Vreemd idee van "stemmen in mijn belang" heb jij.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus je wilt al je geld aan de bedrijven geven en dan de schuld van jouw gebrek aan betaalbare dingen op de buitenlanders schuiven?
Als je lang genoeg wacht kun je van jezelf afkomen zodra je de aow leeftijd beteiktquote:Op woensdag 14 januari 2026 12:44 schreef Adames het volgende:
[..]
Maar dan niet minder mensen in de beroepsbevolking.
Dus, hoe komen we zo snel mogelijk af van onrendabele bejaarden?
Of heb je een andere oplossing?
Dan zit je in de het voorbeeld van Elan op ongeveer 1/2 uitgaande van 1800/3800. Is nog zonder energiekosten e.d...quote:Op woensdag 14 januari 2026 18:38 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
ah oke, dan komen ze wel in de buurt ja
Ja, de helft van je netto inkomen. Dat is het streven.quote:Op woensdag 14 januari 2026 18:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dan zit je in de het voorbeeld van Elan op ongeveer 1/2 uitgaande van 1800/3800. Is nog zonder energiekosten e.d...
quote:
Van 3800 gaat circa 720 af (https://prepay.nl.adp.com/) dus dan zit je op 3080. Dan gaat er vaak nog 200-300 pensioen van af. Dan houd je zonder pensioen 1280 over en met pensioen 980.quote:Ja bruto, maar die zijn dan 25-30. Kan me voorstellen als je 30-35 bent en nog wat schalen omhoog bent gegaan het wel te behappen is een dergelijke huursom.
Alles kan. Als je de buikmaar intrekt..quote:Onverantwoord is het ook niet, 40% aan wonen kwijt zijn is vrij normaal. Zoveel gaat er ook niet vanaf als je het omrekent naar netto. Dan hou je pak hem beet 1500 euro over voor vaste lasten en sparen.
Streef jij er naar om de helft van je inkomen aan huur te spenderen, of aan hypotheek in iets positiever geval?quote:Op woensdag 14 januari 2026 18:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, de helft van je netto inkomen. Dat is het streven.
Als de aow dan nog bestaatquote:Op woensdag 14 januari 2026 18:50 schreef Cherni het volgende:
[..]
Als je lang genoeg wacht kun je van jezelf afkomen zodra je de aow leeftijd beteikt
Nee, de hypotheekverstrekkers en de verhuurders. De VVD stemmers.quote:Op woensdag 14 januari 2026 18:56 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Streef jij er naar om de helft van je inkomen aan huur te spenderen, of aan hypotheek in iets positiever geval?
Punt is dat minder mensen in de praktijk niet zo werkt. Je hebt het bij aanwas vooral of over beroepsbevolking of over toekomstig beroepsbevolking.quote:Op woensdag 14 januari 2026 18:59 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nou ja of andere uitkering die nu ook langdurige werklozen krijgen zoals bijstand.
De AI die straks het werk doet?quote:Op woensdag 14 januari 2026 19:04 schreef Adames het volgende:
[..]
Punt is dat minder mensen in de praktijk niet zo werkt. Je hebt het bij aanwas vooral of over beroepsbevolking of over toekomstig beroepsbevolking.
Bizar zulke hoge huren. Dan komen daar nog andere vaste lasten bovenop en moet je nog eten. Dat is met bovenstaand inkomen geen pretje wil je nog sparen en zo nu en dan iets leuks ondernemen.quote:Op woensdag 14 januari 2026 18:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[..]
Van 3800 gaat circa 720 af (https://prepay.nl.adp.com/) dus dan zit je op 3080. Dan gaat er vaak nog 200-300 pensioen van af. Dan houd je zonder pensioen 1280 over en met pensioen 980.
[..]
Alles kan. Als je de buikmaar intrekt..
Probleem is dat je al bovenmodaal moet verdienen. Jij schrijf dat je na een paar jaar een aantal schalen opschuift, dat gebeurt ook wel, maar lang niet iedereen groeit snel.
Oh ja. Die lost alles op.quote:Op woensdag 14 januari 2026 19:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De AI die straks het werk doet?
Datacentrums, noemen we die. Die schieten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grondquote:Op woensdag 14 januari 2026 19:09 schreef Adames het volgende:
[..]
Oh ja. Die lost alles op.
Nu nog AI huizen
Je weet dat die woningen niet zomaar weg zijn toch?quote:Op woensdag 14 januari 2026 15:58 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Jawel, sinds de introductie van die wet is het aanbod van de middenhuur ingestort. Daar werd al voor gewaarschuwd maar eigenwijze Hugo moest en zou zijn wet erdoor drammen.
Waarbij je sterk moet afvragen of die aanwas aan beroepsbevolking wel iets toevoegt aan de samenleving. Kassen vol Oost Europeanen die het overgrote deel voor de export kweken, DC's idem. En een tech wereld vol Indiërs en Pakistanen.quote:Op woensdag 14 januari 2026 19:04 schreef Adames het volgende:
[..]
Punt is dat minder mensen in de praktijk niet zo werkt. Je hebt het bij aanwas vooral of over beroepsbevolking of over toekomstig beroepsbevolking.
Iemand met 55K zit dan ook niet op het minimum waar ik het over heb.quote:Op woensdag 14 januari 2026 15:50 schreef Zelva het volgende:
[..]
Sociale huur voor een alleenstaande met 55k inkomen? Eh, nee, geen recht.
Met 55k inkomen krijg je daarnaast nul euro huurtoeslag. En zorgtoeslag al helemaal niet
Tevens is de sociale huurgrens inmiddels 932,93 per maand, dus hoe je aan die 700 euro komt, geen idee. Daarnaast is die sociale huurgrens alleen van belang bij aanvang van het huurcontract, de huur kan daarna gewoon verder door stijgen, ook boven de 932,93.
En vergeet uberhaupt vooral Oostelijk Nederland niet.quote:Op donderdag 15 januari 2026 07:23 schreef asco het volgende:
Ach, de woningnood. Zolang er nog dit soort pareltjes te koop staan op 1 kilometer van Nederland zal het wel meevallen.![]()
https://www.zimmo.be/nl/v(...)aW4iOls1MDhdfX19&p=2
Mooi vrijstaand wonen met een lapje grond vlakbij het geweldige Maastricht voor heel wat minder dan de gemiddelde huurprijs in de vrije sector in Nederland.
Maarja, België, ja, dat willen we niet...
Nou, dan niet he.
Wat is de andere optie?quote:Op donderdag 15 januari 2026 07:10 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Waarbij je sterk moet afvragen of die aanwas aan beroepsbevolking wel iets toevoegt aan de samenleving. Kassen vol Oost Europeanen die het overgrote deel voor de export kweken, DC's idem. En een tech wereld vol Indiërs en Pakistanen.
Het voegt weinig toe en legt veel druk op de woningmarkt, zorg en sociale samenhang in dorpen en steden. Behalve voor de aandeelhouders van de betreffende bedrijven is het geen echt toegevoegde waarde.
quote:Op woensdag 14 januari 2026 18:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja bruto, maar die zijn dan 25-30. Kan me voorstellen als je 30-35 bent en nog wat schalen omhoog bent gegaan het wel te behappen is een dergelijke huursom.
Onverantwoord is het ook niet, 40% aan wonen kwijt zijn is vrij normaal. Zoveel gaat er ook niet vanaf als je het omrekent naar netto. Dan hou je pak hem beet 1500 euro over voor vaste lasten en sparen.
Als je zo gek bent om in zo´n dure woning te gaan zitten dan moet je ook niet janken. Dat doe je jezelf dan aan.quote:Op woensdag 14 januari 2026 18:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[..]
Van 3800 gaat circa 720 af (https://prepay.nl.adp.com/) dus dan zit je op 3080. Dan gaat er vaak nog 200-300 pensioen van af. Dan houd je zonder pensioen 1280 over en met pensioen 980.
[..]
Alles kan. Als je de buikmaar intrekt..
Probleem is dat je al bovenmodaal moet verdienen. Jij schrijf dat je na een paar jaar een aantal schalen opschuift, dat gebeurt ook wel, maar lang niet iedereen groeit snel.
"Pareltje"quote:Op donderdag 15 januari 2026 07:23 schreef asco het volgende:
Ach, de woningnood. Zolang er nog dit soort pareltjes te koop staan op 1 kilometer van Nederland zal het wel meevallen.![]()
https://www.zimmo.be/nl/v(...)aW4iOls1MDhdfX19&p=2
Mooi vrijstaand wonen met een lapje grond vlakbij het geweldige Maastricht voor heel wat minder dan de gemiddelde huurprijs in de vrije sector in Nederland.
Maarja, België, ja, dat willen we niet...
Nou, dan niet he.
Onzin.quote:Op donderdag 15 januari 2026 07:46 schreef bianconeri het volgende:
En die maximum huurgrens mag niet doorbroken worden, ook niet als je er al langer huurt.
Ohja die woningen die 3 tot 4 keer goedkoper zijn waar mensen zo toegang tot hebben om die te huren. Daarom gaan mensen in een 2 kamer appartement zitten van 1838 euro.quote:Op donderdag 15 januari 2026 07:52 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat is de andere optie?
Nederland heeft die kennis import ook gewoon nodig.
En ook aan de onderkant de simpele arbeider.
Nederland heeft gewoon niet genoeg mensen in de werk leeftijd om alles op te vangen.
Stop je immigratie dan valt er echt heel erg veel weg.
[..]
[..]
Als je zo gek bent om in zo´n dure woning te gaan zitten dan moet je ook niet janken. Dat doe je jezelf dan aan.
Als er woningen zijn die 3 tot 4 keer goedkoper zijn, dan is het je eigen keuze.
We zijn steeds meer een land vol dropshippers geworden. Of zoals we dat hier noemen: dozenschuivers. Je kunt je vaak afvragen wat al die werknemers aan meerwaarde hebben, boven het gewoon door bol.com of Amazon te laten doen. B2b, klantencontacten en zo. Een beetje voorraad houden, in plaats van het meteen bij de leverancier te bestellen zoals de rest. Je hebt nog wel een paar bedrijven die hele slimme dingen doen, zoals ASML, maar dat zijn er steeds minder en die verhuizen langzaam allemaal naar het buitenland.quote:Op donderdag 15 januari 2026 07:52 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat is de andere optie?
Nederland heeft gewoon niet genoeg mensen in de werk leeftijd om alles op te vangen.
Wonen wordt steeds meer een luxe i.p.v. een recht.quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat een afzetterij. Die mensen die in die prijsklasse huren verdienen dus waarschijnlijk te weinig voor een fatsoenlijke hypotheek maar alsnog wel goed (5k of meer in de maand) anders kom je hier niet voor in aanmerking. Lossen verder ook niks af maar worden wel geconfronteerd met huurverhogingen van jaarlijks 7% of meer.
Het recht van de rijkste.quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:14 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Wonen wordt steeds meer een luxe i.p.v. een recht.
Waarom zouden mensen er geen toegang toe hebben? Als je gewoon in de sociale huursector zit.quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:01 schreef Momo het volgende:
[..]
Ohja die woningen die 3 tot 4 keer goedkoper zijn waar mensen zo toegang tot hebben om die te huren. Daarom gaan mensen in een 2 kamer appartement zitten van 1838 euro.
Niet volgens het internet.quote:
Omdat ze net teveel verdienen, omdat er wachtrij van 10+ jaar is bijna overal voor sociale huur?quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:34 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Waarom zouden mensen er geen toegang toe hebben? Als je gewoon in de sociale huursector zit.
Dan zit je niet in de groep, dus ja.....quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:35 schreef Momo het volgende:
[..]
Omdat ze net teveel verdienen, omdat er wachtrij van 10+ jaar is bijna overal voor sociale huur?
Dan wacht je maar even, bijvoorbeeld scheiding achter de rug dan wacht je maar gewoon 7 jaar op een woning! Je kunt daar wel lekker in Estland zitten lekker schreeuwen op het forum maar je hebt geen idee hoe hier de woningmarkt is. Net alsof al die mensen niet liever een huis voor 500 euro huren.quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:37 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dan zit je niet in de groep, dus ja.....
Dan wacht je maar even. En dat die wachtrijen zo lang zijn zeggen ze al eeuwen. Kon zelf een keer binnen een half jaar een woning in, ondanks ´´7 jaar wachttijd´´.
Dan wacht je maar evenquote:Op donderdag 15 januari 2026 10:37 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dan zit je niet in de groep, dus ja.....
Dan wacht je maar even. En dat die wachtrijen zo lang zijn zeggen ze al eeuwen. Kon zelf een keer binnen een half jaar een woning in, ondanks ´´7 jaar wachttijd´´.
quote:
Want er zijn geen urgentieverklaringen meer?quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:43 schreef Momo het volgende:
[..]
Dan wacht je maar even, bijvoorbeeld scheiding achter de rug dan wacht je maar gewoon 7 jaar op een woning! Je kunt daar wel lekker in Estland zitten lekker schreeuwen op het forum maar je hebt geen idee hoe hier de woningmarkt is. Net alsof al die mensen niet liever een huis voor 500 euro huren.
7 jaar wachtrij, werd half een jaar.quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:47 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Dan wacht je maar evenMijn god. Je zit zelf lekker in een mooie woning neem ik aan?
Vertel dat ook even tegen de mensen die al 8+ jaar op de wachtlijst staan.
Ohja want jij had toen geluk dus alle mensen hebben dan binnen een half jaar een huurwoning. Had je urgentie voor allerlei problemen? En ohja ook nog doen alsof dit een grote steden probleem is. Probeer jij maar iets te huren in regio Ede, Amersfoort, Breda, Nijmegen etc.quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:49 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Want er zijn geen urgentieverklaringen meer?
Die zijn er wel.
Schreeuwen nog wel![]()
Ik ben een Nederlander en heb verreweg het grootste deel van mijn leven in Nederland gewoond.
En mijn familie en veel vrienden wonen gewoon in Nederland.
Dus je kan wel janken maar ik weet echt nog wel hoe het in NL werkt.
En 7 jaar werd half een jaar. Dus wie weet he....
En je kunt ook voor 500 euro huren in NL, alleen idd niet in Amsterdam....
Buiten Amsterdam houdt de wereld op of niet?
Ik zeg nergens dat iedereen dat dan heeft?quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:54 schreef Momo het volgende:
[..]
Ohja want jij had toen geluk dus alle mensen hebben dan binnen een half jaar een huurwoning. Had je urgentie voor allerlei problemen? En ohja ook nog doen alsof dit een grote steden probleem is. Probeer jij maar iets te huren in regio Ede, Amersfoort, Breda, Nijmegen etc.
Ik vermoed zomaar dat de 'goedkope' woningen die nu worden verkocht, vooral aan de goedkopere arbeidsmigranten (Polenquote:Op donderdag 15 januari 2026 11:08 schreef Anoniem83832 het volgende:
Wat een kneuzenartikel. Het zegt vrij weinig. Gemiddeld hebben Marie Curie en ik 1 nobelprijs. Als ik morgen 1 woning in de vrije sector verhuur voor 10 miljard per maand, stijgt de gemiddelde huurpijs met ¤ 2941. Dus nogmaals, dit zegt geen ene kloot...
De "goedkope" huurwoningen worden verkocht omdat verhuren niet meer heel interessant is, dus surprise surprise, het gemiddelde zal stijgen ja....
De echte vraag : Wat is de mediaan?
Helemaal met jou eens hoor.quote:Op donderdag 15 januari 2026 07:06 schreef Ivo1985 het volgende:
Vooral doorgaan met het binnen halen van expats die (via de werkgever) een vrijwel oneindig diepe portemonnee hebben als het gaat om het huren van een woning.
Expats die in de meeste gevallen (vrijwel) niets toevoegen aan de samenleving en door hun enorme korting op de belastingen ook niet of nauwelijks voor staatsopbrengsten zorgen.
Haha, inderdaad.quote:Op donderdag 15 januari 2026 07:10 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Waarbij je sterk moet afvragen of die aanwas aan beroepsbevolking wel iets toevoegt aan de samenleving. Kassen vol Oost Europeanen die het overgrote deel voor de export kweken, DC's idem. En een tech wereld vol Indiërs en Pakistanen.
Het voegt weinig toe en legt veel druk op de woningmarkt, zorg en sociale samenhang in dorpen en steden. Behalve voor de aandeelhouders van de betreffende bedrijven is het geen echt toegevoegde waarde.
Valt tegen hoor.quote:Op donderdag 15 januari 2026 07:47 schreef bianconeri het volgende:
[..]
En vergeet uberhaupt vooral Oostelijk Nederland niet.
Waar de huurprijzen en koopprijzen sowieso vele malen lager zijn dan in de Randstad.
Maar NL is alleen maar de Randstad, dus daar buiten boeit niet.
Omdat jij een mazzeltje hebt, wil niet zeggen dat de rest dat ook krijgt.quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:50 schreef bianconeri het volgende:
[..]
7 jaar wachtrij, werd half een jaar.
En anders ja dan wacht je maar. Het is niet alsof je elke 5 jaar van woning moet wisselen![]()
En jongeren die op zichzelf willen kunnen zich al vroeg inschrijven.
Ja deels mee eens hoor, maar dat we in sommige sectoren nog flink exporteren is logisch. We exporteren veel vlees, zuivel eieren en kasgroenten. Maar als we daar naar zelfvoorziening streven, mogen we dan wel nog koffie, olie en fruit importeren?quote:Op donderdag 15 januari 2026 07:10 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat is nu meer dan ooit het geval.quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Vroeger, toen Philips nog een groot bedrijf was, was Eindhoven het mekka voor de slimme nerds en uitvinders. Maar dat is al lang niet meer zo. .
Dat zeg ik dan ook nergens of wel dan....quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:43 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Omdat jij een mazzeltje hebt, wil niet zeggen dat de rest dat ook krijgt.
Mensen kunnen ook niet meer elke 5 jaar wisselen van woning, omdat er weinig beschikbaar is. Als ze dan kinderen willen, wordt dat lastig in een 2 kamer appartement die vandaag de dag enigszins nog betaalbaar zijn/beschikbaar zijn.
Wellicht een specifiek geval met Nijmegen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:31 schreef poolmetuitkering het volgende:
[..]
Valt tegen hoor.
En in de Randstad zijn juist meer 'hele goedkope' woningen te vinden dan in bijvoorbeeld Nijmegen.
Al moet ik zeggen dat veel van die woningen ook van niet al te beste kwaliteit zijn. Dit bijvoorbeeld: https://www.funda.nl/deta(...)enmarkt-23/43280053/
Ik heb mij jaren geleden overal waar ik kon en het gratis is ingeschreven.quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:50 schreef bianconeri het volgende:
[..]
7 jaar wachtrij, werd half een jaar.
En anders ja dan wacht je maar. Het is niet alsof je elke 5 jaar van woning moet wisselen![]()
En jongeren die op zichzelf willen kunnen zich al vroeg inschrijven.
Ja, maar daarvoor hebben we toch met z'n allen VVD gestemd?quote:Op donderdag 15 januari 2026 07:10 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Mij niet gezien.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:58 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Ja, maar daarvoor hebben we toch met z'n allen VVD gestemd?
Ik heb het idee dat dat een behoorlijk achterhaalde stelling is. Ik denk dat de jeugd tegenwoordig een stuk rechtser is dan vroeger.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:59 schreef poolmetuitkering het volgende:
[..]
Mij niet gezien.
Overigens heb ik weleens vernomen dat hoe ouder een persoon wordt, hoe conservatiever die gaat stemmen. Studenten stemmen daarom vaak links en ouderen vooral rechts.
Dan snap ik ook wel dat haast overal in Europa extreemrechts nu de macht heeft.
Regionaal wel. Globaal? Niet erg.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:47 schreef Adames het volgende:
[..]
Dat is nu meer dan ooit het geval.
Ff gecheckt bij wat grote verhuurders hier in de regio maar hoewel 3x soms ook kan is het meestal wel 4x dat de norm is zie ik bij Ymere. Vestedia. Pararius.quote:Op woensdag 14 januari 2026 18:25 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
je moet toch 4 keer het gevraagde bedrag verdienen bruto tegenwoordig? dan zit je er nog heel ver van af.
Om in aanmerking te komen voor 1800 zal je dus op iets van 80-90k bruto per jaar moeten zitten, dat is voor de meeste normale mensen niet op te brengen. Laat staan jonge mensen.quote:Voor een vrije sector huurwoning verdient u minstens 48 keer de maandelijkse netto huur, bruto per jaar. U berekent dit zo: als de netto huurprijs ¤ 1.450 per maand is, dan moet u 48 x ¤ 1.450 = ¤ 69.600 bruto per jaar verdienen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/inkomensverdelingquote:Op donderdag 15 januari 2026 13:42 schreef Elan het volgende:
[..]
Ff gecheckt bij wat grote verhuurders hier in de regio maar hoewel 3x soms ook kan is het meestal wel 4x dat de norm is zie ik bij Ymere. Vestedia. Pararius.
[..]
Om in aanmerking te komen voor 1800 zal je dus op iets van 80-90k bruto per jaar moeten zitten, dat is voor de meeste normale mensen niet op te brengen. Laat staan jonge mensen.
Dat is wel wat oudere data, inmiddels ligt het gemiddelde zo'n 20% hoger:quote:Op donderdag 15 januari 2026 13:48 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/inkomensverdeling
Inderdaad heel weinig huishoudens die dat verdienen.
Misschien in (religieuze) dorpen waar minder hoogopgeleiden wonen. Ik zie juist exact het tegenovergestelde. En vraag me bij jongeren die op sociale media laten weten 'PVV'er in hart en nieren' te zijn vooral af waar die vandaan komen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 12:04 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat dat een behoorlijk achterhaalde stelling is. Ik denk dat de jeugd tegenwoordig een stuk rechtser is dan vroeger.
Veel. Ik woon ongeveer 30km van ASML af en zelfs hier drukken die zwaar op de woningmarkt blijkbaarquote:Op donderdag 15 januari 2026 13:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is wel wat oudere data, inmiddels ligt het gemiddelde zo'n 20% hoger:
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83932NED
Maar alsnog kom je alleen nooit aan die bedragen. Vraag me af hoeveel woningen naar expats gaan in de populaire regio's.
Hm die data is wel een stuk minder duidelijk door die gigantische groep van 50-100k?quote:Op donderdag 15 januari 2026 13:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar alsnog kom je alleen nooit aan die bedragen. Vraag me af hoeveel woningen naar expats gaan in de populaire regio's.
Waarschijnlijk een aanzienlijk deel. Ik zie het zelf aan naambordjes op flats vol koopwoningen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 13:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Waterbedeffectquote:Op donderdag 15 januari 2026 14:14 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Veel. Ik woon ongeveer 30km van ASML af en zelfs hier drukken die zwaar op de woningmarkt blijkbaar
Klopt, zocht een visualisatie maar die staat er niet echt bij lijkt het. Lonen zijn natuurlijk wel gestegen de afgelopen 3 jaar. Alsnog niet te doen. Vooral in het enigszins 'betaalbare' segment rond de 1500 euro zijn er ook nog eens structurele tekorten.quote:Op donderdag 15 januari 2026 14:16 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Hm die data is wel een stuk minder duidelijk door die gigantische groep van 50-100k?
Dat is een van de regio's waar het percentage heel hoog ligt. Amstelveen ook. maar landelijk is het maar iets van 2% dus dat valt mee. Die kennisregio's zijn natuurlijk ook wel heel erg afhankelijk van expertise om goed te kunnen functioneren.quote:Op donderdag 15 januari 2026 14:14 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Veel. Ik woon ongeveer 30km van ASML af en zelfs hier drukken die zwaar op de woningmarkt blijkbaar
Alphen a/d Rijn is volgens mij geen 'kennisregio' maar ook daar komen de expats met z'n allen. Vaak omdat andere regio's te duur zijn.quote:Op donderdag 15 januari 2026 14:44 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is een van de regio's waar het percentage heel hoog ligt. Amstelveen ook. maar landelijk is het maar iets van 2% dus dat valt mee. Die kennisregio's zijn natuurlijk ook wel heel erg afhankelijk van expertise om goed te kunnen functioneren.
Vraag en aanbod. Het doel is alle woningen verhuurd te krijgen. Hoe lager het aandeel van de huur op je maandlasten, hoe kleiner de kans op wanbetalers. Maar als ze dan met woningen blijven zitten zullen ze hun eisen versoepelen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 13:42 schreef Elan het volgende:
[..]
Ff gecheckt bij wat grote verhuurders hier in de regio maar hoewel 3x soms ook kan is het meestal wel 4x dat de norm is zie ik bij Ymere. Vestedia. Pararius.
[..]
Om in aanmerking te komen voor 1800 zal je dus op iets van 80-90k bruto per jaar moeten zitten, dat is voor de meeste normale mensen niet op te brengen. Laat staan jonge mensen.
Welke keuzes zijn er dan?quote:Op donderdag 15 januari 2026 07:52 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat is de andere optie?
[..]
[..]
Als je zo gek bent om in zo´n dure woning te gaan zitten dan moet je ook niet janken. Dat doe je jezelf dan aan.
Als er woningen zijn die 3 tot 4 keer goedkoper zijn, dan is het je eigen keuze.
De "norm" is er dan ook niet om de afnemer te beschermen maar de de risico's van een uitgever kleiner te maken.quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:42 schreef Elan het volgende:
[..]
Waarom zonnepanelen van het dak af?
Of de norm om te kopen te versoepelen. Je kunt met 55k bruto slechts 250k lenen maar je mag wel huurverplichtingen aangaan voor 1800 euro in de maand.
Dat is fijn voor de mensen die al wonen/huren. Die betalen hetzelfde of minder huur.quote:Op donderdag 15 januari 2026 18:03 schreef silverhill het volgende:
Max huurprijzen invoeren die in lijn liggen met sociale huurprijzen en het puntensysteem. Plus een verhuurverplichting invoeren. Staat je huurwoning te lang leeg, dan volgen er maatregelen als grondige inspectie van de woningkwaliteit en/of boetes en/of verdere verlaging van de max huurprijs.
Dan bestaat de 'markt' blijkbaar uitsluitend uit mensen/bedrijven die alleen woekerwinsten interessant vinden.quote:Op donderdag 15 januari 2026 18:10 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is fijn voor de mensen die al wonen/huren. Die betalen hetzelfde of minder huur.
Mensen nog de huur- of koopmarkt nog op moeten zijn niet blij omdat de markt niks meer zal fasciliteren.
Over de grens bij Maastricht gaan wonen.quote:
Hah, typisch.quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:33 schreef Chivaz het volgende:
En dit is dus de reden waarom ik naar België ben verhuist. Het is veel goedkoper voor mij om dagelijks rond de honderd kilometer te rijden dan wonen in Nederland en mijzelf blauw te betalen aan een woning die ook nog eens bijna de helft kleiner is dan de woning waar ik nu inzit.
Klopt. Alleen is er nu geen perspectief meer op bedrijfseconomische verantwoorde vooruitzichten waardoor de markt zich terugtrekt.quote:Op donderdag 15 januari 2026 18:13 schreef silverhill het volgende:
[..]
De stijgende huren van de afgelopen één a twee decennia zijn pure winst voor verhuurders. Gaan we terug naar huren van 10 jaar terug, dan valt er nog meer dan genoeg te verdienen.
In Haarlem staat vast nog wel wat te koopquote:Op donderdag 15 januari 2026 18:16 schreef nostra het volgende:
[..]
Over de grens bij Maastricht gaan wonen.
Om verhuren aantrekkelijk te maken moet je minimaal 10% per jaar overhouden van de totale investering, na het betalen van de hypotheek en het onderhoud. Dus hoe hoger de huizenprijzen, hoe hoger de hypotheken en ook hoe hoger de huren. De enigen die blij (denken) te zijn met snel stijgende huizenprijzen, zijn de mensen die al lang hetzelfde koophuis bezitten.quote:Op donderdag 15 januari 2026 18:03 schreef silverhill het volgende:
Max huurprijzen invoeren die in lijn liggen met sociale huurprijzen en het puntensysteem. Plus een verhuurverplichting invoeren. Staat je huurwoning te lang leeg, dan volgen er maatregelen als grondige inspectie van de woningkwaliteit en/of boetes en/of verdere verlaging van de max huurprijs.
Oh ja, en woningnood weegt nu even zwaarder dan stikstof. Dus bouwen gaat voor. En sowieso zou de stikstofgrens gecorrigeerd moeten worden naar bevolkingsdichtheid, maar dat is een andere discussie.
Haarlem heeft al zwaar te lijden onder al die kut-import Amsterdammers (die nu gelukkig uitwijken naar de Purmerends van deze wereld). Zelfs Schalkwijk is niet te betalen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 18:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
In Haarlem staat vast nog wel wat te koop
Breek me de bek niet open.quote:Op donderdag 15 januari 2026 18:33 schreef nostra het volgende:
[..]
Haarlem heeft al zwaar te lijden onder al die kut-import Amsterdammers (die nu gelukkig uitwijken naar de Purmerends van deze wereld). Zelfs Schalkwijk is niet te betalen.
Tja stikstof hequote:Op woensdag 14 januari 2026 12:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat een afzetterij. Die mensen die in die prijsklasse huren verdienen dus waarschijnlijk te weinig voor een fatsoenlijke hypotheek maar alsnog wel goed (5k of meer in de maand) anders kom je hier niet voor in aanmerking. Lossen verder ook niks af maar worden wel geconfronteerd met huurverhogingen van jaarlijks 7% of meer.
Het is meer, dat bedrijventerreinen geld opbrengen en daarom voorrang krijgen boven woonhuizen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 18:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Tja stikstof he
kantoren en distributiecentra bouwen gaan prima , maar woningbouw heeft veel last van stikstof
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |