Fransen hebben de naam, maar is het niet eigenlijk de Duitsers waar niet mee samen te werken valt?quote:Op zondag 11 januari 2026 22:52 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Laatste publieke uitlatingen rondom het Future Air Defender project maken inderdaad duidelijk dat Nederland zoekt naar een bredere samenwerking met andere NAVO partners die op een soortgelijk tijdspad voor vervanging/aanschaf van fregatten zitten, de Denen worden daar onder andere in genoemd.
In het geval van de Hessen zijn er een paar zaken die de aandacht trokken: De twee neergehaalde Houthi drones wisten to close for comfort te komen, dat is redelijk uitzonderlijk. En eerder werden twee SM2's afgevuurd op een US MQ-9 Reaper die z'n IFF transponder niet had ingeschakeld, deze beide SM2's mistten om 'technische redenen', wat terecht vragen oproept.quote:Op zondag 11 januari 2026 22:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, het is mij ook niet duidelijk waarom dat Amerikaanse schip nou zoveel beter was: "Het Europese schip had moeite om twee drones neer te schieten, terwijl het Amerikaanse schip geen enkele moeite had om er 1 neer te schieten!" Ze hebben er dus allebei 1 neergeschoten?
Of gaat het om het Duitse schip, wat naast twee vijandelijke drones ook bijna per ongeluk een Amerikaanse drone had neergeschoten?
Dat liep weer eens vast op helaas het aloude probleem: de eigen industrie moet bepaalde key systemen leveren en dat is een breekpunt:quote:Op zondag 11 januari 2026 22:57 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Fransen hebben de naam, maar is het niet eigenlijk de Duitsers waar niet mee samen te werken valt?![]()
Statistiek. Je vergelijkt nu individuele gebeurtenissen met elkaar. "Die ene keer dat het gebeurde, won hij!"quote:Op zondag 11 januari 2026 23:13 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
In het geval van de Hessen zijn er een paar zaken die de aandacht trokken: De twee neergehaalde Houthi drones wisten to close for comfort te komen, dat is redelijk uitzonderlijk. En eerder werden twee SM2's afgevuurd op een US MQ-9 Reaper die z'n IFF transponder niet had ingeschakeld, deze beide SM2's mistten om 'technische redenen', wat terecht vragen oproept.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de Sachsen-klasse waardeloos is, maar feit is dat er wat 'roest' op zit in bepaalde hoeken in Europa door decennia lang aan bezuinigingen en weinig actief te zijn geweest in echte conflictgebieden.
Welke bubbel is dat nou weer? Pure projectie, als je het mij vraagt.quote:Op maandag 12 januari 2026 00:02 schreef HSG het volgende:
De VS: wij willen Groenland en desnoods pakken we dat met militair kracht.
Denemarken: help ons
EU: wij zijn bang. Bovendien kost dat ons geld en dat geld hebben wij nodig voor onze WOKE-agenda's.
De "alles wat ik niet leuk vind is woke"-bubbel.quote:Op maandag 12 januari 2026 00:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Welke bubbel is dat nou weer? Pure projectie, als je het mij vraagt.
Ja in theorie. Nu hopen dat het tot meer leidt dan versteend niks doen behalve statement na statement produceren over hoe eensgezind we zijn.quote:Op maandag 12 januari 2026 08:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Trump wil de EU uiteen spelen maar door Trump hebben we nu een gezamenlijke vijand en dat verbindt ons juist.
Jouw eindeloze anti-EU frustraties helpen hier ook niet echt bij. Elke post weer die anti-EU WEEEH WE DOEN NIETSquote:Op maandag 12 januari 2026 09:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja in theorie. Nu hopen dat het tot meer leidt dan versteend niks doen behalve statement na statement produceren over hoe eensgezind we zijn.
Nou, geef eens wat voorbeelden. Wat doen we al en waar zijn we hard mee bezig? Wat gaat duidelijk de goede kant op? Waar zou ik concreet voor moeten juichen?quote:Op maandag 12 januari 2026 09:57 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Jouw eindeloze anti-EU frustraties helpen hier ook niet echt bij. Elke post weer die anti-EU WEEEH WE DOEN NIETSdrek.
De EU is een stuk krachtiger dan je denkt. Andere machtsblokken willen er niet voor niets vanaf en het zijn altijd dezelfde usertjes hier die dat toejuichen en jij hoort daar niet bij.
Miljarden aan defensie-orders in heel de EUquote:Op maandag 12 januari 2026 09:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nou, geef eens wat voorbeelden. Wat doen we al en waar zijn we hard mee bezig? Wat gaat duidelijk de goede kant op? Waar zou ik concreet voor moeten juichen?
En het is EU+Canada. Met eventueel Australië, Nieuw-Zeeland, Japan, Korea, al zullen die misschien niet direct troepen naar Groenland sturen.quote:Op maandag 12 januari 2026 10:16 schreef Zoddie het volgende:
De EU kun je echt niet wegzetten als een kleine macht.
We staan aardig gelijk op met China bv.
[ afbeelding ]
Ik verwacht sowieso niet dat we oorlog gaan krijgen tegen de VS vanwege Groenland.quote:Op maandag 12 januari 2026 10:22 schreef Momo het volgende:
[..]
En het is EU+Canada. Met eventueel Australië, Nieuw-Zeeland, Japan, Korea, al zullen die misschien niet direct troepen naar Groenland sturen.
Maar is logistiek, bestuurlijk en op commandoniveau gewoon onmogelijk om dat te combineren binnen no time, dus al die dingen van de EU opgeteld zegt helemaal niets.quote:Op maandag 12 januari 2026 10:16 schreef Zoddie het volgende:
De EU kun je echt niet wegzetten als een kleine macht.
We staan aardig gelijk op met China bv.
[ afbeelding ]
quote:Britain 'in talks to deploy troops to Greenland as Trump threatens to seize Arctic island'
British officials have held discussions with counterparts in Germany and France in recent days
Britain is in talks with European allies about deploying a military force to Greenland in an effort to dissuade Donald Trump from seizing the Arctic island.
Military chiefs are drawing up plans for a possible Nato mission that would involve troops, warships and aircraft protecting the strategically important territory from Russian and Chinese aggression.
British officials have held discussions with counterparts in Germany and France in recent days as preparations for the operation begin to take shape, The Telegraph reported.
The plans, which remain at an early stage, are aimed at persuading Mr Trump to drop his controversial plans to annex Greenland, a self-governed island that is part of Denmark.
European nations believe that significantly boosting their military presence in the Arctic would allow the US president to claim victory by arguing that America's allies were shouldering more of the financial burden.
Dat, en de Verenigde Staten gewoon geen geld meer lenen ook. De staatsschuld van de Verenigde Staten is enorm, het lijkt mij dat ze een eventuele oorlog dan maar een bepaalde tijd kunnen volhouden, lijkt mij?quote:Op maandag 12 januari 2026 10:29 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Ik verwacht sowieso niet dat we oorlog gaan krijgen tegen de VS vanwege Groenland.
Ik denk dat ze dan de VS overal af van gaan sluiten, geen handel deals meer en dergelijke.
Dat klinkt misschien weinig maar denk dat EU + andere deel van de Navo wel erg belangrijk is voor de Amerikaanse economie.
Wat mij betreft is het zeer de vraag of we de luxe hebben zo te blijven proberen te functioneren in een zee vol haaien. Ik denk dat meer nodig is. Dat méér een kwestie van levensbelang is.quote:Op maandag 12 januari 2026 10:20 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Miljarden aan defensie-orders in heel de EU
Enorme handelsdeals met Z-Amerika waar jaren aan gewerkt is.
We zijn een logge tanker, dat ben ik helemaal met je eens, maar we zijn wel een tanker in een zee van zeilbootjes en 2 andere tankers die maar 1 stuurman hebben ipv 27.
Maar dit plaatje klopt niet. Dit is het plaatje dat China, de VS en Rusland graag zien. Maar voorlopig zijn we zelf ook nog gewoon een enorme walvis.Alleen met traag werkend brein.quote:Op maandag 12 januari 2026 10:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wat mij betreft is het zeer de vraag of we de luxe hebben zo te blijven proberen te functioneren in een zee vol haaien.
[ afbeelding ]
Nee we houden de gedachte aan de enorme walvis die we waren vooral diep vast.quote:Op maandag 12 januari 2026 10:45 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Maar dit plaatje klopt niet. Dit is het plaatje dat China, de VS en Rusland graag zien. Maar voorlopig zijn we zelf ook nog gewoon een enorme walvis.Alleen met traag werkend brein.
Die smelten (helaas) wel, maak je maar niet druk.quote:Op maandag 12 januari 2026 10:49 schreef Wotte het volgende:
Het is dan wel weer ironisch dat Groenland van enorme strategische waarde is voor de Amerikanen door blijkbaar echt niet smeltende ijskappen.
Denk dat we ook niet moeten doen alsof dit allemaal uit de hoge hoed van Donald Trump getrokken wordt. China, Rusland e.d. investeren al jaren in het militariseren van het Arctische gebied omdat het aldaar waarschijnlijk binnen enkele decennia bevaarbaar en exploiteerbaar wordt.quote:Op maandag 12 januari 2026 10:32 schreef Discombobulate het volgende:
https://www.standard.co.u(...)island-b1265946.html
[..]
Bedankt dat je de strekking van mijn reactie nog even glashelder samenvatquote:Op maandag 12 januari 2026 10:52 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Die smelten (helaas) wel, maak je maar niet druk.
Wat wel grappig is, is dat de mensen die publiekelijk zeggen dat klimaatverandering niet bestaat (kijk, een sneeuwbal! Welke opwarming!), stiekem wel voorsorteren op het smelten van de ijskappen. Dus kennelijk snappen ze het toch wel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |