abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 maart 2026 @ 15:04:17 #176
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220273607
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 15:03 schreef torentje het volgende:

[..]
Wordt het niet tijd dat je plaats maakt voor een jongere met een hoog arbeidsethos, zodat die later ook een flink pensioen krijgt.
Ga van je geld genieten nu je nog kan.
koekedoos
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220273714
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 15:04 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
koekedoos
De koekdoos van hier gaat snel leeg met al die gepensioneerden die niet meer verplicht zijn om te werken, maar uit verveling hier toch een baan bezet houden.
  vrijdag 6 maart 2026 @ 15:54:58 #178
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220273967
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 15:21 schreef torentje het volgende:

[..]
De koekdoos van hier gaat snel leeg met al die gepensioneerden die niet meer verplicht zijn om te werken, maar uit verveling hier toch een baan bezet houden.
ok ga je ook werken ?
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220274063
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 15:21 schreef torentje het volgende:
Beter dat, dan uit luiheid geen lazer uitvoeren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 6 maart 2026 @ 16:13:01 #180
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_220274068
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 13:21 schreef Cherni het volgende:

[..]
Oke laten we zeggen we schaffen de AOW af. Dan zul je meer pensioen moeten afdragen om je levenstandaard einigzins op peil te houden.

En zonder pensioen verplicht of niet word het dan bijstand als het niet meer gaat. Kost ook een vermogen. En dan mag tot je dood aan het werk blijven om te voorkomen dat je in de bijstand beland. Of je hebt geluk(nou ja geluk) dat je word afgekeurd en tot je dood 70% van je laatst genoten loon blijft ontvangen. En blijf je gezond mag je nog blijven solliciteren tot je dood.

Maw ongeacht leeftijd krijgt iemand die niet werkt een of andere vorm van een uitkering.

Niet mijn idee om die AOW af te schaffen laat staan die leeftijd steeds maar te verhogen.

Nu zal ik kwaad bloed zetten als ik zeg dat iemand die met pensioen is en nog werkt en een aanvullend pensioen ontvangt moet je je afvragen of die AOW moet ontvangen. Of op z'n minst gedeeltelijk AOW.

AOW was er altijd voor bedoeld om zo circa met je aanvullend pensioen op op 70% van je laatst genoten loon zit.

Maar een overbuurman die is tussen de 70 en 80 en nu gun ik hem dat wel, die werkt nog. Afgestudeerd medicijnen. Geeft lezingen door de gehele EU. Ontvangt een prima salaris, AOW plus een uitstekend aanvullend pensioen en zegt mij ook sinds hij op 57 jarige leeftijd met pensioen ging is zijn inkomen alleen nog behoorlijk gestegen.

Als ik dat vergelijk met mijn vader die tot zijn 63ste vanaf zjjn 14e als machiniebankwerker heeft gewerkt was blij dat het over was en het doet met AOW en een klein pensioen van circa 300 euro is dat wel wat anders. Maar die was ook niet meer instaat om te werken vanaf pak weg zijn 65ste. Die was op. Mede ook van al die chemische rommel in die werkplaatsen van lasdampen tot verspaning en de vreselijke rommel rondom een papiermachine nog maar te zwijgen over de hitte gecombineerd met vocht.
Tja het gaat mij zozeer niet om de verdeling er van, en je kunt ook stellen dat veel hoogopgeleiden geen fysiek zwaar werk hebben gehad maar wel disproportioneel aan belasting betaald hebben dus wie heeft er dan recht op?

Het gaat mij er eigenlijk om dat de rekeningen betaald moeten gaan worden en dat die niet over 15 jaar pas neergelegd gaat worden bij de werkbevolking die er dan is (IKKE IKKE !).
Lachen joh.
  vrijdag 6 maart 2026 @ 16:33:26 #181
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220274202
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 16:13 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Tja het gaat mij zozeer niet om de verdeling er van, en je kunt ook stellen dat veel hoogopgeleiden geen fysiek zwaar werk hebben gehad maar wel disproportioneel aan belasting betaald hebben dus wie heeft er dan recht op?

Het gaat mij er eigenlijk om dat de rekeningen betaald moeten gaan worden en dat die niet over 15 jaar pas neergelegd gaat worden bij de werkbevolking die er dan is (IKKE IKKE !).
Ja rijken gaan met een AOW fiscalisering meer AOW (premie) belasting betalen ook boven de SV grens

Maar de meeste rijken boven de SV grens , zijn zelfstandig als consultant of ZZP, dus sparen 30% van hun belastbaar loon (uitgesteld loon) op eigen lijfrente rekening bij de Giro of ING , volledig los van welk pensioenfonds dan ook, dat blijft
Dus fiscaal komt het voor hen wel goed
https://www.belastingdien(...)etekent-dat-voor-mij
quote:
AI-overzicht
In 2026 mag je als zelfstandige (zzp'er) inderdaad tot een aanzienlijk deel van je inkomen inleggen in een lijfrente of pensioenproduct, vaak aangeduid als de jaarruimte.

Hier zijn de belangrijkste regels en de "30% grens" voor 2026:
De Jaarruimte (Lijfrentesparen) 2026
De 30% regel: Als zelfstandige mag je in 2026 30% van je netto inkomen (de premiegrondslag) inleggen

Premiegrondslag: De basis is het inkomen uit het vorige jaar (2025), met een maximum (de jaarruimte-grens
.
Maximum inleg: De maximale jaarruimte is niet onbeperkt.
In 2026 is de maximale inleg voor de jaarruimte vastgesteld op ¤ 35.854

Hoe werkt het?
Aftrekbaar: De inleg in een lijfrenteverzekering, bankspaarrekening of beleggingsrecht (bijv. een pensioen-rekening/beleggingsrekening) is fiscaal aftrekbaar in de aangifte inkomstenbelasting.

Belastingvrij: Over het opgebouwde vermogen betaal je geen vermogensrendementsheffing (box 3) [1, 2].

Uitkeren: Bij pensionering moet je met het opgebouwde bedrag zelf periodieke uitkeringen aankopen bij een bank.
Over deze uitkeringen betaal je dan inkomstenbelasting [1].

[ Bericht 9% gewijzigd door michaelmoore op 06-03-2026 17:07:24 ]
pi_220274537
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 16:10 schreef blomke het volgende:

[..]
Beter dat, dan uit luiheid geen lazer uitvoeren.
Wat een ondoordachte onzin is dat van jou.
pi_220274600
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 15:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ok ga je ook werken ?
Hoezo, de gepensioneerden die niet meer verplicht zijn om te werken houden toch de leukere en goedbetaalde baantjes bezet?
Zodat jongeren later een klein pensioen krijgen.
pi_220274765
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 16:13 schreef Pajanus het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens. Overigens mbt AOW moet dat voor iedereen gelden. Want wat een zwaar beroep is kom je toch nooit uit. Omdat er ook kantoorbanen zijn die zwaar kunnen zijn. Destijds in de enginering(piping)draaide ik vaak weken van 60 uur want alles moest morgen af. Had wel een goed salaris waar ik een groot deel van spaarde. Altijd ver onder de grens van mijn kunnen geleefd(financieel). Waarbij de omgeving mij wel vaker voor gek verklaarde. Maar zo zit ik nu eenmaal in elkander.

OP 39-40 jarige leeftijd was ik die engineering zat. Mede door het verdwijnen van de tekentafel, iso 9001 en een hoop zwetsers die mij het plezier ontnamen. En ondanks prima salaris gestopt en ben wat anders gaan doen. Goede keus geweest.

Maar altijd al zoiets gehad van veel sparen juist om de reden dat er ooit een tijd komt dat je niet meer kunt werken. En in mijn geval heb ik gelijk gehad. Met 63 jaar volledig afgekeurd.

Financieel zit ik prima ook vanwege het sparen. Nu snap ik wel dat mensen denken dat ik profiteer omdat ik niet meer werk want ik drink nog altijd een biertje en pak vaak genoeg een terrasje etc etc. Maar ik ben al gestraft mbt mijn gezondheid. Nu kun je mij natuurlijk ook financieel nog raken want ja ik heb nu te veel. Jij hebt geen aow etc meer nodig mocht ik die halen. En moet ik maar tevreden zijn met het minimum inkomen. Dat kan, maar waarom zou iemand dan nog ooit sparen? Je zou wel gek zijn om nog vermogen op te bouwen en net zoals ooit mijn grootvader alles er doorheen jagen en middels alleen AOW en toeslagen de rit gaan uitzitten want alles dat je meer hebt moet je toch inleveren.

En nee ik ben niet rijk, alleen financieel genoeg om nog plezier te hebben en leuke dingen te doen zoals ik mijn hele leven al heb gedaan.
pi_220274965
En dan wil ik nog wel meegeven, Zodra je niet meer kunt werken om welke reden dan ook word je toch al niet meer serieus genomen en merk je gewoon dat ze je liever kwijt dan rijk zijn. Zonder werk kun je je ook niet meer verdedigen en ben je sowieso afhankelijk van het systeem en dan zouden ze in principe mij ook financieel alles kunnen afnemen. Dat gezegd hebbende kun je maar beter gezond zijn en werken. Niets mis met werken.

Dat het door dat neoliberale beleid voor lager tot middelbaar opgeleiden er niet beter op is geworden en mogelijks zelfs voor de hbo'er Is mij ook een doorn in het oog. Dat geschuif met goedkope arbeid en als maar stijgende kosten baal ik ook van. Want dat zal mij uiteraard ook gaan raken. Maw als de buurman het slecht heeft ga ik er uiteindelijk ook last vsn krijgen.
pi_220275149
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 17:56 schreef Cherni het volgende:
En dan wil ik nog wel meegeven, Zodra je niet meer kunt werken om welke reden dan ook word je toch al niet meer serieus genomen en merk je gewoon dat ze je liever kwijt dan rijk zijn. Zonder werk kun je je ook niet meer verdedigen en ben je sowieso afhankelijk van het systeem en dan zouden ze in principe mij ook financieel alles kunnen afnemen. Dat gezegd hebbende kun je maar beter gezond zijn en werken. Niets mis met werken.

Dat het door dat neoliberale beleid voor lager tot middelbaar opgeleiden er niet beter op is geworden en mogelijks zelfs voor de hbo'er Is mij ook een doorn in het oog. Dat geschuif met goedkope arbeid en als maar stijgende kosten baal ik ook van. Want dat zal mij uiteraard ook gaan raken. Maw als de buurman het slecht heeft ga ik er uiteindelijk ook last vsn krijgen.
Precies, een groeiend aantal mannen doet alsof de arbeidsethos van lichamelijk gehandicapten structureel te laag zou zijn, alsof vermoeidheid of beperkingen hetzelfde zijn als luiheid.
Het is een hardnekkig frame dat telkens opnieuw opduikt, vaak zonder enige kennis van wat het betekent om met een lichaam te leven dat simpelweg minder energie heeft.
En het is vermoeiend om dat steeds te moeten horen, omdat je telkens opnieuw moet uitleggen dat inzet niet altijd zichtbaar is en dat grenzen niets zeggen over karakter.
  zaterdag 7 maart 2026 @ 07:04:54 #187
480145 Edding345
Bro ik wil neuken man
pi_220279468
daarom zzp-er worden en niets bijdragen, alsof ik ooit iets ervan zie tegen die tijd
Afghanistan duurde 20 jaar om de Taliban door de Taliban te vervangen.
Hier duurde het minder dan een week om Khamenei met Khamenei te vervangen.
PluggieOD in NWS / Amerikaans tankvliegtuig stort neer in Irak
pi_220279709
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 07:04 schreef Edding345 het volgende:
Daarom zzp-er worden en niets bijdragen, alsof ik ooit iets ervan zie tegen die tijd
Maar dan spaar je wel zelf bij BrandNewDay o.i.d, mag ik hopen?
  zaterdag 7 maart 2026 @ 08:15:56 #189
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220279762
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 08:00 schreef CarbonC het volgende:

[..]
of bij de Giro of bij ING , die fiscale mogelijkheden zijn niet mis ook voor gepensioneerden overigens

iedereen mag 30% fiscaal wegzetten , maar de pensioenfondsen pakken daarvan al 28% dus blijft voor werknemers niets over , dat is het probleem
pi_220281746
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 08:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
of bij de Giro of bij ING , die fiscale mogelijkheden zijn niet mis ook voor gepensioneerden overigens

iedereen mag 30% fiscaal wegzetten , maar de pensioenfondsen pakken daarvan al 28% dus blijft voor werknemers niets over , dat is het probleem
We hebben het in dit onderwerp over de AOW, toch>
  zaterdag 7 maart 2026 @ 12:55:17 #191
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220281810
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 12:51 schreef CarbonC het volgende:

[..]
We hebben het in dit onderwerp over de AOW, toch>
klopt, maar als de AOW gefiscaliseerd wordt , zoals dit kabinet wil, dan is de AOW geen recht meer, (op basis van de door jouw werkgever afgedragen premie), maar een soort toeslag op basis van je vermogen , pensioen en overig inkomen

Ja dan is de AOW wel houdbaar inderdaad
Nu zal dit wel erg geleidelijk gaan, die overgang van Recht naar Gunst , op basis van (gezins) inkomen en (gezins) vermogen
Maar de overheid is duidelijk in grote paniek,
Die wil naar een 600 euro tot 1200 euro AOW toeslag netto per persoon

Ik verwacht dat de arbeidskorting voor AOW ers nu snel gelijk getrokken zal worden met de arbeidskorting voor mensen die jonger dan de AOW leeftijd zijn

Dan gaat je pensioen dus zeer relevant worden, beetje een USA systeem

Het zou mooi zijn als werknemers dan dezelfde rechten zouden krijgen als de vrije beroepen ,

Dus zelf een dikke pot opbouwen met uitgesteld loon net als de vrije beroepen, door het pensioenpercentage van de fondsen te verlagen ten gunste van de derde pijler , beiden 15 % bijvoorbeeld

https://www.degiro.nl/pensioenrekening

https://www.ing.nl/partic(...)ing/pensioenbeleggen

https://www.centraalbeheer.nl/lijfrente/extra-pensioen-opbouw

quote:
AI-overzicht
De VVD streeft naar een houdbaar pensioenstelsel door AOW-verhoging te koppelen aan de levensverwachting en het bevorderen van langer doorwerken.

Fiscalisering (AOW uit belastinggeld in plaats van premies betalen) wordt gezien als noodzakelijk middel om de stijgende kosten te dekken, nu de AOW-premies de uitgaven niet meer dekken.
Skip Springer
Skip Springer
+2
Belangrijke aspecten van de VVD-standpunten en fiscalisering:

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 07-03-2026 19:16:44 ]
  zondag 8 maart 2026 @ 10:33:57 #192
480145 Edding345
Bro ik wil neuken man
pi_220290778
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 08:00 schreef CarbonC het volgende:

[..]
bitcoin niffo
Afghanistan duurde 20 jaar om de Taliban door de Taliban te vervangen.
Hier duurde het minder dan een week om Khamenei met Khamenei te vervangen.
PluggieOD in NWS / Amerikaans tankvliegtuig stort neer in Irak
  woensdag 8 april 2026 @ 07:18:04 #193
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220531250
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 19:22 schreef KvanG het volgende:
Overigens wordt AOW vroeg of laat toch wel afgeschaft en komen er uitkeringen voor in de plaats voor mensen die echt niet meer kunnen werken en weinig vermogen hebben.
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 19:22 schreef KvanG het volgende:
Overigens wordt AOW vroeg of laat toch wel afgeschaft en komen er uitkeringen voor in de plaats voor mensen die echt niet meer kunnen werken en weinig vermogen hebben.
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 19:15 schreef rutger05 het volgende:

[..]
https://nieuws.nl/economi(...)ge-aow-aan-te-vullen

Hier lees ik nog maar weinig over.

Dit neemt dus elk jaar stevig toe net als de kosten hiervan. Burgers die niet voldoende AOW hebben opgebouwd en daarom een beroep moeten doen op aanvullende inkomensondersteuning. De aanvulling zorgt ervoor dat je onder de streep hetzelfde bedrag overhoudt als iemand met een volledige AOW, maar dan wel met voorwaarden m.b.t. vermogen e.d. Het geld komt dan (gedeeltelijk) uit de AIO-pot en niet uit de AOW-pot.

Ik vermoed dat het in beperkte aantallen autochtone burgers zijn die een lang verblijf in het buitenland hebben gehad en veel meer nog om personen die hier als asielzoeker zijn gekomen, een verblijfsvergunning hebben gekregen en uiteindelijk de Nederlandse nationaliteit hebben verkregen.

Nu vraag mij af of er al duidelijk eens in kaart gebracht is wat de hieraan verbonden kosten zijn voor nu en in de toekomst, omdat de overheid weet hoeveel asielzoekers hier uiteindelijk mogen blijven en hoeveel gezien hun onvolledige opbouw hierop aanspraak moeten maken op deze aanvullende inkomensondersteuning. Natuurlijk kan je deze mensen niet onder de armoedegrens laten leven, dit is in allerlei opzichten onwenselijk.

Er bekruipt mij het gevoel dat deze, hoogstwaarschijnlijk zeer aanzienlijke kosten, meespelen in het motief van rampkabinet Jetten om tegen eerdere afspraken in weer aan de AOW-leeftijd te morrelen.
Bij D66 is het verhogen van de AOW leeftijd een doel op zich geworden

quote:
D66 laat snellere AOW-verhoging vallen en zoekt alternatief
Danny 07-04-2026 15:01 print
D66 in de Eerste Kamer lijkt zich neer te leggen bij het sneuvelen van de snellere verhoging van de AOW-leeftijd, nu daar een meerderheid tegen lijkt te ontstaan. Senator Paul van Meenen zei tijdens het debat over de regeringsverklaring dat, als het kabinetsplan van tafel moet, hij dat "liever vandaag dan morgen" ziet gebeuren. De uitspraak is opvallend omdat D66 deel uitmaakt van de coalitie van het minderheidskabinet-Jetten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')