abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219822494
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 22:52 schreef Mortaxx het volgende:
Als de VS Groenland inneemt roepen wij hooguit de ambassadeur op het matje en verder blijft alles zoals het was. We zijn veel te afhankelijk van de VS
Ik persoonlijk kan me daar vrij weinig bij voorstellen.

Hoe is dat anders dan het rode tapijt uitrollen voor de duitsers in WO2.
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
pi_219822497
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 22:43 schreef ExTec het volgende:
Lol.

[ x ]
Misschien moeten die bases sws maar zelf gaan runnen. Wat is dit voor onzin, dat de VS dit allemaal hier moet doen?
pi_219822507
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 22:53 schreef LXIV het volgende:

[..]
Tja. En dat bepaalt Dik eventjes..
Mss kan die een verdomd goeie educated guess doen.

Zomaar een idee hoor.
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
  maandag 12 januari 2026 @ 22:58:17 #54
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219822514
quote:
10s.gif Op maandag 12 januari 2026 22:57 schreef ExTec het volgende:

[..]
Mss kan die een verdomd goeie educated guess doen.

Zomaar een idee hoor.
Nee. Als je ziet wat voor een onzin hij op Twitter uitkraamt. Zijn ook al een paar GS-topics over geweest.
The End Times are wild
  maandag 12 januari 2026 @ 22:58:29 #55
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219822515
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 22:52 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Alsnog dan kun je niet reageren. Het is iets waarover hij niets te zeggen heeft en wat ook ontzettend onwaarschijnlijk is. Als de VS Groenland inneemt roepen wij hooguit de ambassadeur op het matje en verder blijft alles zoals het was. We zijn veel te afhankelijk van de VS
Er gaat een tussenoplossing komen: VS neemt Groenland over om het te beschermen van een mogelijke Rusische of Chinese inval.
Met een dergelijke statement kan iedereen leven. Europa bidt in de tussentijd dat na Trump er een democraat uit het establishment het weer teruggeef.

Geen gek scenario ook. En niemand hoeft mediatechnisch af te gaan.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_219822525
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 22:58 schreef phpmystyle het volgende:
Er gaat een tussenoplossing komen: VS neemt Groenland over om het te beschermen van een mogelijke Rusische of Chinese inval.
Maar niets belet uncle sam om daar nu al 1 grote militaire basis van te maken. Was het in het verleden ook.
  maandag 12 januari 2026 @ 23:03:11 #58
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219822540
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 22:59 schreef ExTec het volgende:

[..]
Maar niets belet uncle sam om daar nu al 1 grote militaire basis van te maken. Was het in het verleden ook.
Klopt. Ik vind het hem ook echt onredelijk worden in deze casus. En wat mij betreft geven wij niks weg, wij zijn als Europa vergeleken met andere continenten relatief grondstof arm.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  maandag 12 januari 2026 @ 23:05:09 #59
13456 AchJa
Shut up!!!
  maandag 12 januari 2026 @ 23:06:16 #60
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219822551
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 23:05 schreef AchJa het volgende:

[..]
Quicky weer in de bocht hoor... :')
Als ze dat met geweld (of dreigen daarmee) doen is dat ook mijn voorspelling.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219822581
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 22:55 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Misschien moeten die bases sws maar zelf gaan runnen. Wat is dit voor onzin, dat de VS dit allemaal hier moet doen?
Omdat in Europa niemand echt zijn kop er af wil laten schieten voor het vaderland. Dan huur je daar mensen voor in die je dan een beetje maar niet voldoende betaald,
Kunnen wij ook wel maar dan moeten scholen weer het volkslied spelen bij opstart en dienst weer verplicht zijn,

M.a.w. we hebben onze defensie uitbesteed.
Vakman pur sang
pi_219822590
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 23:14 schreef Lospedrosa het volgende:
Omdat in Europa niemand echt zijn kop er af wil laten schieten voor het vaderland.
Dat verandert altijd rap als het erom gaat spannen. Kijk maar naar polen, finland.
  maandag 12 januari 2026 @ 23:27:45 #63
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219822624
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 23:14 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Omdat in Europa niemand echt zijn kop er af wil laten schieten voor het vaderland. Dan huur je daar mensen voor in die je dan een beetje maar niet voldoende betaald,
Kunnen wij ook wel maar dan moeten scholen weer het volkslied spelen bij opstart en dienst weer verplicht zijn,

M.a.w. we hebben onze defensie uitbesteed.
Je kunt met huurlingen geen goed leger bouwen. Daarvoor heb je mensen nodig die echt kunnen doorzetten en ook onder moeilijke omstandigheden bereid zijn tot het uiterste te gaan omdat ze ergens in geloven.

Zolang het gewoon wat wachtlopen is bij een ambassade of patrouilles in een permissive gebied kunnen huurlingen het prima. Maar wanneer de betaling niet opweegt tegen het risico en de ontbering dan stoppen zij er zo snel mee als ze kunnen. Logisch ook.
The End Times are wild
  maandag 12 januari 2026 @ 23:31:20 #64
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219822636
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 23:27 schreef LXIV het volgende:

[..]
Je kunt met huurlingen geen goed leger bouwen. Daarvoor heb je mensen nodig die echt kunnen doorzetten en ook onder moeilijke omstandigheden bereid zijn tot het uiterste te gaan omdat ze ergens in geloven.

Zolang het gewoon wat wachtlopen is bij een ambassade of patrouilles in een permissive gebied kunnen huurlingen het prima. Maar wanneer de betaling niet opweegt tegen het risico en de ontbering dan stoppen zij er zo snel mee als ze kunnen. Logisch ook.
Iets heel anders maar wel relevant.
Speelt het wegvallen van religie (na de dood is er niks meer) ook een rol bij opofferingsgezindheid/risicobereidheid in gevechtssituaties?
Is dat wel eens gemeten of heb je daar gevoel bij?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219822642
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 23:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

In Afrika deden ze hun werk. Kongo Müller is bekende man. Net al Mike Hoare. :+
  maandag 12 januari 2026 @ 23:41:19 #66
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219822671
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 23:32 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
In Afrika deden ze hun werk. Kongo Müller is bekende man. Net al Mike Hoare. :+
De easy winns dus
The End Times are wild
  maandag 12 januari 2026 @ 23:42:44 #67
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219822674
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 23:31 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Iets heel anders maar wel relevant.
Speelt het wegvallen van religie (na de dood is er niks meer) ook een rol bij opofferingsgezindheid/risicobereidheid in gevechtssituaties?
Is dat wel eens gemeten of heb je daar gevoel bij?
Nee. Kijk naar a-religieuze staten als nazi-Duitsland of de USSR.

Politieke voorkeuren of nationalisme spelen ook puntje bij paaltje niet echt een rol. Een soldaat vecht vooral voor zijn maatje dat naast hem in de schuttersput ligt, de rest van zijn peloton en die commandant. Dat komt keer-op-keer uit ieder onderzoek.
The End Times are wild
pi_219822678
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 23:41 schreef LXIV het volgende:

[..]
De easy winns dus
Je gaat er geen normaal leger op laten draaien, maar voor puin schoppen en/ of opruimen, zijn ze prima geschikt. Clandestiene operaties ook. Zie ze meer als een aanvulling op je regulieren strijdkrachten. Met een hun eigen werkterrein.

Meeste grote landen werken wel zo.
  maandag 12 januari 2026 @ 23:45:59 #69
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219822680
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 23:44 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Je gaat er geen normaal leger op laten draaien, maar voor puin schoppen en/ of opruimen, zijn ze prima geschikt. Clandestiene operaties ook. Zie ze meer als een aanvulling.

Meeste grote landen werken wel zo.
Ja, voor dat soort omgevingen wel.

Maar een existentiele strijd tegen een machtige vijand op de Russische steppen bij -20, daar heb je toch wat meer voor nodig. In het geval van kosten-baten pakken dat soort oorlogen natuurlijk ook helemaal niet goed uit voor de rationeel calculerende huurling.
The End Times are wild
  maandag 12 januari 2026 @ 23:49:54 #70
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219822686
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 23:42 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nee. Kijk naar a-religieuze staten als nazi-Duitsland of de USSR.

Politieke voorkeuren of nationalisme spelen ook puntje bij paaltje niet echt een rol. Een soldaat vecht vooral voor zijn maatje dat naast hem in de schuttersput ligt, de rest van zijn peloton en die commandant. Dat komt keer-op-keer uit ieder onderzoek.
Ah ok.
Ik wil wel aanvullen dat ook in die tijd religie nog steeds een belangrijke rol speelde ondanks dat Stalin en Hitler arheist waren. Zelfs in de ussr werd religie weer toegestaan om het moreel hoog te houden.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219822692
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 23:45 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ja, voor dat soort omgevingen wel.

Maar een existentiele strijd tegen een machtige vijand op de Russische steppen bij -20, daar heb je toch wat meer voor nodig. In het geval van kosten-baten pakken dat soort oorlogen natuurlijk ook helemaal niet goed uit voor de rationeel calculerende huurling.
Zeker.
Zie ze meer als aanvulling op je reguliere leger.

Maar te groot en te machtig wil je ze ook niet hebben.
Denk aan bijbehorende machtstrijd soms. Dat Wagner, Preghozin gedoe bij Bachmoet en zijn aanval op de Russische leiding is er een mooi voorbeeld van.
  maandag 12 januari 2026 @ 23:52:43 #72
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219822697
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 23:49 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ah ok.
Ik wil wel aanvullen dat ook in die tijd religie nog steeds een belangrijke rol speelde ondanks dat Stalin en Hitler arheist waren. Zelfs in de ussr werd religie weer toegestaan om het moreel hoog te houden.
Dat klopt wel en denk ik ook troost voor de individuele soldaat, maar niet de drijfveer. Chinezen hebben ook enorm zware slagen geleverd.
De reden dat een soldaat zijn leven waagt is om dat van zijn maatje naast hem te redden. Dat is het kernprincipe. Als hij ook nog het gevoel heeft echt zijn 'heimat' (dus niet de staat, maar zijn vrouw/kinderen in het achterland te moeten verdedigen werkt dat ook heel positief uit op de gevechtskracht.
Maar ideologieen, nationale vlaggen, etc hebben op de normale soldaat maar heel weinig effect.
The End Times are wild
pi_219822711
Lol2

twitter
pi_219822736
Massale Ballistische raket aanval op meerdere steden in Oekraine momenteel.
pi_219822756
allerlei steden zonder electriciteit, gelukkig is het maar -15 in veel gebieden.

we zullen morgen wel weer wat steun uitspreken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')