NOSquote:ICE-agent schiet vrouw dood in Minneapolis, burgemeester woest
Een agent van de Amerikaanse immigratiedienst ICE heeft een vrouw gedood in Minneapolis in de noordelijke staat Minnesota. Het ministerie van Binnenlandse Veiligheid meldt dat de agent handelde uit zelfverdediging, maar die lezing wordt door de lokale autoriteiten in twijfel getrokken.
De burgemeester van de stad, Jacob Frey, beschuldigt de agent van "roekeloos" schieten op een 37-jarige vrouw. Ook gouverneur Tim Walz, een prominente Democraat, bestrijdt de lezing van het ministerie.
Op beelden is te zien dat de vrouw met haar auto dwars op de weg staat. Ze wordt benaderd door agenten, waarna ze een paar meter achteruit rijdt en daarna vooruit. Op dat moment wordt er geschoten, ogenschijnlijk door een agent die voor haar auto staat.
Het ministerie zegt dat de immigratiedienst bezig was met "doelgerichte operaties" toen "relschoppers" begonnen met het tegenhouden van de ICE-agenten. Het ministerie spreekt van "binnenlands terrorisme".
"Een ICE-agent, die vreesde voor zijn leven, dat van zijn collega's bij de politie en de veiligheid van het publiek, vuurde verdedigingsschoten af", schrijft het ministerie. "Hij zette zijn training in en redde zijn eigen leven en dat van zijn mede-agenten."
Burgemeester: 'onzinverhaal'
Burgemeester Frey zegt dat de aanwezigheid van de immigratiedienst zorgt voor chaos in zijn stad. "We eisen dat ICE de stad onmiddellijk verlaat", schrijft hij op X. "Wij staan pal achter onze immigranten- en vluchtelingengemeenschappen."
In een persconferentie bestempelde de burgemeester het verhaal van de immigratiedienst als een "onzinverhaal". Hij baseert zich op een video die hij te zien gekregen heeft, zei hij. Gevraagd of het erop leek dat de vrouw wilde inrijden op de agenten antwoordde hij: "Dat lijkt helemaal niet het geval te zijn."
Ook gouverneur Walz van Minnesota, waarvan Minneapolis de grootste stad is, zegt het verhaal van ICE niet te geloven. "Geloof niet in deze propagandamachine", schrijft de voormalige running mate van presidentskandidaat Kamala Harris op X. Hij belooft dat de staat zal zorgen voor een eerlijk en rechtvaardig onderzoek.
Het ministerie zegt dat de immigratiedienst bezig was met "doelgerichte operaties" toen "relschoppers" begonnen met het tegenhouden van de ICE-agenten. Het ministerie spreekt van "binnenlands terrorisme".
"Een ICE-agent, die vreesde voor zijn leven, dat van zijn collega's bij de politie en de veiligheid van het publiek, vuurde verdedigingsschoten af", schrijft het ministerie. "Hij zette zijn training in en redde zijn eigen leven en dat van zijn mede-agenten."
Eens, maar als "ervaren" agent zou je je bewust moeten zijn van bepaalde gevaren en risico's en dat zou je ook in een split second af moeten kunnen wegen. Maar in die spilt second ziet hij dus schijnbaar genoeg kans om zijn wapen te pakken en 3 keer te vuren. In die positie had hij zich al nooit moeten bevinden en daar heeft hij echt alle tijd voor gehad om zich dat te bedenken.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 23:51 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Die man handelt in een split second, mensen thuis achter de pc kunnen uitgebreid video kijken vanuit meerdere hoeken en slo-mo's enzo. Niet helemaal fair. En het is de VS, ze schieten daar nou eenmaal eerder en je kunt niet beweren dat die vrouw heel langzaam probeerde weg te draaien. Dat vluchten was sowieso al fout. Maar goed, dit is al 100 keer besproken sinds dit topic begon.
Ik praat hier puur voor mijzelf; ik ben nogal rechts georiënteerd maar kan daarnaast nog steeds wel een onderscheid aanbrengen in wat ik moreel verantwoord vind of niet. Schijnbaar is dat voor anderen iets lastiger. Die kiezen een standpunt en de partij die daarbij hoort en vormen op die basis hun mening. Je kunt best een Trump-aanhanger zijn, je kunt best vinden dat de ICE prima werk verricht en alsnog vinden dat deze agent en zijn team hier gewoon de fout in gaan. En dat is misschien niet eens direct hun schuld maar eerder een systeemfout.quote:Velen kijken teveel met een politieke bril en als je die vrouw dom vindt en schuld geeft dan ben je direct een Trump fan en slaap je onder een ICE dekbed.
Ik ken zijn verleden niet en het boeit me eerlijk gezegd ook vrij weinig. Van wat ik op de beelden zie is dat hij gewoon zijn risicobeoordeling niet op orde heeft.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 23:58 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Bij CNN zei men gisteren dat hij 10 jaar ervaring heeft bij ICE. Alleen was het niet helemaal duidelijk of dat in precies deze functie was. Maar in ieder geval niet iemand die net is komen kijken daar.
Het begint bij de vrouw die een fout maakt, niet die agent. Niet 1 fout maar meerdere. Als je het wil omdraaien kijk je naar mijn mening al niet meer objectief en wil je graag die vrouw vrijpleiten. Je kunt kritiek hebben op hun aanpak maar het is de vrouw die voor de situatie zorgt en risico neemt op een slechte afloop met haar gedrag.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:02 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Eens, maar als "ervaren" agent zou je je bewust moeten zijn van bepaalde gevaren en risico's en dat zou je ook in een split second af moeten kunnen wegen. Maar in die spilt second ziet hij dus schijnbaar genoeg kans om zijn wapen te pakken en 3 keer te vuren. In die positie had hij zich al nooit moeten bevinden en daar heeft hij echt alle tijd voor gehad om zich dat te bedenken.
[..]
Ik praat hier puur voor mijzelf; ik ben nogal rechts georiënteerd maar kan daarnaast nog steeds wel een onderscheid aanbrengen in wat ik moreel verantwoord vind of niet. Schijnbaar is dat voor anderen iets lastiger. Die kiezen een standpunt en de partij die daarbij hoort en vormen op die basis hun mening. Je kunt best een Trump-aanhanger zijn, je kunt best vinden dat de ICE prima werk verricht en alsnog vinden dat deze agent en zijn team hier gewoon de fout in gaan. En dat is misschien niet eens direct hun schuld maar eerder een systeemfout.
Door social media zijn mensen niet meer aan consequenties gewend. Denkend dat ze alles maar kunnen roepen of zeggen en dan krijg je dit soort fratsen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:13 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Het begint bij de vrouw die een fout maakt, niet die agent. Als je het wil omdraaien kijk je naar mijn mening al niet meer objectief en wil je graag die vrouw vrijpleiten. Je kunt kritiek hebben op hun aanpak maar het is de vrouw die voor de situatie zorgt en risico neemt op een slechte afloop met haar gedrag.
Het begint inderdaad met de vrouw die een fout maakt. Maar een relatief onschuldig foutje met de dood moeten bekopen vind ik dan weer het andere uiterste. Het was niet zo dat er in heel dat proces (door beiden) andere keuzes gemaakt hadden kunnen worden. Maar ik vind wel dat van wetshandhavers mag worden verwacht dat zij beter, en veel beter ook, om zouden moeten kunnen gaan met deze situaties.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:13 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Het begint bij de vrouw die een fout maakt, niet die agent. Als je het wil omdraaien kijk je naar mijn mening al niet meer objectief en wil je graag die vrouw vrijpleiten. Je kunt kritiek hebben op hun aanpak maar het is de vrouw die voor de situatie zorgt en risico neemt op een slechte afloop met haar gedrag.
Het is ook hard om dood te eindigen zo. Ze moet ten eerste niet wegen blokkeren om dat soort diensten te saboteren, ze moet luisteren en ze moet niet weg rijden en ze moet al helemaal niet zo wegrijden als er iemand voor je auto staat. Meerdere fouten, meerdere keuzemomenten. Steeds de domme keuze verkiezen boven normaal doen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:16 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het begint inderdaad met de vrouw die een fout maakt. Maar een relatief onschuldig foutje met de dood moeten bekopen vind ik dan weer het andere uiterste. Het was niet zo dat er in heel dat proces (door beiden) andere keuzes gemaakt hadden kunnen worden. Maar ik vind wel dat van wetshandhavers mag worden verwacht dat zij beter, en veel beter ook, om zouden moeten kunnen gaan met deze situaties.
Als we dat van agenten niet meer zouden kunnen verwachten wordt het pas écht chaos.
Het begon volgens mij veel eerder. De roep om hun license te laten zien bijv, dat vertikten de gemaskerde kerels. De agressie startte echt niet bij de inwoners, al dan niet opgeroepen om te protesteren tegen illegale invallen in huizen en buurten.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:16 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het begint inderdaad met de vrouw die een fout maakt. Maar een relatief onschuldig foutje met de dood moeten bekopen vind ik dan weer het andere uiterste. Het was niet zo dat er in heel dat proces (door beiden) andere keuzes gemaakt hadden kunnen worden. Maar ik vind wel dat van wetshandhavers mag worden verwacht dat zij beter, en veel beter ook, om zouden moeten kunnen gaan met deze situaties.
Als we dat van agenten niet meer zouden kunnen verwachten wordt het pas écht chaos.
Ze droegen geen uniformen en hadden maskers en geen enkele license laten zien.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:19 schreef sturmpie het volgende:
die vrouw had haast en is zonder pardon dood geschoten, ze respecteerde de uniformen niet, daar komt 't op neer imo, dat is atijd 'n risico als je runner gaat spelen
ik heb net gekeken man, minnesota toch ? 3 agenten, duidelijk te zien aan de uniformenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:22 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ze droegen geen uniformen en hadden maskers en geen enkele license laten zien.
Er stond overduidelijk POLICE op hun vest zelfs. en aangezien ze bewust bezig was met de weg blokkeren om hen dwars te zitten wist ze prima waar ze mee te maken had.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:22 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ze droegen geen uniformen en hadden maskers en geen enkele license laten zien.
Vestje met police gespeld op. Nee, geen uniform. Elke debiel kan dat dragen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:24 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ik heb net gekeken man, minnesota toch ? 3 agenten, duidelijk te zien aan de uniformen
Als die agent niet zo triggerhappy was geweest hadden ze haar gewoon op kunnen pakken en kunnen berechten. En dan had ze wat mij betreft ook een hele stevige straf mogen krijgen. Maar dan laat je het wel aan een rechter om daar over te oordelen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:19 schreef sturmpie het volgende:
die vrouw had haast en is zonder pardon dood geschoten, ze respecteerde de uniformen niet, daar komt 't op neer imo, dat is atijd 'n risico als je runner gaat spelen
ach jonge, 't wemelt daar van de uniformen, daar hoef je geen professor voor te wezen, dat die kut erquote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:25 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Vestje met police gespeld op. Nee, geen uniform. Elke debiel kan dat dragen.
Ok jong! Met jou zal het vast wel goed gaan onder een autocratisch regime, lekker slijmen met de baas toch?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:27 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ach jonge, 't wemelt daar van de uniformen, daar hoef je geen professor voor te wezen, dat die kut er
niks van snapt is haar duur komen te staan kak, dom is niet handig zie je, de hele straat geblokkeerd vanwege kurwa, ff opruimen, moeten we langs komen ? ben jij ook zo dom, kan je niet kijken ?
Ziekelijk.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:21 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Het is ook hard om dood te eindigen zo. Ze moet ten eerste niet wegen blokkeren om dat soort diensten te saboteren, ze moet luisteren en ze moet niet weg rijden en ze moet al helemaal niet zo wegrijden als er iemand voor je auto staat. Meerdere fouten, meerdere keuzemomenten. Steeds de domme keuze verkiezen boven normaal doen.
Gewoon afwachten, gaat ze me net wel of net niet raken, lukt het me net wel of net niet om weg te springen. Zou je zelf zeker ook doen. Je doet net alsof hij daar niet mocht zijn. Handig was het niet, zo leren ze het ook niet, maar die vrouw is degene die optrekt terwijl hij er staat, schijt aan hem heeft.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:26 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Als die agent niet zo triggerhappy was geweest hadden ze haar gewoon op kunnen pakken en kunnen berechten. En dan had ze wat mij betreft ook een hele stevige straf mogen krijgen. Maar dan laat je het wel aan een rechter om daar over te oordelen.
Als een schaap toch?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:32 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Gewoon afwachten, gaat ze me net wel of net niet raken, lukt het me net wel of net niet om weg te springen. Zou je zelf zeker ook doen. Je doet net alsof hij daar niet mocht zijn. Handig was het niet, zo leren ze het ook niet, maar die vrouw is degene die optrekt terwijl hij er staat, schijt aan hem heeft.
autocratisch regime ? usa is nogal vrij hoor en in europa loopt 50% met 'n kontplug over straat, die zijn nogal braaf in europa, in usa kan je gun kopen en dragen, daar is 't gevaarlijk, dus als de illegale mevrouw denkt ik ga spelen met uniformen, dat is uitlokken, en ze heeft 't met haar leven moeten bekopen, stel je voor, je staat voor die auto, zo'n kut doet raar, ze luistert niet, ze doet ontzettend raar en dominant en jij draagt de gun, dan kan 't gebeurenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:30 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ok jong! Met jou zal het vast wel goed gaan onder een autocratisch regime, lekker slijmen met de baas toch?
ik ben al 45 hoor mevrouw, nogal wat meegemaakt, ook met uniformen, en die vrouw die doet raar, die politie knalt haar af, zij is illegaal en gaat stoeien met ICE en verliest, dat is de realiteitquote:
ik zie ook recalcitrant gedrag van 'n klein kind in die illegale vrouw, ik heb ook niks met uniformen, maar als ze in de straat staan, gewoon doen wat er gevraagd wordt, dat is de overheid, je mag je verdedigen, allebeiquote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:32 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Gewoon afwachten, gaat ze me net wel of net niet raken, lukt het me net wel of net niet om weg te springen. Zou je zelf zeker ook doen. Je doet net alsof hij daar niet mocht zijn. Handig was het niet, zo leren ze het ook niet, maar die vrouw is degene die optrekt terwijl hij er staat, schijt aan hem heeft.
Wat ik zelf zou doen is totaal irrelevant omdat ik niet getraind ben in zulke situaties en het inschatten van risico. Maar wat ik wél zie in het filmpje wat Wantie in het vorige deel post is dat hij, terwijl hij de auto ontwijkt, vooral bezig is met zijn wapen afvuren op die vrouw ipv zichzelf in veiligheid brengen. Als hij zijn wapen niet had getrokken en opzij was gesprongen zonder aandacht te hebben voor haar dan was hij waarschijnlijk niet eens geraakt geweest.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:32 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
rare kwast, ja dat is zo ik ben 'n echte schizo namelijk, officieel erkend door de overheid, na heel wat gestoeiquote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:37 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ze was niet illegaal, rare kwast, lees je eens in. Ze was het niet eens dat ICE zich als een sooi bruinhemden gedroeg in haar buurt.
De dame was gewoon een staatsburger.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:35 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ik ben al 45 hoor mevrouw, nogal wat meegemaakt, ook met uniformen, en die vrouw die doet raar, die politie knalt haar af, zij is illegaal en gaat stoeien met ICE en verliest, dat is de realiteit
oh sorry, ik dacht dat ze illegaal was, dat is nogal zuur dan, afgeknald worden door de overheid zonder redenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De dame was gewoon een staatsburger.
Ze is nog steeds afgeknald door de overheid zonder valide reden hoor.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:42 schreef sturmpie het volgende:
[..]
oh sorry, ik dacht dat ze illegaal was, dat is nogal zuur dan, afgenald worden door de overheid zonder reden
Volgens mij vinden velen dat ook heel raar. Zag er ook niet direct uit als een immigrantenbuurt, maar ja, een tip van een NSB-er en hoppa, de domme ICE-meute gaat een soort razzia houden.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:40 schreef sturmpie het volgende:
[..]
rare kwast, ja dat is zo ik ben 'n echte schizo namelijk, officieel erkend door de overheid, na heel wat gestoei
met mensen, nogal rare kwast ja, dat kan je 100% zeker vast stellen via via
oh dus die mevrouw is 100% USA madamme ? oh ja dat is ander verhaal, dat wist ie agent mss niet dat ze niet illegaal is ... oops foutje ... voor niks doodgeschoten
wat ik wel raar vind, minnesota ligt niet bij mexico, wat doen ze daar op zoek naar illegalen ?
ja zo zijn mensen, die doen raar soms hèquote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:43 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Volgens mij vinden velen dat ook heel raar. Zag er ook niet direct uit als een immigrantenbuurt, maar ja, een tip van een NSB-er en hoppa, de domme ICE-meute gaat een soort razzia houden.
Laten we wel wezen, die organisatie bestaat bij de gratie dat ze illegalen op moeten/kunnen/mogen sporen. Daarvoor moet je al wel een bepaald gedachtengoed aanhangen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:46 schreef Peppert het volgende:
ICE is in wezen een extreemrechts bolwerk, van de leiding tot op de werkvloer. De hele organisatiecultuur lijkt erdoor doordrongen.
[ x ]
daar moet je inrollen, sommige beginnen als beveiliger en dat uniformenwereldje wordt 'n soort spelletje, ik heb ook ervaring in beveiliging, dat is kantoorquote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:52 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Laten we wel wezen, die organisatie bestaat bij de gratie dat ze illegalen op moeten/kunnen/mogen sporen. Daarvoor moet je al wel een bepaald gedachtengoed aanhangen.
Het lijkt me dat je juist een heel apart gedachtengoed aan moet hangen om het toe te juichen dat er mensen illegaal je land binnenkomen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:52 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Laten we wel wezen, die organisatie bestaat bij de gratie dat ze illegalen op moeten/kunnen/mogen sporen. Daarvoor moet je al wel een bepaald gedachtengoed aanhangen.
Minnesomalia heet dat volgens mij hoor, onlangs is Tim Walz nog afgetreden vanwege de fraude die de somalische gemeenschap samen met de democraten hebben georkerstreerd was blootgelegd. Geld dat direct terugging naar DNC kandidaten of zelfs links met Al-Shabaab.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:40 schreef sturmpie het volgende:
[..]
wat ik wel raar vind, minnesota ligt niet bij mexico, wat doen ze daar op zoek naar illegalen ?
Dat ICE achter illegalen aanzit is niets nieuws. Dat er gekken zijn die tegenwoordig deze club lastigvallen wel.quote:President Obama Ramps Up Family Separations
ICE actions violate due process and will send waves of fear throughout immigrant communities
WASHINGTON — The Obama administration intends to ramp up raids against Central American mothers and children fleeing violence, according to news reports from Reuters and other outlets.
In forging ahead with more of these planned raids, which were first announced in late 2015, the administration is turning a blind eye to the many serious due process violations that took place during the last round of raids, which have been repeatedly highlighted by attorneys, advocates, educators and elected officials, and the shockwaves of fear they set off throughout the immigrant community.
Maar dat is dan ook het totaal tegenovergestelde. En ik geloof ook niet dat er in Amerika nou zoveel mensen zijn die dat toe zouden juichen zonder dat ze er enig belang bij zouden hebben.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 01:00 schreef the-eye het volgende:
[..]
Het lijkt me dat je juist een heel apart gedachtengoed aan moet hangen om het toe te juichen dat er mensen illegaal je land binnenkomen.
Er is een gigantisch verdienmodel op gebaseerd. Dus er hebben genoeg belang bij.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 01:03 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Maar dat is dan ook het totaal tegenovergestelde. En ik geloof ook niet dat er in Amerika nou zoveel mensen zijn die dat toe zouden juichen zonder dat ze er enig belang bij zouden hebben.
Dat zeg ik dus ook impliciet. Echter het uitzetten van illegalen daar zit geen verdienmodel achter en dus moet je wel een bepaald gedachtengoed aanhangen om dat werk te willen doen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 01:07 schreef Coco het volgende:
[..]
Er is een gigantisch verdienmodel op gebaseerd. Dus er hebben genoeg belang bij.
anti overheidquote:Op zaterdag 10 januari 2026 01:01 schreef epicbeardman het volgende:
Dat ICE achter illegalen aanzit is niets nieuws. Dat er gekken zijn die tegenwoordig deze club lastigvallen wel.
Deze vraag is niet aanvallend bedoeld: welk gedachtengoed is dat dan?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 01:08 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat zeg ik dus ook impliciet. Echter het uitzetten van illegalen daar zit geen verdienmodel achter en dus moet je wel een bepaald gedachtengoed aanhangen om dat werk te willen doen.
Het schieten droeg niets bij aan zijn veiligheid. Het aan de kant springen droeg bij aan zijn veiligheid.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:38 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Wat ik zelf zou doen is totaal irrelevant omdat ik niet getraind ben in zulke situaties en het inschatten van risico. Maar wat ik wél zie in het filmpje wat Wantie in het vorige deel post is dat hij, terwijl hij de auto ontwijkt, vooral bezig is met zijn wapen afvuren op die vrouw ipv zichzelf in veiligheid brengen. Als hij zijn wapen niet had getrokken en opzij was gesprongen zonder aandacht te hebben voor haar dan was hij waarschijnlijk niet eens geraakt geweest.
Daarmee wil ik nogmaals niet zeggen dat de agent in eerste instantie fout zit, maar dat hij ook een alternatief had.
Nee, ICE is ook ingezet door Obama en Biden. Heeft NIETS te maken met gedachtegoed.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:52 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Niks verward, bewuste acties bij volle (domme) verstand.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 01:14 schreef sturmpie het volgende:
hij heeft 'n verwarde vrouw afgeknald
dat gebeurt overal, niks bijzonders
De ICE is een overheidsorgaan, natuurlijk worden die ingezet door zowel presidenten aan zowel de republikeinse kant als aan de democratische kant. Politiek gezien is de ICE neutraal. Dat neemt niet weg dat je als agent van de ICE toch wel een idee hebt of zou moeten hebben van wat je met illegalen zou willen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 01:14 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nee, ICE is ook ingezet door Obama en Biden. Heeft NIETS te maken met gedachtegoed.
Wie zou er niets tegen illegalen hebben?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 01:20 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De ICE is een overheidsorgaan, natuurlijk worden die ingezet door zowel presidenten aan zowel de republikeinse kant als aan de democratische kant. Politiek gezien is de ICE neutraal. Dat neemt niet weg dat je als agent van de ICE toch wel een idee hebt of zou moeten hebben van wat je met illegalen zou willen.
Laat ik het zo zeggen. als je niks tegen illegalen hebt, waarom zou je dan actief mee willen werken aan het uitzetten van illegalen?
Het uitzetten van illegalen is een hele belangrijke taak in Amerika omdat er loopholes in het voting systeem zit waardoor illegalen zelfs kunnen stemmen in de verkiezingen. Dit gebeurd o.a. doordat staten zoals Californie rijbewijzen uitgeven aan illegalen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 01:08 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat zeg ik dus ook impliciet. Echter het uitzetten van illegalen daar zit geen verdienmodel achter en dus moet je wel een bepaald gedachtengoed aanhangen om dat werk te willen doen.
Bij ICE werken heeft helemaal niets met rechts of neo-nazi te maken, dat is een reddit brainwashing fabeltje. Werken ook genoeg hispanics en zwarten bij ICE. Ook mensen die via een greencard daadwerkelijk de moeilijke route van immigratie hebben genomen.quote:In de Verenigde Staten wordt het aantal zetels (seats) in het Huis van Afgevaardigden (House of Representatives) verdeeld over de staten op basis van de totale populatie uit de volkstelling (census).
Die telt alle bewoners, inclusief mensen zonder papieren (undocumented immigrants, oftewel "illegale" bewoners). Dat staat in de Grondwet (Artikel 1, Sectie 2) en is hoe het nu werkt.
Dus staten zoals Californië krijgen meer zetels omdat ze een grotere totale bevolking hebben, en ja, undocumented immigranten tellen mee in die telling. Schattingen zeggen dat dit de Democraten een paar extra zetels geeft in staten met veel immigranten.
Maar er is veel discussie over! Republikeinen (zoals Trump) proberen dit te veranderen, bijvoorbeeld met voorstellen om alleen burgers te tellen voor de zetelverdeling. In 2025 waren er al bills en plannen daarvoor, maar het is nog niet doorgevoerd.
"Iets tegen illegalen hebben" is toch geen 'gedachtengoed' te noemen?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 01:20 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De ICE is een overheidsorgaan, natuurlijk worden die ingezet door zowel presidenten aan zowel de republikeinse kant als aan de democratische kant. Politiek gezien is de ICE neutraal. Dat neemt niet weg dat je als agent van de ICE toch wel een idee hebt of zou moeten hebben van wat je met illegalen zou willen.
Laat ik het zo zeggen. als je niks tegen illegalen hebt, waarom zou je dan actief mee willen werken aan het uitzetten van illegalen?
Er zit een verschil in er iets tegen hebben en er actief aan meewerken om ze het land uit te zetten.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 01:25 schreef Montagui het volgende:
[..]
Wie zou er niets tegen illegalen hebben?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |