Je denkt echt dat het innemen van Groenland geen verregaande consequenties gaat hebben voor de VS? Gaat 'm niet worden voor Trump deze keerquote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je weet het bij Trump nooit. Hij heeft wel gekkere dingen gedaan, pak 6 januari bijvoorbeeld.(of moet ik nog 10 dingen noemen?)
En als hij het doet dan slaan we dus geen deuk in een pakje boter.
Wezenlijk anders dus dan de EfP in de Baltische staten. Want de NAVO zet daar wel een serieuze waarschuwing tegenover.
Geen meesterzet maar niet goed doordacht, infantiel en onverantwoordelijk. Zoals altijd met de EU. Alleen al dat zo iemand als Kallas zo'n functie kan krijgen geeft aan dat het een totaal onvolwassen instelling is.
De VS lopen wel mijlenver vooropquote:Op vrijdag 16 januari 2026 19:41 schreef LXIV het volgende:
Als het echt tot een treffen mocht komen is dat totale waanzin. Voor mij eigenlijk onvoorstelbaar. Wordt het een serieuze oorlog dan is de ondergang van het westen daarmee getekend en 20 jaar eerder dan anders het geval zou zijn.
Zowel de VS als de EU handelen onvoorstelbaar infantiel en kortzichtig hiermee.
Dat klopt, maar ook met die grotere troepenmacht gaan we Amerika niet tegenhouden. We kunnen geen millitaire kracht daar ontplooien die tegen de VS is opgewassen. Daarom is het een wassen neus en daarom moeten we het niet doen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:39 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
[..]
Het is een verkennende missie voor een grotere troepen inzet.. dat is niet iets wat je doet met duizenden militairen, waarom is dat zo moeilijk om te begrijpen voor mensen?
Waarom zouden we daar zoveel manschappen en materiaal aan verspillen? Hoeveel zou jij er neerzetten? 10.000? 100.000? Alle legers binnen de EU? Die kunnen we beter hier houden. Het statement is duidelijkquote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:36 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik vind het juist lachwekkend overkomen en het min of meer Trump zijn sentiment (voor hem) kracht bijzetten. De VS kan gerust doen wat het wil daar en het handjevol aantal militairen worden vriendelijk verzocht het eiland te verlaten, wat ze dan ook zullen doen, wat anders?
Het heeft enorme consequenties, zowel voor de VS als voor de EU. En in het nadeel van ons beiden!quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:39 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Je denkt echt dat het innemen van Groenland geen verregaande consequenties gaat hebben voor de VS? Gaat 'm niet worden voor Trump deze keer
En China als de lachende derde? Zo dom is zelfs Trump nietquote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het heeft enorme consequenties, zowel voor de VS als voor de EU. En in het nadeel van ons beiden!
Ja. Maar ook de EU is soms lachwekkend amateuristisch. Helaas wordt dat in onze media niet zo benadrukt. Maar een Kalas. gutgutgutgut. Gewoon net zo dom en lomp als Trump hoor!quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:40 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
De VS lopen wel mijlenver voorop
Jullie hebben Trump blijkbaar toch wel hoog zitten. Ik denk dat hij gemakkelijk zo dom is. Mijn hoop is eerder gevestigd op de top-generaals in de USA die zoiets gewoon zullen weigeren.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:42 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
En China als de lachende derde? Zo dom is zelfs Trump niet
Denk je dat we die officier van de Koninklijke marine daar naar toe hebben gestuurd om naar ijsberen te kijken of zou dat inhouden dat er meer dan alleen troepen naar toe gaan?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat klopt, maar ook met die grotere troepenmacht gaan we Amerika niet tegenhouden. We kunnen geen millitaire kracht daar ontplooien die tegen de VS is opgewassen. Daarom is het een wassen neus en daarom moeten we het niet doen.
De VS hoeft niet eens geweld te gebruiken. Als ze gewoon een carriergroup daar in het water leggen zijn ze logistiek helemaal afgesneden zonder dat er een schot is gevallen. Houden ze niet lang vol.
We kunnen niet-militair genoeg doen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:41 schreef opgebaarde het volgende:
Je kan toch niet serieus stellen dat Europa en de Denen helemaal niks moeten doen? Zelfs Rusland kreeg al meer weerstand na De Krim. Dat vonden we toen ook allemaal spannend. We weten hoe dat afgelopen is.
De VS houdt wel van dat armpje op de rug draaien, het heeft succes.
We moesten maar even de NAVO budget verhogen naar 5%, wat vele malen hoger is dan de VS zelf besteed
We kregen ineens tariffs opgelegd. Meerdere malen. Gewoon omdat.
Handelsafspraken worden eenzijdig bevroren
Buitenlandbeleid gericht op het ontmantelen van de EU door middel van (financieel en social media) steun anti Europese partijen
En dan nu Groenland opeisen en anders...
We flikken de Amerikanen niks, in tegenstelling, en we moeten de klappen maar weerloos incasseren. Geef me een goede reden waarom de VS na Groenland stopt met andere doelen toeeigenen?
je bedoelt Kallasquote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. Maar ook de EU is soms lachwekkend amateuristisch. Helaas wordt dat in onze media niet zo benadrukt.
Maar een Kalas. gutgutgutgut.
Gewoon net zo dom en lomp als Trump hoor!
het landje is wel de eerstvolgende gegadigde van Ruzzia om in te pikkenquote:Kaja Kallas (Tallinn, Sovjet-Unie, 18 juni 1977) is een Estse politica en sinds december 2024 de Hoge vertegenwoordiger van de Unie voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid. Eerder was zij onder meer lid van het Europees Parlement (2014-2018) en de eerste vrouwelijke premier van Estland (2021-2024). Kallas behoort tot de Eesti Reformierakond, waarvan ze tussen 2018 en 2024 de voorzitter was.
Loopbaan
Kallas is de dochter van voormalig premier Siim Kallas. Aan het eind van de jaren negentig studeerde ze rechten aan de Universiteit van Tartu.
De EU gaat hier heel goed mee om. Eerst proberen dmv onze kracht diplomatiek het willen op te lossen maar er wel een grens trekken. Blij dat we militairen sturen, Groenland hoort bij Europa en wij moeten het beschermen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 19:41 schreef LXIV het volgende:
Als het echt tot een treffen mocht komen is dat totale waanzin. Voor mij eigenlijk onvoorstelbaar. Wordt het een serieuze oorlog dan is de ondergang van het westen daarmee getekend en 20 jaar eerder dan anders het geval zou zijn.
Zowel de VS als de EU handelen onvoorstelbaar infantiel en kortzichtig hiermee.
https://www.instagram.com/reel/DTidqh_EfwOquote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:39 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Je denkt echt dat het innemen van Groenland geen verregaande consequenties gaat hebben voor de VS? Gaat 'm niet worden voor Trump deze keer
Trump wil gewoon aan de rest laten zien dat de VS het grootste land is. Daar hebben ze Canada en Groenland voor nodig. Al die mineralen kunnen ze pas over 50 jaar ofzo een keer met rendement uit de grond halen. Dan zijn z'n kinderen zelfs al bejaard. Daar gaan geen bedrijven aan de slag. Net zoals in Venuzuela nietquote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
We kunnen niet-militair genoeg doen.
Als bijvoorbeeld duidelijk is dat bedrijven die dan in Groenland gaan investeren geboycot gaan worden, en meer nog, dat bij teruggave van Groenland alle investeringen toekomen aan Denemarken, dan is er geen serieus bedrijf dat daar nog kapitaalintensieve investeringen gaan doen. Dan is de hele business case van de Groenland-annexatie al verdwenen.
Dat is dus iets wat we werkelijk kunnen doen en wat ook werkelijk schade toebrengt. Ipv een handjevol soldaten sturen.
De EU is een economische gemeenschap geen USA of EUSA, de EU heeft geen ICE oproerpolitie gelukkigquote:
Dit dus.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jullie hebben Trump blijkbaar toch wel hoog zitten. Ik denk dat hij gemakkelijk zo dom is. Mijn hoop is eerder gevestigd op de top-generaals in de USA die zoiets gewoon zullen weigeren.
nou van mij mag Trump het hebbenquote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:46 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
De EU gaat hier heel goed mee om. Eerst proberen dmv onze kracht diplomatiek het willen op te lossen maar er wel een grens trekken. Blij dat we militairen sturen, Groenland hoort bij Europa en wij moeten het beschermen.
En we moeten eens stoppen met denken dat de EU zwak is want dat is niet zo
Ben het hier wel mee eens.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:41 schreef opgebaarde het volgende:
Je kan toch niet serieus stellen dat Europa en de Denen helemaal niks moeten doen? Zelfs Rusland kreeg al meer weerstand na De Krim. Dat vonden we toen ook allemaal spannend dus echt boos durfde we niet te worden. We weten hoe dat afgelopen is.
De VS houdt wel van dat armpje op de rug draaien.
We moesten maar even de NAVO budget verhogen naar 5%, wat vele malen hoger is dan de VS zelf besteed
We kregen ineens tariffs opgelegd. Meerdere malen. Gewoon omdat.
Handelsafspraken worden eenzijdig bevroren
uitenlandbeleid gericht op het ontmantelen van de EU door middel van (financieel en social media) steun anti Europese partijen.
En dan nu Groenland opeisen en anders...
We flikken de Amerikanen niks, in tegenstelling, en we moeten de klappen maar weerloos incasseren. Geef me een goede reden waarom de VS na Groenland stopt met andere doelen toeeigenen? De VS wil ons slappelingen daarna echt niet ineens terug als bondgenoot
Prima, maar als iemand jou huis komt afpakken kom dan ook niet klagen bij de rest en geef gewoon netjes de sleutel.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou van mij mag Trump het hebben
Dom Ests wijf. Met figuren zoals haar is het ook wel logisch dat Rusland zo lang kon overheersen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je bedoelt Kallas
[ afbeelding ]
De MP van een land met een inwoneraantal twee keer Utrecht
daar wordt ook niets van everwacht , dat hoeft ok niet
[..]
het landje is wel de eerstvolgende gegadigde van Ruzzia om in te pikken
[ afbeelding ]
van de schuur ook??quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:52 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Prima, maar als iemand jou huis komt afpakken kom dan ook niet klagen bij de rest en geef gewoon netjes de sleutel.
nou nou nou nou nou nouquote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dom Ests wijf. Met figuren zoals haar is het ook wel logisch dat Rusland zo lang kon overheersen.
Die ook en als het ff kan laat hem ook even over je partner heengaan mocht je die hebben. De fiets mag je houden.quote:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tallinnquote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dom Ests wijf. Met figuren zoals haar is het ook wel logisch dat Rusland zo lang kon overheersen.
quote:In 1558 werd een blijvende vrede gesloten met als beschermheer de Zweedse koning die in 1561 werd verzocht om de soevereiniteit over Estland op zich te nemen.
We sturen geen 50 soldaten naar Groenland omdat we denken dat we überhaupt een kans maken tegen de VS... Het is symbolisch dat we niet akkoord gaan met het proberen te stelen. Het tegenovergestelde: alle soldaten terugtrekken en de eigendomspapieren neerleggen is deescalerend voor nu, dat klopt. Maar wat geeft jou de hoop dat het daarna klaar is?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
We kunnen niet-militair genoeg doen.
Als bijvoorbeeld duidelijk is dat bedrijven die dan in Groenland gaan investeren geboycot gaan worden, en meer nog, dat bij teruggave van Groenland alle investeringen toekomen aan Denemarken, dan is er geen serieus bedrijf dat daar nog kapitaalintensieve investeringen gaan doen. Dan is de hele business case van de Groenland-annexatie al verdwenen.
Dat is dus iets wat we werkelijk kunnen doen en wat ook werkelijk schade toebrengt. Ipv een handjevol soldaten sturen.
Estland heeft een wonderbaarlijke geschiedenis.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tallinn
[..]
Militair gezien is de Eu wel zwak. We kunnen helemaal geen gevechtskracht ontplooien zo ver van Europa in de invleodssfeer van de VS. Die gooien daar één carriergroup neer en het is afgelopen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:46 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
De EU gaat hier heel goed mee om. Eerst proberen dmv onze kracht diplomatiek het willen op te lossen maar er wel een grens trekken. Blij dat we militairen sturen, Groenland hoort bij Europa en wij moeten het beschermen.
En we moeten eens stoppen met denken dat de EU zwak is want dat is niet zo
en dan maken ze van Amsterdam weer een hoerentent en is het afgelopen met groen linksquote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Militair gezien is de Eu wel zwak. We kunnen helemaal geen gevechtskracht ontplooien zo ver van Europa in de invleodssfeer van de VS. Die gooien daar één carriergroup neer en het is afgelopen.
We geven Groenland helemaal niet af. We gaan het alleen niet militair verdedigen. We tekenen protest aan en gaan eerst de bedrijven die daar willen gaan investeren sanctioneren en dreigen met confiscatie, daarna kunnen we nog andere maatregelen nemen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:57 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
We sturen geen 50 soldaten naar Groenland omdat we denken dat we überhaupt een kans maken tegen de VS... Het is symbolisch dat we niet akkoord gaan met het proberen te stelen. Het tegenovergestelde: alle soldaten terugtrekken en de eigendomspapieren neerleggen is deescalerend voor nu, dat klopt. Maar wat geeft jou de hoop dat het daarna klaar is?
Het is niet zeker dat het over drie jaar klaar is, dat ben ik met je eens. Maar als het doorgaat dan wordt het ook niet opgelost met een paar soldaten.quote:We kunnen nadat de VS Groenland geannexeerd heeft wel dreigen met het boycotten van Amerikaanse bedrijven, daar trekt Trump zich natuurlijk niks van aan. Gaat hij ons weer tariffs opleggen, of bedrijven boycotten of exportbeperkingen aan de ASML's opleggen. Qua economie kunnen we enigszins een vuist maken, helaas niet teveel vanwege diverse wetten, maar dat gaat ons ook veel pijn doen... Vergeet niet dat de VS de EU nu al kapot wil. Waarom zou het na Groenland klaar zijn? Ze beginnen pas net.
Jij lijkt er vanuit te gaan dat over drie jaar het normaal weer terug is. Dat is nog maar de vraag. Wellicht is Trump weg maar dat betekent niet dat alles teruggedraaid wordt en zeker niet als de republikeinen weer winnen... Misschien staan er wel meer 'recht van de sterkste' Amerikanen op. En ze hebben groot gelijk, zo deden wij dat vroeger ook
Ik wist niet dat Amsterdam op Groenland lag.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dan maken ze van Amsterdam weer een hoerentent en is het afgelopen met groen links
Dat wordt hier hevig ontkent.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Militair gezien is de Eu wel zwak. We kunnen helemaal geen gevechtskracht ontplooien zo ver van Europa in de invleodssfeer van de VS. Die gooien daar één carriergroup neer en het is afgelopen.
Hoe balanceer jij enerzijds verstandigheid af ten opzichte van vijandigheid van de ander?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
We geven Groenland helemaal niet af. We gaan het alleen niet militair verdedigen. We tekenen protest aan en gaan eerst de bedrijven die daar willen gaan investeren sanctioneren en dreigen met confiscatie, daarna kunnen we nog andere maatregelen nemen.
Dat is een dreigement wat we waar kunnen maken en waarmee we de VS pijn kunnen doen zonder dat we de Westerse positie in de wereldorde compleet weggooien.
[..]
Het is niet zeker dat het over drie jaar klaar is, dat ben ik met je eens. Maar als het doorgaat dan wordt het ook niet opgelost met een paar soldaten.
Wat wij doen is dan inderdaad de wijste zijn ipv ons gelijk halen. Vaak is dat het verstandigste. Zeker als je niet in staat bent je dreigementen serieus kracht bij te zetten.
Deze mensen hebben geen benul van de ontplooing van miltair vermogen. En dat de VS het enige land is dat dit serieus wereldwijd kan doen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat wordt hier hevig ontkent.
En men beweerd dat de UK en Canada wel meedoen met de EU.
Ik denk dat de EU er helemaal alleen voor staat.
De defensie van voorgaande landen werkt alleen met de samenwerking van de VS en dat geven ze nooit op.
Maar wacht even, dit is alleen nog maar gebrabbel van Trump.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:13 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hoe balanceer jij enerzijds verstandigheid af ten opzichte van vijandigheid van de ander?
Ik ben het met je eens dat we het uiteindelijk militair verliezen. Maar principieel vind ik dat we hiertegen in moeten gaan. Hoe meer weerstand wij vooraf geven - doen we nu al - hoe groter de kans is dat er interne strubbelingen en verzet komt tegen Trumps plan. Schieten op Europeanen zal voor velen verre van comfortabel voelen.
Dat dacht ik ook, kreeg zoveel weerstand dat ik dacht dat ik de enige was die dat zag.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Deze mensen hebben geen benul van de ontplooing van miltair vermogen. En dat de VS het enige land is dat dit serieus wereldwijd kan doen.
Al hadden we hier 10.000 tanks, ze in Groenland krijgen en ze daar logistiek blijven ondersteunen is nog een heel anders iets.En hoe verzorg je het luchtoverwicht boven Groenland met nauwelijks vliegdekschepen en de VS met 11 carriergroeps en tientallen land airstrips op vliegafstand?
Europa is volledig niet in staat gevechtskracht daar te ontplooien en in stand te houden. Ook niet een beetje. Dus je moet ook niet stoer die kaart gaan uitspelen.
De VS is in dat gebied zó overmachtig tov de EU dat we hoe dan ook uitgemanoeuvreerd zijn. Ze hoeven dus helemaal niet op Europeanen te schieten.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:13 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hoe balanceer jij enerzijds verstandigheid af ten opzichte van vijandigheid van de ander?
Ik ben het met je eens dat we het uiteindelijk militair verliezen. Maar principieel vind ik dat we hiertegen in moeten gaan. Hoe meer weerstand wij vooraf geven - doen we nu al - hoe groter de kans is dat er interne strubbelingen en verzet komt tegen Trumps plan. Schieten op Europeanen zal voor velen verre van comfortabel voelen.
Trump maakt er haastwerk van lijkt het nu.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zolang je Trump kunt negeren of het rekken is het goed.
dat is ook niet verstandigquote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:15 schreef LXIV het volgende:
Europa is volledig niet in staat gevechtskracht daar te ontplooien en in stand te houden.
Ook niet een beetje. Dus je moet ook niet stoer die kaart gaan uitspelen.
Komt omdat veel mensen onbewust onbekwaam zijn over dit onderwerp. Dan weten ze niet eens hoe weinig ze er vanaf weten.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook, kreeg zoveel weerstand dat ik dacht dat ik de enige was die dat zag.
Hij zit met de midterms of voelt wat anders aan waardoor die denkt dat dit morgen moet.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Trump maakt er haastwerk van lijkt het nu.
Maar tijd rekken is altijd goed idee, eerst zette hij Rusland onder druk en dat mislukte, daarna tussendoor wat geklooi in het M-O en met Maduro, nu zijn wij aan de beurt. Misschien gaat hij volgende week wel weer belletje lellen bij Xi.
Er staan enkele honderden soldaten gestationeerd nu, kunnen er ook meer worden. Het gaat om het statement die je maakt. Wil je Groenland hebben dan moet je hun eerst "opzij" zetten.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
De VS is in dat gebied zó overmachtig tov de EU dat we hoe dan ook uitgemanoeuvreerd zijn. Ze hoeven dus helemaal niet op Europeanen te schieten.
Trump gaat de Midterms annulerenquote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hij zit met de midterms of voelt wat anders aan waardoor die denkt dat dit morgen moet.
De kans is groot dat het allemaal nergens op slaat en de man de weg kwijt is.
Ze hoeven neit eens opzij gezet te worden. Ze kunnen gewoon genegeerd worden.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er staan enkele honderden soldaten gestationeerd nu, kunnen er ook meer worden. Het gaat om het statement die je maakt. Wil je Groenland hebben dan moet je hun eerst "opzij" zetten.
ik twijfel nog wel in hoeverre het ethisch juist is om ergens soldaten heen te sturen als je wéét dat ze kansloos zijn in een gevecht.
Mart is niet mijn vriend, en heeft ook zelden gelijk maar in dit stukje zegt hij wel hoe ik er ook over denk. Even kijken graag, duurt maar 40 secquote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ze hoeven neit eens opzij gezet te worden. Ze kunnen gewoon genegeerd worden.
Een Carrier, even 42 F35s laten overvliegen, wat gevechtshelikopters landen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ze hoeven neit eens opzij gezet te worden. Ze kunnen gewoon genegeerd worden.
Wat Mart over het hoofd ziet met zijn 'tripwire' functie is dat er wel serieuze militaire kracht als vervolg tegenover moet staan. En dat is in Groenland niet het geval. In Letland (of Seedorf destijds) welquote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mart is niet mijn vriend, en heeft ook zelden gelijk maar in dit stukje zegt hij wel hoe ik er ook over denk. Even kijken graag, duurt maar 40 sec
https://www.facebook.com/(...)ti/1603113061142634/
Ik denk dat je het meer moet opvatten als een grote morele barrière voor de US generaals en alle andere overheidsmedewerker om toch met geweld binnen te dringen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat Mart over het hoofd ziet met zijn 'tripwire' functie is dat er wel serieuze militaire kracht als vervolg tegenover moet staan. En dat is in Groenland niet het geval. In Letland (of Seedorf destijds) wel
Daar zul je het eerder van moeten hebben dan van Trump.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik denk dat je het meer moet opvatten als een grote morele barrière voor de US generaals en alle andere overheidsmedewerker om toch met geweld binnen te dringen.
Het gaat er om wat Trump denkt. Groenland wordt naar zijn zeggen verdedigd door twee hondensleeën, en nu gaat Europa stoer lopen doen, waaronder Nederland met het sturen van Robin en Batman. Het gaat toch puur om symboliek nu? Dus ja, ik denk dat je het beste als je per se dan wil imponeren maar minimaal 10 duizend EU soldaten daarheen had moeten sturen voor een korte workation, doe anders niks?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:39 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
[..]
Het is een verkennende missie voor een grotere troepen inzet.. dat is niet iets wat je doet met duizenden militairen, waarom is dat zo moeilijk om te begrijpen voor mensen?
Hoe zou onze generale staf omgaan met een premier die bijv. Vlaanderen of Lux wil innemen voor zelfverzonnen veiligheidsidealen óf grondstoffen (kolen ofzo), de kans is groot dat er geen coöperatie zal zijn.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Daar zul je het eerder van moeten hebben dan van Trump.
Ik snap dat met geweld binnenkomen niet.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik denk dat je het meer moet opvatten als een grote morele barrière voor de US generaals en alle andere overheidsmedewerker om toch met geweld binnen te dringen.
Dat sowieso, maar de gedachte zal wel zijn dat momenteel Groenland geen EU lid is en met de aanwezigheid van een halve EU militair je de EU wel degelijk aanvalt in zo'n situatie. Ik ben het er ook absoluut niet mee eens en het getuigt van het oude precorona denken, maar dat is wel de bittere realiteit. Met symboliek proberen erger te voorkomen, omdat wij eigenlijk ook niet willen escaleren.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:28 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Het gaat er om wat Trump denkt. Groenland wordt naar zijn zeggen verdedigd door twee hondensleeën, en nu gaat Europa stoer lopen doen, waaronder Nederland met het sturen van Robin en Batman. Het gaat toch puur om symboliek nu? Dus ja, ik denk dat je het beste als je per se dan wil imponeren maar minimaal 10 duizend EU soldaten daarheen had moeten sturen voor een korte workation, doe anders niks?
Waar slapen die 10k lui? Wat eten ze? Wat gaan ze daar doen? Je kunt niet zo 10k soldaten daar in de sneeuw droppen he? Die zijn na één dag bevroren ijslollies.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:28 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Het gaat er om wat Trump denkt. Groenland wordt naar zijn zeggen verdedigd door twee hondensleeën, en nu gaat Europa stoer lopen doen, waaronder Nederland met het sturen van Robin en Batman. Het gaat toch puur om symboliek nu? Dus ja, ik denk dat je het beste als je per se dan wil imponeren maar minimaal 10 duizend EU soldaten daarheen had moeten sturen voor een korte workation, doe anders niks?
Er ligt een prachtig bevoorradingschip bij de caribische eilanden. Tijd om die terug te halenquote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Waar slapen die 10k lui? Wat eten ze? Wat gaan ze daar doen? Je kunt niet zo 10k soldaten daar in de sneeuw droppen he? Die zijn na één dag bevroren ijslollies.
Om 10K lui daar te hebben met wat materieel heb je 100K lui nodig voor de instandhouding, inclusief proberen te bewaken van de sea lanes. Je moet letterlijk alles aanvoeren behalve de ijsklontjes voor de whiskeys in de officiersmess.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Waar slapen die 10k lui? Wat eten ze? Wat gaan ze daar doen? Je kunt niet zo 10k luitjes daar in de sneeuw droppen he?
Het is bijna alsof Polen hun militairen ergens anders voor nodig hebben.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:35 schreef Jed1Gam het volgende:
Polen stuurt niemand, tot zover de Europese eenheid.
Ja die 2 personen maken het echt het verschilquote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het is bijna alsof Polen hun militairen ergens anders voor nodig hebben.
Ga maar weer gewoon met blokken spelen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:36 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ja die 2 personen maken het echt het verschil
Een van de weinig Europese landen die niet compleet ideologisch verdwaasd zijn en waarvan de maatschappij niet volkomen ontwricht is. Een land met mogelijk nog toekomst. Een land dat geen afleiding nodig heeft in het buitenland om de aandacht af te leiden.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:35 schreef Jed1Gam het volgende:
Je kan niet zomaar ff ergens 10000 troepen neerzetten dat vergt nogal wat logistiek om die te huisvesten en te voeren. Dat is vooral erg belangrijk in een gebied waar de temperatuur naar -40 graden Celsius gaat. Je hebt er weinig aan als je soldaten doodvriezen. Vandaar een verkennende missiequote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:28 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Voor Polen speelt dat zeker mee. Voor ons hier aan de Noordzee is een vijandelijke aanval heel wat hypothetischer.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:36 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ja die 2 personen maken het echt het verschil. Ze hebben Trump/VS nodig, willen hem niet boos maken.
Lekker in de vrieskast zitten als "symbool".quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ga maar weer gewoon met blokken spelen.
En net vond je het nog een slechte zaak dat Polen niet meewerkt aan dat zogenaamde symbool.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:38 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Lekker in de vrieskast zitten als "symbool".
Eerder een land dat doodsbang is voor Rusland en helemaal niets wilt doen om de VS voor de kop te stoten.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een van de weinig Europese landen die niet compleet ideologisch verdwaasd zijn en waarvan de maatschappij niet volkomen ontwricht is. Een land met mogelijk nog toekomst. Een land dat geen afleiding nodig heeft in het buitenland om de aandacht af te leiden.
Je moet goed lezen wat er geschreven wordt. Ook wanneer we op termijn daar 10.000 soldaten zouden ontplooien is het een kansloze missie omdat Europa daar geen werkelijk militair vermogen kan uitoefenen. Het is voor ons te ver en voor Amerika dichtbij. We kunnen het logistiek nooit ondersteunen en we hebben ook volledig geen luchtoverwicht daar, ook niet plaatselijk en tijdelijk.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:38 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
[..]
Je kan niet zomaar ff ergens 10000 troepen neerzetten dat vergt nogal wat logistiek om die te huisvesten en te voeren. Dat is vooral erg belangrijk in een gebied waar de temperatuur naar -40 graden Celsius gaat. Je hebt er weinig aan als je soldaten doodvriezen. Vandaar een verkennende missie
Misschien sturen wij wel een pool.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:35 schreef Jed1Gam het volgende:
Waar zeg ik dat het slecht is?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:40 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En net vond je het nog een slechte zaak dat Polen niet meewerkt aan dat zogenaamde symbool.
Realistischer dan UK/FR/DEquote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:40 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Eerder een land dat doodsbang is voor Rusland en helemaal niets wilt doen om de VS voor de kop te stoten.
quote:
quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:35 schreef Jed1Gam het volgende:
Vergeet de radicale islam in Europa en de eigen bevolking ook nietquote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:42 schreef phpmystyle het volgende:
Europa gaat wel lekker, ruzie met Rusland, ruzie met US, ondertussen om US te pleasen maken wij ruzie met China.
We houden wenig vrienden over zo.
Waar ik een beetje dubbel in sta,quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een van de weinig Europese landen die niet compleet ideologisch verdwaasd zijn en waarvan de maatschappij niet volkomen ontwricht is. Een land met mogelijk nog toekomst. Een land dat geen afleiding nodig heeft in het buitenland om de aandacht af te leiden.
Dat zou kunnen in een vriendschappelijke relatie.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:43 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Waar ik een beetje dubbel in sta,
De laatste jaren was ik het toenemende politiek correcte verdwaasde gebrabbel uit de eu steeds meer zat. Zie die laatste speech van klimaatpaus Timmermans een terug. En daarop volgend verhevende nikszeggende teksten. En inderdaad wat de VS terecht aangeeft steeds minder echte vrijheid door toenemende regels, de digitale Euro en Europese digitale ID. het hof van de mensenrechten die elk stukje veiligheidsbeleid verkracht.
Ik vond het al een tijdje de verkeerde kant op gaan.
De VS is momenteel wel kraakhelder, direct en maakt gehakt van die verheven politieke taal.
Dat vind ik verfrissend en kan de EU de juiste weg weer opdrukken.
Tot nu zo’n beetje, dat de yanks nu toch wel echt vervelend gaan worden.
Dat is op termijn geen probleem meer.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Vergeet de radicale islam in Europa en de eigen bevolking ook niet
ja die linkse borstklopperij ben ik ook wel knap ziek van zo onderhandquote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:43 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Waar ik een beetje dubbel in sta,
De laatste jaren was ik het toenemende politiek correcte verdwaasde gebrabbel uit de eu steeds meer zat. Zie die laatste speech van klimaatpaus Timmermans een terug. En daarop volgend verhevende nikszeggende teksten. En inderdaad wat de VS terecht aangeeft steeds minder echte vrijheid door toenemende regels, de digitale Euro en Europese digitale ID. het hof van de mensenrechten die elk stukje veiligheidsbeleid verkracht.
Ik vond het al een tijdje de verkeerde kant op gaan.
De VS is momenteel wel kraakhelder, direct en maakt gehakt van die verheven politieke taal.
Dat vind ik verfrissend en kan de EU de juiste weg weer opdrukken.
Tot nu zo’n beetje, dat de yanks nu toch wel echt vervelend gaan worden.
West-Europa is sowieso afgeschreven op termijn. Geen enkele hoop meer. Het momentum is nog te groot en onomkeerbaar.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is op termijn geen probleem mee.
Als chatcontrol doorgaat - Polen houden tegen nu thanks god - dan mag daar niet meer over gesproken worden. En dan is dat probleem er niet meer!
Ik houd hoop op een revival, het is nog niet 5 over twaalf. Misschien wel kwart voor 12.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
West-Europa is sowieso afgeschreven op termijn. Geen enkele hoop meer. Het momentum is nog te groot en onomkeerbaar.
Misschien is het kwart voor 12, maar die wijzer blijft naar voren gaan en kunnen we in de praktijk niet meer stoppen. Zie dat bijv Rob Jetten de verkiezingen wint... BInnen 10 jaar komt geen radicale ommekeer en dus is het te laat.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik houd hoop op een revival, het is nog niet 5 over twaalf. Misschien wel kwart voor 12.
De koers kan echt verlegd worden nog.
Maar wat doe jij als jij denkt dat er geen hoop meer is? Heb je een huisje in een land waar wél perspectief is oid?
Je overschat en onderschat de afstanden behoorlijk. De afstand van de meest noord oostelijke staat van de VS (Maine) naar Nuuk Groenland is ~2900 km vliegen. Dat is vergelijkbaar met de afstand vanuit Noorwegen en Schotland. Vanuit Ierland is het zelfs 200km minder vliegen om daar te komen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je moet goed lezen wat er geschreven wordt. Ook wanneer we op termijn daar 10.000 soldaten zouden ontplooien is het een kansloze missie omdat Europa daar geen werkelijk militair vermogen kan uitoefenen. Het is voor ons te ver en voor Amerika dichtbij. We kunnen het logistiek nooit ondersteunen en we hebben ook volledig geen luchtoverwicht daar, ook niet plaatselijk en tijdelijk.
Doeiquote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Misschien is het kwart voor 12, maar die wijzer blijft naar voren gaan en kunnen we in de praktijk niet meer stoppen. Zie dat bijv Rob Jetten de verkiezingen wint... BInnen 10 jaar komt geen radicale ommekeer en dus is het te laat.
Ik heb hier in NL nog een paar dingen lopen, dan ben ik weg ja.
Die afstand valt sowieso buiten de actieradius van een gevechtsvliegtuig. We gaan daar dus als Europa helemaal niks in de lucht hangen. Het is echt een illusie dat wij als Europa daar een missie kunnen ondersteunen in een gevechtsscenario. Op geen enkele manier. Dan werken terrein en weer daar natuurlijk ook niet mee. Alles moet aangevoerd worden.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:53 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Je overschat en onderschat de afstanden behoorlijk. De afstand van de meest noord oostelijke staat van de VS (Maine) naar Nuuk Groenland is ~2900 km vliegen. Dat is vergelijkbaar met de afstand vanuit Noorwegen en Schotland. Vanuit Ierland is het zelfs 200km minder vliegen om daar te komen.
Het ligt vrijwel exact dezelfde afstand van de VS en Europa af.
Ik vind het wel lachen: de VS gaat momenteel naar de tyfus door een corrupte megalomane narcist, als gevolg van decennialang politiek faillissement. Maar het is de EU waar het fout mee gaatquote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja die linkse borstklopperij ben ik ook wel knap ziek van zo onderhand
wij doen wat goed is voor Nedeerland![]()
![]()
![]()
Het hele idee dat Europa oorlog met de VS voert om Groenland is te absurd voor woorden en kwam niet eens in iemands gedachte op tot een dik jaar geleden.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die afstand valt sowieso buiten de actieradius van een gevechtsvliegtuig. We gaan daar dus als Europa helemaal niks in de lucht hangen. Het is echt een illusie dat wij als Europa daar een missie kunnen ondersteunen in een gevechtsscenario. Op geen enkele manier. Dan werken terrein en weer daar natuurlijk ook niet mee. Alles moet aangevoerd worden.
Het is een totaal absurd en ondenkbaar idee. Maar toch hebben we het er over....quote:Op vrijdag 16 januari 2026 22:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het hele idee dat Europa oorlog met de VS voert om Groenland is te absurd voor woorden en kwam niet eens in iemands gedachte op tot een dik jaar geleden.
Anyway, wat gevechtsvliegtuigen betreft: daarvoor zijn er vliegdekschepen.
Waarom niet beide?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik vind het wel lachen: de VS gaat momenteel naar de tyfus door een corrupte megalomane narcist, als gevolg van decennialang politiek faillissement. Maar het is de EU waar het fout mee gaat
Als er echt wat gebeurt blijft het bij 1 actie vam de VS, ala Venezuela. En daarna weer veel praatjes, sancties etc., tijd uitzitten tot Trump dood is / afgezet wordt.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 22:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is een totaal absurd en ondenkbaar idee. Maar toch hebben we het er over....
De VS heeft 11 carriergroups. De EU kan daar niks serieus tegenover zetten. Niet in kwaliteit, niet in kwantiteit, niet in ervaring of doctrine.
Ik ben benieuwd of de VS de strijd aan wil gaan met Europa.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 22:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is een totaal absurd en ondenkbaar idee. Maar toch hebben we het er over....
De VS heeft 11 carriergroups. De EU kan daar niks serieus tegenover zetten. Niet in kwaliteit, niet in kwantiteit, niet in ervaring of doctrine.
De war is AI , niet tanks makenquote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik houd hoop op een revival, het is nog niet 5 over twaalf. Misschien wel kwart voor 12.
Maar wat doe jij als jij denkt dat er geen hoop meer is? Heb je een huisje in een land waar wél perspectief is oid?
Alles komt goedquote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Misschien is het kwart voor 12, maar die wijzer blijft naar voren gaan en kunnen we in de praktijk niet meer stoppen. Zie dat bijv Rob Jetten de verkiezingen wint... BInnen 10 jaar komt geen radicale ommekeer en dus is het te laat.
ok afgesprokenquote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:51 schreef LXIV het volgende:
Het is krom maar heb daarover na gedacht:quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dus na Schoof Wilders krijgen we Jetten.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 22:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Alles komt goed
Volgens mij heb je kinderen, en ooit kleinkinderen. Genoeg reden om te blijven man.
Er komt een correctie aan, we weten alleen niet wanneer. Na Den Uyl kregen wij Lubbers.
je kan nog naar afrika verkassen , ergens aan het strand , mozambique ofzoquote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dont fuck with the Charles de Gaulle en de HMS Queen Elizabethquote:Op vrijdag 16 januari 2026 22:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nu vergelijk je oorlog binnen Europa met oorlog tegen Amerika.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 22:14 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het is krom maar heb daarover na gedacht:
De VS is qua economie, ligging en verdediging de beste plek om te wonen.
Dat was al eerder zo, dat west Europeanen en Britten massaal naar Amerika voeren omdat het in Europa oorlog, bitterheid en een elite die continue oorlog voer mensen daarheen dreef voor een nieuw leven.
Als je kijkt naar toekomst en de kans in een grote oorlog te komen heeft de VS verreweg de beste kaarten.
Het land is omringt door oceanen, ver weg van vijanden, met het grootste en beste leger ter wereld in een economie die alle tech kaarten in handen heeft (niet de productie die heeft China)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |