abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219839516
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 07:10 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Waarbij je sterk moet afvragen of die aanwas aan beroepsbevolking wel iets toevoegt aan de samenleving. Kassen vol Oost Europeanen die het overgrote deel voor de export kweken, DC's idem. En een tech wereld vol Indiërs en Pakistanen.
Het voegt weinig toe en legt veel druk op de woningmarkt, zorg en sociale samenhang in dorpen en steden. Behalve voor de aandeelhouders van de betreffende bedrijven is het geen echt toegevoegde waarde.
Ja, maar daarvoor hebben we toch met z'n allen VVD gestemd?
Neem jezelf niet al te serieus, dat doen de anderen ook niet
pi_219839524
quote:
14s.gif Op donderdag 15 januari 2026 11:58 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
Ja, maar daarvoor hebben we toch met z'n allen VVD gestemd?
Mij niet gezien. :@

Overigens heb ik weleens vernomen dat hoe ouder een persoon wordt, hoe conservatiever die gaat stemmen. Studenten stemmen daarom vaak links en ouderen vooral rechts.

Dan snap ik ook wel dat haast overal in Europa extreemrechts nu de macht heeft.
pi_219839561
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 11:59 schreef poolmetuitkering het volgende:

[..]
Mij niet gezien. :@

Overigens heb ik weleens vernomen dat hoe ouder een persoon wordt, hoe conservatiever die gaat stemmen. Studenten stemmen daarom vaak links en ouderen vooral rechts.

Dan snap ik ook wel dat haast overal in Europa extreemrechts nu de macht heeft.
Ik heb het idee dat dat een behoorlijk achterhaalde stelling is. Ik denk dat de jeugd tegenwoordig een stuk rechtser is dan vroeger.
pi_219839685
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 11:47 schreef Adames het volgende:

[..]
Dat is nu meer dan ooit het geval.
Regionaal wel. Globaal? Niet erg.
pi_219840452
quote:
16s.gif Op woensdag 14 januari 2026 18:25 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
je moet toch 4 keer het gevraagde bedrag verdienen bruto tegenwoordig? dan zit je er nog heel ver van af.
Ff gecheckt bij wat grote verhuurders hier in de regio maar hoewel 3x soms ook kan is het meestal wel 4x dat de norm is zie ik bij Ymere. Vestedia. Pararius.

quote:
Voor een vrije sector huurwoning verdient u minstens 48 keer de maandelijkse netto huur, bruto per jaar. U berekent dit zo: als de netto huurprijs ¤ 1.450 per maand is, dan moet u 48 x ¤ 1.450 = ¤ 69.600 bruto per jaar verdienen.
Om in aanmerking te komen voor 1800 zal je dus op iets van 80-90k bruto per jaar moeten zitten, dat is voor de meeste normale mensen niet op te brengen. Laat staan jonge mensen.
blablablabla
  donderdag 15 januari 2026 @ 13:48:57 #156
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_219840508
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 13:42 schreef Elan het volgende:

[..]
Ff gecheckt bij wat grote verhuurders hier in de regio maar hoewel 3x soms ook kan is het meestal wel 4x dat de norm is zie ik bij Ymere. Vestedia. Pararius.
[..]
Om in aanmerking te komen voor 1800 zal je dus op iets van 80-90k bruto per jaar moeten zitten, dat is voor de meeste normale mensen niet op te brengen. Laat staan jonge mensen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/inkomensverdeling

Inderdaad heel weinig huishoudens die dat verdienen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_219840592
quote:
16s.gif Op donderdag 15 januari 2026 13:48 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/inkomensverdeling

Inderdaad heel weinig huishoudens die dat verdienen.
Dat is wel wat oudere data, inmiddels ligt het gemiddelde zo'n 20% hoger:
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83932NED
Maar alsnog kom je alleen nooit aan die bedragen. Vraag me af hoeveel woningen naar expats gaan in de populaire regio's.
blablablabla
pi_219840668
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 12:04 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat dat een behoorlijk achterhaalde stelling is. Ik denk dat de jeugd tegenwoordig een stuk rechtser is dan vroeger.
Misschien in (religieuze) dorpen waar minder hoogopgeleiden wonen. Ik zie juist exact het tegenovergestelde. En vraag me bij jongeren die op sociale media laten weten 'PVV'er in hart en nieren' te zijn vooral af waar die vandaan komen.
pi_219840739
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 13:56 schreef Elan het volgende:

[..]
Maar alsnog kom je alleen nooit aan die bedragen. Vraag me af hoeveel woningen naar expats gaan in de populaire regio's.
Veel. Ik woon ongeveer 30km van ASML af en zelfs hier drukken die zwaar op de woningmarkt blijkbaar
  donderdag 15 januari 2026 @ 14:16:49 #160
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_219840757
quote:

[..]
Hm die data is wel een stuk minder duidelijk door die gigantische groep van 50-100k?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_219840825
quote:

[..]
Waarschijnlijk een aanzienlijk deel. Ik zie het zelf aan naambordjes op flats vol koopwoningen.

Maar er is ook een hele grote groep... 'boomers' die nu voor soms wel 9 ton hun woning verkoopt. En dan met dat geld de woningmarkt elders gaat verpesten.
pi_219840830
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 14:14 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
Veel. Ik woon ongeveer 30km van ASML af en zelfs hier drukken die zwaar op de woningmarkt blijkbaar
Waterbedeffect :'(
pi_219840972
quote:
16s.gif Op donderdag 15 januari 2026 14:16 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Hm die data is wel een stuk minder duidelijk door die gigantische groep van 50-100k?
Klopt, zocht een visualisatie maar die staat er niet echt bij lijkt het. Lonen zijn natuurlijk wel gestegen de afgelopen 3 jaar. Alsnog niet te doen. Vooral in het enigszins 'betaalbare' segment rond de 1500 euro zijn er ook nog eens structurele tekorten.
blablablabla
pi_219840983
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 14:14 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
Dat is een van de regio's waar het percentage heel hoog ligt. Amstelveen ook. maar landelijk is het maar iets van 2% dus dat valt mee. Die kennisregio's zijn natuurlijk ook wel heel erg afhankelijk van expertise om goed te kunnen functioneren.
blablablabla
pi_219840995
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 14:44 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat is een van de regio's waar het percentage heel hoog ligt. Amstelveen ook. maar landelijk is het maar iets van 2% dus dat valt mee. Die kennisregio's zijn natuurlijk ook wel heel erg afhankelijk van expertise om goed te kunnen functioneren.
Alphen a/d Rijn is volgens mij geen 'kennisregio' maar ook daar komen de expats met z'n allen. Vaak omdat andere regio's te duur zijn.

Wat gebeurt er? Gezinnen in Alphen verkopen hun woning voor een belachelijk dure prijs aan een expat. Kopen van het geld weer een ander huis (lekker makkelijk overbieden!), die verkoper kan door de belachelijk hoge verkoopprijs weer verder met dit riedeltje etc.
pi_219841930
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 13:42 schreef Elan het volgende:

[..]
[..]
Vraag en aanbod. Het doel is alle woningen verhuurd te krijgen. Hoe lager het aandeel van de huur op je maandlasten, hoe kleiner de kans op wanbetalers. Maar als ze dan met woningen blijven zitten zullen ze hun eisen versoepelen.
  donderdag 15 januari 2026 @ 16:30:16 #167
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219841971
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 07:52 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Wat is de andere optie?

Nederland heeft die kennis import ook gewoon nodig.
En ook aan de onderkant de simpele arbeider.

Nederland heeft gewoon niet genoeg mensen in de werk leeftijd om alles op te vangen.

Stop je immigratie dan valt er echt heel erg veel weg.
[..]
[..]
Als je zo gek bent om in zo´n dure woning te gaan zitten dan moet je ook niet janken. Dat doe je jezelf dan aan.
Als er woningen zijn die 3 tot 4 keer goedkoper zijn, dan is het je eigen keuze.
Welke keuzes zijn er dan?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  donderdag 15 januari 2026 @ 17:17:22 #168
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219842300
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2026 12:42 schreef Elan het volgende:

[..]
Waarom zonnepanelen van het dak af?
Of de norm om te kopen te versoepelen. Je kunt met 55k bruto slechts 250k lenen maar je mag wel huurverplichtingen aangaan voor 1800 euro in de maand.
De "norm" is er dan ook niet om de afnemer te beschermen maar de de risico's van een uitgever kleiner te maken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_219842739
Max huurprijzen invoeren die in lijn liggen met sociale huurprijzen en het puntensysteem. Plus een verhuurverplichting invoeren. Staat je huurwoning te lang leeg, dan volgen er maatregelen als grondige inspectie van de woningkwaliteit en/of boetes en/of verdere verlaging van de max huurprijs.

Oh ja, en woningnood weegt nu even zwaarder dan stikstof. Dus bouwen gaat voor. En sowieso zou de stikstofgrens gecorrigeerd moeten worden naar bevolkingsdichtheid, maar dat is een andere discussie.
  donderdag 15 januari 2026 @ 18:10:59 #170
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219842796
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 18:03 schreef silverhill het volgende:
Max huurprijzen invoeren die in lijn liggen met sociale huurprijzen en het puntensysteem. Plus een verhuurverplichting invoeren. Staat je huurwoning te lang leeg, dan volgen er maatregelen als grondige inspectie van de woningkwaliteit en/of boetes en/of verdere verlaging van de max huurprijs.

Dat is fijn voor de mensen die al wonen/huren. Die betalen hetzelfde of minder huur.
Mensen nog de huur- of koopmarkt nog op moeten zijn niet blij omdat de markt niks meer zal fasciliteren.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
pi_219842824
quote:
7s.gif Op donderdag 15 januari 2026 18:10 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat is fijn voor de mensen die al wonen/huren. Die betalen hetzelfde of minder huur.
Mensen nog de huur- of koopmarkt nog op moeten zijn niet blij omdat de markt niks meer zal fasciliteren.
Dan bestaat de 'markt' blijkbaar uitsluitend uit mensen/bedrijven die alleen woekerwinsten interessant vinden.

De stijgende huren van de afgelopen één a twee decennia zijn pure winst voor verhuurders. Gaan we terug naar huren van 10 jaar terug, dan valt er nog meer dan genoeg te verdienen.
pi_219842838
quote:
7s.gif Op donderdag 15 januari 2026 16:30 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Welke keuzes zijn er dan?
Over de grens bij Maastricht gaan wonen.
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_219842890
Gelukkig kunnen buitenlanders nu ook huurtoeslag krijgen zodat de vraag zal blijven stijgen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_219842922
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 10:33 schreef Chivaz het volgende:
En dit is dus de reden waarom ik naar België ben verhuist. Het is veel goedkoper voor mij om dagelijks rond de honderd kilometer te rijden dan wonen in Nederland en mijzelf blauw te betalen aan een woning die ook nog eens bijna de helft kleiner is dan de woning waar ik nu inzit.
Hah, typisch.
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 15 januari 2026 @ 18:31:25 #175
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219842930
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 18:13 schreef silverhill het volgende:

[..]

De stijgende huren van de afgelopen één a twee decennia zijn pure winst voor verhuurders. Gaan we terug naar huren van 10 jaar terug, dan valt er nog meer dan genoeg te verdienen.
Klopt. Alleen is er nu geen perspectief meer op bedrijfseconomische verantwoorde vooruitzichten waardoor de markt zich terugtrekt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')