https://nl.wikipedia.org/wiki/Tallinnquote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dom Ests wijf. Met figuren zoals haar is het ook wel logisch dat Rusland zo lang kon overheersen.
quote:In 1558 werd een blijvende vrede gesloten met als beschermheer de Zweedse koning die in 1561 werd verzocht om de soevereiniteit over Estland op zich te nemen.
We sturen geen 50 soldaten naar Groenland omdat we denken dat we überhaupt een kans maken tegen de VS... Het is symbolisch dat we niet akkoord gaan met het proberen te stelen. Het tegenovergestelde: alle soldaten terugtrekken en de eigendomspapieren neerleggen is deescalerend voor nu, dat klopt. Maar wat geeft jou de hoop dat het daarna klaar is?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
We kunnen niet-militair genoeg doen.
Als bijvoorbeeld duidelijk is dat bedrijven die dan in Groenland gaan investeren geboycot gaan worden, en meer nog, dat bij teruggave van Groenland alle investeringen toekomen aan Denemarken, dan is er geen serieus bedrijf dat daar nog kapitaalintensieve investeringen gaan doen. Dan is de hele business case van de Groenland-annexatie al verdwenen.
Dat is dus iets wat we werkelijk kunnen doen en wat ook werkelijk schade toebrengt. Ipv een handjevol soldaten sturen.
Estland heeft een wonderbaarlijke geschiedenis.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tallinn
[..]
Militair gezien is de Eu wel zwak. We kunnen helemaal geen gevechtskracht ontplooien zo ver van Europa in de invleodssfeer van de VS. Die gooien daar één carriergroup neer en het is afgelopen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:46 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
De EU gaat hier heel goed mee om. Eerst proberen dmv onze kracht diplomatiek het willen op te lossen maar er wel een grens trekken. Blij dat we militairen sturen, Groenland hoort bij Europa en wij moeten het beschermen.
En we moeten eens stoppen met denken dat de EU zwak is want dat is niet zo
en dan maken ze van Amsterdam weer een hoerentent en is het afgelopen met groen linksquote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Militair gezien is de Eu wel zwak. We kunnen helemaal geen gevechtskracht ontplooien zo ver van Europa in de invleodssfeer van de VS. Die gooien daar één carriergroup neer en het is afgelopen.
We geven Groenland helemaal niet af. We gaan het alleen niet militair verdedigen. We tekenen protest aan en gaan eerst de bedrijven die daar willen gaan investeren sanctioneren en dreigen met confiscatie, daarna kunnen we nog andere maatregelen nemen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:57 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
We sturen geen 50 soldaten naar Groenland omdat we denken dat we überhaupt een kans maken tegen de VS... Het is symbolisch dat we niet akkoord gaan met het proberen te stelen. Het tegenovergestelde: alle soldaten terugtrekken en de eigendomspapieren neerleggen is deescalerend voor nu, dat klopt. Maar wat geeft jou de hoop dat het daarna klaar is?
Het is niet zeker dat het over drie jaar klaar is, dat ben ik met je eens. Maar als het doorgaat dan wordt het ook niet opgelost met een paar soldaten.quote:We kunnen nadat de VS Groenland geannexeerd heeft wel dreigen met het boycotten van Amerikaanse bedrijven, daar trekt Trump zich natuurlijk niks van aan. Gaat hij ons weer tariffs opleggen, of bedrijven boycotten of exportbeperkingen aan de ASML's opleggen. Qua economie kunnen we enigszins een vuist maken, helaas niet teveel vanwege diverse wetten, maar dat gaat ons ook veel pijn doen... Vergeet niet dat de VS de EU nu al kapot wil. Waarom zou het na Groenland klaar zijn? Ze beginnen pas net.
Jij lijkt er vanuit te gaan dat over drie jaar het normaal weer terug is. Dat is nog maar de vraag. Wellicht is Trump weg maar dat betekent niet dat alles teruggedraaid wordt en zeker niet als de republikeinen weer winnen... Misschien staan er wel meer 'recht van de sterkste' Amerikanen op. En ze hebben groot gelijk, zo deden wij dat vroeger ook
Ik wist niet dat Amsterdam op Groenland lag.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dan maken ze van Amsterdam weer een hoerentent en is het afgelopen met groen links
Dat wordt hier hevig ontkent.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Militair gezien is de Eu wel zwak. We kunnen helemaal geen gevechtskracht ontplooien zo ver van Europa in de invleodssfeer van de VS. Die gooien daar één carriergroup neer en het is afgelopen.
Hoe balanceer jij enerzijds verstandigheid af ten opzichte van vijandigheid van de ander?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
We geven Groenland helemaal niet af. We gaan het alleen niet militair verdedigen. We tekenen protest aan en gaan eerst de bedrijven die daar willen gaan investeren sanctioneren en dreigen met confiscatie, daarna kunnen we nog andere maatregelen nemen.
Dat is een dreigement wat we waar kunnen maken en waarmee we de VS pijn kunnen doen zonder dat we de Westerse positie in de wereldorde compleet weggooien.
[..]
Het is niet zeker dat het over drie jaar klaar is, dat ben ik met je eens. Maar als het doorgaat dan wordt het ook niet opgelost met een paar soldaten.
Wat wij doen is dan inderdaad de wijste zijn ipv ons gelijk halen. Vaak is dat het verstandigste. Zeker als je niet in staat bent je dreigementen serieus kracht bij te zetten.
Deze mensen hebben geen benul van de ontplooing van miltair vermogen. En dat de VS het enige land is dat dit serieus wereldwijd kan doen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat wordt hier hevig ontkent.
En men beweerd dat de UK en Canada wel meedoen met de EU.
Ik denk dat de EU er helemaal alleen voor staat.
De defensie van voorgaande landen werkt alleen met de samenwerking van de VS en dat geven ze nooit op.
Maar wacht even, dit is alleen nog maar gebrabbel van Trump.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:13 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hoe balanceer jij enerzijds verstandigheid af ten opzichte van vijandigheid van de ander?
Ik ben het met je eens dat we het uiteindelijk militair verliezen. Maar principieel vind ik dat we hiertegen in moeten gaan. Hoe meer weerstand wij vooraf geven - doen we nu al - hoe groter de kans is dat er interne strubbelingen en verzet komt tegen Trumps plan. Schieten op Europeanen zal voor velen verre van comfortabel voelen.
Dat dacht ik ook, kreeg zoveel weerstand dat ik dacht dat ik de enige was die dat zag.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Deze mensen hebben geen benul van de ontplooing van miltair vermogen. En dat de VS het enige land is dat dit serieus wereldwijd kan doen.
Al hadden we hier 10.000 tanks, ze in Groenland krijgen en ze daar logistiek blijven ondersteunen is nog een heel anders iets.En hoe verzorg je het luchtoverwicht boven Groenland met nauwelijks vliegdekschepen en de VS met 11 carriergroeps en tientallen land airstrips op vliegafstand?
Europa is volledig niet in staat gevechtskracht daar te ontplooien en in stand te houden. Ook niet een beetje. Dus je moet ook niet stoer die kaart gaan uitspelen.
De VS is in dat gebied zó overmachtig tov de EU dat we hoe dan ook uitgemanoeuvreerd zijn. Ze hoeven dus helemaal niet op Europeanen te schieten.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:13 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hoe balanceer jij enerzijds verstandigheid af ten opzichte van vijandigheid van de ander?
Ik ben het met je eens dat we het uiteindelijk militair verliezen. Maar principieel vind ik dat we hiertegen in moeten gaan. Hoe meer weerstand wij vooraf geven - doen we nu al - hoe groter de kans is dat er interne strubbelingen en verzet komt tegen Trumps plan. Schieten op Europeanen zal voor velen verre van comfortabel voelen.
Trump maakt er haastwerk van lijkt het nu.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zolang je Trump kunt negeren of het rekken is het goed.
dat is ook niet verstandigquote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:15 schreef LXIV het volgende:
Europa is volledig niet in staat gevechtskracht daar te ontplooien en in stand te houden.
Ook niet een beetje. Dus je moet ook niet stoer die kaart gaan uitspelen.
Komt omdat veel mensen onbewust onbekwaam zijn over dit onderwerp. Dan weten ze niet eens hoe weinig ze er vanaf weten.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook, kreeg zoveel weerstand dat ik dacht dat ik de enige was die dat zag.
Hij zit met de midterms of voelt wat anders aan waardoor die denkt dat dit morgen moet.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Trump maakt er haastwerk van lijkt het nu.
Maar tijd rekken is altijd goed idee, eerst zette hij Rusland onder druk en dat mislukte, daarna tussendoor wat geklooi in het M-O en met Maduro, nu zijn wij aan de beurt. Misschien gaat hij volgende week wel weer belletje lellen bij Xi.
Er staan enkele honderden soldaten gestationeerd nu, kunnen er ook meer worden. Het gaat om het statement die je maakt. Wil je Groenland hebben dan moet je hun eerst "opzij" zetten.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
De VS is in dat gebied zó overmachtig tov de EU dat we hoe dan ook uitgemanoeuvreerd zijn. Ze hoeven dus helemaal niet op Europeanen te schieten.
Trump gaat de Midterms annulerenquote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hij zit met de midterms of voelt wat anders aan waardoor die denkt dat dit morgen moet.
De kans is groot dat het allemaal nergens op slaat en de man de weg kwijt is.
Ze hoeven neit eens opzij gezet te worden. Ze kunnen gewoon genegeerd worden.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er staan enkele honderden soldaten gestationeerd nu, kunnen er ook meer worden. Het gaat om het statement die je maakt. Wil je Groenland hebben dan moet je hun eerst "opzij" zetten.
ik twijfel nog wel in hoeverre het ethisch juist is om ergens soldaten heen te sturen als je wéét dat ze kansloos zijn in een gevecht.
Mart is niet mijn vriend, en heeft ook zelden gelijk maar in dit stukje zegt hij wel hoe ik er ook over denk. Even kijken graag, duurt maar 40 secquote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ze hoeven neit eens opzij gezet te worden. Ze kunnen gewoon genegeerd worden.
Een Carrier, even 42 F35s laten overvliegen, wat gevechtshelikopters landen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ze hoeven neit eens opzij gezet te worden. Ze kunnen gewoon genegeerd worden.
Wat Mart over het hoofd ziet met zijn 'tripwire' functie is dat er wel serieuze militaire kracht als vervolg tegenover moet staan. En dat is in Groenland niet het geval. In Letland (of Seedorf destijds) welquote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mart is niet mijn vriend, en heeft ook zelden gelijk maar in dit stukje zegt hij wel hoe ik er ook over denk. Even kijken graag, duurt maar 40 sec
https://www.facebook.com/(...)ti/1603113061142634/
Ik denk dat je het meer moet opvatten als een grote morele barrière voor de US generaals en alle andere overheidsmedewerker om toch met geweld binnen te dringen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat Mart over het hoofd ziet met zijn 'tripwire' functie is dat er wel serieuze militaire kracht als vervolg tegenover moet staan. En dat is in Groenland niet het geval. In Letland (of Seedorf destijds) wel
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |