abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220251859
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 21:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik ga nog liever in de kou en donker zitten dan dat ik Poetin sponsor.
Draai de boel maar dicht dan
https://www.rtl.nl/nieuws(...)yen-rusland-sancties
quote:
Al sinds het begin van de Russische invasie in Oekraïne is het een discussiepunt: de import van olie en gas uit Rusland. Nog altijd importeert de Europese Unie voor miljarden euro's aan Russische fossiele grondstoffen. Nu belooft Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, met een plan te komen om sneller te stoppen met de import van Russische olie. Maar kan Europa dat eigenlijk wel?
  dinsdag 3 maart 2026 @ 22:20:10 #102
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220252104
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 21:00 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Even een rekening er bij gepakt ; voor het water zelf betaal ik 5 euro, belasting 2 euro en vastrecht 5 euro. Het is zelfs nog erger dus. _O-
Ja op die manier, je rekent de vaste kosten ook mee. Dat zijn ook kosten voor de leidingen en de infrastructuur he.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  dinsdag 3 maart 2026 @ 22:21:10 #103
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220252116
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 21:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik ga nog liever in de kou en donker zitten dan dat ik Poetin sponsor.
Dit treft Vlad enorm :')
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_220252186
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 16:01 schreef Jippie het volgende:

[..]
Pfff.. heb een variabel contract, mag wel alvast gaan sparen -O-
Haha heb jij nog een gasaansluiting?
2018 belde.
Vakman pur sang
  dinsdag 3 maart 2026 @ 22:32:34 #105
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220252212
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 20:56 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, zoals TenneT het halve hoogspanningsnet van Duitsland hebben overgenomen?
Ja, dan heb je monopolisten in een vrije markt, dat is nooit wenselijk en zorgt voor hoge kosten.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_220252213
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 21:41 schreef Nagelslak het volgende:
Smeerlappen zijn het allemaal

Ze maken het hoe dan ook duurder. Maar ik voel me sowieso genaaid door energiebedrijven en door de overheid.

Net als met die verdomde zonnepanelen. Je moest die godvergeten dingen op je dak hebben. 7500¤ betaald en nu wordt ik beboet ervoor.

Straks moet je een warmtepomp hebben. Ik voorspel alvast: dan moet je warmtepomp belasting betalen.
Volgende is O2 belasting, een apparaat meet je ademhaling en hoeveel liter zuurstof je per dag verbrand en vervangt door CO2
Je wordt per gram belast.
Ingang 26 mei 2029
Vakman pur sang
pi_220252271
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 16:24 schreef piere het volgende:
Ik moet nog een contract gaan afsluiten maar heb sws geen idee wat handig is. Ik heb daar jammer genoeg echt de ballen verstand van.
Geen zorgen. Degenen die iets goed voor elkaar hebben tijdens een crisis, zijn vaker dan zelden degenen die zomaar geheel toevallig en strategieloos een contract afgesloten hebben of dat uit gewoonte iedere periode deden.

Er waren tijdens de laatste crisis enkelen op de uitloop van een oud 5-jarig contract zelfs. Leuke toevalligheid voor zoiets en mooi als je op voorgaande trends inspeelt, maar als de prijzen zakken door iets zit je ook 5 jaar te duur.
pi_220252320
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 22:32 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ja, dan heb je monopolisten in een vrije markt, dat is nooit wenselijk en zorgt voor hoge kosten.
Tennet was en is een volledige staats-onderneming met een monopolie, kan imo ook moeilijk anders in een land ver van de evenaar. In Spanje kan je geheel van het stroomnet af met een beetje moeite, gaat je hier niet lukken vanwege de grote seizoens-invloed.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 03-03-2026 22:55:17 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter dinsdag 3 maart 2026 @ 22:55:35 #109
485843 crew  Jippie
pi_220252350
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 22:30 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
2018 belde.
Ja, twee onder een kap huis uit 1955, op zich goed geïsoleerd maar door ligging aan beschermd natuurgebied met veel water, riet en weilanden vol overgeleverd aan de weerselementen. Voor de verwarming wil ik dan ook niet helemaal van het gas af, hooguit een hybride waterpomp naast de cv-ketel. Heb daar al een aantal keren 'onderzoek' naar gedaan, maar geen keuze durven maken. Koken doen we al eeuwen op inductie. Op elke verdieping split-airco's, dus in principe kunnen we ons huis al elektrisch verwarmen, alleen vind ik de stralingswarmte van de cv veel behaaglijker en neem ik de bijbehorende rekening voor lief. Als de gasprijs gaat verdriedubbelen wordt het tijd om knopen door fe hakken.
pi_220252376
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 22:30 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
2018 belde.
Lol laatst een stroomstoring gehad van dik 6 uur, wat was ik blij met het gasfornuis. Lekker koffie zetten en koken, de luxe paardjes konden niks met hun elektrische gasfornuis. _O-

Ik wil er niet vanaf, gebeurd vaker dat de stroom eraf knalt, kan geen kwaad om meerdere mogelijkheden te hebben.
pi_220252395
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 22:59 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Lol laatst een stroomstoring gehad van dik 6 uur, wat was ik blij met het gasfornuis. Lekker koffie zetten en koken, de luxe paardjes konden niks met hun elektrische gasfornuis. _O-

Ik wil er niet vanaf, gebeurd vaker dat de stroom eraf knalt, kan geen kwaad om meerdere mogelijkheden te hebben.
Off grid batterij en noodstroom aggregaat, geluidsgedempt op diesel.
Kan wel een week zonder. 8-)
Vakman pur sang
pi_220252418
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 22:55 schreef Jippie het volgende:

[..]
Ja, twee onder een kap huis uit 1955, op zich goed geïsoleerd maar door ligging aan beschermd natuurgebied met veel water, riet en weilanden vol overgeleverd aan de weerselementen. Voor de verwarming wil ik dan ook niet helemaal van het gas af, hooguit een hybride waterpomp naast de cv-ketel. Heb daar al een aantal keren 'onderzoek' naar gedaan, maar geen keuze durven maken. Koken doen we al eeuwen op inductie. Op elke verdieping split-airco's, dus in principe kunnen we ons huis al elektrisch verwarmen, alleen vind ik de stralingswarmte van de cv veel behaaglijker en neem ik de bijbehorende rekening voor lief. Als de gasprijs gaat verdriedubbelen wordt het tijd om knopen door fe hakken.
Grootste zaak is de afgifte goed voor elkaar hebben, dus vloerverwarming of LTV convectoren.
Dan kan je met een warmtepomp altijd uit, keuze in. Vermogen genoeg.

En je kunt zelfs energie ontrekken aan oppervlakte water, dat doet Gerrit Hiemstra ook, die rooie.
Vakman pur sang
  dinsdag 3 maart 2026 @ 23:17:44 #113
56749 BlaZ
pi_220252497
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 22:49 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Tennet was en is een volledige staats-onderneming met een monopolie, kan imo ook moeilijk anders in een land ver van de evenaar. In Spanje kan je geheel van het stroomnet af met een beetje moeite, gaat je hier niet lukken vanwege de grote seizoens-invloed.
Het is ook lastig om concurrentie te hebben met stroomnetwerken.
In Spanje is dat ook nog vrij lastig, dan moet je iets zuidelijker zitten waarbij het met name van belang is dat het klimaat niet te lange regenperiodes heeft en waar het niet te warm is in regenperiodes vanwege aircoverbruik.
Persoonlijk zou ik het met een batterij van 30kw en 2 zonnepanelen wel kunnen redden denk ik hier op de 20ste breedtegraad.
Hier in Mexico is dat echter niet echt interessant aangezien een vaste aansluiting slechts 1,60 euro per maand kost.
pi_220252521
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 23:17 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het is ook lastig om concurrentie te hebben met stroomnetwerken.
In Spanje is dat ook nog vrij lastig, dan moet je iets zuidelijker zitten waarbij het met name van belang is dat het klimaat niet te lange regenperiodes heeft en waar het niet te warm is in regenperiodes vanwege aircoverbruik.
Persoonlijk zou ik het met een batterij van 30kw wel kunnen redden denk ik hier op de 20ste breedtegraad.
Dat het lastig is concurrentie te hebben met stroomnetwerken ligt voor de hand. Het enige wat je dan kan doen, mits je over voldoende zonne-energie en accu-capaciteit beschikt dichter bij de evenaar, is je geheel van het stroomnet te ontkoppelen. Voor nood zou je een kleine benzine of diesel -generator kunnen aanschaffen om bij te kunnen schakelen.
pi_220252525
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 22:59 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]

Luxe paard redt zich hier prima met inductiekookplaat als de stroom er af ligt.

En anders heb ik altijd nog m'n campingaz pitje.
pi_220252539
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 23:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Die heb ik ook, ik moet toch echt wel wat koffie kunnen zetten als de stroom eruit ligt :Y c_/
pi_220252546
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 23:29 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Die heb ik ook, ik moet toch echt wel wat koffie kunnen zetten als de stroom eruit ligt :Y c_/
Doos vol CV 470 Plus gaspatronen dus kan wel ff vooruit :P
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter dinsdag 3 maart 2026 @ 23:34:18 #118
485843 crew  Jippie
pi_220252558
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 23:04 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Grootste zaak is de afgifte goed voor elkaar hebben, dus vloerverwarming of LTV convectoren.
Dan kan je met een warmtepomp altijd uit, keuze in. Vermogen genoeg.

En je kunt zelfs energie ontrekken aan oppervlakte water, dat doet Gerrit Hiemstra ook, die rooie.
Zal Gerrit eens bellen, maar grote kans dat we hier tegen beperkingen aanlopen van Staatsbosbeheer wat het natuurgebied/water hier beheert. Een hybridepomp durf ik wel aan, maar full-Electric niet.
pi_220252581
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 23:34 schreef Jippie het volgende:

[..]
Zal Gerrit eens bellen, maar grote kans dat we hier tegen beperkingen aanlopen van Staatsbosbeheer wat het natuurgebied/water hier beheert. Een hybridepomp durf ik wel aan, maar full-Electric niet.
Wat is je gemiddelde gasverbruik per jaar, als ik vragen mag?
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter woensdag 4 maart 2026 @ 00:09:26 #120
485843 crew  Jippie
pi_220252684
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 23:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat is je gemiddelde gasverbruik per jaar, als ik vragen mag?
Vorig jaar zo'n 1300, maar bij een check vorige week zitten wij daar nu al overheen vanaf eind oktober 2025. Ben vanwege persoonlijke omstandigheden wel meer aan 'het stoken' geweest dan normaal, maar ik schrok er wel van. Er stonden wel al wat verbeteringen qua isolatie (dak van aanbouw en dakraam) gepland maar wegens zeldzame complicatie op zeldzame complicatie :') na een standaardoperatie hebben we dat doorgeschoven naar het voorjaar/begin zomer.
pi_220252718
quote:
2s.gif Op woensdag 4 maart 2026 00:09 schreef Jippie het volgende:

[..]
Vorig jaar zo'n 1300, maar bij een check vorige week zitten wij daar nu al overheen vanaf eind oktober 2025. Ben vanwege persoonlijke omstandigheden wel meer aan 'het stoken' geweest dan normaal, maar ik schrok er wel van. Er stonden wel al wat verbeteringen qua isolatie (dak van aanbouw en dakraam) gepland maar wegens zeldzame complicatie op zeldzame complicatie :') na een standaardoperatie hebben we dat doorgeschoven naar het voorjaar/begin zomer.
Het is ook langer en veel kouder geweest dan afgelopen jaar heb ik het idee
pi_220252748
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 23:02 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Off grid batterij en noodstroom aggregaat, geluidsgedempt op diesel.
Kan wel een week zonder. 8-)
Ik hoop niet een week zonder stroom te zitten. :X
pi_220252802
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 00:25 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Het is ook langer en veel kouder geweest dan afgelopen jaar heb ik het idee
Klopt, vooral December was stuk kouder, en voor de verrhouding, in een koude maand verbruik je ongeveer 15 keer meer gas dan een zomermaand. Ik denk dat de meeste mensen dit jaar al snel 20% meer gas verbruik zullen hebben in vergelijking met vorig jaar.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 4 maart 2026 @ 05:15:26 #124
56749 BlaZ
pi_220252896
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Hoeveel kw opslag is dat?
pi_220253085
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 22:55 schreef Jippie het volgende:

[..]
Als je huis uit 1955 is heb je vast wel een rookkanaal toch?
pi_220253099
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 23:29 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik heb de optimus polaris optifuel.
Goud dingetje, kan er van alles in gooien.
Maakt enkel wel herrie.
Lijkt wel een helikopter.
  woensdag 4 maart 2026 @ 07:36:48 #127
40566 Ericr
Livewrong
pi_220253184
Als je tegen verlenging aanzit was weekend helaas voorlopig de laatste kans voor een goed contract.

Zelf twee jaar contract genomen bij andere leverancier. Contract loopt in juni af maar overstapvergoeding was maar 12 euro.

Leveranciers bieden nog steeds te weinig voor trouwe klanten maar wie nu nog een lopend contract heeft en dicht tegen verlenging aan zit kan het beste kijken of verlengingsaanbod nog geldig is.

Het zal best wel weer normaliseren en gasprijs is niet extreem hoog zoals bij begin Oekraïne oorlog maar je ziet nu al leveranciers met terugtrekkende bewegingen terwijl hun inkoop marginaal geraakt is. Dat wordt niet beter bij verdere escalatie.
  woensdag 4 maart 2026 @ 07:45:32 #128
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_220253249
Mijn vaste contract loopt in juli af. Ben benieuwd.
Blaf me vol
pi_220253306
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 17:07 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Nee, de BundesBahn bij onze oosterburen is zo'n succes, communisme werkt niet. Een goed gereguleerde markt lijkt me het best haalbare.
De Bundesbahn heet al sinds dertig jaar geen Bundesbahn meer maar Deutsche Bahn, en is al ongeveer net zo lang geprivatiseerd. Je mening loopt dus ongeveer dertig jaar achter op de feiten.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  Moderator woensdag 4 maart 2026 @ 07:57:56 #130
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_220253331
Vorige maand nog een vast contract afgesloten bij Vattenfall _O_ *O*

Dit keer valt het kwartje mijn kant op. De vorige keer, in 2022 stapte ik over naar een dynamisch contract. 3 weken later viel die paardenlul Oekraïne binnen :{
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_220253333
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 07:54 schreef knoopie het volgende:

[..]
De Bundesbahn heet al sinds dertig jaar geen Bundesbahn meer maar Deutsche Bahn, en is al ongeveer net zo lang geprivatiseerd. Je mening loopt dus ongeveer dertig jaar achter op de feiten.
Serieus?
Wie zit er achter dan en hoe levert het geld op voor die private partijen?
pi_220253391
Ik was vorigjaar juist overgestapt naar een dymamisch contract bij vattenfall.
Stroomprijzen vandaag gaan naar de piek om 18.00 naar 51 cent per KwH :@

Denk dat ik mijn accu's maar op 'terugleveren in piekuren' ga zetten de komende tijd
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220253413
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 08:09 schreef boegschroef het volgende:
Ik was vorigjaar juist overgestapt naar een dymamisch contract bij vattenfall.
Stroomprijzen vandaag gaan naar de piek om 18.00 naar 51 cent per KwH :@

Denk dat ik mijn accu's maar op 'terugleveren in piekuren' ga zetten de komende tijd
Zou je voor een nieuwbouwhuis waar je nu geen aansluiting kunt krijgen, wel een aansluiting kunnen krijgen als je dat ook doet?
  woensdag 4 maart 2026 @ 08:42:27 #134
27929 piere
doe mij maar bier
pi_220253547
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 22:41 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Geen zorgen. Degenen die iets goed voor elkaar hebben tijdens een crisis, zijn vaker dan zelden degenen die zomaar geheel toevallig en strategieloos een contract afgesloten hebben of dat uit gewoonte iedere periode deden.

Er waren tijdens de laatste crisis enkelen op de uitloop van een oud 5-jarig contract zelfs. Leuke toevalligheid voor zoiets en mooi als je op voorgaande trends inspeelt, maar als de prijzen zakken door iets zit je ook 5 jaar te duur.
Dat is inderdaad wel waar ja, het heeft ook een beetje met mazzel te maken. Variabel, vast of dynamisch, het zal ook wel met de situatie te maken hebben en hoeveel tijd je eraan besteed als je aan het contract vastzit.
fok you ja!
  woensdag 4 maart 2026 @ 08:47:41 #135
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220253580
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Stuck, behangetje, of iets anders op die wand was te veel gevraagd?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_220253591
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 07:36 schreef Ericr het volgende:
Als je tegen verlenging aanzit was weekend helaas voorlopig de laatste kans voor een goed contract.

Zelf twee jaar contract genomen bij andere leverancier. Contract loopt in juni af maar overstapvergoeding was maar 12 euro.

Leveranciers bieden nog steeds te weinig voor trouwe klanten maar wie nu nog een lopend contract heeft en dicht tegen verlenging aan zit kan het beste kijken of verlengingsaanbod nog geldig is.

Het zal best wel weer normaliseren en gasprijs is niet extreem hoog zoals bij begin Oekraïne oorlog maar je ziet nu al leveranciers met terugtrekkende bewegingen terwijl hun inkoop marginaal geraakt is. Dat wordt niet beter bij verdere escalatie.
Mijn contract loopt eind juli af en kan nog niet verlengen. Wel mijn zus gewaarschuwd en die kon nog net verlengen dus die zit er goed bij.

Maar bij mij leeft vooral de gedachte dat het bizar is dat we aan dit soort fratsen overgeleverd zijn met een eerste levensbehoefte. Hier zou ik meer overheidsregie willen zien.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter woensdag 4 maart 2026 @ 08:56:20 #137
485843 crew  Jippie
pi_220253640
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 07:09 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Als je huis uit 1955 is heb je vast wel een rookkanaal toch?
Klopt, die hebben/hadden we. Maar door de rigoureuze verbouwing jaren geleden is die deels verdwenen. Door een aanbouw aan de achterkant van bijna 5 meter en het verplaatsen van de keuken naar de straatkant zit het in de woonkamer weggewerkte rookkanaal op een onlogische plek om die weer in gebruik te nemen. Volgens mij valt hij nu in onze keuken of net daar naast.
pi_220253734
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 08:49 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Mijn contract loopt eind juli af en kan nog niet verlengen. Wel mijn zus gewaarschuwd en die kon nog net verlengen dus die zit er goed bij.

Maar bij mij leeft vooral de gedachte dat het bizar is dat we aan dit soort fratsen overgeleverd zijn met een eerste levensbehoefte. Hier zou ik meer overheidsregie willen zien.
De vrije markt maakt alles beter, vooral de winst van de bedrijven.
pi_220253800
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 07:58 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Serieus?
Wie zit er achter dan en hoe levert het geld op voor die private partijen?
Ongeveer hetzelfde verhaal als met de NS in Nederland. Privatiseren, maar de overheid heeft nog de meerderheid van de aandelen. Want toen was privatiseren het toverwoord, weet je nog? Niemand wist precies hoe of waarom, maar "marktwerking" zou alles goedkoper maken. OV, gezondheidszorg, energievoorziening, alles moest in de jaren 90 geprivatiseerd worden. Hoe marktwerking precies bij zoiets als de trein zou moeten werken, waar je maar één spoor van Utrecht naar Amsterdam hebt, dat wist niemand.

Ondertussen zien we dat in de landen waarin marktwerking alles op zou moeten lossen het OV een grote puinzooi is, (Duitsland en VK) en landen waarin alles nog in handen van de overheid is, doen het veel beter (Zwitserland, Oostenrijk).

Edit: ik ben niet principieel tegen de vrije markt, maar wél in situaties waar door de omstandigheden nauwelijks sprake kan zijn van een vrije markt. Een nieuwe supermarkt kan prima met bestaande supermarkten concurreren, maar je kan moeilijk verwachten dat een nieuwe aanbieder op het spoor ineens zijn eigen rails aan gaat leggen, of eventjes tussen de al volle planning van de NS door gaat rijden. Dat is schijnvrije-markt.

[ Bericht 7% gewijzigd door knoopie op 04-03-2026 09:31:36 ]
  woensdag 4 maart 2026 @ 09:13:57 #140
27929 piere
doe mij maar bier
pi_220253898
quote:
7s.gif Op woensdag 4 maart 2026 08:47 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Stuck, behangetje, of iets anders op die wand was te veel gevraagd?
Zure bom! :9
fok you ja!
pi_220254002
Ik heb een variabel contract, alleen stroom, en had gisteren een nieuw contract afgesloten als er niet iets tussen kwam wat nog net wat belangrijker was in mijn leven. En nu is het alweer een stuk duurder.

Per 1 april gaan de variabele tarieven ook wat naar beneden, dus dat maakt het extra lastig. Die gaan snel daarna ongetwijfeld ook weer omhoog, al zeggen ze dat het tot 1 juli zo blijft (ja sure).

Ach, misschien is er voor een jaar met een loyaliteitsbonus nog wel een optie, dat zie ik vanavond wel. En anders maar door de zure appel heen bijten.

[ Bericht 2% gewijzigd door kilon op 04-03-2026 09:39:15 ]
pi_220254019
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 08:42 schreef piere het volgende:

[..]
Dat is inderdaad wel waar ja, het heeft ook een beetje met mazzel te maken. Variabel, vast of dynamisch, het zal ook wel met de situatie te maken hebben en hoeveel tijd je eraan besteed als je aan het contract vastzit.
Klopt, je woning is een bepalende factor qua isolatie en energietoevoer. Dan volgt al het persoonlijke. Er zijn soms gezinnen met (bij wijze van) 4 kinderen met meerdere slurpende luxe-apparaten en yolo-energieverbruik die hun jaarnota vergelijken met een gezin met 1 of 2 en puur op die jaarnota van dezelfde partij dan onrecht voelen en een nieuw contract afsluiten elders.

Met eindnota's die grotendeels over de lente/zomer of de herfst/winter lopen is het helemaal feest. Allemaal lood om oud ijzer. De eerste indruk is goed, dan volgt de realiteit. Je moet uit de buurt blijven van de prijsvechters die kunnen omvallen bij een crisis. Dat is eigenlijk het enige.

Sommige contracten zijn even een jaartje stunt-aantrekkelijk voor gasverbruikers en vervallen dan weer in oude stramienen. Maar de alleen electraverbruikers zien via mond-tot-mond adviezen die contracten dan ook als aantrekkelijk en kiezen dan uiteindelijk voor iets duurders waar ze vooraf een goed gevoel over hebben omdat ze een lager termijnbedrag bepalen. Niet wetend hoe dat allemaal precies werkt.

Zelfs meerdere van de meest gehaaide zakenlieden gaven uiteindelijk gewoon aan dat ze puur geluk hebben gehad dat ze goed bleken te zitten toen de prijzen omhoog schoten toen de oorlog in Oekraine begon. De prijzen waren daarvoor namelijk uitermate gunstig. Het was in die periode niet 'denk erom.. Rusland', het was meer 'zal ik het nu vastzetten of toch nog even verdere daling afwachten'.

En dat weten we ook door de nieuwsberichten en de "analisten" op dag 1 van de oorlog. Er lag simpelweg geen aanloop of juiste voorspelling klaar. Het kwam voor de nieuwsduiders eigenlijk compleet in de kortste termijn uit de lucht vallen. Zoals dat eigenlijk altijd wel een beetje het geval is met een crisis. Na een week doen ze net alsof ze er al jaren over wisten. Maar dat is puur retrofitting.

Met deze aanval hád men misschien iets kunnen doen. Want de aanval was enigszins voorspeld het weekend ervoor, maar ja. Het is dan ook maar net afwachten of het uitkomt en wat de doorwerking is. De voorspelling over immens duurdere olieprijzen in de brede regio en 10% effect hier kwamen pas "na dat" bekend was dat de vaarroute geblokkeerd werd. En dan kan het nog best zijn dat die 10% nauwelijks voelbaar wordt door maatregelen. Dus uiteindelijk is het wéér allemaal gokken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 04-03-2026 09:46:24 ]
  woensdag 4 maart 2026 @ 09:39:52 #143
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220254035
Gouden tijden voor mensen met accu's en een dynamisch contract. Gigantische spread in stroomprijs.

Begin van de middag laden voor 17 cent (of gratis uit de panelen) en rond etenstijd terugleveren voor 69 cent.
Huilen dan.
  woensdag 4 maart 2026 @ 09:40:39 #144
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220254040
Maar dan kunnen er kosten voor het terugleveren ook wel weer ingetrokken worden.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  woensdag 4 maart 2026 @ 09:42:19 #145
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220254048
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 09:40 schreef PzKpfw het volgende:
Maar dan kunnen er kosten voor het terugleveren ook wel weer ingetrokken worden.
Dynamische contract heeft sowieso geen terugleverkosten.
Huilen dan.
pi_220254086
quote:
6s.gif Op woensdag 4 maart 2026 09:39 schreef Isdatzo het volgende:
Gouden tijden voor mensen met accu's en een dynamisch contract. Gigantische spread in stroomprijs.

Begin van de middag laden voor 17 cent (of gratis uit de panelen) en rond etenstijd terugleveren voor 69 cent.
Gebruik het gewoon zelf op maar het houdt de kosten wel lekker laag idd.
En momenteel is er wel genoeg zon om sowieso geen stroom te hoeven inkopen, accu's zitten vol genoeg om de nacht door te komen.

woensdag 4 maart 2026 @ 09:47:33 #147
27929 piere
doe mij maar bier
pi_220254092
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2026 09:37 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Klopt, je woning is een bepalende factor qua isolatie en energietoevoer. Dan volgt al het persoonlijke. Er zijn soms gezinnen met (bij wijze van) 4 kinderen met meerdere slurpende luxe-apparaten en yolo-energieverbruik hun jaarnota vergelijken met een gezin met 1 of 2 en puur op die jaarnota dan een nieuw contract zien afsluiten elders. Met eindnotas die grotendeels over de lente/zomer of de herfst/winter lopen is het helemaal feest. Allemaal lood om oud ijzer. De eerste indruk is goed, dan volgt de realiteit. Je moet uit de buurt blijven van de prijsvechters die kunnen omvallen bij een crisis. Dat is eigenlijk het enige.

Sommige contracten zijn even een jaartje stunt-aantrekkelijk voor gasverbruikers en vervallen dan weer in oude stramienen. Maar de alleen electraverbruikers zien via mond-tot-mond adviezen die contracten dan ook als aantrekkelijk en kiezen dan uiteindelijk voor iets duurders waar ze vooraf een goed gevoel over hebben.

Zelfs meerdere van de meest gehaaide zakenlieden gaven uiteindelijk gewoon aan dat ze puur geluk hebben gehad dat ze goed bleken te zitten toen de prijzen omhoog schoten toen de oorlog in Oekraine begon. De prijzen waren daarvoor namelijk uitermate gunstig. Het was in die periode niet 'denk erom.. Rusland', het was meer 'zal ik het nu vastzetten of toch nog even verdere daling afwachten'.

En dat weten we ook door de nieuwsberichten en de "analisten" op dag 1 van de oorlog. Er lag simpelweg geen aanloop of juiste voorspelling klaar. Het kwam voor de nieuwsduiders eigenlijk compleet in de kortste termijn uit de lucht vallen. Zoals dat eigenlijk altijd wel een beetje het geval is met een crisis. Na een week doen ze net alsof ze er al jaren over wisten. Maar dat is puur retrofitting.

Met deze aanval hád men misschien iets kunnen doen. Want de aanval was enigszins voorspeld het weekend ervoor, maar ja. Het is dan ook maar net afwachten of het uitkomt en de doorwerking is. De voorspelling over immens duurdere olieprijzen in de brede regio en 10% effect hier kwamen pas "na dat" bekend was dat de vaarroute geblokkeerd werd. En dan kan het nog best zijn dat die 10% nauwelijks voelbaar wordt door maatregelen. Dus uiteindelijk is het allemaal gokken.
Beslissen op situaties die zich voor kunnen gaan doen is niet mijn ding. Inspelen op logische zaken meer. Wij gaan bv verhuizen naar een vrijstaand huis en ik investeer om bij dat huis van het gas af te gaan met 2 redenen. Ik denk dat elektriciteit op een meer milieuvriendelijke manier opgewekt kan worden en ik denk dat stoken en koken op gas duurder zal blijken dan op elektriciteit. Dit is mijn logica maar of het 100% waar is weet ik ook eigenlijk niet.

Vast contract = zekerheid
Dynamisch contract = beter nadenken over gebruiksmomenten
Variabel contract = zit er een beetje tussenin

Ik heb er dus de ballen verstand van maar investeer nu in triple glas, elektrische warmtepomp, kruipruimte isolatie. Daarna wil ik verder gaan kijken hoe ik het het beste aan kan pakken (accu's?, elektrische auto?, etc). Ik blijf het allemaal lastig vinden maar besteed er eerlijk gezegd ook te weinig tijd aan om me verder te verdiepen in de materie. Smart home schijn je ook aardig wat mee te kunnen doen/besparen.
fok you ja!
pi_220254112
quote:
6s.gif Op woensdag 4 maart 2026 09:39 schreef Isdatzo het volgende:

Dan verdien je al ongeveer 2 euro per dag met een 5kwh voor 80% opladen/ontladen, als je uit het net zou opladen. Met zonnepanelen zelfs E2,75 per dag. Zelfs als je conservatief aanneemt dat je dat ongeveer 6 maanden per jaar kan doen, heb je de accu na iets meer dan twee jaar terugverdiend.
pi_220254124
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 09:47 schreef piere het volgende:

[..]
Beslissen op situaties die zich voor kunnen gaan doen is niet mijn ding. Inspelen op logische zaken meer. Wij gaan bv verhuizen naar een vrijstaand huis en ik investeer om bij dat huis van het gas af te gaan met 2 redenen. Ik denk dat elektriciteit op een meer milieuvriendelijke manier opgewekt kan worden en ik denk dat stoken en koken op gas duurder zal blijken dan op elektriciteit. Dit is mijn logica maar of het 100% waar is weet ik ook eigenlijk niet.

Vast contract = zekerheid
Dynamisch contract = beter nadenken over gebruiksmomenten
Variabel contract = zit er een beetje tussenin

Ik heb er dus de ballen verstand van maar investeer nu in triple glas, elektrische warmtepomp, kruipruimte isolatie. Daarna wil ik verder gaan kijken hoe ik het het beste aan kan pakken (accu's?, elektrische auto?, etc). Ik blijf het allemaal lastig vinden maar besteed er eerlijk gezegd ook te weinig tijd aan om me verder te verdiepen in de materie. Smart home schijn je ook aardig wat mee te kunnen doen/besparen.
Met accu's en voldoende panelen heb je tussen maart en oktober sowieso weinig te maken met stroomkosten.
Heb je een EV dan kan dat wat oplopen maar benzine wordt ook duurder als de olie- en gasprijzen stijgen dus alles wat je uit de zon kan laden is dan "winst".

Ga je het terugverdienen? Geen idee, mogelijk niet. Maar ik weet wel wat m'n stroomkosten zijn tussen nu en oktober: ¤0,00 + afschrijving van de installatie.
pi_220254133
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 09:49 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dan verdien je al ongeveer 2 euro per dag met een 5kwh voor 80% opladen/ontladen, als je uit het net zou opladen. Met zonnepanelen zelfs E2,75 per dag. Zelfs als je conservatief aanneemt dat je dat ongeveer 6 maanden per jaar kan doen, heb je de accu na iets meer dan twee jaar terugverdiend.
Je kan nu nog salderen en bij een dynamisch contract saldeer je de energiebelasting.
Dat stopt volgend jaar en dan wordt zelf gebruiken ipv terug leveren wat interessanter, of de spread (verschil in prijs tussen laden en terugleveren) moet heel hoog zijn.

Ik zou de terugverdientijden wel met een korreltje zout nemen, optimale situaties duren nooit zo lang.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')