Dat is niet relevant.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Misschien kom jij ook eens in de bijstand.
IS dat jouw onderbuikgevoel of echt overheidsbeleid?quote:Op woensdag 4 maart 2026 19:22 schreef KvanG het volgende:
Overigens wordt AOW vroeg of laat toch wel afgeschaft
waar ook de huursubsidie en de HRA vandaan komt , ook voor jouw als je bijstand het nodig hebt, Nederland heeft als beleid dat niemand minder krijgt dan het sociaal minimumquote:Op donderdag 5 maart 2026 09:07 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dat is niet relevant.
De vraag is waar dat minimum geldinfuus vandaan moet komen?
Dat is dus niet zo; genoeg AOW-ers die amper gewerkt, laat staan opgebracht hebben. Bovendien is het een omslagstelsel; prejiebetalers betalen voor de AOW-ers van nu, niet voor hun eigen AOW later.quote:Op woensdag 4 maart 2026 22:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
AOW is een verzekering met een uitkering van 50% van het minimumloon per persoon , dar heb je 50 jaar premie voor betaald
voortaan krijgen joden en zwarten geen AOW uitkering meer, is het nu goed??quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is dus niet zo; genoeg AOW-ers die amper gewerkt, laat staan opgebracht hebben. Bovendien is het een omslagstelsel; prejiebetalers betalen voor de AOW-ers van nu, niet voor hun eigen AOW later.
Dat is wel gebaseerd op een systeem waarin "iedereen" (die dat kan) er aan meebetaalt en houd geen rekening met extreme geografische verschuivingen waarbij hele volkstammen binnen komen waggelen en waar wij dan maar even het sociaal minimum voor op moeten gaan hoesten. Laat ze tijdens hun werkzame leven een extra spaarpotje opbouwen voor de gemiste AOW jaren.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
waar ook de huursubsidie en de HRA vandaan komt , ook voor jouw als je bijstand het nodig hebt, Nederland heeft als beleid dat niemand minder krijgt dan het sociaal minimum
En wie zal dat allemaal betalen? En staat er tegenover dat "recht" ook nog zoiets als een "plicht" om wat terug te doen??quote:Op donderdag 5 maart 2026 08:59 schreef michaelmoore het volgende:
wie in Nederland woont heeft recht op het sociaal minimum , PUNT
nee dat hoeven gehandicapten ook niet , en als jij gehandicapt raakt ook nietquote:Op donderdag 5 maart 2026 09:16 schreef blomke het volgende:
[..]
En wie zal dat allemaal betalen? En staat er tegenover dat "recht" ook nog zoiets als een "plicht" om wat terug te doen??
Ik ben "psychisch" gehandicapt, edoch werk me het schompes en betaal me blauw.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat hoeven gehandicapten ook niet , en als jij gehandicapt raakt ook niet
lummeltjequote:Op donderdag 5 maart 2026 09:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik ben "psychisch" gehandicapt, edoch werk me het schompes en betaal me blauw.
Het is uiteraard een gevoel. Ook bij mij. Of in iedergeval zo aangepast dat je bij een aanvullendquote:Op donderdag 5 maart 2026 09:08 schreef blomke het volgende:
[..]
IS dat jouw onderbuikgevoel of echt overheidsbeleid?
Voor de HRA moet je wel inkomen hebben.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:17 schreef michaelmoore het volgende:
voor de HRA hoef je ook niet extra werk te doen
Uiteraard. En dat zullen de meeste ook wel doen. En rotte appels heb je in elke laag van de samenleving. Dat moet niet de aanleiding zijn om dan maar te flink te korten omdat je misscchien(niet te hopen) zelf ooit gebruik moet maken van het vangnet.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:16 schreef blomke het volgende:
[..]
En wie zal dat allemaal betalen? En staat er tegenover dat "recht" ook nog zoiets als een "plicht" om wat terug te doen??
bijstand is ook inkomen , die dragen ook loonbelasting afquote:Op donderdag 5 maart 2026 09:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Voor de HRA moet je wel inkomen hebben.
quote:AI-overzicht
Per 1 januari 2026 stijgen de brutobijstandsuitkeringen, met een indicatief maandbedrag voor een alleenstaande (21+ tot AOW) van ongeveer ¤ 1.401,50 en voor gehuwden/samenwonenden (21+ tot AOW) circa ¤ 2.002,13.
Het bruto jaarbedrag voor een alleenstaande is ca. ¤ 21.327 en voor gehuwden ca. ¤ 27.696.
quote:AI-overzicht
Per 1 januari 2026 stijgt de bruto AOW (Algemene Ouderdomswet) en bedraagt voor een alleenstaande ¤ 1.637,57 per maand, exclusief vakantiegeld.
Gehuwden of samenwonenden ontvangen elk ¤ 1.122,12 bruto per maand.
De AOW-leeftijd blijft in 2026 staan op 67 jaar.
Bijstand is 1400 euro pm, inclusief 70 vakantiegeld. Bron: collegas van werk en inkomen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 00:21 schreef Cherni het volgende:
Per 1 januari 2026 bedraagt de netto AOW voor een alleenstaande met volledige opbouw en loonheffingskorting ongeveer ¤ 1.558,15 per maand. Zonder loonheffingskorting is het nettobedrag ¤ 1.266,65 per maand. Het bruto bedrag is ¤ 1.637,57, exclusief vakantiegeld.
Een bijstandsuitkering voor een alleenstaande (vanaf 21 jaar tot AOW) bedraagt per 1 januari 2026 netto ongeveer ¤ 1.644,74 per maand inclusief vakantiegeld, mits er geen andere kostendelers in de woning zijn. Het is een inkomensondersteuning voor wie zelf niet in het levensonderhoud kan voorzien, met een vermogensgrens van ¤ 8.000 (per 1 jan 2026).
Maw het bedrag netto even voor een alleestaande scheelt niet veel. Als je dan ook nog van subsidies uitgaat is beide om het even. En nee ik heb het puur over het bedrag waarbij de kosten van een bijstand met die draaideur shit van een UWV niet eens mee genomen zijn.
Bovendien als mensen een eigen vermogen hebben word die AOW niet aangevuld bij te weinig opbouw en is dus alleen bedoeld om het aan te vullen tot het minimum voor die mensen die niets hebben.
Nou ja, met subsidies kom je wel gelijk uit. Punt is dat zowel bijstand als aow zonder eigen pensioen of vermogen geen vetpot is.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:42 schreef probeer het volgende:
[..]
Bijstand is 1400 euro pm, inclusief 70 vakantiegeld. Bron: collegas van werk en inkomen.
Correctquote:Op donderdag 5 maart 2026 09:45 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nou ja, met subsidies kom je wel gelijk uit. Punt is dat zowel bijstand als aow zonder eigen pensioen of vermogen geen vetpot is.
Ik snap dat de werkende bevolking klaagt. Maar bij een inkomen van pak weg 3000 tot 3500 euro netto en er mocht je iets gebeuren als je ouder bent is het tot nu toe goed geregeld. Maar ook daar wil men in korten. Dan heb je mogelijk 40 jaar gewerkt en ga je gewoon nat. Dit omdat men de iva ook wil korten. Succes daarmee in de toekomst.quote:
Je hoort mij me daar niet druk om maken hoor. Ik vind het helemaal prima om met een deel van mijn loon, ouderen die weinig hebben te ondersteunen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:19 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik snap dat de werkende bevolking klaagt. Maar bij een inkomen van pak weg 3000 tot 3500 euro netto en er mocht je iets gebeuren als je ouder bent is het tot nu toe goed geregeld. Maar ook daar wil men in korten. Dan heb je mogelijk 40 jaar gewerkt en ga je gewoon nat. Dit omdat men de iva ook wil korten. Succes daarmee in de toekomst.
En hoe hoger je loon des te beter het tot nu toe is geregeld. En dan maken wij ons druk om de minima waar een normaal mens niet mee wil ruilen om dat ook nog eens goed aan te pakken.
Ik snap die frustratie. Maar het is aan de jongeren om te voorkomen dat die AOW versneld omhoog gaat. Ondanks dat het mij niet meer aangaat ben ik fel tegen die verhoging omdat ik weet dat velen niet eens gezond de 65 jaar halen. Ja we worden ouder maar of dat in gezonde toestand is, blijf de vraag.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:45 schreef probeer het volgende:
[..]
Je hoort mij me daar niet druk om maken hoor. Ik vind het helemaal prima om met een deel van mijn loon, ouderen die weinig hebben te ondersteunen.
Waar ik wel moeite mee heb is om ouderen die veel hebben (vermogen, aanvullend pensioen) voor eenzelfde bedrag (de hoogte van een AOW uitkering) te ondersteunen. Voor die mensen mag imo de AOW uitkering best een beetje minder.
Maar op een of andere manier wordt die solidariteit mbt de AOW alleen van werkenden gevraagd (dmv het verhogen van de pensioenleeftijd), en niet van de senioren die er warm bij zitten.
Of nou ja ... ik zeg 'op een of andere manier' maar ik bedoel eigenlijk; omdat veel stemmers 50+ zijn en dat de partijen die een korting van de AOW voor rijke ouderen voorstellen veel stemmen zou kosten.
De maatregelen die nodig zijn om goedkope arbeid en uitbuiting tegen te gaan zijn al decennia bekend maar laten we vooral nog een onderzoek doen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 11:44 schreef Cherni het volgende:
Dat we helaas ook te maken hebben met goedkope arbeid en uitbuiting is mij ook een doorn in het oog. En als men geen vertrouwen meer heeft in vakbonden is dat jammer en is dat helaas nog een probleem dat daar bovenop komt. Maw je kunt dan nauwelijks vermogen opbouwen.
vakbonden die krijgen flink steun van de pensioenfondsen om de pensioenafdracht bindend in de cao te houdenquote:Op donderdag 5 maart 2026 11:44 schreef Cherni het volgende:
Dat we helaas ook te maken hebben met goedkope arbeid en uitbuiting is mij ook een doorn in het oog. En als men geen vertrouwen meer heeft in vakbonden is dat jammer en is dat helaas nog een probleem dat daar bovenop komt. Maw je kunt dan nauwelijks vermogen opbouwen.
AOW is een verzekering , maar men wil het volledig gaan fiscaliseren dus dan zou het kunnen dat men naar vermogen en pensioen gaat kijkenquote:Op donderdag 5 maart 2026 10:45 schreef probeer het volgende:
[..]
Je hoort mij me daar niet druk om maken hoor. Ik vind het helemaal prima om met een deel van mijn loon, ouderen die weinig hebben te ondersteunen.
Waar ik wel moeite mee heb is om ouderen die veel hebben (vermogen, aanvullend pensioen) voor eenzelfde bedrag (de hoogte van een AOW uitkering) te ondersteunen. Voor die mensen mag imo de AOW uitkering best een beetje minder.
Maar op een of andere manier wordt die solidariteit mbt de AOW alleen van werkenden gevraagd (dmv het verhogen van de pensioenleeftijd), en niet van de senioren die er warm bij zitten.
Of nou ja ... ik zeg 'op een of andere manier' maar ik bedoel eigenlijk; omdat veel stemmers 50+ zijn en dat de partijen die een korting van de AOW voor rijke ouderen voorstellen veel stemmen zou kosten.
Een vakbond is er niet alleen voor een pensioen of salaris. Dat gaat van ontslagrecht tot arbeidsomstandigheden. Ik heb beide situaties meegemaakt. En als laatste met een cao en dat beviel prima. Beter dan zonder cao. Maar dat is dan persoonlijk. Ja leuk dat je zonder cao je salaris etc zelf kunt onderhandelen. Maar dat heeft ook nadelen omdat het beste verkoop praatje ondanks dat je er niets van bakt soms meer heeft dan de vakman die helaas niet zo goed kan onderhandelen omdat het een vakidioot is wat uiteindekijk de sfeer op een werkvloer ook niet ten goede komt.quote:Op donderdag 5 maart 2026 12:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vakbonden die krijgen flink steun van de pensioenfondsen om de pensioenafdracht bindend in de cao te houden
die hebben jou niet nodig , want leden die hebben ze niet , al tientallen jaren niet meer
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |