abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219646367
https://nos.nl/artikel/25(...)-vannacht-open-waren

Vuurwerkverbod is stom. Discuss.

[ Bericht 69% gewijzigd door Cyan9 op 01-01-2026 21:05:46 (Omvolking = OP weg.) ]
pi_219646403
Zet je oogkleppen maar af. Miljoenen Nederlanders zijn wel klaar met een jaarlijkse dag oorlog op straat. En terecht, alleen al als je naar de slachtoffers in het ziekenhuis kijkt. Toen roken in de horeca verboden werd, waren er ook mensen als jij TS, die het probleem ontkenden en vooral aan zichzelf dachten. Ze zeiden gewoon te blijven roken in een kroeg. Gelukkig was 'de traditie' na een paar jaar veranderd in een nieuwe traditie waarin we wel respect hebben voor de gezondheid van een ander.
gr gr
  maandag 29 december 2025 @ 06:05:55 #3
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_219646428
Zo leuk is deze traditie anders niet meer door al het terreur van tokkievolk.
pi_219646434
quote:
13s.gif Op maandag 29 december 2025 06:05 schreef damsco het volgende:
Met dank aan de multiculturele samenleving! Echt een verrijking.
U MAD?
  maandag 29 december 2025 @ 06:31:42 #5
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_219646452
Verbieden die bende.
Hopelijk Duitsland binnenkort ook. Dan kunnen de tokkies het in België gaan proberen.
En dan over 2-3 jaar dikke boetes erop. Cobras als wapens bestraffen.
Half Opsporing Verzocht ook meteen leeg. Eens kijken wat Ali en Mohammed dan gaan doen.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_219646464
Met de komst van die semi dynamietstaven is de lol er ook wel een beetje vanaf. Vuurwerk had nog z'n charme toen je zo'n lullig Chinees pakketje kocht bij de lokale ijzerzaak en dat voor je eigen deur afstak.
pi_219646551
Een ruime meerderheid is toch echt voorstander van een verbod.

https://www.ad.nl/binnenl(...)ng-aan-traditie.html
pi_219646589
Afschaffen die terreur O+
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_219646614
Ik heb er een dubbel gevoel bij eerlijk gezegd. Sowieso vrees ik dat de grote randdebielen evengoed hun vuurwerkmeuk afsteken, en dat niemand daar wat aan gaat doen. Politie op straat heb ik tijdens de jaarwisseling al jaren niet gezien. Een paar goede vuurpijlen 's nachts vind ik overigens best mooi,maar verder kan het vuurwerk me weinig schelen. Wat ik wel lullig vind is dat je als normale burger steeds meer wordt afgepakt. De schuld ligt bij mensen die niet normaal kunnen doen en denken, en de overheid pakt ze niet aan. Daar zijn mensen die zich kunnen gedragen en plezier willen maken de dupe van. Het is een kleine groep die het verkloot en een overheid zonder ballen en daadkracht maakt het af.
Maar als dierenhouder mag het van mij wel over en uit zijn met vuurwerk.
  Spellchecker maandag 29 december 2025 @ 09:02:55 #10
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219647243
quote:
80s.gif Op maandag 29 december 2025 05:11 schreef Quyxz_ het volgende:
Zet je oogkleppen maar af. Miljoenen Nederlanders zijn wel klaar met een jaarlijkse dag oorlog op straat. En terecht, alleen al als je naar de slachtoffers in het ziekenhuis kijkt. Toen roken in de horeca verboden werd, waren er ook mensen als jij TS, die het probleem ontkenden en vooral aan zichzelf dachten. Ze zeiden gewoon te blijven roken in een kroeg. Gelukkig was 'de traditie' na een paar jaar veranderd in een nieuwe traditie waarin we wel respect hebben voor de gezondheid van een ander.
quote:
13s.gif Op maandag 29 december 2025 06:05 schreef damsco het volgende:
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 06:31 schreef matthijst het volgende:
Verbieden die bende.
Hopelijk Duitsland binnenkort ook. Dan kunnen de tokkies het in België gaan proberen.
En dan over 2-3 jaar dikke boetes erop. Cobras als wapens bestraffen.
Half Opsporing Verzocht ook meteen leeg. Eens kijken wat Ali en Mohammed dan gaan doen.
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 06:41 schreef RotatoR het volgende:
Met de komst van die semi dynamietstaven is de lol er ook wel een beetje vanaf. Vuurwerk had nog z'n charme toen je zo'n lullig Chinees pakketje kocht bij de lokale ijzerzaak en dat voor je eigen deur afstak.
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 07:31 schreef Jaeger85 het volgende:
Een ruime meerderheid is toch echt voorstander van een verbod.

https://www.ad.nl/binnenl(...)ng-aan-traditie.html
quote:
99s.gif Op maandag 29 december 2025 07:37 schreef bijdehand het volgende:
Afschaffen die terreur O+
pi_219648083
quote:
7s.gif Op maandag 29 december 2025 06:13 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Met dank aan de multiculturele samenleving! Echt een verrijking.
Oh? Hier zat anders weinig 'multiculti'-volk tussen

Jaarwisseling in Uddel loopt uit de hand, ME moet ‘stevig optreden’
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_219648150
Alles kan opgelost worden met professionele vuurwerkshows:

- behoud van de traditie

- mensen die vuurwerk mooi vinden tevreden stellen

- geen vandalisme meer door illegale bommen (mits daar streng op gehandhaafd wordt, bijvoorbeeld met 5 jaar cel na 1 overtreding)

- geen kinderen meer die handen of ogen verliezen

- minder rotzooi en milieuvervuiling
pi_219648801
quote:
6s.gif Op maandag 29 december 2025 03:55 schreef zetalore2 het volgende:

Als je ziet hoe enorm populair vuurwerk is, is het wel duidelijk dat ons land helemaal geen landelijk vuurwerk verbod wil.
Twee derde van de Nederlanders is voor een landelijk vuurwerkverbod. Dat komt naar voren uit een enquête van Kieskompas en het ANP die meer dan 56.000 Nederlanders hebben ingevuld. Een op de tien Nederlanders heeft geen uitgesproken mening.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 29 december 2025 @ 11:15:42 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219649032
Ik vind het vuurwerkverbod ook een fantasieloze "Ik vind het niet leuk dus het kan wel verboden worden" oplossing.

Wat mij betreft richten ze in alle gemeenten vuurwerkzones in op voetbalveldjes enzo. Waar je op eigen risico naartoe kan en waar men dan bezig mag. En wie bang is voor vuurwerk blijft daar vooral weg.
pi_219649239
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:15 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind het vuurwerkverbod ook een fantasieloze "Ik vind het niet leuk dus het kan wel verboden worden" oplossing.

Wat mij betreft richten ze in alle gemeenten vuurwerkzones in op voetbalveldjes enzo. Waar je op eigen risico naartoe kan en waar men dan bezig mag. En wie bang is voor vuurwerk blijft daar vooral weg.
Dat zou een goed idee zijn als men zich nu ook aan de regels had gehouden. Maar de praktijk is toch anders. Blijkbaar is een totaalverbod het enige wat werkt voor die tokkies.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 29 december 2025 @ 11:26:36 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219649273
quote:
99s.gif Op maandag 29 december 2025 11:25 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Dat zou een goed idee zijn als men zich nu ook aan de regels had gehouden. Maar de praktijk is toch anders. Blijkbaar is een totaalverbod het enige wat werkt voor die tokkies.
Denk ook niet dat dat werkt. Tokkies steken vuurwerk af dat al niet mag op momenten dat het ook al niet mag.
  maandag 29 december 2025 @ 11:28:29 #17
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_219649304
Mensen die vuurwerk afsteken zijn egoïstisch, egocentrisch en hedonistisch. Oh en mss een beetje dom.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_219649619
Ik ben echt heel erg bang voor vuurwerk, altijd al geweest.
Als kind wel geprobeerd de lol erin te zien, zelf ook wat afgestoken, maar vond het altijd veels te eng om er van te genieten.
Moest als kind ook altijd verplicht naar buiten om de buren de hand te schudden, en bij elke knal krimpte ik in elkaar. Kreeg dan te horen dat ik me niet zo aan moest stellen enzo, en toch hielp dat niks.

Wellicht komt het door mijn autisme, geen idee. Al van jongs af aan krimp ik in elkaar bij iedere knal. Ook bij sier krimp ik in elkaar.
Als ik nu naar buiten kom is dat met grote spanning.

Niet voor iedereen is oud en nieuw zon leuk feestje, en de angst is helaas niet alleen aan de dieren toebedeeld. Ik zou willen dat ik ervan kon genieten, maar helaas is dat mij nooit gelukt.
Twiddel
pi_219649659
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:15 schreef Hexagon het volgende:

In dat scenario houd je de verkooppunten in stand. En daar gaat het fout. Want Tokkies kopen dan gewoon een lading vuurwerk en staan rond de jaarwisseling alsnog volle bak te knallen in hun straat, ondanks de goedbedoelde 'vuurwerkzones'.

Een totaalverbod is op termijn de beste oplossing. De eerste jaren zullen veel mensen nog blijven knallen, en hun vuurwerk uit buurlanden halen.

Maar langzaam maar zeker zullen steeds meer liefhebbers er de brui aan geven, zeker omdat niet iedereen zin heeft om uren te rijden voor een paar vuurpijlen. Daar komt bij dat een verbod ertoe leidt dat nieuwe generaties niet opgroeien met de traditie dat je in de dagen voor de jaarwisseling om de hoek een berg vuurwerk kunt kopen.

Geef het een jaar of 10/15 en particulier afsteken is vrijwel volledig uitgebannen.
  maandag 29 december 2025 @ 11:50:41 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219649751
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:45 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
In dat scenario houd je de verkooppunten in stand. En daar gaat het fout. Want Tokkies kopen dan gewoon een lading vuurwerk en staan rond de jaarwisseling alsnog volle bak te knallen in hun straat, ondanks de goedbedoelde 'vuurwerkzones'.

Een totaalverbod is op termijn de beste oplossing. De eerste jaren zullen veel mensen nog blijven knallen, en hun vuurwerk uit buurlanden halen.

Maar langzaam maar zeker zullen steeds meer liefhebbers er de brui aan geven, zeker omdat niet iedereen zin heeft om uren te rijden voor een paar vuurpijlen. Daar komt bij dat een verbod ertoe leidt dat nieuwe generaties niet opgroeien met de traditie dat je in de dagen voor de jaarwisseling om de hoek een berg vuurwerk kunt kopen.

Geef het een jaar of 10/15 en particulier afsteken is vrijwel volledig uitgebannen.
Tokkies zijn nou juist degenen die zich nu al niet aan regels hielden, Ze steken vuurwerk af wat niet mag, en meestal op een moment dat dat niet mag. De enigen die getroffen worden met een verbod zijn mensen die zich wel netjes aan de regels hielden.

Ik denk ook niet dat dat snel weggaat. Ik denk eerder dat er een soort illegale vuurwerk-cultuur zal ontstaan die nog generaties door kan gaan. Dat soort anarchisme doet het vaak wel goed.
  maandag 29 december 2025 @ 11:52:04 #21
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219649769
quote:
Het aantal letsel bij schaatsen varieert sterk per jaar, afhankelijk van de hoeveelheid natuurijs. In jaren zonder natuurijs melden zich gemiddeld tussen de 2.000 en 3.000 schaatsers per jaar met een blessure op de Spoedeisende Hulp (SEH)-afdeling van een ziekenhuis
quote:
Tijdens de jaarwisseling 2024-2025 liepen naar schatting 1.162 personen vuurwerkletsel op, wat een lichte daling is ten opzichte van het voorgaande jaar waarin 1.212 mensen gewond raakten.
quote:
In 2021, toen Nederland bijna een volle week natuirijs had, steeg het aantal schaatsblessures tot 6500, waarvan 5500 (84%) tijdens de natuirijsperiode van 11 tot en met 16 februari.
In die periode werden er in totaal 40.000 botbreuken geregistreerd, waarvan ongeveer 4000 patiënten een operatie nodig hadden
40.000 botbreuken door schaatsen in een jaar vs Tot op heden in 2025 zijn al tien amputaties door vuurwerk vastgesteld,

Conclusie: Vuurwerk is veiliger dan schaatsen
pi_219649891
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Tokkies zijn nou juist degenen die zich nu al niet aan regels hielden, Ze steken vuurwerk af wat niet mag, en meestal op een moment dat dat niet mag. De enigen die getroffen worden met een verbod zijn mensen die zich wel netjes aan de regels hielden.

Ik denk ook niet dat dat snel weggaat. Ik denk eerder dat er een soort illegale vuurwerk-cultuur zal ontstaan die nog generaties door kan gaan. Dat soort anarchisme doet het vaak wel goed.
Klopt. Een verbod is niet leuk voor de mensen die zich wel aan de regels houden. Maar we zijn als samenleving inmiddels tot de conclusie gekomen dat de voordelen van vuurwerk niet opwegen tegen de nadelen. Jammer maar helaas voor de goedwillenden.

En sure, een groepje zal voorlopig illegaal vuurwerk af blijven steken - al wordt dat al een stuk lastiger als er op den duur een verbod komt in buurlanden.

Maar zoals je zelf al aangeeft gaat het om een kleine groep. Dat betekent dat straks niet langer half NL in de slagveld verandert tijdens de jaarwisseling.

Bovendien zal handhaving ook makkelijker worden als het om kleine groepjes afstekers gaat. Volg gewoon de knallen en je kunt optreden.

Groepjes Tokkies en kutjeugd die de hele dag en nacht op een pleintje staan en de buurt terroriseren zullen zeldzamer worden. Want op een plek blijven betekent dat je makkelijk wordt gepakt door de politie. En aangezien elke vorm van vuurwerk illegaal is, ben je hoe dan ook strafbaar. Niet alleen als je toevallig een cobra op zak hebt.
pi_219649897
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 10:13 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Oh? Hier zat anders weinig 'multiculti'-volk tussen

Jaarwisseling in Uddel loopt uit de hand, ME moet ‘stevig optreden’
Uitzondering op de regel. En dat weet jij ook.
U MAD?
pi_219649909
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:52 schreef incel het volgende:

[..]
[..]
[..]
40.000 botbreuken door schaatsen in een jaar vs Tot op heden in 2025 zijn al tien amputaties door vuurwerk vastgesteld,

Conclusie: Vuurwerk is veiliger dan schaatsen
Ik kan mij geen incidenten herinneren waarbij boze schaatsers hun schoeisel richting de hulpdiensten gooien, de buurt terroriseren en anderen verwonden.
  maandag 29 december 2025 @ 12:01:34 #25
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219649944
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:59 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Ik kan mij geen incidenten herinneren waarbij boze schaatsers hun schoeisel richting de hulpdiensten gooien, de buurt terroriseren en anderen verwonden.
Ik steek al decennia vuurwerk af en heb ook nog nooit een incident gezien waar mensen vuurwerk richting de hulpdiensten gooien. Bij ons als er een politieagent langs rijdt krijgt hij lekker een oliebol en maken we een praatje. Maar toch mag ik geen vuurwerk meer afsteken straks. Eerlijke wereld he ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')