abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219823213
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 07:36 schreef nostra het volgende:
[ x ]
Dit leest als een oorlogsverklaring met extra stappen. Handig.
pi_219823226
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 07:36 schreef nostra het volgende:
[ x ]
Schaamteloze hielenlikkers heb je altijd nodig als dictator.
What Would Goku Do
  dinsdag 13 januari 2026 @ 08:29:05 #213
462265 Peligrosso
Radio Espantoso
pi_219823291
Goed artikel van The Atlantic

quote:
But more fundamentally, ICE is violence-prone because its main purpose has become theatrical. Under present leadership, ICE is less a law-enforcement agency than it is a content creator.
Autocratie bv - Anne Applebaum
Het uur van de wolven - Giuliano da Empoli
  dinsdag 13 januari 2026 @ 08:33:53 #214
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219823308
quote:
Frum beschrijft het geweld vooral als theater voor de achterban. Dat is opzettelijk veel te mild.

Wat hier plaatsvindt is machtsconsolidatie door intimidatie: het ontmoedigen van burgerlijke tegenstand, het in de praktijk oprekken van staatsmacht via dodelijk geweld en een helder signaal aan handhavers dat escalatie wordt gedekt door de baas.

Dit is niet alleen 'content', maar het afdwingen van gehoorzaamheid en het voorbereiden op het opschorten van verkiezingen of manipuleren van verkiezingsresultaten.

Dit afdoen als enkel theater is je hoofd in het zand steken.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219823330
Ik weet dat ik een domme vraag ga stellen want Trump :') maar wat is er nou waar van die Russische en Chinese aanwezigheid rond Groenland?
Spoilers!
  Moderator dinsdag 13 januari 2026 @ 08:45:26 #217
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219823351
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 08:42 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik weet dat ik een domme vraag ga stellen want Trump :') maar wat is er nou waar van die Russische en Chinese aanwezigheid rond Groenland?
Weinig tot niks.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219823367
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 08:45 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Weinig tot niks.
Eigenlijk alleen speculatie. De "what if"..

Bovendien ligt de rode loper uit voor Putin, dus Maga dat Rusland soms als bedreiging ziet is verwerpelijk.
pi_219823379
Precies wat ik dacht.
Spoilers!
  dinsdag 13 januari 2026 @ 08:54:09 #220
38496 Perrin
pi_219823390
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 08:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
Precies wat ik dacht.
Politici liegen over hun daadwerkelijke motieven. Bijna allemaal, bijna altijd.
pi_219823394
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 08:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
Precies wat ik dacht.
KoBold Metals, backed by billionaires like Jeff Bezos, Bill Gates, and Michael Bloomberg,
has been exploring for critical minerals (nickel, copper, cobalt, platinum) in Greenland through the Disko-Nuussuaq project with Bluejay Mining, using AI/ML to find deposits for electric vehicles, but their primary involvement seemingly shifted to a "clean exit" in mid-2025, with another entity, 80 Mile plc, now holding the main interest and seeking new partners for drilling.

Tenzij deze miljardairs waaronder ook Sam Altman e.a. Russen of Chinezen zijn.
  Moderator dinsdag 13 januari 2026 @ 08:56:55 #222
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219823400
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 08:48 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Bovendien ligt de rode loper uit voor Putin, dus Maga dat Rusland soms als bedreiging ziet is verwerpelijk.

Denemarken heeft tevens een aardig coole commandoeenheid die kennelijk de hele noord oostkust van Groenland in de gaten kan houden
en als er in de huidige tijd iemand anders dan de VS zou gaan kutten in dat stuk van de wereld hadden we dat al wel gehoord.

[ Bericht 6% gewijzigd door xpompompomx op 13-01-2026 09:04:44 ]
  dinsdag 13 januari 2026 @ 09:00:20 #223
462265 Peligrosso
Radio Espantoso
pi_219823426
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 08:33 schreef Perrin het volgende:

[..]
Frum beschrijft het geweld vooral als theater voor de achterban. Dat is opzettelijk veel te mild.

Wat hier plaatsvindt is machtsconsolidatie door intimidatie: het ontmoedigen van burgerlijke tegenstand, het in de praktijk oprekken van staatsmacht via dodelijk geweld en een helder signaal aan handhavers dat escalatie wordt gedekt door de baas.

Dit is niet alleen 'content', maar het afdwingen van gehoorzaamheid en het voorbereiden op het opschorten van verkiezingen of manipuleren van verkiezingsresultaten.

Dit afdoen als enkel theater is je hoofd in het zand steken.
Volgens mij doet hij dit niet af als "enkel theater" of "alleen content", maar zegt hij dat dit "main purpose" is.
Ik vind het wel een interessante insteek en denk verder zelf dat het verschillende doelen heeft. Voor Maga's andere dan voor de niet-maga's.

Waarom vind je het opzettelijk te mild beschreven trouwens?
Autocratie bv - Anne Applebaum
Het uur van de wolven - Giuliano da Empoli
pi_219823461
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 08:42 schreef Lucky_Strike het volgende:
Daar is evenveel van waar als dat Trump de dictatuur in Venezuela wilde beëindigen.

Oja. Check deze truth social post van Trump himself :s)

pi_219823475
Voor wie het zich afvraagt, de EU onderneemt stappen om los te komen van de VS als handelspartner

https://www.vrt.be/vrtnws(...)emt-van-de-vs-en-zo/

Deze week is er de handelsdeal met de Zuid Amerikaanse Mercosur landen waar eigenlijk alleen boeren en Oost Europese dwarsliggers tegen zijn. Men wil ook profiteren van de ruzie die Trump en Modi hadden door een deal met India te sluiten. Ja Modi neemt nog steeds Ruzzische olie af, maar blijkbaar is dat geen al te groot probleem. Ook naar Australië wordt gekeken voor handelsdeals
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  dinsdag 13 januari 2026 @ 09:08:44 #226
38496 Perrin
pi_219823485
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 09:00 schreef Peligrosso het volgende:
Volgens mij doet hij dit niet af als "enkel theater" of "alleen content", maar zegt hij dat dit "main purpose" is.
Ik vind het wel een interessante insteek en denk verder zelf dat het verschillende doelen heeft. Voor Maga's andere dan voor de niet-maga's.

Waarom vind je het opzettelijk te mild beschreven trouwens?
Door theater als hoofddoel te benoemen, raken andere functies uit beeld. Niet omdat ze worden ontkend, maar omdat ze bewust niet worden uitgewerkt. En dat maakt het betoog pijnlijk onvolledig.

Als je structureel geweld vooral ziet als 'content' of symboliek, mis je expres een heleboel: het verschuift grenzen, stuurt gedrag en leert burgers én handhavers wat de prijs van tegenspraak is. Dat is geen verwaarloosbaar neveneffect, maar een belangrijk doel op zich.

Voor MAGA werkt dit bevestigend. Voor iedereen daarbuiten is het een waarschuwing. Door die tweede werking niet expliciet te benoemen, blijft de analyse veel te mild. Waarschijnlijk niet per ongeluk.
pi_219823494
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 08:48 schreef Beathoven het volgende:

[..]

De Nederlandse uitleg! Zelfs met begrip o|O door een hoge militair.
een brigade-generaal. Duur 11 minuten.
https://wnl.tv/2026/01/11(...)s-goed-uit-te-leggen
pi_219823511
quote:
9s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 08:54 schreef Perrin het volgende:

[..]
Politici liegen over hun daadwerkelijke motieven. Bijna allemaal, bijna altijd.
Er is wel een verschil tussen iets wat mooier verpakken en dingen die 180 graden op de boodschap staan zoals bij het fascisme. Democratische politiek is schipperen in een oceaan van belangen. Soms ontkom je niet aan het afmaken van iets van een vorige regering en eerder gemaakte afspraken en soms kun je met veel pijn en moeite een transitie inzetten. Obama beschreef het mooi als lang werken, wrikken en wegen om zelfs maar iets voor elkaar te krijgen voor de inwoners van de VS. Maar dat hij het wel in de kern daarvoor deed.

Wat een verschil is, is dat Rubio (een voorbeeld) genoemd werd als iemand die naast de grote leugens naar buiten toe ook binnenskamers liegt. En dat schijnt universeel not done te zijn in de wereld tussen democraten en GOP republikeinen.
  dinsdag 13 januari 2026 @ 09:17:16 #229
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219823527
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_219823554
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 09:03 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Daar is evenveel van waar als dat Trump de dictatuur in Venezuela wilde beëindigen.

Oja. Check deze truth social post van Trump himself :s)

[ afbeelding ]
Als Trump Venezuela doet, doet Bibi de VS.
  dinsdag 13 januari 2026 @ 09:48:05 #231
66444 Lord_Vetinari
pi_219823719
  dinsdag 13 januari 2026 @ 09:51:34 #232
38496 Perrin
pi_219823739
quote:
Somebody do something, but not me.

Heel de wereld heeft nogal last van het omstander-effect.
pi_219823837
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 09:51 schreef Perrin het volgende:

[..]
Somebody do something, but not me.

Heel de wereld heeft nogal last van het omstander-effect.
De meeste vaders en moeders doen wat ze kunnen doen, maar als er ICE in je straten is dan is het niet slim om je gezin op het spel te zetten door jezelf te laten vermoorden. Iemand, of het nu een politicus, een journalist of een inwoner was die tegen het Iraanse regime protesteerde in de jaren '80 of '90 en de bak in ging of werd vermoord is misschien een held bij sommigen, maar wel een vergeten held.

Amerika is het zoveelste voorbeeld in dat democratie gekaapt kan worden door malafide inslag van binnen- en buitenaf en er is geen 'super authoriteit' die boven de partijen staat. De échte helden waar de media over blijft schrijven zijn degenen die het 'makkelijkere' laatste zetje geven wanneer de steun op z'n dieptepunt is.

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 13-01-2026 10:12:18 ]
pi_219823879
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 10:04 schreef Beathoven het volgende:

[..]
De meeste vaders en moeders doen wat ze kunnen doen, maar als er ICE in je straten is dan is het niet slim om je gezin op het spel te zetten door jezelf te laten vermoorden. Iemand, of het nu een politicus, een journalist of een inwoner was die tegen het Iraanse regime protesteerde in de jaren '80 of '90 en de bak in ging of werd vermoord is misschien een held bij sommigen, maar wel een vergeten held.

Amerika is het zoveelste voorbeeld in dat democratie gekaapt kan worden door malafide inslag van binnen- en buitenaf en er is geen 'super authoriteit' die boven de partijen staat.
Ik ben er nog steeds wel verbaasd over hoe snel dat verval kan gaan. Ik had verwacht dat een land als de VS hier beter tegen bestand zou zijn.
  dinsdag 13 januari 2026 @ 10:16:20 #235
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219823913
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 10:09 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ik ben er nog steeds wel verbaasd over hoe snel dat verval kan gaan. Ik had verwacht dat een land als de VS hier beter tegen bestand zou zijn.
Amerikaanse Christelijkheid is rough and lijkt vaak coompleet op het tegenovergestelde van Christelijkheid.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_219824059
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 10:09 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Er zijn zoveel tekenen aan de wand geweest, van citaten die ellenlang zijn herhaald door politici en media als een soort mantra, tot aan zichtbare acties met vraagtekens.

* Reagan: Trickle down economics; dat eigenlijk meer een stofzuiger omhoog is,

* Grover Norquist: Starve the beast, "I just want to shrink it down to the size where we can drown it in the bathtub.". De wens om de overheid zo klein te slaan dat het door het afvoerputje kan. De wens om chaos aan republikeinse zijde. Braaf het bedrijfsleven volgen en zakkenvullen, geen zorg voor mensen. De markt boven alles.

- Dit leidde ondermeer tot het ongelimiteerd graaien van Silicon Valley enerzijds en de 'sewer people' onder de gokpaleizen van Las Vegas anderzijds en alles er tussenin. Letterlijk wordt er op de armoede gescheten. Terwijl een multimiljardair 9/10e van z'n vermogen kwijt zou kunnen raken en nog steeds dezelfde lifestyle aan kan hangen.

- Het gegeven van een groeiende polarisatie tussen republikeinen en democraten, waarbij de republikeinen eigenlijk alleen nog maar bestonden om alles te verwerpen wat de democraten wilden invoeren, mede door de twee genoemde citaten hierboven. Uiteindelijk wilden ze de hele politiek tegen de bevolking ipv 'voor' de bevolking.

- Het moment dat de Mujahideen met Osama Bin Laden voorop als 'vrijheidsstrijders voor de VS tegen de sovjetunie' zonder blikken of blozen gedumpt werden na de val van de muur, er ze er niet voor beloond werden en de VS de landen ging bestoken waar deze vrijheidsstrijders vandaan kwamen. Wat tot dreiging naar de VS leidde met als uitkomst de bomaanslag van 1993 op het WTC, en doorgaande bedreigingen tot 9/11. Die hele aanloop wist men graag uit het collectieve geheugen. "Ineens" waren er terroristen, nee, dat waren de daarvoor kort de hemel in geprezen, en later gedumpte vrienden.

- Het 'You're either with us or against us' van de regering Bush Jr. / Cheney, dat journalisten daarmee de mond snoerde die over de voorgeschiedenis en de relatie tussen de Mujahideen en de VS wilden schrijven.

- Het kunnen plaatsen van Hardliners op belangrijke posities.

- Voorbeelden in diverse andere landen die ook 'gecementeerd' in democratie leken.

- Het wegwuiven van vele rode vlaggen rondom Trump, omdat hij voor veel inwoners destijds als de verlosser werd gezien. Groot geworden als voorstelling van een succesvolle ondernemer bij het publiek door z'n personage in 'the apprentice', terwijl het in werkelijkheid een prutser en een politieke probe was.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 13-01-2026 11:02:53 ]
pi_219824232
klein puntje: bin laden werd door saoedi-arabië in Afghanistan gedropt (kwam ook uit een rijke familie van bouwbedrijven). Massoud was degene die de Amerikaanse steun en training kreeg.
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  Moderator dinsdag 13 januari 2026 @ 11:22:54 #238
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219824245
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 11:20 schreef Sabata het volgende:
klein puntje: bin laden werd door saoedi-arabië in Afghanistan gedropt (kwam ook uit een rijke familie van bouwbedrijven). Massoud was degene die de Amerikaanse steun en training kreeg.
Inderdaad.
Massoud was voor Afghaanse begrippen niet bepaald een kwaaie eigenlijk. Zonde dat hij vermoord is.
  dinsdag 13 januari 2026 @ 11:35:32 #239
38496 Perrin
pi_219824317
Vol gas op de propaganda.
twitter
  dinsdag 13 januari 2026 @ 11:51:32 #240
66444 Lord_Vetinari
pi_219824418
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 11:35 schreef Perrin het volgende:
Vol gas op de propaganda.
[ x ]
Het volgende is natuurlijk dat op scholen alleen nog maar 'Amerikaanse wiskunde' en 'Amerikaanse biologie' gegeven gaat worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')