Met dank aan de multiculturele samenleving! Echt een verrijking.quote:Op maandag 29 december 2025 06:05 schreef damsco het volgende:
Zo leuk is deze traditie anders niet meer door al het terreur van tokkievolk.
quote:Op maandag 29 december 2025 05:11 schreef Quyxz_ het volgende:
Zet je oogkleppen maar af. Miljoenen Nederlanders zijn wel klaar met een jaarlijkse dag oorlog op straat. En terecht, alleen al als je naar de slachtoffers in het ziekenhuis kijkt. Toen roken in de horeca verboden werd, waren er ook mensen als jij TS, die het probleem ontkenden en vooral aan zichzelf dachten. Ze zeiden gewoon te blijven roken in een kroeg. Gelukkig was 'de traditie' na een paar jaar veranderd in een nieuwe traditie waarin we wel respect hebben voor de gezondheid van een ander.
quote:Op maandag 29 december 2025 06:05 schreef damsco het volgende:
Zo leuk is deze traditie anders niet meer door al het terreur van tokkievolk.
quote:Op maandag 29 december 2025 06:31 schreef matthijst het volgende:
Verbieden die bende.
Hopelijk Duitsland binnenkort ook. Dan kunnen de tokkies het in België gaan proberen.
En dan over 2-3 jaar dikke boetes erop. Cobras als wapens bestraffen.
Half Opsporing Verzocht ook meteen leeg. Eens kijken wat Ali en Mohammed dan gaan doen.
quote:Op maandag 29 december 2025 06:41 schreef RotatoR het volgende:
Met de komst van die semi dynamietstaven is de lol er ook wel een beetje vanaf. Vuurwerk had nog z'n charme toen je zo'n lullig Chinees pakketje kocht bij de lokale ijzerzaak en dat voor je eigen deur afstak.
quote:Op maandag 29 december 2025 07:31 schreef Jaeger85 het volgende:
Een ruime meerderheid is toch echt voorstander van een verbod.
https://www.ad.nl/binnenl(...)ng-aan-traditie.html
quote:
Oh? Hier zat anders weinig 'multiculti'-volk tussenquote:Op maandag 29 december 2025 06:13 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Met dank aan de multiculturele samenleving! Echt een verrijking.
Twee derde van de Nederlanders is voor een landelijk vuurwerkverbod. Dat komt naar voren uit een enquête van Kieskompas en het ANP die meer dan 56.000 Nederlanders hebben ingevuld. Een op de tien Nederlanders heeft geen uitgesproken mening.quote:Op maandag 29 december 2025 03:55 schreef zetalore2 het volgende:
Als je ziet hoe enorm populair vuurwerk is, is het wel duidelijk dat ons land helemaal geen landelijk vuurwerk verbod wil.
Dat zou een goed idee zijn als men zich nu ook aan de regels had gehouden. Maar de praktijk is toch anders. Blijkbaar is een totaalverbod het enige wat werkt voor die tokkies.quote:Op maandag 29 december 2025 11:15 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind het vuurwerkverbod ook een fantasieloze "Ik vind het niet leuk dus het kan wel verboden worden" oplossing.
Wat mij betreft richten ze in alle gemeenten vuurwerkzones in op voetbalveldjes enzo. Waar je op eigen risico naartoe kan en waar men dan bezig mag. En wie bang is voor vuurwerk blijft daar vooral weg.
Denk ook niet dat dat werkt. Tokkies steken vuurwerk af dat al niet mag op momenten dat het ook al niet mag.quote:Op maandag 29 december 2025 11:25 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dat zou een goed idee zijn als men zich nu ook aan de regels had gehouden. Maar de praktijk is toch anders. Blijkbaar is een totaalverbod het enige wat werkt voor die tokkies.
In dat scenario houd je de verkooppunten in stand. En daar gaat het fout. Want Tokkies kopen dan gewoon een lading vuurwerk en staan rond de jaarwisseling alsnog volle bak te knallen in hun straat, ondanks de goedbedoelde 'vuurwerkzones'.quote:Op maandag 29 december 2025 11:15 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind het vuurwerkverbod ook een fantasieloze "Ik vind het niet leuk dus het kan wel verboden worden" oplossing.
Wat mij betreft richten ze in alle gemeenten vuurwerkzones in op voetbalveldjes enzo. Waar je op eigen risico naartoe kan en waar men dan bezig mag. En wie bang is voor vuurwerk blijft daar vooral weg.
Tokkies zijn nou juist degenen die zich nu al niet aan regels hielden, Ze steken vuurwerk af wat niet mag, en meestal op een moment dat dat niet mag. De enigen die getroffen worden met een verbod zijn mensen die zich wel netjes aan de regels hielden.quote:Op maandag 29 december 2025 11:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In dat scenario houd je de verkooppunten in stand. En daar gaat het fout. Want Tokkies kopen dan gewoon een lading vuurwerk en staan rond de jaarwisseling alsnog volle bak te knallen in hun straat, ondanks de goedbedoelde 'vuurwerkzones'.
Een totaalverbod is op termijn de beste oplossing. De eerste jaren zullen veel mensen nog blijven knallen, en hun vuurwerk uit buurlanden halen.
Maar langzaam maar zeker zullen steeds meer liefhebbers er de brui aan geven, zeker omdat niet iedereen zin heeft om uren te rijden voor een paar vuurpijlen. Daar komt bij dat een verbod ertoe leidt dat nieuwe generaties niet opgroeien met de traditie dat je in de dagen voor de jaarwisseling om de hoek een berg vuurwerk kunt kopen.
Geef het een jaar of 10/15 en particulier afsteken is vrijwel volledig uitgebannen.
quote:Het aantal letsel bij schaatsen varieert sterk per jaar, afhankelijk van de hoeveelheid natuurijs. In jaren zonder natuurijs melden zich gemiddeld tussen de 2.000 en 3.000 schaatsers per jaar met een blessure op de Spoedeisende Hulp (SEH)-afdeling van een ziekenhuis
quote:Tijdens de jaarwisseling 2024-2025 liepen naar schatting 1.162 personen vuurwerkletsel op, wat een lichte daling is ten opzichte van het voorgaande jaar waarin 1.212 mensen gewond raakten.
40.000 botbreuken door schaatsen in een jaar vs Tot op heden in 2025 zijn al tien amputaties door vuurwerk vastgesteld,quote:In 2021, toen Nederland bijna een volle week natuirijs had, steeg het aantal schaatsblessures tot 6500, waarvan 5500 (84%) tijdens de natuirijsperiode van 11 tot en met 16 februari.
In die periode werden er in totaal 40.000 botbreuken geregistreerd, waarvan ongeveer 4000 patiënten een operatie nodig hadden
Klopt. Een verbod is niet leuk voor de mensen die zich wel aan de regels houden. Maar we zijn als samenleving inmiddels tot de conclusie gekomen dat de voordelen van vuurwerk niet opwegen tegen de nadelen. Jammer maar helaas voor de goedwillenden.quote:Op maandag 29 december 2025 11:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tokkies zijn nou juist degenen die zich nu al niet aan regels hielden, Ze steken vuurwerk af wat niet mag, en meestal op een moment dat dat niet mag. De enigen die getroffen worden met een verbod zijn mensen die zich wel netjes aan de regels hielden.
Ik denk ook niet dat dat snel weggaat. Ik denk eerder dat er een soort illegale vuurwerk-cultuur zal ontstaan die nog generaties door kan gaan. Dat soort anarchisme doet het vaak wel goed.
Uitzondering op de regel. En dat weet jij ook.quote:Op maandag 29 december 2025 10:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oh? Hier zat anders weinig 'multiculti'-volk tussen
Jaarwisseling in Uddel loopt uit de hand, ME moet ‘stevig optreden’
Ik kan mij geen incidenten herinneren waarbij boze schaatsers hun schoeisel richting de hulpdiensten gooien, de buurt terroriseren en anderen verwonden.quote:Op maandag 29 december 2025 11:52 schreef incel het volgende:
[..]
[..]
[..]
40.000 botbreuken door schaatsen in een jaar vs Tot op heden in 2025 zijn al tien amputaties door vuurwerk vastgesteld,
Conclusie: Vuurwerk is veiliger dan schaatsen
Ik steek al decennia vuurwerk af en heb ook nog nooit een incident gezien waar mensen vuurwerk richting de hulpdiensten gooien. Bij ons als er een politieagent langs rijdt krijgt hij lekker een oliebol en maken we een praatje. Maar toch mag ik geen vuurwerk meer afsteken straks. Eerlijke wereld he ?quote:Op maandag 29 december 2025 11:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik kan mij geen incidenten herinneren waarbij boze schaatsers hun schoeisel richting de hulpdiensten gooien, de buurt terroriseren en anderen verwonden.
Maar je hebt er ongetwijfeld over gelezen, en je hebt beelden gezien op het journaal. Het gebeurt. En als samenleving hebben we besloten dat we het gezeik met vuurwerk zat zijn.quote:Op maandag 29 december 2025 12:01 schreef incel het volgende:
[..]
Ik steek al decennia vuurwerk af en heb ook nog nooit een incident gezien waar mensen vuurwerk richting de hulpdiensten gooien. Bij ons als er een politieagent langs rijdt krijgt hij lekker een oliebol en maken we een praatje. Maar toch mag ik geen vuurwerk meer afsteken straks. Eerlijke wereld he ?
Het is gewoon zo triest om te zien dat mensen niet het verschil weten tussen het middel en de gebruiker.quote:Op maandag 29 december 2025 12:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar je hebt er ongetwijfeld over gelezen, en je hebt beelden gezien op het journaal. Het gebeurt. En als samenleving hebben we besloten dat we het gezeik met vuurwerk zat zijn.
Balen voor jou, maar je hebt het er maar mee te doen.
Probleem is dat het niet alleen de gebruiker is die overlast en ellende ervaart. Daarom wordt er een grens getrokken.quote:Op maandag 29 december 2025 12:04 schreef incel het volgende:
[..]
Het is gewoon zo triest om te zien dat mensen niet het verschil weten tussen het middel en de gebruiker.
Maar gelukkig: Vanaf 2026-2027 zullen er 0 incidenten voorkomen met agressie en vandalisme dankzij het vuurwerkverbod
Mjah, dat is inderdaad altijd hoe de voorstanders van vuurwerk het proberen te framen; alsof een vuurwerkverbod gebaseerd is op 'ik vind het niet leuk, dus'.quote:Op maandag 29 december 2025 11:15 schreef Hexagon het volgende:
Lijkt me een aardige compromis. Maar dan wel graag met aanwezige medische hulpverlener en strikte handhaving van veiligheidsregels én verplichting tot het dragen van bescherming. En 10 euro borg per persoon die je terugkrijgt als je de volgende ochtend/dag terugkomt om mee te helpen met opruimen.quote:Wat mij betreft richten ze in alle gemeenten vuurwerkzones in op voetbalveldjes enzo. Waar je op eigen risico naartoe kan en waar men dan bezig mag. En wie bang is voor vuurwerk blijft daar vooral weg.
Dat valse narratief is er andersom ook. Er wordt namelijk voortdurend geroepen om een verbod omdat er dingen gebeuren die al verboden zijn zoals illegaal vuurwerk afsteken, dat op het verkeerde moment doen en het gooien van vuurwerk naar anderen.quote:Op maandag 29 december 2025 12:43 schreef probeer het volgende:
[..]
Mjah, dat is inderdaad altijd hoe de voorstanders van vuurwerk het proberen te framen; alsof een vuurwerkverbod gebaseerd is op 'ik vind het niet leuk, dus'.
Terwijl keer op keer op keer op keer op keer, jaar in jaar uit, overduidelijk wordt gemaakt dat het om de schade en overlast (aan/voor derden) gaat.
Toch jammer, anderen een vals narratief in de schoenen schuiven.
Er zijn dingen die minder slecht zijn voor de gezondheid van de mensheid en het milieu die allang verboden zijn, alleen met vuurwerk gaan we lekker door. Juist omdat de voorstanders clan zo luid is. Terwijl er behalve wat hedonistisch en egoïstisch plezier en 0 voordelen zitten aan het afsteken. Er zijn bijna alleen maar verliezers. Veel gevolgen zijn denk ik onzichtbaar voor de leek, maar zijn er wel degelijk.quote:Op maandag 29 december 2025 12:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat valse narratief is er andersom ook. Er wordt namelijk voortdurend geroepen om een verbod omdat er dingen gebeuren die al verboden zijn zoals illegaal vuurwerk afsteken, dat op het verkeerde moment doen en het gooien van vuurwerk naar anderen.
Allemaal dingen die niet gehandhaafd worden, maar we dan gaan "oplossen" door mensen die zich wel aan regels houden te duperen.
Neuh, het levert te veel schade en letsels op.quote:Op maandag 29 december 2025 12:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat valse narratief is er andersom ook. Er wordt namelijk voortdurend geroepen om een verbod omdat er dingen gebeuren die al verboden zijn zoals illegaal vuurwerk afsteken, dat op het verkeerde moment doen en het gooien van vuurwerk naar anderen.
Allemaal dingen die niet gehandhaafd worden, maar we dan gaan "oplossen" door mensen die zich wel aan regels houden te duperen.
Dat wordt door geen enkele voorstander van een verbod ontkent. Dat valse narratief is er dus niet.quote:Op maandag 29 december 2025 12:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Vorig jaar werd 9% van het letsel veroorzaakt door F1 vuurwerk, en was dat in 45% van die gevallen onder kinderen van 0 t/m 11 jaar. Hoe vind jij enige 'informed consent' wel of niet een rol spelen bij kinderen t/m 11 jaar?quote:Allemaal dingen die niet gehandhaafd worden, maar we dan gaan "oplossen" door mensen die zich wel aan regels houden te duperen.
Op dit moment valt er bijna niet te handhaven. Zeker op de 31e verdwijnen illegale knallen in een zee van legaal vuurwerk. Anders gezegd: het is verdomd lastig onderscheid maken als er overal en nergens knallen zijn te horen.quote:Op maandag 29 december 2025 12:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dit ook vooral. Goed gezegd.quote:Op maandag 29 december 2025 13:29 schreef probeer het volgende:
Plus .. dient handhaving überhaupt een argument te zijn in of iets wel of niet illegaal is? Kijk, natuurlijk speelt politiecapaciteit een doorslaggevende rol in of er in de praktijk gehandhaafd kán worden. Maar zaken zijn nog steeds wel of niet legaal omdat wij met z'n allen besluiten dat het een goede/slechte, gewenste/ongewenste handeling is, niet 'wanneer er genoeg politie is om je te betrapt of zelfs achteraf op te sporen'. Godzijdank voegen we die voorwaarde niet toe in bv het zedenrecht want daar zou dan door de schrikbarend lage pakkans ook niets van over blijven. En zelfs in het donker zonder licht fietsen is illegaal zonder dat we daar echt de handhaving voor hebben.
Dag? Begin november reed ik 's avonds laat mijn wijk in, overal brandweer, grote ondergronds container naast bejaardencentrum opgeblazen. Week erop weer. Tussen de gebruikelijke aanslagen door zijn nog wat auto's in de fik gezet of werd er een poging daartoe gedaan en er is bijna geen artefact zoals een prullenbak, speeltoestel of elektriciteitskastje zonder brandvlekken te vinden. Overal lopen kleine kutpubertjes rond met knalvuurwerk dat echt geen rotjes zijn. Bevriende buurtbewoners kunnen hun honden al bijna twee maanden niet normaal uitlaten.quote:Op maandag 29 december 2025 05:11 schreef Quyxz_ het volgende:
Zet je oogkleppen maar af. Miljoenen Nederlanders zijn wel klaar met een jaarlijkse dag oorlog op straat. En terecht, alleen al als je naar de slachtoffers in het ziekenhuis kijkt. Toen roken in de horeca verboden werd, waren er ook mensen als jij TS, die het probleem ontkenden en vooral aan zichzelf dachten. Ze zeiden gewoon te blijven roken in een kroeg. Gelukkig was 'de traditie' na een paar jaar veranderd in een nieuwe traditie waarin we wel respect hebben voor de gezondheid van een ander.
Jawel, er werd de afgelopen constant voor een verbod gedramd vanwege incidenten met vuurwerk dat al verboden is, op momenten dat het al verboden was.quote:Op maandag 29 december 2025 13:29 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat wordt door geen enkele voorstander van een verbod ontkent. Dat valse narratief is er dus niet.
Nu wordt het voor iedereen verboden, niet alleen voor kinderen.quote:Vorig jaar werd 9% van het letsel veroorzaakt door F1 vuurwerk, en was dat in 45% van die gevallen onder kinderen van 0 t/m 11 jaar. Hoe vind jij enige 'informed consent' wel of niet een rol spelen bij kinderen t/m 11 jaar?
Zonder risico is het niet. Maar er zijn wel meer dingen die risico's hebben.quote:Daarnaast werd 14% van het letsel veroorzaakt door legaal oudejaarsvuurwerk, buiten dat F1 spul om.
https://www.veiligheid.nl(...)ling_2024-2025_0.pdf pagina 13 van het document / pagina 6 van het onderzoek.
Met natuurlijk het percentage omstanders als slachtoffer weer lekker stabiel in de midden-40%.
Het probleem is dat er nu iets verboden wordt dat niet verboden is, vanwege het onvermogen om bestaande verboden te handhaven en die tokkies eens flink te pakken.quote:Plus .. dient handhaving überhaupt een argument te zijn in of iets wel of niet illegaal is? Kijk, natuurlijk speelt politiecapaciteit een doorslaggevende rol in of er in de praktijk gehandhaafd kán worden. Maar zaken zijn nog steeds wel of niet legaal omdat wij met z'n allen besluiten dat het een goede/slechte, gewenste/ongewenste handeling is, niet 'wanneer er genoeg politie is om je te betrapt of zelfs achteraf op te sporen'. Godzijdank voegen we die voorwaarde niet toe in bv het zedenrecht want daar zou dan door de schrikbarend lage pakkans ook niets van over blijven. Als daar alleen strafbaar is waar de politie de capaciteit voor heeft, dan zou bijna niets meer strafbaar zijn. En zelfs iets als 'in het donker zonder licht fietsen' is illegaal zonder dat we daar echt de handhaving voor hebben. Puur en alleen omdat het veiliger is om met licht te fietsen. En zo is het ook veel veiliger om geen vuurwerk af te steken. Of er nou wel of niet politie is.
Want, als je op 1 januari geen legaal consumentenvuurwerk mag afsteken, dan lukt handhaving in november ineens wel? Of hoe moet ik dat zien?quote:Op maandag 29 december 2025 19:32 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dag? Begin november reed ik 's avonds laat mijn wijk in, overal brandweer, grote ondergronds container naast bejaardencentrum opgeblazen. Week erop weer. Tussen de gebruikelijke aanslagen door zijn nog wat auto's in de fik gezet of werd er een poging daartoe gedaan en er is bijna geen artefact zoals een prullenbak, speeltoestel of elektriciteitskastje zonder brandvlekken te vinden. Overal lopen kleine kutpubertjes rond met knalvuurwerk dat echt geen rotjes zijn. Bevriende buurtbewoners kunnen hun honden al bijna twee maanden niet normaal uitlaten.
Nu heb ik niet de illusie dat het vuurwerkverbod dit oplost, dat is veel te simpel gedacht. Maar het is wel een prima handvat om te kunnen doorpakken bij de handhaving van dit achterlijke gedrag.
Hoe zou jij dan de bestaande verboden willen handhaven?quote:Op maandag 29 december 2025 20:12 schreef Hexagon het volgende:
Het probleem is dat er nu iets verboden wordt dat niet verboden is, vanwege het onvermogen om bestaande verboden te handhaven en die tokkies eens flink te pakken.
In ieder geval niet door nieuwe verboden te verzinnen.quote:Op maandag 29 december 2025 20:18 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Hoe zou jij dan de bestaande verboden willen handhaven?
Maar hoe dan wel?quote:Op maandag 29 december 2025 20:18 schreef Hexagon het volgende:
In ieder geval niet door nieuwe verboden te verzinnen.
Natuurlijk zal de handhaving dan ook niet lukken.quote:Op maandag 29 december 2025 20:15 schreef Hexagon het volgende:
Want, als je op 1 januari geen legaal consumentenvuurwerk mag afsteken, dan lukt handhaving in november ineens wel? Of hoe moet ik dat zien?
Ik heb geen idee, maar ik ga in ieder geval niet iemands plezier verzieken met niet werkende verboden.quote:
Ik zal je even helpen, want ik heb daar wel een idee over.quote:Op maandag 29 december 2025 20:31 schreef Hexagon het volgende:
Ik heb geen idee, maar ik ga in ieder geval niet iemands plezier verzieken met niet werkende verboden.
Daar ben ik niet per se tegen.quote:Op maandag 29 december 2025 20:37 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik zal je even helpen, want ik heb daar wel een idee over.
De pakkans op het bezit of afsteken van illegaal vuurwerk of het afsteken van vuurwerk buiten de toegestane periode is enorm klein. Je kan niet op iedere straathoek een agent neerzetten, dus die pakkans zal wel uiterst klein blijven.
Je zal het dus moeten hebben van de zwaarte van de straf. Dat betekent dus torenhoge boetes en lange gevangenisstraffen op overtreding van de vuurwerkregels.
Het probleem daarbij is wel, hoe vind je in Nederland een rechter die die torenhoge boetes en jarenlange gevangenisstraffen wil opleggen?quote:Op maandag 29 december 2025 20:40 schreef Hexagon het volgende:
Daar ben ik niet per se tegen.
Je zou ook wellicht kunnen denken aan moderne techniek zoals drones.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |