Tja.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als je maar zorgt dat je gewoon, normaal antwoordt.
Hardlopen is geen motorrijtuig natuurlijk.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:16 schreef RedShoe het volgende:
Het is verboden met motorrijtuigen op de begraafplaatsen te rijden:
a.
buiten de daarvoor aangewezen rijwegen behalve voor een begrafenis of voor het vervoeren van materialen;
b.
sneller dan 10 km per uur.
3.De beheerder kan ontheffing verlenen van het verbod, bedoeld in de aanhef en onder a van lid 2.
4.Bezoekers, personeel van uitvaartondernemingen en personen die werkzaamheden op de begraafplaats hebben te verrichten, zijn verplicht zich in het belang van de orde, rust en netheid te houden aan de aanwijzingen van de beheerder.
5.Degene die zich niet aan de in het vierde lid bedoelde aanwijzing houdt, moet zich op eerste aanzegging van de beheerder van de begraafplaats verwijderen.
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR61323/1
Tuurlijk. Als ik 's nachts een kerkhof betreedt doe ik dat alleen maar met de beste bedoelingen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:11 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Respectvol betreden betekent m.i. dat je je zo gedraagt dat je de rust, de overledenen en de nabestaanden niet verstoort of schaadt. Als je rustig over de paden hardloopt en rouwende mensen met rust laat dan is dat toch nog steeds respectvol? Er zijn ook mensen die over begraafplaatsen wandelen terwijl er geen bekenden begraven liggen. Je moet natuurlijk geen sprintjes gaan trekken of er met een hele hardloopclub naartoe gaan. Maar in je eentje.. ach.
Stel je voor dat iedereen dat maar gaat doenquote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:11 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Respectvol betreden betekent m.i. dat je je zo gedraagt dat je de rust, de overledenen en de nabestaanden niet verstoort of schaadt. Als je rustig over de paden hardloopt en rouwende mensen met rust laat dan is dat toch nog steeds respectvol? Er zijn ook mensen die over begraafplaatsen wandelen terwijl er geen bekenden begraven liggen. Je moet natuurlijk geen sprintjes gaan trekken of er met een hele hardloopclub naartoe gaan. Maar in je eentje.. ach.
De enige reden dat ik opa en oma schreef, is omdat ik hoop dat de meeste mensen hier op het forum nog geen ouders of kinderen hebben hoeven begraven.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:50 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Maar hoe denk je er over als daar een ouder, kind of je huidige partner daar begraven ligtA?
Want er liggen op een kerkhof natuurlijk niet alleen opa's en oma's. Er liggen daar ook heel jong gestorven mensen.
-ontzettend onnodig-
Gewoon een beetje verder kijken dan je neus lang is.
Ik bezoek mijn ouders regelmatig en zou het echt storend vinden als ik b.v. iemand in hardloopkleding over de begraafplaats zie hardlopen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:23 schreef knoopie het volgende:
[..]
De enige reden dat ik opa en oma schreef, is omdat ik hoop dat de meeste mensen hier op het forum nog geen ouders of kinderen hebben hoeven begraven.
Voor mij persoonlijk zou dat ook geen verschil maken. Wat daar onder de grond ligt te rotten, heeft voor mij niks met de persoon te maken die gestorven is.
Nooit zo bekeken, maar ergens wel een interessante gedachtengang. Een begraafplaats zou wellicht minder beladen zijn, als het een soort rustig en stil park zou zijn. Maar ja, dan moet het wel een stille rustige plaats blijven en niet een 'echt' park waar mensen met speakers/muziek e.d. gaan zitten.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:21 schreef Troel het volgende:
Ik zou dit juist toejuichen. Laten we het alsjeblieft normaal maken dat doodgaan bij het leven hoort en een begraafplaats niet als iets uitzonderlijks zien, maar iets wat erbij hoort.
Dus: ja, ga op een bankje zitten om een boekje te lezen als je een pauze hebt of ren over de gebaande paden om van je huis naar het bos te kunnen. Hoe meer mensen er zullen zijn, hoe minder kans er is op grafschennis en andere zaken.
Okee, maar dan ook niet meer zeiken als straatschoffies bloemen of knuffels gappen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:21 schreef Troel het volgende:
Ik zou dit juist toejuichen. Laten we het alsjeblieft normaal maken dat doodgaan bij het leven hoort en een begraafplaats niet als iets uitzonderlijks zien, maar iets wat erbij hoort.
Dus: ja, ga op een bankje zitten om een boekje te lezen als je een pauze hebt of ren over de gebaande paden om van je huis naar het bos te kunnen. Hoe meer mensen er zullen zijn, hoe minder kans er is op grafschennis en andere zaken.
Dit dus. Het is de laatste rustplaats van geliefde personen,quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:26 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nooit zo bekeken, maar ergens wel een interessante gedachtengang. Een begraafplaats zou wellicht minder beladen zijn, als het een soort rustig en stil park zou zijn. Maar ja, dan moet het wel een stille rustige plaats blijven en niet een 'echt' park waar mensen met speakers/muziek e.d. gaan zitten.
Dat durf ik niet eens als het geen begraafplaats zou zijn.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:00 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
360 backflips vanaf de hoogste grafstenen oefenen
Er zijn genoeg mensen idd die op en/of door begraafplaatsen wandelen, omdat het er rustig is, en het vaak mooie groene plekken zijn in een mooie, bosrijke omgeving.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:11 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Respectvol betreden betekent m.i. dat je je zo gedraagt dat je de rust, de overledenen en de nabestaanden niet verstoort of schaadt. Als je rustig over de paden hardloopt en rouwende mensen met rust laat dan is dat toch nog steeds respectvol? Er zijn ook mensen die over begraafplaatsen wandelen terwijl er geen bekenden begraven liggen. Je moet natuurlijk geen sprintjes gaan trekken of er met een hele hardloopclub naartoe gaan. Maar in je eentje.. ach.
Ik krijg al rugklachten van het woord alleen alquote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:30 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat durf ik niet eens als het geen begraafplaats zou zijn.
Dat is ook echt vergelijkbaar, rustig op een bankje zitten lezen, of wandelen/joggen over de paden.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:28 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Okee, maar dan ook niet meer zeiken als straatschoffies bloemen of knuffels gappen.
Godskolere inderdaad. Wie gaat er nu bewust joggen op een kerkhof?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:35 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat is ook echt vergelijkbaar, rustig op een bankje zitten lezen, of wandelen/joggen over de paden.
Versus daadwerkelijk de graven zelf betreden en er spullen vanaf jatten...
Godskolere zeg
-mijn conclusie is dat je nu ophoudt-quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:44 schreef miss_sly het volgende:
Overigens lees ik dat een begraafplaats geen openbaar park is, bedoeld voor rust en herdenking en dat een beheerder eigen regels mag stellen.Bij de meeste begraafplaatsen zou in de reglementen staan dat sportieve activiteiten niet zijn toegestaan.
Dus buiten de vraag of 'men' het wel of niet goed zou keuren, zou ik toch even het reglement van de bewuste begraafplaats nalopen om te zien of er iets over in staat.
Ja dit dus. Met uitzondering van die -joggers-.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:21 schreef Troel het volgende:
Ik zou dit juist toejuichen. Laten we het alsjeblieft normaal maken dat doodgaan bij het leven hoort en een begraafplaats niet als iets uitzonderlijks zien, maar iets wat erbij hoort.
Dus: ja, ga op een bankje zitten om een boekje te lezen als je een pauze hebt of ren over de gebaande paden om van je huis naar het bos te kunnen. Hoe meer mensen er zullen zijn, hoe minder kans er is op grafschennis en andere zaken.
Ik ga meestal hardlopen om mijn gedachten op een rijtje te zetten en rustig na te denken. Ik word er een rustiger mens door. Misschien zou je het ook eens moeten proberen?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:55 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Waarom ga jij eigenlijk hardlopen? Welk doel is hier mee gedient?
Zoals ik hierboven al heb geplaatst, zou ik even het reglement van de begraafplaats erop naslaan. Een begraafplaats is geen openbaar park en beheerders mogen hun eigen regels vaststellen. Veel begraafplaatsen schijnen in hun reglement sportieve activiteiten te verbieden.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:10 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ik ga meestal hardlopen om mijn gedachten op een rijtje te zetten en rustig na te denken. Ik word er een rustiger mens door. Misschien zou je het ook eens moeten proberen?
De reden waarom ik liever over de begraafplaats zou lopen, is omdat daar geen verkeer is. Als ik rondom loop, dan loop ik langs een autoweg. Het is niet om af te korten natuurlijk. Want dan kan ik net zo goed thuis op de bank blijven zitten en direkt 15km afkorten.
In Parijs heb ik het wel regelmatig gezien in Montparnasse. Maar daar is het ook simpelweg moeilijk om een andere fatsoenlijke plek te vinden om hard te lopen, dus misschien is het daarom daar geaccepteerder.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:26 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Ik bezoek mijn ouders regelmatig en zou het echt storend vinden als ik b.v. iemand in hardloopkleding over de begraafplaats zie hardlopen.
Nog nooit gezien overigens wat eigenlijk ook wel genoeg zegt. Ik denk dat de meeste mensen wel snappen dat je zoiets gewoon niet doet.
Volgens mij klopt dat niet. Althans niet in wiskundig opzicht.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:14 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Tja.
Wat is normaal?
Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |