Met een VS gezinde overheid die je daar plaatst heb je automatisch de macht over de grondstoffen. De boel liberaliseren en grondstoffen zijn voor een grijpstuiver te roven. Maar dan niet naar China maar puur voor de VS.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:10 schreef Joppiez het volgende:
Hoe gaat dit precies verschil maken voor Venezuela? Maduro is uiteindelijk ook maar een individu. Gaat de VS ook zijn hele regering nu proberen uit te schakelen? Ik denk dat het uiteindelijk niks of weinig uitmaakt. Of de VS moet het land “bezetten”.
In tegenstelling tot welke periode?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:22 schreef William_Papadin het volgende:
We leven nu in een wereld waarin het recht van de sterkste geldt.
Ze heeft wel een Nobelprijs voor de Vrede, dus ze zal er wel verstand van hebben.quote:
Dan is het wachten op een kernoorlog.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:22 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Indirect een dictator zoals Maduro steunen is mij anders een brug te ver. Mensen moeten eens wakker worden en snappen dat de wereld en tijd van gepraat voorbij is. We leven nu in een wereld waarin het recht van de sterkste geldt.
En hoe komt die VS gezinde overheid daar precies? Het is niet zo dat met het wegvallen van Maduro ineens de hele boel daar implodeert.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:23 schreef Cherni het volgende:
[..]
Met een VS gezinde overheid die je daar plaatst heb je automatisch de macht over de grondstoffen. De boel liberaliseren en grondstoffen zijn voor een grijpstuiver te roven. Maar dan niet naar China maar puur voor de VS.
Stelling was dat china nooit oorlogsmisdaden heeft gepleegtquote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:16 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Korea was toch wat anders. China had van te voren (de herfst van 1950) genoeg gewaarschuwd dat de VS niet nog dichter richting de grensrivier mochten oprukken.
Rusland wil niet voor niets de Donbas hebben. En dat is juist ook dè reden dat de EU geen vrede wilde. Die willen die grondstoffen zelf. En die zien ze aan hun neus voorbij gaan.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:23 schreef Cherni het volgende:
en grondstoffen zijn voor een grijpstuiver te roven.
Ik vind het ook wat gemakzuchtig om het zo binair te stellen. Ik ben absoluut niet rouwig om het verdwijnen van Maduro, maar dat de VS met dit soort acties onder haar huidige regering de internationale rechtsorde zo opzichtig doodverklaart baart wel enige zorgen. Wat als een Petro of Lula de volgende is?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:22 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Indirect een dictator zoals Maduro steunen is mij anders een brug te ver. Mensen moeten eens wakker worden en snappen dat de wereld en tijd van gepraat voorbij is. We leven nu in een wereld waarin het recht van de sterkste geldt.
Dan kunnen we Den Haag wel opdoeken.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:30 schreef Lospedrosa het volgende:
Zal het internationale strafhof nu ook Trump als oorlogsmisdadiger veroordelen?
Dat liep ook zo goed af na de veroordeling van nathanyahu.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)in-den-haag-a4908357
Doe maar niet.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:30 schreef Durmada het volgende:
Op Twitter geruchten van erkende politieke duiders dat dit ook in Nederland kan gebeuren om zo Wilders op de troon te zetten. Dat zou wat zijn zeg!
Het staat of valt met de leiders van de machtige staten. Geloven die nog enigszins in een wereldorde gebaseerd op regels, in hoeverre weten ze zichzelf in te houden wat betreft het uitoefenen van hun macht, enzovoort. En dat zijn nou niet bepaald eigenschappen van Trump.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:24 schreef Akathisia het volgende:
[..]
In tegenstelling tot welke periode?
Bang boom al die linkse deug(k)neuzen gone. Dead and gone, fuck yeah!quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:30 schreef Durmada het volgende:
Op Twitter geruchten van erkende politieke duiders dat dit ook in Nederland kan gebeuren om zo Wilders op de troon te zetten. Dat zou wat zijn zeg!
quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:31 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dan kunnen we Den Haag Nederland wel opdoeken.
Oekraïne voor Rusland. Taiwan voor China. De Americas voor Trump.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:30 schreef Jojoke het volgende:
Ik denk dat je wel kan stellen dat de rule-based wereldorde vannacht definitief om zeep is geholpen. Hij was natuurlijk gemankeerd, maar nu ligt het helemaal aan puin. We krijgen er de invloedsferen van grootmachten voor terug.
quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:30 schreef Lospedrosa het volgende:
Zal het internationale strafhof nu ook Trump als oorlogsmisdadiger veroordelen?
Dat liep ook zo goed af na de veroordeling van nathanyahu.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)in-den-haag-a4908357
https://www.demorgen.be/n(...)mijn-leven~b5f272b5/
quote:Toen in 1998 ruim zestig landen het Statuut van Rome ondertekenden (inmiddels zijn 124 landen aangesloten), heeft de VS het verdrag buitenspel gezet. Uit het verdrag ontstond in 2002 het ICC.
Veelgenoemde reden van de VS om het ICC niet te erkennen is dat sommige regels botsen met de Amerikaanse grondwet. Zo kent het ICC geen jurysysteem.
"Maar de VS wil vooral geen restricties bij internationale politiek", zegt hoogleraar internationale betrekkingen Rob de Wijk. "Voor Nederland is zo'n verdrag een methode voor stabiele betrekkingen. Dat wil een supermacht als de VS ook, maar dan op de eigen voorwaarden."
Ik ben eerder benieuwd hoe er gereageerd zal worden mocht bijvoorbeeld China de Taiwanese president ontvoeren.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik vind het ook wat gemakzuchtig om het zo binair te stellen. Ik ben absoluut niet rouwig om het verdwijnen van Maduro, maar dat de VS met dit soort acties onder haar huidige regering de internationale rechtsorde zo opzichtig doodverklaart baart wel enige zorgen. Wat als een Petro of Lula de volgende is?
Op zaterdag 3 januari 2026 13:28 schreef Tocadisco het volgende:
De mate van naleving van internationale regels is altijd gradueel geweest, maar niet fundamenteel anders. Grootmachten hebben die regels consequent mede vormgegeven, selectief toegepast en soms openlijk genegeerd. In die zin is de huidige spanning rond leiderschap geen breuk met het verleden, maar een voortzetting van een patroon waarin macht voorafgaat aan normhandhaving.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:32 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Het staat of valt met de leiders van de machtige staten. Geloven die nog enigszins in een wereldorde gebaseerd op regels, in hoeverre weten ze zichzelf in te houden wat betreft het uitoefenen van hun macht, enzovoort. En dat zijn nou niet bepaald eigenschappen van Trump.
Ze zijn er weer als de kippen bij. Je kunt niet eens ff normaal schijten of er is al commentaar.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:34 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Lol westerse communisten zijn aan het janken terwijl de Venezolaanse bevolking feest viert.
Wat een onzin.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:30 schreef Durmada het volgende:
Die is van de KMT en loopt braaf aan de Chinese lijn. Ik zit China persoonlijk eerder de lijst van beïnvloeding en intimidatie blijven volgen dan dit soort acties ondernemen. Maar goed, dat is verder off-topic hier.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:34 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Ik ben eerder benieuwd hoe er gereageerd zal worden mocht bijvoorbeeld China de Taiwanese president ontvoeren.
Dan wordt er moord en brand geroepen. Nu zijn er mensen die deze actie waarschijnlijk nog goedkeuren ook van de VS.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |