abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219664422
Ik beken: ik ben een culibarbaar, een Loetje-proleet, iemand die De Bezorgbeer zou kiezen op thuisbezorgd.nl. Zo’n mens dat schaamteloos de riedel carpaccio-saté-dame blanche bestelt.

Ik ben ook nog eens een enorme zeikerd met eten. Mogelijk is de kiem daarvoor gelegd in het feit dat al mijn warme maaltijden vroeger letterlijk bestonden uit 1) gekookte aardappels 2) een opgewarmd potje van Hak 3) een gehaktbal/draadjesvlees/karbonade. Rijst en pasta waren al iets uitzonderlijk-exotisch. Ik ben van huis uit geen zak gewend.

Maar nu ben ik uitgenodigd voor een feest en het feest is: 8 gangen eten bij de Librije, alles erop en eraan. Gezien de aard van mijn relatie met de uitnodiger is bedanken voor de eer geen optie. Dat wil ik ook niet, want dit voelt echt als once in a lifetime :+ Tegelijkertijd voel ik me toch onvoldoende toegerust voor dit uitje. Het voelt enigszins intimiderend. Daarom: help mij :Y)
Tips, tricks, do’s en don’ts, geruststellende berichten, pek en veren: kom maar door.

Alvast vooraf: ik ga sowieso eten wat me wordt voorgezet, ik zal de woorden ‘lussiknie’ níet uiten en ik zal ook niet vragen om een bakje patat :+
  maandag 29 december 2025 @ 23:13:24 #2
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219664827
De Librije is nou bij uitstek net het sterrenrestaurant waar de vibe gewoon ontspannen is, dus gedraag je niet anders dan normaal.

Houd je gewoon aan wat standaard regeltjes... ze hebben daar een dresscode, leg je telefoon/sleutels etc niet op tafel, maar in je zak/tas, en zet je bestek juist op je bord zodat ze niet denken dat je al klaar bent met eten als dat niet zo is :+
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  Manager PR/Moderator maandag 29 december 2025 @ 23:16:03 #3
269689 crew  Viv
pi_219664906
Als je meerdere messen en vorken naast je bord hebt liggen, kies je steeds de buitenste. :Y)
  Spellchecker maandag 29 december 2025 @ 23:24:33 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219665148
Als je je bestek gekruist op je bord legt mogen ze je bord nog niet meenemen want dat betekent dat je nog niet klaar bent met eten.
Als je wel klaar bent leg je je bestek naast elkaar op je bord.

Smakelijk eten en veel plezier :Y)
pi_219665287
Zo zo... De tips stromen binnen!

Wat het vermoeden doet verrijzen dat de gemiddelde FOK!ker toch meer in zijn mars heeft dan gedacht. :+
pi_219665697
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 23:13 schreef Mikeytt het volgende:
De Librije is nou bij uitstek net het sterrenrestaurant waar de vibe gewoon ontspannen is, dus gedraag je niet anders dan normaal.

Houd je gewoon aan wat standaard regeltjes... ze hebben daar een dresscode, leg je telefoon/sleutels etc niet op tafel, maar in je zak/tas, en zet je bestek juist op je bord zodat ze niet denken dat je al klaar bent met eten als dat niet zo is :+
Dat is bij meer sterren restaurants wel zo. Librije nooit geweest maar als jij gewoon in je normale kleding komt ben je gewoon welkom hoor. Je moet er niet in je joggingbroek met slippers komen, maar dat doen de meeste normale mensen ook niet bij een loetje of de beren
pi_219665777
Uiteindelijk is het gewoon eten, laat je niet intimideren door die sterretjes. Geniet ervan, het is vast heel lekker.
(ik heb zelf ook nog nooit in een sterrentent gegeten)
pi_219665943
Je gaat bijzondere smaakcombinaties voorgeschoteld krijgen. Neem kleine happen om de nuances te proeven en schrok niet alles naar binnen :+

Maar het belangrijkste is om er gewoon lekker ontspannen heen te gaan en te genieten. Het personeel in zulke restaurants is meesterlijk in jou een relaxte avond te geven. Niemand zit daar te letten of je je wel aan een of andere etiquette houdt.
pi_219665950
Netjes gekleed gaan en je beleefd en vriendelijk gedragen zijn de basis. Bestek van buiten naar binnen gebruiken. En verder alles gewoon lekker laten gebeuren. Ze zijn het echt gewend dat er mensen komen die het voor het eerst meemaken en vinden het vaak juist erg leuk om de ervaring helemaal geweldig te maken.

Geniet er van!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 29 december 2025 @ 23:57:58 #10
396386 sturmpie
for night & nature
pi_219666023
de keuken is een team dat moet je goed snappen in zo'n tent
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_219667168
Tip1:Ik zou zoveel mogelijk informatie proberen op te nemen, dit is wel echt een ervaring om van te genieten.
Probeer op de wine pairings te letten. Dat was wat mij zo imponeerde bij 3 sterren, bij iedere gang sloeg ik steil achterover. Was toen ook nog totaal geen wijndrinker.
Tip2: Waardeer ook de opmaak van het bord, niet alleen de smaak. Je eet met je ogen
Tip3: Kleine hapjes werkt vaak beter, de gerechten zijn ook kleiner.

Je hebt volgens mij de juiste insteek, dan komt het allemaal wel goed.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bucketlist op 30-12-2025 21:32:46 ]
  dinsdag 30 december 2025 @ 08:03:06 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_219668189
Is Librije eigenlijk een restaurant waar je van het menu (a la carte) kunt kiezen? Of is het een fine dining concept, waarbij de chef een x aantal gangen bereidt en er worden wijnen bij uitgekozen?

A la carte: menu dichtdoen betekent dat je een keuze hebt kunnen maken. Ze komen de bestelling pas opnemen als alle menu's dicht zijn.

Fine dining: je geeft je allergieën en voorkeuren door (vegetarisch/vegan) en je vraagt niet om een menu. Ook niet om een wijnkaart trouwens.

Wat je ook wel eens ziet is een mix van beiden, dan is er een a la carte menu maar kun je ook voor een fine dining kiezen. Mijn advies is om dan altijd voor fine dining te kiezen.

Ik was onlangs met 3 Amerikanen in een sterrenrestaurant in Parijs. Dat was een fine dining (only) concept. Eerst wilden ze de wijnkaart zien :') (14 pagina's) en vervolgens het menu om een fles wijn te kunnen kiezen. Op het menu stond de prijs voor 4 en 6 gangen :') . In dit soort restaurants vraag je gewoon om aanbevelingen, het personeel is erop getraind.

[ Bericht 2% gewijzigd door Seven. op 30-12-2025 08:14:07 ]
Resistance is futile.
  dinsdag 30 december 2025 @ 08:08:42 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_219668213
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 23:54 schreef Lichtloper het volgende:
Je gaat bijzondere smaakcombinaties voorgeschoteld krijgen. Neem kleine happen om de nuances te proeven en schrok niet alles naar binnen :+

Maar het belangrijkste is om er gewoon lekker ontspannen heen te gaan en te genieten. Het personeel in zulke restaurants is meesterlijk in jou een relaxte avond te geven. Niemand zit daar te letten of je je wel aan een of andere etiquette houdt.
Oh heerlijk, al die bijzondere combinaties. :9~

Bij dit soort restaurants vertrek je als het goed is ook met het gevoel dat je goed gegeten hebt, maar niet teveel. En je hebt geen seconde het gevoel gehad dat je moest wachten op de volgende gang, de tijd tussen de ene gang opeten en de volgende gang opdienen is perfect getimed. Vaak is de aankleding in zulke restaurants ook echt heel mooi.
Resistance is futile.
  dinsdag 30 december 2025 @ 08:12:58 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_219668248
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 23:47 schreef Farenji het volgende:
Uiteindelijk is het gewoon eten, laat je niet intimideren door die sterretjes. Geniet ervan, het is vast heel lekker.
(ik heb zelf ook nog nooit in een sterrentent gegeten)
Nou, dat is het dus.. het is niet 'gewoon eten'. Bij een sterrenrestaurant gaat het om de hele beleving. De bijzondere smaken, texturen en temperaturen gecombineerd met de juiste wijnen, de timing tussen de gangen, de attitude van het personeel, de aankleding van het restaurant tot aan de toiletten en het comfort van de stoelen toe, de achtergrondmuziek.

Alles om de klant zich op zijn gemak te laten voelen, ook klanten die nog nooit zoiets hebben meegemaakt.
Resistance is futile.
  dinsdag 30 december 2025 @ 08:21:06 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_219668298
@Jentin het is ook helemaal OK om een gerechtje te laten staan als je het geproefd hebt.

Even allergieën buiten beschouwing gelaten, je kunt gewoon aangeven dat je geen vis, schelp en schaaldieren wil. Dan speel je het al heel wat safer zonder afbreuk te doen aan de ervaring zelf. Je zult sowieso de nodige vegetarische gerechten krijgen met een 8 gangen diner, misschien wordt dat dan wat meer. En ik vind dus persoonlijk dat de chefs in dit soort restaurants juist met hele basic groenten echt bijzonder mooie combinaties kunnen maken, dus als je je echt zorgen maakt dan kun je zelfs nog voor vegetarisch gaan.
Resistance is futile.
pi_219668570
-kappen nu-

[ Bericht 78% gewijzigd door miss_sly op 30-12-2025 08:57:54 ]
pi_219668842
Wat een gaaf kado om hiervoor uitgenodigd te worden! Als degene die je meevraagt niet al weet dat dit voor jou een hele ervaring gaat worden, kun je dit misschien vooraf benoemen, of zorgen dat je op de avond zelf naast iemand zit die je er een beetje doorheen kan loodsen en je vragen kan beantwoorden?

En ook bij het bedienend personeel kun je altijd vragen: dit lijkt me spannend, of hoe moet ik dit eten of welke volgorde raden jullie aan? als er meerdere hapjes tegelijk op tafel verschijnen.

Hun keuken en filosofie is sterk gericht op de tradities en omgeving van Zwolle: het eten uit de polder, het ijsselmeer en de noordzee. Geen internationale liflafjes maar "Nederlands" eten van leveranciers uit de buurt, natuurlijk wel met zo'n twist bereidt dat je denkt : hoe is dit in godsnaam mogelijk?

Ontspan, en laat je volledig in de watten leggen :)

p.s. alleen maar wijn drinken, en uiteindelijk toch beschonken de deur uit gaan kan en mag natuurlijk, maar het zou zonde zijn als je daardoor later bepaalde gerechten niet meer goed herinnert. Bob-glazen of een arrangement met deels alcohol en deels alcoholvrije sappen / mocktails kunnen ook. Bij de Librije maken ze ook fantastische non-alcoholische dranken, gefermenteerde sappen etc.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  dinsdag 30 december 2025 @ 10:06:25 #18
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_219669291
Wie geeft een feest in de Librije? :o

Ik ben jaloers.
pi_219669418
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 09:32 schreef Gripper het volgende:
Wat een gaaf kado om hiervoor uitgenodigd te worden!
Ja, dat realiseer ik me ook wel :) We blijven er ook nog slapen en hebben de volgende ochtend Librije-ontbijt. Heel bijzonder.

Dank voor alle aardige respons! Het stelt me oprecht een beetje op m’n gemak.

Ik drink overigens al ruim 20 jaar geen alcohol meer, maar ik ga wel voor het non-alcoholische arrangement dat wordt aangeboden (in plaats van mijn gebruikelijke cola zero :+ )

@Seven, ik ga inderdaad vooraf wel aangeven dat ik dingen uit een schelp skip. Ik heb ook de vraag gekregen of ik een lijstje wil doorgeven van wat ik écht niet wil of kan eten, maar dat wil ik zo kort mogelijk houden. Alleen mosselen en oesters enz. daar gruw ik écht van.

En bij mijn potjes van Hak heb ik gelukkig wel gewoon een prima basisfatsoen meegekregen, dus dat komt goed.

Leuk om de ervaringen te lezen hier in elk geval.

[ Bericht 3% gewijzigd door Jentin op 30-12-2025 10:35:46 ]
pi_219669513
quote:
17s.gif Op dinsdag 30 december 2025 10:06 schreef Zwansen het volgende:
Wie geeft een feest in de Librije? :o

Ik ben jaloers.
Naja, feest: we gaan er met een groep van zo’n 12 man eten en slapen. Het is een bijzondere uitnodiging, ja :)

Edit; oh, dat schreef ik hierboven ook al :')
  Spellchecker dinsdag 30 december 2025 @ 10:24:53 #21
197773 crew  maily
pi_219669544
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2025 10:22 schreef Jentin het volgende:

[..]
Naja, feest: we gaan er met een groep van zo’n 12 man eten en slapen. Het is een bijzondere uitnodiging, ja :)

Edit; oh, dat schreef ik hierboven ook al :')
Slapen daar ook?
Is er ook etiquette voor slapen in een sterrentent? :o
pi_219669640
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2025 10:24 schreef maily het volgende:

[..]
Slapen daar ook?
Is er ook etiquette voor slapen in een sterrentent? :o
_O-

Als je je pyjama óp je bed legt, ben je klaar om te gaan slapen en komen ze je dekbed opschudden? Waterglazen op de wasbak van buiten naar binnen gebruiken?

Het schijnt dat je er ook een kop thee op je kamer kan bestellen en dat dat ook een nogal andere ervaring is dan zelf een waterkokertje en een zeventien jaar oud zakje Earl Grey moeten hanteren. Maar wat dat dan precies behelst, weet ik niet. Ik zal het uitproberen en tzt hier verslag uitbrengen ;)
pi_219669771
Haha dat is een verhaal op zich. Alle kamers zijn uniek, (het is een oude vrouwengevanegenis, en de kamers liggen rondom de open binnenplaats - op die binnenplaats waar tegenwoordig een groot glazen dak overheen zit is nu de eetzaal)
Bekijk de kamers maar eens online, je slaapt echt in een paleis.

Ik had een overhemd bij me wat in de koffer toch een beetje gekreukt was, dus vroeg of er een strijkbout te leen was. De gangbutler zei heel gedecideerd, daar komt niks van in, u kunt dit overhemd aan mij meegeven en dan heeft u het over 5 minuten weer terug. Zo netjes gestreken als die keer is het nog nooit geweest!

Grappig detail, op de kamer is een spannende surprisebox aanwezig voor als je na al die culinaire orgasmes de pret nog wat wilt verlengen... (Als je die opent en het zegel verbreekt, ziet degene die jou dit kado gegeven heeft het wel op de factuur trouwens :@ )
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_219669797
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2025 10:31 schreef Jentin het volgende:

[..]
_O-

Als je je pyjama óp je bed legt, ben je klaar om te gaan slapen en komen ze je dekbed opschudden? Waterglazen op de wasbak van buiten naar binnen gebruiken?

Het schijnt dat je er ook een kop thee op je kamer kan bestellen en dat dat ook een nogal andere ervaring is dan zelf een waterkokertje en een zeventien jaar oud zakje Earl Grey moeten hanteren. Maar wat dat dan precies behelst, weet ik niet. Ik zal het uitproberen en tzt hier verslag uitbrengen ;)
Speciaal hiervoor TVP :P
pi_219670001
quote:

[..]
_O-

Oh, dit noopt ook mij tot een tvp.

Ik heb geen tips want geen ervaring met sterreneten, maar als je zo kan schrijven als jij heb ik er alle vertrouwen in dat je je staande houdt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Manager PR/Moderator dinsdag 30 december 2025 @ 11:15:39 #26
269689 crew  Viv
pi_219670370
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 10:41 schreef Gripper het volgende:

Ik had een overhemd bij me wat in de koffer toch een beetje gekreukt was, dus vroeg of er een strijkbout te leen was. De gangbutler zei heel gedecideerd, daar komt niks van in, u kunt dit overhemd aan mij meegeven en dan heeft u het over 5 minuten weer terug. Zo netjes gestreken als die keer is het nog nooit geweest!

:o
Nu wil ik ook een gangbutler! O+
  Spellchecker dinsdag 30 december 2025 @ 11:47:19 #27
197773 crew  maily
pi_219670834
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 10:41 schreef Gripper het volgende:
Haha dat is een verhaal op zich. Alle kamers zijn uniek, (het is een oude vrouwengevanegenis, en de kamers liggen rondom de open binnenplaats - op die binnenplaats waar tegenwoordig een groot glazen dak overheen zit is nu de eetzaal)
Bekijk de kamers maar eens online, je slaapt echt in een paleis.

Grappig detail, op de kamer is een spannende surprisebox aanwezig voor als je na al die culinaire orgasmes de pret nog wat wilt verlengen... (Als je die opent en het zegel verbreekt, ziet degene die jou dit kado gegeven heeft het wel op de factuur trouwens :@ )

@Domnivoor :+ :Y)
  dinsdag 30 december 2025 @ 12:02:48 #28
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_219671067
Wat een leuk 'cadeau'.
Als jij je gewoon normaal kleedt en gedraagt blijft er verder niks anders over dan heel erg te genieten van alles wat je wordt voorgezet qua eten en qua overnachten.
De Librije is niet pompeus of opgedoft, maar juist lekker ontspannen. Zowel qua sfeer als qua bediening.
Er wordt, als je dat vooraf aangeeft, ook heel erg rekening gehouden met allergieën of no-go's.
Heel veel plezier en geniet er van!
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Spellchecker dinsdag 30 december 2025 @ 12:08:01 #29
197773 crew  maily
pi_219671135
quote:

[..]
_O-

Sterrentent, nou ben ik benieuwd naar het plafond ook _O_
  dinsdag 30 december 2025 @ 12:21:03 #30
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219671364
Wat een avontuur!
pi_219671434
Heb je het 8-gangen menu al bekeken?

quote:
PASPOORT VAN DE SMAAK
Koningsvis, rivierkreeft, spruit

/ / /

‘Dronken eitjes’
Ganzenlever, garnaal, tomaat
Langoustine, kers, amandel
Pieterman, groene peper, zeewier
Rivierbaars, boerenkool, droge worst
Zeeuwse knoop, Oost-Indische kers, cashew
Volle haas, saus royale, mandarijn
Donkere chocolade, rivierkreeft, rum
‘Cold drip’
https://www.librije.com/eten/librijes-menu/
pi_219672155
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 december 2025 08:56 schreef Moass het volgende:
-kappen nu-
Sorry alvas
  dinsdag 30 december 2025 @ 13:22:09 #33
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_219672445
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 december 2025 08:12 schreef Seven. het volgende:

[..]
Nou, dat is het dus.. het is niet 'gewoon eten'. Bij een sterrenrestaurant gaat het om de hele beleving. De bijzondere smaken, texturen en temperaturen gecombineerd met de juiste wijnen, de timing tussen de gangen, de attitude van het personeel, de aankleding van het restaurant tot aan de toiletten en het comfort van de stoelen toe, de achtergrondmuziek.

Alles om de klant zich op zijn gemak te laten voelen, ook klanten die nog nooit zoiets hebben meegemaakt.
Een hoer heeft klanten, goede horeca heeft gasten :P

Wat een ontzettend gaaf cadeau zeg. Lekker ervaren en gewoon alles vragen waar je over twijfelt of wat je wilt weten. Je kunt sowieso niets fout doen, daar zijn zij voor om je in te begeleiden en dat doen ze graag

Leuk, hoor graag over je avonturen!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_219674338
-ontopic of niet-

[ Bericht 85% gewijzigd door miss_sly op 30-12-2025 15:15:07 ]
  dinsdag 30 december 2025 @ 15:50:44 #35
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219674926
Ik wens je veel plezier en een unieke ervaring van smaken en structuren
pi_219675150
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 december 2025 08:12 schreef Seven. het volgende:

[..]

Je hebt natuurlijk wel gelijk, maar in een goed eetcafe (ja, van een hele andere orde) dat met zorg is ingericht met goed personeel en lekkere verse producten doet iedereen ook stinkend hun best om de gasten op hun gemak te laten voelen. En ik durf te zeggen dat veel mensen zich daar meer op hun gemak voelen dan in een sterrentent die toch wel (zie ook TS) intimiderend kan overkomen, sowieso is het daar allemaal net iets formeler, met meer regels en conventies waar je geacht wordt je aan te houden. En hoe hoogstaand en uitstekend en uitgekiend het eten en de wijn in de sterrentent ook is, uiteindelijk wordt ook daar gewoon poep en pies van gemaakt. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')