abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220280616
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 10:04 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De verhouding werkenden versus inactiven veranderd vanwege de demografie. Daarnaast zorgt de vergrijzing voor toenemende zorgvraag. Ouderdom komt nu eenmaal met gebreken.
Daarnaast neemt de verdiencapaciteit van de werkende bevolking af door niet westerse migratie.
[..]

Haha en dan denken ze dat dit verbetert als ze hoogopgeleide zwangere vrouwen met Nederlandse afkomst gaan pakken?

Sowieso denk ik ook: er zijn miljardairs in dit land. Grote bedrijven. Maar nee, we hebben de zwangere vrouwen nodig om bij te dragen. Heel vreemd
pi_220280675
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 10:14 schreef RamboDirk het volgende:
User @:caland spartelt om zijn stem op D66 te rechtvaardigen
D66 stemmers zijn vies in de kont gepakt. Niets van deze nieuwe plannen (ook die nieuwe vermogenswet) stond vooraf in het partijprogramma
pi_220280738
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 10:33 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Haha en dan denken ze dat dit verbetert als ze hoogopgeleide zwangere vrouwen met Nederlandse afkomst gaan pakken?

Sowieso denk ik ook: er zijn miljardairs in dit land. Grote bedrijven. Maar nee, we hebben de zwangere vrouwen nodig om bij te dragen. Heel vreemd
Miljardairs worden niet miljardair door bij te dragen.
pi_220280816
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 10:33 schreef Richestorags het volgende:
Om nog maar te zwijgen over het feit dat je op een gegeven moment meer dan 50 procent inlevert (belasting en pensioenafdracht) voor elk uur dat je extra werkt.
Tot 90%. Prachtig toch, dat nivelleren.
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_220280861
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 09:55 schreef Regilio_ het volgende:
Dit kabinet wil graag zo snel mogelijk weggestuurd worden ofzo?
Hoe verzinnen ze dergelijke dingen toch :')
Vind sowieso dat mensen een kind opvoeden zeer onderschatten. Als man moet je ook gewoon daarbij aanwezig zijn, want het is echt niet niks zo'n baby. Mja, Jetten is gay en heeft geen kinderen dus die snapt dat ook niet.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zaterdag 7 maart 2026 @ 11:21:09 #206
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220280994
quote:

[..]

Volgens mij pakt men nu de groep waarvan je juist wilt dat ze zich voortplanten. De ruggegraat van de samenleving zeg maar.

Leuk dat het aantrekkelijk is voor kansarme gezinnen om kinderen te nemen. Maar op de lange termijn totaal onhoudbaar.
pi_220281021
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 10:05 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Maar maakt het dus nog steeds onrechtvaardig toch?
Gelukkig is dit mn laatste kind.
Want deze regeling zou ons financieel behoorlijk raken. Terwijl daar geen goede acceptabele reden voor is
Wel. Je bent voor je werkgever niet beschikbaar. Die moet jouw afwezigheid compenseren. Dat kost geld.

Maar blijf het vooral vanuit je eigen egoïstische kant bekijken.

Ik vind daarom 80% of 90% helemaal niet onredelijk.

Zowel jij als je baas leveren in. Zowel jij als je baas investeren in de toekomst.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 7 maart 2026 @ 11:30:14 #208
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220281031
quote:
80s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 08:44 schreef Gibson88 het volgende:
Ah ze doen er ook echt alles aan om kinderen krijgen te ontmoedigen.
Die importeren ze wel.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zaterdag 7 maart 2026 @ 11:41:58 #209
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_220281083
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 10:04 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De verhouding werkenden versus inactiven veranderd vanwege de demografie. Daarnaast zorgt de vergrijzing voor toenemende zorgvraag. Ouderdom komt nu eenmaal met gebreken.
Daarnaast neemt de verdiencapaciteit van de werkende bevolking af door niet westerse migratie.
[..]

Die verhouding verandert alleen maar meer als we de werkenden verder afknijpen terwijl we inactieven blijven importeren.
pi_220281155
Met deze trend ga je wel de Amerikaanse werkciltuur achterna en dat is geen goede zaak. Aan de andere kant, ik heb het verlof in het eerste jaar gebruikt om 4 dagen per week te werken en daarna heb ik m'n contract terug laten schroeven om permanent 4 dagen te blijven werken. Niks zo mooi als tijd doorbrengen met je kind, ook al kost het geld. Geld stond daarbij echt op de aller-, allerlaatste plaats en ik heb echt geen topinkomen ofzo. Kan me dus echt niet voorstellen dat het voor de mensen waar ze dit voor in willen voeren een enorm verschil gaat maken.
  zaterdag 7 maart 2026 @ 11:56:12 #211
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_220281171
Wie is er nou echt blij met dit kabinet?
Volgens mij echt weinig mensen.

Zit geen persoonlijkheid in, geen doel, het is een AI kabinet.

Ik denk dat ik dan nog liever een GLPvdA kabinet zou willen, daar zit in ieder geval nog passie in.
  zaterdag 7 maart 2026 @ 12:02:04 #212
3542 Gia
User under construction
pi_220281205
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 09:17 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Mee eens, 1 maand zou ik een mooi alternatief vinden
Of 1 dag in de week, een half jaar lang. Heeft moeders een dagje hulp bij de zorgtaken en het huishouden.
Maar goed, tegenwoordig brengen ze een baby al met 3 maanden (soms zelfs eerder) fulltime naar het kinderdagverblijf om weer te kunnen gaan werken.
  zaterdag 7 maart 2026 @ 12:03:58 #213
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220281216
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 11:56 schreef Zoddie het volgende:

Ik denk dat ik dan nog liever een GLPvdA kabinet zou willen, daar zit in ieder geval nog passie in.
Met deze persoonlijkheden kon je dat weten. Een zielloze, identiteitsloze neoliberale engnek die zich verschuilt achter zijn masker van vrolijke positieve homo, een Christelijke engnek die zich voordat als een moderne hoeder van het fatsoen en verbinder en een narcistische psychopaat die geil wordt van haar eigen machtsspelletjes.

Maar goed, ik had al geen hoge dunk van mensen wat betreft het door maskers heen prikken.
  zaterdag 7 maart 2026 @ 12:05:46 #214
3542 Gia
User under construction
pi_220281220
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 10:52 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Vind sowieso dat mensen een kind opvoeden zeer onderschatten. Als man moet je ook gewoon daarbij aanwezig zijn, want het is echt niet niks zo'n baby. Mja, Jetten is gay en heeft geen kinderen dus die snapt dat ook niet.
Hele volkstammen zijn vroeger opgevoed door vooral moeder, overdag. En vader was er vanaf etenstijd en in het weekend. En dat waren generaties die nog opstonden voor ouderen in de bus.
Tegenwoordig worden kinderen overdag opgevoed door het kinderdagverblijf en 's avonds verwend door papa en mama, want je gaat die schaarse tijd toch niet verdoen met streng zijn!!
pi_220281225
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 12:05 schreef Gia het volgende:

[..]
Hele volkstammen zijn vroeger opgevoed door vooral moeder, overdag. En vader was er vanaf etenstijd en in het weekend. En dat waren generaties die nog opstonden voor ouderen in de bus.
Tegenwoordig worden kinderen overdag opgevoed door het kinderdagverblijf en 's avonds verwend door papa en mama, want je gaat die schaarse tijd toch niet verdoen met streng zijn!!
inb4 trollpost
  zaterdag 7 maart 2026 @ 12:17:42 #216
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220281264
quote:

[..]
Hear, hear.

Maar binnen sommige helaas contreien heeft men een enorme antipathie jegens deze quasi 'natuurwetten'. Daarnaast is het natuurlijk ook financieel voor velen lastig meer te bewerkstelligen met slechts een werkende ouder.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220281329
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 12:17 schreef HowardRoark het volgende:
Hear, hear.
Dit is typisch weer die emotionele onvolwassenheid bij mannen. Je voedt een kind op met z'n tweeën. Zo simpel is het gewoon. Vrouwen iets meer verlof vanwege de fysieke nasleep, maar mannen moeten in die vroege tijd ook gewoon zeer aanwezig zijn. Verder dienen alle taken gelijk verdeeld zijn. Daar is niets links aan, of antipathie of wat dan ook.
  zaterdag 7 maart 2026 @ 12:25:12 #218
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220281366
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 12:23 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Dit is typisch weer die emotionele onvolwassenheid bij mannen. Je voedt een kind op met z'n tweeën. Zo simpel is het gewoon. Vrouwen iets meer verlof vanwege de fysieke nasleep, maar mannen moeten in die vroege tijd ook gewoon zeer aanwezig zijn. Verder dienen alle taken gelijk verdeeld zijn. Daar is niets links aan, of antipathie of wat dan ook.
Opmerkelijke claim, dus van nagenoeg het begin van de mensheid tot de jaren 1960/1970 waren alle mannen 'emotioneel onvolwassen' of hoe moeten we dit zien?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220281395
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 12:25 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Opmerkelijke claim, dus van nagenoeg het begin van de mensheid tot de jaren 1960/1970 waren alle mannen 'emotioneel onvolwassen' of hoe moeten we dit zien?
Ik vind zeker wel dat zowel mannen als vrouwen zich de laatste decennia moreel en sociaal beter ontwikkelt hebben. Dat is progressie ja. Het is geen kwestie van ja of nee, maar een gradueel proces. Natuurlijk waren ze toen niet emotioneel onvolwassen, maar wel emotioneel onvolwassener dan nu.
  zaterdag 7 maart 2026 @ 12:31:05 #220
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_220281429
quote:

Rob Jetten is zelf ook AI.
  zaterdag 7 maart 2026 @ 12:32:07 #221
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220281449
quote:

[..]
Ok boomer

[ Bericht 26% gewijzigd door Starhopper op 07-03-2026 13:32:25 ]
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_220281492
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 12:32 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ok boomer
Wtf? Je quote een andere user onder mijn username? 8)7
pi_220281572
Kan me er wel in vinden. Mensen en vooral jongeren moeten vooral maar weer eens gaan werken voor hun geld in plaats van alleen maar te teren op allerlei voordelen. En van mening zijn dat fulltime 32 uur is en dat zelfs niet vol kunnen houden.
pi_220281603
quote:

[..]

De lasten voor nederlandse bedrijven zijn afgelopen jaren aanzienlijk gestegen en dat betreft met name: loonkosten, belastingen en energie-kosten. Vandaar ook dat de investeringen flink stagneren. Multinationals zijn mobiel en verkassen als het ze te heet onder de voeten dreigt te worden, die vlaggen al uit op grond van trends en toekomstverwachtingen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_220281614
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 12:38 schreef bloodymary1 het volgende:
Kan me er wel in vinden. Mensen en vooral jongeren moeten vooral maar weer eens gaan werken voor hun geld in plaats van alleen maar te teren op allerlei voordelen. En van mening zijn dat fulltime 32 uur is en dat zelfs niet vol kunnen houden.
In welke branche moeten die jongeren dan gaan werken? Zeker in de toeleveringsketen van autorijdend Nederland?
  zaterdag 7 maart 2026 @ 12:54:15 #226
3542 Gia
User under construction
pi_220281784
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 12:28 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik vind zeker wel dat zowel mannen als vrouwen zich de laatste decennia moreel en sociaal beter ontwikkelt hebben.
Maar de opvoeding en de kinderen niet. Het zijn tegenwoordig grotendeels, er zijn uitzonderingen, verwende blagen.
  zaterdag 7 maart 2026 @ 12:56:59 #227
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220281843
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 12:54 schreef Gia het volgende:

[..]
Maar de opvoeding en de kinderen niet. Het zijn tegenwoordig grotendeels, er zijn uitzonderingen, verwende blagen.
Dat zeggen alle boomers al honderden jaren lang

En maar goed ook. Het betekent simpelweg dat elke generatie het weer net iets beter heeft dan de vorige.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220281850
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 08:50 schreef LXIV het volgende:
10 jaar geleden had je enkel recht op 2 dagen verlof als het kind op een werkdag geboren werd. Anders gewoon 1 dag voor de aangifte
Vroeger veegden mensen hun reet af met stenen...

ALLE BOOMERS VERZAMELUH!
  zaterdag 7 maart 2026 @ 12:58:29 #229
3542 Gia
User under construction
pi_220281858
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 12:38 schreef bloodymary1 het volgende:
8 uur op een dag is al veel te zwaar voor ze. Zelfs als het fysiek niet belastend werk is.

En nu kun je wel weer komen met opmerkingen als: "maar jij zit in de WAO!" Ja, klopt, omdat ik werk had toen ik arbeidsongeschikt werd. Wij gingen als jonge tieners al bij de boer aardbeien, bonen en augurken plukken om geld te verdienen om naar het zwembad te kunnen. Tegenwoordig houden ze hun handen op bij papa en mama die dat vrijwillig betalen, want dan hebben ze weer een zaterdagmiddag rust, zonder de kinderen. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
pi_220281863
quote:
Stokpaardje van D66. Minder kinderen en ouderen sneller een spuitje.
pi_220281866
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 12:56 schreef Caland het volgende:

[..]
Dat zeggen alle boomers al honderden jaren lang
Een verschil.

Daar waar vroeger de leraar de baas was in de klas zijn dat nu de ouders.

Daar waar vroeger je er nog een 'pets' bij kreeg wanneer je strafwerk kreeg van de leraar gaan nu de ouders op hoge poten de leraar ter verantwoording roepen.

Met je 'boomer'.
  zaterdag 7 maart 2026 @ 13:00:24 #232
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220281874
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 12:59 schreef Montagui het volgende:

[..]
Een verschil.

Daar waar vroeger de leraar de baas was in de klas zijn dat nu de ouders.

Daar waar vroeger je er nog een 'pets' bij kreeg wanneer je strafwerk kreeg van de leraar gaan nu de ouders op hoge poten de leraar ter verantwoording roepen.

Met je 'boomer'.
Kinderen mishandelen moet inderdaad weer genormaliseerd worden
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220281879
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 12:58 schreef Gia het volgende:

[..]
8 uur op een dag is al veel te zwaar voor ze. Zelfs als het fysiek niet belastend werk is.

En nu kun je wel weer komen met opmerkingen als: "maar jij zit in de WAO!" Ja, klopt, omdat ik werk had toen ik arbeidsongeschikt werd. Wij gingen als jonge tieners al bij de boer aardbeien, bonen en augurken plukken om geld te verdienen om naar het zwembad te kunnen. Tegenwoordig houden ze hun handen op bij papa en mama die dat vrijwillig betalen, want dan hebben ze weer een zaterdagmiddag rust, zonder de kinderen. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Ze, als in iedereen? Waar baseer je dit op? Sowieso is het veel complexer dan jij nu voorschotelt. De informatiedruk en dus prikkels and whatnot ligt waarschijnlijk tegenwoordig al minstens 100x hoger dan in "jouw tijd". Ze worden geconfronteerd met informatiestromen die voor jou wellicht amper te volgen zijn.
  zaterdag 7 maart 2026 @ 13:02:12 #234
3542 Gia
User under construction
pi_220281889
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 13:01 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Ze, als in iedereen? Waar baseer je dit op? Sowieso is het veel complexer dan jij nu voorschotelt. De informatiedruk en dus prikkels and whatnot ligt waarschijnlijk tegenwoordig al minstens 100x hoger dan in "jouw tijd".
Poeh poeh, het is wat. Teveel prikkels!!
pi_220281894
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 13:00 schreef Caland het volgende:

[..]
Kinderen mishandelen moet inderdaad weer genormaliseerd worden
Echt he. Strafwerk is kindermishandeling.

Jij bent bij uitstek het voorbeeld van hoe het in deze tijd fout gaat met de opvoeding.
pi_220281895
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 13:02 schreef Gia het volgende:

[..]
Poeh poeh, het is wat. Teveel prikkels!!
:')

Hier baseer je het op dus. Hef jezelf maar op, want je maakt jezelf belachelijk, behalve bij je mede-boomers.
pi_220281924
Elke dag een nieuwsbericht dat er iets slechter wordt. Steeds een plakje er af. Salamitactiek.
pi_220281925
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 09:21 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

Ik vind niet dat we moeten ontmoedigen om nog minder kinderen te krijgen.
Wat leest deze zin lastig... en volgens mij staat er niet eens wat je bedoelt. Er staat dat we moeten aanmoedigen om minder kinderen te krijgen, maar door je zinsopbouw vermoed ik dat je het tegenovergestelde wilt.
pi_220281947
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 13:03 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Hier baseer je het op dus. Hef jezelf maar op, want je maakt jezelf belachelijk, behalve bij je mede-boomers.
Laat die bom maar vallen. Ben benieuwd wie zich dan het beste redden. De 'boomers' of de 'teveel prikkels'-generatie.
pi_220282034
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 13:05 schreef Dutchguy het volgende:
Elke dag een nieuwsbericht dat er iets slechter wordt. Steeds een plakje er af. Salamitactiek.
Kaas-schaven noemt men dat, structurele keuzes maakt men niet. Dat gaat imo ook nimmer gebeuren.
pi_220282039
quote:

[..]

En nog verder daarvoor moest mijn overgrootvader als kind al zwaar rotwerk doen voor een paar stuivers per week. Niet om lekker naar het zwembad te gaan, want alles wat hij verdiende werd door zijn ouders weer afgepakt omdat elke cent keihard nodig was om uberhaupt als arm gezin rond te kunnen komen. Maakt jou dat dan ook niet een verwende blaag, uit vrije wil kunnen werken voor niet-noodzakelijke doeleinden als zwembadbezoek?
pi_220282058
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 12:59 schreef Halcon het volgende:

[..]
Stokpaardje van D66. Minder kinderen en ouderen sneller een spuitje.
Jep, er moeten meer huizen vrijkomen natuurlijk...
Ook in moeilijke tijden.
  zaterdag 7 maart 2026 @ 13:21:53 #243
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220282090
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 13:17 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
En nog verder daarvoor moest mijn overgrootvader als kind al zwaar rotwerk doen voor een paar stuivers per week. Niet om lekker naar het zwembad te gaan, want alles wat hij verdiende werd door zijn ouders weer afgepakt omdat elke cent keihard nodig was om uberhaupt als arm gezin rond te kunnen komen. Maakt jou dat dan ook niet een verwende blaag, uit vrije wil kunnen werken voor niet-noodzakelijke doeleinden als zwembadbezoek?
Überhaupt je handje ophouden bij de overheid omdat je niet meer kan werken door een zwak lichaam, hadden de generaties voor @Gia ook geen recht op

Verwend blaag is het
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zaterdag 7 maart 2026 @ 13:23:33 #244
3542 Gia
User under construction
pi_220282114
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 13:17 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Mijn moeder ging ook op haar 14de werken, vrijwillig (ze had ook door mogen leren), en moest wat ze verdiende thuis afgeven. Maar ze kregen toen ook fietsgeld en dat mochten ze houden. Tja, in de 19de eeuw moesten kinderen in een fabriek werken aan de weefgetouwen. En het klopt, wij hadden het beter dan onze ouders wat dat betreft, maar dat neemt niet weg dat wij nog wilden werken voor iets wat we zelf graag wilden, naast school/studie. Tegenwoordig moet alles gratis zijn, ouders moeten het maar betalen of ze lenen tot de max, om vooral maar niet te hoeven werken voor de kost. En dan hebben ze op hun 26ste een studieschuld van hier tot Tokyo en klagen ze dat ze geen huis kunnen kopen. Tja....
  zaterdag 7 maart 2026 @ 13:25:22 #245
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220282151
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 12:28 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik vind zeker wel dat zowel mannen als vrouwen zich de laatste decennia moreel en sociaal beter ontwikkelt hebben. Dat is progressie ja. Het is geen kwestie van ja of nee, maar een gradueel proces. Natuurlijk waren ze toen niet emotioneel onvolwassen, maar wel emotioneel onvolwassener dan nu.
De rollen waren simpelweg anders, dat heeft niets met emotionele volwassenheid te maken.

Sterker nog, als je ziet hoe mensen zich nu gedragen waarbij men er regelmatig slonzig en onverzorgd bijloopt en de emoties de boventoon laat voeren in het gedrag, valt er prima een argument te maken dat mensen tegenwoordig juist onvolwassener zijn geworden op dat vlak.

Onderzoek toont trouwens aan dat mensen (en zeker vrouwen) ook helemaal niet gelukkiger zijn dan vroeger. Je kunt je dus ook afvragen in hoeverre de 'progressie' daadwerkelijk voor een moreel en sociaal betere ontwikkeling heeft gezorgd.
  zaterdag 7 maart 2026 @ 13:28:29 #246
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220282195
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 08:33 schreef SnodeSnuiter het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)oor-gendergelijkheid

Het kabinet wil de verlofuitkeringen voor ouders met midden- en hoge inkomens fors verlagen. Die maatregel heeft relatief veel effect op de inkomens van mannen, omdat die meestal meer verdienen dan vrouwen. Voor gezinnen is het daarom aantrekkelijker als alleen de moeder na de geboorte van een kind met verlof gaat, met gevolgen voor de rolverdeling thuis.

"Dit zal hoogstwaarschijnlijk ten koste gaan van het gebruik van verlof onder vaders", zegt Anne Roeters, onderzoeker bij het Sociaal en Cultureel Planbureau en adviseur verlofregelingen bij de Sociaal-Economische Raad. Door de maatschappelijk nog steeds heersende norm met de man als kostwinner, zijn vaders al een lastige groep om te bereiken, weet zij. "Ze stuiten ook op weerstand op werk als ze verlof willen opnemen. Als je de vergoeding dan gaat verlagen, dan werp je nog een obstakel op."

Geld grote factor
Als je het aan de vaders zelf vraagt, is de hoogte van de uitkering nu al de voornaamste concrete reden om geen verlof op te nemen. De meeste mensen willen zorg en werk gelijk verdelen met hun partner, maar in de praktijk gebeurt dat maar in een van de tien gezinnen, volgens CBS-onderzoek.

"Het verlagen van de vergoeding zou een grote stap terug zijn in het licht van de grote investeringen die verschillende kabinetten de afgelopen tien jaar hebben gedaan om gendergelijkheid te bevorderen", zegt Mara Yerkes, hoogleraar aan de Universiteit Utrecht.

Ze doelt op het feit dat vaders tien jaar geleden slechts recht hadden op twee dagen betaald verlof bij de komst van een kind. Tegenwoordig krijgen mannen in loondienst zowel partner- als ouderschapsverlof. In totaal hebben zij recht op 3,5 maanden betaald verlof.

Minder verlof voor de rijke tattas
;(
Definieer 'rijk'.

Het is complete onzin en raakt iedereen in loondienst.
We waren net op de goede weg qua emancipatie, ook deze kan op, en richting de Scandinavische landen die snappen wat het belangrijkste in het leven is qua dit soort zaken.

Wat mij het meest frustreert: heeft dit in de verkiezingscampagnes en -programma's gestaan?

Of is dit weer iets uit de leugenachtige huichelaars koker van vvd66?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 7 maart 2026 @ 13:31:14 #247
3542 Gia
User under construction
pi_220282220
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 13:21 schreef Caland het volgende:

[..]
Überhaupt je handje ophouden bij de overheid omdat je niet meer kan werken door een zwak lichaam, hadden de generaties voor @:gia ook geen recht op

Verwend blaag is het
Uhm, dat ligt ook aan de roverheid. Ik heb al die jaren geprobeerd om aan telewerk te komen. Ben opgeleid tot secretaresse en kan prima typen. Maar omdat ik hartpatient ben en kanker heb gehad, wil geen enkele werkgever zijn handen daaraan branden. En begrijpelijk, want stel dat ik weer ziek wordt, wat nu het geval is (nee, geen kanker) dan moeten ze het loon een tijd doorbetalen.

Ik ben nooit te lui geweest om te werken. Voordat ik de secretaresse opleiding deed heb ik allerlei tijdelijke baantjes gehad. O.a. kantinewerk, champignons plukken, wasserette (hoewel ik dat na een week wel gezien had, hoor, geestdodend), data typiste, taxi centraliste en uiteindelijk secretaresse en administratief medewerkster.

Door een medische fout ben ik afgekeurd. Heb de arts ook aangeklaagd en gewonnen. Heeft een nieuwe auto opgeleverd. Maar goed, wat schiet je daar mee op?
  zaterdag 7 maart 2026 @ 13:32:46 #248
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220282247
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 12:34 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Wtf? Je quote een andere user onder mijn username? 8)7
Huh :') Geen idee hoe dan. Maar is gefixt :T
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zaterdag 7 maart 2026 @ 13:33:06 #249
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220282257
quote:

[..]

8 uur per dag is ook onzin. Diverse onderzoeken dat in 6 uur meer gedaan kan worden per dag. Daar zit de sweetspot.

8 uur is ouderwets en ook de 2 dagen vaderschapsverlof.

Kansloze shit weer van premier jetten.

@Hexagon: duiding graag. Heeft dit in jullie programma gestaan? Hebben mensen hier op kunnen stemmen?
1947-2016
pi_220282268
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 13:23 schreef Gia het volgende:

[..]
En dan hebben ze op hun 26ste een studieschuld van hier tot Tokyo en klagen ze dat ze geen huis kunnen kopen
Wat uiteraard ook allang niet meer kan zonder een studieschuld, maar dat even terzijde.
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
  zaterdag 7 maart 2026 @ 13:34:22 #251
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220282271
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 13:21 schreef Caland het volgende:

[..]
Überhaupt je handje ophouden bij de overheid omdat je niet meer kan werken door een zwak lichaam, hadden de generaties voor @:gia ook geen recht op

Verwend blaag is het
Toen waren zulke dingen op hele andere manieren geregeld en was er meer sociaal kapitaal om dit op te vangen. Denk aan diaconieën en caritasinstellingen.
  zaterdag 7 maart 2026 @ 13:39:28 #252
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220282325
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 13:34 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Toen waren zulke dingen op hele andere manieren geregeld en was er meer sociaal kapitaal om dit op te vangen. Denk aan diaconieën en caritasinstellingen.
Wat er uiteindelijk gewoon in resulteerde dat je aan de bedelstaf moest en enkel werd voorzien in het minimale van het minimale, beetje vergelijkbaar met een daklozen- en verslaafdenopvang in deze tijd

Dan had je geen ruimte om vanuit je luie stoel met de kachel aan af te geven op die verwende jongeren op het internet
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zaterdag 7 maart 2026 @ 13:40:22 #253
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220282335
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 13:31 schreef Gia het volgende:

[..]
Uhm, dat ligt ook aan de roverheid. Ik heb al die jaren geprobeerd om aan telewerk te komen. Ben opgeleid tot secretaresse en kan prima typen. Maar omdat ik hartpatient ben en kanker heb gehad, wil geen enkele werkgever zijn handen daaraan branden. En begrijpelijk, want stel dat ik weer ziek wordt, wat nu het geval is (nee, geen kanker) dan moeten ze het loon een tijd doorbetalen.

Ik ben nooit te lui geweest om te werken. Voordat ik de secretaresse opleiding deed heb ik allerlei tijdelijke baantjes gehad. O.a. kantinewerk, champignons plukken, wasserette (hoewel ik dat na een week wel gezien had, hoor, geestdodend), data typiste, taxi centraliste en uiteindelijk secretaresse en administratief medewerkster.

Door een medische fout ben ik afgekeurd. Heb de arts ook aangeklaagd en gewonnen. Heeft een nieuwe auto opgeleverd. Maar goed, wat schiet je daar mee op?
Dan heb je het nu absoluut beter dan 100 jaar geleden, wees dus blij dat je zo’n verwend nest bent
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220282727
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 09:21 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
En hoe was dat?

Mijn partner kwam als een wrak uit de bevalling, dus ik was maar wat blij dat ik een poosje thuis kon blijven. Al-met-al ben ik toen tien weken thuis geweest en ik was heel blij dat dat kon. Niet dat ze na 10 weken al volledig hersteld was, maar de zwaarste periode was tenminste overbrugd.
Ik was wat dat betreft ook een waardeloze vader, werd helemaal gek thuis van dat baby gedoe en al die vrouwen (vroedvrouwen) en vlg mij was iedereen al lang blij dat ik na 3 dagen gewoon weer ging werken.
Als je een enorme steun zoekt in huishouding en verzorging moet je mij niet hebben.
Vakman pur sang
  zaterdag 7 maart 2026 @ 14:09:07 #255
3542 Gia
User under construction
pi_220282739
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 13:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]
8 uur per dag is ook onzin. Diverse onderzoeken dat in 6 uur meer gedaan kan worden per dag. Daar zit de sweetspot.

8 uur is ouderwets en ook de 2 dagen vaderschapsverlof.

Kansloze shit weer van premier jetten.

@:Hexagon: duiding graag. Heeft dit in jullie programma gestaan? Hebben mensen hier op kunnen stemmen?
6x6 is w.m.b. ook prima!
pi_220282859
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 13:07 schreef Montagui het volgende:

[..]
Laat die bom maar vallen. Ben benieuwd wie zich dan het beste redden. De 'boomers' of de 'teveel prikkels'-generatie.
_O-

Ik red mij wel, maar ben dan ook geen boomer en ook geen Gen Z'er.
pi_220282877
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 13:25 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
De rollen waren simpelweg anders, dat heeft niets met emotionele volwassenheid te maken.

Sterker nog, als je ziet hoe mensen zich nu gedragen waarbij men er regelmatig slonzig en onverzorgd bijloopt en de emoties de boventoon laat voeren in het gedrag, valt er prima een argument te maken dat mensen tegenwoordig juist onvolwassener zijn geworden op dat vlak.

Onderzoek toont trouwens aan dat mensen (en zeker vrouwen) ook helemaal niet gelukkiger zijn dan vroeger. Je kunt je dus ook afvragen in hoeverre de 'progressie' daadwerkelijk voor een moreel en sociaal betere ontwikkeling heeft gezorgd.
Ik denk (eigen bedenksel, geen wetenschappelijk onderzoek), dat de kinderen van de jaren 60/70 de beste tijd hebben meegemaakt qua welzijn en welvaart. Geboren toen de opbouw na de oorlog voltooid was. Steeds meer vrijheden, economisch ging het goed, onderwijs was goed, geen gedoe met stikstof, huizentekorten, nergens te veel mensen, alles was mogelijk. En dat bleef een stijgende lijn tot zeg maar 2015. Daarna ging alles neerwaarts, minder vrijheden, allerlei problematieken die wij in onze jeugd niet kenden, te veel social media, slechter onderwijs, mensen worden minder gemotiveerd, steeds dommere mensen die het voor het zeggen hebben. En ik zie eigenlijk niet gebeuren dat die lijn ooit weer omhoog gaat. Daarom zeg ik altijd, ik ben blij dat ik nu in de vijftig ben en dat ik die goede steeds beter worden tijden mee heb gemaakt. En vroeger jong was.

Ja, dan noem me maar een boomer, al slaat dat nergens op, boomers zijn bijna 80.
  zaterdag 7 maart 2026 @ 14:23:37 #258
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_220282902
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 14:21 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ik denk (eigen bedenksel, geen wetenschappelijk onderzoek), dat de kinderen van de jaren 60/70 de beste tijd hebben meegemaakt qua welzijn en welvaart. Geboren toen de opbouw na de oorlog voltooid was. Steeds meer vrijheden, economisch ging het goed, onderwijs was goed, geen gedoe met stikstof, huizentekorten, nergens te veel mensen, alles was mogelijk. En dat bleef een stijgende lijn tot zeg maar 2015. Daarna ging alles neerwaarts, minder vrijheden, allerlei problematieken die wij in onze jeugd niet kenden, te veel social media, slechter onderwijs, mensen worden minder gemotiveerd, steeds dommere mensen die het voor het zeggen hebben. En ik zie eigenlijk niet gebeuren dat die lijn ooit weer omhoog gaat. Daarom zeg ik altijd, ik ben blij dat ik nu in de vijftig ben en dat ik die goede steeds beter worden tijden mee heb gemaakt. En vroeger jong was.

Ja, dan noem me maar een boomer, al slaat dat nergens op, boomers zijn bijna 80.
Geen gedoe met huizentekort. _O-
pi_220282918
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 14:23 schreef xzaz het volgende:

[..]
Geen gedoe met huizentekort. _O-
Heb ik niet bewust meegemaakt, was tot begin jaren 70.
pi_220282935
quote:
80s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 13:18 schreef Gibson88 het volgende:

[..]
Jep, er moeten meer huizen vrijkomen natuurlijk...
Kan niet snel genoeg Nederarabië worden.
  zaterdag 7 maart 2026 @ 14:26:33 #261
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_220282939
quote:
Ho ho ho :{w

:D
  zaterdag 7 maart 2026 @ 14:30:59 #262
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220282981
quote:

[..]

Nouja, alles was mogelijk. Ik geloof niet echt dat de jongeren in die tijd voor hun dertigste al de halve wereld hadden gezien en minimaal een keer per jaar op een lange vakantie kon buiten Nederland
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zaterdag 7 maart 2026 @ 14:32:42 #263
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220282996
quote:

[..]
Vroeger kregen veel mensen ook kinderen vanwege de sociale druk vanuit de omgeving. Het verwaarlozen van kinderen werd toen maar normaal gevonden omdat een groot deel van de ouders gewoon een hekel had aan hun kinderen. Er waren ook geen internet of streamingdiensten en video games. De consumptiemaatschappij was pas net in opkomst. Tegenwoordig vermaken die childfree millenials zich wel met allerlei onzin zodat ze niet uit verveling zich toch maar aan het nageslacht wagen.

En ja, vroeger draaide het leven van een kind rond de ouders, tegenwoordig lijkt het eerder alsof het leven van de ouders draait rond het kind. Niet per se verkeerd, ik ben structureel genegeerd als kind en om nou te zeggen dat je er karakter door ontwikkelt...
  zaterdag 7 maart 2026 @ 14:35:06 #264
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_220283022
Als papa op dit moment als vader gewoon lekker 3,5 maand met de kleine doorbrengen. Kan het iedereen aanraden!
  zaterdag 7 maart 2026 @ 14:42:28 #265
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220283100
Kan mij haast niet voorstellen dat dit populair is onder D66'ers?

wat denk jij hiervan @Hexagon ?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zaterdag 7 maart 2026 @ 14:51:00 #266
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_220283231
Bekenden van me die d66 gestemd hebben zie ik ook allemaal met een verwarde blik op hun bol krabben door al die vreemde wijzigingen. Prachtig gezicht! _O- :D
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_220283283
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 14:35 schreef xzaz het volgende:
Als papa op dit moment als vader gewoon lekker 3,5 maand met de kleine doorbrengen. Kan het iedereen aanraden!
Als die pa die kleine geen te hete patat of ander te heet eten geeft is dat geen probleem.
pi_220283535
quote:
16s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 14:42 schreef FlippingCoin het volgende:
Kan mij haast niet voorstellen dat dit populair is onder D66'ers?

wat denk jij hiervan @:hexagon ?
Mannen zijn de bron van het kwaad bij D66. Die mogen naar beneden getrapt worden.
pi_220283680
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 15:15 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Mannen zijn de bron van het kwaad bij D66. Die mogen naar beneden getrapt worden.
:Y
pi_220283687
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 14:30 schreef Caland het volgende:

[..]
Nouja, alles was mogelijk. Ik geloof niet echt dat de jongeren in die tijd voor hun dertigste al de halve wereld hadden gezien en minimaal een keer per jaar op een lange vakantie kon buiten Nederland
In de jaren 80 toch wel? Misschien niet zo ver, maar Spanje en Griekenland waren heel normaal (soms met de bus :D ). En sommigen gingen toen al wel verder, in de jaren 90 werd dat heel normaal.
  zaterdag 7 maart 2026 @ 15:29:16 #271
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220283702
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 15:28 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
In de jaren 80 toch wel? Misschien niet zo ver, maar Spanje en Griekenland waren heel normaal (soms met de bus :D ). En sommigen gingen toen al wel verder, in de jaren 90 werd dat heel normaal.
Precies, pas rond die periode. Echt nog niet in de 60’s en 70’s
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220283707
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 13:25 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Het is me allemaal wat, of niet jongen?
  zaterdag 7 maart 2026 @ 15:30:02 #273
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220283716
quote:
Vind je het ook een teken van mannenhaat dat je in ruil voor 3-4 maanden met de kleine een beetje salaris moet inleveren?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220283722
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 15:29 schreef Caland het volgende:

[..]
Precies, pas rond die periode. Echt nog niet in de 60’s en 70’s
Klopt, maar ik heb het dus ook over mensen die toen geboren waren, dat waren dus jongeren in de jaren 80.
  zaterdag 7 maart 2026 @ 16:53:22 #275
3542 Gia
User under construction
pi_220284532
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 13:34 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
Wat uiteraard ook allang niet meer kan zonder een studieschuld, maar dat even terzijde.
Mijn zoon heeft een HBO+master gedaan, zonder 1 cent studieschuld.
Het kan wel. Tijdens HBO woonde hij nog thuis, tijdens master zelfstandig. Had toen ook een fulltime baan.
  zaterdag 7 maart 2026 @ 16:59:03 #276
3542 Gia
User under construction
pi_220284592
quote:

[..]

Klopt. Het wordt ook steeds slechter, vooral ook door dat gender geouwehoer. Maar de sneeuwvlokjes moeten nu gehoord worden en kunnen zijn wie of wat ze willen zijn.
Toen wij jong waren hoorde je hooguit 1 of 2 x in je 'leven' dat mensen zich in het verkeerde lichaam geboren voelden. Nu wordt op school onderwezen dat dit heel normaal is.

Dat is het niet!
  zaterdag 7 maart 2026 @ 17:04:09 #277
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220284653
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 14:51 schreef Stoorzendert het volgende:
Bekenden van me die d66 gestemd hebben zie ik ook allemaal met een verwarde blik op hun bol krabben door al die vreemde wijzigingen. Prachtig gezicht! _O- :D
Ik stel me bij D66 altijd mensen voor die denken dat ze het goede voor de wereld doen en de logische keuze als je in een bepaald milieu verkeert maar die ondertussen echt totaal niet snappen hoe de wereld werkt.
pi_220284738
Ergens snap ik deze maatregel wel. De regels in Nederland zijn wel erg luxe, en het zorgt niet voor een gezond vruchtbaarheidscijfer (nu 1,43), maar het kost wel een vermogen. Ook met een sloot subsidiegeld komen we er niet met z’n allen en is het veel en veel goedkoper om opgeleide arbeiders uit het buitenland te halen. Scheelt je zo een a twee ton in opleidingskosten per arbeider.

Ik verzin het niet, dat is de realiteit. We modderen maar wat aan, hebben geen visie waar we als land naar toe willen.

Krik dat vruchtbaarheidscijfer op naar meer dan twee en sluit de grenzen. Terug naar een maatschappij (start Cheers tune) “where everybody knows your name”. Kijk even naar deze video (de serie 1974-1980 is een aanrader - Eindhoven groeit als kool en het geld klotste tegen de plinten) om te begrijpen wat we hadden voordat onze maatschappij onder invloed van Hollywood, globalisten en de WEF werd gehomogeniseerd en moeders werden gedwongen om te werken.

Bekijk deze YouTube-video

Groei, welvaart. Ik heb die tijd nog meegemaakt en zou zo teruggaan.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zaterdag 7 maart 2026 @ 17:14:09 #279
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220284754
mensen krijgen te weinig kinderen, laten we het kutter maken kinderen te krijgen voor mensen die daadwerkelijk wat bijdragen

^O^
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220284775
Een homo die vaderschapsverlof wil afpakken....tsja
pi_220284944
"Ja maar vroeger, dit dat, dus vrouwen moeten maar weer achter het aanrecht blijven en voor de kinderen zorgen. Plus wat onzin over er verslonst bij lopen."

Howard gebruikt ook geen voorbehoedsmiddelen, en de pastoor komt om de zoveel tijd vertellen dat hij nog een kind moet maken, en neemt dan ook nog even de mooiste stukken vlees mee. Want he, oude rolpatronen.

[ Bericht 4% gewijzigd door probeer op 07-03-2026 17:41:58 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_220284962
quote:
Gefeliciteerd!

En ook heel mooi voor jullie dat jij die tijd met je partner en jullie kind mee kan maken.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220285051
quote:
Natuurlijk, dan is er meer plaats voor import.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_220285118
quote:

[..]

Van 40 naar 100 qua welzijn gaan voelt misschien voldaner, maar objectief is op 100 geboren geworden en naar 120 groeien een stuk beter natuurlijk.
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_220285206
Met kabinet Jette V komt het goed allemaal. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220285217
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 12:40 schreef Digi2 het volgende:
De lasten voor nederlandse bedrijven zijn afgelopen jaren aanzienlijk gestegen
Maar de lusten ook. Die moet je wel meenemen in jouw verhaal.
  zaterdag 7 maart 2026 @ 18:09:14 #287
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220285251
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 12:40 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De lasten voor nederlandse bedrijven zijn afgelopen jaren aanzienlijk gestegen en dat betreft met name: loonkosten, belastingen en energie-kosten. Vandaar ook dat de investeringen flink stagneren. Multinationals zijn mobiel en verkassen als het ze te heet onder de voeten dreigt te worden, die vlaggen al uit op grond van trends en toekomstverwachtingen.
Wat een fokking onzin man.
De omzetten en bedrijfswinsten zijn harder gestegen dan de lonen.
1947-2016
  zaterdag 7 maart 2026 @ 18:11:55 #288
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220285268
quote:

[..]

Ga daar eens starten met geld peuren. Belastingparadijs Nederland betalen wij met zn allen. Zodat bijvoorbeeld een Ikea lekker weinig belasting hoeft te betalen.
1947-2016
pi_220285354
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 18:09 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Wat een fokking onzin man.
De omzetten en bedrijfswinsten zijn harder gestegen dan de lonen.
Bron graag. Ik denk dat het vooral ASML en de bouwsector voor de wind gaat. Bij het bedrijf waar ik werkzaam ben (zuivel) hebben we net een ontslagronde achter de rug. Bij mijn broer die in de geur en smaakstoffen industrie werkt is men ook al banen aan het schrappen.
pi_220285393
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 18:11 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ga daar eens starten met geld peuren. Belastingparadijs Nederland betalen wij met zn allen. Zodat bijvoorbeeld een Ikea lekker weinig belasting hoeft te betalen.
Dat is verleden tijd. Nederland is al enige jaren geen belastingparadijs meer voor multinationals vanwege het implementeren van het EU-wijde minimale effectieve belastingverdrag. Effectieve belastingafdracht betekent wat men na alle aftrek van subsidies en vergelijkbare belastingvoordelen NETTO aan de schatkist afdraagt. Dat bedraagt nu binnen de gehele EU minimaal 15%.
pi_220285424
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 18:06 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Maar de lusten ook. Die moet je wel meenemen in jouw verhaal.
Denk dat dat nogal verschilt per sector.
pi_220285457
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 18:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Denk dat dat nogal verschilt per sector.
Dat zou best kunnen. Maar je stelt het wel zonder voorbehoud dat de lasten zo zwaar gestegen zijn. Die nuance breng je niet aan.
pi_220285863
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 11:27 schreef Montagui het volgende:

[..]
Wel. Je bent voor je werkgever niet beschikbaar. Die moet jouw afwezigheid compenseren. Dat kost geld.

Maar blijf het vooral vanuit je eigen egoïstische kant bekijken.

Ik vind daarom 80% of 90% helemaal niet onredelijk.

Zowel jij als je baas leveren in. Zowel jij als je baas investeren in de toekomst.
En waarom hoeven mannen die door ziekte niet beschikbaar zijn voor hun baas dat niet?
pi_220285888
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 19:34 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
En waarom hoeven mannen die door ziekte niet beschikbaar zijn voor hun baas dat niet?
Zwanger/bevallen vergelijken met ziekte?

Beetje vreemd.

Zeker omdat zwanger worden tegenwoordig min of meer een keuze is. Ziek worden is dat niet.
pi_220285955
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 19:36 schreef Montagui het volgende:

[..]
Zwanger/bevallen vergelijken met ziekte?

Beetje vreemd.

Zeker omdat zwanger worden tegenwoordig min of meer een keuze is. Ziek worden is dat niet.
Oh dus de keuze bepaalt het? Dat is belachelijk. Je bent namelijk net zo erg niet beschikbaar.

Verder is een kinderwens een deels biologisch gedreven iets waar je niet volledig invloed op hebt. Daarnaast bewijs je de samenleving een gunst door een kind op de wereld te zetten.

En ja, zwanger/bevallen kan je vergelijken met ziekte. Je lichaam is met iets bezig en de gevolgen voor je fysieke en mentale gezondheid op dat moment zijn immens.
Of wou je zeggen dat er qua gezondheid en belastbaarheid totaal geen verschil is met iemand die dat kalenderjaar geen kind heeft gekregen?
pi_220285991
Maar goed
Een andere reden waarom ik hier op tegen ben is omdat er dus consequenties gehangen worden aan de keuze voor een kind. Dat is een glijdende schaal. En daar gaat Nederland in de toekomst spijt van krijgen nu er steeds minder kinderen geboren worden.
pi_220286121
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 19:49 schreef _Lily_ het volgende:
Maar goed
Een andere reden waarom ik hier op tegen ben is omdat er dus consequenties gehangen worden aan de keuze voor een kind. Dat is een glijdende schaal. En daar gaat Nederland in de toekomst spijt van krijgen nu er steeds minder kinderen geboren worden.
De bevolking van Nederland groeit flink, geboortebeperking lijkt me eerder aan de orde.
quote:
Google AI Overview
De Nederlandse bevolking groeit aanzienlijk, met een passering van de 18 miljoen inwoners in 2024 en een verwachte groei richting 20 miljoen rond 2040. Deze toename wordt bijna volledig gedreven door buitenlandse migratie, aangezien er sinds kort meer mensen overlijden dan er kinderen geboren worden (natuurlijke krimp)
  zaterdag 7 maart 2026 @ 20:10:35 #298
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220286177
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 20:03 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De bevolking van Nederland groeit flink, geboortebeperking lijkt me eerder aan de orde.
[..]

Hoeft niet. Een importbeperking is harder nodig.
Staat ook prima te lezen in je quote.

Jammer man.
1947-2016
pi_220286346
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 20:10 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Hoeft niet. Een importbeperking is harder nodig.
Die komt er niet, er wordt al decennia over gepraat in de politiek, maar resultaat 0,0.
De wal gaat het schip keren dmv verval van welzijn en welvaart, althans dat is mijn prognose.
pi_220286714
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 20:03 schreef Digi2 het volgende:

[..]
[..]

Het is pas zorgwekkend, als alle schappen in de winkels en supermarkten leeg zijn en niet meer kunnen worden bijgevuld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')