Jij bent nevernooit een werkgeverquote:Op donderdag 29 januari 2026 23:18 schreef probeer het volgende:
Ik zou er als werkgever juist blij mee zijn als een zieke werknemer toestemming krijgt van mijn bedrijfsarts om tijdens diens ziekteherstel diens vakantieuren op te nemen. Scheelt mij geld, want ik hoef niet door te betalen voor de ziekte tijdens diens vakantie.
Hoe snappen mensen dit niet?
Als een werknemer niet functioneert, dan moet je er op een gegeven moment ook gewoon afscheid van durven nemen.quote:
Hij werkt kennelijk niet eens, want hij weet niet dat je gewoon doorbetaald krijgt tijdens vakanties.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 05:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jij bent nevernooit een werkgever
maar de vakantie was al ruim van te voren gepland, dus al goed gekeurd door de werkgever, hadden ze dus niks meer over te zeggenquote:Op donderdag 29 januari 2026 19:03 schreef Jahr00n het volgende:
[..]
Je kunt niet eens veel meer als je echt in een burn out zit. Deze autist meld zich in november ziek en gaat vervolgens in januari lekker op vakantie. Dan voel je je als werkgever gewoon in je reet geneukt
Jammer dat er veel werknemers zijn die ook misbruik maken van deze regels.quote:Op donderdag 29 januari 2026 16:52 schreef Straatcommando. het volgende:
Ligt het aan mij of gebeuren dit soort dingen steeds vaker? Als in, werkgevers die teruggefloten worden omdat ze de regels negeren
Dat is juist zijn punt. Je betaalt al voor de vakantie dus kost de ziektetijd je geen geld.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 07:18 schreef D. het volgende:
[..]
Hij werkt kennelijk niet eens, want hij weet niet dat je gewoon doorbetaald krijgt tijdens vakanties.
Jij snapt er niet veel van. Ik heb ook een burn out gehad en de eerste weken lig je idd op bed en kom je de deur niet uit, een blokje om is al teveel. Ik had ook een vakantie al gepland en geboekt staan voordat ik ziek werd, dit was na 2 maanden na start burn out. Ik zou naar IJsland gaan (een rustig land, dus geen lloret de mar oid). Na overleg met de bedrijfsarts die vakantie door laten gaan, sterker nog, de bedrijfsarts stimuleerde het.quote:Op donderdag 29 januari 2026 23:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Bezie het éven groter...
Hoe denk je dat een doorsnee werkgever dit soort berichten tot zich neemt, in het oog nemend wat de huidige regelingen zijn - die, met verhalen als deze, enkel brandstof geven voor het argument het ontslagrecht te versoepelen.
Nog meer, vertel eens wat de werkgever in deze casus er precies op vooruit is gegaan.
En nee: met een burnout kun je geen vliegvakantie naar Indonesië ondernemen. Totale BULLshit en een enorme devaluering van de ziekte.
Vooral mensen met kleine kinderen komen vaak op de zaak om uit te rusten.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
Maar ik begrijp dus, dat de meeste mensen op vakantie gaan om flink gestrest te raken en daar op hun werk dan weer relaxed van bijkomen?
apart uitgaans leven zover ik het ij nog herinner.quote:
De werkgever betaalt niet voor de vakantie.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 08:43 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is juist zijn punt. Je betaalt al voor de vakantie dus kost de ziektetijd je geen geld.
De regels leggen ook steeds meer het niet functioneren van de werknemer bij de werkgever neer. Geef het een stempeltje en het is ineens arbeidsongeschikt alsof het om een gebroken nek gaat. Dan gaat de schadevergoeding ook nog omhoog omdat de werkgever het gore lef heeft om zich bij de rechter te verweren.quote:Op donderdag 29 januari 2026 16:52 schreef Straatcommando. het volgende:
Ligt het aan mij of gebeuren dit soort dingen steeds vaker? Als in, werkgevers die teruggefloten worden omdat ze de regels negeren
Ik vraag me dan vaak wel af waarom een burnout in bepaalde beroepsgroepen zo veel vaker voorkomt. En of we daar niet eens naar moeten kijken.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De regels leggen ook steeds meer het niet functioneren van de werknemer bij de werkgever neer. Geef het een stempeltje en het is ineens arbeidsongeschikt alsof het om een gebroken nek gaat. Dan gaat de schadevergoeding ook nog omhoog omdat de werkgever het gore lef heeft om zich bij de rechter te verweren.
De kern van een arbeidsrelatie is toch echt dat de werkgever loon ophoest en de werknemer arbeid levert. Dan zou de werknemer toch moeten zorgen dat hem dat lukt.
Ah weer zo'n kwakzalver die denkt dat die bedrijfsarts is.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De regels leggen ook steeds meer het niet functioneren van de werknemer bij de werkgever neer. Geef het een stempeltje en het is ineens arbeidsongeschikt alsof het om een gebroken nek gaat. Dan gaat de schadevergoeding ook nog omhoog omdat de werkgever het gore lef heeft om zich bij de rechter te verweren.
De kern van een arbeidsrelatie is toch echt dat de werkgever loon ophoest en de werknemer arbeid levert. Dan zou de werknemer toch moeten zorgen dat hem dat lukt.
Ik werk in een bedrijfstak waar veel burnouts voorkomen. Maar dat lag eigenlijk nooit aan de leiding van het bedrijf die te hoge eisen stelde.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vraag me dan vaak wel af waarom een burnout in bepaalde beroepsgroepen zo veel vaker voorkomt. En of we daar niet eens naar moeten kijken.
Denk aan de zorg, het onderwijs,
Zakelijke en Administratieve Dienstverlening en bij managers.
Inmiddels kun je een burnout in bepaalde beroepsgroepen als een beroepsziekte zien. En dat lijkt me niet goed.
De werkgever gaat er ook met de winst vandoor dus niet zo gek dat het risico daar ligt.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De vakantietijd... en die overlapt nu met de ziektetijd.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:22 schreef D. het volgende:
[..]
De werkgever betaalt niet voor de vakantie.
Gewoon iedereen uurcontracten? Voor jou 10 anderen? Als je een paar keer niet op komt dagen (bijvoorbeeld omdat je ziek bent), dan hoef je niet meer terug te komen? Amerikaanse toestanden voor de onderkant van de markt, dus eigenlijk?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Steeds meer moeten produceren in dezelfde tijd? Want je collega's kunnen dat ook? Totdat ze fouten maken en in de stress schieten?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vraag me dan vaak wel af waarom een burnout in bepaalde beroepsgroepen zo veel vaker voorkomt. En of we daar niet eens naar moeten kijken.
Inmiddels kun je een burnout in bepaalde beroepsgroepen als een beroepsziekte zien. En dat lijkt me niet goed.
Dat kan ook niet, als je van te voren nog niet weet wat je precies gaat maken. Als je het Agile gaat doen, groeit de scope voortdurend en ga je steeds meer dingen doen waar de oudere code geen rekening mee houd.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:26 schreef Hexagon het volgende:
En om een voorbeeld te noemen. Ik heb wel eens een scrum master gehad die wilde dat we als development team zouden groeien naar een situatie waarin we nul bug zouden hebben en er nooit meer sprint tickets langer duurden dan een sprint. En iedere keer dat dat dus wel gebeurde werd hij boos en moest er een nieuwe regel bedacht worden waardoor uitloop of een bepaalde bug niet meer kon voorkomen. Want alleen dan was je een topteam.
Die kerel heeft twee keer een burnout gehad voordat die weggepromoveerd werd.
quote:Op vrijdag 30 januari 2026 07:18 schreef D. het volgende:
[..]
Hij werkt kennelijk niet eens, want hij weet niet dat je gewoon doorbetaald krijgt tijdens vakanties.
quote:Op donderdag 29 januari 2026 23:04 schreef probeer het volgende:
[..]
Als die persoon thuis blijft en daar geneest, betaalt die werkgever ook gewoon, en de werknemer behoudt diens vakantiedagen.
Nu gaat het iig nog van zijn vakantiedagen af.
Dit kost de werkgever dus minder.
quote:Op donderdag 29 januari 2026 23:05 schreef probeer het volgende:
[..]
Die vakantie kost de werknemer nu gewoon zijn vakantiedagen, en hoeft de werkgever die dagen dus niet te dokken als doorbetaling bij ziekte.
quote:Op donderdag 29 januari 2026 23:12 schreef probeer het volgende:
Niet op vakantie tijdens ziekte: werkgever betaalt 70-100% van het loon gedurende de ziekte. Werknemer behoudt vakantieuren.
Wel op vakantie tijdens ziekte: werkgever betaalt 70-100% van het loon gedurende de ziekte, maar de duur van de vakantie gaat van de werknemers opgebouwde vakantie-uren af en hoeven dus niet 'zijnde ziek' voor 70-100% uitbetaald te worden.
Dit scheelt de werkgever dus 70-100% doorbetaling gedurende de vakantie, en de werkgever is dus uiteindelijk goedkoper uit.
Typisch dat er toch altijd weer een paar mensen zijn die er geen fuck van snappen en dat als excuus aangrijpen om te zeiken.
Gefeliciteerd, begrijpend lezen blijkt te moeilijk voor je. Wat kan je wel?quote:Op donderdag 29 januari 2026 23:27 schreef probeer het volgende:
[..]
De werkgever die niets van arbeidsvoorwaarden snapt reageert en handelt zoals in deze casus het geval.
De werkgever die het wel snapt is blij met de besparing.
En ik ben er niet zo'n fan van om mensen die het niet willen snappen naar de mond te praten.
[..]
Moet ik het serieus uiteenzetten?
November: werknemer is ziek en ontvangt dus 70-100% loondoorbetaling bij ziekte
December: werknemer is ziek en ontvangt dus 70-100% loondoorbetaling bij ziekte
Januari: werknemer is ziek en ontvangt dus 70-100% loondoorbetaling bij ziekte
Versus:
November: werknemer is ziek en ontvangt dus 70-100% loondoorbetaling bij ziekte
December: werknemer is ziek en ontvangt dus 70-100% loondoorbetaling bij ziekte
Januari: werknemer is op vakantie en maakt dus diens al verdiende vakantie uren op. Geen loondoorbetaling bij ziekte.
Je kan ook gewoon toegeven dat je fout zat hoor. Hoef je niet zo raar door te zagen over het grote plaatje.
quote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:22 schreef D. het volgende:
[..]
De werkgever betaalt niet voor de vakantie.
Het kan ook niet. Door dat gebrek aan realiteitsbesef en wensdenken liep hij dus meerdere malen tegen een burnout.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat kan ook niet, als je van te voren nog niet weet wat je precies gaat maken. Als je het Agile gaat doen, groeit de scope voortdurend en ga je steeds meer dingen doen waar de oudere code geen rekening mee houd.
Ik moet toch altijd een beetje denken aan het Mannen van de Radio item met een gesprek tussen een bouwvakker en een schrijver over een writer's block.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:51 schreef capricia het volgende:
[..]
quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |