abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219808208
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 13:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
Als Trump het wil, pakt ie Groenland zonder een schot te lossen. De VS heeft ons op allerlei manieren bij de ballen en bijna niemand in Europa wil pijn lijden om daaraan te ontsnappen.

Ondertussen bidden we dat diezelfde VS ons beschermt tegen Poetin en Oekraïne helpt redden.

Zelf zijn we bezig met "Coalition of the Meeting"-vergaderingen waarin lui heel druk bezig zijn hypothetische scenario's te bedenken wat we zouden doen als de vrede uitbrak.

Je zou er toch om lachen als het niet zo dieptriest was.
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 13:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
Als Trump het wil, pakt ie Groenland zonder een schot te lossen. De VS heeft ons op allerlei manieren bij de ballen en bijna niemand in Europa wil pijn lijden om daaraan te ontsnappen.

Ondertussen bidden we dat diezelfde VS ons beschermt tegen Poetin en Oekraïne helpt redden.

Zelf zijn we bezig met "Coalition of the Meeting"-vergaderingen waarin lui heel druk bezig zijn hypothetische scenario's te bedenken wat we zouden doen als de vrede uitbrak.

Je zou er toch om lachen als het niet zo dieptriest was.
De VS bukt onder een gigantische schulden berg en de enige manier waarop ze hun rente kunnen betalen is door middel van buitenlandse investeerders. De VS drijft maar op 1 ding en dat is de Dollar en hun economie.

Japan is de nummer 1 investeerder in de VS, de nummer 2 is Canada - die hebben ze al pissig gemaakt. #3 Duitsland, 4 VK, 5 Ierland, 6 Frankrijk, 7 Zwitserland en 8 is Nederland. Die landen samen zijn goed voor investeringen ter waarde van 5.7 biljoen in de VS en hun economie.

De waarde van Europese investeringen in de VS riskeren door militair Groenland te annexeren van hun eigen bondgenoten kan binnen een paar jaar het einde betekenen van de VS als wereldmacht. De economische impact van hun schuldenberg gaat zoveel meer schade doen dan enige militair ingrijpen van de EU ooit kan evenaren.
pi_219808972
Het grootste deel van de Groenlandse bevolking is visser of jager. Harpoenen en zware geweren zijn dagelijkse werktuigen. Je wilt niet verrast worden door een ijsbeer, als je aan de waterkant bezig bent. En zij zijn gewend om te overleven in de kou en van het land te leven. Als Amerikaan ga je daar nooit veilig zijn, als er een conflict is.

De Deense marine heeft maar 9 grote en 9 kleine oorlogsschepen, maar het is voornamelijk modern spul en dat zijn toch vele honderden raketten. En hun buurlanden (waaronder ook wij) hebben er nog veel meer. Terwijl de Amerikaanse marine vooral bestaat uit oude meuk. En Canada gaat het niet leuk vinden als die bij hun voor de kust liggen. Of als er Amerikaanse, bewapende vliegtuigen over hun land vliegen.

Ik ben het helemaal eens met @Timwonnacott , maar ik weet niet of de huidige Amerikaanse regering slim genoeg is om dat te begrijpen. Trump al helemaal niet.
pi_219809053
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 14:31 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het grootste deel van de Groenlandse bevolking is visser of jager. Harpoenen en zware geweren zijn dagelijkse werktuigen. Je wilt niet verrast worden door een ijsbeer, als je aan de waterkant bezig bent. En zij zijn gewend om te overleven in de kou en van het land te leven. Als Amerikaan ga je daar nooit veilig zijn, als er een conflict is.

De Deense marine heeft maar 9 grote en 9 kleine oorlogsschepen, maar het is voornamelijk modern spul en dat zijn toch vele honderden raketten. En hun buurlanden (waaronder ook wij) hebben er nog veel meer. Terwijl de Amerikaanse marine vooral bestaat uit oude meuk. En Canada gaat het niet leuk vinden als die bij hun voor de kust liggen. Of als er Amerikaanse, bewapende vliegtuigen over hun land vliegen.

Ik ben het helemaal eens met @:Timwonnacott , maar ik weet niet of de huidige Amerikaanse regering slim genoeg is om dat te begrijpen. Trump al helemaal niet.
Trump inderdaad niet, dat zie je wel met Venezuela en de reactie van de Amerikaanse oliebedrijven die daar de investeringen moesten gaan doen. Voor hun veel te riskant en dat willen ze niet.

Bij Groenland zal dat niet anders zijn, elk bedrijf wat daar aan de slag gaat zal hoogstwaarschijnlijk flink gesanctioneerd worden door de EU met alle gevolgen van dien. Die hebben aandeelhouders waar ze rekening mee moeten houden dus die denken wel 2x na, Trump helaas niet eens 1x.
pi_219809135
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 13:05 schreef Momo het volgende:
Gewoon onze eigen NATO beginnen MEGA Make Europe Great Again, Canada, Australië etc. mogen er ook wel bij.
Gaat niet lukken met al die extreem rechtse Trump klonen in Europa.
pi_219809504
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 13:49 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
[..]
De VS bukt onder een gigantische schulden berg en de enige manier waarop ze hun rente kunnen betalen is door middel van buitenlandse investeerders. De VS drijft maar op 1 ding en dat is de Dollar en hun economie.

Japan is de nummer 1 investeerder in de VS, de nummer 2 is Canada - die hebben ze al pissig gemaakt. #3 Duitsland, 4 VK, 5 Ierland, 6 Frankrijk, 7 Zwitserland en 8 is Nederland. Die landen samen zijn goed voor investeringen ter waarde van 5.7 biljoen in de VS en hun economie.

De waarde van Europese investeringen in de VS riskeren door militair Groenland te annexeren van hun eigen bondgenoten kan binnen een paar jaar het einde betekenen van de VS als wereldmacht. De economische impact van hun schuldenberg gaat zoveel meer schade doen dan enige militair ingrijpen van de EU ooit kan evenaren.
Ik denk dat zijn punt nu juist is dat Europa toch niks gaat doen en bovenstaande risico's voor de VS dus te negeren zijn.

Zelf heb ik ook geen torenhoog vertrouwen in de kracht van Europa als saamhorige eenheid maar ik denk wel dat er ergens een grens is die zodra die gepasseerd is er wel degelijk saamhorigheid en daadkracht ontstaat. Maar of dat al bij de inname van Groenland is betwijfel ik... ik denk dat die grens helaas veel verder ligt.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_219809578
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 14:55 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Ik denk dat zijn punt nu juist is dat Europa toch niks gaat doen en bovenstaande risico's voor de VS dus te negeren zijn.

Zelf heb ik ook geen torenhoog vertrouwen in de kracht van Europa als saamhorige eenheid maar ik denk wel dat er ergens een grens is die zodra die gepasseerd is er wel degelijk saamhorigheid en daadkracht ontstaat. Maar of dat al bij de inname van Groenland is betwijfel ik... ik denk dat die grens helaas veel verder ligt.
Als de Groenlanders slim zijn, dienen ze snel een verzoek in om weer lid van de EU te mogen worden.

Ik verwacht ook niet, dat Denemarken en Canada een invasie gewoon pikken. En waar er 1 schaap over de dam is ... Macron staat al te trappelen.
pi_219809588
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 14:36 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Trump inderdaad niet, dat zie je wel met Venezuela en de reactie van de Amerikaanse oliebedrijven die daar de investeringen moesten gaan doen. Voor hun veel te riskant en dat willen ze niet.

Bij Groenland zal dat niet anders zijn, elk bedrijf wat daar aan de slag gaat zal hoogstwaarschijnlijk flink gesanctioneerd worden door de EU met alle gevolgen van dien. Die hebben aandeelhouders waar ze rekening mee moeten houden dus die denken wel 2x na, Trump helaas niet eens 1x.
Trump gaat terugslaan als de EU Amerikaanse bedrijven gaat sanctioneren om die reden en dat de EU die keutel dan snel intrekt. Ik denk dat angst voor potentiële EU sancties totaal geen rol speelt in deze.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_219809897
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 15:04 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Trump gaat terugslaan als de EU Amerikaanse bedrijven gaat sanctioneren om die reden en dat de EU die keutel dan snel intrekt. Ik denk dat angst voor potentiële EU sancties totaal geen rol speelt in deze.
Trump kan amper terug slaan. Hij kan zijn tarieven omhoog gooien maar dan geeft hij ook de eigen binnenlandse economie nog een paar schoppen na en dat in het jaar van de midterms, zoals die zelf al aangaf, mocht hij die verliezen is het klaar voor hem.

Of hij kan de digitale diensten afknijpen, maar dat is een knop die je maar 1x kan gebruiken. Zodra je die indrukt is wereldwijd het vertrouwen weg in de digitale diensten van de VS en kunnen de miljardairs die hem steunen hun vermogen in realtime zien verdampen in kelderende beurswaardes.
  zondag 11 januari 2026 @ 16:03:49 #209
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219810189
Je kunt je sowieso wel gaan afvragen of we die vooruitgeschoven posten van Keizer Trump wel moeten willen in Europa.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219810289
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 15:04 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
De EU bestaat uit 450 miljoen consumenten en reken ook het VK aan "onze zijde" als het op het innemen van Groenland aankomt.

Alleen al aan digitale diensten nemen we als EU bij de US voor zo'n 250 miljard Euro per jaar af.

En wij hebben ASML... zonder ASML geen machines om moderne chips te maken.
pi_219810332
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 15:33 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Trump kan amper terug slaan. Hij kan zijn tarieven omhoog gooien maar dan geeft hij ook de eigen binnenlandse economie nog een paar schoppen na en dat in het jaar van de midterms, zoals die zelf al aangaf, mocht hij die verliezen is het klaar voor hem.

Of hij kan de digitale diensten afknijpen, maar dat is een knop die je maar 1x kan gebruiken. Zodra je die indrukt is wereldwijd het vertrouwen weg in de digitale diensten van de VS en kunnen de miljardairs die hem steunen hun vermogen in realtime zien verdampen in kelderende beurswaardes.
Wat je zegt idd.

Uiteraard hebben we een groot probleem als Trump alle digitale diensten afknijpt maar dan zullen we uiteindelijk wel alles zelf in beheer gaan nemen, noodgedwongen.

Zelf ben ik m'n mail bijvoorbeeld al aan het migreren naar een NL domeinnaam en Proton als mailhost, simpelweg om niet afhankelijk van Gmail te zijn als de boel klapt.

Nieuwe bestellingen bij webshops doe ik bijvoorbeeld al via dat maildomein.
pi_219810338
quote:

Ik ben het helemaal eens met @:Timwonnacott , maar ik weet niet of de huidige Amerikaanse regering slim genoeg is om dat te begrijpen. Trump al helemaal niet.
Wat een onzin allemaal. Is dit je wishful thinking cope?
pi_219810426
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 16:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat je zegt idd.

Uiteraard hebben we een groot probleem als Trump alle digitale diensten afknijpt maar dan zullen we uiteindelijk wel alles zelf in beheer gaan nemen, noodgedwongen.

Zelf ben ik m'n mail bijvoorbeeld al aan het migreren naar een NL domeinnaam en Proton als mailhost, simpelweg om niet afhankelijk van Gmail te zijn als de boel klapt.

Nieuwe bestellingen bij webshops doe ik bijvoorbeeld al via dat maildomein.
Een veel groter probleem zijn de hyperscalers, waar het gros van de Europese bedrijven en overheden volledig van afhankelijk zijn om te kunnen functioneren.
Maar goed, militaire escalatie tussen de VS en Europa zal sowieso dramatische gevolgen hebben voor de wereldeconomie.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 11 januari 2026 @ 16:33:09 #214
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_219810478
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 13:34 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Trump vaardigt gewoon een decreet uit waarmee het een onderdeel van de VS wordt? Net zoals de Golf van Mexico nu die van Amerika is?
De Golf van Amerika staat nog steeds tussen haakjes op Google Maps. De officiële naam is 'Golf van Mexico'

“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_219810678
We gaan binnenkort de eerste succesvolle impeachment meemaken van een Amerikaanse president :)
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
  zondag 11 januari 2026 @ 16:48:14 #216
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219810707
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 16:46 schreef Fleischmeister het volgende:
We gaan binnenkort de eerste succesvolle impeachment meemaken van een Amerikaanse president :)
Ik zag al speculatie dat Trump de midterms in november gaat verliezen en dat niet gaat accepteren en vanuit daar uit impeached gaat worden.
  zondag 11 januari 2026 @ 16:57:16 #217
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219810890
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 16:46 schreef Fleischmeister het volgende:
Waarna Trump en al zijn matties natuurlijk geheel vreedzaam zullen afdruipen. Je verwacht dit serieus?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219810990
quote:
Terwijl de Amerikaanse marine vooral bestaat uit oude meuk.
Ja joh ga lekker even de Amerikaanse marine onderschatten _O-
pi_219811451
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:02 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Ja joh ga lekker even de Amerikaanse marine onderschatten _O-
Ze hebben de Zumwalt! Het meest hypermoderne schip dat er bestaat!

Of ja, toch twee. En de kanonnen doen het niet en worden gesloopt. En heel stealthy zijn ze eigenlijk ook niet.

Ze hebben wel ruim 50 van deze:

Die zijn al 35 jaar oud en moeten nog minstens 15 jaar mee. De nieuwste modellen zijn wat topzwaar geworden:

Alle andere schepen zijn al minstens 50 jaar oud.
pi_219811526
Is het al bekend of Trump als bekend is met de werkelijke oppervlakte van Groenland? Er bestaat de indruk dat ie denkt dat het een gigantisch eiland is wegens de Mercator kaart.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 11 januari 2026 @ 17:52:48 #221
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_219811552
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 15:03 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als de Groenlanders slim zijn, dienen ze snel een verzoek in om weer lid van de EU te mogen worden.

Ik verwacht ook niet, dat Denemarken en Canada een invasie gewoon pikken. En waar er 1 schaap over de dam is ... Macron staat al te trappelen.
En waarom zou men dit willen?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219811564
Ik zou die Burkes qua vuurkracht niet onderschatten hoor, dan nog 50+ onderzeeboten. Om nog maar te zwijgen van de carriers.

Nee, Europa maakt geen schijn van kans
pi_219811565
quote:
14s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:52 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
En waarom zou men dit willen?
Kom, Howard. Dat kun je zelf ook bedenken.
  zondag 11 januari 2026 @ 17:57:07 #224
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_219811600
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:54 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Kom, Howard. Dat kun je zelf ook bedenken.
Nee, ik ben oprecht benieuwd waarom je dat denkt.

Ik begrijp dat jij als linksgeoriënteerde user vast een groot voorstander zal zijn van Europeanisme. Maar binnen deze context van dit 'conflict' (voor zover je daarover kunt spreken): de EU gaat echt niet met een leger Groenland verdedigen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219811633
quote:
14s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:57 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee, ik ben oprecht benieuwd waarom je dat denkt.

Ik begrijp dat jij als linksgeoriënteerde user vast een groot voorstander zal zijn van Europeanisme. Maar binnen deze context van dit 'conflict' (voor zover je daarover kunt spreken): de EU gaat echt niet met een leger Groenland verdedigen.
Als ze lid zijn van de EU wordt de drempel voor een Amerikaanse invasie natuurlijk wel veel hoger.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')