Draai de boel maar dicht danquote:Op dinsdag 3 maart 2026 21:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ga nog liever in de kou en donker zitten dan dat ik Poetin sponsor.
quote:Al sinds het begin van de Russische invasie in Oekraïne is het een discussiepunt: de import van olie en gas uit Rusland. Nog altijd importeert de Europese Unie voor miljarden euro's aan Russische fossiele grondstoffen. Nu belooft Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, met een plan te komen om sneller te stoppen met de import van Russische olie. Maar kan Europa dat eigenlijk wel?
Ja op die manier, je rekent de vaste kosten ook mee. Dat zijn ook kosten voor de leidingen en de infrastructuur he.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 21:00 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Even een rekening er bij gepakt ; voor het water zelf betaal ik 5 euro, belasting 2 euro en vastrecht 5 euro. Het is zelfs nog erger dus.
Dit treft Vlad enormquote:Op dinsdag 3 maart 2026 21:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ga nog liever in de kou en donker zitten dan dat ik Poetin sponsor.
Haha heb jij nog een gasaansluiting?quote:Op dinsdag 3 maart 2026 16:01 schreef Jippie het volgende:
[..]
Pfff.. heb een variabel contract, mag wel alvast gaan sparen
Ja, dan heb je monopolisten in een vrije markt, dat is nooit wenselijk en zorgt voor hoge kosten.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 20:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, zoals TenneT het halve hoogspanningsnet van Duitsland hebben overgenomen?
Volgende is O2 belasting, een apparaat meet je ademhaling en hoeveel liter zuurstof je per dag verbrand en vervangt door CO2quote:Op dinsdag 3 maart 2026 21:41 schreef Nagelslak het volgende:
Smeerlappen zijn het allemaal
Ze maken het hoe dan ook duurder. Maar ik voel me sowieso genaaid door energiebedrijven en door de overheid.
Net als met die verdomde zonnepanelen. Je moest die godvergeten dingen op je dak hebben. 7500¤ betaald en nu wordt ik beboet ervoor.
Straks moet je een warmtepomp hebben. Ik voorspel alvast: dan moet je warmtepomp belasting betalen.
Geen zorgen. Degenen die iets goed voor elkaar hebben tijdens een crisis, zijn vaker dan zelden degenen die zomaar geheel toevallig en strategieloos een contract afgesloten hebben of dat uit gewoonte iedere periode deden.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 16:24 schreef piere het volgende:
Ik moet nog een contract gaan afsluiten maar heb sws geen idee wat handig is. Ik heb daar jammer genoeg echt de ballen verstand van.
Tennet was en is een volledige staats-onderneming met een monopolie, kan imo ook moeilijk anders in een land ver van de evenaar. In Spanje kan je geheel van het stroomnet af met een beetje moeite, gaat je hier niet lukken vanwege de grote seizoens-invloed.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 22:32 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ja, dan heb je monopolisten in een vrije markt, dat is nooit wenselijk en zorgt voor hoge kosten.
Ja, twee onder een kap huis uit 1955, op zich goed geïsoleerd maar door ligging aan beschermd natuurgebied met veel water, riet en weilanden vol overgeleverd aan de weerselementen. Voor de verwarming wil ik dan ook niet helemaal van het gas af, hooguit een hybride waterpomp naast de cv-ketel. Heb daar al een aantal keren 'onderzoek' naar gedaan, maar geen keuze durven maken. Koken doen we al eeuwen op inductie. Op elke verdieping split-airco's, dus in principe kunnen we ons huis al elektrisch verwarmen, alleen vind ik de stralingswarmte van de cv veel behaaglijker en neem ik de bijbehorende rekening voor lief. Als de gasprijs gaat verdriedubbelen wordt het tijd om knopen door fe hakken.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 22:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Haha heb jij nog een gasaansluiting?
2018 belde.
Lol laatst een stroomstoring gehad van dik 6 uur, wat was ik blij met het gasfornuis. Lekker koffie zetten en koken, de luxe paardjes konden niks met hun elektrische gasfornuis.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 22:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Haha heb jij nog een gasaansluiting?
2018 belde.
Off grid batterij en noodstroom aggregaat, geluidsgedempt op diesel.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 22:59 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Lol laatst een stroomstoring gehad van dik 6 uur, wat was ik blij met het gasfornuis. Lekker koffie zetten en koken, de luxe paardjes konden niks met hun elektrische gasfornuis.![]()
Ik wil er niet vanaf, gebeurd vaker dat de stroom eraf knalt, kan geen kwaad om meerdere mogelijkheden te hebben.
Grootste zaak is de afgifte goed voor elkaar hebben, dus vloerverwarming of LTV convectoren.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 22:55 schreef Jippie het volgende:
[..]
Ja, twee onder een kap huis uit 1955, op zich goed geïsoleerd maar door ligging aan beschermd natuurgebied met veel water, riet en weilanden vol overgeleverd aan de weerselementen. Voor de verwarming wil ik dan ook niet helemaal van het gas af, hooguit een hybride waterpomp naast de cv-ketel. Heb daar al een aantal keren 'onderzoek' naar gedaan, maar geen keuze durven maken. Koken doen we al eeuwen op inductie. Op elke verdieping split-airco's, dus in principe kunnen we ons huis al elektrisch verwarmen, alleen vind ik de stralingswarmte van de cv veel behaaglijker en neem ik de bijbehorende rekening voor lief. Als de gasprijs gaat verdriedubbelen wordt het tijd om knopen door fe hakken.
Het is ook lastig om concurrentie te hebben met stroomnetwerken.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 22:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tennet was en is een volledige staats-onderneming met een monopolie, kan imo ook moeilijk anders in een land ver van de evenaar. In Spanje kan je geheel van het stroomnet af met een beetje moeite, gaat je hier niet lukken vanwege de grote seizoens-invloed.
Dat het lastig is concurrentie te hebben met stroomnetwerken ligt voor de hand. Het enige wat je dan kan doen, mits je over voldoende zonne-energie en accu-capaciteit beschikt dichter bij de evenaar, is je geheel van het stroomnet te ontkoppelen. Voor nood zou je een kleine benzine of diesel -generator kunnen aanschaffen om bij te kunnen schakelen.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 23:17 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is ook lastig om concurrentie te hebben met stroomnetwerken.
In Spanje is dat ook nog vrij lastig, dan moet je iets zuidelijker zitten waarbij het met name van belang is dat het klimaat niet te lange regenperiodes heeft en waar het niet te warm is in regenperiodes vanwege aircoverbruik.
Persoonlijk zou ik het met een batterij van 30kw wel kunnen redden denk ik hier op de 20ste breedtegraad.
Luxe paard redt zich hier prima met inductiekookplaat als de stroom er af ligt.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 22:59 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Lol laatst een stroomstoring gehad van dik 6 uur, wat was ik blij met het gasfornuis. Lekker koffie zetten en koken, de luxe paardjes konden niks met hun elektrische gasfornuis.![]()
Ik wil er niet vanaf, gebeurd vaker dat de stroom eraf knalt, kan geen kwaad om meerdere mogelijkheden te hebben.
Die heb ik ook, ik moet toch echt wel wat koffie kunnen zetten als de stroom eruit ligtquote:Op dinsdag 3 maart 2026 23:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En anders heb ik altijd nog m'n campingaz pitje.
Doos vol CV 470 Plus gaspatronen dus kan wel ff vooruitquote:Op dinsdag 3 maart 2026 23:29 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Die heb ik ook, ik moet toch echt wel wat koffie kunnen zetten als de stroom eruit ligt![]()
Zal Gerrit eens bellen, maar grote kans dat we hier tegen beperkingen aanlopen van Staatsbosbeheer wat het natuurgebied/water hier beheert. Een hybridepomp durf ik wel aan, maar full-Electric niet.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 23:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Grootste zaak is de afgifte goed voor elkaar hebben, dus vloerverwarming of LTV convectoren.
Dan kan je met een warmtepomp altijd uit, keuze in. Vermogen genoeg.
En je kunt zelfs energie ontrekken aan oppervlakte water, dat doet Gerrit Hiemstra ook, die rooie.
Wat is je gemiddelde gasverbruik per jaar, als ik vragen mag?quote:Op dinsdag 3 maart 2026 23:34 schreef Jippie het volgende:
[..]
Zal Gerrit eens bellen, maar grote kans dat we hier tegen beperkingen aanlopen van Staatsbosbeheer wat het natuurgebied/water hier beheert. Een hybridepomp durf ik wel aan, maar full-Electric niet.
Vorig jaar zo'n 1300, maar bij een check vorige week zitten wij daar nu al overheen vanaf eind oktober 2025. Ben vanwege persoonlijke omstandigheden wel meer aan 'het stoken' geweest dan normaal, maar ik schrok er wel van. Er stonden wel al wat verbeteringen qua isolatie (dak van aanbouw en dakraam) gepland maar wegens zeldzame complicatie op zeldzame complicatiequote:Op dinsdag 3 maart 2026 23:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat is je gemiddelde gasverbruik per jaar, als ik vragen mag?
Het is ook langer en veel kouder geweest dan afgelopen jaar heb ik het ideequote:Op woensdag 4 maart 2026 00:09 schreef Jippie het volgende:
[..]
Vorig jaar zo'n 1300, maar bij een check vorige week zitten wij daar nu al overheen vanaf eind oktober 2025. Ben vanwege persoonlijke omstandigheden wel meer aan 'het stoken' geweest dan normaal, maar ik schrok er wel van. Er stonden wel al wat verbeteringen qua isolatie (dak van aanbouw en dakraam) gepland maar wegens zeldzame complicatie op zeldzame complicatiena een standaardoperatie hebben we dat doorgeschoven naar het voorjaar/begin zomer.
Ik hoop niet een week zonder stroom te zitten.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 23:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Off grid batterij en noodstroom aggregaat, geluidsgedempt op diesel.
Kan wel een week zonder.
Klopt, vooral December was stuk kouder, en voor de verrhouding, in een koude maand verbruik je ongeveer 15 keer meer gas dan een zomermaand. Ik denk dat de meeste mensen dit jaar al snel 20% meer gas verbruik zullen hebben in vergelijking met vorig jaar.quote:Op woensdag 4 maart 2026 00:25 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Het is ook langer en veel kouder geweest dan afgelopen jaar heb ik het idee
Hoeveel kw opslag is dat?quote:Op dinsdag 3 maart 2026 23:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Luxe paard redt zich hier prima met inductiekookplaat als de stroom er af ligt.
[ afbeelding ]
En anders heb ik altijd nog m'n campingaz pitje.
Als je huis uit 1955 is heb je vast wel een rookkanaal toch?quote:Op dinsdag 3 maart 2026 22:55 schreef Jippie het volgende:
[..]
Ja, twee onder een kap huis uit 1955, op zich goed geïsoleerd maar door ligging aan beschermd natuurgebied met veel water, riet en weilanden vol overgeleverd aan de weerselementen. Voor de verwarming wil ik dan ook niet helemaal van het gas af, hooguit een hybride waterpomp naast de cv-ketel. Heb daar al een aantal keren 'onderzoek' naar gedaan, maar geen keuze durven maken. Koken doen we al eeuwen op inductie. Op elke verdieping split-airco's, dus in principe kunnen we ons huis al elektrisch verwarmen, alleen vind ik de stralingswarmte van de cv veel behaaglijker en neem ik de bijbehorende rekening voor lief. Als de gasprijs gaat verdriedubbelen wordt het tijd om knopen door fe hakken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |