Gewoon een beetje doordenken.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:29 schreef knoopie het volgende:
Tussen mijn woning en het bos is een grote begraafplaats. Als ik een rondje ga hardlopen in het bos, dan loop ik er tot nu toe altijd omheen. Maar in de praktijk zou ik er ook gewoon doorheen kunnen lopen, want er zijn aan beide kanten hekken waar ik er in/uit kan. Alleen weet ik niet of mensen dat erg zouden vinden. Mij zou het niks uit maken als je langs het graf van mijn oma zou lopen, want ik heb geen emotionele verbinding met een graf. Maar hoe denken andere mensen daar over?
[poll=9677]
Als er op dat moment een begrafenis gaande is, dan loop ik natuurlijk rondom. Meestal kan je dat vanaf buiten wel zien, en dat is eigenlijk zelden. Dat is wel een goede toevoeging.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:34 schreef kwiwi het volgende:
Zolang je gewoon respectvol bent (op paden blijven, rustig hardlopen) en mensen die bij graven staan een beetje uit de weg gaat, lijkt me daar niks mis mee verder.
Ik ken je verder nietquote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:38 schreef knoopie het volgende:
[..]
Als er op dat moment een begrafenis gaande is, dan loop ik natuurlijk rondom. Meestal kan je dat vanaf buiten wel zien, en dat is eigenlijk zelden. Dat is wel een goede toevoeging.
En dat ik netjes op de paden blijf en niet een steeplechase over de graven ga doen, dat lijkt me logisch toch?
Maar hoe denk je er over als daar een ouder, kind of je huidige partner daar begraven ligtA?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:29 schreef knoopie het volgende:
Tussen mijn woning en het bos is een grote begraafplaats. Als ik een rondje ga hardlopen in het bos, dan loop ik er tot nu toe altijd omheen. Maar in de praktijk zou ik er ook gewoon doorheen kunnen lopen, want er zijn aan beide kanten hekken waar ik er in/uit kan. Alleen weet ik niet of mensen dat erg zouden vinden. Mij zou het niks uit maken als je langs het graf van mijn oma zou lopen, want ik heb geen emotionele verbinding met een graf. Maar hoe denken andere mensen daar over?
[poll=9677]
Maar hij rent niet over het graf heen, hij rent over de paden rond de graven.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:50 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Maar hoe denk je er over als daar een ouder, kind of je huidige partner daar begraven ligtA?
Want er liggen op een kerkhof natuurlijk niet alleen opa's en oma's. Er liggen daar ook heel jong gestorven mensen.
-knip-
Gewoon een beetje verder kijken dan je neus lang is.
Die mensen hebben er toch geen last van. Hardlopers die door een winkelstraat rennen leveren meer overlast op dan die over een begraafplaats rennen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:50 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Maar hoe denk je er over als daar een ouder, kind of je huidige partner daar begraven ligtA?
Want er liggen op een kerkhof natuurlijk niet alleen opa's en oma's. Er liggen daar ook heel jong gestorven mensen.
-knip-
Gewoon een beetje verder kijken dan je neus lang is.
Klopt. Maar de nabestaanden zullen dit niet leuk vinden.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:37 schreef StateOfMind het volgende:
De bewoners zullen er iig niet over klagen
Waarom ga jij eigenlijk hardlopen? Welk doel is hier mee gedient?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:38 schreef knoopie het volgende:
[..]
Als er op dat moment een begrafenis gaande is, dan loop ik natuurlijk rondom. Meestal kan je dat vanaf buiten wel zien, en dat is eigenlijk zelden. Dat is wel een goede toevoeging.
En dat ik netjes op de paden blijf en niet een steeplechase over de graven ga doen, dat lijkt me logisch toch?
Als ie netjes op de paden blijft is er niks aan de hand.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:50 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Maar hoe denk je er over als daar een ouder, kind of je huidige partner daar begraven ligtA?
Want er liggen op een kerkhof natuurlijk niet alleen opa's en oma's. Er liggen daar ook heel jong gestorven mensen.
-knip-
Gewoon een beetje verder kijken dan je neus lang is.
360 backflips vanaf de hoogste grafstenen oefenenquote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:54 schreef Kottnauer het volgende:
Ik zou zeggen: niet doen. Op een begraafplaats behoor je je ingetogen en respectvol te gedragen. Daar liggen niet alleen overleden bejaarden, maar misschien ook kinderen van 3 of 8 jaar oud die veel te jong zijn overleden. Hoe zou jij het vinden als jouw kind daar lag begraven?
Als je hardlopen goedkeurt, wat is dan de volgende stap? Een kleine competitie Jeu de Boule met een paar vrienden? Een zonnebad in bikini op het gras?
Wat zijn dit nou weer voor een rare vragen. Waarom fietsen mensen, waarom rijden mensen in auto´s, waarom wandelen mensen?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:55 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Waarom ga jij eigenlijk hardlopen? Welk doel is hier mee gedient?
Hoevaak fiets of rijd of wandel jij over een kerkhof?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:02 schreef Momo het volgende:
[..]
Wat zijn dit nou weer voor een rare vragen. Waarom fietsen mensen, waarom rijden mensen in auto´s, waarom wandelen mensen?
Klein verschil. Een gewone vraag stellen of gewoon een vraag stellen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:05 schreef miss_sly het volgende:
[modbreak]Stoppen met schelden. TS stelt gewoon een vraag, en daar kan men gewoon op antwoorden.[/modbreak]
Er liggen natuurlijk niet alleen maar dode oma's waar mensen geen emotionele binding mee hebben of hadden. Maar ook met oma's of opa's kan een emotionele binding geweest zijn.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:29 schreef knoopie het volgende:
Tussen mijn woning en het bos is een grote begraafplaats. Als ik een rondje ga hardlopen in het bos, dan loop ik er tot nu toe altijd omheen. Maar in de praktijk zou ik er ook gewoon doorheen kunnen lopen, want er zijn aan beide kanten hekken waar ik er in/uit kan. Alleen weet ik niet of mensen dat erg zouden vinden. Mij zou het niks uit maken als je langs het graf van mijn oma zou lopen, want ik heb geen emotionele verbinding met een graf. Maar hoe denken andere mensen daar over?
[poll=9677]
Als je maar zorgt dat je gewoon, normaal antwoordt.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:08 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Klein verschil. Een gewone vraag stellen of gewoon een vraag stellen.
![]()
![]()
Respectvol betreden betekent m.i. dat je je zo gedraagt dat je de rust, de overledenen en de nabestaanden niet verstoort of schaadt. Als je rustig over de paden hardloopt en rouwende mensen met rust laat dan is dat toch nog steeds respectvol? Er zijn ook mensen die over begraafplaatsen wandelen terwijl er geen bekenden begraven liggen. Je moet natuurlijk geen sprintjes gaan trekken of er met een hele hardloopclub naartoe gaan. Maar in je eentje.. ach.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:03 schreef RedShoe het volgende:
Natuurlijk is dat niet respectvol. Stel je voor dat iedereen dat maar gaat doen![]()
Bij elk kerkhof/begraafplaats staat dat het terrein met respect betreden dient te worden.
Tja.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als je maar zorgt dat je gewoon, normaal antwoordt.
Hardlopen is geen motorrijtuig natuurlijk.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:16 schreef RedShoe het volgende:
Het is verboden met motorrijtuigen op de begraafplaatsen te rijden:
a.
buiten de daarvoor aangewezen rijwegen behalve voor een begrafenis of voor het vervoeren van materialen;
b.
sneller dan 10 km per uur.
3.De beheerder kan ontheffing verlenen van het verbod, bedoeld in de aanhef en onder a van lid 2.
4.Bezoekers, personeel van uitvaartondernemingen en personen die werkzaamheden op de begraafplaats hebben te verrichten, zijn verplicht zich in het belang van de orde, rust en netheid te houden aan de aanwijzingen van de beheerder.
5.Degene die zich niet aan de in het vierde lid bedoelde aanwijzing houdt, moet zich op eerste aanzegging van de beheerder van de begraafplaats verwijderen.
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR61323/1
Tuurlijk. Als ik 's nachts een kerkhof betreedt doe ik dat alleen maar met de beste bedoelingen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:11 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Respectvol betreden betekent m.i. dat je je zo gedraagt dat je de rust, de overledenen en de nabestaanden niet verstoort of schaadt. Als je rustig over de paden hardloopt en rouwende mensen met rust laat dan is dat toch nog steeds respectvol? Er zijn ook mensen die over begraafplaatsen wandelen terwijl er geen bekenden begraven liggen. Je moet natuurlijk geen sprintjes gaan trekken of er met een hele hardloopclub naartoe gaan. Maar in je eentje.. ach.
Stel je voor dat iedereen dat maar gaat doenquote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:11 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Respectvol betreden betekent m.i. dat je je zo gedraagt dat je de rust, de overledenen en de nabestaanden niet verstoort of schaadt. Als je rustig over de paden hardloopt en rouwende mensen met rust laat dan is dat toch nog steeds respectvol? Er zijn ook mensen die over begraafplaatsen wandelen terwijl er geen bekenden begraven liggen. Je moet natuurlijk geen sprintjes gaan trekken of er met een hele hardloopclub naartoe gaan. Maar in je eentje.. ach.
De enige reden dat ik opa en oma schreef, is omdat ik hoop dat de meeste mensen hier op het forum nog geen ouders of kinderen hebben hoeven begraven.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:50 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Maar hoe denk je er over als daar een ouder, kind of je huidige partner daar begraven ligtA?
Want er liggen op een kerkhof natuurlijk niet alleen opa's en oma's. Er liggen daar ook heel jong gestorven mensen.
-ontzettend onnodig-
Gewoon een beetje verder kijken dan je neus lang is.
Ik bezoek mijn ouders regelmatig en zou het echt storend vinden als ik b.v. iemand in hardloopkleding over de begraafplaats zie hardlopen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:23 schreef knoopie het volgende:
[..]
De enige reden dat ik opa en oma schreef, is omdat ik hoop dat de meeste mensen hier op het forum nog geen ouders of kinderen hebben hoeven begraven.
Voor mij persoonlijk zou dat ook geen verschil maken. Wat daar onder de grond ligt te rotten, heeft voor mij niks met de persoon te maken die gestorven is.
Nooit zo bekeken, maar ergens wel een interessante gedachtengang. Een begraafplaats zou wellicht minder beladen zijn, als het een soort rustig en stil park zou zijn. Maar ja, dan moet het wel een stille rustige plaats blijven en niet een 'echt' park waar mensen met speakers/muziek e.d. gaan zitten.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:21 schreef Troel het volgende:
Ik zou dit juist toejuichen. Laten we het alsjeblieft normaal maken dat doodgaan bij het leven hoort en een begraafplaats niet als iets uitzonderlijks zien, maar iets wat erbij hoort.
Dus: ja, ga op een bankje zitten om een boekje te lezen als je een pauze hebt of ren over de gebaande paden om van je huis naar het bos te kunnen. Hoe meer mensen er zullen zijn, hoe minder kans er is op grafschennis en andere zaken.
Okee, maar dan ook niet meer zeiken als straatschoffies bloemen of knuffels gappen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:21 schreef Troel het volgende:
Ik zou dit juist toejuichen. Laten we het alsjeblieft normaal maken dat doodgaan bij het leven hoort en een begraafplaats niet als iets uitzonderlijks zien, maar iets wat erbij hoort.
Dus: ja, ga op een bankje zitten om een boekje te lezen als je een pauze hebt of ren over de gebaande paden om van je huis naar het bos te kunnen. Hoe meer mensen er zullen zijn, hoe minder kans er is op grafschennis en andere zaken.
Dit dus. Het is de laatste rustplaats van geliefde personen,quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:26 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nooit zo bekeken, maar ergens wel een interessante gedachtengang. Een begraafplaats zou wellicht minder beladen zijn, als het een soort rustig en stil park zou zijn. Maar ja, dan moet het wel een stille rustige plaats blijven en niet een 'echt' park waar mensen met speakers/muziek e.d. gaan zitten.
Dat durf ik niet eens als het geen begraafplaats zou zijn.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:00 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
360 backflips vanaf de hoogste grafstenen oefenen
Er zijn genoeg mensen idd die op en/of door begraafplaatsen wandelen, omdat het er rustig is, en het vaak mooie groene plekken zijn in een mooie, bosrijke omgeving.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:11 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Respectvol betreden betekent m.i. dat je je zo gedraagt dat je de rust, de overledenen en de nabestaanden niet verstoort of schaadt. Als je rustig over de paden hardloopt en rouwende mensen met rust laat dan is dat toch nog steeds respectvol? Er zijn ook mensen die over begraafplaatsen wandelen terwijl er geen bekenden begraven liggen. Je moet natuurlijk geen sprintjes gaan trekken of er met een hele hardloopclub naartoe gaan. Maar in je eentje.. ach.
Ik krijg al rugklachten van het woord alleen alquote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:30 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat durf ik niet eens als het geen begraafplaats zou zijn.
Dat is ook echt vergelijkbaar, rustig op een bankje zitten lezen, of wandelen/joggen over de paden.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:28 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Okee, maar dan ook niet meer zeiken als straatschoffies bloemen of knuffels gappen.
Godskolere inderdaad. Wie gaat er nu bewust joggen op een kerkhof?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:35 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat is ook echt vergelijkbaar, rustig op een bankje zitten lezen, of wandelen/joggen over de paden.
Versus daadwerkelijk de graven zelf betreden en er spullen vanaf jatten...
Godskolere zeg
-mijn conclusie is dat je nu ophoudt-quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:44 schreef miss_sly het volgende:
Overigens lees ik dat een begraafplaats geen openbaar park is, bedoeld voor rust en herdenking en dat een beheerder eigen regels mag stellen.Bij de meeste begraafplaatsen zou in de reglementen staan dat sportieve activiteiten niet zijn toegestaan.
Dus buiten de vraag of 'men' het wel of niet goed zou keuren, zou ik toch even het reglement van de bewuste begraafplaats nalopen om te zien of er iets over in staat.
Ja dit dus. Met uitzondering van die -joggers-.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:21 schreef Troel het volgende:
Ik zou dit juist toejuichen. Laten we het alsjeblieft normaal maken dat doodgaan bij het leven hoort en een begraafplaats niet als iets uitzonderlijks zien, maar iets wat erbij hoort.
Dus: ja, ga op een bankje zitten om een boekje te lezen als je een pauze hebt of ren over de gebaande paden om van je huis naar het bos te kunnen. Hoe meer mensen er zullen zijn, hoe minder kans er is op grafschennis en andere zaken.
Ik ga meestal hardlopen om mijn gedachten op een rijtje te zetten en rustig na te denken. Ik word er een rustiger mens door. Misschien zou je het ook eens moeten proberen?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:55 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Waarom ga jij eigenlijk hardlopen? Welk doel is hier mee gedient?
Zoals ik hierboven al heb geplaatst, zou ik even het reglement van de begraafplaats erop naslaan. Een begraafplaats is geen openbaar park en beheerders mogen hun eigen regels vaststellen. Veel begraafplaatsen schijnen in hun reglement sportieve activiteiten te verbieden.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:10 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ik ga meestal hardlopen om mijn gedachten op een rijtje te zetten en rustig na te denken. Ik word er een rustiger mens door. Misschien zou je het ook eens moeten proberen?
De reden waarom ik liever over de begraafplaats zou lopen, is omdat daar geen verkeer is. Als ik rondom loop, dan loop ik langs een autoweg. Het is niet om af te korten natuurlijk. Want dan kan ik net zo goed thuis op de bank blijven zitten en direkt 15km afkorten.
In Parijs heb ik het wel regelmatig gezien in Montparnasse. Maar daar is het ook simpelweg moeilijk om een andere fatsoenlijke plek te vinden om hard te lopen, dus misschien is het daarom daar geaccepteerder.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:26 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Ik bezoek mijn ouders regelmatig en zou het echt storend vinden als ik b.v. iemand in hardloopkleding over de begraafplaats zie hardlopen.
Nog nooit gezien overigens wat eigenlijk ook wel genoeg zegt. Ik denk dat de meeste mensen wel snappen dat je zoiets gewoon niet doet.
Volgens mij klopt dat niet. Althans niet in wiskundig opzicht.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:14 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Tja.
Wat is normaal?
Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen.
Ja, ho maar, het is hier geen wiskunde klas.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:56 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Volgens mij klopt dat niet. Althans niet in wiskundig opzicht.
Neem bijvoorbeeld de reeks 96, 98, 100, 102, 104, 106.
Het normale gemiddelde hiervan is 101.
De afwijkingen zijn respectievelijk -5, -3, -1, +1, +3, +5. Het gemiddelde van die afwijkingen is 0, terwijl normaal 101 is. Q.E.D.
Hier zijn alle begraafplaatsen van de stad, en na wat googlen heb ik ontdekt dat die op de grootste begraafplaats zelfs twee hardlooprondjes uitgezet hebben.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:44 schreef miss_sly het volgende:
Overigens lees ik dat een begraafplaats geen openbaar park is, bedoeld voor rust en herdenking en dat een beheerder eigen regels mag stellen.Bij de meeste begraafplaatsen zou in de reglementen staan dat sportieve activiteiten niet zijn toegestaan.
Dus buiten de vraag of 'men' het wel of niet goed zou keuren, zou ik toch even het reglement van de bewuste begraafplaats nalopen om te zien of er iets over in staat.
Nou ja, in ieder geval duidelijk dat het legaal zou mogen. Dat is al iets. Je zou die hardlooproutes eens kunnen checken; hoe ze lopen en of je andere hardlopers ziet.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:14 schreef knoopie het volgende:
[..]
Hier zijn alle begraafplaatsen van de stad, en na wat googlen heb ik ontdekt dat die op de grootste begraafplaats zelfs twee hardlooprondjes uitgezet hebben.![]()
Dus kennelijk is het in ieder geval niet verboden. Maar gezien de emoties die een simpele vraag al bij sommige mensen hier los maakt, zal ik rondom blijven lopen.
Dat is niet de begraafplaats hier in de buurt, dus ik heb er weinig aan. Dat is aan de andere kant van de stad.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou ja, in ieder geval duidelijk dat het legaal zou mogen. Dat is al iets. Je zou die hardlooproutes eens kunnen checken; hoe ze lopen en of je andere hardlopers ziet.
Onzin moet bestreden worden.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, ho maar, het is hier geen wiskunde klas.
We blijven ontopic.
Hoe is het precies duidelijk dat het legaal zou mogen?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou ja, in ieder geval duidelijk dat het legaal zou mogen. Dat is al iets. Je zou die hardlooproutes eens kunnen checken; hoe ze lopen en of je andere hardlopers ziet.
Als een begraafplaats een hardlooproute over de begraafplaats heeft, is het legaal toch?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:21 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Hoe is het precies duidelijk dat het legaal zou mogen?
Je moet een begraafplaats met eerbied betreden. Niet al hardlopend in je joggingpak. Iets met hele normale normen en waarden.
Ik zie nu dat het gaat om één of andere Duitse begraafplaats, de link gaat daar in ieder geval naartoe. Blijkbaar woont TS in Duitsland.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als een begraafplaats een hardlooproute over de begraafplaats heeft, is het legaal toch?
Dat stuk heeft niets te maken met normen en waarden.
Wienquote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:14 schreef knoopie het volgende:
[..]
Hier zijn alle begraafplaatsen van de stad, en na wat googlen heb ik ontdekt dat die op de grootste begraafplaats zelfs twee hardlooprondjes uitgezet hebben.![]()
Dus kennelijk is het in ieder geval niet verboden. Maar gezien de emoties die een simpele vraag al bij sommige mensen hier los maakt, zal ik rondom blijven lopen.
Ik had ook niet door dat het over het buitenland ging. Dat had TS wel even kunnen vermelden.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:41 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Ik zie nu dat het gaat om één of andere Duitse begraafplaats, de link gaat daar in ieder geval naartoe. Blijkbaar woont TS in Duitsland.
Ik dacht dat het ging om een gemiddelde begraafplaats in een normale Nederlandse stad. Het is in ieder geval niet standaard om een hardlooproute te hebben op een begraafplaats in Nederland.
Oostenrijk is het waar hij naartoe linkt.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik had ook niet door dat het over het buitenland ging. Dat had TS wel even kunnen vermelden.
Maar in Nederland heb ik nog nooit naar gekeken, dus ik heb geen idee of dat in Nederland wel of niet bestaat.
Ik ken natuurlijk bij lange na niet alle begraafplaatsen in Nederland, maar waarschijnlijk zijn er niet veel zo groot als het Zentralfriedhof in Wenen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:53 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Oostenrijk is het waar hij naartoe linkt.
Maar goed lijkt me sterk dat er in Nederland zoiets is.
Ik woon inderdaad in Oostenrijk. Maar mensen zijn hier ook gewoon mensen, dus leek me niet zo relevant.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik had ook niet door dat het over het buitenland ging. Dat had TS wel even kunnen vermelden.
Maar in Nederland heb ik nog nooit naar gekeken, dus ik heb geen idee of dat in Nederland wel of niet bestaat.
Zoals je in de OP kan lezen heb ik dat ook nog nooit gedaan. Ik vroeg mij alleen af of andere mensen dat acceptabel zouden vinden. Mij zou het niets uitmaken bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:07 schreef Boca_Raton het volgende:
Nee, ik vind het niet kunnen. Het rennen staat haaks op de rust die een begraafplaats uitstraalt. Ik vind het behoorlijk onrespectvol dat je daar doorheen kachelt.
In dat geval wil ik nog toevoegen dat een afwijking per definitie absoluut is, en in jouw voorbeeld de gemiddelde afwijking dus 3.quote:
Als er standaard meer mensen zijn, is dat ook minder een probleem, want dan valt het meer op.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:28 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Okee, maar dan ook niet meer zeiken als straatschoffies bloemen of knuffels gappen.
En dat krijg je dus wel.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:26 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nooit zo bekeken, maar ergens wel een interessante gedachtengang. Een begraafplaats zou wellicht minder beladen zijn, als het een soort rustig en stil park zou zijn. Maar ja, dan moet het wel een stille rustige plaats blijven en niet een 'echt' park waar mensen met speakers/muziek e.d. gaan zitten.
Maar in dat geval is het ook acceptabel dat er elke minuut een hardloper - in zijn/haar eentje - komt langsjoggen.quote:
En jij denkt dat lekker dwars door een begraafplaats respectvol is?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:11 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Respectvol betreden betekent m.i. dat je je zo gedraagt dat je de rust, de overledenen en de nabestaanden niet verstoort of schaadt. Als je rustig over de paden hardloopt en rouwende mensen met rust laat dan is dat toch nog steeds respectvol? Er zijn ook mensen die over begraafplaatsen wandelen terwijl er geen bekenden begraven liggen. Je moet natuurlijk geen sprintjes gaan trekken of er met een hele hardloopclub naartoe gaan. Maar in je eentje.. ach.
Persoonlijk heb ik er geen probleem mee nee, mits het niet verboden is uiteraard.quote:Op zondag 22 februari 2026 10:37 schreef bianconeri het volgende:
[..]
En jij denkt dat lekker dwars door een begraafplaats respectvol is?
Ongeacht of het over paden is of niet.
Spijker, kop.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:37 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Gewoon een beetje doordenken.
Je gaat hardlopen voor je conditie.
Waarom dan een probleem maken van die paar extra meters?
Een normaal mens gaat niet hardlopen over een kerkhof. Een normaal mens gaat ook geen graven schennen, bloemen of knuffels gappen van een kerkhof.
Alleen al het gegeven dat je hier een topic over opent, sterkt mij in de overtuiging dat je gewoon door moet gaan met je omwegen.
Dus gewoon om die grafzerken heen blijven lopen.
Jij winst, en de begravenen winst.
Of kies anders een compleet andere route.
Je zou haast denken dat het trollgedrag is.quote:Op zondag 22 februari 2026 10:35 schreef bianconeri het volgende:
Mensen verdedigen dit ook nog alsof het normaal is
Denk je zelf eens in als je daar bent voor je familie en dan zie je ineens iemand door de begraafplaats heen rennen
Dat moet toch niet zo lastig zijn om je voor te stellen?
quote:Op zondag 22 februari 2026 10:35 schreef bianconeri het volgende:
Mensen verdedigen dit ook nog alsof het normaal is
Denk je zelf eens in als je daar bent voor je familie en dan zie je ineens iemand door de begraafplaats heen rennen
Dat moet toch niet zo lastig zijn om je voor te stellen?
Dan kan ik mij goed voorstellen, omdat ik ook al dierbaren heb mogen begraven. Maar voor mij persoonlijk heeft die steen en dat graf niks met die persoon te maken die overleden is. Dus mij zou het absoluut niet storen wat mensen op een begraafplaats doen.quote:Op zondag 22 februari 2026 10:35 schreef bianconeri het volgende:
Mensen verdedigen dit ook nog alsof het normaal is
Denk je zelf eens in als je daar bent voor je familie en dan zie je ineens iemand door de begraafplaats heen rennen
Dat moet toch niet zo lastig zijn om je voor te stellen?
Ik heb expliciet gevraagd in de OP of jij het erg zou vinden als iemand over de begraafplaats van jouw dierbare zou lopen. En net als dat jij het volste recht hebt om te vinden dat dat respectloos is, hebben andere mensen het volste recht om dat prima te vinden.quote:Op zondag 22 februari 2026 10:37 schreef bianconeri het volgende:
[..]
En jij denkt dat lekker dwars door een begraafplaats respectvol is?
Ongeacht of het over paden is of niet.
Ik heb ook niks met een rouwstoet, maar toch blijf ik netjes wachten tot die voorbij is.quote:Op zondag 22 februari 2026 20:36 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dan kan ik mij goed voorstellen, omdat ik ook al dierbaren heb mogen begraven. Maar voor mij persoonlijk heeft die steen en dat graf niks met die persoon te maken die overleden is. Dus mij zou het absoluut niet storen wat mensen op een begraafplaats doen.
[..]
Ik heb expliciet gevraagd in de OP of jij het erg zou vinden als iemand over de begraafplaats van jouw dierbare zou lopen. En net als dat jij het volste recht hebt om te vinden dat dat respectloos is, hebben andere mensen het volste recht om dat prima te vinden.
Ik was gewoon nieuwsgierig hoeveel mensen zich daar daadwerkelijk aan zouden storen, omdat ik zelf niks heb met begraafplaatsen. Ik ben nog nooit over de begraafplaats gelopen en ga dat hoogstwaarschijnlijk ook nooit doen.
Ja dat zeg ik ook. Ik ben er nog nooit doorheen gelopen, en ga dat hoogstwaarschijnlijk nooit doen. Maar dan mag ik mij nog steeds afvragen hoeveel mensen zich daar daadwerkelijk aan zouden ergeren als men het wel zou doen, toch?quote:Op zondag 22 februari 2026 21:15 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Ik heb ook niks met een rouwstoet, maar toch blijf ik netjes wachten tot die voorbij is.
Dat noemt men normen en waarden.
Het gaat erom dat je eerbiedig omgaat met de situatie.quote:Op zondag 22 februari 2026 21:37 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik ook. Ik ben er nog nooit doorheen gelopen, en ga dat hoogstwaarschijnlijk nooit doen. Maar dan mag ik mij nog steeds afvragen hoeveel mensen zich daar daadwerkelijk aan zouden ergeren als men het wel zou doen, toch?
Bovendien is een begraafplaats natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar met een rouwstoet, want de meeste begraafplaatsen zijn 99% van de tijd zo goed als uitgestorven. Dat is wel wat anders dan een rouwstoet waar de overledene net overleden is.
Zo denk ik er ook over. Maar zelfs dan zou ik het raar vinden als iemand gaat sporten/hobby uitoefent midden over de begraafplaats.quote:Op zondag 22 februari 2026 20:36 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dan kan ik mij goed voorstellen, omdat ik ook al dierbaren heb mogen begraven. Maar voor mij persoonlijk heeft die steen en dat graf niks met die persoon te maken die overleden is. Dus mij zou het absoluut niet storen wat mensen op een begraafplaats doen.
Natuurlijk mag je iets vragen.quote:Ik heb expliciet gevraagd in de OP of jij het erg zou vinden als iemand over de begraafplaats van jouw dierbare zou lopen. En net als dat jij het volste recht hebt om te vinden dat dat respectloos is, hebben andere mensen het volste recht om dat prima te vinden.
Ik was gewoon nieuwsgierig hoeveel mensen zich daar daadwerkelijk aan zouden storen, omdat ik zelf niks heb met begraafplaatsen. Ik ben nog nooit over de begraafplaats gelopen en ga dat hoogstwaarschijnlijk ook nooit doen.
Er zijn landen waar het heel normaal is om naast graven te gaan picknicken.quote:Op zondag 22 februari 2026 10:48 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Je zou haast denken dat het trollgedrag is.
Ik kan me niet voorstellen dat mensen het nog menen ook![]()
"Ga je mee een eindje hardlopen?".
"Ja, ik weet nog een leuke route over de begraafplaats".
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |