ok maar als je pensioen hebt of de door jouw genoemde AOV , dan krijg je geen stuiver aanvulling dequote:Op donderdag 5 maart 2026 16:25 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik heb lange tijd op de Antillen gewoond. Ok, je hebt daar AOV, maar dat kan nog niet eens in de schaduw staan van AOW.
quote:Aanvullende inkomensondersteuning (AIO)
Heeft u naast het gekorte AOW-pensioen geen andere of geringe inkomsten, dan loopt u het risico dat uw inkomen onder de minimumgrens uitkomt.
In 2019 is dat voor een alleenstaande ¤1.096,33 per maand.
Woont u samen met een andere volwassene, dan is de grens ¤1.492,93.
Komt uw inkomen onder die grens uit, dan komt u in aanmerking voor aanvullende inkomensondersteuning (AIO). Dat is een speciale regeling voor AOW-gerechtigden, gebaseerd op de Wet werk en bijstand.
Ik zit daar ver boven, zat daar ook ver boven, maar ja ik heb weinig zin om mijn levensstijl te gaan veranderen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ok maar al sje pensioen hebt of de door jouw genoemde AOV , dan krijg je geen stuiver aanvulling de
https://anbo-pcob.nl/them(...)gfD-I7caAv6kEALw_wcB
.
[..]
Als je in het buitenland gaat wonen weet je van te voren dat je een AOW-tekort opbouwd en regel je daar zelf iets voor als het land waar je naar toe gaat geen AOW-achtig iets heeft. Eigen verantwoordelijkheid dus.quote:Op donderdag 5 maart 2026 15:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je bent in de war met pensioentekort
AOW tekort krijg je als een flink aantal jaren buiten nederland hebt gewoond
vanaf 15 jaar krijg je 2% recht voor ieder jaar dat je in Nederland woont , dus op 68 heb je 106% AOW recht opgebouwd maar je krijgt maar 100%
quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:31 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik zit daar ver boven, zat daar ook ver boven, maar ja ik heb weinig zin om mijn levensstijl te gaan veranderen.
quote:AI-overzicht
U kunt uw AOW-opbouw vrijwillig voortzetten via de SVB | Sociale Verzekeringsbank als u in het buitenland gaat wonen of werken om een "AOW-gat" te voorkomen. U moet dit binnen 1 jaar na vertrek aanvragen, de opbouw is doorgaans beperkt tot maximaal 10 jaar. Dit voorkomt dat u voor elk onverzekerd jaar 2% AOW misloopt.
Belangrijke aspecten van de vrijwillige AOW-verzekering:
Voorwaarden: U moet direct voor vertrek uit Nederland verplicht verzekerd zijn geweest voor de AOW.
Aanvragen: Doe dit binnen één jaar nadat u buiten Nederland bent gaan wonen of werken.
Duur: U kunt zich maximaal 10 jaar vrijwillig verzekeren, al zijn er uitzonderingen.
Premie: De premie is in 2026 17,9% van uw inkomen, met een minimum van ¤ 569 en een maximum van ¤ 5.693 per jaar.
Inkoop AOW: Als u op latere leeftijd in Nederland bent komen wonen, kunt u soms jaren "inkopen".
U kunt de verzekering aanvragen via de website van de SVB.
Let op: Buitenlandse situaties zijn vaak complex. Het wordt aangeraden de brochure van de SVB te raadplegen of direct contact met hen op te nemen.
Buiten Nederland | Vrijwillige verzekering | SVB
Voorkom later een lagere AOW Ieder jaar dat u niet verzekerd bent, krijgt u later 2% minder AOW. U voorkomt dit door u vrijwillig ...
Hoelang verzekeren | Vrijwillige verzekering | SVB
Hoelang kunt u zich vrijwillig verzekeren U kunt zich maximaal 10 jaar vrijwillig verzekeren. .
Maar zoals gezegd is die aanvulling ook alleen bedoeld voor mensen die niet de volledige AOW rechten hebben opgeboud en geen pensioen en of vermogen hebben. Daar kun je alles van vinden maar die worden tot het minimum aangevuld. Anders zou het bijstand worden.quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:31 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik zit daar ver boven, zat daar ook ver boven, maar ja ik heb weinig zin om mijn levensstijl te gaan veranderen.
Wat wil je nou? Mijn verhaal is toch duidelijk? Ik had me niet vrijwillig verzekerd. Ik weet donders goed waar ik aan toe ben, en ik heb er voor gezorgd dat dat is opgelost. Duidelijker kan toch niet?quote:
maar had wel gekundquote:Op donderdag 5 maart 2026 16:41 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Wat wil je nou? Mijn verhaal is toch duidelijk? Ik had me niet vrijwillig verzekerd. Ik weet donders goed waar ik aan toe ben, en ik heb er voor gezorgd dat dat is opgelost. Duidelijker kan toch niet?
En wat heb je geregeld om te voorkomen dat je je levensstijl moet gaan veranderen?quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:31 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dus mensen leven erop los, regelen niks voor later en dan na hun pensioen is het huilie-huilie en moet de overheid ze maar aan een geld-infuus leggen??quote:
Sparen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:54 schreef CarbonC het volgende:
[..]
En wat heb je geregeld om te voorkomen dat je je levensstijl moet gaan veranderen?
Dat is het hele punt. Ik spaarde mij een ongeluk en daar profiteer ik nu deels ook van. Maar ja, er zullen vast mensen zijn die vinden dat ik nu te veel heb.quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:59 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dus mensen leven erop los, regelen niks voor later en dan na hun pensioen is het huilie-huilie en moet de overheid ze maar aan een geld-infuus leggen??
Jazeker is dat logisch, maar door migratie nemen de kosten voor deze inkomensondersteuning steeds meer toe. Dit zijn migranten die zelf weinig tot niets hebben opgebouwd qua pensioen en/of vermogen. Veelal zijn zij op latere leeftijd (soms zelfs na de AOW-leeftijd) naar Nederland gekomen en zijn niet of weinig jaren aan het werk geweest en daardoor hebben zij weinig tot geen pensioen opgebouwd. Vandaar dat deze inkomensondersteuning voor hen nodig is. Voor de totale kosten van de vergrijzing maakt dit dus wel degelijk uit.quote:Op woensdag 4 maart 2026 21:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is toch logisch dat als mensen ooit een verblijfsvergunning hebben gekregen, ze ook een keer de AOW-gerechtigde leeftijd bereiken.
Of ze nu een volledige AOW krijgen of onvolledig met aanvulling maakt voor het sommetje weinig uit.
Dat heb je heus niet aan je grootouders te danken.quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:21 schreef torentje het volgende:
[..]
Moeten we dan dankbaar zijn voor een land dat onleefbaar is?
Wat doe jij aan de leefbaarheid van dit land?quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:21 schreef torentje het volgende:
Moeten we dan dankbaar zijn voor een land dat onleefbaar is?
Ik heb geen idee wat ik eventueel zou kunnen doen. Heb jij wel een idee dat binnen afzienbare tijd resultaat heeft?quote:Op vrijdag 6 maart 2026 08:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat doe jij aan de leefbaarheid van dit land?
Full time gaan werken.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 09:41 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat ik eventueel zou kunnen doen. Heb jij wel een idee dat binnen afzienbare tijd resultaat heeft?
In zoverre, als het de mensen treft die daar zelf voor verantwoordelijk zijn, niet nee.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 09:56 schreef torentje het volgende:
Dat had ik eigenlijk kunnen weten, dat het jou niet interesseert dat het land onleefbaar is.
Ik denk dat jij met "het land is onleefbaar" iets anders bedoelt als ik.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 10:00 schreef blomke het volgende:
[..]
In zoverre, als het de mensen treft die daar zelf voor verantwoordelijk zijn, niet nee.
M.a.g. dat ik voor jouw uitkering mag werken.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 10:03 schreef torentje het volgende:
Ik denk dat jij met "het land is onleefbaar" iets anders bedoelt als ik.
Dat had ik dus wel gedacht dat jij zou klagen over uitkeringsgerechtigden, maar ik bedoel met onleefbaar dat het overal op de wereld een gemotoriseerde chaos is, en dat daardoor de meeste mensen geen ruime vrijstaande woning en ruime tuin hebben, zodat zij voor hun eten en drinken onafhankelijk zouden zijn van ondernemers oftewel de mannen hoger in de hiërarchie.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 10:53 schreef blomke het volgende:
[..]
M.a.g. dat ik voor jouw uitkering mag werken.
Tot nu toe is er blijkbaar nog geen meerderheid in de 2e kamer voor een besluit om die cijfers zo helder mogelijk op tafel te krijgen omdat een deel van de politci dat als onethisch beschouwd. Duidelijk is wel dat niet westerse migratie kosten oplevert, hoeveel kosten exact is dus onbekend.quote:Op donderdag 5 maart 2026 17:29 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Dit moet voldoende in beeld gebracht worden. Ik neem aan dat de overheid kan bekijken en becijferen aan de hand van migratiestromen de laatste decennia naar Nederland wat de economische lasten hiervan zijn voor de toekomst.
quote:Google AI Overview
De discussie in de Tweede Kamer over het in kaart brengen van de kosten van migratie is complex en polariserend. Het in kaart brengen wordt door de ene groep gezien als noodzakelijke transparantie en grip op migratie, terwijl anderen het als onomethisch, stigmatiserend of onvolledig beschouwen.
Hieronder volgen de belangrijkste perspectieven uit het politieke en maatschappelijke debat:
Argumenten voor het in kaart brengen (Transparantie)
Grip op migratie: Voorstanders (vaak rechtse partijen) stellen dat inzicht in de totale kosten nodig is om effectief beleid te voeren en uitgaven te beheersen.
Publiek debat: Er is vraag naar duidelijkheid over de totale kosten van asiel en migratie, mede door zorgen over de druk op voorzieningen.
Argumenten waarom dit als onethisch wordt gezien (Stigmatisering/Complexiteit)
Stigmatisering: Critici vinden dat het in kaart brengen van kosten specifiek voor "migranten" (vaak asielzoekers) als groep, kan leiden tot een "wij-tegen-zij"-gevoel en het stigmatiseren van een kwetsbare groep.
Onvolledigheid: Tegenstanders wijzen erop dat vaak alleen naar de kosten wordt gekeken en niet naar de opbrengsten, zoals economische bijdragen. Studies tonen aan dat migratie op lange termijn ook economische voordelen kan hebben.
Methodologische complexiteit: Het is zeer ingewikkeld om de volledige financiële impact te berekenen, omdat uitgaven (onderwijs, zorg, beveiliging) vaak verspreid zijn over verschillende overheidslagen.
Feiten over migratiekosten (uit recente rapportages)
Opvang kosten: De kosten voor de opvang van asielzoekers zijn aanzienlijk: gemiddeld ¤91 per dag voor reguliere opvang en ¤184 per dag voor noodopvang.
Vergelijking: Uit onderzoek van Universiteit Leiden blijkt dat migranten in sommige gevallen minder kosten voor Europese overheden dan autochtone burgers.
Budgettaire bronnen: Een deel van de opvang wordt gefinancierd uit het budget voor ontwikkelingssamenwerking.
Conclusie
Het in kaart brengen is niet zozeer "onethisch" op zich, maar de context en manier waarop de cijfers in het politieke debat worden gebruikt, roepen ethische vragen op over het creëren van maatschappelijke tegenstellingen
Dit wordt enkel gedaan zodat mensen niet massaal alles blokkeren.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 11:32 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tot nu toe is er blijkbaar nog geen meerderheid in de 2e kamer voor een besluit om die cijfers zo helder mogelijk op tafel te krijgen omdat een deel van de politci dat als onethisch beschouwd. Duidelijk is wel dat niet westerse migratie kosten oplevert, hoeveel kosten exact is dus onbekend.
[..]
Niks mis met goedkoop arbeid als de mens maar goed in zijn voorzieningen kan voldoen i.e. de lasten zijn ook te betalen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 12:26 schreef CarbonC het volgende:
[..]
De maatregelen die nodig zijn om goedkope arbeid en uitbuiting tegen te gaan zijn al decennia bekend maar laten we vooral nog een onderzoek doen.
Bekijk deze YouTube-video
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |