Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
De bladeren vallen van de bomen, de dagen worden korter, het weer wordt meer en meer geschikt voor erwtensoep, kortom: De Top 2000 van 2025 komt eraan! En dat betekent na 26 edities dat de Lijst der Lijsten toetreedt tot de Club van 27. Hopelijk wordt het niet de zwanenzang van de lijst, al was dat onderwerp in het verder weinig historische jaar 2025 helaas wel het immer terugkerende thema.
Ron, Dieuwertje, Manuëla, Gerard en Joke, Loretta, Harmen, (Don) Leo, Jonnie, de carrière van Marco, de ene na de andere verruilde het tijdelijke voor het eeuwige dit jaar. En op muziekgebied was dat niet anders. Het overleden muzikanten-topic is in elk geval een topic op FOK! dat nog wel draait, zullen we maar zeggen. Je kan moeiteloos een nog veel langere opsomming maken van topartiesten, voor wie de dood nu niet meer zoiets is als de poes van hun grootje. Hopelijk zijn zij niet uit ons hart, en krijgen ze de bonus die ze verdienen in de Top 2000.
Er waren gelukkig ook leuke dingen. De kiezer Schoof de matige premier aan de kant voor airmilesverzamelaar Rob Jetten. We kregen ook een nieuwe Paus, namelijk Leo XIV. Iemand die een naam kiest waarin hij Cruijff én Beenhakker eert, kan toch niet anders dan een enorme verbinder zijn. Mathieu van der Poel won in San Remo en Roubaix en reed dagenlang in de gele trui. En we hadden nog die geslaagde NAVO-top, waar het land even van in rep en roer was.
Ondertussen werkt de Amerikaanse vredesactivist Donald Trump aan een einde van de oorlog in Israël. Ook dat was een terugkerend thema in 2025, en dan niet de ons ook al ontvallen IJzeren Rinus, maar de strijd in het Midden-Oosten. Bijna niemand weet nog hoe het winnende liedje op het ESF heet, maar dat Israël ook meedeed, is niemand ontgaan. Er is nu op papier sprake van een staakt-het-vuren, maar een echt einde van het geweld in de regio lijkt een illusie.
Radio 2 Top 2000: Editie 2025
Tijd voor belangrijkere zaken! Op donderdag 25 december, een paar minuten na middernacht, beginnen we met de Top 2000. Zonder de huisvlijt van Bart Arens deze keer, maar wel met een editie met een mooie strijd voor de eerste plaats. Wordt het de volgens de Radio 2-luisteraars grootste band van de 20e eeuw of die van de 21e eeuw die het jaar mag afsluiten, Bohemian Rhapsody of Fix You? Of krijgen we een verrassing?
Daarnaast kan de lijst in beweging worden gezet door hernieuwde aandacht voor artiesten die overleden, of grotere gezelschappen die één van hun leden verloren. Golden Earring, Black Sabbath, Beach Boys, Supertramp, om er maar een paar te noemen die de Top 2000 elk jaar weer de nodige juichmomentjes geven. Ook gaat het persoonlijke drama van Freek van Suzan ongetwijfeld een flinke stempel op de lijst drukken.
Wat het ook wordt, we gaan ons weer kunnen opmaken voor een week vermaak met genoeg pareltjes ertussen. De vele kopieën ten spijt, blijft de Top 2000 toch het enige origineel dat er echt toe doet.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 1 december t/m 5 december (16:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf 23 november wekelijks op NPO 3 om 20:20 uur. C. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks op NPO 1. D. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. E. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. F. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen
Na het voorproefje voor de Tweede Kamer is het nu tijd voor het echte werk: een stemlijst van 35 favorieten maken voor de Top 2000. Vanaf 1 december kan er tot en met 8 december een ruime week gestemd worden. Het is aan een ieder om voor zich te bepalen wat de platen zijn met de meeste eeuwigheidswaarde. Maar het is leuk om even in de geschiedenis te duiken. Er zijn momenteel 546 platen die in alle edities van de Top 2000 aanwezig waren. Dat worden elk jaar een aantal minder, en ook dit jaar staan er weer veel klassiekers aan de rand van de afgrond. 35 ervan zelfs bij de onderste 240 in de lijst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is een kwestie van deze 35 even kopiëren, en je hebt een stemlijst waar het gepruts in de Vinexwijk of bij NCRV-families bij zal verbleken. Maar ook een enkeling uit deze lijst een reddingsstem gunnen zou de lijst al enorm laten opfleuren.
Voor degenen die nog wat meer inspiratie willen welke platen ze op hun lijstje kunnen zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte vorig jaar een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 11 december checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
De Top 2000 op FOK! door de jaren heen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De lijst door de jaren heen:
SPOILER: met getallen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.@Cassa95 onderzocht: Analyse nieuwe binnenkomers 2025 @PippenScottie & @ok01 stelden samen: FOK!2000 2022 @Mexicanobakker gebruikte het jaar 2025 om alle 4851 platen die ooit in de Top 2000 stonden te reviewen. Van Johnny Reggae tot A Forest, allemaal kwamen ze aan de beurt. De eerste episode van deze monsterklus is hier te vinden.
Nog wat classics:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Op donderdag 5 februari 2026 22:41 schreef Tussle266 het volgende: Die analfabetische songtitels die ze sinds Everyday Life zijn gaan hanteren, maken het er ook niet echt beter op.
Sensational spelling genot bedoel je Bij sommige artiesten vind ik dat prima werken, bij andere totaal niet
De dames van K3 waren niet de enige dames die het Top 2000-technisch afgelopen jaar goed deden: Ook Pommelien scoorde goed bij onze zuiderburen. K3 is natuurlijk muziek gericht op kinderen, maar dit Atlas van Pommelien heeft ook een wat kinderlijk gevoel. Niet zo erg als Heyah Mama, maar het maakt wel dat het allemaal een beetje simplistisch en saai aanvoelt. Het Midden heeft wat dat betreft gek genoeg meer schwung en scoort bij mij een stuk beter. Net als bij het publiek. Ik snap de aantrekkingskracht ook wel, maar voor mij maakt dat kinderlijke het toch maximaal een beetje mid. En dus maar marginaal hoger dan die Di-rect van gisteren. Dit is wel veel herkenbaarder, maar het oogt kwalitatief dan weer wat minder. We vinden hem in mijn lijst tussen Brick House en Marrakesh Express. Die laatste is ook zo'n nummertje dat een beetje kinderlijk aanvoelt, dus in goed gezelschap, deze 48e beste uit de binnenkomerslijst. Ook in die van Nederland, Nederland heeft heel soms een keer de wijsheid wél in pacht. Plek 1545 in de Top 2000 was het gevolg.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Deze is het niet, het is die Play hard remake van onze franse shampooboer die je steeds hoort. Maar die zijn allebei even ellendig, dus hopelijk valt het niemand op.
De dames van K3 waren niet de enige dames die het Top 2000-technisch afgelopen jaar goed deden: Ook Pommelien scoorde goed bij onze zuiderburen. K3 is natuurlijk muziek gericht op kinderen, maar dit Atlas van Pommelien heeft ook een wat kinderlijk gevoel. Niet zo erg als Heyah Mama, maar het maakt wel dat het allemaal een beetje simplistisch en saai aanvoelt. Het Midden heeft wat dat betreft gek genoeg meer schwung en scoort bij mij een stuk beter. Net als bij het publiek. Ik snap de aantrekkingskracht ook wel, maar voor mij maakt dat kinderlijke het toch maximaal een beetje mid. En dus maar marginaal hoger dan die Di-rect van gisteren. Dit is wel veel herkenbaarder, maar het oogt kwalitatief dan weer wat minder. We vinden hem in mijn lijst tussen Brick House en Marrakesh Express. Die laatste is ook zo'n nummertje dat een beetje kinderlijk aanvoelt, dus in goed gezelschap, deze 48e beste uit de binnenkomerslijst. Ook in die van Nederland, Nederland heeft heel soms een keer de wijsheid wél in pacht. Plek 1545 in de Top 2000 was het gevolg.
Ik had het eerst niet zo op (zangeres) Pommelien, maar sinds ik haar afgelopen zomer een keer live heb gezien, heb ik mijn mening wel wat moeten bijstellen. Ze geeft leuke, enthousiaste optredens en wordt ondersteund door een prima band. Ook haar laatste album is best goed aan te horen.
Daar zijn ze dan, de OG's van de kleutermuziek. Voor de tweede keer. Heyah Mama was niet gericht op kinderen en is het dus ook niet helemaal, maar de aantrekkingskracht van Oya Lele begrijp ik wel. Ja, het blijft kindermuziek, maar het is wel pakkend. Het was ook een hit die lang de Top 40 haalde en doet het tegenwoordig ook wel gewoon goed (als sentiment) op de dansvloer. Maar als het echt totaalbagger was dan gebeurde dat niet. Hoe vaak hoor je nou Heyah Mama nog op de dansvloer. Gezien de K3-hype vind ik de notering echt wel te billijken, al zou ik er zelf niet voor kiezen. Positie 884 in de Top 2000 was de 16e hoogste notering, bij mij is het de 47e. Niet zo slecht, al zitten we al redelijk richting halverwege en de helft van deze lijst moeten we nog wel even op wachten. Tussen Chris Farlowes Out of Time en wereldverbeteraar-MJ met Heal the World. Geen topmuziek, maar ook van Heal the World kan ik de Top 2000-notering wel verdedigen.
3393,5 Sophie Straat - Vrijheid, Gelijkheid en Zusterschap
Er wordt niet veel echte protestmuziek meer gemaakt. Dat kwam lange tijd omdat er ook gewoon niet veel problemen waren om over te zingen, maar de laatste jaren is de wereld toch wat minder vriendelijk. Af en toe komt er wat omhoog, maar echt grote hits worden het niet. Sophie is bij het grote publiek waarschijnlijk nog het best bekend van haar samenwerking met Goldband over stemmen op een vrouw in de tweede kamerverkiezingen, maar dat is niet echt Top 2000-waardig en ook niet echt extreem harde protestmuziek. Is dit eigenlijk ook niet. Toch scoort het hoger dan K3, want ik vind het ook wel weer een pakkend refrein en de tekst is wel stukken beter. Niet hard, maar op punten wel gewoon degelijk. Echter, goed zingen kan Sophie niet, al vind ik de zang van de meisjes van K3 ook erg gelikt. Maar we weten allemaal dat daar allemaal niet echt naar geluisterd wordt bij Sophie wat betreft de Top 2000-notering. Nouja, het maakt wel uit dat Sophie hier een protestzangeres is die zingt over er allemaal mogen zijn. De populariteit van het lied kwam namelijk puur als tegenreactie op het in november 2025 uitgebrachte AI-lied Nee tegen AZC van JW Broken Veteran. Gelukkig zijn we daar aan ontsnapt, want ook zonder de boodschap is het kutmuziek en dan ook nog eens met AI gemaakt. Bah, bah, bah. Daar hebben we ook deze notering aan te danken. Ik hoop (en vermoed) eenmalig, ik kan me niet anders voorstellen dan dat dit eind dit jaar alweer vergeten is. Ook omdat Radio 2 het plugde. Zo'n vrije keuze die precies op het juiste moment komt heeft soms wel het eeuwige leven, maar ik kan me ook niet voorstellen dat Straat heel Amsterdam permanent achter zich kan scharen als protestsmartlapzangeres. Vaak heb je toch de regio achter je nodig voor zoiets, namelijk. Nouja, 1x op 713, er zijn platen die het slechter doen. Bij mij staat ie tussen Still the Same en Randy Newmans Love Story, op plek 3393,5. Nog altijd deze regio waar een aantal platen dicht bij elkaar staan. Hierna nog 1, en dan maken we weer een sprongetje voor de nummer 45 uit mijn lijst. Met plek 46 doet deze het dus 34 plekken minder dan bij de rest van Nederland. Nog best een fiks verschil.
Stemweekmomentum is ook best vervelend. Ik las ergens zo’n statement van zo’n Dolle Mina en die zei: ‘ik begrijp eigenlijk niet dat dit niet sowieso al een hit was’.
Op zondag 15 februari 2026 09:54 schreef Tussle266 het volgende: Stemweekmomentum is ook best vervelend. Ik las ergens zo’n statement van zo’n Dolle Mina en die zei: ‘ik begrijp eigenlijk niet dat dit niet sowieso al een hit was’.
Het deuntje in het refrein is best lekker pakkend. Maar het is volkomen logisch dat dit geen hit was
3333,5 Coldplay featuring Little Simz, Burna Boy, Elyanna and Tini - We Pray
Sophie Straat protesteerde op haar eigen manier. Eigentijds, bijzonder, ongewoon. Kunnen we van Coldplay niet zeggen. Met Little Simz en Burna Boy is het meer hiphop dan rock, met ook een beetje een Imagine Dragons-sausje. Typische pop, al vind ik het eigenlijk niet zo'n slechte uitvoering. Het blijft wel plakken en het nummer stoort mij zowaar niet, ook omdat de vocalen wat ingetogener zijn dan bij Imagine Dragons en de strijkers zijn best tof. Alleen de bas in opbouw naar het refrein is me iets te lelijk afgemixt. Het nummer gaat ook over verdraagzaamheid en de hoop op een betere wereld. Ja, het is misschien iets te veel gemaakt om te scoren, maar ik vind het eigenlijk nog wel een aardige poging. Wel zo'n nummer dat iets te veel wordt gebruikt bij alle ellende in de wereld, maar daar maakt men het zelf naar. Hoeft niet nog jaren in de Top 2000, maar zo'n deelname deze keer kan ik wel hebben. Daarom mooi op plek 3333,5, nog niet tussen de echt hele toffe nummers, maar met mate best acceptabel. En dan is de volgende zet weer voor Chris en zijn begeleidingsbandje, die ook hier weer afwezig waren. Plek 45 in mijn eigen lijst van nieuwkomers. In de 4851 tussen I'm a Believer en Tears in Heaven, twee klassiekers die mij persoonlijk niet zo immens kunnen bekoren, maar die toch ook wel een bepaalde dosis kwaliteit in zich hebben. Ja, jullie zullen het er vast niet allemaal mee eens zijn, maar dat accepteer ik dan maar. De Nederlander heeft dit op 1439 en plek 39.
Ik vond het eerst heel raar dat types als Hoffstadt en Zonneveld in de afgelopen weken ineens Radio 2 artiesten zijn geworden. Maar eigenlijk is dat helemaal niet zo raar. Al die types, van Armin en Calvin tot Kalkbrenner en Voorn, hebben op enig moment die crossover gemaakt. Dus zelfs de lijst halen in de komende 2/3 jaar is niet vergezocht.
Everglow (die is nog niet zo heel vervelend) Lost Clocks in de B-versie Speed of Sound Hardest Part Hymn For The Weekend My Universe Paradise Christmas Lights Adventure of a Lifetime Up&Up Higher Power A Sky Full Of Stars Something Just Like This
Nog best een flinke worp dus
Op donderdag 19 februari 2026 15:20 schreef Tussle266 het volgende: Ik vond het eerst heel raar dat types als Hoffstadt en Zonneveld in de afgelopen weken ineens Radio 2 artiesten zijn geworden. Maar eigenlijk is dat helemaal niet zo raar. Al die types, van Armin en Calvin tot Kalkbrenner en Voorn, hebben op enig moment die crossover gemaakt. Dus zelfs de lijst halen in de komende 2/3 jaar is niet vergezocht.
Voorn heeft de lijst ook nooit gehaald en Harris is ook geen vaste klant. Dat Kalkbrenner er in staat is ook maar vreemd eigenlijk.
Opnieuw Coldplay, maar wel een stukje hoger. Dit keer in mijn lijst te vinden tussen Los Bravos en de Trini Lopez-versie van La Bamba. Dat klinkt niet per se veel hoger dan de vorige worp, maar is het toch wel. Dit deel duurde vorig jaar echt zo ontzettend onmogelijk lang. Al was dit het deel waar de echt wat betere songs begonnen langs te komen. All My Love is dan ook weer niet zo enorm veel beter dan We Pray en Everglow, in mijn beleving is dit het gedeelte waar alles ook gewoon ontzettend dicht bij elkaar zit. Dit is een van de mooiere Coldplay hitjes van de laatste jaren, maar ook wel wat aan de saaie kant. Maar ik hou wel van dit soort warme pianoliedjes. Zelfs al is Chris niet de beste zanger, bij dit soort liedjes vind ik zijn stem eigenlijk nooit echt vervelend. De opbouw met de strijkers en langzaam steeds meer andere instrumenten is ook wel aardig. Ja, ik vind dit eigenlijk best geslaagd. En ook voor de haters is er iets goeds te melden: Dit is namelijk de laatste Coldplay-single ooit. Als we Chris mogen geloven tenminste. Net te saai voor een echte topnotering, maar van de nieuwe Coldplaysongs wel de meest geslaagde. Plek 44 in mijn lijst, 12 lager dan dat het voor Nederland was. Zij zetten dit werkje op 1156, dus we krijgen dit nog wel een paar jaartjes te horen.
[..] Everglow (die is nog niet zo heel vervelend) Lost Clocks in de B-versie Speed of Sound Hardest Part Hymn For The Weekend My Universe Paradise Christmas Lights Adventure of a Lifetime Up&Up Higher Power A Sky Full Of Stars Something Just Like This
Nog best een flinke worp dus
Best veel, maar aan de andere kant geen een die echt beter is dus ook weer niet raar.
Dit is dan ook geen drek van het niveau Higher Power. Hierna denk ik nog 1 nummer die ook wel door velen gehaat zal worden en dan zitten we wel echt in de middenmoot. Waarbij de zangmeisjes bij mij natuurlijk relatief goed scoren, de uiteindelijke top 3 bestaat sowieso zelfs uit zangmeisjes nog net voor de boze witte mannen.
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Na alle sport van de afgelopen 2 weken weer eens rustig tijd voor een review.
2952,5 Beyoncé - Texas Hold'em
Poker is een populair kaartspel. Maar de combinatie poker en zingen gaat niet altijd lekker samen. Denk aan Fatima Moreira de Melo. Maar hier is het blijkbaar wel succesvol, met daardoor ook nog wel een vermakelijke tekst. Beyoncé en ik is overigens ook een combinatie die niet zo goed samen gaat, net als country en ik. Maar Beyoncé en country is op de een of andere manier wel best een aardige combi. Leg het maar uit. Ik vind dit wel lekker opzwepend. Ik moet wel zeggen dat dit in de eerste helft van 2024 erg vaak op de radio kwam en dat ik het niet constant aan liet staan. Maar ik voelde ook niet altijd de behoefte om het uit te zetten of weg te rennen. Gewoon best een lekker nummer, dat misschien niet nodig is in de Top 2000, maar waarbij ik 1 deelname best kan gedogen. De notering op 1427 vond ik niet eens zo hoog, dat betekent dat we hier 2 of 3 jaar van mogen genieten, denk ik. Plek 38 in de totaallijst, plek 43 in mijn lijst. We komen dicht bij de helft, en op zich ook wel dicht bij de helft van de 4851. We zitten inmiddels bij de beste 3000, maar nog niet heel ruim. Zelfs als je de 42 nog komende liedjes meerekent haalt dit nipt die beste 3000. Op 2952,5 tussen het mooie maar zeurderige Ordinary People, en het niet vervelende maar niet extreem boeiende Angel of Harlem.
Onze man in Hilversum nam vanmiddag het programma van Annemieke over en draaide Winning midden op de maandag. In december daarentegen zitten we opgescheept met Beyonce.
Van mij mag I can't Let Maggie Go wel terug in de lijst na de dood van de zanger van Honeybus, maar het gaat niet gebeuren. Teveel spruitjeslucht voor de huidige lijstgeneratie. Verder ook nog geen enkele te verwachten DAB dit jaar en tis al bijna maart.