abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219808208
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 13:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
Als Trump het wil, pakt ie Groenland zonder een schot te lossen. De VS heeft ons op allerlei manieren bij de ballen en bijna niemand in Europa wil pijn lijden om daaraan te ontsnappen.

Ondertussen bidden we dat diezelfde VS ons beschermt tegen Poetin en Oekraïne helpt redden.

Zelf zijn we bezig met "Coalition of the Meeting"-vergaderingen waarin lui heel druk bezig zijn hypothetische scenario's te bedenken wat we zouden doen als de vrede uitbrak.

Je zou er toch om lachen als het niet zo dieptriest was.
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 13:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
Als Trump het wil, pakt ie Groenland zonder een schot te lossen. De VS heeft ons op allerlei manieren bij de ballen en bijna niemand in Europa wil pijn lijden om daaraan te ontsnappen.

Ondertussen bidden we dat diezelfde VS ons beschermt tegen Poetin en Oekraïne helpt redden.

Zelf zijn we bezig met "Coalition of the Meeting"-vergaderingen waarin lui heel druk bezig zijn hypothetische scenario's te bedenken wat we zouden doen als de vrede uitbrak.

Je zou er toch om lachen als het niet zo dieptriest was.
De VS bukt onder een gigantische schulden berg en de enige manier waarop ze hun rente kunnen betalen is door middel van buitenlandse investeerders. De VS drijft maar op 1 ding en dat is de Dollar en hun economie.

Japan is de nummer 1 investeerder in de VS, de nummer 2 is Canada - die hebben ze al pissig gemaakt. #3 Duitsland, 4 VK, 5 Ierland, 6 Frankrijk, 7 Zwitserland en 8 is Nederland. Die landen samen zijn goed voor investeringen ter waarde van 5.7 biljoen in de VS en hun economie.

De waarde van Europese investeringen in de VS riskeren door militair Groenland te annexeren van hun eigen bondgenoten kan binnen een paar jaar het einde betekenen van de VS als wereldmacht. De economische impact van hun schuldenberg gaat zoveel meer schade doen dan enige militair ingrijpen van de EU ooit kan evenaren.
pi_219808972
Het grootste deel van de Groenlandse bevolking is visser of jager. Harpoenen en zware geweren zijn dagelijkse werktuigen. Je wilt niet verrast worden door een ijsbeer, als je aan de waterkant bezig bent. En zij zijn gewend om te overleven in de kou en van het land te leven. Als Amerikaan ga je daar nooit veilig zijn, als er een conflict is.

De Deense marine heeft maar 9 grote en 9 kleine oorlogsschepen, maar het is voornamelijk modern spul en dat zijn toch vele honderden raketten. En hun buurlanden (waaronder ook wij) hebben er nog veel meer. Terwijl de Amerikaanse marine vooral bestaat uit oude meuk. En Canada gaat het niet leuk vinden als die bij hun voor de kust liggen. Of als er Amerikaanse, bewapende vliegtuigen over hun land vliegen.

Ik ben het helemaal eens met @Timwonnacott , maar ik weet niet of de huidige Amerikaanse regering slim genoeg is om dat te begrijpen. Trump al helemaal niet.
pi_219809053
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 14:31 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het grootste deel van de Groenlandse bevolking is visser of jager. Harpoenen en zware geweren zijn dagelijkse werktuigen. Je wilt niet verrast worden door een ijsbeer, als je aan de waterkant bezig bent. En zij zijn gewend om te overleven in de kou en van het land te leven. Als Amerikaan ga je daar nooit veilig zijn, als er een conflict is.

De Deense marine heeft maar 9 grote en 9 kleine oorlogsschepen, maar het is voornamelijk modern spul en dat zijn toch vele honderden raketten. En hun buurlanden (waaronder ook wij) hebben er nog veel meer. Terwijl de Amerikaanse marine vooral bestaat uit oude meuk. En Canada gaat het niet leuk vinden als die bij hun voor de kust liggen. Of als er Amerikaanse, bewapende vliegtuigen over hun land vliegen.

Ik ben het helemaal eens met @:Timwonnacott , maar ik weet niet of de huidige Amerikaanse regering slim genoeg is om dat te begrijpen. Trump al helemaal niet.
Trump inderdaad niet, dat zie je wel met Venezuela en de reactie van de Amerikaanse oliebedrijven die daar de investeringen moesten gaan doen. Voor hun veel te riskant en dat willen ze niet.

Bij Groenland zal dat niet anders zijn, elk bedrijf wat daar aan de slag gaat zal hoogstwaarschijnlijk flink gesanctioneerd worden door de EU met alle gevolgen van dien. Die hebben aandeelhouders waar ze rekening mee moeten houden dus die denken wel 2x na, Trump helaas niet eens 1x.
pi_219809135
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 13:05 schreef Momo het volgende:
Gewoon onze eigen NATO beginnen MEGA Make Europe Great Again, Canada, Australië etc. mogen er ook wel bij.
Gaat niet lukken met al die extreem rechtse Trump klonen in Europa.
pi_219809504
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 13:49 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
[..]
De VS bukt onder een gigantische schulden berg en de enige manier waarop ze hun rente kunnen betalen is door middel van buitenlandse investeerders. De VS drijft maar op 1 ding en dat is de Dollar en hun economie.

Japan is de nummer 1 investeerder in de VS, de nummer 2 is Canada - die hebben ze al pissig gemaakt. #3 Duitsland, 4 VK, 5 Ierland, 6 Frankrijk, 7 Zwitserland en 8 is Nederland. Die landen samen zijn goed voor investeringen ter waarde van 5.7 biljoen in de VS en hun economie.

De waarde van Europese investeringen in de VS riskeren door militair Groenland te annexeren van hun eigen bondgenoten kan binnen een paar jaar het einde betekenen van de VS als wereldmacht. De economische impact van hun schuldenberg gaat zoveel meer schade doen dan enige militair ingrijpen van de EU ooit kan evenaren.
Ik denk dat zijn punt nu juist is dat Europa toch niks gaat doen en bovenstaande risico's voor de VS dus te negeren zijn.

Zelf heb ik ook geen torenhoog vertrouwen in de kracht van Europa als saamhorige eenheid maar ik denk wel dat er ergens een grens is die zodra die gepasseerd is er wel degelijk saamhorigheid en daadkracht ontstaat. Maar of dat al bij de inname van Groenland is betwijfel ik... ik denk dat die grens helaas veel verder ligt.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_219809578
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 14:55 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Ik denk dat zijn punt nu juist is dat Europa toch niks gaat doen en bovenstaande risico's voor de VS dus te negeren zijn.

Zelf heb ik ook geen torenhoog vertrouwen in de kracht van Europa als saamhorige eenheid maar ik denk wel dat er ergens een grens is die zodra die gepasseerd is er wel degelijk saamhorigheid en daadkracht ontstaat. Maar of dat al bij de inname van Groenland is betwijfel ik... ik denk dat die grens helaas veel verder ligt.
Als de Groenlanders slim zijn, dienen ze snel een verzoek in om weer lid van de EU te mogen worden.

Ik verwacht ook niet, dat Denemarken en Canada een invasie gewoon pikken. En waar er 1 schaap over de dam is ... Macron staat al te trappelen.
pi_219809588
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 14:36 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Trump inderdaad niet, dat zie je wel met Venezuela en de reactie van de Amerikaanse oliebedrijven die daar de investeringen moesten gaan doen. Voor hun veel te riskant en dat willen ze niet.

Bij Groenland zal dat niet anders zijn, elk bedrijf wat daar aan de slag gaat zal hoogstwaarschijnlijk flink gesanctioneerd worden door de EU met alle gevolgen van dien. Die hebben aandeelhouders waar ze rekening mee moeten houden dus die denken wel 2x na, Trump helaas niet eens 1x.
Trump gaat terugslaan als de EU Amerikaanse bedrijven gaat sanctioneren om die reden en dat de EU die keutel dan snel intrekt. Ik denk dat angst voor potentiële EU sancties totaal geen rol speelt in deze.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_219809897
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 15:04 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Trump gaat terugslaan als de EU Amerikaanse bedrijven gaat sanctioneren om die reden en dat de EU die keutel dan snel intrekt. Ik denk dat angst voor potentiële EU sancties totaal geen rol speelt in deze.
Trump kan amper terug slaan. Hij kan zijn tarieven omhoog gooien maar dan geeft hij ook de eigen binnenlandse economie nog een paar schoppen na en dat in het jaar van de midterms, zoals die zelf al aangaf, mocht hij die verliezen is het klaar voor hem.

Of hij kan de digitale diensten afknijpen, maar dat is een knop die je maar 1x kan gebruiken. Zodra je die indrukt is wereldwijd het vertrouwen weg in de digitale diensten van de VS en kunnen de miljardairs die hem steunen hun vermogen in realtime zien verdampen in kelderende beurswaardes.
  zondag 11 januari 2026 @ 16:03:49 #209
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219810189
Je kunt je sowieso wel gaan afvragen of we die vooruitgeschoven posten van Keizer Trump wel moeten willen in Europa.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219810289
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 15:04 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
De EU bestaat uit 450 miljoen consumenten en reken ook het VK aan "onze zijde" als het op het innemen van Groenland aankomt.

Alleen al aan digitale diensten nemen we als EU bij de US voor zo'n 250 miljard Euro per jaar af.

En wij hebben ASML... zonder ASML geen machines om moderne chips te maken.
pi_219810332
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 15:33 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Trump kan amper terug slaan. Hij kan zijn tarieven omhoog gooien maar dan geeft hij ook de eigen binnenlandse economie nog een paar schoppen na en dat in het jaar van de midterms, zoals die zelf al aangaf, mocht hij die verliezen is het klaar voor hem.

Of hij kan de digitale diensten afknijpen, maar dat is een knop die je maar 1x kan gebruiken. Zodra je die indrukt is wereldwijd het vertrouwen weg in de digitale diensten van de VS en kunnen de miljardairs die hem steunen hun vermogen in realtime zien verdampen in kelderende beurswaardes.
Wat je zegt idd.

Uiteraard hebben we een groot probleem als Trump alle digitale diensten afknijpt maar dan zullen we uiteindelijk wel alles zelf in beheer gaan nemen, noodgedwongen.

Zelf ben ik m'n mail bijvoorbeeld al aan het migreren naar een NL domeinnaam en Proton als mailhost, simpelweg om niet afhankelijk van Gmail te zijn als de boel klapt.

Nieuwe bestellingen bij webshops doe ik bijvoorbeeld al via dat maildomein.
pi_219810338
quote:

Ik ben het helemaal eens met @:Timwonnacott , maar ik weet niet of de huidige Amerikaanse regering slim genoeg is om dat te begrijpen. Trump al helemaal niet.
Wat een onzin allemaal. Is dit je wishful thinking cope?
pi_219810426
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 16:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat je zegt idd.

Uiteraard hebben we een groot probleem als Trump alle digitale diensten afknijpt maar dan zullen we uiteindelijk wel alles zelf in beheer gaan nemen, noodgedwongen.

Zelf ben ik m'n mail bijvoorbeeld al aan het migreren naar een NL domeinnaam en Proton als mailhost, simpelweg om niet afhankelijk van Gmail te zijn als de boel klapt.

Nieuwe bestellingen bij webshops doe ik bijvoorbeeld al via dat maildomein.
Een veel groter probleem zijn de hyperscalers, waar het gros van de Europese bedrijven en overheden volledig van afhankelijk zijn om te kunnen functioneren.
Maar goed, militaire escalatie tussen de VS en Europa zal sowieso dramatische gevolgen hebben voor de wereldeconomie.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 11 januari 2026 @ 16:33:09 #214
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_219810478
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 13:34 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Trump vaardigt gewoon een decreet uit waarmee het een onderdeel van de VS wordt? Net zoals de Golf van Mexico nu die van Amerika is?
De Golf van Amerika staat nog steeds tussen haakjes op Google Maps. De officiële naam is 'Golf van Mexico'

“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_219810678
We gaan binnenkort de eerste succesvolle impeachment meemaken van een Amerikaanse president :)
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
  zondag 11 januari 2026 @ 16:48:14 #216
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219810707
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 16:46 schreef Fleischmeister het volgende:
We gaan binnenkort de eerste succesvolle impeachment meemaken van een Amerikaanse president :)
Ik zag al speculatie dat Trump de midterms in november gaat verliezen en dat niet gaat accepteren en vanuit daar uit impeached gaat worden.
  zondag 11 januari 2026 @ 16:57:16 #217
38496 Perrin
pi_219810890
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 16:46 schreef Fleischmeister het volgende:
Waarna Trump en al zijn matties natuurlijk geheel vreedzaam zullen afdruipen. Je verwacht dit serieus?
pi_219810990
quote:
Terwijl de Amerikaanse marine vooral bestaat uit oude meuk.
Ja joh ga lekker even de Amerikaanse marine onderschatten _O-
pi_219811451
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:02 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Ja joh ga lekker even de Amerikaanse marine onderschatten _O-
Ze hebben de Zumwalt! Het meest hypermoderne schip dat er bestaat!

Of ja, toch twee. En de kanonnen doen het niet en worden gesloopt. En heel stealthy zijn ze eigenlijk ook niet.

Ze hebben wel ruim 50 van deze:

Die zijn al 35 jaar oud en moeten nog minstens 15 jaar mee. De nieuwste modellen zijn wat topzwaar geworden:

Alle andere schepen zijn al minstens 50 jaar oud.
pi_219811526
Is het al bekend of Trump als bekend is met de werkelijke oppervlakte van Groenland? Er bestaat de indruk dat ie denkt dat het een gigantisch eiland is wegens de Mercator kaart.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 11 januari 2026 @ 17:52:48 #221
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_219811552
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 15:03 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als de Groenlanders slim zijn, dienen ze snel een verzoek in om weer lid van de EU te mogen worden.

Ik verwacht ook niet, dat Denemarken en Canada een invasie gewoon pikken. En waar er 1 schaap over de dam is ... Macron staat al te trappelen.
En waarom zou men dit willen?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219811564
Ik zou die Burkes qua vuurkracht niet onderschatten hoor, dan nog 50+ onderzeeboten. Om nog maar te zwijgen van de carriers.

Nee, Europa maakt geen schijn van kans
pi_219811565
quote:
14s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:52 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
En waarom zou men dit willen?
Kom, Howard. Dat kun je zelf ook bedenken.
  zondag 11 januari 2026 @ 17:57:07 #224
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_219811600
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:54 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Kom, Howard. Dat kun je zelf ook bedenken.
Nee, ik ben oprecht benieuwd waarom je dat denkt.

Ik begrijp dat jij als linksgeoriënteerde user vast een groot voorstander zal zijn van Europeanisme. Maar binnen deze context van dit 'conflict' (voor zover je daarover kunt spreken): de EU gaat echt niet met een leger Groenland verdedigen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219811633
quote:
14s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:57 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee, ik ben oprecht benieuwd waarom je dat denkt.

Ik begrijp dat jij als linksgeoriënteerde user vast een groot voorstander zal zijn van Europeanisme. Maar binnen deze context van dit 'conflict' (voor zover je daarover kunt spreken): de EU gaat echt niet met een leger Groenland verdedigen.
Als ze lid zijn van de EU wordt de drempel voor een Amerikaanse invasie natuurlijk wel veel hoger.
pi_219811662
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 11:20 schreef Lospedrosa het volgende:
Je weet dat de Trident systeem Amerikaans is?

Veel mensen denken dat de UK na Brexit misschien weer meer richting Europa zou trekken
Maar militair gezien is dat gewoon niet realistisch

De hele Britse kernmacht draait op het Amerikaanse Trident systeem
De raketten zijn Amerikaans
Het onderhoud gebeurt in de VS
De technologie komt uit de VS

Zonder Amerika heeft de UK in feite geen nucleaire afschrikking

De EU heeft zelf ook geen gezamenlijke kernmacht
Alleen Frankrijk heeft nukes en die deelt het commando niet

Daarnaast zit de UK in Five Eyes samen met de VS Canada Australië en NZ
Dat is waar de echte inlichtingen cyber en satellietinfo vandaan komen

Hun F35s drones software en wapensystemen zijn grotendeels Amerikaans
Grote oorlogen zoals Irak Afghanistan en Syrië deden ze samen met de VS

De EU heeft geen leger geen commandostructuur geen gezamenlijke inlichtingendiensten
Militair is de EU vooral een politiek project

Brexit heeft dit alleen maar versterkt
De UK ziet zichzelf nu gewoon als de belangrijkste militaire partner van de VS in Europa

Europa blijft belangrijk voor logistiek oefeningen en NAVO
Maar niet als strategische leider

Kort gezegd
De UK kan militair niet kiezen voor de EU
Omdat hun kernmacht technologie en afschrikking aan Amerika vastzitten
Tijd om zelf maar eens kernwapens te maken dan. Nederland kan dat sowieso.
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
pi_219811669
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:54 schreef tjoptjop het volgende:
Ik zou die Burkes qua vuurkracht niet onderschatten hoor, dan nog 50+ onderzeeboten. Om nog maar te zwijgen van de carriers.

Beste wat ik kon vinden:

Wat verouderd en niet compleet, maar we hebben dus twee keer zoveel grote marineschepen als de VS. En gemiddeld een stuk moderner. Wel maar een paar vliegdekschepen, natuurlijk. Maar het is de vraag hoe zinvol die nog zijn in een maritiem gevecht.
pi_219811878
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 16:33 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
De Golf van Amerika staat nog steeds tussen haakjes op Google Maps. De officiële naam is 'Golf van Mexico'

[ afbeelding ]
Ja, dus als dat ook de impact zou zijn van een presidentieel decreet dat Groenland nu van de VS is, dan kunnen we er allemaal om lachen.
pi_219811913
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:04 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Beste wat ik kon vinden:

[ afbeelding ]

Wat verouderd en niet compleet, maar we hebben dus twee keer zoveel grote marineschepen als de VS. En gemiddeld een stuk moderner. Wel maar een paar vliegdekschepen, natuurlijk. Maar het is de vraag hoe zinvol die nog zijn in een maritiem gevecht.
Ok, geen schijn van kans was misschien wat gechargeerd. Maar goed het gaat (gelukkig) toch niet gebeuren
pi_219812045
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:04 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Beste wat ik kon vinden:

[ afbeelding ]

Betere vraag is of er een offswitch er in gebouwt is .
Voor je het weer zet Amerika alles gewoon uit.

Daarom altijd voorstander geweest om eigen software en eigen wapens te bouwen.

Iets wat mij opa altijd heeft gezegt .
Man was van 1934 en altijd in de land leger en marine gezeten.
Jip bijde dienste gedaan.
pi_219812113
Die vliegdekschepen van de VS zijn ook zwaar overhyped. Ze zijn loeiend duur en volgens mij heel gevoelig voor drones. A sitting duck. Ze hebben nu al een enorme escorte nodig, dus in de toekomst wordt dat nog veel erger. Europa heeft overal op de wereld nog eilandjes, die kan je niet zinken. Veel beter dan een vliegdekschip.

Europa moet wel meer versterken in de lucht, dus raketten, drones en straaljagers. Maar dat geldt voor heel Europa, dus het is dan vrij eenvoudig om gezamenlijk massaproductie op te starten. Dat is ook logisch want de VS was zo vriendelijk om ons grotendeels te 'ontzorgen' op dat gebied. Net als nucleaire bescherming.
pi_219812125
Uhuh
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_219812194
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:53 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Betere vraag is of er een offswitch er in gebouwt is .
Voor je het weer zet Amerika alles gewoon uit.

Daarom altijd voorstander geweest om eigen software en eigen wapens te bouwen.

Iets wat mij opa altijd heeft gezegt .
Man was van 1934 en altijd in de land leger en marine gezeten.
Jip bijde dienste gedaan.
Die schepen hebben we allemaal zelf gebouwd. De onderzeeërs ook. Dat kunnen we wel. De radars en de vuurgeleiding zijn ook beter dan die Amerikaanse. Alleen de raketten komen toch regelmatig nog uit de VS. Daar moeten we nog wel wat aan doen.
pi_219812252
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:06 schreef Jojoke het volgende:
Die vliegdekschepen van de VS zijn ook zwaar overhyped. Ze zijn loeiend duur en volgens mij heel gevoelig voor drones. A sitting duck. Ze hebben nu al een enorme escorte nodig, dus in de toekomst wordt dat nog veel erger. Europa heeft overal op de wereld nog eilandjes, die kan je niet zinken. Veel beter dan een vliegdekschip.

Europa moet wel meer versterken in de lucht, dus raketten, drones en straaljagers. Maar dat geldt voor heel Europa, dus het is dan vrij eenvoudig om gezamenlijk massaproductie op te starten. Dat is ook logisch want de VS was zo vriendelijk om ons grotendeels te 'ontzorgen' op dat gebied. Net als nucleaire bescherming.
Ja, tegen een flink salvo raketten en/of torpedo's kan een vliegdekschip niet op en met de grote hoeveelheid luchtafweerraketten die die schepen aan boord hebben, zijn die vliegtuigen ook niet heel nuttig. Inderdaad alleen handig om het land aan te vallen.

We hebben wel goede raketten, maar niet veel en daar moeten we zeker aan werken. Een drone is een kruising tussen een vliegtuig en een raket, al naar gelang de grootte. Dus in de toekomst gaat dat allemaal wel naar elkaar toegroeien en heb je ze echt in alle soorten en maten.
pi_219812524
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 19:20 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, tegen een flink salvo raketten en/of torpedo's kan een vliegdekschip niet op en met de grote hoeveelheid luchtafweerraketten die die schepen aan boord hebben, zijn die vliegtuigen ook niet heel nuttig. Inderdaad alleen handig om het land aan te vallen.

We hebben wel goede raketten, maar niet veel en daar moeten we zeker aan werken. Een drone is een kruising tussen een vliegtuig en een raket, al naar gelang de grootte. Dus in de toekomst gaat dat allemaal wel naar elkaar toegroeien en heb je ze echt in alle soorten en maten.
China kan met die nieuwe raketten die vliegdekschepen geheel naar de tyfus bombarderen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_219812696
Ik denk dat een modern vliegdekschip bijzonder kwetsbaar is in een tijd van hypersonische raketten, gliders en drones. zowel boven, op als onder het water.
pi_219812726
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 20:12 schreef Since2003 het volgende:
Ik denk dat een modern vliegdekschip bijzonder kwetsbaar is in een tijd van hypersonische raketten, gliders en drones. zowel boven, op als onder het water.
Ja, daarom varen er altijd 5-10 andere schepen omheen, die ze moeten beschermen.
pi_219812852
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 20:16 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, daarom varen er altijd 5-10 andere schepen omheen, die ze moeten beschermen.
Precies, en de drones en raketten komen steeds verder en worden steeds goedkoper. De vliegdekschepen en hun escorte zijn ontzettend gelimiteerd. Ze hebben ook weinig ruimte dus je kan niet een enorme berg luchtafweer meenemen. Als er ooit een grote oorlog komt, dan zinken ze massaal. Dat kan je nu al aan zien komen.

Alles wat groot, centraal en log is, is ten dode opgeschreven in een moderne oorlog.
pi_219812854
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 20:16 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ook die escorte gaat geen Dongfeng ZF glider of Dongfeng 41 icbm/mirv tegenhouden.
pi_219813390
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 20:27 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Ook die escorte gaat geen Dongfeng ZF glider of Dongfeng 41 icbm/mirv tegenhouden.
Laagvliegende super- of hypersonische raketten zijn niet nieuw, dus het is de bedoeling dat je die ook tegen kunt houden. Maar de enige ervaring die we daar mee hebben is heel beperkt en uit Oekraïne, dus het is afwachten. Maar die zijn daar inderdaad wel voor gemaakt.
  zondag 11 januari 2026 @ 21:48:26 #241
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219813497
De Flight IIA en III Burkes onderschatten op basis van een foto. :+
Ik ben hartstikke pro Europa, maar wat hier bovenstaat is wishful thinking van de buitencategorie.

Niet alleen zijn de Burkes ontzettend capabele platformen, ze zijn ook nog eens beproefd en gehard in de strijd.
Een aantal Europese moderne oorlogsbodems, met al die superieur geachte systemen, kwam serieus in de problemen toen ze een keer onder vuur kwamen te liggen in de Rode Zee: De Iver Huitfeldt klasse van de Denen en de Sachsen klasse van de Duitsers. Dat was aardig het schaamrood op de kaken.
pi_219813731
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 21:48 schreef Kleffe_Dop het volgende:
De Flight IIA en III Burkes onderschatten op basis van een foto. :+
Ik ben hartstikke pro Europa, maar wat hier bovenstaat is wishful thinking van de buitencategorie.

Niet alleen zijn de Burkes ontzettend capabele platformen, ze zijn ook nog eens beproefd en gehard in de strijd.
Een aantal Europese moderne oorlogsbodems, met al die superieur geachte systemen, kwam serieus in de problemen toen ze een keer onder vuur kwamen te liggen in de Rode Zee: De Iver Huitfeldt klasse van de Denen en de Sachsen klasse van de Duitsers. Dat was aardig het schaamrood op de kaken.
Ja, zo'n Arleigh Burke is minstens twee, maar eigenlijk drie of vier Europese schepen waard! De Europeanen kunnen helemaal niks! Die Europese schepen hebben ook nog nooit ook maar 1 gevecht meegemaakt!
  zondag 11 januari 2026 @ 22:14:17 #243
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219813761
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 22:09 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, zo'n Arleigh Burke is minstens twee, maar eigenlijk drie of vier Europese schepen waard! De Europeanen kunnen helemaal niks! Die Europese schepen hebben ook nog nooit ook maar 1 gevecht meegemaakt!
:?
pi_219813805
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 22:14 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
:?
Ja, dat zeg je toch eigenlijk? Wij Europeanen kunnen niet tippen aan de Amerikanen. Zelfs niet met datgene waar we duidelijk veel beter in zijn. We moeten zelf ook hopeloos verouderde Amerikaanse schepen kopen!
  zondag 11 januari 2026 @ 22:32:36 #245
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219813907
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 22:20 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, dat zeg je toch eigenlijk? Wij Europeanen kunnen niet tippen aan de Amerikanen. Zelfs niet met datgene waar we duidelijk veel beter in zijn. We moeten zelf ook hopeloos verouderde Amerikaanse schepen kopen!
Je trekt het in het belachelijke, dat is niet wat ik zeg.
  Moderator zondag 11 januari 2026 @ 22:33:35 #246
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_219813915
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:54 schreef tjoptjop het volgende:

Let hulp van de chinezen misschien wel
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_219813926
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 22:33 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]
Let hulp van de chinezen misschien wel
Denk je dat die partij gaan kiezen? Ik denk zelf dat ze er verre van blijven als het escaleert
pi_219813967
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 21:48 schreef Kleffe_Dop het volgende:
De Iver Huitfeldt klasse van de Denen
Gezien dat artikel, kunnen we niet met de Denen samen gaan werken voor de opvolger van de Zeven Provinciën klasse? Metde Duitsers is het spaak gelopen, maar de Iver Huitfeldt klasse lijkt best vergelijkbaar.
  zondag 11 januari 2026 @ 22:52:39 #249
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219814076
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 22:39 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Gezien dat artikel, kunnen we niet met de Denen samen gaan werken voor de opvolger van de Zeven Provinciën klasse? Metde Duitsers is het spaak gelopen, maar de Iver Huitfeldt klasse lijkt best vergelijkbaar.
Laatste publieke uitlatingen rondom het Future Air Defender project maken inderdaad duidelijk dat Nederland zoekt naar een bredere samenwerking met andere NAVO partners die op een soortgelijk tijdspad voor vervanging/aanschaf van fregatten zitten, de Denen worden daar onder andere in genoemd.
pi_219814092
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 22:39 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Ja, het is mij ook niet duidelijk waarom dat Amerikaanse schip nou zoveel beter was: "Het Europese schip had moeite om twee drones neer te schieten, terwijl het Amerikaanse schip geen enkele moeite had om er 1 neer te schieten!" Ze hebben er dus allebei 1 neergeschoten?

Of gaat het om het Duitse schip, wat naast twee vijandelijke drones ook bijna per ongeluk een Amerikaanse drone had neergeschoten?
pi_219814113
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 22:52 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
Laatste publieke uitlatingen rondom het Future Air Defender project maken inderdaad duidelijk dat Nederland zoekt naar een bredere samenwerking met andere NAVO partners die op een soortgelijk tijdspad voor vervanging/aanschaf van fregatten zitten, de Denen worden daar onder andere in genoemd.
Fransen hebben de naam, maar is het niet eigenlijk de Duitsers waar niet mee samen te werken valt? :D

De Fransen gingen prima samen met de Italianen met de FREMM bijv
  zondag 11 januari 2026 @ 23:13:22 #252
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219814177
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 22:54 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, het is mij ook niet duidelijk waarom dat Amerikaanse schip nou zoveel beter was: "Het Europese schip had moeite om twee drones neer te schieten, terwijl het Amerikaanse schip geen enkele moeite had om er 1 neer te schieten!" Ze hebben er dus allebei 1 neergeschoten?

Of gaat het om het Duitse schip, wat naast twee vijandelijke drones ook bijna per ongeluk een Amerikaanse drone had neergeschoten?
In het geval van de Hessen zijn er een paar zaken die de aandacht trokken: De twee neergehaalde Houthi drones wisten to close for comfort te komen, dat is redelijk uitzonderlijk. En eerder werden twee SM2's afgevuurd op een US MQ-9 Reaper die z'n IFF transponder niet had ingeschakeld, deze beide SM2's mistten om 'technische redenen', wat terecht vragen oproept.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de Sachsen-klasse waardeloos is, maar feit is dat er wat 'roest' op zit in bepaalde hoeken in Europa door decennia lang aan bezuinigingen en weinig actief te zijn geweest in echte conflictgebieden.
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 22:57 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Fransen hebben de naam, maar is het niet eigenlijk de Duitsers waar niet mee samen te werken valt? :D
Dat liep weer eens vast op helaas het aloude probleem: de eigen industrie moet bepaalde key systemen leveren en dat is een breekpunt:
"In November 2021 it was announced that Germany chose to use radar from Hensoldt. This was following Germany's decision to label the construction of surface ships among key technologies. However, this decision strains the cooperation between Germany and The Netherland because part of the agreement was to develop radar and weaponsystems together. Also the fact that the two countries have different requirements for the size of internal spaces like stairs causes a difficulty in the cooperation."
pi_219814417
De VS: wij willen Groenland en desnoods pakken we dat met militair kracht.

Denemarken: help ons

EU: wij zijn bang. Bovendien kost dat ons geld en dat geld hebben wij nodig voor onze WOKE-agenda's.
Corporate translator
pi_219814428
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 23:13 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
In het geval van de Hessen zijn er een paar zaken die de aandacht trokken: De twee neergehaalde Houthi drones wisten to close for comfort te komen, dat is redelijk uitzonderlijk. En eerder werden twee SM2's afgevuurd op een US MQ-9 Reaper die z'n IFF transponder niet had ingeschakeld, deze beide SM2's mistten om 'technische redenen', wat terecht vragen oproept.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de Sachsen-klasse waardeloos is, maar feit is dat er wat 'roest' op zit in bepaalde hoeken in Europa door decennia lang aan bezuinigingen en weinig actief te zijn geweest in echte conflictgebieden.
Statistiek. Je vergelijkt nu individuele gebeurtenissen met elkaar. "Die ene keer dat het gebeurde, won hij!"

We praten verder nadat de Europese marine slag heeft geleverd met de Amerikaanse ;)
pi_219814429
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 00:02 schreef HSG het volgende:

EU: wij zijn bang. Bovendien kost dat ons geld en dat geld hebben wij nodig voor onze WOKE-agenda's.
Welke bubbel is dat nou weer? Pure projectie, als je het mij vraagt.
pi_219814863
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 00:09 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Welke bubbel is dat nou weer? Pure projectie, als je het mij vraagt.
De "alles wat ik niet leuk vind is woke"-bubbel.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_219815351
Trump wil de EU uiteen spelen maar door Trump hebben we nu een gezamenlijke vijand en dat verbindt ons juist.
pi_219815380
Die sjappies hier die denken dat Trumpje pijpen hun karmapunten oplevert. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Kun je maar beter snel accepteren. Demagogen delen niet.
  maandag 12 januari 2026 @ 09:04:33 #259
38496 Perrin
pi_219815410
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 08:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Trump wil de EU uiteen spelen maar door Trump hebben we nu een gezamenlijke vijand en dat verbindt ons juist.
Ja in theorie. Nu hopen dat het tot meer leidt dan versteend niks doen behalve statement na statement produceren over hoe eensgezind we zijn.
pi_219815681
quote:
9s.gif Op maandag 12 januari 2026 09:04 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja in theorie. Nu hopen dat het tot meer leidt dan versteend niks doen behalve statement na statement produceren over hoe eensgezind we zijn.
Jouw eindeloze anti-EU frustraties helpen hier ook niet echt bij. Elke post weer die anti-EU WEEEH WE DOEN NIETS ;( drek.
De EU is een stuk krachtiger dan je denkt. Andere machtsblokken willen er niet voor niets vanaf en het zijn altijd dezelfde usertjes hier die dat toejuichen en jij hoort daar niet bij.
beter een knipoog dan een blauw oog
  maandag 12 januari 2026 @ 09:58:43 #261
38496 Perrin
pi_219815688
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 09:57 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Jouw eindeloze anti-EU frustraties helpen hier ook niet echt bij. Elke post weer die anti-EU WEEEH WE DOEN NIETS ;( drek.
De EU is een stuk krachtiger dan je denkt. Andere machtsblokken willen er niet voor niets vanaf en het zijn altijd dezelfde usertjes hier die dat toejuichen en jij hoort daar niet bij.
Nou, geef eens wat voorbeelden. Wat doen we al en waar zijn we hard mee bezig? Wat gaat duidelijk de goede kant op? Waar zou ik concreet voor moeten juichen?
  maandag 12 januari 2026 @ 10:16:12 #262
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219815771
De EU kun je echt niet wegzetten als een kleine macht.

We staan aardig gelijk op met China bv.

pi_219815804
quote:
14s.gif Op maandag 12 januari 2026 09:58 schreef Perrin het volgende:

[..]
Nou, geef eens wat voorbeelden. Wat doen we al en waar zijn we hard mee bezig? Wat gaat duidelijk de goede kant op? Waar zou ik concreet voor moeten juichen?
Miljarden aan defensie-orders in heel de EU
Enorme handelsdeals met Z-Amerika waar jaren aan gewerkt is.
We zijn een logge tanker, dat ben ik helemaal met je eens, maar we zijn wel een tanker in een zee van zeilbootjes en 2 andere tankers die maar 1 stuurman hebben ipv 27.
  maandag 12 januari 2026 @ 10:22:24 #264
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219815822
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 10:16 schreef Zoddie het volgende:

[ afbeelding ]
En het is EU+Canada. Met eventueel Australië, Nieuw-Zeeland, Japan, Korea, al zullen die misschien niet direct troepen naar Groenland sturen.
  maandag 12 januari 2026 @ 10:29:13 #265
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219815870
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 10:22 schreef Momo het volgende:

[..]
En het is EU+Canada. Met eventueel Australië, Nieuw-Zeeland, Japan, Korea, al zullen die misschien niet direct troepen naar Groenland sturen.
Ik verwacht sowieso niet dat we oorlog gaan krijgen tegen de VS vanwege Groenland.
Ik denk dat ze dan de VS overal af van gaan sluiten, geen handel deals meer en dergelijke.

Dat klinkt misschien weinig maar denk dat EU + andere deel van de Navo wel erg belangrijk is voor de Amerikaanse economie.
pi_219815885
quote:

[ afbeelding ]
Maar is logistiek, bestuurlijk en op commandoniveau gewoon onmogelijk om dat te combineren binnen no time, dus al die dingen van de EU opgeteld zegt helemaal niets.
pi_219815896
https://www.standard.co.u(...)island-b1265946.html

quote:
Britain 'in talks to deploy troops to Greenland as Trump threatens to seize Arctic island'
British officials have held discussions with counterparts in Germany and France in recent days

Britain is in talks with European allies about deploying a military force to Greenland in an effort to dissuade Donald Trump from seizing the Arctic island.

Military chiefs are drawing up plans for a possible Nato mission that would involve troops, warships and aircraft protecting the strategically important territory from Russian and Chinese aggression.

British officials have held discussions with counterparts in Germany and France in recent days as preparations for the operation begin to take shape, The Telegraph reported.

The plans, which remain at an early stage, are aimed at persuading Mr Trump to drop his controversial plans to annex Greenland, a self-governed island that is part of Denmark.

European nations believe that significantly boosting their military presence in the Arctic would allow the US president to claim victory by arguing that America's allies were shouldering more of the financial burden.
pi_219815900
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 10:29 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Ik verwacht sowieso niet dat we oorlog gaan krijgen tegen de VS vanwege Groenland.
Ik denk dat ze dan de VS overal af van gaan sluiten, geen handel deals meer en dergelijke.

Dat klinkt misschien weinig maar denk dat EU + andere deel van de Navo wel erg belangrijk is voor de Amerikaanse economie.
Dat, en de Verenigde Staten gewoon geen geld meer lenen ook. De staatsschuld van de Verenigde Staten is enorm, het lijkt mij dat ze een eventuele oorlog dan maar een bepaalde tijd kunnen volhouden, lijkt mij?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 12 januari 2026 @ 10:43:30 #269
38496 Perrin
pi_219815961
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 10:20 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Miljarden aan defensie-orders in heel de EU
Enorme handelsdeals met Z-Amerika waar jaren aan gewerkt is.
We zijn een logge tanker, dat ben ik helemaal met je eens, maar we zijn wel een tanker in een zee van zeilbootjes en 2 andere tankers die maar 1 stuurman hebben ipv 27.
Wat mij betreft is het zeer de vraag of we de luxe hebben zo te blijven proberen te functioneren in een zee vol haaien. Ik denk dat meer nodig is. Dat méér een kwestie van levensbelang is.

pi_219815971
quote:
14s.gif Op maandag 12 januari 2026 10:43 schreef Perrin het volgende:

[..]
Wat mij betreft is het zeer de vraag of we de luxe hebben zo te blijven proberen te functioneren in een zee vol haaien.

[ afbeelding ]
Maar dit plaatje klopt niet. Dit is het plaatje dat China, de VS en Rusland graag zien. Maar voorlopig zijn we zelf ook nog gewoon een enorme walvis.Alleen met traag werkend brein.
  maandag 12 januari 2026 @ 10:47:43 #271
319979 Fok-it
All is well
pi_219815981
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 10:45 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Maar dit plaatje klopt niet. Dit is het plaatje dat China, de VS en Rusland graag zien. Maar voorlopig zijn we zelf ook nog gewoon een enorme walvis.Alleen met traag werkend brein.
Nee we houden de gedachte aan de enorme walvis die we waren vooral diep vast.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_219815990
Het is dan wel weer ironisch dat Groenland van enorme strategische waarde is voor de Amerikanen door blijkbaar echt niet smeltende ijskappen.
  Moderator maandag 12 januari 2026 @ 10:52:23 #273
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219816007
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 10:49 schreef Wotte het volgende:
Het is dan wel weer ironisch dat Groenland van enorme strategische waarde is voor de Amerikanen door blijkbaar echt niet smeltende ijskappen.
Die smelten (helaas) wel, maak je maar niet druk.

Wat wel grappig is, is dat de mensen die publiekelijk zeggen dat klimaatverandering niet bestaat (kijk, een sneeuwbal! Welke opwarming!), stiekem wel voorsorteren op het smelten van de ijskappen. Dus kennelijk snappen ze het toch wel.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219816051
quote:
Denk dat we ook niet moeten doen alsof dit allemaal uit de hoge hoed van Donald Trump getrokken wordt. China, Rusland e.d. investeren al jaren in het militariseren van het Arctische gebied omdat het aldaar waarschijnlijk binnen enkele decennia bevaarbaar en exploiteerbaar wordt.

Hoogstwaarschijnlijk is dit gewoon de lul op tafel richting de Canadezen, Denen en de EU dat zij de kosten moeten dragen voor het militariseren van de Arctisch gebied.

Het werkt geloof ik wel.
pi_219816058
quote:
2s.gif Op maandag 12 januari 2026 10:52 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Die smelten (helaas) wel, maak je maar niet druk.

Wat wel grappig is, is dat de mensen die publiekelijk zeggen dat klimaatverandering niet bestaat (kijk, een sneeuwbal! Welke opwarming!), stiekem wel voorsorteren op het smelten van de ijskappen. Dus kennelijk snappen ze het toch wel.
Bedankt dat je de strekking van mijn reactie nog even glashelder samenvat :)
pi_219816075
quote:

[ afbeelding ]
Qua aantallen niet. Als het om leiderschap gaat doen de Chinezen het beter.
Corporate translator
  Moderator maandag 12 januari 2026 @ 11:08:20 #277
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219816094
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 11:02 schreef Wotte het volgende:

[..]
Bedankt dat je de strekking van mijn reactie nog even glashelder samenvat :)
Tijd voor meer koffie!
pi_219816132
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 11:04 schreef HSG het volgende:

[..]
Als het om leiderschap gaat doen de Chinezen het beter.
Het lijkt mij ook dat een schip makkelijker stuurt als je iedereen met andere mening over de route overboord kunt kieperen.

Wat een dom gelul.
  maandag 12 januari 2026 @ 11:17:39 #279
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219816244
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:50 schreef Bart2002 het volgende:
Is het al bekend of Trump als bekend is met de werkelijke oppervlakte van Groenland? Er bestaat de indruk dat ie denkt dat het een gigantisch eiland is wegens de Mercator kaart.
Je triggerde mij.
En verdomd dat geeft inderdaad een vertekend beeld.

Weet iemand hoe Groenland zo onevenredig veel groter wordt en Afrikaanse landen nauwelijks?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_219816478
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 11:17 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je triggerde mij.

[ afbeelding ]

Weet iemand hoe Groenland zo onevenredig veel groter wordt en Afrikaanse landen nauwelijks?
Ze rekken de breedtegraden boven de evenaar zodat een rechte lijn op de kaart ook in het echt een rechte lijn op zee is. Daarnaast is het simpelweg een kaart uit Europees perspectief.
  Moderator maandag 12 januari 2026 @ 11:33:49 #281
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219816530
quote:

[..]
Je triggerde mij.

[ afbeelding ]

Omdat Mercatorprojectie
pi_219816639
quote:

[..]
Je triggerde mij.

[ afbeelding ]

Goode's homolosine is aardig feitelijk.
pi_219817248
twitter
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 12 januari 2026 @ 13:39:29 #284
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219817462
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 13:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[ x ]
Die basissen zijn er juist voor ons.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  Moderator maandag 12 januari 2026 @ 13:41:46 #285
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_219817477
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 13:39 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ze zijn er ook vooral voor Amerika zelf. Omdat ze vinden dat ze de allesheerser op deze aardkloot zijn, moeten ze wel overal snel ter plaatse kunnen zijn en ogen en oren hebben. Dus ik zou dit een uitstekende countermaatregel vinden. Sterker nog, ik denk dat dit een beetje de enige troef is die Europa in handen heeft :')
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_219817480
quote:
[ x ]
Trump zal dit als kostenbesparing zien :+
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_219817484
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 13:39 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
De VS die een Europees stuk land met geweld inneemt is geen bondgenoot van ons, maar juist een risico. Daarvan wil je geen militairen op jouw grondgebied.
  maandag 12 januari 2026 @ 13:42:50 #288
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219817487
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 13:41 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Ze zijn er ook vooral voor Amerika zelf. Omdat ze vinden dat ze de allesheerser op deze aardkloot zijn, moeten ze wel overal snel ter plaatse kunnen zijn en ogen en oren hebben. Dus ik zou dit een uitstekende countermaatregel vinden. Sterker nog, ik denk dat dit een beetje de enige troef is die Europa in handen heeft :')
Ik denk dat je Poetin geen groter kado kan doen dan door de grootste bewaker uit Europa te meppen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  Moderator maandag 12 januari 2026 @ 13:43:43 #289
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219817494
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 13:41 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Denk ook dat met de Koers die Trump aan het volgen is op het moment, we deze mensen liever kwijt dan rijk moeten zijn. Voor je het weet kom je er niet meer van af.
pi_219817523
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 13:42 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik denk dat je Poetin geen groter kado kan doen dan door de grootste bewaker uit Europa te meppen.
Dan houden we die Amerikaanse kernwapens die op Volkel liggen zelf waarmee we extra druk kunnen uitoefenen.
  Moderator maandag 12 januari 2026 @ 13:49:16 #291
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_219817528
quote:

[..]
Putin slaat nog geen deuk in een pakje boter. Dat bewijst hij wel in Oekraïne.

Daarbij heeft Trump er belang bij die basis te behouden. Al was het maar voor de oren en ogen. Ook omdat hij hij wil dat Europa afhankelijk blijft van de boots on the ground in Europa.

Stel je nu eens voor dat ze eruit geknikkerd worden. Heel acuut moet Europa dan zelf de boel gaan regelen. Dat forceert snelle samenwerking die verder gaat dan een zelfde munt en grotendeels dezelfde regels. Op die manier heeft Amerika niet langer met 34 verdeelde bondgenoten te maken maar met een concurrent van formaat.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  maandag 12 januari 2026 @ 13:56:35 #292
38496 Perrin
pi_219817598
quote:

[..]
De grootste bewaker die bezig is Groenland in te pikken. Grapjas.

Die basissen zijn nu vooruitgeschoven posten van Keizer Trump. En Trump is niet onze bondgenoot.
  Moderator maandag 12 januari 2026 @ 14:01:06 #293
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219817650
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 13:49 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Putin slaat nog geen deuk in een pakje boter. Dat bewijst hij wel in Oekraïne.

Daarbij heeft Trump er belang bij die basis te behouden. Al was het maar voor de oren en ogen. Ook omdat hij hij wil dat Europa afhankelijk blijft van de boots on the ground in Europa.

Stel je nu eens voor dat ze eruit geknikkerd worden. Heel acuut moet Europa dan zelf de boel gaan regelen. Dat forceert snelle samenwerking die verder gaat dan een zelfde munt en grotendeels dezelfde regels. Op die manier heeft Amerika niet langer met 34 verdeelde bondgenoten te maken maar met een concurrent van formaat.
Op land kan hij in Europa niet veel meer, maar op zee en op de zeebodem kan Rusland ons nog steeds flink kutten als ze willen. Maar, in die situatie hebben we inderdaad ook nog steeds niks aan Amerikaanse soldaten op een basis in Duitsland ;)
pi_219817685
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 00:02 schreef HSG het volgende:

leuk eu bashen, maar toont vooral domheid en desinformatie roepen aan.

Groenland is geen onderdeel van de EU. dus wat moet de eu dan doen, zich bemoeien met landen die niks met de eu willen? Want groenland is met een referendum uit de EU getreden al ergens in de jaren 90 of 80.

Dus dit is totaal geen taak van de EU.

Leuk geprobeerd.
pi_219817974
quote:
[ x ]
Zeer mooi dat je Europa meer ziet terugbuigen. Los van deze prima maatregel (Europa kan echt heel veel zelf als we echt gaan en willen) hebben we natuurlijk sinds 2023 ook nog de economische bazooka.
pi_219818023
Rutte :') 'de NAVO moet Groenland beschermen tegen rusland en china'

Nee zak patat, tegen de us of a :r
"You can call me Susan if it makes you happy"
  maandag 12 januari 2026 @ 14:54:56 #297
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219818026
Amerika hoeft Groenland niet te bezetten om het te beschermen. Dat kan de Eu ook wel, zegt Mark Rutte.

https://www.ad.nl/buitenl(...)beschermen~abedc7ce/
Wie dit leest is een lezer van dit
  maandag 12 januari 2026 @ 14:55:46 #298
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219818036
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 14:54 schreef TLC het volgende:
Rutte :') 'de NAVO moet Groenland beschermen tegen rusland en china'

Nee zak patat, tegen de us of a :r
Hij zegt dat de VS het niet hoeft te doen. Dat is immers de boodschap van de VS, om Groenland in te nemen.
Dus die smoes kan Trump alvast wegstrepen.
Wie dit leest is een lezer van dit
  maandag 12 januari 2026 @ 14:59:29 #299
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_219818061
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 18:16 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat zou de geschiedenis ingaan als de kortste oorlog ooit.

Ik gun de Denen hun moment of Fame.
Maar je kunt niet als Denemarken oorlog voeren tegen de VS.
Welnee, dat record gaat nooit verbroken worden.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_219818077
twitter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')