Wat ze zegt over Yesilgoz versus Klaver is wel de spijker op de kop.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 20:56 schreef Zorro het volgende:
Rust bij het voetbal. Ik denk, even kijken
Meteen zuurpruim Ouwehand in beeld. Nee dank je.
quote:Op dinsdag 3 februari 2026 20:56 schreef Zorro het volgende:
Rust bij het voetbal. Ik denk, even kijken
Meteen zuurpruim Ouwehand in beeld. Nee dank je.
Nieuw PVV en SGP zijn erop tegen.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 20:57 schreef jcdragon het volgende:
Geen Kamermeerderheid voor schrappen AOW-plan nieuwe coalitie - https://nos.nl/l/2600753#UPDATE-92017671
Dat is duidelijk ja.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 20:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hij wil dat uiteraard benadrukken en is bezig dat frame uit te rollen, daarvoor is het nodig dat constant expliciet te benoemen: "de VVD kleedt de middenklasse uit".
SGP en groep-Marcuszower stemmen met de nieuwe coalitie mee.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 20:57 schreef jcdragon het volgende:
Geen Kamermeerderheid voor schrappen AOW-plan nieuwe coalitie - https://nos.nl/l/2600753#UPDATE-92017671
Het komt niet vaak voor dat de PVV eens is met de PVDA/GLquote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:01 schreef capricia het volgende:
[..]
SGP en groep-Marcuszower stemmen met de nieuwe coalitie mee.
Benieuwd wat groep-Marcuszower voor de steun terug gaat vragen.
Om mezelf van een poosje terug even te quoten:quote:Op dinsdag 3 februari 2026 20:13 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Wat ik begrepen heb is dat Dilan de kleine ondernemers bedoelde, o.a. de bakkertjes die nu hun personeel niet 'jarenlang' door hoeven betalen als ze ziek zijn.
quote:Op zondag 14 december 2025 12:50 schreef probeer het volgende:
[..]
Het drukt de loonkosten (doorbetaling bij ziekte) van de hiervoor niet-verzekerde werkgever. En waar dat voor grote werkgevers niet meer dan een paar procent op de totale loonkostenrekening is en het door de grotere getallen, kan het inderdaad een zeer grote impact hebben op voornamelijk kleine werkgevers die er niet voor verzekerd zijn. Maar als je doel specifiek het helpen van die kleine ondernemers met de loonkosten bij ziekte van werknemers is, dan valt dat prima te bereiken mbv directe financiële steun aan die groep ondernemers (betaald uit de VPB bijvoorbeeld). In plaats van via de afbreuk van de arbeidspositie van iedereen met een vast contract.
[..]
Je bent op dit moment gewoon een idioot als je je daar als werkgever niet tegen verzekert. in 2018 deed 75% van de bedrijven met minder dan 7 werknemers dat al [1], en die groep is een stuk groter geworden [2]. Zoals je in die eerste bron ook leest heeft Koolmees destijds een enorm pakket samengesteld juist om die specifieke kosten voor werknemers te verlichten of in te dekken, inclusief 500 miljoen aan directe lastenverlichting voor de werkgever bij ziekte, met name gericht op die kleine ondernemers. Dus dat onverzekerde kleine bedrijf dat zo lijdt onder die twee jaar ldbz is er dus hooguit nog maar 2 op de 10, waarschijnlijk nu zelfs eerder 1 op de 10, wordt nu al meerdere jaren aangespoord om zich er tegen te verzekeren, én kan ook nog op overheidssteun rekenen. Er hapert hier wat aan je probleemstelling.
Dat 'kleine ondernemers behouden voor langdurige loonkosten voor een zieke werknemer' frame is imo zwaar onterecht. En al helemaal wanneer je die groep aangrijpt om iedere zieke werknemer te naaien.quote:Op zondag 14 december 2025 13:11 schreef probeer het volgende:
[..]
Rijksoverheid (2018): Loondoorbetalingsverplichting zieke werknemers voor kleine ondernemers makkelijker en goedkoper
https://www.rijksoverheid(...)elijker-en-goedkoper
Het komt helemaal niet vaak voor dat kleine ondernemers 2 jaar lang loon moeten doorbetalen bij een zieke werknemer. Want een overgrote meerderheid van bedrijven (ja, ook de kleine) is daar tegen verzekerd. En die groep is de laatste jaren sterk gegroeid. Daarbij is er sinds 2018 500 miljoen uitgedeeld aan specifiek de bedrijven met dit probleem. Dat collectief opvangen gebeurt dus al.
Dit vind ik zo mogelijk nog erger dan het plan an sich.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 20:57 schreef jcdragon het volgende:
En we staan er bij en kijken er naar.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:05 schreef probeer het volgende:
[..]
Om mezelf van een poosje terug even te quoten:
[..]
[..]
Dat 'kleine ondernemers behouden voor langdurige loonkosten voor een zieke werknemer' frame is imo zwaar onterecht. En al helemaal wanneer je die groep aangrijpt om iedere zieke werknemer te naaien.
Dit is gewoon ordinair arbeidsrechten slopen onder het mom van een onwaarheid.
Er kan alsnog tegen gestemd worden.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dit vind ik zo mogelijk nog erger dan het plan an sich.
Dat weten niemand, en jij al helemaal niet. De effecten zijn niet makkelijk meetbaar, als er al effecten zijn. Denemarken en Noorwegen hebben soortgelijke wetgeving geschrapt.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 17:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Onzin. Veel landen hebben hem al en het blijkt gewoon een effectief middel tegen obesitas.
Dat heeft de overheid in 2018 al voor ze gedaan.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:14 schreef Immerdebestebob het volgende:
Al die kleine bedrijven zouden ook een fonds kunnen beginnen, zodat je de kosten met heel veel kleine bedrijven deelt.
Het grootste gedeelte van het electoraal wil dit, dan krijgen ze het ook. Met dat soort kiezers heb ik geen medelijden meer. Qua politiek was er een kans om het compleet anders te doen dan afgelopen 15 jaar en meer maatschappelijker te doen.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:13 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En we staan er bij en kijken er naar.
Ik heb me lang niet zo moedeloos gevoeld over onze politiek.
I know, maar het "meestemmen met de coalitie" geeft maar weer eens aan dat ad te maken hebben met ouderwetse partijbelang politiek in plaats van landsbelang.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:14 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Er kan alsnog tegen gestemd worden.
Je weet gewoon dat er hele volksstammen zijn die op een van de coalitiepartijen hebben gestemd en nu boos zijn. Ongelooflijk.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:15 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Het grootste gedeelte van het electoraal wil dit, dan krijgen ze het ook. Met dat soort kiezers heb ik geen medelijden meer. Qua politiek was er een kans om het compleet anders te doen dan afgelopen 15 jaar en meer maatschappelijker te doen.
Het daadwerkelijke plan moet nog ingediend worden.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dit vind ik zo mogelijk nog erger dan het plan an sich.
Nou ja, iets met statement. Al is het maar omdat die eerdere akkoorden voor de bus gooit.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Het daadwerkelijke plan moet nog ingediend worden.
Deze motie liep een beetje voor de muziek uit.
Jeetje, wat gek. Het zou natuurlijk niet zo kunnen zijn dat er mensen zijn die over een bepaald standpunt op een partij stemt en dan boos is dat dat standpunt in de coalitie verdwijnt of afgezwakt wordt. Nee, dat kan niet hoor!quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:16 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je weet gewoon dat er hele volksstammen zijn die op een van de coalitiepartijen hebben gestemd en nu boos zijn. Ongelooflijk.
Een verzekering kost natuurlijk ook geld hé.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:05 schreef probeer het volgende:
[..]
Om mezelf van een poosje terug even te quoten:
[..]
[..]
Dat 'kleine ondernemers behouden voor langdurige loonkosten voor een zieke werknemer' frame is imo zwaar onterecht. En al helemaal wanneer je die groep aangrijpt om iedere zieke werknemer te naaien.
Dit is gewoon ordinair arbeidsrechten slopen onder het mom van een onwaarheid.
Leuk, maar dat speelt hier dus nietquote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:18 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Jeetje, wat gek. Het zou natuurlijk niet zo kunnen zijn dat er mensen zijn die over een bepaald standpunt op een partij stemt en dan boos is dat dat standpunt in de coalitie verdwijnt of afgezwakt wordt. Nee, dat kan niet hoor!
Een stuk minder dan het doorbetalen bij ziekte. Dat is het hele idee van een een verzekering.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:19 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Een verzekering kost natuurlijk ook geld hé.
Jawel hoor. Maar goed, misschien heb je nog wat anders dan inhoudsloze oneliners om je mening te uiten?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Leuk, maar dat speelt hier dus niet
Precies. Dus het doorbetalen bij 2 jaar ziekte is wél een probleem. Anders zou een verzekering onnodig zijn. Snappie?quote:Een stuk minder dan het doorbetalen bij ziekte. Dat is het hele idee van een een verzekering.
Ondernemersrisico?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:23 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Jawel hoor. Maar goed, misschien heb je nog wat anders dan inhoudsloze oneliners om je mening te uiten?
[..]
Precies. Dus het doorbetalen bij 2 jaar ziekte is wél een probleem. Anders zou een verzekering onnodig zijn. Snappie?
Jij bent meer degene die doet alsof hij het altijd weet dan elk ministerie en elke adviseur van elk kabinet. Dus dat dit van jou komt is nogal bespottelijk.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:15 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat weten niemand, en jij al helemaal niet. De effecten zijn niet makkelijk meetbaar, als er al effecten zijn. Denemarken en Noorwegen hebben soortgelijke wetgeving geschrapt.
Je moet eens ophouden met net doen alsof je alles al weet terwijl dat helemaal niet mogelijk is.
Je komt zelf met een summiere drogredenatie. Dus stop dat oneliner argument vooral ergens waar de zon niet schijnt, niet de eerste keer dat je dat doet terwijl je er zelf niet veel van snapt.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:23 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Jawel hoor. Maar goed, misschien heb je nog wat anders dan inhoudsloze oneliners om je mening te uiten?
[..]
Precies. Dus het doorbetalen bij 2 jaar ziekte is wél een probleem. Anders zou een verzekering onnodig zijn. Snappie?
Nee, wat ik wil betwisten is dat het onmogelijk is om conclusies te trekken op basis van 1 studie die alleen betrekkening heeft op 2019. Die studie wordt in elk artikel weer aangehaald (ook in deze). Maar weet je hoe ze die verminderde suikerinname gemeten hebben? Doe eens een gok.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij bent meer degene die doet alsof hij het altijd weet dan elk ministerie en elke adviseur van elk kabinet. Dus dat dit van jou komt is nogal bespottelijk.
En Engeland bewijst gewoon dat dit werkt: https://www.medischcontac(...)fect-op-suikerinname
Of wilde je nu weer de relatie tussen suiker en obesitas gaan betwisten?
Vies woord blijkbaar. Zo vies dat we zorgvuldig verworven werknemersrechten in de kliko gooien om die "arme ondernemer die een verzekering moet betalen" te paaien.quote:
Ben je zelf wel eens ondernemer geweest of heb je iemand in je vriendenkring die dat is?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:27 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Vies woord blijkbaar. Zo vies dat we zorgvuldig verworven werknemersrechten in de kliko gooien om die "arme ondernemer die een verzekering moet betalen" te paaien.
Zeker, in de logistiek en ik heb ook werknemers gehad.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ben je zelf wel eens ondernemer geweest of heb je iemand in je vriendenkring die dat is?
Ik ben er met eentje getrouwd geweest en weet precies wat goed ondernemen is. Dat is ook goed zorgen voor je werknemers.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ben je zelf wel eens ondernemer geweest of ken je iemand in je vriendenkring die dat is?
Top, ja ik zelf niet dus ik vind het lastig om echt goed te snappen hoe makkelijk of moeilijk ondernemen in NL is. En hoe betaalbaar onze 'verworvenheden' zijn voor kleinere ondernemers.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zeker, in de logistiek en ik heb ook werknemers gehad.
Ok, nog meer ongenuanceerd onderbuikgelul. Maar omdat je het zo lief vraagt; ik zeg niet dat die kosten 'te hoog' zijn. Ik zeg wel dat de kosten hoog zijn, omdat de kosten hoog zijn voor het doorbetalen van de zieke medewerker. Samen met een hoop andere kosten opgelegd vanuit de overheid op deze manier wordt het gewoon veel moeilijker voor kleine ondernemers. Niet onmogelijk. Ik weet niet wat Yesilgoz precies gezegd heeft vandaag, als zij claimt dat het onmogelijk wordt dan overdrijft ze.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En je wil dus eigenlijk zeggen dat de kosten van die verzekering "te hoog zijn" nou, als je als ondernemer de kosten van een verzekering niet kan dragen en en afhankelijk bent van de afbraak van werknemersrechten om die kosten te besparen, dan ben je geen ondernemer maar een dozenschuiver zonder financiële kennis.
Gooi jezelf weg jongen, ik ben heel klein begonnen en weet dus heel goed hoe en wat er wel en niet mogelijk is en vooral welke risico's daar aan kleven.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ok, nog meer ongenuanceerd onderbuikgelul. Maar omdat je het zo lief vraagt; ik zeg niet dat die kosten 'te hoog' zijn. Ik zeg wel dat de kosten hoog zijn, omdat de kosten hoog zijn voor het doorbetalen van de zieke medewerker. Samen met een hoop andere kosten opgelegd vanuit de overheid op deze manier wordt het gewoon veel moeilijker voor kleine ondernemers. Niet onmogelijk. Ik weet niet wat Yesilgoz precies gezegd heeft vandaag, als zij claimt dat het onmogelijk wordt dan overdrijft ze.
Het alternatief was om het laatste jaar via het uwv te laten lopen wat een broekzak vestzak verhaal is. Het simpelweg versoberen dient geen enkel doel anders dan matige ondernemers het hand boven het hoofd te houden.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ok, nog meer ongenuanceerd onderbuikgelul. Maar omdat je het zo lief vraagt; ik zeg niet dat die kosten 'te hoog' zijn. Ik zeg wel dat de kosten hoog zijn, omdat de kosten hoog zijn voor het doorbetalen van de zieke medewerker. Samen met een hoop andere kosten opgelegd vanuit de overheid op deze manier wordt het gewoon veel moeilijker voor kleine ondernemers. Niet onmogelijk. Ik weet niet wat Yesilgoz precies gezegd heeft vandaag, als zij claimt dat het onmogelijk wordt dan overdrijft ze.
Correct.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:19 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Een verzekering kost natuurlijk ook geld hé.
Pakjesavond komt dit jaar vroeg voor werkgevers.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het alternatief was om het laatste jaar via het uwv te laten lopen wat een broekzak vestzak verhaal is. Het simpelweg versoberen dient geen enkel doel anders dan matige ondernemers het hand boven het hoofd te houden.
Dit staat niet op zichzelf. De transitievergoeding staat ook op de tocht en wel op een hele smerige manier.
Ik ben voor een gezond ondernemingsklimaat, maar daar zijn we op een vreemde manier in doorgeslagen. Het speelt vooral voor mega conglomeraten. Niet echt voor de kleine ondernemer.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Pakjesavond komt dit jaar vroeg voor werkgevers.
Terwijl juist die grote bedrijven het risico van zieke werknemers veel makkelijker kunnen dragen. Met 100+ werknemers is dat risico prima in te calculeren en spreiden.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik ben voor een gezond ondernemingsklimaat, maar daar zijn we op een vreemde manier in doorgeslagen. Het speelt vooral voor mega conglomeraten. Niet echt voor de kleine ondernemer.
Precies. En corruptie noemen we gewoon lobbyen..quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:50 schreef probeer het volgende:
[..]
Terwijl juist die grote bedrijven het risico van zieke werknemers veel makkelijker kunnen dragen. Met 100+ werknemers is dat risico prima in te calculeren en spreiden.
Maar ipv een tegemoetkoming voor specifiek de kleine bedrijven, gaan we er nu 5,6 tot 9,8 miljoen Nederlanders voor op laten draaien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |