abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220153298
Tussen mijn woning en het bos is een grote begraafplaats. Als ik een rondje ga hardlopen in het bos, dan loop ik er tot nu toe altijd omheen. Maar in de praktijk zou ik er ook gewoon doorheen kunnen lopen, want er zijn aan beide kanten hekken waar ik er in/uit kan. Alleen weet ik niet of mensen dat erg zouden vinden. Mij zou het niks uit maken als je langs het graf van mijn oma zou lopen, want ik heb geen emotionele verbinding met een graf. Maar hoe denken andere mensen daar over?

POLL
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  vrijdag 20 februari 2026 @ 14:34:42 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220153402
Zolang je gewoon respectvol bent (op paden blijven, rustig hardlopen) en mensen die bij graven staan een beetje uit de weg gaat, lijkt me daar niks mis mee verder.
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
pi_220153444
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:29 schreef knoopie het volgende:
Tussen mijn woning en het bos is een grote begraafplaats. Als ik een rondje ga hardlopen in het bos, dan loop ik er tot nu toe altijd omheen. Maar in de praktijk zou ik er ook gewoon doorheen kunnen lopen, want er zijn aan beide kanten hekken waar ik er in/uit kan. Alleen weet ik niet of mensen dat erg zouden vinden. Mij zou het niks uit maken als je langs het graf van mijn oma zou lopen, want ik heb geen emotionele verbinding met een graf. Maar hoe denken andere mensen daar over?

[poll=9677]
Gewoon een beetje doordenken.
Je gaat hardlopen voor je conditie.
Waarom dan een probleem maken van die paar extra meters?

Een normaal mens gaat niet hardlopen over een kerkhof. Een normaal mens gaat ook geen graven schennen, bloemen of knuffels gappen van een kerkhof.

Alleen al het gegeven dat je hier een topic over opent, sterkt mij in de overtuiging dat je gewoon door moet gaan met je omwegen.

Dus gewoon om die grafzerken heen blijven lopen.
Jij winst, en de begravenen winst.

Of kies anders een compleet andere route.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 14:37:59 #4
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220153460
De bewoners zullen er iig niet over klagen :P
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220153471
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:34 schreef kwiwi het volgende:
Zolang je gewoon respectvol bent (op paden blijven, rustig hardlopen) en mensen die bij graven staan een beetje uit de weg gaat, lijkt me daar niks mis mee verder.
Als er op dat moment een begrafenis gaande is, dan loop ik natuurlijk rondom. Meestal kan je dat vanaf buiten wel zien, en dat is eigenlijk zelden. Dat is wel een goede toevoeging.

En dat ik netjes op de paden blijf en niet een steeplechase over de graven ga doen, dat lijkt me logisch toch?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  vrijdag 20 februari 2026 @ 14:40:24 #6
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220153509
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:38 schreef knoopie het volgende:

[..]
Als er op dat moment een begrafenis gaande is, dan loop ik natuurlijk rondom. Meestal kan je dat vanaf buiten wel zien, en dat is eigenlijk zelden. Dat is wel een goede toevoeging.

En dat ik netjes op de paden blijf en niet een steeplechase over de graven ga doen, dat lijkt me logisch toch?
Ik ken je verder niet :P En tegenwoordig verbaast niks me meer ;(
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
pi_220153640
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:29 schreef knoopie het volgende:
Tussen mijn woning en het bos is een grote begraafplaats. Als ik een rondje ga hardlopen in het bos, dan loop ik er tot nu toe altijd omheen. Maar in de praktijk zou ik er ook gewoon doorheen kunnen lopen, want er zijn aan beide kanten hekken waar ik er in/uit kan. Alleen weet ik niet of mensen dat erg zouden vinden. Mij zou het niks uit maken als je langs het graf van mijn oma zou lopen, want ik heb geen emotionele verbinding met een graf. Maar hoe denken andere mensen daar over?

[poll=9677]
Maar hoe denk je er over als daar een ouder, kind of je huidige partner daar begraven ligtA?

Want er liggen op een kerkhof natuurlijk niet alleen opa's en oma's. Er liggen daar ook heel jong gestorven mensen.

-ontzettend onnodig-

Gewoon een beetje verder kijken dan je neus lang is.

[ Bericht 5% gewijzigd door miss_sly op 20-02-2026 15:02:43 ]
  vrijdag 20 februari 2026 @ 14:53:45 #8
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220153681
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:50 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Maar hoe denk je er over als daar een ouder, kind of je huidige partner daar begraven ligtA?

Want er liggen op een kerkhof natuurlijk niet alleen opa's en oma's. Er liggen daar ook heel jong gestorven mensen.

-knip-

Gewoon een beetje verder kijken dan je neus lang is.
Maar hij rent niet over het graf heen, hij rent over de paden rond de graven.

Mij lijkt het geen probleem zo lang je er maar niet bent tijdens een begrafenis en misschien je afstand te nemen als mensen aan het rouwen zijn bij een graf.

[ Bericht 6% gewijzigd door miss_sly op 20-02-2026 15:03:07 ]
pi_220153684
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:50 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Maar hoe denk je er over als daar een ouder, kind of je huidige partner daar begraven ligtA?

Want er liggen op een kerkhof natuurlijk niet alleen opa's en oma's. Er liggen daar ook heel jong gestorven mensen.

-knip-

Gewoon een beetje verder kijken dan je neus lang is.
Die mensen hebben er toch geen last van. Hardlopers die door een winkelstraat rennen leveren meer overlast op dan die over een begraafplaats rennen.

[ Bericht 7% gewijzigd door miss_sly op 20-02-2026 15:03:22 ]
pi_220153691
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:37 schreef StateOfMind het volgende:
De bewoners zullen er iig niet over klagen :P
Klopt. Maar de nabestaanden zullen dit niet leuk vinden.
Een kerkhof is geen hardloopbaan.

Ik denk maar zo dat een gemiddelde hardloper ook niet dwars door iemands huis of door een winkel of een rivier of wat dan ook gaat lopen draven om zo kilometers uit te sparen.
pi_220153697
Ik zou zeggen: niet doen. Op een begraafplaats behoor je je ingetogen en respectvol te gedragen. Daar liggen niet alleen overleden bejaarden, maar misschien ook kinderen van 3 of 8 jaar oud die veel te jong zijn overleden. Hoe zou jij het vinden als jouw kind daar lag begraven?

Als je hardlopen goedkeurt, wat is dan de volgende stap? Een kleine competitie Jeu de Boule met een paar vrienden? Een zonnebad in bikini op het gras?
pi_220153702
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:38 schreef knoopie het volgende:

[..]
Als er op dat moment een begrafenis gaande is, dan loop ik natuurlijk rondom. Meestal kan je dat vanaf buiten wel zien, en dat is eigenlijk zelden. Dat is wel een goede toevoeging.

En dat ik netjes op de paden blijf en niet een steeplechase over de graven ga doen, dat lijkt me logisch toch?
Waarom ga jij eigenlijk hardlopen? Welk doel is hier mee gedient?
  vrijdag 20 februari 2026 @ 14:56:07 #13
433994 jigggy
moegenblatvlekker
pi_220153712
Ik hardloop vaak naar begraafplaats waar gedenk steen ligt van familielid ,is ook precies namelijk 5 km van m’n huis en ben dan toch even langs geweest


Moet kunnen
  vrijdag 20 februari 2026 @ 14:58:14 #14
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220153734
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:50 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Maar hoe denk je er over als daar een ouder, kind of je huidige partner daar begraven ligtA?

Want er liggen op een kerkhof natuurlijk niet alleen opa's en oma's. Er liggen daar ook heel jong gestorven mensen.

-knip-

Gewoon een beetje verder kijken dan je neus lang is.
Als ie netjes op de paden blijft is er niks aan de hand.

Over/op de graven zelf lopen is een ander verhaal, maar daar heeft TS het niet over, dat maak jij ervan.

[ Bericht 7% gewijzigd door miss_sly op 20-02-2026 15:03:59 ]
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 15:00:44 #15
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220153755
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:54 schreef Kottnauer het volgende:
Ik zou zeggen: niet doen. Op een begraafplaats behoor je je ingetogen en respectvol te gedragen. Daar liggen niet alleen overleden bejaarden, maar misschien ook kinderen van 3 of 8 jaar oud die veel te jong zijn overleden. Hoe zou jij het vinden als jouw kind daar lag begraven?

Als je hardlopen goedkeurt, wat is dan de volgende stap? Een kleine competitie Jeu de Boule met een paar vrienden? Een zonnebad in bikini op het gras?
360 backflips vanaf de hoogste grafstenen oefenen *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220153763
-stop met schelden-

[ Bericht 97% gewijzigd door miss_sly op 20-02-2026 15:04:28 ]
  vrijdag 20 februari 2026 @ 15:02:44 #17
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220153771
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:55 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Waarom ga jij eigenlijk hardlopen? Welk doel is hier mee gedient?
Wat zijn dit nou weer voor een rare vragen. Waarom fietsen mensen, waarom rijden mensen in auto´s, waarom wandelen mensen?
  vrijdag 20 februari 2026 @ 15:03:35 #18
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220153779
Waar zijn bananen krom?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 15:03:56 #19
505120 RedShoe
Sharp knives create scars
pi_220153781
Natuurlijk is dat niet respectvol. Stel je voor dat iedereen dat maar gaat doen :{
Bij elk kerkhof/begraafplaats staat dat het terrein met respect betreden dient te worden.
Don't follow me. I am lost too
.
Please. There's nothing to do here.
There's nothing. There's just....I mean, there's nothing.
pi_220153792
Stoppen met schelden. TS stelt gewoon een vraag, en daar kan men gewoon op antwoorden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220153801
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:02 schreef Momo het volgende:

[..]
Wat zijn dit nou weer voor een rare vragen. Waarom fietsen mensen, waarom rijden mensen in auto´s, waarom wandelen mensen?
Hoevaak fiets of rijd of wandel jij over een kerkhof?
pi_220153811
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:05 schreef miss_sly het volgende:
[modbreak]Stoppen met schelden. TS stelt gewoon een vraag, en daar kan men gewoon op antwoorden.[/modbreak]
Klein verschil. Een gewone vraag stellen of gewoon een vraag stellen.

:! :! :!
pi_220153819
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:29 schreef knoopie het volgende:
Tussen mijn woning en het bos is een grote begraafplaats. Als ik een rondje ga hardlopen in het bos, dan loop ik er tot nu toe altijd omheen. Maar in de praktijk zou ik er ook gewoon doorheen kunnen lopen, want er zijn aan beide kanten hekken waar ik er in/uit kan. Alleen weet ik niet of mensen dat erg zouden vinden. Mij zou het niks uit maken als je langs het graf van mijn oma zou lopen, want ik heb geen emotionele verbinding met een graf. Maar hoe denken andere mensen daar over?

[poll=9677]
Er liggen natuurlijk niet alleen maar dode oma's waar mensen geen emotionele binding mee hebben of hadden. Maar ook met oma's of opa's kan een emotionele binding geweest zijn.

Doorgaans komen mensen op een begraafplaats om te rouwen, te herdenken, in rust daar te lopen.

Ik zou het zelf denk ik niet doen, want het is toch een inbreuk op de rust en sereniteit die op een begraafplaats heerst. Maar als je het echt wil doen, zou ik niet alleen zorgen dat je een actieve begrafenis ontloopt, maar sowieso dat je alleen paden neemt waar niemand aanwezig is, niet loopt of zit of staat. Alleen verlaten paden. Ik vraag me wel af of je dan nog rustig kunt lopen, omdat je constant op je hoede moet zijn en goed moet kijken welk pad je neemt en hoe je dan dus weer bij de uitgang komt.

Ik vind persoonlijk een begraafplaats geen plek om hard te lopen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220153826
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:08 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Klein verschil. Een gewone vraag stellen of gewoon een vraag stellen.

:! :! :!
Als je maar zorgt dat je gewoon, normaal antwoordt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 20 februari 2026 @ 15:11:53 #25
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220153851
quote:
4s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:03 schreef RedShoe het volgende:
Natuurlijk is dat niet respectvol. Stel je voor dat iedereen dat maar gaat doen :{
Bij elk kerkhof/begraafplaats staat dat het terrein met respect betreden dient te worden.
Respectvol betreden betekent m.i. dat je je zo gedraagt dat je de rust, de overledenen en de nabestaanden niet verstoort of schaadt. Als je rustig over de paden hardloopt en rouwende mensen met rust laat dan is dat toch nog steeds respectvol? Er zijn ook mensen die over begraafplaatsen wandelen terwijl er geen bekenden begraven liggen. Je moet natuurlijk geen sprintjes gaan trekken of er met een hele hardloopclub naartoe gaan. Maar in je eentje.. ach.
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
pi_220153872
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Als je maar zorgt dat je gewoon, normaal antwoordt.
Tja.
Wat is normaal?
Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 15:16:04 #27
505120 RedShoe
Sharp knives create scars
pi_220153888
Het is verboden met motorrijtuigen op de begraafplaatsen te rijden:

a.
buiten de daarvoor aangewezen rijwegen behalve voor een begrafenis of voor het vervoeren van materialen;

b.
sneller dan 10 km per uur.

3.De beheerder kan ontheffing verlenen van het verbod, bedoeld in de aanhef en onder a van lid 2.

4.Bezoekers, personeel van uitvaartondernemingen en personen die werkzaamheden op de begraafplaats hebben te verrichten, zijn verplicht zich in het belang van de orde, rust en netheid te houden aan de aanwijzingen van de beheerder.

5.Degene die zich niet aan de in het vierde lid bedoelde aanwijzing houdt, moet zich op eerste aanzegging van de beheerder van de begraafplaats verwijderen.

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR61323/1
Don't follow me. I am lost too
.
Please. There's nothing to do here.
There's nothing. There's just....I mean, there's nothing.
pi_220153899
quote:
4s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:16 schreef RedShoe het volgende:
Het is verboden met motorrijtuigen op de begraafplaatsen te rijden:

a.
buiten de daarvoor aangewezen rijwegen behalve voor een begrafenis of voor het vervoeren van materialen;

b.
sneller dan 10 km per uur.

3.De beheerder kan ontheffing verlenen van het verbod, bedoeld in de aanhef en onder a van lid 2.

4.Bezoekers, personeel van uitvaartondernemingen en personen die werkzaamheden op de begraafplaats hebben te verrichten, zijn verplicht zich in het belang van de orde, rust en netheid te houden aan de aanwijzingen van de beheerder.

5.Degene die zich niet aan de in het vierde lid bedoelde aanwijzing houdt, moet zich op eerste aanzegging van de beheerder van de begraafplaats verwijderen.

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR61323/1
Hardlopen is geen motorrijtuig natuurlijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220153902
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:11 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Respectvol betreden betekent m.i. dat je je zo gedraagt dat je de rust, de overledenen en de nabestaanden niet verstoort of schaadt. Als je rustig over de paden hardloopt en rouwende mensen met rust laat dan is dat toch nog steeds respectvol? Er zijn ook mensen die over begraafplaatsen wandelen terwijl er geen bekenden begraven liggen. Je moet natuurlijk geen sprintjes gaan trekken of er met een hele hardloopclub naartoe gaan. Maar in je eentje.. ach.
Tuurlijk. Als ik 's nachts een kerkhof betreedt doe ik dat alleen maar met de beste bedoelingen.
Je gaat niet joggen op een kerkhof. -nu is het echt klaar-

[ Bericht 2% gewijzigd door miss_sly op 20-02-2026 15:40:04 ]
  vrijdag 20 februari 2026 @ 15:19:18 #30
505120 RedShoe
Sharp knives create scars
pi_220153920
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:11 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Respectvol betreden betekent m.i. dat je je zo gedraagt dat je de rust, de overledenen en de nabestaanden niet verstoort of schaadt. Als je rustig over de paden hardloopt en rouwende mensen met rust laat dan is dat toch nog steeds respectvol? Er zijn ook mensen die over begraafplaatsen wandelen terwijl er geen bekenden begraven liggen. Je moet natuurlijk geen sprintjes gaan trekken of er met een hele hardloopclub naartoe gaan. Maar in je eentje.. ach.
Stel je voor dat iedereen dat maar gaat doen :{

Je doet ook niemand kwaad, als je met een halve liter bier op een bankje gaat zitten op een kerkhof. Als je rustig fiets op een kerkhof heeft ook niemand er last van. Zelfs de hond uitlaten op een kerkhof heeft niemand last van.
Maar respectvol is het in mijn ogen niet.
Don't follow me. I am lost too
.
Please. There's nothing to do here.
There's nothing. There's just....I mean, there's nothing.
  Redactie Frontpage vrijdag 20 februari 2026 @ 15:21:27 #31
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_220153931
Ik zou dit juist toejuichen. Laten we het alsjeblieft normaal maken dat doodgaan bij het leven hoort en een begraafplaats niet als iets uitzonderlijks zien, maar iets wat erbij hoort.

Dus: ja, ga op een bankje zitten om een boekje te lezen als je een pauze hebt of ren over de gebaande paden om van je huis naar het bos te kunnen. Hoe meer mensen er zullen zijn, hoe minder kans er is op grafschennis en andere zaken.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_220153958
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:50 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Maar hoe denk je er over als daar een ouder, kind of je huidige partner daar begraven ligtA?

Want er liggen op een kerkhof natuurlijk niet alleen opa's en oma's. Er liggen daar ook heel jong gestorven mensen.

-ontzettend onnodig-

Gewoon een beetje verder kijken dan je neus lang is.
De enige reden dat ik opa en oma schreef, is omdat ik hoop dat de meeste mensen hier op het forum nog geen ouders of kinderen hebben hoeven begraven.

Voor mij persoonlijk zou dat ook geen verschil maken. Wat daar onder de grond ligt te rotten, heeft voor mij niks met de persoon te maken die gestorven is.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  vrijdag 20 februari 2026 @ 15:26:23 #33
505120 RedShoe
Sharp knives create scars
pi_220153978
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:23 schreef knoopie het volgende:

[..]
De enige reden dat ik opa en oma schreef, is omdat ik hoop dat de meeste mensen hier op het forum nog geen ouders of kinderen hebben hoeven begraven.

Voor mij persoonlijk zou dat ook geen verschil maken. Wat daar onder de grond ligt te rotten, heeft voor mij niks met de persoon te maken die gestorven is.
Ik bezoek mijn ouders regelmatig en zou het echt storend vinden als ik b.v. iemand in hardloopkleding over de begraafplaats zie hardlopen.

Nog nooit gezien overigens wat eigenlijk ook wel genoeg zegt. Ik denk dat de meeste mensen wel snappen dat je zoiets gewoon niet doet.
Don't follow me. I am lost too
.
Please. There's nothing to do here.
There's nothing. There's just....I mean, there's nothing.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 15:26:45 #34
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220153982
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:21 schreef Troel het volgende:
Ik zou dit juist toejuichen. Laten we het alsjeblieft normaal maken dat doodgaan bij het leven hoort en een begraafplaats niet als iets uitzonderlijks zien, maar iets wat erbij hoort.

Dus: ja, ga op een bankje zitten om een boekje te lezen als je een pauze hebt of ren over de gebaande paden om van je huis naar het bos te kunnen. Hoe meer mensen er zullen zijn, hoe minder kans er is op grafschennis en andere zaken.
Nooit zo bekeken, maar ergens wel een interessante gedachtengang. Een begraafplaats zou wellicht minder beladen zijn, als het een soort rustig en stil park zou zijn. Maar ja, dan moet het wel een stille rustige plaats blijven en niet een 'echt' park waar mensen met speakers/muziek e.d. gaan zitten.
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
pi_220153996
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:21 schreef Troel het volgende:
Ik zou dit juist toejuichen. Laten we het alsjeblieft normaal maken dat doodgaan bij het leven hoort en een begraafplaats niet als iets uitzonderlijks zien, maar iets wat erbij hoort.

Dus: ja, ga op een bankje zitten om een boekje te lezen als je een pauze hebt of ren over de gebaande paden om van je huis naar het bos te kunnen. Hoe meer mensen er zullen zijn, hoe minder kans er is op grafschennis en andere zaken.
Okee, maar dan ook niet meer zeiken als straatschoffies bloemen of knuffels gappen.
pi_220154011
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:26 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Nooit zo bekeken, maar ergens wel een interessante gedachtengang. Een begraafplaats zou wellicht minder beladen zijn, als het een soort rustig en stil park zou zijn. Maar ja, dan moet het wel een stille rustige plaats blijven en niet een 'echt' park waar mensen met speakers/muziek e.d. gaan zitten.
Dit dus. Het is de laatste rustplaats van geliefde personen,
Deze plekken ga je niet ontheiligen door hierover te joggen, of fietsen of gappen.
pi_220154013
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:00 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
360 backflips vanaf de hoogste grafstenen oefenen *O*
Dat durf ik niet eens als het geen begraafplaats zou zijn.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  vrijdag 20 februari 2026 @ 15:31:48 #38
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220154024
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:11 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Respectvol betreden betekent m.i. dat je je zo gedraagt dat je de rust, de overledenen en de nabestaanden niet verstoort of schaadt. Als je rustig over de paden hardloopt en rouwende mensen met rust laat dan is dat toch nog steeds respectvol? Er zijn ook mensen die over begraafplaatsen wandelen terwijl er geen bekenden begraven liggen. Je moet natuurlijk geen sprintjes gaan trekken of er met een hele hardloopclub naartoe gaan. Maar in je eentje.. ach.
Er zijn genoeg mensen idd die op en/of door begraafplaatsen wandelen, omdat het er rustig is, en het vaak mooie groene plekken zijn in een mooie, bosrijke omgeving.

En daar is helemaal niks mis mee, zolang het respectvol blijft, dus geen herrie maken en van de graven zelf afblijven.

Wat losse hardlopers zou dan ook geen probleem zijn.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 15:32:30 #39
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220154030
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:30 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat durf ik niet eens als het geen begraafplaats zou zijn.
Ik krijg al rugklachten van het woord alleen al :D
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 15:35:28 #40
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220154051
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:28 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Okee, maar dan ook niet meer zeiken als straatschoffies bloemen of knuffels gappen.
Dat is ook echt vergelijkbaar, rustig op een bankje zitten lezen, of wandelen/joggen over de paden.

Versus daadwerkelijk de graven zelf betreden en er spullen vanaf jatten...

Godskolere zeg 8)7
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220154066
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:35 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Dat is ook echt vergelijkbaar, rustig op een bankje zitten lezen, of wandelen/joggen over de paden.

Versus daadwerkelijk de graven zelf betreden en er spullen vanaf jatten...

Godskolere zeg 8)7
Godskolere inderdaad. Wie gaat er nu bewust joggen op een kerkhof?
pi_220154107
Overigens lees ik dat een begraafplaats geen openbaar park is, bedoeld voor rust en herdenking en dat een beheerder eigen regels mag stellen.Bij de meeste begraafplaatsen zou in de reglementen staan dat sportieve activiteiten niet zijn toegestaan.

Dus buiten de vraag of 'men' het wel of niet goed zou keuren, zou ik toch even het reglement van de bewuste begraafplaats nalopen om te zien of er iets over in staat.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220154137
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:44 schreef miss_sly het volgende:
Overigens lees ik dat een begraafplaats geen openbaar park is, bedoeld voor rust en herdenking en dat een beheerder eigen regels mag stellen.Bij de meeste begraafplaatsen zou in de reglementen staan dat sportieve activiteiten niet zijn toegestaan.

Dus buiten de vraag of 'men' het wel of niet goed zou keuren, zou ik toch even het reglement van de bewuste begraafplaats nalopen om te zien of er iets over in staat.
-mijn conclusie is dat je nu ophoudt-

[ Bericht 1% gewijzigd door miss_sly op 20-02-2026 15:49:38 ]
pi_220154141
Zou wel een segmentje op Strava aanmaken ts
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_220154284
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:21 schreef Troel het volgende:
Ik zou dit juist toejuichen. Laten we het alsjeblieft normaal maken dat doodgaan bij het leven hoort en een begraafplaats niet als iets uitzonderlijks zien, maar iets wat erbij hoort.

Dus: ja, ga op een bankje zitten om een boekje te lezen als je een pauze hebt of ren over de gebaande paden om van je huis naar het bos te kunnen. Hoe meer mensen er zullen zijn, hoe minder kans er is op grafschennis en andere zaken.
Ja dit dus. Met uitzondering van die -joggers-.

[ Bericht 0% gewijzigd door miss_sly op 20-02-2026 16:12:27 ]
pi_220154304
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:55 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Waarom ga jij eigenlijk hardlopen? Welk doel is hier mee gedient?
Ik ga meestal hardlopen om mijn gedachten op een rijtje te zetten en rustig na te denken. Ik word er een rustiger mens door. Misschien zou je het ook eens moeten proberen?

De reden waarom ik liever over de begraafplaats zou lopen, is omdat daar geen verkeer is. Als ik rondom loop, dan loop ik langs een autoweg. Het is niet om af te korten natuurlijk. Want dan kan ik net zo goed thuis op de bank blijven zitten en direkt 15km afkorten.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220154337
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 16:10 schreef knoopie het volgende:

[..]
Ik ga meestal hardlopen om mijn gedachten op een rijtje te zetten en rustig na te denken. Ik word er een rustiger mens door. Misschien zou je het ook eens moeten proberen?

De reden waarom ik liever over de begraafplaats zou lopen, is omdat daar geen verkeer is. Als ik rondom loop, dan loop ik langs een autoweg. Het is niet om af te korten natuurlijk. Want dan kan ik net zo goed thuis op de bank blijven zitten en direkt 15km afkorten.
Zoals ik hierboven al heb geplaatst, zou ik even het reglement van de begraafplaats erop naslaan. Een begraafplaats is geen openbaar park en beheerders mogen hun eigen regels vaststellen. Veel begraafplaatsen schijnen in hun reglement sportieve activiteiten te verbieden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220154431
quote:
4s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:26 schreef RedShoe het volgende:

[..]
Ik bezoek mijn ouders regelmatig en zou het echt storend vinden als ik b.v. iemand in hardloopkleding over de begraafplaats zie hardlopen.

Nog nooit gezien overigens wat eigenlijk ook wel genoeg zegt. Ik denk dat de meeste mensen wel snappen dat je zoiets gewoon niet doet.
In Parijs heb ik het wel regelmatig gezien in Montparnasse. Maar daar is het ook simpelweg moeilijk om een andere fatsoenlijke plek te vinden om hard te lopen, dus misschien is het daarom daar geaccepteerder.

Voor mij is het heel simpel, als hier blijkt dat meerdere mensen vinden dat het niet kan, dan blijf ik rondom lopen. Zo een opgave is dat niet. Ik was vooral nieuwsgierig wat de meeste mensen zouden vinden.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220154835
Ik verwacht dat de overledenen er niks van meekrijgen, dus doe lekker je ding.
En als ze het wel mee zouden krijgen, zou ik het persoonlijk alleen maar toejuichen als ik daar begraven lag.
Er heerst daar toch al zo'n grafstemming en ze hebben al zo weinig, naar sportende mensen kijken is leuker dan eenzaam wegrotten.
pindazakje
pi_220154956
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:14 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Tja.
Wat is normaal?
Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen.
Volgens mij klopt dat niet. Althans niet in wiskundig opzicht.

Neem bijvoorbeeld de reeks 96, 98, 100, 102, 104, 106.

Het normale gemiddelde hiervan is 101.

De afwijkingen zijn respectievelijk -5, -3, -1, +1, +3, +5. Het gemiddelde van die afwijkingen is 0, terwijl normaal 101 is. Q.E.D.
pi_220155049
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 16:56 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Volgens mij klopt dat niet. Althans niet in wiskundig opzicht.

Neem bijvoorbeeld de reeks 96, 98, 100, 102, 104, 106.

Het normale gemiddelde hiervan is 101.

De afwijkingen zijn respectievelijk -5, -3, -1, +1, +3, +5. Het gemiddelde van die afwijkingen is 0, terwijl normaal 101 is. Q.E.D.
Ja, ho maar, het is hier geen wiskunde klas.

We blijven ontopic.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220156311
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:44 schreef miss_sly het volgende:
Overigens lees ik dat een begraafplaats geen openbaar park is, bedoeld voor rust en herdenking en dat een beheerder eigen regels mag stellen.Bij de meeste begraafplaatsen zou in de reglementen staan dat sportieve activiteiten niet zijn toegestaan.

Dus buiten de vraag of 'men' het wel of niet goed zou keuren, zou ik toch even het reglement van de bewuste begraafplaats nalopen om te zien of er iets over in staat.
Hier zijn alle begraafplaatsen van de stad, en na wat googlen heb ik ontdekt dat die op de grootste begraafplaats zelfs twee hardlooprondjes uitgezet hebben. _O-
Dus kennelijk is het in ieder geval niet verboden. Maar gezien de emoties die een simpele vraag al bij sommige mensen hier los maakt, zal ik rondom blijven lopen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220156341
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 18:14 schreef knoopie het volgende:

[..]
Hier zijn alle begraafplaatsen van de stad, en na wat googlen heb ik ontdekt dat die op de grootste begraafplaats zelfs twee hardlooprondjes uitgezet hebben. _O-
Dus kennelijk is het in ieder geval niet verboden. Maar gezien de emoties die een simpele vraag al bij sommige mensen hier los maakt, zal ik rondom blijven lopen.
Nou ja, in ieder geval duidelijk dat het legaal zou mogen. Dat is al iets. Je zou die hardlooproutes eens kunnen checken; hoe ze lopen en of je andere hardlopers ziet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220156374
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 18:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Nou ja, in ieder geval duidelijk dat het legaal zou mogen. Dat is al iets. Je zou die hardlooproutes eens kunnen checken; hoe ze lopen en of je andere hardlopers ziet.
Dat is niet de begraafplaats hier in de buurt, dus ik heb er weinig aan. Dat is aan de andere kant van de stad.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220156411
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ja, ho maar, het is hier geen wiskunde klas.

We blijven ontopic.
Onzin moet bestreden worden.
pi_220156579
Zo lang je je normaal gedraagt zie ik het probleem niet
  vrijdag 20 februari 2026 @ 19:07:53 #57
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220156832
Nee, ik vind het niet kunnen. Het rennen staat haaks op de rust die een begraafplaats uitstraalt. Ik vind het behoorlijk onrespectvol dat je daar doorheen kachelt.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 19:21:13 #58
505120 RedShoe
Sharp knives create scars
pi_220156949
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 18:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Nou ja, in ieder geval duidelijk dat het legaal zou mogen. Dat is al iets. Je zou die hardlooproutes eens kunnen checken; hoe ze lopen en of je andere hardlopers ziet.
Hoe is het precies duidelijk dat het legaal zou mogen?
Je moet een begraafplaats met eerbied betreden. Niet al hardlopend in je joggingpak. Iets met hele normale normen en waarden.
Don't follow me. I am lost too
.
Please. There's nothing to do here.
There's nothing. There's just....I mean, there's nothing.
pi_220157043
quote:
4s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 19:21 schreef RedShoe het volgende:

[..]
Hoe is het precies duidelijk dat het legaal zou mogen?
Je moet een begraafplaats met eerbied betreden. Niet al hardlopend in je joggingpak. Iets met hele normale normen en waarden.
Als een begraafplaats een hardlooproute over de begraafplaats heeft, is het legaal toch?
Dat stuk heeft niets te maken met normen en waarden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 20 februari 2026 @ 19:41:43 #60
505120 RedShoe
Sharp knives create scars
pi_220157164
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 19:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Als een begraafplaats een hardlooproute over de begraafplaats heeft, is het legaal toch?
Dat stuk heeft niets te maken met normen en waarden.
Ik zie nu dat het gaat om één of andere Duitse begraafplaats, de link gaat daar in ieder geval naartoe. Blijkbaar woont TS in Duitsland.
Ik dacht dat het ging om een gemiddelde begraafplaats in een normale Nederlandse stad. Het is in ieder geval niet standaard om een hardlooproute te hebben op een begraafplaats in Nederland.
Don't follow me. I am lost too
.
Please. There's nothing to do here.
There's nothing. There's just....I mean, there's nothing.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 19:43:57 #61
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220157203
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 18:14 schreef knoopie het volgende:

[..]
Hier zijn alle begraafplaatsen van de stad, en na wat googlen heb ik ontdekt dat die op de grootste begraafplaats zelfs twee hardlooprondjes uitgezet hebben. _O-
Dus kennelijk is het in ieder geval niet verboden. Maar gezien de emoties die een simpele vraag al bij sommige mensen hier los maakt, zal ik rondom blijven lopen.
Wien O+ Is de eerste keer dat ik ergens zie dat er een hardlooproute over een kerkhof is uitgezet.
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
pi_220157279
quote:
4s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 19:41 schreef RedShoe het volgende:

[..]
Ik zie nu dat het gaat om één of andere Duitse begraafplaats, de link gaat daar in ieder geval naartoe. Blijkbaar woont TS in Duitsland.
Ik dacht dat het ging om een gemiddelde begraafplaats in een normale Nederlandse stad. Het is in ieder geval niet standaard om een hardlooproute te hebben op een begraafplaats in Nederland.
Ik had ook niet door dat het over het buitenland ging. Dat had TS wel even kunnen vermelden.

Maar in Nederland heb ik nog nooit naar gekeken, dus ik heb geen idee of dat in Nederland wel of niet bestaat.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 20 februari 2026 @ 19:53:00 #63
505120 RedShoe
Sharp knives create scars
pi_220157345
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 19:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik had ook niet door dat het over het buitenland ging. Dat had TS wel even kunnen vermelden.

Maar in Nederland heb ik nog nooit naar gekeken, dus ik heb geen idee of dat in Nederland wel of niet bestaat.
Oostenrijk is het waar hij naartoe linkt.

Maar goed lijkt me sterk dat er in Nederland zoiets is.
Don't follow me. I am lost too
.
Please. There's nothing to do here.
There's nothing. There's just....I mean, there's nothing.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 19:55:50 #64
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220157388
Voor mensen die een short track schaatsbaan op een begraafplaats willen aanleggen zal er ook wel ergens een geschikte plaats zijn.
pi_220158197
quote:
4s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 19:53 schreef RedShoe het volgende:

[..]
Oostenrijk is het waar hij naartoe linkt.

Maar goed lijkt me sterk dat er in Nederland zoiets is.
Ik ken natuurlijk bij lange na niet alle begraafplaatsen in Nederland, maar waarschijnlijk zijn er niet veel zo groot als het Zentralfriedhof in Wenen.

quote:
7s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 19:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik had ook niet door dat het over het buitenland ging. Dat had TS wel even kunnen vermelden.

Maar in Nederland heb ik nog nooit naar gekeken, dus ik heb geen idee of dat in Nederland wel of niet bestaat.
Ik woon inderdaad in Oostenrijk. Maar mensen zijn hier ook gewoon mensen, dus leek me niet zo relevant.

quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 19:07 schreef Boca_Raton het volgende:
Nee, ik vind het niet kunnen. Het rennen staat haaks op de rust die een begraafplaats uitstraalt. Ik vind het behoorlijk onrespectvol dat je daar doorheen kachelt.
Zoals je in de OP kan lezen heb ik dat ook nog nooit gedaan. Ik vroeg mij alleen af of andere mensen dat acceptabel zouden vinden. Mij zou het niets uitmaken bijvoorbeeld.
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 18:25 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Onzin moet bestreden worden.
In dat geval wil ik nog toevoegen dat een afwijking per definitie absoluut is, en in jouw voorbeeld de gemiddelde afwijking dus 3. :P
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  Redactie Frontpage zaterdag 21 februari 2026 @ 12:50:33 #66
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_220164717
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:28 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Okee, maar dan ook niet meer zeiken als straatschoffies bloemen of knuffels gappen.
Als er standaard meer mensen zijn, is dat ook minder een probleem, want dan valt het meer op.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_220164783
Hardlopers zijn doodlopers, dus dan ben je tenminste wel op de juiste plek.
pi_220168962
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:26 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Nooit zo bekeken, maar ergens wel een interessante gedachtengang. Een begraafplaats zou wellicht minder beladen zijn, als het een soort rustig en stil park zou zijn. Maar ja, dan moet het wel een stille rustige plaats blijven en niet een 'echt' park waar mensen met speakers/muziek e.d. gaan zitten.
En dat krijg je dus wel.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 19:16:14 #69
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_220169279
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:11 schreef kwiwi het volgende:
Maar in je eentje.. ach.
Maar in dat geval is het ook acceptabel dat er elke minuut een hardloper - in zijn/haar eentje - komt langsjoggen.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 19:43:07 #70
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_220169616
Lekker doen, pikkebaas.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_220173317
Mensen verdedigen dit ook nog alsof het normaal is :')

Denk je zelf eens in als je daar bent voor je familie en dan zie je ineens iemand door de begraafplaats heen rennen :')

Dat moet toch niet zo lastig zijn om je voor te stellen?
pi_220173328
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:11 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Respectvol betreden betekent m.i. dat je je zo gedraagt dat je de rust, de overledenen en de nabestaanden niet verstoort of schaadt. Als je rustig over de paden hardloopt en rouwende mensen met rust laat dan is dat toch nog steeds respectvol? Er zijn ook mensen die over begraafplaatsen wandelen terwijl er geen bekenden begraven liggen. Je moet natuurlijk geen sprintjes gaan trekken of er met een hele hardloopclub naartoe gaan. Maar in je eentje.. ach.
En jij denkt dat lekker dwars door een begraafplaats respectvol is?
Ongeacht of het over paden is of niet.
  zondag 22 februari 2026 @ 10:44:26 #73
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220173414
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 10:37 schreef bianconeri het volgende:

[..]
En jij denkt dat lekker dwars door een begraafplaats respectvol is?
Ongeacht of het over paden is of niet.
Persoonlijk heb ik er geen probleem mee nee, mits het niet verboden is uiteraard.
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
pi_220173429
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:37 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Gewoon een beetje doordenken.
Je gaat hardlopen voor je conditie.
Waarom dan een probleem maken van die paar extra meters?

Een normaal mens gaat niet hardlopen over een kerkhof. Een normaal mens gaat ook geen graven schennen, bloemen of knuffels gappen van een kerkhof.

Alleen al het gegeven dat je hier een topic over opent, sterkt mij in de overtuiging dat je gewoon door moet gaan met je omwegen.

Dus gewoon om die grafzerken heen blijven lopen.
Jij winst, en de begravenen winst.

Of kies anders een compleet andere route.
Spijker, kop.
pi_220173434
Niks mis mee. De meesten die daar liggen hadden misschien nog geleefd als ze hadden hardgelopen
  zondag 22 februari 2026 @ 10:48:33 #76
505120 RedShoe
Sharp knives create scars
pi_220173458
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 10:35 schreef bianconeri het volgende:
Mensen verdedigen dit ook nog alsof het normaal is :')

Denk je zelf eens in als je daar bent voor je familie en dan zie je ineens iemand door de begraafplaats heen rennen :')

Dat moet toch niet zo lastig zijn om je voor te stellen?
Je zou haast denken dat het trollgedrag is.
Ik kan me niet voorstellen dat mensen het nog menen ook :')

"Ga je mee een eindje hardlopen?".
"Ja, ik weet nog een leuke route over de begraafplaats".
Don't follow me. I am lost too
.
Please. There's nothing to do here.
There's nothing. There's just....I mean, there's nothing.
pi_220173498
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 10:35 schreef bianconeri het volgende:
Mensen verdedigen dit ook nog alsof het normaal is :')

Denk je zelf eens in als je daar bent voor je familie en dan zie je ineens iemand door de begraafplaats heen rennen :')

Dat moet toch niet zo lastig zijn om je voor te stellen?
_O-

Mensen willen graag 'shockeren'. De vraag 'mag dit volgens de wet?' wordt dan belangrijker dan de vraag 'is dit normaal gedrag en moet ik dit überhaupt wel willen doen?'.
pi_220173543
Ik zou het zelf niet doen in elk geval, maar zou het ook niet heel erg vinden aan de andere kant.
Toch zou ik er gewoon omheen lopen zoals je altijd al deed. Of gewoon normaal lopen als je er toch langs gaat.
Hier op de begraafplaats loopt een breed pad tussen de grafvelden door, daar zou ik dan weer niet veel moeite mee hebben. Maar niet tussen de graven door.
pi_220176177
Nee, want
1) Je gaat niet hardlopen om de route in te korten. Je gaat hardlopen om meters te maken. Er is dus geen enkele reden om er niet gewoon omheen te lopen.
2) Er zijn zat andere plekken om hard te lopen waar je ook in de natuur kunt zijn;
3) Mensen komen daar voor rust, rouwen en sereniteit. Dat gaat niet als daar hardlopers lopen.
4) What's next als dit al normaal gevonden wordt? Als jij dit mag doen, mag iedereen het. Dus een hardloopgroep moet dan ook geen probleem zijn. En als de ene sport mag waarom dan de andere niet? Gaan we dan ook een wielerronde houden rond de graven? Kortom, hellend vlak, niet aan beginnen.
pi_220179398
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 10:35 schreef bianconeri het volgende:
Mensen verdedigen dit ook nog alsof het normaal is :')

Denk je zelf eens in als je daar bent voor je familie en dan zie je ineens iemand door de begraafplaats heen rennen :')

Dat moet toch niet zo lastig zijn om je voor te stellen?
Dan kan ik mij goed voorstellen, omdat ik ook al dierbaren heb mogen begraven. Maar voor mij persoonlijk heeft die steen en dat graf niks met die persoon te maken die overleden is. Dus mij zou het absoluut niet storen wat mensen op een begraafplaats doen.
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 10:37 schreef bianconeri het volgende:

[..]
En jij denkt dat lekker dwars door een begraafplaats respectvol is?
Ongeacht of het over paden is of niet.
Ik heb expliciet gevraagd in de OP of jij het erg zou vinden als iemand over de begraafplaats van jouw dierbare zou lopen. En net als dat jij het volste recht hebt om te vinden dat dat respectloos is, hebben andere mensen het volste recht om dat prima te vinden.

Ik was gewoon nieuwsgierig hoeveel mensen zich daar daadwerkelijk aan zouden storen, omdat ik zelf niks heb met begraafplaatsen. Ik ben nog nooit over de begraafplaats gelopen en ga dat hoogstwaarschijnlijk ook nooit doen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  zondag 22 februari 2026 @ 21:15:56 #81
505120 RedShoe
Sharp knives create scars
pi_220180201
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 20:36 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dan kan ik mij goed voorstellen, omdat ik ook al dierbaren heb mogen begraven. Maar voor mij persoonlijk heeft die steen en dat graf niks met die persoon te maken die overleden is. Dus mij zou het absoluut niet storen wat mensen op een begraafplaats doen.
[..]
Ik heb expliciet gevraagd in de OP of jij het erg zou vinden als iemand over de begraafplaats van jouw dierbare zou lopen. En net als dat jij het volste recht hebt om te vinden dat dat respectloos is, hebben andere mensen het volste recht om dat prima te vinden.

Ik was gewoon nieuwsgierig hoeveel mensen zich daar daadwerkelijk aan zouden storen, omdat ik zelf niks heb met begraafplaatsen. Ik ben nog nooit over de begraafplaats gelopen en ga dat hoogstwaarschijnlijk ook nooit doen.
Ik heb ook niks met een rouwstoet, maar toch blijf ik netjes wachten tot die voorbij is.
Dat noemt men normen en waarden.
Don't follow me. I am lost too
.
Please. There's nothing to do here.
There's nothing. There's just....I mean, there's nothing.
  Moderator zondag 22 februari 2026 @ 21:24:46 #82
38824 crew  Droopie
pi_220180354
Ligt ook een beetje aan t tijdstip en begraafplaats.

Bij mij in de buurt heb je een hele grote, waar je makkelijk buiten de graven je rondje zou kunnen rennen.

Maar we hebben ook een herdenkingspark in de buurt, dat zou raar zijn als je bv via de urnen linksaf, de kindergrafstenen rechtdoor om bij de doden uit 1970 tot 1975 een draai te maken, zodat je bij de opbaarcentra weer buitenstaat zeg maar.


Use common sense.

Aan de andere kant. Als ik jou zou zien lopen, zou ik denken hey die gaat iemand bezoeken tijdens zijn rondje lopen.

Het hangt ook een beetje van de plek af.
Zijn er geen borden die het verbieden?
Hell To The Liars
  zondag 22 februari 2026 @ 21:26:55 #83
505120 RedShoe
Sharp knives create scars
pi_220180381
Rondje Margraten hardlopen. Ik denk dat mensen je raar aankijken.
Don't follow me. I am lost too
.
Please. There's nothing to do here.
There's nothing. There's just....I mean, there's nothing.
pi_220180583
quote:
4s.gif Op zondag 22 februari 2026 21:15 schreef RedShoe het volgende:

[..]
Ik heb ook niks met een rouwstoet, maar toch blijf ik netjes wachten tot die voorbij is.
Dat noemt men normen en waarden.
Ja dat zeg ik ook. Ik ben er nog nooit doorheen gelopen, en ga dat hoogstwaarschijnlijk nooit doen. Maar dan mag ik mij nog steeds afvragen hoeveel mensen zich daar daadwerkelijk aan zouden ergeren als men het wel zou doen, toch?

Bovendien is een begraafplaats natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar met een rouwstoet, want de meeste begraafplaatsen zijn 99% van de tijd zo goed als uitgestorven. Dat is wel wat anders dan een rouwstoet waar de overledene net overleden is.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  zondag 22 februari 2026 @ 21:45:28 #85
505120 RedShoe
Sharp knives create scars
pi_220180762
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 21:37 schreef knoopie het volgende:

[..]
Ja dat zeg ik ook. Ik ben er nog nooit doorheen gelopen, en ga dat hoogstwaarschijnlijk nooit doen. Maar dan mag ik mij nog steeds afvragen hoeveel mensen zich daar daadwerkelijk aan zouden ergeren als men het wel zou doen, toch?

Bovendien is een begraafplaats natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar met een rouwstoet, want de meeste begraafplaatsen zijn 99% van de tijd zo goed als uitgestorven. Dat is wel wat anders dan een rouwstoet waar de overledene net overleden is.
Het gaat erom dat je eerbiedig omgaat met de situatie.
Don't follow me. I am lost too
.
Please. There's nothing to do here.
There's nothing. There's just....I mean, there's nothing.
pi_220182854
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 20:36 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dan kan ik mij goed voorstellen, omdat ik ook al dierbaren heb mogen begraven. Maar voor mij persoonlijk heeft die steen en dat graf niks met die persoon te maken die overleden is. Dus mij zou het absoluut niet storen wat mensen op een begraafplaats doen.
Zo denk ik er ook over. Maar zelfs dan zou ik het raar vinden als iemand gaat sporten/hobby uitoefent midden over de begraafplaats.
Daar is het niet de plek voor. Genoeg wandelpaden, bossen of wat dan ook om te rennen.

quote:
Ik heb expliciet gevraagd in de OP of jij het erg zou vinden als iemand over de begraafplaats van jouw dierbare zou lopen. En net als dat jij het volste recht hebt om te vinden dat dat respectloos is, hebben andere mensen het volste recht om dat prima te vinden.

Ik was gewoon nieuwsgierig hoeveel mensen zich daar daadwerkelijk aan zouden storen, omdat ik zelf niks heb met begraafplaatsen. Ik ben nog nooit over de begraafplaats gelopen en ga dat hoogstwaarschijnlijk ook nooit doen.
Natuurlijk mag je iets vragen.
Maar dit is gewoon respectloos gedrag. Bepaalde dingen, ook al is niet iedereen het er per se mee eens, doe je gewoon niet.
  maandag 23 februari 2026 @ 09:38:28 #87
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220183105
Ik wandel er af en toe. Het zijn openbare locaties en ik blijf op de paden. Een hardloper lijkt mij niet zo'n probleem, maar ik zou het bij twijfel gewoon vragen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_220278864
Is de begraafplaats waardoor je wil gaan hardlopen daar wel voor geschikt?

Wellicht is het bij nieuwere begraafplaatsen minder het geval. Maar veel begraafplaatsen hebben vrij smalle paden met daarop kleine, springende kiezelsteentjes.

Behalve niet echt inclusief voor mensen in een rolstoel, lijkt me dat ook helemaal niet fijn hardlopen.

Ik denk dat er over het algemeen geen verbod op staat, in ieder geval niet op een begraafplaats bij mij in de buurt...
pi_220278867
quote:
4s.gif Op zondag 22 februari 2026 10:48 schreef RedShoe het volgende:

[..]
Je zou haast denken dat het trollgedrag is.
Ik kan me niet voorstellen dat mensen het nog menen ook :')

"Ga je mee een eindje hardlopen?".
"Ja, ik weet nog een leuke route over de begraafplaats".
Er zijn landen waar het heel normaal is om naast graven te gaan picknicken.

Eigenlijk wel prima als mensen zo het gebied van de begraafplaats gebruiken. Anders is elk stukje graf ook maar "ongebruikt", louter omdat iemand het voor 30 jaar opeist als "graf".

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2026 01:26:26 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')