@AnneX, je kunt stoppen met f5’en

Megapost incoming.
Zoals ik hierboven al schreef: wat een ervaring. Zo’n schitterend restaurant en de kamers zijn zo luxe. Wat me ook opviel: het ruikt overal in het gebouw ontzettend lekker. Wat ik nog niet genoemd had, was dat mijn kinderen (leeftijd bovenbouw basisschool en brugklas) ook mee waren. Voor de goede orde: niet op mijn verzoek, ik vond het heel ongemakkelijk, maar op verzoek van het feestvarken. Mijn dochtertje, op haar chicst uitgedost, haren mooi gedaan, kreeg een apart krukje voor haar handtasje en werd met alle egards behandeld. Ze straalde.
Omdat ons gezelschap zo groot was, aten we in de Thorbeckesalon. Dat is een aparte kamer die grenst aan de eetzaal.
Bij binnenkomst stond er al een indrukwekkende tafel klaar met allerlei glazen voor alle wijnen bij alle gangen. Een dame had de leiding over onze tafel, maar bij tijden stonden er 9 man in de kamer om bij iedereen tegelijkertijd een bepaald gerecht te serveren.
Oh, en die kinderen? De mijne zijn bepaald geen foodies, maar ze hebben allebei heel stoer meegegeten met een aantal gangen en kregen daarna, mogelijk een primeur: een heuse Librije-pizza. Daarna gingen zij naar hun eigen suite en tafelden wij verder.
Maar waar jullie op wachten is natuurlijk het eten en niet dit geneuzel over mijn nageslacht

Ik heb geprobeerd het zo goed mogelijk vast te leggen en heb zelfs aantekeningen gemaakt voor jullie

maar als culinoob kon ik niet alles bijbenen. Desalniettemin, pampampam

, hier komt het:
1. Het menu. Heel tof vond ik dat we allemaal een eigen menu kregen op basis van onze vooraf doorgegeven voorkeuren en dieetwensen. Dit zijn de menu’s van mij en mijn man (eetwens: ‘Niets uit de zee.’)
![IMG-1654.jpg]()
![IMG-1518.jpg]()
2. Een amuse? Nog geen onderdeel van het menu iig. “Onthutste hutspot”: wortel met gember, aardappel met lavas en een Amsterdams uitje met vloeibare steranijs.
![IMG-1515.jpg]()
![IMG-1516.jpg]()
Héél erg lekker.
3. Het paspoort van smaak: iets vissigs (

) (Edit: nagevraagd, het was koningsvis) op wasabiblad (uit Nederland), aardbei (met kippenlever) en lam.
![IMG-1528.jpg]()
![IMG-1529.jpg]()
![IMG-1530.jpg]()
![IMG-1531.jpg]()
4. De kennelijk befaamde “dronken eitjes”: kaviaar met aardappel en kersenblad. De kaviaar wordt normaliter 18 (?) maanden gerijpt, maar deze haalt de Librije enkele maanden voordat die periode voorbij is en laat hem dan verder rijpen in sherryvaten (vandaar “dronken”) van kersenhout.
![IMG-1533.jpg]()
5. Ganzenlever, garnaal, radijs met een brioche afgelakt met een bisque van de koppen en staarten van de garnalen. Ik had zelf het fruitige alternatief op de foto met stukjes ganzenlever, bleekselderij en citrusfruit en daarbij ook een brioche, maar die was afgelakt met eekhoorntjesbrood.
![IMG-1536.jpg]()
![IMG-1535.jpg]()
![IMG-1534.jpg]()
6. Desembrood met boter met eigen honing bij een langoustine gegaard in Kombucha met ingelegde kers en amandel.
![IMG-1542.jpg]()
![IMG-1544.jpg]()
Alternatief was iets waarvan ik alleen het ingrediënt “witte druif” heb onthouden

:
![IMG-1543.jpg]()
7. Bloody Mary op z’n Librijes: tomaat, verveine, tomatensap met jenever, verveine, grutte witte (geitenkaas)
![IMG-1573.jpg]()
Hierna kregen we een korte rondleiding door de keuken en de wijnkelder. Indrukwekkende herdenkingshoek voor Jonnie Boer is er gemaakt, daar liepen we langs. Onderweg kregen we daarbij een “snack”, live klaargemaakt door een van de koks: geroosterd briochebroodje met o.a. sambal en daarop paling afgelakt met soja. Geen foto van het eten, telefoon niet meegenomen bij de rondleiding
8. Pieterman, gegaard in zeewier, geserveerd in/met datzelfde zeewier:
![IMG-1578.jpg]()
Het alternatief voor de vislozen was de lamsnek. Daar mocht ik een stukje van proeven en mijn hemel, dat was fan-tas-tisch. De pieterman vond ik zelf niet zo. Ik ben ook niet zo’n enorme viseter, maar ik dacht: als ik het ooit érgens zou kunnen waarderen, dan toch hier
9. Foto van de pachamanca (van origine Peruaanse stoofpot waarbij gerechten op een hete steen onder de grond worden gegaard) ben ik klaarblijkelijk vergeten. Was met rode poon en babymais.
Het alternatief was melkkoe met spitskool en sesam, wat dan weer wel op de foto staat

:
![IMG-1580.jpg]()
10. Reebok met bloedworst en geelwortel. Die geur
11. Na de reebok kwam er een “pre-dessert”: eekhoorntjesbrood met chocolade-ijs. Foto vergeten.
12. Het echte dessert, te eten van het hoogste naar het laagste bordje.
Hoogste bord: basilicumijs. Midden: witte chocolade met rabarbermousse en rode vanille. Laag: roos, ook met witte chocolade en iets bloemigs en peer. Heel bijzonder.
![IMG-1589.jpg]()
![IMG-1595.jpg]()
![IMG-1594.jpg]()
![IMG-1593.jpg]()
13. Tot slot: de friandisecarroussel. Prachtig gemaakt. Erin zaten:
Oliebolletjes met een vulling van tonkaboon.
Lolly’s van witte chocolade met een vulling van aardbei en verveine.
Stroopwafels van appelstroop met sinaasappel.
Suikerspinnetjes.
Een chocoladebonbon met popcorn.
Per twee personen kregen we zo’n draaimolen. Geweldig om achter elk luikje weer iets heerlijks te ontdekken.
![IMG-1600.jpg]()
![IMG-1603.jpg]()
![IMG-1604.jpg]()
![IMG-1607.jpg]()
Sorry, hardcore foodies, ik heb weinig briljante culinaire inzichten te delen. Maar hoewel ik echt niet alles superlekker vond, heb ik genoten van de ervaring, de ambiance, het absolute vakmanschap dat overal in zichtbaar was en de trots die men uitstraalt op wat ze aan het doen zijn.
[ Bericht 0% gewijzigd door Jentin op 20-08-2026 22:45:41 ]