abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219814113
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 22:52 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
Laatste publieke uitlatingen rondom het Future Air Defender project maken inderdaad duidelijk dat Nederland zoekt naar een bredere samenwerking met andere NAVO partners die op een soortgelijk tijdspad voor vervanging/aanschaf van fregatten zitten, de Denen worden daar onder andere in genoemd.
Fransen hebben de naam, maar is het niet eigenlijk de Duitsers waar niet mee samen te werken valt? :D

De Fransen gingen prima samen met de Italianen met de FREMM bijv
  zondag 11 januari 2026 @ 23:13:22 #252
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219814177
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 22:54 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, het is mij ook niet duidelijk waarom dat Amerikaanse schip nou zoveel beter was: "Het Europese schip had moeite om twee drones neer te schieten, terwijl het Amerikaanse schip geen enkele moeite had om er 1 neer te schieten!" Ze hebben er dus allebei 1 neergeschoten?

Of gaat het om het Duitse schip, wat naast twee vijandelijke drones ook bijna per ongeluk een Amerikaanse drone had neergeschoten?
In het geval van de Hessen zijn er een paar zaken die de aandacht trokken: De twee neergehaalde Houthi drones wisten to close for comfort te komen, dat is redelijk uitzonderlijk. En eerder werden twee SM2's afgevuurd op een US MQ-9 Reaper die z'n IFF transponder niet had ingeschakeld, deze beide SM2's mistten om 'technische redenen', wat terecht vragen oproept.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de Sachsen-klasse waardeloos is, maar feit is dat er wat 'roest' op zit in bepaalde hoeken in Europa door decennia lang aan bezuinigingen en weinig actief te zijn geweest in echte conflictgebieden.
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 22:57 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Fransen hebben de naam, maar is het niet eigenlijk de Duitsers waar niet mee samen te werken valt? :D
Dat liep weer eens vast op helaas het aloude probleem: de eigen industrie moet bepaalde key systemen leveren en dat is een breekpunt:
"In November 2021 it was announced that Germany chose to use radar from Hensoldt. This was following Germany's decision to label the construction of surface ships among key technologies. However, this decision strains the cooperation between Germany and The Netherland because part of the agreement was to develop radar and weaponsystems together. Also the fact that the two countries have different requirements for the size of internal spaces like stairs causes a difficulty in the cooperation."
pi_219814417
De VS: wij willen Groenland en desnoods pakken we dat met militair kracht.

Denemarken: help ons

EU: wij zijn bang. Bovendien kost dat ons geld en dat geld hebben wij nodig voor onze WOKE-agenda's.
Corporate translator
pi_219814428
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 23:13 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
In het geval van de Hessen zijn er een paar zaken die de aandacht trokken: De twee neergehaalde Houthi drones wisten to close for comfort te komen, dat is redelijk uitzonderlijk. En eerder werden twee SM2's afgevuurd op een US MQ-9 Reaper die z'n IFF transponder niet had ingeschakeld, deze beide SM2's mistten om 'technische redenen', wat terecht vragen oproept.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de Sachsen-klasse waardeloos is, maar feit is dat er wat 'roest' op zit in bepaalde hoeken in Europa door decennia lang aan bezuinigingen en weinig actief te zijn geweest in echte conflictgebieden.
Statistiek. Je vergelijkt nu individuele gebeurtenissen met elkaar. "Die ene keer dat het gebeurde, won hij!"

We praten verder nadat de Europese marine slag heeft geleverd met de Amerikaanse ;)
pi_219814429
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 00:02 schreef HSG het volgende:
De VS: wij willen Groenland en desnoods pakken we dat met militair kracht.

Denemarken: help ons

EU: wij zijn bang. Bovendien kost dat ons geld en dat geld hebben wij nodig voor onze WOKE-agenda's.
Welke bubbel is dat nou weer? Pure projectie, als je het mij vraagt.
pi_219814863
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 00:09 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Welke bubbel is dat nou weer? Pure projectie, als je het mij vraagt.
De "alles wat ik niet leuk vind is woke"-bubbel.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_219815351
Trump wil de EU uiteen spelen maar door Trump hebben we nu een gezamenlijke vijand en dat verbindt ons juist.
pi_219815380
Die sjappies hier die denken dat Trumpje pijpen hun karmapunten oplevert. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Kun je maar beter snel accepteren. Demagogen delen niet.
  maandag 12 januari 2026 @ 09:04:33 #259
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219815410
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 08:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Trump wil de EU uiteen spelen maar door Trump hebben we nu een gezamenlijke vijand en dat verbindt ons juist.
Ja in theorie. Nu hopen dat het tot meer leidt dan versteend niks doen behalve statement na statement produceren over hoe eensgezind we zijn.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219815681
quote:
9s.gif Op maandag 12 januari 2026 09:04 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja in theorie. Nu hopen dat het tot meer leidt dan versteend niks doen behalve statement na statement produceren over hoe eensgezind we zijn.
Jouw eindeloze anti-EU frustraties helpen hier ook niet echt bij. Elke post weer die anti-EU WEEEH WE DOEN NIETS ;( drek.
De EU is een stuk krachtiger dan je denkt. Andere machtsblokken willen er niet voor niets vanaf en het zijn altijd dezelfde usertjes hier die dat toejuichen en jij hoort daar niet bij.
beter een knipoog dan een blauw oog
  maandag 12 januari 2026 @ 09:58:43 #261
38496 Perrin
pi_219815688
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 09:57 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Jouw eindeloze anti-EU frustraties helpen hier ook niet echt bij. Elke post weer die anti-EU WEEEH WE DOEN NIETS ;( drek.
De EU is een stuk krachtiger dan je denkt. Andere machtsblokken willen er niet voor niets vanaf en het zijn altijd dezelfde usertjes hier die dat toejuichen en jij hoort daar niet bij.
Nou, geef eens wat voorbeelden. Wat doen we al en waar zijn we hard mee bezig? Wat gaat duidelijk de goede kant op? Waar zou ik concreet voor moeten juichen?
  maandag 12 januari 2026 @ 10:16:12 #262
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219815771
De EU kun je echt niet wegzetten als een kleine macht.

We staan aardig gelijk op met China bv.

pi_219815804
quote:
14s.gif Op maandag 12 januari 2026 09:58 schreef Perrin het volgende:

[..]
Nou, geef eens wat voorbeelden. Wat doen we al en waar zijn we hard mee bezig? Wat gaat duidelijk de goede kant op? Waar zou ik concreet voor moeten juichen?
Miljarden aan defensie-orders in heel de EU
Enorme handelsdeals met Z-Amerika waar jaren aan gewerkt is.
We zijn een logge tanker, dat ben ik helemaal met je eens, maar we zijn wel een tanker in een zee van zeilbootjes en 2 andere tankers die maar 1 stuurman hebben ipv 27.
  maandag 12 januari 2026 @ 10:22:24 #264
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219815822
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 10:16 schreef Zoddie het volgende:

[ afbeelding ]
En het is EU+Canada. Met eventueel Australië, Nieuw-Zeeland, Japan, Korea, al zullen die misschien niet direct troepen naar Groenland sturen.
  maandag 12 januari 2026 @ 10:29:13 #265
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219815870
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 10:22 schreef Momo het volgende:

[..]
En het is EU+Canada. Met eventueel Australië, Nieuw-Zeeland, Japan, Korea, al zullen die misschien niet direct troepen naar Groenland sturen.
Ik verwacht sowieso niet dat we oorlog gaan krijgen tegen de VS vanwege Groenland.
Ik denk dat ze dan de VS overal af van gaan sluiten, geen handel deals meer en dergelijke.

Dat klinkt misschien weinig maar denk dat EU + andere deel van de Navo wel erg belangrijk is voor de Amerikaanse economie.
pi_219815885
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 10:16 schreef Zoddie het volgende:

[ afbeelding ]
Maar is logistiek, bestuurlijk en op commandoniveau gewoon onmogelijk om dat te combineren binnen no time, dus al die dingen van de EU opgeteld zegt helemaal niets.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_219815896
https://www.standard.co.u(...)island-b1265946.html

quote:
Britain 'in talks to deploy troops to Greenland as Trump threatens to seize Arctic island'
British officials have held discussions with counterparts in Germany and France in recent days

Britain is in talks with European allies about deploying a military force to Greenland in an effort to dissuade Donald Trump from seizing the Arctic island.

Military chiefs are drawing up plans for a possible Nato mission that would involve troops, warships and aircraft protecting the strategically important territory from Russian and Chinese aggression.

British officials have held discussions with counterparts in Germany and France in recent days as preparations for the operation begin to take shape, The Telegraph reported.

The plans, which remain at an early stage, are aimed at persuading Mr Trump to drop his controversial plans to annex Greenland, a self-governed island that is part of Denmark.

European nations believe that significantly boosting their military presence in the Arctic would allow the US president to claim victory by arguing that America's allies were shouldering more of the financial burden.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_219815900
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 10:29 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Ik verwacht sowieso niet dat we oorlog gaan krijgen tegen de VS vanwege Groenland.
Ik denk dat ze dan de VS overal af van gaan sluiten, geen handel deals meer en dergelijke.

Dat klinkt misschien weinig maar denk dat EU + andere deel van de Navo wel erg belangrijk is voor de Amerikaanse economie.
Dat, en de Verenigde Staten gewoon geen geld meer lenen ook. De staatsschuld van de Verenigde Staten is enorm, het lijkt mij dat ze een eventuele oorlog dan maar een bepaalde tijd kunnen volhouden, lijkt mij?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 12 januari 2026 @ 10:43:30 #269
38496 Perrin
pi_219815961
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 10:20 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Miljarden aan defensie-orders in heel de EU
Enorme handelsdeals met Z-Amerika waar jaren aan gewerkt is.
We zijn een logge tanker, dat ben ik helemaal met je eens, maar we zijn wel een tanker in een zee van zeilbootjes en 2 andere tankers die maar 1 stuurman hebben ipv 27.
Wat mij betreft is het zeer de vraag of we de luxe hebben zo te blijven proberen te functioneren in een zee vol haaien. Ik denk dat meer nodig is. Dat méér een kwestie van levensbelang is.

pi_219815971
quote:
14s.gif Op maandag 12 januari 2026 10:43 schreef Perrin het volgende:

[..]
Wat mij betreft is het zeer de vraag of we de luxe hebben zo te blijven proberen te functioneren in een zee vol haaien.

[ afbeelding ]
Maar dit plaatje klopt niet. Dit is het plaatje dat China, de VS en Rusland graag zien. Maar voorlopig zijn we zelf ook nog gewoon een enorme walvis.Alleen met traag werkend brein.
  maandag 12 januari 2026 @ 10:47:43 #271
319979 Fok-it
All is well
pi_219815981
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 10:45 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Maar dit plaatje klopt niet. Dit is het plaatje dat China, de VS en Rusland graag zien. Maar voorlopig zijn we zelf ook nog gewoon een enorme walvis.Alleen met traag werkend brein.
Nee we houden de gedachte aan de enorme walvis die we waren vooral diep vast.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_219815990
Het is dan wel weer ironisch dat Groenland van enorme strategische waarde is voor de Amerikanen door blijkbaar echt niet smeltende ijskappen.
  Moderator maandag 12 januari 2026 @ 10:52:23 #273
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219816007
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 10:49 schreef Wotte het volgende:
Het is dan wel weer ironisch dat Groenland van enorme strategische waarde is voor de Amerikanen door blijkbaar echt niet smeltende ijskappen.
Die smelten (helaas) wel, maak je maar niet druk.

Wat wel grappig is, is dat de mensen die publiekelijk zeggen dat klimaatverandering niet bestaat (kijk, een sneeuwbal! Welke opwarming!), stiekem wel voorsorteren op het smelten van de ijskappen. Dus kennelijk snappen ze het toch wel.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219816051
quote:
Denk dat we ook niet moeten doen alsof dit allemaal uit de hoge hoed van Donald Trump getrokken wordt. China, Rusland e.d. investeren al jaren in het militariseren van het Arctische gebied omdat het aldaar waarschijnlijk binnen enkele decennia bevaarbaar en exploiteerbaar wordt.

Hoogstwaarschijnlijk is dit gewoon de lul op tafel richting de Canadezen, Denen en de EU dat zij de kosten moeten dragen voor het militariseren van de Arctisch gebied.

Het werkt geloof ik wel.
pi_219816058
quote:
2s.gif Op maandag 12 januari 2026 10:52 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Die smelten (helaas) wel, maak je maar niet druk.

Wat wel grappig is, is dat de mensen die publiekelijk zeggen dat klimaatverandering niet bestaat (kijk, een sneeuwbal! Welke opwarming!), stiekem wel voorsorteren op het smelten van de ijskappen. Dus kennelijk snappen ze het toch wel.
Bedankt dat je de strekking van mijn reactie nog even glashelder samenvat :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')