 63ste vanaf zjjn 14e als machiniebankwerker heeft gewerkt was blij dat het over was en het doet met AOW en een klein pensioen van circa 300 euro is dat wel wat anders. Maar die was ook niet meer instaat om te werken vanaf pak weg zijn 65ste. Die was op. Mede ook van al die chemische rommel in die werkplaatsen van lasdampen tot verspaning en de vreselijke rommel rondom een papiermachine nog maar te zwijgen over de hitte gecombineerd met vocht.
Tja van 1550 netto zou ik niet kunnen rondkomen met alleen bijna 700 euro aan zorgkosten voor 2 personen. Moet er bij zeggen dat ik wel de meest uitgebreide verzekering heb, maar is ook nodig. En dan nog moet ik betalen voor bepaalde medicijnen. Uiteraard heb ik geen recht op allerhande toeslagen.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 13:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je kunt van alleenstaande AOW prima leven , is 1550 netto, mijn broer had verder niets aan pensioen gespaard, en reed er nog een leuke auto van , nu niet meer hij is nu te ziek
voor twee personen samen is de AOW netto 2135quote:Op vrijdag 6 maart 2026 14:02 schreef Cherni het volgende:
[..]
Tja van 1550 netto zou ik niet kunnen rondkomen met alleen bijna 700 euro aan zorgkosten voor 2 personen. Moet er bij zeggen dat ik wel de meest uitgebreide verzekeking heb, maar is ook nodig. En dan nog moet ik betalen voor bepaalde medicijnen. Uiteraard heb ik geen recht op allerhande toeslagen.
Per 1 januari 2026 ontvangen gehuwden of samenwonenden (beiden AOW-gerechtigd) een netto AOW-bedrag van ¤ 1.067,70 per persoon per maand (inclusief loonheffingskorting). Dit komt neer op een totaal van ¤ 2.135,40 netto per maand voor een echtpaar.
pensioen.nl
pensioen.nl
+3
Kerngegevens AOW 2026 (gehuwden/samenwonend per persoon):
Netto (met loonheffingskorting): ¤ 1.067,70
Dan ook nog niet. Ja als ik daarbij allerhande toeslagen zou krijgen.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 14:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
voor twee personen is de AOW netto 2002
ja mijn broer heeft iedere toeslag die je maar kunt bedenken, behalve de kinderopvangquote:Op vrijdag 6 maart 2026 14:05 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dan ook nog niet. Ja als ik daarbij allerhande toeslagen zou krijgen.
Tja zo lust ik er ook nog wel een paar. O en ik zou mogelijk met die 2135 rond kunnen komen zelfs zonder toeslagen. Maar vraag niet hoe. Daar heb ik niet al die tijd voor gewerkt en iets opgeboued om drastisch te bezuinigen voor alleen onderdak en eerste levensbehoeften. Want ondanks mijn zeer slechte gezondheid waar ik niet om gevraagd heb probeer ik nog aktijd te leven zoals ik mijn hele leven dat doe.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 14:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja mijn broer heeft iedere toeslag die je maar kunt bedenken, behalve de kinderopvang
er zijn genoeg mensen die leven zoals ze eigenlijk niet zouden willen, ga maar bij de voedselbank kijkenquote:Op vrijdag 6 maart 2026 14:16 schreef Cherni het volgende:
[..]
Tja zo lust ik er ook nog wel een paar. O en ik zou mogelijk met die 2135 rond kunnen komen zelfs zonder toeslagen. Maar vraag niet hoe. Daar heb ik niet al die tijd voor gewerkt en iets opgeboued om drastisch te bezuinigen voor alleen onderdak en eerste levensbehoeften. Want ondanks mijn zeer slechte gezondheid waar ik niet om gevraagd heb probeer ik nog aktijd te leven zoals ik mijn hele leven dat doe.
Niemand die mij nog gaat vertellen wat ik nog zou mogen of moeten doen. Die tijd is voorbij.
Jij hebt het maar over zelfstsndigheid. In mijn geval in de laatste functie die ik had zou ik er veel slechter voor staan.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 14:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er zijn genoeg mensen die leven zoals ze eigenlijk niet zouden willen ga maar bij de voedselbank kijken
maar met twee personen heb je 2135 netto AOW samen , goed kans dat men het inkomens en vermogens afhankelijk gaat maken na de fiscalisering , dan heb je geen recht meer op AOW
Nu wel , je betaald nu premie , je werkgever eigenlijk , dan krijg je een uitkering uit de belastingpot net als bijstand
nou dan kun je maar beter zelfstandig worden
ik ben 74 en ik werk nog drie dagen per week ook al hoeft het financieel absoluut niet, ik vind het leukquote:Op vrijdag 6 maart 2026 14:36 schreef Cherni het volgende:
[..]
Jij hebt het maar over zelfstsndigheid. In mijn geval in de laatste functie die ik had zou ik er veel slechter voor staan.
Als ik het over mij zelf ga hebben is die AOW voor mij totaal niet meer van toepasssing. Sterker nog, als die verhoogd word zal het mij geen pijn doen. Ik blijf gewoon tot de AOW leeftijd al gaat die naar de 90 70% van mijn laatst genoten loon ontvangen. Maar wees gerust. Als ik de 67 en 2 maanden haal zou al een wonder zijn. Wie weet word ik wel 90😀
Maar ik kijk niet alleen naar mIjn eigen situatie. Blijf fel tegen die verkorting ww, verhogen van AOW omdat je zelfs blij mag zijn gezond de 65 te halen. Ja we worden allemaal ouder maar of dat dan in gezonde toestand is en je nog kunt werken is de vraag.
Prima, wees blij. Ik had ook nog graag gewerkt als machinist. Mis het vandaag de dag nog. Doet meer pijn dan mijn gezondheid waar ik nuchter mee om ga.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 14:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik ben 74 en ik werk nog drie dagen per week ook al hoeft het financieel absoluut niet, ik vind het leuk
Wordt het niet tijd dat je plaats maakt voor een jongere met een hoog arbeidsethos, zodat die later ook een flink pensioen krijgt.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 14:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik ben 74 en ik werk nog drie dagen per week ook al hoeft het financieel absoluut niet, ik vind het leuk
zou wel goed zijn als men de arbeidskorting voor ouderen gelijk gaat maken aan die voor jonger dan de AOW leeftijd
koekedoosquote:Op vrijdag 6 maart 2026 15:03 schreef torentje het volgende:
[..]
Wordt het niet tijd dat je plaats maakt voor een jongere met een hoog arbeidsethos, zodat die later ook een flink pensioen krijgt.
Ga van je geld genieten nu je nog kan.
De koekdoos van hier gaat snel leeg met al die gepensioneerden die niet meer verplicht zijn om te werken, maar uit verveling hier toch een baan bezet houden.quote:
ok ga je ook werken ?quote:Op vrijdag 6 maart 2026 15:21 schreef torentje het volgende:
[..]
De koekdoos van hier gaat snel leeg met al die gepensioneerden die niet meer verplicht zijn om te werken, maar uit verveling hier toch een baan bezet houden.
Beter dat, dan uit luiheid geen lazer uitvoeren.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 15:21 schreef torentje het volgende:
De koekdoos van hier gaat snel leeg met al die gepensioneerden die niet meer verplicht zijn om te werken, maar uit verveling hier toch een baan bezet houden.
Tja het gaat mij zozeer niet om de verdeling er van, en je kunt ook stellen dat veel hoogopgeleiden geen fysiek zwaar werk hebben gehad maar wel disproportioneel aan belasting betaald hebben dus wie heeft er dan recht op?quote:Op vrijdag 6 maart 2026 13:21 schreef Cherni het volgende:
[..]
Oke laten we zeggen we schaffen de AOW af. Dan zul je meer pensioen moeten afdragen om je levenstandaard einigzins op peil te houden.
En zonder pensioen verplicht of niet word het dan bijstand als het niet meer gaat. Kost ook een vermogen. En dan mag tot je dood aan het werk blijven om te voorkomen dat je in de bijstand beland. Of je hebt geluk(nou ja geluk) dat je word afgekeurd en tot je dood 70% van je laatst genoten loon blijft ontvangen. En blijf je gezond mag je nog blijven solliciteren tot je dood.
Maw ongeacht leeftijd krijgt iemand die niet werkt een of andere vorm van een uitkering.
Niet mijn idee om die AOW af te schaffen laat staan die leeftijd steeds maar te verhogen.
Nu zal ik kwaad bloed zetten als ik zeg dat iemand die met pensioen is en nog werkt en een aanvullend pensioen ontvangt moet je je afvragen of die AOW moet ontvangen. Of op z'n minst gedeeltelijk AOW.
AOW was er altijd voor bedoeld om zo circa met je aanvullend pensioen op op 70% van je laatst genoten loon zit.
Maar een overbuurman die is tussen de 70 en 80 en nu gun ik hem dat wel, die werkt nog. Afgestudeerd medicijnen. Geeft lezingen door de gehele EU. Ontvangt een prima salaris, AOW plus een uitstekend aanvullend pensioen en zegt mij ook sinds hij op 57 jarige leeftijd met pensioen ging is zijn inkomen alleen nog behoorlijk gestegen.
Als ik dat vergelijk met mijn vader die tot zijn 63ste vanaf zjjn 14e als machiniebankwerker heeft gewerkt was blij dat het over was en het doet met AOW en een klein pensioen van circa 300 euro is dat wel wat anders. Maar die was ook niet meer instaat om te werken vanaf pak weg zijn 65ste. Die was op. Mede ook van al die chemische rommel in die werkplaatsen van lasdampen tot verspaning en de vreselijke rommel rondom een papiermachine nog maar te zwijgen over de hitte gecombineerd met vocht.
Ja rijken gaan met een AOW fiscalisering meer AOW (premie) belasting betalen ook boven de SV grensquote:Op vrijdag 6 maart 2026 16:13 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Tja het gaat mij zozeer niet om de verdeling er van, en je kunt ook stellen dat veel hoogopgeleiden geen fysiek zwaar werk hebben gehad maar wel disproportioneel aan belasting betaald hebben dus wie heeft er dan recht op?
Het gaat mij er eigenlijk om dat de rekeningen betaald moeten gaan worden en dat die niet over 15 jaar pas neergelegd gaat worden bij de werkbevolking die er dan is (IKKE IKKE !).
In 2026 mag je als zelfstandige (zzp'er) inderdaad tot een aanzienlijk deel van je inkomen inleggen in een lijfrente of pensioenproduct, vaak aangeduid als de jaarruimte.
Hier zijn de belangrijkste regels en de "30% grens" voor 2026:
De Jaarruimte (Lijfrentesparen) 2026
De 30% regel: Als zelfstandige mag je in 2026 30% van je netto inkomen (de premiegrondslag) inleggen
Premiegrondslag: De basis is het inkomen uit het vorige jaar (2025), met een maximum (de jaarruimte-grens
.
Maximum inleg: De maximale jaarruimte is niet onbeperkt.
In 2026 is de maximale inleg voor de jaarruimte vastgesteld op ¤ 35.854
Hoe werkt het?
Aftrekbaar: De inleg in een lijfrenteverzekering, bankspaarrekening of beleggingsrecht (bijv. een pensioen-rekening/beleggingsrekening) is fiscaal aftrekbaar in de aangifte inkomstenbelasting.
Belastingvrij: Over het opgebouwde vermogen betaal je geen vermogensrendementsheffing (box 3) [1, 2].
Uitkeren: Bij pensionering moet je met het opgebouwde bedrag zelf periodieke uitkeringen aankopen bij een bank.
Over deze uitkeringen betaal je dan inkomstenbelasting [1].
Wat een ondoordachte onzin is dat van jou.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 16:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Beter dat, dan uit luiheid geen lazer uitvoeren.
Hoezo, de gepensioneerden die niet meer verplicht zijn om te werken houden toch de leukere en goedbetaalde baantjes bezet?quote:
Dat ben ik met je eens. Overigens mbt AOW moet dat voor iedereen gelden. Want wat een zwaar beroep is kom je toch nooit uit. Omdat er ook kantoorbanen zijn die zwaar kunnen zijn. Destijds in de enginering(piping)draaide ik vaak weken van 60 uur want alles moest morgen af. Had wel een goed salaris waar ik een groot deel van spaarde. Altijd ver onder de grens van mijn kunnen geleefd(financieel). Waarbij de omgeving mij wel vaker voor gek verklaarde. Maar zo zit ik nu eenmaal in elkander.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 16:13 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Tja het gaat mij zozeer niet om de verdeling er van, en je kunt ook stellen dat veel hoogopgeleiden geen fysiek zwaar werk hebben gehad maar wel disproportioneel aan belasting betaald hebben dus wie heeft er dan recht op?
Het gaat mij er eigenlijk om dat de rekeningen betaald moeten gaan worden en dat die niet over 15 jaar pas neergelegd gaat worden bij de werkbevolking die er dan is (IKKE IKKE !).
Precies, een groeiend aantal mannen doet alsof de arbeidsethos van lichamelijk gehandicapten structureel te laag zou zijn, alsof vermoeidheid of beperkingen hetzelfde zijn als luiheid.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 17:56 schreef Cherni het volgende:
En dan wil ik nog wel meegeven, Zodra je niet meer kunt werken om welke reden dan ook word je toch al niet meer serieus genomen en merk je gewoon dat ze je liever kwijt dan rijk zijn. Zonder werk kun je je ook niet meer verdedigen en ben je sowieso afhankelijk van het systeem en dan zouden ze in principe mij ook financieel alles kunnen afnemen. Dat gezegd hebbende kun je maar beter gezond zijn en werken. Niets mis met werken.
Dat het door dat neoliberale beleid voor lager tot middelbaar opgeleiden er niet beter op is geworden en mogelijks zelfs voor de hbo'er Is mij ook een doorn in het oog. Dat geschuif met goedkope arbeid en als maar stijgende kosten baal ik ook van. Want dat zal mij uiteraard ook gaan raken. Maw als de buurman het slecht heeft ga ik er uiteindelijk ook last vsn krijgen.
Maar dan spaar je wel zelf bij BrandNewDay o.i.d, mag ik hopen?quote:Op zaterdag 7 maart 2026 07:04 schreef Edding345 het volgende:
Daarom zzp-er worden en niets bijdragen, alsof ik ooit iets ervan zie tegen die tijd
of bij de Giro of bij ING , die fiscale mogelijkheden zijn niet mis ook voor gepensioneerden overigensquote:Op zaterdag 7 maart 2026 08:00 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Maar dan spaar je wel zelf bij BrandNewDay o.i.d, mag ik hopen?
We hebben het in dit onderwerp over de AOW, toch>quote:Op zaterdag 7 maart 2026 08:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
of bij de Giro of bij ING , die fiscale mogelijkheden zijn niet mis ook voor gepensioneerden overigens
iedereen mag 30% fiscaal wegzetten , maar de pensioenfondsen pakken daarvan al 28% dus blijft voor werknemers niets over , dat is het probleem
klopt, maar als de AOW gefiscaliseerd wordt , zoals dit kabinet wil, dan is de AOW geen recht meer, (op basis van de door jouw werkgever afgedragen premie), maar een soort toeslag op basis van je vermogen , pensioen en overig inkomenquote:Op zaterdag 7 maart 2026 12:51 schreef CarbonC het volgende:
[..]
We hebben het in dit onderwerp over de AOW, toch>
De VVD streeft naar een houdbaar pensioenstelsel door AOW-verhoging te koppelen aan de levensverwachting en het bevorderen van langer doorwerken.
Fiscalisering (AOW uit belastinggeld in plaats van premies betalen) wordt gezien als noodzakelijk middel om de stijgende kosten te dekken, nu de AOW-premies de uitgaven niet meer dekken.
Skip Springer
Skip Springer
+2
Belangrijke aspecten van de VVD-standpunten en fiscalisering:
bitcoin niffoquote:Op zaterdag 7 maart 2026 08:00 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Maar dan spaar je wel zelf bij BrandNewDay o.i.d, mag ik hopen?
quote:Op woensdag 4 maart 2026 19:22 schreef KvanG het volgende:
Overigens wordt AOW vroeg of laat toch wel afgeschaft en komen er uitkeringen voor in de plaats voor mensen die echt niet meer kunnen werken en weinig vermogen hebben.
quote:Op woensdag 4 maart 2026 19:22 schreef KvanG het volgende:
Overigens wordt AOW vroeg of laat toch wel afgeschaft en komen er uitkeringen voor in de plaats voor mensen die echt niet meer kunnen werken en weinig vermogen hebben.
Bij D66 is het verhogen van de AOW leeftijd een doel op zich gewordenquote:Op woensdag 4 maart 2026 19:15 schreef rutger05 het volgende:
[..]
https://nieuws.nl/economi(...)ge-aow-aan-te-vullen
Hier lees ik nog maar weinig over.
Dit neemt dus elk jaar stevig toe net als de kosten hiervan. Burgers die niet voldoende AOW hebben opgebouwd en daarom een beroep moeten doen op aanvullende inkomensondersteuning. De aanvulling zorgt ervoor dat je onder de streep hetzelfde bedrag overhoudt als iemand met een volledige AOW, maar dan wel met voorwaarden m.b.t. vermogen e.d. Het geld komt dan (gedeeltelijk) uit de AIO-pot en niet uit de AOW-pot.
Ik vermoed dat het in beperkte aantallen autochtone burgers zijn die een lang verblijf in het buitenland hebben gehad en veel meer nog om personen die hier als asielzoeker zijn gekomen, een verblijfsvergunning hebben gekregen en uiteindelijk de Nederlandse nationaliteit hebben verkregen.
Nu vraag mij af of er al duidelijk eens in kaart gebracht is wat de hieraan verbonden kosten zijn voor nu en in de toekomst, omdat de overheid weet hoeveel asielzoekers hier uiteindelijk mogen blijven en hoeveel gezien hun onvolledige opbouw hierop aanspraak moeten maken op deze aanvullende inkomensondersteuning. Natuurlijk kan je deze mensen niet onder de armoedegrens laten leven, dit is in allerlei opzichten onwenselijk.
Er bekruipt mij het gevoel dat deze, hoogstwaarschijnlijk zeer aanzienlijke kosten, meespelen in het motief van rampkabinet Jetten om tegen eerdere afspraken in weer aan de AOW-leeftijd te morrelen.
quote:D66 laat snellere AOW-verhoging vallen en zoekt alternatief
Danny 07-04-2026 15:01 print
D66 in de Eerste Kamer lijkt zich neer te leggen bij het sneuvelen van de snellere verhoging van de AOW-leeftijd, nu daar een meerderheid tegen lijkt te ontstaan. Senator Paul van Meenen zei tijdens het debat over de regeringsverklaring dat, als het kabinetsplan van tafel moet, hij dat "liever vandaag dan morgen" ziet gebeuren. De uitspraak is opvallend omdat D66 deel uitmaakt van de coalitie van het minderheidskabinet-Jetten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |